Arkkipiispa haluaa Luther-säätiön ulos kirkosta. Kirkko tekee siis selvästi pesäeroa fundamentalismiin.
http://www.hs.fi/kotimaa/Arkkipiispa Mäkinen Ylelle Luther-säätiö irti kirkosta/a1305553831632
Tämä on tietysti positiivista kehitystä kirkon uskottavuuden kannalta, mutta toteutuesssaan tuo jako samalla pienentää kirkon jäsenmäärää ja asettaa siten kirkon nykyisen valtioyhteyden entistä kyseenalaisemmaksi.
Fundisten Luther-säätiölle ja sitä lähellä oleville lähetyssäätiöille (esim. Kansanlähetys) lähtö kirkosta olisi opillinen helpotus, mutta potentiaalinen taloudellinen katastrofi. Luultavasti änkyräfundikset olisivat lähteneetkin kirkosta jo aikaa siten, mutta pelko omien toimintaedellytysten puuttumisesta on pitänyt änkyrätkin kirkossa vaikka vastentahtoisestikin.
Odotan mielenkiinnolla mitä mahdollisen jaon jälkeen tapahtuisi. Nykyisin suomalainen kreationistinen propaganda on jopa pääosin tuon fundiskaartin tuottamaa. Jos evlut-seurakuntien ja valtion myöntämät tuet poistetaan vaikka Kansanlähetykseltä, niin yhdistys on lähellä konkurssia. Tai ainakin fundikset joutuisivat kaivamaan kuvettaan toimintaa jatkaakseen.
Elämme mielenkiintoisia aikoja :-)
Kirkko tekee pesäeroa fundamentalisteihin
32
136
Vastaukset
Niin elämme. Toivottavasti kaikenkarvaiset yhteisille pelisäännöille kuseskelevat uskonkiihkoilijat, kreationistit ja homofoobikot pannaan lopultakin rahoittamaan itse oma hihhulointinsa. Ameriikan ihmemaasta varmaan löytyy rahaa, siellä on jokunen upporikas kreationisti. Isot lainatkin voisi ottaa, sillä kuten tiedämme Jeesus tulee pian, eikä niitä velkoja siis tarvitsisi edes maksaa takaisin.
Satunnaista ulkomaanapua saattaa olla tarjolla, mutta tuskinpa sen varaan mitään isompaa toimintaa voi perustaa.
Pankista ei lainaa irtoa ilman vakuuksia kuten kiinteää omaisuutta. Kirkolla sitä omaisuutta on mutta änkyräräleirillä paljon vähemmän (esim. Kansanlähetyksellä on jonkin verran), mutta tuostakin omaisuusmassasta saattaa osa olla jo kiinnitetty.
Taitaa olla kymmenysten keruu edessä jäsenistöltä :-)- Möttöskä 1
illuminatus kirjoitti:
Satunnaista ulkomaanapua saattaa olla tarjolla, mutta tuskinpa sen varaan mitään isompaa toimintaa voi perustaa.
Pankista ei lainaa irtoa ilman vakuuksia kuten kiinteää omaisuutta. Kirkolla sitä omaisuutta on mutta änkyräräleirillä paljon vähemmän (esim. Kansanlähetyksellä on jonkin verran), mutta tuostakin omaisuusmassasta saattaa osa olla jo kiinnitetty.
Taitaa olla kymmenysten keruu edessä jäsenistöltä :-)Pankista ei lainaa irtoa ilman vakuuksia kuten kiinteää omaisuutta. Kirkolla sitä omaisuutta on
Hah haaa, mahtaisikohan kirkkorakennus kelvata lainan vakuudeksi? Mitä pankki sillä tekisi ja saattaisi olla vaikeaa muuttaa rahaksi ellei sitten Saudi-Arabia tai Iran ostaisi sitä moskeijaksi. Riippuisi paikkakunnasta. - Apo-Calypso
Möttöskä 1 kirjoitti:
Pankista ei lainaa irtoa ilman vakuuksia kuten kiinteää omaisuutta. Kirkolla sitä omaisuutta on
Hah haaa, mahtaisikohan kirkkorakennus kelvata lainan vakuudeksi? Mitä pankki sillä tekisi ja saattaisi olla vaikeaa muuttaa rahaksi ellei sitten Saudi-Arabia tai Iran ostaisi sitä moskeijaksi. Riippuisi paikkakunnasta.Kirkolla on vallan helvetisti maaomaisuutta, jonka olen itse kirpeästi havainnut. Kesämökin tontin vuosivuokra seurakunnalle (on vuokramaata) nousi vuoden aikana 700%, joten mene muualle länkyttämään typeryyksiäsi kirkkojen panttaamisesta.
