Väärin ymmärretty ?

29

329

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Useimmiten niin käy. Enpä sitä ole jaksanut tehdä... parempi vain pitää yllä toisilla sitä fantasiaa, että he ymmärtäisivät puheen, tai olisivat jollain tavalla fiksumpia.

• Mullakin on kyllä käynyt niin, että olen joskus ollut ilmaisevinani asian huumorilla tai jopa itseironialla ja yhtäkkiä olenkin huomannut jonkun toisen luulleen minun loukanneen häntä tahallaan. - Suurin piirtein sekunnin sadasosassa sitten pitää päättää, alanko oikaista puheitani tai selitellä ja siten kenties pahennan tilannetta vai olenko niin kuin en huomaisikaan tapahtunutta. - Kirjoitettuna tilanteessa on ehkä vähän enemmän reagointiaikaa, mutta yhtä kaikki, harkintaa se vaatii :)

• xena-183 kirjoitti:

Mullakin on kyllä käynyt niin, että olen joskus ollut ilmaisevinani asian huumorilla tai jopa itseironialla ja yhtäkkiä olenkin huomannut jonkun toisen luulleen minun loukanneen häntä tahallaan. - Suurin piirtein sekunnin sadasosassa sitten pitää päättää, alanko oikaista puheitani tai selitellä ja siten kenties pahennan tilannetta vai olenko niin kuin en huomaisikaan tapahtunutta. - Kirjoitettuna tilanteessa on ehkä vähän enemmän reagointiaikaa, mutta yhtä kaikki, harkintaa se vaatii :)

Joo, siis se on käytännön elämässä hauskaa, kun joku henkilö, ÄO 85 arvelee minua tyhmäksi siltä pohjalta, ettei ymmärrä jotain sanomaani. Tyypillinen juttu on se, että jos heitän jotain itseironista juttua, niin kaikki tulevat silmille.

• dazu-Ömappi
        dazu kirjoitti:

Joo, siis se on käytännön elämässä hauskaa, kun joku henkilö, ÄO 85 arvelee minua tyhmäksi siltä pohjalta, ettei ymmärrä jotain sanomaani. Tyypillinen juttu on se, että jos heitän jotain itseironista juttua, niin kaikki tulevat silmille.

Vääryyttä dazua kohtaan! Ei psykopatia korreloidu älykkyyteen muulla kuin, että psykopaatti pyrkii identifioitumaan älykkääksi kirjoittelemalla järjettömiä kommenteja väärällä terminologialla.

• dazu-Ömappi kirjoitti:

Vääryyttä dazua kohtaan! Ei psykopatia korreloidu älykkyyteen muulla kuin, että psykopaatti pyrkii identifioitumaan älykkääksi kirjoittelemalla järjettömiä kommenteja väärällä terminologialla.

Jospa kirjoittaisit nuo negatiiviset kommenttisi ihan reilusti kirjautuneena, kun tuollaiset puskaheitot vaikuttavat niin kovin... akkamaisilta. - Anteeksi ilmaisuni, mutta varmaan ymmärrät mitä tarkoitan.

• äly älä jätä.
      • Mutta sua en kyllä nyt ymmärtänyt ?
        Kiva kun kuitenkin ymmärrät minua ;)
        Ja pitääkö munkin heittää aina heti vastaukseni perään tuo plussa kuten sinä teet ? Tai pari.

• Luuletko, että täällä on vain yksi kirjoittaja, jka on ylläpidon leivissä ja kaikki palstalla olevatnikit ovat tämän henkilön käytössä?

Olet viitannut jo ainakin kirpelan, mun, xenan ja joidenkin muiden olevan ylläpidolla töissä oleva sama henkilö, joka kirjoittelee alaikäisenä seksijuttuja eri palstoille.

Onkohan teidän lääkityksenne ihankohdallaan?

• puskalisko

voi kiesus mikä palsta! Tonne pitääkin mennä, saan varmat bannit heti kättelyssä :P

• Onko sinulle koskaan käynyt niin, että jokin sanomasi tai kirjoittamasi on ymmärretty väärin ?
      - Sattuuha sitä. Myönnän, että mun olisi joskus syytä pysähtyä ja miettiä ajatuksenvirta loppuun saakka, ettei putkahtaisi "sammakoita".
      Tulee sanottua/ kirjoitettua liian hätäisesti, eikä asian ydin aina aukene.

