Siin' se kysymys on. Ja kuinka paljon käytät muotoilutuotteita tai muita hiuksiin laitettavia tököttejä?
Ite pesen hiukset kerran viikossa shampoolla ja hoitoaineella, ja muina päivinä pelkällä vedellä. Muotoiluvaahtoo laitan joskus yöks jos haluan kiharoita, kun en omista kiharrinta ni täytyy säätää kiharoita itse :)
Nii,, ja eiks se oo sillee, et jos pesee joka päivä shampoolla, ni eiks hiukset rasvotukki sit joka päivä?
Kuinka usein peset hiuksesi?
62
8216
Vastaukset
- .....
Pesen joka toinen päivä paitsi jos olen käynyt salilla niin aina salikäynnin jälkeen. Käytän melko vähän muotoilutuotteita, lähinnä tuuheuttavaa suihketta tai hiuspuuteria. Jos pesee harvemmin niin hiukset tuntuu selvästi likaisilta ja päänahkaa alkaa kutittaa.
- zyanna
Pesen hiukset 1-2 kertaa viikossa. En käytä shampoota koskaan, mutta vähän hoitoainetta kuitenkin sipaisen latvoihin ja sekin silikonitonta. Mitään hiuksiin jätettäviä aineita en käytä tai muitakaan tököttejä. Enkä koskaan käytä hiustenkuivainta tai suoristinta/kiharrinta.
- fuck ya
osta käsidesiä apteekista .hierro sitä korvazlehtiin..kähtee pöpöpöt pois
p.veli - hiussia
Ou nou, en käsitä miten jotku ihmiset ei käytä shampoota _ikinä_... Hyi olkoot, miettikää nyt, sama asia ku ei pesis naamaansa tai ihoonsa koskaan muulla kuin vedellä. Yhtä lailla se päänahka rasvottuu, ellei enemmänki.Pöpöjä. Ei voi sanoa, että pesee hiuksiaan 1-2 kertaa viikossa, jos ei käytä shampoota. Sitä voi sanoa korkeintaa huuhteluksi, jos hoitoaineenkin levittää vain latvoihin.
Itse pesen hiukseni joka toinen päivä, jos olen urheillut tai pitänyt pipoa kauan niin siinä tapauksessa joka päivä. Se on totta, jos hiuksia pesee liian usein niin alkaa rasvoittumaankin nopeampaa. Siksi olisikin hyvä pestä hiukset korkeintaan joka toinen päivä.- Tähkäpää
Korkeintaan joka päivä, mieluummin harvemmin...
Ei ne rasvoitu jos niitä ei pese saippualla (=shampoolla), etkö ikinä ole tullut miettineeksi miksi koiran turkki ei rasvoitu niin kuin ihmisen hiukset ;)
Siis kyllähän siellä päänahassa rasvaa on niin kuin kuuluukin, muuten iho hilseilee pois. Hiusten jatkuva peseminen pesuaineilla kuitenkin kuivattaa niitä, ihan niin kuin käsisaippua kuivattaa naamaa. Kasvojen reaktio kuivumiseen on rasvoittumisen lisääntyminen, mikä (osalla ihmisistä) aiheuttaa finnejä. Sama juttu päänahan ja hiusten kanssa. 60-luvulla suositus oli pesu kerran kahdessa viikossa, korkeintaan viikon välein.
Ja hoitoainetta harvemmin tarvitsee hiuksista muu osa kuin latvat (eri asia sitten jos ovat kuivat ja rikki esim. valkaisun ja kihartimen seurauksena), hoitoaineen laittaminen "korkeammalle" hiuksiin edistää taas niiden rasvoittumista.
Ihan kokemuksesta puhun, omalla letillä mittaa päälaelta latvoihin tällä hetkellä 97cm ja pesu kaksi kertaa viikossa riittää aivan mainiosti.
Sitä paitsi, onhan niitä kuivashampoitakin ;) - zyanna
Tähkäpää kirjoitti:
Korkeintaan joka päivä, mieluummin harvemmin...
Ei ne rasvoitu jos niitä ei pese saippualla (=shampoolla), etkö ikinä ole tullut miettineeksi miksi koiran turkki ei rasvoitu niin kuin ihmisen hiukset ;)
Siis kyllähän siellä päänahassa rasvaa on niin kuin kuuluukin, muuten iho hilseilee pois. Hiusten jatkuva peseminen pesuaineilla kuitenkin kuivattaa niitä, ihan niin kuin käsisaippua kuivattaa naamaa. Kasvojen reaktio kuivumiseen on rasvoittumisen lisääntyminen, mikä (osalla ihmisistä) aiheuttaa finnejä. Sama juttu päänahan ja hiusten kanssa. 60-luvulla suositus oli pesu kerran kahdessa viikossa, korkeintaan viikon välein.
Ja hoitoainetta harvemmin tarvitsee hiuksista muu osa kuin latvat (eri asia sitten jos ovat kuivat ja rikki esim. valkaisun ja kihartimen seurauksena), hoitoaineen laittaminen "korkeammalle" hiuksiin edistää taas niiden rasvoittumista.
Ihan kokemuksesta puhun, omalla letillä mittaa päälaelta latvoihin tällä hetkellä 97cm ja pesu kaksi kertaa viikossa riittää aivan mainiosti.
Sitä paitsi, onhan niitä kuivashampoitakin ;)Mullakin on noin metrin mittaiset hiukset ja kyllä ne näyttäisi vain tykänneen hyvää, kun niitä ei rasita jatkuvasti kemikaaleilla. Syy, miksi jätin shampoon pois oli jatkuva hilseilyongelma ja joka kappas vain loppui, kun luovuin shampoosta. Eikä hiuksetkaan rasvoitu enää samalla tavalla kuin ennen.
