jos auto on ollut tunteja tolpassa lohkolämmittimessä, eikö se pitäisi näkyä startatessa moottorinlämpötilassa?
lohkolämmitin ja moottorin lämpötila
41
4055
Vastaukset
Riippuu mihin vertaa. Ei se juurikaan näy. Kädenlämpöiseksi korkeintaa lämmittää, sitten on lämmitysteho ja jäähtymisteho samoissa. Kannattaa kokeilla kädellä jos kiinnostaa.
- 7t678678t
Moottorinlämpötilalla tarkotat varmaan jäähdytysnesteen lämpömittaria. Sen asteikko alkaa yleensä 40 asteesta eikä lohkolämmitin tietenkään niin lämpimäksi lämmitä moottoria.
- boiling'
Ei se pakkasessa 500 W:n tehoilla nouse, mutta jos lämmittää jo 5 asteen kelissä muutamia tunteja, niin kyllä alkaa näkymään ainakin joissakin autoissa.
(jotkut tutkijat suosittavat lämmityksen aloittamista jo 5 kelillä)
OLipa golfissa 750 W:n letkulämmitin, mikä alkoi jo pulputtamaan ½ tunnin lämmityksen jälkeen , kun veden lämpenemiseen perustuva kierto ei ollut riittävän nopeaa koneen ja lämmittimen välillä - Huurrehurmuri
Käytännössä vaikutuksen huomaa siitä, milloin lämpömittarin viisari alkaa ajoon lähdettyä näkyvästi nousta. Omalla autollani pikkupakkasella ilman lämmitystä menee kolmisen minuuttia, tolpasta lähtien noin minuutti. Lähtölämpötilassa täytyy olla eroa muutamia kymmeniä asteita.
- pieni korjaus
boiling' kirjoitti:
Ei se pakkasessa 500 W:n tehoilla nouse, mutta jos lämmittää jo 5 asteen kelissä muutamia tunteja, niin kyllä alkaa näkymään ainakin joissakin autoissa.
(jotkut tutkijat suosittavat lämmityksen aloittamista jo 5 kelillä)
OLipa golfissa 750 W:n letkulämmitin, mikä alkoi jo pulputtamaan ½ tunnin lämmityksen jälkeen , kun veden lämpenemiseen perustuva kierto ei ollut riittävän nopeaa koneen ja lämmittimen välilläei todellakaan ala jos vain termostaatti on kunnossa...ajossa lämpötila on jopa 130C eikä mikään ala pulputtamaan...
- höyryä
pieni korjaus kirjoitti:
ei todellakaan ala jos vain termostaatti on kunnossa...ajossa lämpötila on jopa 130C eikä mikään ala pulputtamaan...
Se kyllä keittä jo tuossa lämpötilassa 110c on suunnilleen raja missä alkaa kiehumaan noissa paineissa, mitä siellä järjestelmässä on
- Anonyymi
pieni korjaus kirjoitti:
ei todellakaan ala jos vain termostaatti on kunnossa...ajossa lämpötila on jopa 130C eikä mikään ala pulputtamaan...
Minun autossa mittarin asteikon loppupäässä lukee numeroin 130 astetta ja jos viisari sinne asti nousee, se on ollut punaisella alueella jo kauan. Asteikko loppuu 130 asteeseen. Jäähdyttäjän korkissa taitaa muuten olla avautumispaineeksi leimattu 0,8 bar.
- Anonyymi
pieni korjaus kirjoitti:
ei todellakaan ala jos vain termostaatti on kunnossa...ajossa lämpötila on jopa 130C eikä mikään ala pulputtamaan...
130 astetta Celsiusta? Höpöhöpö. Keittää varmasti. Vaikka paineen alaisena kiehumispiste nousee, jäähdytysjärjestelmän paine on niin pieni, että tuollaisissa lämpölukemissa ajot olisi ajettu. 90 astetta lienee aika normaali, ei ainakaan enempää.
- omat laet
niin sitä luulisi mutta näin ei vain ole. Et ollut sitten kovin hyvä fysiigassa?
- Äidinkieli 8+
Etkä sinä äidinkielessä!
- kn yu
-30 astetta aamul ja kolme tuntia oikeassa lohkossa mut silti tuli viileää ilmaa ekaks,toki sisätilalämppäri jo lämmmittäny kabiinin.