Möttöskä 1 kirjoitti:
Pankista ei lainaa irtoa ilman vakuuksia kuten kiinteää omaisuutta. Kirkolla sitä omaisuutta on
Hah haaa, mahtaisikohan kirkkorakennus kelvata lainan vakuudeksi? Mitä pankki sillä tekisi ja saattaisi olla vaikeaa muuttaa rahaksi ellei sitten Saudi-Arabia tai Iran ostaisi sitä moskeijaksi. Riippuisi paikkakunnasta.Kirkolla on mm. metsää, osakkeita ja muita kiinteistöjä kuin kirkkoja. Niillä olisi enemmän käyttöä vakuutena.
Minä en ottaisi kirkkorakennusta vakuudeksi ellei sitä voi muuttaa johonkin muuhun käyttöön sopivaksi. Yökerho, kuntosali, kirjasto, ilotalo tai moskeija, kaikki käy.- Yngh!
Apo-Calypso kirjoitti:
Kirkolla on vallan helvetisti maaomaisuutta, jonka olen itse kirpeästi havainnut. Kesämökin tontin vuosivuokra seurakunnalle (on vuokramaata) nousi vuoden aikana 700%, joten mene muualle länkyttämään typeryyksiäsi kirkkojen panttaamisesta.
,,,,Kesämökin tontin vuosivuokra seurakunnalle (on vuokramaata) nousi vuoden aikana 700%,,,,,
Ihan oikein, että edes lopulta joudut sinäkin maksamaa käypää vuokraa. Kumma tyyppi kun olet saanut loisia kirkon mailla lähes ilmaiseksi vuosikymmenet ja silti käytät kaiken aikasi kirkon ja sen edustaman uskon herjaamiseen. Tyypillinen henkisesti keskenkasvuinen nousukas, narsisti, egoisti ja oman navan tuijottelija. Yngh! kirjoitti:
,,,,Kesämökin tontin vuosivuokra seurakunnalle (on vuokramaata) nousi vuoden aikana 700%,,,,,
Ihan oikein, että edes lopulta joudut sinäkin maksamaa käypää vuokraa. Kumma tyyppi kun olet saanut loisia kirkon mailla lähes ilmaiseksi vuosikymmenet ja silti käytät kaiken aikasi kirkon ja sen edustaman uskon herjaamiseen. Tyypillinen henkisesti keskenkasvuinen nousukas, narsisti, egoisti ja oman navan tuijottelija.Mistä päättelet, että alkuperäinen vuokra oli "lähes ilmainen"?
Jos taas nykyinen vuokra on törkyhintainen, se laskee mökin myyntimahdollisuuksia tai ainakin hintaa.- Apo-Calypso
Yngh! kirjoitti:
Ihan oikein, että edes lopulta joudut sinäkin maksamaa käypää vuokraa. Kumma tyyppi kun olet saanut loisia kirkon mailla lähes ilmaiseksi vuosikymmenet ja silti käytät kaiken aikasi kirkon ja sen edustaman uskon herjaamiseen. Tyypillinen henkisesti keskenkasvuinen nousukas, narsisti, egoisti ja oman navan tuijottelija.Paikallisten kiinteistönvälittäjien mukaan vuokra (ja sen perusteena jeesuspellejen arvioima maa-alueen arvo) on n. viisinkertainen käypään arvoon verrattuna. Joten ääriuskonnollisen roskaväen edustaja, möttöskä, joutuu taas puolustamaan perusahneita fariseuksia, tapansa mukaisesti.
Apo-Calypso kirjoitti:
Paikallisten kiinteistönvälittäjien mukaan vuokra (ja sen perusteena jeesuspellejen arvioima maa-alueen arvo) on n. viisinkertainen käypään arvoon verrattuna. Joten ääriuskonnollisen roskaväen edustaja, möttöskä, joutuu taas puolustamaan perusahneita fariseuksia, tapansa mukaisesti.
Tuokin seurakunta on luultavasti menettänyt viimevuosina verotulojaan, joten paikkaavat vuotavaa kassaansa sitten noin.