- qq8
Vähän ihmettelin iteki. Olen siis mies ja pesen päivittäin aamuisn hiukseni shampoolla aina joskus voi olla harvoin siis poikeeus ettei aamulla ehi mutuen aina.
P.S käyttäkää shampoota. - hius!
En pese hiuksiani shampoolla vaan pelkällä vedellä, ja kun tämän käytännön aloitin lakkasivat hiukseni rasvoittumasta eikä korvantaustani ole enää auki.
- qq8
qq8 kirjoitti:
Vähän ihmettelin iteki. Olen siis mies ja pesen päivittäin aamuisn hiukseni shampoolla aina joskus voi olla harvoin siis poikeeus ettei aamulla ehi mutuen aina.
P.S käyttäkää shampoota.Miksi olen saanut miinus ääniä??? enkö ole oikeassa. itseni suhteen ainakin joka aamu rasvanen kuin mikä ja haisen kanssa hikoilen kuin sika. Johtunee puberteetistä
- ziisusmitäsakkia
Tietämättömille:
Hiukselle haitallisempaa huomattavasti, on jättää hius pesemättä tai pestä hyvin harvoin eli 1-2 krt viikossa kuin pestä miltei joka päivä. Enemmän hiusta rasittaa ilman saasteet ja muotoilutuotteet mitä haudotaan hiuksessa päivä tolkulla eikä pestä pois.
Se on totta, jos pesee hiuksia päivittäin useita kertoja, hius tottuu siihen jolloin hius rasvoittuu nopeampaa, mutta huoletta voi pestä joka toinenkin päivä joka on kyllä suotavaakin. Shampoo on tarkotettu PESEMÄÄN hius pois liasta ja rasvasta. Vaikka ei ikinä käyttäis muotoilutuotteita niin hius täytyy pestä, samanlailla kun ihminen vartalonkin pesee eihän siihenkään mitään mömmöjä tungeta. (toiv.).- Ziisusmitäsakkia
Tähkäpäälle vielä tiedoksi, että koiran turkkia ja hiusta ei todellakaan voi verrata, eikä käsisaippuaa ja laadukasta shampoota. Heh. :'DDDD
- luomu on kaunis
Pesen kerran viikossa ja tukka voi hyvin! En käytä koskaan mitään lakkoja enkä muotoilutuotteita, enkä tee likaista työtä, joten senkään takia ei ole pakko pestä joka päivä.
Joskus aikoinaan pesin minäkin joka toinen päivä, mutta aloin totuttaa tukkaa siten, että ensin opetin sen sietämään 2 krt vk pesua, ja nyt sopiva väli on viikko. On aivan totta, että hius rasvoittuu sitä enemmän, mitä useammin sitä pestään!
Te jotka yököttelette viikon pesuvälejä, odottakaapa kun olette siinä viisissäkymmenissä. Mahtaakohan olla karvaakaan päässänne? Ja kemikaalikauppaan kannettu kymmeniä tuhansia euroja!
Luonnonhoidettu tukka myös kiiltää kauniisti ilman minkäännäköisiä kiiltoa lisääviä aineita. - Ostetaan kalliilla
Ziisusmitäsakkia kirjoitti:
Tähkäpäälle vielä tiedoksi, että koiran turkkia ja hiusta ei todellakaan voi verrata, eikä käsisaippuaa ja laadukasta shampoota. Heh. :'DDDD
Koirat joita aletaan pestä ja käsitellä kemikaaleilla, kadottavat turkkinsa luonnollisen kauneuden ja kiillon. Sama pätee ihmiseen!
Kosmetiikkateollisuus on aivopessyt ihmiset siihen, että näyttääkseen hyvännäköiseltä pitäisi päivittäin käyttää pariakymmentä erilaista puikkoa, suihketta ja voidetta!
Scheema on aina sama: luonnollinen, jo itsellä oleva otetaan pois ja pannaan ostettua tilalle! Esim kun tukasta pestään ja käsitellään pois sen luonnollinen viskositeetti ja kiilto, korvataan se kalliilla suihkeilla, hoitoaineilla ja vahoilla!
Myös ihosta pestään ja kuoritaan pois luonnollinen kosteus, ja korvataan se keinovoiteilla! - EX-huulirasvariippuv
Ostetaan kalliilla kirjoitti:
Koirat joita aletaan pestä ja käsitellä kemikaaleilla, kadottavat turkkinsa luonnollisen kauneuden ja kiillon. Sama pätee ihmiseen!
Kosmetiikkateollisuus on aivopessyt ihmiset siihen, että näyttääkseen hyvännäköiseltä pitäisi päivittäin käyttää pariakymmentä erilaista puikkoa, suihketta ja voidetta!
Scheema on aina sama: luonnollinen, jo itsellä oleva otetaan pois ja pannaan ostettua tilalle! Esim kun tukasta pestään ja käsitellään pois sen luonnollinen viskositeetti ja kiilto, korvataan se kalliilla suihkeilla, hoitoaineilla ja vahoilla!
Myös ihosta pestään ja kuoritaan pois luonnollinen kosteus, ja korvataan se keinovoiteilla!Esimerkiksi aikoinaan olin huulirasvariippuvainen. En lähtenyt minnekään ilman rakasta huulirasvaani.
Tämä johti siihen kierteeseen että huulet rokahtuivat vähimästäkin tuulesta!
Heitin huulirasvat pois! Ja kas, koko vuoteen ei huulet ole rokahtaneet, vaikka olen ollut pakkasessa, tuiskussa ja tuulessa!
Huulten normaali rasvantuottokyky aktivoitui, kun huulia ei tukittu keinorasvalla.
