Tuleva kilometrivero

semakil

Kun se joskus tulee voimaan, niin poliitikot lupailevat, että joitain nyt jo olemassa olevia autoon ja sen käyttöön kohdistuvia veroja ja maksuja poistettaisiin sen tilalta. Paskapuhetta, sillä totuus on se, että tuleva kilometrivero tulee kaikkien nykyisten ja vielä tulevien verojen päälle. Suomalaiset poliitikot on näyttäneet jo vuosikymmenet todellisen luonteensa, joten mistään verojen tai maksujen poistoista on turhaa haaveillakaan. Suomalainen ajaa edelleenkin huiman korkeilla kustannuksilla, yhä vanhemmilla autoilla ja aina vaan kurjistuneella tieverkostolla.

14

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kyllä tule...

      Luuleeko joku (muu kuin aito poliitikko) että valtio pelaisi sellaista nollasummapeliä, että nykyinen noin 1 miljardin autovero siirrettäisiin kilometriveroksi, joka tuottaisi saman summan. Samalla verotuskustannukset nousisivat nykyisestä pitkästi alle 10 miljoonasta kukaties suunnilleen 300 miljoonaan. Tämä arvio perustuu siihen mitä erilaiset tieverot näyttäisivät maailmalla maksavan, eli luokkaa 25-40 % tuotosta on hallinnollisia kuluja.

      Tuo 300 miljoonaa olisi noin 50 - 60 kertaa niin paljon kuin sen miljardin kerääminen autoverona maksaa. Koko verohallinnon vuosikulut ovat tällä hetkellä nekin noiin 300 miljoonaa ja sillä kerätään sentään kunnallis yms. verot mukaan lukien kait liki 60 miljardia euroa.

      Osaakohan ne liikenneministeriössä laskea.

      Kallista? Elämä on...

    • sauli.k.

      Ei autoveroa olla poistamassa ikinä sori vaan ja todellakin tuo kilometri vero tulee kaikkien muiden maksujen päälle.Vakuutuksetkin maksetaan sen mukaan mitä kilometrejä tulee.Norjassa on jo näin.

    • Tax Round

      Itse olen jo täysin kypsä koko touhuun.
      Hallituksen linja näyttää olevan, että ensin KUSETETAAN kansa hankkimaan dieseleitä ja vähäpäästöisiä bensa-autoja ja sitten kun valtaosalla alkaa moinen kulkine olemaan niin lätkäistään niille raakasti lisäveroa jossain muodossa. Ei ihme että Start!-ohjelmassakin jo näymmä neuvotaan veronkiertokikkoja, heh...

    • Aika näyttää

      Jos tuo tulevaisuuden tekniikka on tehty jollain sateliittitekniikalla tms. ja se tulee vain uusiin autoihin, niin itse satsaan sitä ennen autoon ja pidän piiiitkäääään, pääsenpä keskimääräisen ajomäärän mukaisella verotuksella.
      Hieman sama tilanne kuin nyt, jos omistaa suhteellisen kevyen, mutta tehokkaan ei niin uuden auton...

      • satelliitti-setä

        Kyllä uusi kilometrivero tulee ilman muuta koskemaan KOKO autokantaa, siis myös ennen veron voimaantuloa hankittuja autoja. Ja ulkomailla rekisteröityjä myös, jos Suomessa ajavat. Siinäpä loppuu myös nykyisin laajalle levinnyt katsastamattomilla autoilla ajaminen, kun satelliitti-setä senkin heti näkee.
        Ylinopeudet loppuvat ja autovarkaudet myös, kun niistä jää aina kiinni aivan välittömästi.


      • keinot on monet...
        satelliitti-setä kirjoitti:

        Kyllä uusi kilometrivero tulee ilman muuta koskemaan KOKO autokantaa, siis myös ennen veron voimaantuloa hankittuja autoja. Ja ulkomailla rekisteröityjä myös, jos Suomessa ajavat. Siinäpä loppuu myös nykyisin laajalle levinnyt katsastamattomilla autoilla ajaminen, kun satelliitti-setä senkin heti näkee.
        Ylinopeudet loppuvat ja autovarkaudet myös, kun niistä jää aina kiinni aivan välittömästi.

        Vaan kun sillä mikrosirulla ei ajeta vaan autolla. Saahan se satelliittisetä seurailla sitä mikrosirua, joka makaa autotallin hyllyllä sillä aikaa kun auto on ajossa.
        Ai, laitontako? Ei kai sillä ole väliä kun autoa ei ole katsastettukaan!