Ja mitä sitten tapahtui ?
      - Väärinymmärrykset olen usein onnistunut kuittaamaan kevyellä huumorilla. Otan vastuun sanomisistani.

Lähditkö oikomaan puheitasi vai ajattelitko, että tilanne menee ohi pienemmällä kohulla, jos annat asian vain hautua ?
      - Paikkaan, yritän valita sanani huolellisemmin ja tarkennan asian sisältöä lyhyesti.
      Jos on mahdollista korjaan tilanteen hetien jätä . En jätä väärinymmärrystä roikkumaan.

Pikkukömmähdyksistä en ota sen suurempaa päänsärkyä. :)

• Noniin... taas tuli painovihepaholainen tuohon tekstin loppuosaan... mä kirjoitan liian nopeesti näitä mun vilkkaita ajatuksia... sorry! :)

• Se on kyllä hyvä jos osaa lyödä leikiksi tilanteen ja saa sillä laukeamaan kenties jäätävän hiljaisuuden !

• xena-183 kirjoitti:

Se on kyllä hyvä jos osaa lyödä leikiksi tilanteen ja saa sillä laukeamaan kenties jäätävän hiljaisuuden !

Jep!... ja jäätävä hiljaisuus kuitataan epämääräisellä, sanattomalla tuijottuksella, jonka jälkeen on hyvä vaihtaa (salaman nopeasti) puheenaihetta. Toimii! :)

• minut ymmärrettiin

väärin kun sanoin naapurille että en ole koskaan nähnyt kaupassa z laakereita niin naapuri alkoi väittämään että onhan niitä kun tarvitaan laatikosta voitelu laakeriin niin on niitä oltava, en huomannut sanoa että minulla kun olen tarvinnut z laakeria niin kauppias on vääntänyt toisen z levyn irti zz laakerista ja näin on zz laakerista tullut z laakeri

http://x1.spareshop.eu/images/300/300/8f8f3bccbb90531a5f4521fca8e50aa0.jpg tuossa zz laakeri

• ja tämä tarina

on tosi

• ja tämä tarina kirjoitti:

on tosi

ups.... No tuota... joo, tuollaisessa saattaa olla vastapuolella hieman vajaa tai väärin ymmärrys helpostikin ;)

Siis laakeri... just.

• Oikeassa elämässä harvemmin, netissä useammin. Usein yritän oikoa, toisinaan annan pölyn laskeutua ja joskus lyön läskiksi. Vissi ero on siinä, onko joku mielestäni tahattomasti ymmärtänyt väärin vai tulkitsee tarkoituksella kuin piru raamattua.

• Sitähän tosiaan tapahtuu tuota tarkoituksellista väärin ymmärtämistä tälläkin palstalla ;) Mut siinä tapauksessa kun huomaa, että joku IRL pahoittaa mielensä, niin silloin tulee tarve korjata kömmähdys.

Se olisi hyvä kun osaisi aina sanoa asiansa mahdollisimman yksiselitteisesti... :)

• useasti on käynyt.
      oion totta kai, mut jotkut ei halua muuttaa käsitystään ensin ymmärretystä

• Se onkin hankala tilanne, jos joku automaattisesti luulee sinun usein vaikka tekevän hänestä pilkkaa tai kiusaavan ja sitten sanot jotakin, jonka voi ymmärtää negatiivisesti. - Ikävä tilanne tosiaan :(

• puskalisko

on on, on ja vielä kerran on. Joskus oion, joskus en. Ei aina mee putkeen.

• Olis hyvä, kun oliskin sellainen asenne, että rapatessa roiskuu... - Minua vain joskus jää asia vaivaamaan, jos en saanut sitä oikaistua ja jos henkilö vaikka kuolee, niin se selvittämätön väärinkäsitys vaivaa sit aina ja ikuisesti, kun k.o. ihminen tulee ajatuksiin. - Typerä juttu, mutta niin se vain menee.

• On käynyt kirjoitettuna ehkä useammin, mitä face to face jutellessa. Mistä olen vetänyt johtopäätöksen, että mun kirjallinen ulosanti on huonompaa.

Kyllä mä joskus yritän oikaista asian, että se ymmärrettäis oikein. Mut yleensä vahinko on siinä kohtaa jo käynyt eli joku on vetänyt sen tulkinnan jo asiasta. Ongelma lienee sanojen käytössä. Jonkun mielestä mä käytän liian kovia sanoja tai ilmaisen liian voinmakkaasti kantaani jostain. Noh, mä olen semmoinen että tykkään nostaa asian pöydälle joskus kriittisessä äänesävyssä ja kriittisen verisenä, jotta se pistää silmään.

Ja pistää myös joitain ärsyttämäänkin, mutta ärsytyksen jälkeen tulee joskus se ajatuskin perässä. ;-)

• Kirjoitetusta tekstistä tulee useammin. Puhuessakin tulee joskus ylitulkintoja, mutta naamatusten puhuessa näkee toisen ilmeet ja kuulee äänen sävyt ja pystyy heti korjaamaan, selittämään perusteellisemmin tms.

Kirjoittaessa esim. tällaisella palstalla on hämäävää se, että tavallaan kirjoittaa puhekieltä ja jutustelee, mutta ihmiset ei kuitenkaan kuule äänen sävyä, että esim. on iloisella päällä ja puhuu humoristisella mielellä, vaan lukevat tekstin kirjaimellisesti.
      Esim. jos lähestyy ns. synkkää aihetta huolettomasti voi tulla väärin tulkintoja. Tai iloista aihetta sarkastisesti, kyynisesti, tämä tosin harvinaisempaa, ainakin itsellä.Ja kaikenlainen liioittelu mitä itse harrastan, on aina vaarallista tekstinä,..

Mutta virallisemmassa tekstissä tai juuri puhuessakaan taas ei ole käsitetty koskaan väärin. Työasioissa yms.

• åboare

ybee on varmaankin havainnut paljasjalkaisena turkulaisena Suomessa ainutlaatuisena murteena, siten, että murteessa on tietty tonaali, sävelkulku.

Kirjoitettuna kielenä turun murretta ei lukisi edes turkulainen itse.

Puheessa tonaali kuuluu ja antaa eri vaikutelman ja viesti ymmärretään paremmin.

• åboare kirjoitti:

ybee on varmaankin havainnut paljasjalkaisena turkulaisena Suomessa ainutlaatuisena murteena, siten, että murteessa on tietty tonaali, sävelkulku.

Kirjoitettuna kielenä turun murretta ei lukisi edes turkulainen itse.

Puheessa tonaali kuuluu ja antaa eri vaikutelman ja viesti ymmärretään paremmin.

Joo. Heli Laaksosen runot on esim. sellaisia (vaikkei se nyt ihan turkulainen olekaan) että joku Turusta pois kauan sitten muuttanut ei ymmärrä sen runoja välttämättä enää lukiessa ollenkaan. Ei ennen kuin joku lukee runon ääneen ja oikealla äänen painolla.

Mut nyt täytyypi mennä. Maatalon hommat kutsuu :P

• Savolaisilta opin, että vastuu jää aina kuulijalle ja palstalla tietty lukijalle :)

Menen tästä jatkamaan siistiä, hyvinpalkattua sisätyötäni..

• :)
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

Joo. Heli Laaksosen runot on esim. sellaisia (vaikkei se nyt ihan turkulainen olekaan) että joku Turusta pois kauan sitten muuttanut ei ymmärrä sen runoja välttämättä enää lukiessa ollenkaan. Ei ennen kuin joku lukee runon ääneen ja oikealla äänen painolla.

Mut nyt täytyypi mennä. Maatalon hommat kutsuu :P

No, otaks munt mukkaa sit sonttaa luamaa, taik mää lähre puppii kaljaa juamaa?

• Toki, jatkuvasti alinomaa. Mitäs, joskus, joskus ei vaan jaksa.

Taidanpa vetäistä tässä välissä tirsat.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      119
      3086
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      116
      2401
    3. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      25
      2141
    4. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      23
      1996
    5. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1975
    6. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      241
      1964
    7. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      100
      1616
    8. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      105
      1404
    9. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      71
      1222
    10. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      135
      1116
    Aihe