- yf6yf
pesen su, ti ja to. eli kolme kertaa viikossa, ja jos on menoo(mul harvemmin on:)) ni lauantain aamul. en käytä MITÄÄN hius aineita paitsi tietty shampoo ja hoitoaine pesun yhteydes
- Idadiudiu
Pesen about kaksi kertaa viikossa, enkä käytä ihan hirveästi muotoilutuotteita. Välillä tietty tulee käytettyä mm. hiuspuuteria, kiharavoidetta tai lakkaa. Jos olen käyttänyt niitä paljon jostain syystä, niin pesen usen kuivashampoolla suurimmat mömmöt pois.
Pesin ennen hiukseni joka päivä ja se sai ne rasvoittumaan ihan kamalan nopeasti. =S
http://onlythespacebetweenus.blogspot.com/- Är
Pesen hiukseni joka kolmas päivä, eli n. kaksi kertaa viikossa. Käytän shampoota, hoitoainetta sekä mietoa hiusöljyä.
T: mies, pitkät hiukset, 35 v.
- dafffffffffffffffff
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10416466
AUTTAKAA TUOLLA- Kimallus
Vastasin,käy kurkkaamassa!Apu löytyy!
- Loreal
PESEN HIUKSET JOKA PÄIVÄ .Oks paha?
- Hiusman
Joka päivä VEDELLÄ. Hiukset huomattavasti paremmassa kunnossa tämän kuukauden ajan, jonka olen pessyt pelkällä vedellä, kuin koskaan ennen.
- fjhfdh
Kannattaa käytellä ihan kaikellaisia shampoita ja hoitoaineita, ei pidä tyytyä silikonittomiin, tuoksuttomiin, parabeenittoiin vaihtoehtoihin.
Jos käytät vain silikonittomia, tuoksuttomia, parabeenittomia shampoita ja hoitoaineita ihosi tottuu siihen, jolloin alat luultavasti sairastamaan allergiaa jotain noita aineita kohtaan vaan sen takia kun nirsoilet.
Joten käyttäkää niitä erillaisia shampoita ja hoitoaineita, hoitotuotteita lakkoja jne. Pysytte terveenä.
Ah ja ihan kysymykseen vastaus: Pesen joka päivä shampoolla ja hoitoaineella. :) Eipä ole tukka kuivunut päähän eikä muuta vainoharhaspaskaa.- 15+6
Ei se kyllä ihan noin mustavalkoista ole. Itse käytän silikonittomia ja tuoksuttomia, mielummin hellävaraisempia kuin liian rajuja tököttejä. Minkä ihmeen takia pitäisi päähän hieroa esim. jotain hajusteita ja väriaineita? Tai silikoneja jos ne lätsäyttää tukan ja ärsyttää päänahkaa? Luulenpa vaan, että päänahka herkistyy siitä enemmän jos koko ajan vaihtelee tuotteita ja tunkee vaikka mitä aineita päähänsä. Ja pesee vieläpä päivittäin lettinsä. Ja värjää tukan kerran kuussa ellei jopa useammin.
- Rintasyöpää
Käyttäkää vaan parabeeneja, sitä varmemmin saatte rintasyövän. Parabeenit on tunnettu rintasyöpää edistävä, joka paikassa käytetty kemikaali.
Japanissa sen käyttö on kielletty. Japanissa rintasyöpää sairastetaan huomattavasti vähemmän kuin länsimaissa.
Huomasin äskettäin, että näitä parabeeneja oli tungettu myös S_ryhmässä myytävään halpishammastahnaan!!! Jäipä ostamatta! - opiskellut
Rintasyöpää kirjoitti:
Käyttäkää vaan parabeeneja, sitä varmemmin saatte rintasyövän. Parabeenit on tunnettu rintasyöpää edistävä, joka paikassa käytetty kemikaali.
Japanissa sen käyttö on kielletty. Japanissa rintasyöpää sairastetaan huomattavasti vähemmän kuin länsimaissa.
Huomasin äskettäin, että näitä parabeeneja oli tungettu myös S_ryhmässä myytävään halpishammastahnaan!!! Jäipä ostamatta!Japanin ja Suomen välillä on varmaan paljon muitakin eroja kuin nuo parabeenit. Enpä niitä kehota ehdoin tahdoin käyttämään, mutta esimerkiksi naishormonitkin ovat karsinogeenejä eli ne edistävät rintasyöpää - toisin sanoen lisäävät sen riskiä. Ihminen ei voisi enää tehdä mitään, jos aina minimoisi kaikkia mahdollisia riskejä.
- pöhmö
Pesen tukan joka aamu. En haluaisi pestä niin usein sillä varsinkin talvella hilse on riesana, mutta koska mulle ei ole annettu kunnollista tukkaa vaan säälittävä hento pehko, tukka näyttää epäsiistiltä heti kun se alkaa vähänkään rasvoittumaan. Pesujen vähentäminen ei tässä tapauksessa näyttäisi auttavan, sillä pesin vuosikausia tukan vain 2-3 päivän välein ja viimeisinä päivinä tukka oli aina ihan hirveä. Kyllästyin sitten siihen lopulta kun en uloskaan aina kehdannut mennä sellaisen lättänän rasvaletin kanssa, ja aloin pesemään päivittäin.