      • heikkouksia on..
        keinot on monet... kirjoitti:

        Vaan kun sillä mikrosirulla ei ajeta vaan autolla. Saahan se satelliittisetä seurailla sitä mikrosirua, joka makaa autotallin hyllyllä sillä aikaa kun auto on ajossa.
        Ai, laitontako? Ei kai sillä ole väliä kun autoa ei ole katsastettukaan!

        No jospa niillä Sinivuokoilla onkin sitten autossaan laite, joka automaattisesti seuraa ja tarkistaa jokaisen vastaantulijan asiat. Että onko kaikki niinku maksettu jne.

        Sun autosta ei sitten Sinivuokoille tulekaan mitään datasignaalia. Joten körmyt kääntää ukkarilla perääs ja hakkaa sua nokialaisella pitkin persusta niin kauan kun kaffehammasta rupeaa kolottamaan. Sinne pääset lopuksi auton perälle apinahäkkiin miettimään parempaa suunnitelmaa.


      • satelliitti-setä
        keinot on monet... kirjoitti:

        Vaan kun sillä mikrosirulla ei ajeta vaan autolla. Saahan se satelliittisetä seurailla sitä mikrosirua, joka makaa autotallin hyllyllä sillä aikaa kun auto on ajossa.
        Ai, laitontako? Ei kai sillä ole väliä kun autoa ei ole katsastettukaan!

        Valtio varmaankin tulee asentamaan vallan pirusti variksenpelättimiä teiden varsille. Ne sitten tsekkaavat onko ohi ajavilla laite päällä vai ei.ja kuvaavat ne, joista ei tule signaalia. Ja siinähän sitten häkki heilahtaa. Voisi kuvitella ettei tällainen tekniikka kovinkaan kallista olisi, varsinkin kun se tuottaisi satavarmasti kustannuksensa erilaisina sakkoina ja veronkorotuksina. Onhan se nytkin1000 euroa, jos jää kiinni liikennekäytöstä poistetulla autolla ajosta. Siinä vähän alkua.


      • sano akka kun ...
        satelliitti-setä kirjoitti:

        Valtio varmaankin tulee asentamaan vallan pirusti variksenpelättimiä teiden varsille. Ne sitten tsekkaavat onko ohi ajavilla laite päällä vai ei.ja kuvaavat ne, joista ei tule signaalia. Ja siinähän sitten häkki heilahtaa. Voisi kuvitella ettei tällainen tekniikka kovinkaan kallista olisi, varsinkin kun se tuottaisi satavarmasti kustannuksensa erilaisina sakkoina ja veronkorotuksina. Onhan se nytkin1000 euroa, jos jää kiinni liikennekäytöstä poistetulla autolla ajosta. Siinä vähän alkua.

        Kyllä niitä sitten vaikka Lasnamäen torilta voi käydä ostamassa sellaisen sirun joka sopivaa singnaalia lähettelee niille tolppa-sedillekin.
        Ihmisen suunnittelema se sirukin on ja ihminen osaa myös aina kiertää, hakkerita löytyy kyllä joka lähtöön.


    • Nyt_riitti

      Liian myöhään.
      Muutan Suolesta pois. Sain työtä USA:sta ja sitä kautta H1B-viisumin.
      Hyvästi kusettajasuomi.

      • lintuinfluessa

        Onks toi joku HIV-positiivisten erikoisviisumi ta joku?


    • YX PÖVÄSTI

      näihän se menee. verottaja saa tietää tasan tarkkaan paljonko suomessa ajetaan katsastutetuilla autoilla vuodessa. katsastaja ottaa joka katsatuksessa km ylös, kyllä niistä osataan laskea että ei autoilu ainakaan tule halpenemaan.
      käyttäisi edes teiden kunnostukseen eikä jakais euroopan " komonoukille"
      eihän tässä oo mitään järkeeKATAINEN.

      • Verotettu

        Ei pitäisi kakaroita päästää päättämään asiosta.S ITÄ SAA MITÄ TILAA.
        Vihreet ei osaa kun verottaa.
        Kyllä sen osaa Kaitainen jaUrpilainenkin Kyllönen.


      • per######kele
        Verotettu kirjoitti:

        Ei pitäisi kakaroita päästää päättämään asiosta.S ITÄ SAA MITÄ TILAA.
        Vihreet ei osaa kun verottaa.
        Kyllä sen osaa Kaitainen jaUrpilainenkin Kyllönen.

        2013 tulee kaikille henkilö, paketti, matkailuautoille 50-70 ekee lisää päästömaksua.
        ei muuten pudonnut d vero paketti/ matkailuautoilta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe