Onko kellään kokemuksia yhteiomistuksen purun hakemisesta käräjäoikeudesta? Moni sanoo, että kalliiksi tulee mutta mitä se tarkoittaa? Mikä on "kallista"? Arvostan hyvää elämää niin paljon, että olen valmis siitä maksamaan mutta en kuitenkaan itseäni sillan alle. ja kauankohan asian hoitaminen mahtaa kestää?
Kyseessä siis avoero, mies ei suostu tekemään asioille mitään. Aion lähteä vuokra-asuntoon, mikä tarkoittaa varmastikin sitä ettei mies hoida asuntolainan lyhennyksiä laisinkaan (vaikka talossa asuu) ja koska ollaan yhteisvelallisia niin ongelmiahan siitä mulle tulee. Ja koska ei suostu talon myyntiin, eikä sitä lunastamaan, niin ainoaksi vaihtoehdokseni jäänee yhteisomistuksen purun hakeminen.
yhteisomistuksen purku
4
8675
Vastaukset
- Oikeesti!
Näitä kannattaa kysyä suoraan lakimiehiltä.
- nasse-setä.
Laki avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta, joka tuli voimaan 1.4.2011, mahdollistaa pesänjakajan määräämisen toimittamaan avopuolisoiden omaisuuden erottelun ja siihen liittyen yhteisomistussuhteen purkamisen omaisuus myymällä. Jolleivät asianosaiset (jotka eivät pääse sopuun talon jakamisesta) valtuuta pesänjakajaa myymään yhteistä taloa, hän saa myyntiluvan oikeudelta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110026
>>Aion lähteä vuokra-asuntoon>ettei mies hoida asuntolainan lyhennyksiä laisinkaan (vaikka talossa asuu) ja koska ollaan yhteisvelallisia niin ongelmiahan siitä mulle tulee - mk
Pistä tao myyntiin ja sitten kun saat hyvän tarjouksen jonka haluat asunnosta niin näytätä sen miehelle ja sanot että nimi alle ja nyt tämä myydään ja jos ei laita niin silloin voit vaatia että hän lunastaa sinut pois asunnosta ja sen hinnan puolikkaalla mikä tarjousessa oli. Siiten maksat oman osuutesi lainasta niin saat niemsi pois lainapapereista että silleen. Yritä saada laina siten että pankissa muutetataan asuntolainan kahdeksi eri lainalsi ja sinä lyhennät omaasi siihen saakka kun saatte asunnon myytyä niin sinun ei tarvitse maksaa toisen osuutta lainasta.
- mh
sulla ei muuta mahdollisuutta kun miehesi ei tee asian eteen mitään tai jos hän tekee niinkuin minunkin ex ettei suostu myymään vaikka talon omistusuhde 79/21 ja josta tehty avoliiton alussa sopimus niin viedä asia eteenpäin. Minulla kokemusta kun ex kiistää sopimuksen olemassaolon ja jne. Jolloin lukuisista neuvotteluyrityksistä huolimatta (alkaen heinäkuu 2010) päädyin lakimiehen pakeille että saisin irroitettua varani ja pääsisin jatkamaan elämääni. Heinäkuu 2011 otin yhteyttä lakimieheen. Tämän jälkeen kummallakin lakimiehet ja vastapuoli yrittänyt pitkittää omilla vaatimuksillaan asian etenemistä. Kuukausi meni ns.hukkaan sillä loma omalla lakimiehelläni välissä. Nyt maaliskuussa saatu käräjäoikeudelta lupa myyntiin. 8 kk:tta mennyt tähän saakka lakimiesten kanssa yksi vuosi omaa aikaa yrittää saada omin avuin ratkaisu. Uskotun miehen nimeämine siitäkin toinen osapuoli voi tehdä erimielisyyden. Olen varautunut ei perustu tietoon eikä kokemukseen että uskotun miehen palkkio 10 000 (joka ilmeisesti menee puoliksi) lakimieheni palkkio 5000. Onko muilla tietoa onko arvioni kohdallaan vai peräti alakanttiin? Entä tilanne kun on sopimus voinko/kannattaako vaatia vastapuolen maksamaan lakimies oikeuskuluni, perusteena 2003 laadittu sopimus. Lainhuuto on 50/50 sopimus tehty lainhuudatuksen jälkeen. Mulla ollut velaton kiinteistö ja auto. Kiinteistöni myin ja lyhensin sillä saamallani rahasummalla yhteistä omakotitalomme lainaa täten vastapuoli hyötynyt jo pelkistä koronosuuksistakin... Joskus tämä on vielä ohi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495729- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197