Koska tukka rasittuu tuossa pesussa ihan riittävästi ja on muutenkin niin heikko, en käytä värejä, kihartimia tai hiustenkuivaajaa. En myöskään käytä muotoilutuotteita koska ovat melkoisen kalliita, ja niiden hyödyt ovat allekirjoittaneella jääneet aika minimaalisiksi.- sulfate-free
Kuin sanasta sanaan mun kirjoittama. Olen tosin nyt yrittänyt väkisin pitää pesuvälin niin, että pesen vaan joka toinen päivä. Ja vaikkei tukka tokana päivä olekaan mikään mahdottoman likainen, niin kuitenkin se vähäinenkin rasvaisuus yhdistettynä ohueeseen ja hentoon tukkaan tekee epäsiistin vaikutelman. Jos olis paksumpi tukka, niin helposti pystyis pestä harvemmin mut nyt on ihan pakko pestä 1-2 päivän välein jos haluaa, että tukka on siistin näköinen. Pesu on oikeastaan ainoa keino, jolla saan tuuheutta edes vähän tähän lettiin. Kannattaa muuten kokeilla josko sulfaatittomasta shampoosta olisi apua tuohon talviseen hilseilyyn, se ei pese ja kuivata päänahkaa niin voimakkaasti kuin tavalliset sulfaatilliset shampoot. :-)
- hilseestä
sulfate-free kirjoitti:
Kuin sanasta sanaan mun kirjoittama. Olen tosin nyt yrittänyt väkisin pitää pesuvälin niin, että pesen vaan joka toinen päivä. Ja vaikkei tukka tokana päivä olekaan mikään mahdottoman likainen, niin kuitenkin se vähäinenkin rasvaisuus yhdistettynä ohueeseen ja hentoon tukkaan tekee epäsiistin vaikutelman. Jos olis paksumpi tukka, niin helposti pystyis pestä harvemmin mut nyt on ihan pakko pestä 1-2 päivän välein jos haluaa, että tukka on siistin näköinen. Pesu on oikeastaan ainoa keino, jolla saan tuuheutta edes vähän tähän lettiin. Kannattaa muuten kokeilla josko sulfaatittomasta shampoosta olisi apua tuohon talviseen hilseilyyn, se ei pese ja kuivata päänahkaa niin voimakkaasti kuin tavalliset sulfaatilliset shampoot. :-)
Hilse on vitamiinien puutetta. Kalanmaksaöljyä lusikallinen, myös e-vitamiini auttaa hilseeseen (esim. vehnänalkioöljy).
Hilseen ihmiset ajattelee että se vaan on hilsettä, että sitä ikäänkuin kuuluu olla, mutta se on selkeästi ravitsemuksellisesta puutostilasta johtuvaa.
- Vaahtopäinen
Minulla on ½ pitkät, melko hennot, tyypilliset suomalaiset hiukset.
Käytän päivittäin muotovaahtoa ja kevyttä lakkaakin välillä ja ilmakiharrinta.
Sen takia on pakko pestä päivittäin, etten ilkeä millään alkaa käsittelemään seuraavana päivänä vanhojen muotoilutuotteiden tönkköönnyttämiä hiuksia.
Enkä halua yöksi tyynyliinalle muotoilutuotteita hiuksistani.
Käytän pesuun päivittäin kampaamosta ostamaani shampoota SP balance scalp ja saman merkkistä hoitoainetta n. runsaan pähkinän kokoisen nökäreen hieron lähinnä enemmän latvoihin ja huuhdon huolellisesti lähes kuumalla vedellä.Siksi ettei jäisi rasvaisuuden tunnetta.Hiukseni ovat muutenkin sellaiset, että vaikka ne olisivat muualta puhtaat niin hiusten juuresta tuntuvat aina jotenkin rasvaisilta.Siltikin vaikka en olisi käyttänyt edes mitään muotoilutuotteita.En tiedä sitten aiheuttaako hoitoaineen säännöllinen käyttö sen vai tiuhat pesut.Mutta ilman hoitoainetta, hiukset on ihan mahdottomat käsiteltävät ja menevät hampuksi.Olen kai totuttanut itseni puhtaaseen päänahkaan ja hiuksiin.Hilseilyä ei juurikaan ole.Mutta joskus talvisin päänahkakin kuivuu selvästi enemmän. - Yualle
Riippuu täysin iästäsi.
Tiedän teinityttöjä, jotka käyvät jopa neljästi vuorokaudessa suihkussa. Ja tiedän myös heidän isiään, joita kyseinen suihkuralli hirvittää asuntoa kohtaavan kosteuskuorman ja vesilaskun muodossa =) - mies täällä
varmaan 4 kertaa viikos pesen enkä käytä mitään tököttejä. vaan hius shamppoota käytän
- Kampaus
Hei vaahtopää
hiustesi hamppuuntuminen johtuu kuumasta vedestä.
Eli
- Huuhdo hiukset aina viimeiseksi viileällä vedellä, jolloin hiussäikeet umpeutuvat ja tukka saa kiiltoa. - 53v mies
Mä pesen joka aamu shampoolla käytän hoitoainetta. Sen lisäksi jos meen salille, niin pesen toisen kerran siellä, myöskin shampoota käyttäen.
- Puhdas mies
Joka toinen päivä shampoolla ja muuten vain vedellä. Ei rasvoitu liikaa, eikä ole liian puhdaskaan, jolloin voi rueta kutiamaan ja iho kuivuu.
Suosittelen. - nameli
Shampoo pesu 3 kertaa viikkoon, joka toinen kerta hoitoainetta latvoihin.
Muuten ei tarvi, sisäisesti käytetty kookosöljy on saanut hiukset kiiltäviksi ja hyvinvoiviksi,- Vaahtopää taas
Hei kampaus.Käsitit nyt hiukan väärin.Hiukseni ei koskaan hamppuuntuneet, jos käytän hoitoainetta.Ei kuuma vesi ole haitannut.Jopa kampaaja suositellut huuhtomaan hoitoaineen lähes kuumalla ja tekee itsekkin aina niin.Haalealla sitä nimittäin jää aina hiuksiin ja hiukset ei tunnu silloin ihan puhtailta.
Vain hoitoaineen käyttämättä jättäminen tekee hiuksistani kuivat ja rasittuneet, hamput.Olen kokeillut.
Hoitoaineella hiukseni ovat pysyneet kiiltävinä ja ehyinä.
Onhan se selvääkin, että viimeikseksi hiussäikeet aina suljetaan viileällä vedellä.Kuten myös kasvojenpesussakin ihohuokoset lämpimällä pesun jälkeen.
Mietin vain sellaista asiaa.Kun ennen ei ollut muita hiustenhoitotuotteita oikeastaan kuin jonkinlainen vaatimaton shampoo.Ei ihmisten hiukset niin huonokuntoisia olleet.Tottuukohan hius jotenkin tähän hoitoaineeseen ts.tulee riippuvaiseksi siitä?Hiukan samoin kuin iho kosteusvoiteista.Olisiko koskaan pitänyt aloittaakkaan sen käyttöä?
Vai onkohan nykyshampoot tehokkaampia ja kuivattavat hiuksia enemmän kuin ennen.Monikaan ei taida muuten muistaa ensimmäisiä suomeen tulleita shampoo merkkejä? :) Muistan vihreän kapeahkon pullon Avacadon shampoota, helmiäisen, kermamaista(ihanan tuoksuista)ja linnashampoon ja sitten tuli silkkileenat ym.En muista koska alkoi tulla ensimmäiset hoitoaineet markkinoille ja minkä merkkisiä ne oli.Lapsena minulla oli pitkät hiukset ja hoitoaineet tuli ainakin helpottamaan hiusten selvittämistä takuista pesun jälkeen, ilman sitä kamalaa päänahan aristelua. - minkillekin
Vaahtopää taas kirjoitti:
Hei kampaus.Käsitit nyt hiukan väärin.Hiukseni ei koskaan hamppuuntuneet, jos käytän hoitoainetta.Ei kuuma vesi ole haitannut.Jopa kampaaja suositellut huuhtomaan hoitoaineen lähes kuumalla ja tekee itsekkin aina niin.Haalealla sitä nimittäin jää aina hiuksiin ja hiukset ei tunnu silloin ihan puhtailta.
Vain hoitoaineen käyttämättä jättäminen tekee hiuksistani kuivat ja rasittuneet, hamput.Olen kokeillut.
Hoitoaineella hiukseni ovat pysyneet kiiltävinä ja ehyinä.
Onhan se selvääkin, että viimeikseksi hiussäikeet aina suljetaan viileällä vedellä.Kuten myös kasvojenpesussakin ihohuokoset lämpimällä pesun jälkeen.
Mietin vain sellaista asiaa.Kun ennen ei ollut muita hiustenhoitotuotteita oikeastaan kuin jonkinlainen vaatimaton shampoo.Ei ihmisten hiukset niin huonokuntoisia olleet.Tottuukohan hius jotenkin tähän hoitoaineeseen ts.tulee riippuvaiseksi siitä?Hiukan samoin kuin iho kosteusvoiteista.Olisiko koskaan pitänyt aloittaakkaan sen käyttöä?
Vai onkohan nykyshampoot tehokkaampia ja kuivattavat hiuksia enemmän kuin ennen.Monikaan ei taida muuten muistaa ensimmäisiä suomeen tulleita shampoo merkkejä? :) Muistan vihreän kapeahkon pullon Avacadon shampoota, helmiäisen, kermamaista(ihanan tuoksuista)ja linnashampoon ja sitten tuli silkkileenat ym.En muista koska alkoi tulla ensimmäiset hoitoaineet markkinoille ja minkä merkkisiä ne oli.Lapsena minulla oli pitkät hiukset ja hoitoaineet tuli ainakin helpottamaan hiusten selvittämistä takuista pesun jälkeen, ilman sitä kamalaa päänahan aristelua.Silloin kun minä olin lapsi pitkät hiukseni säilyivät takuttomina ja kauniina ihan vaan perus sampoo pesaisulla pari kertaa viikossa Hoitoaineita emme käyttäneet.
Tukkani oli ilman niitäkin hyväkuntoinen, koska ulkoilin todella paljon ja söin sen aikuista (1960-luku) terveellistä ruokaa
eli tämä oli aikana jolloin rasvahöyhötyksestä ei oltu kuultjukaan ja lapset söivät kalanmaksaöljyä. Silloin jokaisella oli ihana, kiiltävä tukka ilman mitään kemikaaleja!!!
Jos haluaa terveen kauniin tukan, on ensimmäinen askel viskata tökötit hittoon ja alkaa syödä kunnollista ruokaa. Kalanmaksaöljyllä saadaan kiilto minkinkin karvaan, saati ihmisen!
- huihaihius
Pesen hiukseni joka aamu samalla kun käyn suihkussa muutenkin. Hikoilen öisin niin paljon, että pakko pestä hiukset joka päivä. Käytän muotovaahtoa ja lakkaa otsatukassa lähes päivittäin ja ihan kaupan shampoita ja hoitoaineita pesuun ja hoitoon. Värjään hiuksiani n. 6 viikon välein. Ei ilkeä lähteä ihmisten ilmoille jos en pese hiuksiani ensin kun letti on sitten ihan rasvaisen näköinen ja otsatukka pystyssä yön jäljiltä enkä näe mitään järkeä siinä, että laittaisin hiuslakkaa hiuslakan päälle että saan hiukset ojennukseen. Mielummin pesen edellisen päivän tökötit pois ensin.
- sunttu
Pesen myös hiukseni shampoolla laitan hoitoainetta joka päivä. Hiuslaatuni on hyvin epäsuomalainen, hyvin paksuja karkeita hiuksia kuin hevosen häntää ja paksu kuin leijonan harja. Epäonnekseni olen suvultani perinyt epätavallisen runsaan hikoilun eli kaikki hikoilu tapahtuu pää-pollan kautta eli pienen kävelynkin jälkeen hiki valuu todellakin noroina päänahkaa ja kasvoja pitkin ja tippuu vaatteille tip tip tip. Meikkikään ei pysy paikallaan vaan valuu alas. Olen joskus kokeillut talouspaperilla päätäni kuivatessani, kuinka monta arkkia kuluu ja vastaus on 3 litimärkää arkkia. Tämän takia joudun pesemään hiukseni joka päivä ja laittamaan hoitoainetta takkuuntumisen ja kulumisen estoon. Tälle hiuslaadulleni ei Suomessa ole löytynyt hoitoainetta joka tehoaa, mutta nyt olen löytänyt yhden Amerikkalaisen merkin jolla hiuksistani saan pehmeät ja takuttomat.
- sddkk
kannattaisiko vaihtaa kevyempään peittoon tai laskea huoneen lämpötilaa jos öisin hikoilee noin paljon? tietysti eri asia jos ongelma johtuu itse kehosta...
- Puhdas tukka
Mäntysuopa on kaikkein paras.. pala saippua... Joo naurakaa vain. Mutta kokeilkaapa kolmekertaa viikossa pesen ei mitään ongelmia,ei rasvoitu ei hilseile ja on tuuhea. ei myöskään mitään hoitoaineita tarvi käyttää. KOKEILKAA.
- Manfred Fors
Huh huh vai Mäntysuovalla, on jouduttu pesemän joskus 70 luvulla kun ei ollut
muuta niin tukka tuli aivan taikinaksi noin muuten riittää kun pesee tukan pari
kertaa viikossa jos ei ole hiilikaivoksessa töissä, ja Suomalaisell lasten sham-
poolla jossa on samassa hoitoaine ja välttää tukankuivaajaa muuta ei tarvita.
- malamutti
Minulla paksut piikkisuorat hiukset ja yritän venyttää pesuväliä joka toiseen päivään, mutta päänahassa on epämiellyttävä tunne jos en pese joka päivä.
Lopetin hoitoaineen käytön kokonaan kun löysin muutaman hyvän shampoon jotka eivät kuivata liikaa. Huuhdon normaalin lämpöisellä vedellä mutta viimenen loraus lähes kylmällä.
Ilman shampoota peseminen on yhtä tyhjän kanssa!
En enää ihmettele täi-epidemioita kun luen näitä muutamia vastauksia. Liastahan syöpälaiset sikiävät :/ - -------
Meidän perheessä on seitsemän henkilöä ja näin ollen siis seitsemän eri päätä hiuksineen. Sen olen tässä suurperheellisenä oppinut, että ei ole olemassa yhtä, kaikille sopivaa ja parasta määrää pestä hiuksia. Itselläni on pitkät hiukset ja pesen niitä shampoolla enintään kerran viikossa, yleensä vain parin viikon välein. Suihkussa toki käyn päivittäin, mutta en pese hiuksiani, en edes salitreenien tai rääkkilenkkien jälkeen (jos ei sitten satu olemaan se pesupäivä muutenkin). Minun hiukseni eivät rasvoitu, päänahka pysyy ihan kunnossa, en käytä mitään muotoiluvaahtoja tai muitakaan tököttejä. Hiukset siis näyttävät ja tuntuvat aivan puhtailta näin harvoilla pesuilla.
Mieheni pesee hiuksensa vähintään joka toinen päivä. Jos ei pesisi, ne olisivat todella rasvaisia heti. Kolme pojistani (kaikilla lyhyet hiukset) ei ole pessyt/heiltä ei ole pesty hiuksia shampoolla koskaan, jos ei joskus jonkin tapaturmaisen likaantumisen jälkeen (voipaketti levitetty päähän tms). Vanhimmat kaksi ovat nyt murrosiässä, mutta edelleen hyvin riittää pelkkä vesipesu, eivätkä hiukset ole rasvaisia, vaikka muuten iho tuppaa vähän olemaan. Tyttärelläni on pitkät hiukset ja ne rasvoittuvat kovin helposti. Ikää hänellä ei ole kuin alle neljä vuotta, mutta pari kertaa viikossa on jo pitkään pitänyt pestä hiukset shampoolla, muuten ovat karmean näköiset, rasvaiset ja likaiset. Ja sitten on vielä yksi poika, lyhythiuksinen, jonka hiukset pitää pestä shampoolla sen noin kerran viikossa.
Eli kyllä se vain on niin, että mitään "hiuksia ei tarvitse pestä kuin vedellä" tai "hiukset pitää pestä joka päivä" -yleistyksiä ei voi tehdä, vaan jokainen toimii sillä tavalla, mikä OMILLE hiuksilleen on parasta. - Vain matoille
Kyllä 70 luvulla on jo ollut suomessa shampoita.Muita aineita hiustenpesuun kuin mäntysuopa.Jopa 60 luvulla oli jo ensimmäiset shampoot kaupoissa.
- hiirulainen
Hyvä vastaus tuo, että jokainen tekee niin kuin itselleen parhaaksi kokee.
Itselläni on ohuet, hennot puolipitkät hiukset ja pesen niitä päivittäin. Olen kokenut tästä huonoa omatuntoa, koska äitini aina jaksoi kotona asuessani valittaa siitä, miten usein pesen tukkaani. Sanoi aina, että se rasvoittuu nopeammin jos pesen joka päivä. Onhan se varmaan osittain tottakin mutta mun on PAKKO pestä ne joka päivä jos haluan, että tukka on siistin näköinen ja edes jonkin verran kuohkea (sen verran kuin tällaiseen hiirenhäntään saa kuohkeutta). Pesua seuraavana päivänä tukka alkaa olla jo jonkin verran likainen ja aivan lättänä, ja koska en halua alkaa enää mihinkään föönailurumbiin, niin pesen tukan päivittäin. Likaisuuden puolesta pystyisin kyllä siis hyvinkin pesemään vain joka toinen päivä mutta kuten sanottua, tukka on niin ohut, että yhdenkin nukutun yön jälkeen se myös näyttää todella ohuelta. Ja muutenkin minulla on varmempi ja kauniimpi olo, kun tukka on puhdas eikä semi-likainen hiirenhäntä. On vaan jäänyt vähän ärsyttämään, kun toiset yrittää sinnikkäästi selittää, että miten mun pitäisi hoitaa OMAA tukkaani... Se mikä toimii toisella, ei välttämättä toimi ollenkaan toisella.- pystyy opettamaan
Hiirulainen voisi kokeilla vaikkapa näin talvella kun muutenkin kuljetaan pipo päässä pitkittää pesuaikaa, esimerkiksi alkaa pestä joka kolmas päivä ja myöhemmin 2 krt viikossa.
Muutamassa viikossa päänahka kyllä tottuu siihen. Itse pesin toissa kesänä kun oli hirmuhelteet ja olin töissä, melkein joka päivä tukan, mutta sen sai kyllä opetettua takaisin "oikeille tavoilleen", eli maksimissaan kaksi kertaa viikossa pesen nyt tukkaa, yleisimmin yksi. - hiirulainen
pystyy opettamaan kirjoitti:
Hiirulainen voisi kokeilla vaikkapa näin talvella kun muutenkin kuljetaan pipo päässä pitkittää pesuaikaa, esimerkiksi alkaa pestä joka kolmas päivä ja myöhemmin 2 krt viikossa.
Muutamassa viikossa päänahka kyllä tottuu siihen. Itse pesin toissa kesänä kun oli hirmuhelteet ja olin töissä, melkein joka päivä tukan, mutta sen sai kyllä opetettua takaisin "oikeille tavoilleen", eli maksimissaan kaksi kertaa viikossa pesen nyt tukkaa, yleisimmin yksi.Unohdin mainita mutta olen kyllä yrittänyt opettaa päänahkaa monia kertoja - tuloksetta. Jos pesisin tukan joka 3. päivä niin en voisi sinä kolmantena päivänä poistua kotoa mihinkään. Likainen, lättänä, ohut tukka ei ole mikään kovin mairitteleva näky. Enkä valitettavasti voi töissä kulkea pipo päässä ja siellä pitää muutenkin olla siistin näköinen. Muut kuin ohuttukkaiset eivät valitettavasti tunnu ymmärtävän tätä, sen olen huomannut...
- =)
pystyy opettamaan kirjoitti:
Muutamassa viikossa päänahka kyllä tottuu siihen. Itse pesin toissa kesänä kun oli hirmuhelteet ja olin töissä, melkein joka päivä tukan, mutta sen sai kyllä opetettua takaisin "oikeille tavoilleen", eli maksimissaan kaksi kertaa viikossa pesen nyt tukkaa, yleisimmin yksi.No hyi helvetti, siellä pipon allahan ne hiukset oikein muhii ja päänahka alkaa haista. Hyi saakeli. Minä pesen joka päivä hiukset ja käyn aamuin illoin suihkussa hihhih, olen riippuvainen x) Mutta käytän shampoota hiusten likaisuuden mukaan. Jos ne eivät tunnu kauhean likaisilta niin laitan iiiiihan vähän ja sitten taas päinvastoin. Hiuslakkaa ja hoito(aine)suihketta vai mikä vittu onkaan, käytän hiuksissani ja vaikka pesenkin näin usein kuontaloni niin ei se kyllä sen rasvaisemmalta tunnu eikä näytä. Tämä pesutahti sopii minulle enkä rupea sitä yhtään muuttelemaan vaikka se olisi mikä tahansa "yleinen suositus." En ikinä lähde mihinkään pesemättä hiuksiani ensin, ja jos joskus pakon edessä joudun mennä edes hetkeksi ihmisten ilmoille käymättä suihkussa ensin (ja pesemättä hiuksia) niin ahdistaa ihan saatanasti.
Miten niin neuroottinen? x) Ei mutta olen vaan koukussa suihkunraikkaaseen oloon, no can do. ♥
Oho, ehkä minullakin pitäisi alakaa vähemtämään hiusten pesuani! Nimittäin käyn joka aamu, pesen shamppoolla ja hoitoaineella, sen jäläkeen käytän kiiltosuihketta ja seerumia ja saatan kihartaa vähän hiuksia suoristusraudalla. Olen tosin 16v joten hiukseni kyllä rasvoittuvat jo yli 24h päästä. Ehkä se johtuu siitä kun pesen hiuksiani niin usein.
- Päivittäin
Itse pesen lähestulkoon päivittäin, paitsi silloin, jos olen ollut koko päivän hiukset kiinni ja jos en ole silloin hikoillut. Pesen kerran viikossa syväpuhdistavalla, koska ohuet hiukset eivät ilman muotoilutuotteita ja lakkaa pysy kuosissaan. Muotoilutuotteet on toisinaan hyvä puhdistaa hiuksista tehokkaammalla pesuaineella. Muuten pesen tuntemuksen mukaan tuuheuttavalla tai miedolla shampoolla, hoitoainessa käytän latvassa. Joskus hiuspohja joskus tuntuu kuivalta, käytän hiuspohjaa kosteuttavia tuotteita,.Niiden käyttö on kuitenkin vain kausittaista, kuten nyt kovilla pakkasilla, kun iho kuivuu muutenkin. Jos tulee päivä, etten ehdi pestä ja hiukset on pakko jotenkin yrittää saada asettumaan, hiuspuuteri on hyvä pelastuskeino.
- Jos.
