Mulla on todettu kaks vuotta sitten palleatyrä ja refluksiesofagiitti. Närästystä on ollut siis perusoireena ja lisääntyvissä määrin epämääräisiä mutta erittäin inhottavia tuntemuksia sydämessä ja ylävatsalla.
Inhottavin oire on se että kurkkuun saattaa tulla kutittava tunne, enteillen sydämen muljahteluja. Ruokatorvi jotenkin nykii. Joskus oire on niin voimakas että sydämeen tulee selvästi lisälyöntejä jotka ilmenee muljahduksina. Samalla sydämen syke kiihtyy ja olo on levoton. Oire saattaa ilmetä ihan vaikka kun puhun tavallisesti. Kokeilin äsken kun kohtaus tuli laukaista sen juomalla vettä. Veden mennessä alas tunsin kuinka ruokatorvessa tapahtui jonkinlaisia sykäyksiä. Oire menee yleensä nopeasti ohi. Oiretta saattaa edeltää hapon nousu. Kyseistä oiretta tulee myös rasituksessa kun pelaan jääkiekkoa tai juoksen. Tunne on erittäin ilkeä.
Sydän on myös tutkittu eikä rakenteessa ole mitään poikkeavaa. Sinänsä tieto huojentaa mutta oireiden tullessa pelkää kyllä pahinta. Tuntuu että haponestolääkitys ei näitä oireita täysin poista. Olen myös Primperania alkanu syömään ennen ruokia.
Voiko näitä oireita jotenkin välttää. Tuntuu siltä että joidenkin ruokien nauttiminen aiheuttaa seuraavana päivänä ikäviä seurauksia.
Täytyy myöntää että jonkinlaista invaliditeettiä poden oireiden takia. Työpaikallakin on joskus muljautellut kesken kaiken oikein kunnolla ja sydän takoo jolloin olen livahtanut vain vessan puolelle kuulostelemaan. Eipä tuota ole viittinyt ruveta vaivojaan mainostamaan kellekkään. Lääkäritkään ei ite tajua näitä oireita kun lukevat niistä vain kirjoista.
Tietyssä mielessä tuntuu että sairaseläkkeellehän tästä jo joutaisi kun kaikenlainen stressi ja jännittäminen pahentaa olennaisesti oireita.
Urheilemista ei viitsisi lopettaa kun huono kunto tuo mukanaan yhä uusia ongelmia. Verenpainekin nousee mielellään suosituksia ylemmäs.
Tuntuu että nää pakkaset aina tammikuussa pahentaa mun mahan ja ruokatorven kuntoa selvästi.
Eipä sitten muuta kuin tyräilemisiin ja muljahtelemisiin.
Onko jollain muulla tällaista?? ruokatorvi+sydän-oire
8
8092
Vastaukset
- ......
On ihan kuin minulla, juuri samanlaista ja todettu refluksitauti, mutta sitä ihmettelen kun ei auta happolääkkeet, vaikka kuinka ottas säännöllisesti ja pitkän aikaa.
Tuntuu, ettei voi puhua kun kutittaa kurkkua koko ajan ja limaa kurkku täynnä, myös paha maku suussa aamulla, sen huomaan jos stressaan itseäni, vaiva pahenee. - gunnelsgatan
Jos minulla kertyy ylävatsaan ilmaa, silloin saan ennen röyhtäilyjä sivulyöntejä. Jos maha on ärtyneempi, turvoksissa, niin sama juttu. Ja noita tykytyksiä tulee kanssa, mikäli maha on täynnä ruokaa ja siellä se ilman kanssa pörisee =)) Tykytykset yleensä rauhoittuu kun taas jossain vaiheessa röyhtäilee.
Itse ainakin "kokeneena" mahan kanssa "taistelijana" voisin väittää, että välillä maha- ja sydänoireet kulkevat ihan käsi kädessä. Inhottavia juttuja.
Itselläni on refluksi tauti, autoimmuunigastriitt yms. Tärkeintä on, että pyrin syömään pieniä annoksia, ei mausteista ja rasvaista ruokaa. Ja juon melko paljon nestettä päivän mittaan ihan mahan vuoksi.
