Olemme mieheni kanssa tulleet liittomme päähän ja avioero on tällä hetkellä meille se ainut vaihtoehto. Se, mikä minua eniten pelottaa, on yksin asumisen "vaikeudet". Muutimme jo heti seurustelun alkuvaiheessa yhteen ja meillä on yli kymmenen vuoden aikana syntynyt tietyt rutiinit. Minä teen tietyt asiat ja mieheni toiset. Nyt sitten kun lähdemme eri suuntiin, niin pelkään, että en osaa asua yksin. Esimerkiksi autoasiat ja talon pienet nikkarointipuuhat on jäänyt vuosien saatossa täysin mieheni hoidettavaksi.
Kuinka sitä tulee selviämään arjen askareista ilman sitä "miehistä" aoua?
Yksin elämisen opettelu
7
414
Vastaukset
- no problem
Olen nainen ja olen elänyt aina yksin. Ei koskaan mitään ongelmia, mutta asun kylläkin kerrostalossa, eikä minulla ole autoa, joten ne jutut eivät rasita. Nainen osaa samat asiat kuin mieskin, kunhan viitsii perehtyä. Toisaalta voi olla, etten haluaisi asua omassa talossa yksin. Kerrostalossa on sentään naapurit lähellä.
- Älä pelkää
Tunnet aluksi useasti suurta avuttomuutta, mutta.... pikkuhiljaa huomaat osaavasi yhtä ja toista. Anna itsellesi aikaa oppia eri hommia. Vaikka asiat eivät menisikään juuri niinkuin miehesi teki, niin eihän se haittaa.
Jos sinulla on varaa, niin onhan aina olemassa ns. talonmies-palvelu. Voit tilata miehen tekemään niitä nikkarointeja jne. Mutta parasta on opetella pikkuhiljaa ihan itse. Tulee halvemmaksi ja saat itsevarmuutta! - tsemppiä...
Kyllä yksin osaa asua ja pikkuhiljaa siitä alkaa pitämään, ettei ihan heti menekkään uuteen parisuhteeseen.
Itse ero tuli 30v avioliitosta ja nuorena mentiin avioon, eli vasta nyt elän ihan yksin ensimmäistä kertaa elämässäni ja olihan se alussa outoa, mutta ajan kans tottuu kyllä hyvin. - Vihakin on rakkautta
Kaikki naiset eivät ole avuttomia näissäkään asioissa, ja auton voi viedä aina korjaamoon ja pienet nikkaroinnit teettää jollakin.
Suurinta lienee se opettelu olla yksin, ei ole kumppania vaihtamaan yhtäkään ajatusta. Joten sinun täytyy avata se ovi ja mennä mukaan erilaisiin juttuihin rohkeasti, jotta saat juteltua ihmisten kanssa.
Ja kyllä se ikävä toista on, vaikka olisi kuinka nyt sillä tuulella , että pon hyvä kun lähtee, vihakin on rakkautta, kumpa sen kaikki ymmärtäisivät ajoissa, ei tulisi koskaan tuota tilannette asiin. - Koti-isä 48
Minulla miehenä oli samanlainen huoli ennen eroa, että miten selviän arjen pyörityksestä. Kanssani jäi asumaan kaksi murrosikäistä ja olin vähän huolissani, että syödäänkö ihan saarioisten pizzoja muutama vuosi :)
Nyt erosta on jo reilu vuosi ja vielä ei ole mitään ylivoimaista tullut vastaan.
Olen opetellut kokkaamaan monipuolista sapuskaa, pesemään pyykit, ompelemaan ... Siivota jo osasinkin. Tää asunto jäi aika tyhjäksi, mutta olen omasta mielestäni oppinut myös sisustamaan. Kaikki tämä uuden opettelu on ollut Kivaa !
Sinäkin opit ihan varmasti kaikki "miesten hommat" ja siitä se itseluottamus vain kasvaa ja tajuaa, että miten ihmeessä sitä on niin avuton ja riippuvainen toisesta ollutkin.- 6
Juuri noin se menee, rohkeasti uuteen elämään käsiksi, ei elämää tarvi pelätä.
Itse olen ollut yli 30 vuotta aviossa mutta koskaan en ole jäänyt missään hommassa vaimon varaan. Olen tavallaan aina pitänyt "poikamiestaitoja" yllä kaiken varalta.
Elikkäs laitan meillä sapuskat, korjaan ja huollan autot ja talot yms. nikkaroinnit, pyykkiäkin pesen, mutta verhoja en vaihda.
- sinnikäs mimmi
Olen samaa mieltä kyllä sinä pärjäät, löydät omat rutiinit.
Minä olen elänyt yksin jo monta vuotta omakotitalossa jossa puulämmitys, fyysinen terveytenikin on heikko.
Pärjään kuitenkin aivan loistavasti. Olen ottanut elämäni haasteena joka minun on voitettava. . Tee asia kerrallaan kun huomaat että selvisti niin saat tuntea valtavaa riemua onnistumisestasi. Siinä ei ehdi edes suremaan eroaan.
Tsemppiä sinulle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2505201Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1204221- 593961
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363627- 513580
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest413335Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv122733Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202606- 232496
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo612397