Istuu päivät pitkät tietokoneella,voi hiukset pestä kerran viikossa. Mutta jos on likainen työ,tai harrastaa liikuntaa,kannattaa hiukset pestä vähintään joka toinen päivä. Päänahkaan kertyy kuollutta ihosolukkoa ja likaa,jo sen takia on terveellistä pestä hiuksia useammin ja unohtaa vaahdot ja kuivapesut,niin nämä täitkään eivät päässä viihdy. Nykyään ihmisten hiuksissa ovat alkaneet täit viihtyä,sehän on selvä merkki siitä,ettei hiusten ja päänahan puhtaudesta pidetä huolta. Lisätään vaan likaisiin hiuksiin muotoiluvaahtoa tai hiuslakkaa ja päälle lippis tai pipo,siellä ne täit ja muut loiset sitten alkavat pesimään.
- annemiini
Öh... Täit pesiytyy kyllä nimenomaan PUHTAISIIN hiuksiin eikä likaisiin.
- BrownSilk
Niinpä niin... itse pesen hiukset 1 krt vkossa ja joskus jos jaksan, niin toisen kerran :) Puoleen selkään olevat hiukset eivät tarvitse joka päiväistä rassaamista, koska ne kuivuvat liikaa ja niistä lähtee luonnollinen rasva ja kiilto.
Kampaajan kanssa keskusteltua olemme päätyneet siihen, että tämä pesuväli on hyvä ja jos käytän hoitoainetta talvisin sähköisyyden poistoon, niin latvoista ei tarvitse ainetta huuhdella niin perusteellisesti pois, vaan voi jättää hiukan "huonolle huuhtelulle" että hoitavaa ainetta jää latvoihin.
Pesuainetta pitkiin hiuksiin tarvitaan vain päänahkaan ja hiuspohjaan ja päälaelle, koska "latvat kyllä peseytyvät siinä samalla" kuten kampaajani sanoi - Värjäyskammo iskenyt
Pesuista voidaan olla montaa mieltä, mutta jos hiukset rasvoittuvat voimakkaasti, niin pakkohan niitä on pestä. Mulla oli kyseinen ongelma nuorempana, mutta iän myötä hiusten ja ihon rasvoittuminen on vähentynyt tosi paljon. Nykyisin pesen hiukset joka toinen päivä, lähinnä siis treenipäivien vuoksi. Muuten menisi kolmekin päivää ihan siistinä. Käytän pelkästään luomushampoota ja -hoitoainetta ja tosi vähän muotoilutuotteita. Kuivaajaa tai muotoilurautoja en käytä ollenkaan. Suurimpana ongelmana pidin hiusten sähköisyyttä ja "lentämistä", mutta sekin ongelma katosi uuden luomuhoitoaineen myötä. Vuosia tätä ennen valitin kampaajalla sähköistymisestä..kokeilin kaikki maailma latvahoitoaineet ja hiuksiin jätettävät hoitovaahdot, tuloksetta! Onneksi ongelma ratkesi ihan sattumalta, kokeilemalla. Jos muilla samaa sähköistymisongelmaa, kokeilkaa Ole Hyvä -sarjan puolukka-vadelma-mansikka shampoota ja mustikka-vadelma-mansikka -hoitoainetta:)
- Belladonna-92
Itse pesen joka päivä hiukseni shampoolla ja hoitoaineella.
Shamppooni on mietoa joten se sopii joka päiväiseen käyttöön.
Hoitoaine on ihan normi, ei liian hoitava eikä liian kevyt - laitan sitä koko hiukseen tyvestä latvaan.
Hiukset kuivaan föönillä ja suoristan raudalla, pohjalle tietenkin tulee lämpösuojaa. :)
Hiukset kiinnitän hiuslakalla.
Yleensä joka toinen päivä kuivaan föönillä sekä suoristan raudalla.
Viikonloppuna en muuta kuin pese hiukseni kerran ja sekin saunan aikaan (la).
Ja tukka on erinomaisessa kunnossa! :-)
Ajattelin täydentää hiustenhoitoani hiusnaamiolla jota käyttäisin saunan jälkeen.
Joskus suihkin kosteuttavaa hoitosuihketta latvoihin tai vaihtelevasti koko päähän, mutta hyvin harvoin. no ei se niin vaikeeta oo... :-D
-kastele hiukset
-laita shampoo
-huuhele
-laita hoitoaine (jos käytät)
-huuhtele- kiharapäinen
Pesen hiukset 2 kertaa viikossa shampoolla ja hoitoaineella. Kosteisii hiuksii laitan The Body Shopin kiharanvahvistajaa. Suihkussa käynyt kuitekii joka päivä. Kiharat ei rasvotu nii helposti kuin suorat, tämän oon huomannu ku oon verrannu siskon ja mun hiuksia. Mitään aineita en hiuksiin yleensä laita, joskus harvoin nutturakampaukseen lakkaa tai "pomppukiharoitten" kiinnittämisee muotovaahtoo. Kampaajalla ei tarvii kauheen usein käydä ku hiukset on kiiltävät ja hyväkuntoiset, vähä latvoja ehkä 5 kk välein karsimassa.
- xyzå
"Hiuksia ei tulisi pestä pelkästään vedellä, sillä se rasittaa hiusta eikä vie likaa pois." http://www.avatv.fi/kauneusjahyvinvointi/artikkeli.shtml/naita-asioita-kampaajasi-ei-kerro-sinulle/2012/04/1533903
- kauniit kutrit
ällöttää nämä luomukaunottarien kertomukset. En voisi ajattellakaan meneväni asiakaspalvelua sisältävään työhöni monen päivän muotoilutuotteet ja hiki (urheilen paljon) päässäni
- Muistuttaja1
Muistakaa, että pesu kerta riippuu hiusten laadusta itse pesen noin kerran viikossa.
- Anonyymi
ite legit joinai viikkoin en edes muista pestä hiuksii ollenkaa mut normisti jos jaksan ni yhen kerra.. Tiiän et oon tosi laiska mun hiusten suhtee, mut aijon nyt parantaa ja pestä kahdesti viikossa!!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1646558
- 531933
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes441721- 541142
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3441104Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se501055Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l131000Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79930Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384918Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14907