- Apo-Calypso
illuminatus kirjoitti:
Tuokin seurakunta on luultavasti menettänyt viimevuosina verotulojaan, joten paikkaavat vuotavaa kassaansa sitten noin.
Näinhän se menee.Ja menettävät lisääkin. Kaikki tontinvuokraajat ao. alueella ovat eronneet kirkosta
- Apo-Calypso
Töppönen kirjoitti:
Mistä päättelet, että alkuperäinen vuokra oli "lähes ilmainen"?
Jos taas nykyinen vuokra on törkyhintainen, se laskee mökin myyntimahdollisuuksia tai ainakin hintaa.Alkuperäinen vuokra ei tosiaankaan ollut "lähes ilmainen".
Apo-Calypso kirjoitti:
Näinhän se menee.Ja menettävät lisääkin. Kaikki tontinvuokraajat ao. alueella ovat eronneet kirkosta
Jumalatonta seutua :D
- Yngh!
Töppönen kirjoitti:
Mistä päättelet, että alkuperäinen vuokra oli "lähes ilmainen"?
Jos taas nykyinen vuokra on törkyhintainen, se laskee mökin myyntimahdollisuuksia tai ainakin hintaa.,,,,,Jos taas nykyinen vuokra on törkyhintainen, se laskee mökin myyntimahdollisuuksia tai ainakin hintaa.,,,,,,,,
Ei kirkon asia ole murehtia sitä miten kristinuskon rienaajat saisivat kesämökistään mahdollisimman korkean hinnan. Jos vuokra on nyt jonkun mielestä kiskurihinta niin senhän voi aina riitauttaa ja vaatia kohtuullistamista. Tai lähteä lätkimään jos muualla on paljon parempaa. Että silleen, turhan ruikuttajille. - Kääpäkääpä
Möttöskä 1 kirjoitti:
Hah haaa, mahtaisikohan kirkkorakennus kelvata lainan vakuudeksi? Mitä pankki sillä tekisi ja saattaisi olla vaikeaa muuttaa rahaksi ellei sitten Saudi-Arabia tai Iran ostaisi sitä moskeijaksi. Riippuisi paikkakunnasta.Vuosi 2010 näytti olevan evankelisluterilaiselle kirkolle kovin kehno; tilinpäätöksen mukaan kirkko tuotti vaivaiset 8 miljoonaa euroa voittoa. Edellisenä vuonna voittoa kertyi 100 miljoonaa euroa.
Pistää toki miettimään, miksi kirkon pitää yleensä haalia voittoa itselleen... illuminatus kirjoitti:
Kirkolla on mm. metsää, osakkeita ja muita kiinteistöjä kuin kirkkoja. Niillä olisi enemmän käyttöä vakuutena.
Minä en ottaisi kirkkorakennusta vakuudeksi ellei sitä voi muuttaa johonkin muuhun käyttöön sopivaksi. Yökerho, kuntosali, kirjasto, ilotalo tai moskeija, kaikki käy.Täällä meillä päin on kaupan ilmeisesti jehovalaisten 340 neliön talo jonka sali on 7 metriä korkea. Siitä saisi loistavan kotiteatterin.
Eikä maksakaan paljoa...naapurin.kissa kirjoitti:
Täällä meillä päin on kaupan ilmeisesti jehovalaisten 340 neliön talo jonka sali on 7 metriä korkea. Siitä saisi loistavan kotiteatterin.
Eikä maksakaan paljoa...Kotiteatteri on erinomainen tapa uusiokäyttää valtakunnansali. Muuten tilaan saa vaikka avaran olohuoneen - ja jos valoa on riittävästi, niin passelin tilan viherkasveille.
- puhh-----
Apo-Calypso kirjoitti:
Alkuperäinen vuokra ei tosiaankaan ollut "lähes ilmainen".
Hinnannousu johtuu Euron alamäestä!
Markka-aikana vuokrasi oli varmastikin pienempi! - Apo-Calypso
puhh----- kirjoitti:
Hinnannousu johtuu Euron alamäestä!
Markka-aikana vuokrasi oli varmastikin pienempi!Älä puhu roskaa. Uskoakseni tunnen omat maksamani vuokrat paremmin kuin sinä.
- kr
Apo-Calypso kirjoitti:
Vain tyhmä rakentaa vuokramaalle.
En itse tekisi nii ikinä.
- Phelpsit
Nyt ei tietenkään pidä kuvitella että enemmistä, eli langetteet muka-kristityt, olisivat missään asiassa oikeassa.