Sain muutaman reilumman tykyttelykohtauksen ja siirryin estolääkitykseen, eli syön hyvin miedon annoksen beetasalpaajia joka päivä. Mutta se, että maha on mahdollisimman hyvässä tasapainossa, auttaa muljahduksiin ja tykyttelyihin. - Askl3pios
SVT (supraventrikulaarinen takykardia) on sydämen hyvänlaatuinen rytmihäiriö, joka yleinen erityisesti nuorilla. Tämän voi todeta ainoastaan EKG:llä, joka pitäisi ottaa silloin kuin kohtaus on päällä. Elikkä sydämen ultrat yms eivät kyseistä vaivaa paljasta ja sydänfilmikään ei mtn kerro, ellei tosiaan rytmäri ole juuri silloin päällä. Vaiva on helposti hoidettavissa sydämen katetriablaatiolla.
Oireina ovat siis nämä hetkelliset tykytyskohtaukset, jotka voivat kestää muutamasta sekunnista tunteihin. Useimmiten syke nousee n 200/min, tulee huonovointisuutta, huimausta yms. Olen myös kuullut ihmisten kertovan, että kohtauksen aikana tulisi röyhtäilyjäkin. Kannattaa ottaa asia esille lääkärissä ensikerralla, joka tarvittaessa voisi lähettää sinut vuorokausiholter-rekisteröintiin.- gunneslgatan
Minulla sydän on tutkittu ja rasitusekg tehty, kohtausten aikanakin on muutaman kerran ekg tehty. Diagnoosina oli autoimmuunihermoston ärsytystila. En väitä, että varsinaiset tykytyskohtaukset johtuvat suoranaisesti mahasta, mutta käsi kädessä tykytyskohtaukset tulivat erittäin ärtyneen mahan ja stressin kanssa.
Ja ymmärtääkseni SVT vaivakin hoidetaan ensisijaisesti lääkityksellä. Ja katetriablaatiokaan ei ymmärtääkseni lopullista helpotusta välttämättä SVT-rytmäriin tuo.
- Askl3pios
No en tietenkään väitä, että SVT olisi ainoa mahdollisuus, mutta mielestäni hyvin potentiaalinen oireiston perusteella ja pitäisi näin poissulkea.
SVT:n hoitoon vaikuttavat paljolti ikä ja oireisto. Mitä nuorempi olet, sitä todennäköisemmin hoitonasi on ablaatio. Esim. TAYS:ssa hoidetaan ablaaatiolla, jos kohtauksia tulee vähintään 4 krt/vuosi. Ylimääräinen hermojohtorata voi toki uusiutu ablaation jälkeen, mutta musitaakseni kyse oli ihan jostain 5 %:sta. Eikä ole mikään harvinaisuus, että ablaatio tarvittaessa uusittaisiinkin. - gunnelsgatan
Ikää on lähemmäs viisikymmentä vuotta . Ja vatsavaivoja olen kärsinyt kolmekymmentä vuotta, joten siihen pohjautuen melko pitkälle tiedän tuntemukseni =))
Ja miksi ihmeessä hoitona tässä tapauksessa käytettäisiin ablaatiota, koska sydänfilmeissä ei ole missään kohdin rekisteröity normaalista poikkeavaa käyrää. Ja ymmärtääkseni, jos olen tykytysten osalta kolmen lääkärin vastaanotolla käynyt ja tutkittu, se on jo poistanut SVT:n mahdollisuuden melko hyvin.
Valitettavasti mahaoireetkin vaikuttavat sydämeen joissain tapauksissa. - sdffdsgda
ihan samantyylistä on, ja olen kyllä tullut 99% varmaksi että tuolla maha/ruoktorvi puolella joku painaa sydäntä ja häiritsee sitä.
myöskin toisinaan syönnin jälkeen tuossa pallean kohdala puristaa se vaikeuttaa hieman hengystystäkin ja tekee tosi levottoman olon kun tuosta kohdalta ahdistaa. - apuva apuva
Mulla on samat oireet ja lääkäri sanoi johtuvan siitä kun mulla ruokatorventulehdus vaikuttaa jotenkin "sydänhermoon" kun hapot polttaa. Ei auttanut happosalpaajat mutta gaviskon auttoi.
Kärsin näistä pelottavista vaivoista yli 20 vuotta ennen kuin apu löytyi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073225GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 47899
- 67878
- 53867
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25864Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862