Moi! Olen nyt tässä pitkän aikaa koittanut tutkiskella tuota Kelan maksaman peruspäivärahan verotusta.
Elikkä oletuksenahan peruspäivärahasta/työmarkkinatuesta menee 20% veroa. Kelalle voi toimittaa oman verokortin.
Esimerkiksi: Jos olet koko vuoden työttömänä ja maksat vaikka tuosta peruspäivärahasta 8% veroa (niin saa tienata 15 000e/vuodessa). Peruspäivärahasta ei kuitenkaan kerry edes puolta tuosta (ainakaan ilman mitään korotusosaa tms..)
Joten tuskin tulee mätkyjä, jos kelalle toimittaa esimerkiksi 7-10% verokortinkin?
Netistä tuntuu löytyvän niin ristiriitaista tietoa, osa sanoo että tuolla 20% kortillakin ovat muka joutuneet maksamaan mätkyjä, ja toinen sanoo että saa takaisin monta sataa.. Ota nyt nuista kaikista sitten selvää.
Oletuksena tässä kuitenkin nyt se että on työtön koko vuoden, niin eikös se kannata tuo pienempi verokortti viedä ennemmin Kelalle?
Sitten kun töihin pääsee, niin käydä hakemassa isompi verokortti..
Peruspäiväraha/työmarkkinatuki veroprosentti.
4
529
Vastaukset 4
- Bittiavaruuteen vael
Tällä käyttäjällä ei ole Minä-profiilia tai se on poistettu.
Eikö kellään ole tietoa?
Verokortissa on huomioitava, että työttömyyskorvauksesta ei saa verotuksessa samoja helpotuksia kuin palkasta, esim. tulonhankkimisvähennystä.
Riippuu myöskin asuinkunnan veroprosentista.
Katsoin uudesta verokortista, että veroista 2/3 menee kunnallisveroihin ja 1/3 valtionveroihin.
Esimerkki:
Tulot vuodessa 12.000
Kunnallisvero% 17,75 kirkkovero 1%
Palkkana: Vero% 4
Etuuksina: Vero% 18,5
Tulot 6000
Palkka: 1%
Etuus: 13%
Ainakaan en kannata liian pientä vero% antaa Kelalle, kammottavaa maksaa mätkyjä joulukuussa... Paljon kivempi saada silloin rahaa joulukuluihin.- 28
nosto ylös
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos SDP ei voita reilusti, persut kumoavat demokratian Suomesta
Näin tekisi ainakin Rydman seuratessaan idolinsa Trumpin mallia https://www.is.fi/politiikka/art-2000012187244.html6121590Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän44857Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl483735Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll12701- 45642
- 41614
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin29548- 31516
Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘37510Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE160484