Taivaaseen pääsemme vain me: Phelpsin perhe.
http://yle.fi/ohjelmat/1273888 - Yngh!
,,,,,Arkkipiispa haluaa Luther-säätiön ulos kirkosta.,,,,
Minä haluaisin arkipiispa Mäkisen ulos kirkosta.- Apo-Calypso
Luulenpa, että Arkkipiispa Mäkisellä on hieman enemmän sananvaltaa asian suhteen kuin kaltaisellasi krediootilla.
- pro fidel
Olet niitä ihmisiä jotka eivät voi sietää itseään viisaampia, joita on paljon.
- Yngh!
Apo-Calypso kirjoitti:
Luulenpa, että Arkkipiispa Mäkisellä on hieman enemmän sananvaltaa asian suhteen kuin kaltaisellasi krediootilla.
Lienetkö edes kirkon jäsenkään joten mitä tulet mäkättämään toisten asioista. Pysy omalla tontillasi äläkä ala huudella asioista, jotka mitä ilmeisimmin eivät sinulle kuulu millään lailla. Vain kirkkoon kuuluvat voivat lausua näkemyksiään kirkon asioista.
Yngh! kirjoitti:
Lienetkö edes kirkon jäsenkään joten mitä tulet mäkättämään toisten asioista. Pysy omalla tontillasi äläkä ala huudella asioista, jotka mitä ilmeisimmin eivät sinulle kuulu millään lailla. Vain kirkkoon kuuluvat voivat lausua näkemyksiään kirkon asioista.
>>Vain kirkkoon kuuluvat voivat lausua näkemyksiään kirkon asioista.
- Apo-Calypso
Yngh! kirjoitti:
En ole. Erosin kirkosta juuri tuon kirkon harrastaman ahneuden vuoksi, samoin kuin n. 10 muutakin tonttivuokralaista. Eikä uskonnollisen roskaväen ahneus ole suinkaan asioita mitkä eivät minulle kuulu, päinvastoin.
Suomen kansalaisena minulla on yhtäläiset oikeudet sanoa mitä hyvänsä valtiokirkkoon liittyvistä asioista kuin kenellä muullakin. Joten, pidä typerä turpasi vain sopuisasti tukossa.
Olet aivoton tollo. - jee jee jee
Apo-Calypso kirjoitti:
En ole. Erosin kirkosta juuri tuon kirkon harrastaman ahneuden vuoksi, samoin kuin n. 10 muutakin tonttivuokralaista. Eikä uskonnollisen roskaväen ahneus ole suinkaan asioita mitkä eivät minulle kuulu, päinvastoin.
Suomen kansalaisena minulla on yhtäläiset oikeudet sanoa mitä hyvänsä valtiokirkkoon liittyvistä asioista kuin kenellä muullakin. Joten, pidä typerä turpasi vain sopuisasti tukossa.
Olet aivoton tollo.Tervemenoo !!!!!!
- kr
Apo-Calypso kirjoitti:
Olet aivoton tollo.Arvelinkin että erosit kirkosta muun kuin sen opetuksen vuoksi.
Eli virsiä veisailisit vieläkin ellei kirkkosi olisi tullut ahneeksi.
- .
.
- 12+9=11
Mitä kirkko sinua kiinnostaa, kuulutko edes kirkkoon?
No en varmasti kuulu, en ole kuulunut vuosikymmeniin. Ainoa kirkkoon oikeasti liittyvä minua kiinnostava asia on, miten ja milloin se saadaan irrotettua valtiosta.
Avauksessa hekumoin ajatuksella, että fundikset joutuisivat toimimaan omillaan kirkon siipien ulkopuolella, ja minusta tuo arkkipiispan kirjoitus on oikeansuuntainen.
Toivon vilpittömästi, että vanhoilliset ääriuskonnolliset fundisjärjestöt menettävät toimintaedellytyksiään ja hyvänä alkuna niiden näivettämiselle olisi, että ne menettävät kaiken ulkopuolisen rahoituksensa. Nykyisinhän niitä rahoittavat usein joko yhteiskunta, kirkko tai molemmat.
>Toivon vilpittömästi, että vanhoilliset ääriuskonnolliset fundisjärjestöt menettävät toimintaedellytyksiään
Samoin. Maksakoot itse hömppänsä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 449141
- 785632
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14790Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon384084- 553601
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella543402Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme293287- 452490
- 342042
- 2131785