- Onkskesäoikeestiohi?
No ei se tosiaan auton mittarissa voi näkyäkkään vaikka lohko olisi töpselissä vuorokaudet ympäriinsä...ehkä kesähelteillä voisi hiukan neulan pintoja kohotella.
Siinä pitäisi olla ainakin 2000 wattia tehoa,että näillä keleillä lievän värähdyksen saisi aikaan. - Anonyymi
Menettääkö lohkolämmitin teho yli kaksikymmentä vuotta kaksi tuntia 30 - käynnistyy melko laiskana
- Anonyymi
Voi olla jopa rikki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi olla jopa rikki.
Sen voi mitata..?
- Anonyymi
Hyvä kysymys. Voiko se vastus menettää toimivuuttaan niin, että lämmitysteho heikkenee? Minusta tuntuu, ettei voi, vaan se joko toimii tai ei. Mutta kun voin olla väärässäkin. Vastuksen voi tietty mitata yleismittarin ohmialueella, mutta pakkasilla ei huvita alkaa sellaisia mittailemaan ja kesällä ei tarvitse. Joskus olen epäillyt lohkolämmittimen toimimattomuutta ja olen laittanut pistorasiaan kulutusmittarin wattialueelle ja sen perään lohkolämmittimen. Kun se kulutusmittari on näyttänyt noin 600 wattia, kyllä se lämmitin silloin toimii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen voi mitata..?
Kyllä sen saa silläkin selville kun laittaa pihan töpseliin ja tutkii lämpeneekö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kysymys. Voiko se vastus menettää toimivuuttaan niin, että lämmitysteho heikkenee? Minusta tuntuu, ettei voi, vaan se joko toimii tai ei. Mutta kun voin olla väärässäkin. Vastuksen voi tietty mitata yleismittarin ohmialueella, mutta pakkasilla ei huvita alkaa sellaisia mittailemaan ja kesällä ei tarvitse. Joskus olen epäillyt lohkolämmittimen toimimattomuutta ja olen laittanut pistorasiaan kulutusmittarin wattialueelle ja sen perään lohkolämmittimen. Kun se kulutusmittari on näyttänyt noin 600 wattia, kyllä se lämmitin silloin toimii.
Helpompaa on vain kuunnella. Kun lämmittimen kytkee toimintaan, alkaa jo alta minuutin kuulumaan sellaista hiljaista kähinää lämmittimen suunnalta.
- Anonyymi
Kyllä se lohkolämmitin lämmittää kovilla pakkasilla jäähdytinnestettä / moottorin lohkoa johonki +1-10 asteeseen jos se lämmitin on kunnossa. Mittarissa se ei näy koska useimmissa autoissa asteikko alkaa vasta jossain +30-40 C asteessa.
- Anonyymi
Diesel kone jos on niin näkyy sillä tavalla että hehkutusaika on hyvin lyhyt verrattuna starttaukseen ilman lämmitystä.
- Anonyymi
Vaikuttaako uudemmissakin dieseleissä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikuttaako uudemmissakin dieseleissä?
Siihen voinee vastata joku uudemman dieselin omistaja. Minulla on aika vanha. Onko toiminta jotenkin muuttunut viime vuosina?
- Anonyymi
Itselläni on sellainen 300w vastus lohkossa..sama kun työntäs koiranpaskan siihen lämmittimen tilalle...tiedä vaikka lämmittäs paremmin.?
- Anonyymi
Mikä sellainen lämmitin on? Lohkolämmittimet on yleensä 600W. Vai onko se joku säteilylämmitin?
Letkulämmitin on kyllä hyvä, itselläni on traktorissa 1000W (1kW) sitä lajia.
Samanlaista mallia oli aikoinaan saatavana myös 500 W teholla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä sellainen lämmitin on? Lohkolämmittimet on yleensä 600W. Vai onko se joku säteilylämmitin?
Letkulämmitin on kyllä hyvä, itselläni on traktorissa 1000W (1kW) sitä lajia.
Samanlaista mallia oli aikoinaan saatavana myös 500 W teholla.Vai traktorissa, ketä kiinnostaa sun traktorit?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä sellainen lämmitin on? Lohkolämmittimet on yleensä 600W. Vai onko se joku säteilylämmitin?
Letkulämmitin on kyllä hyvä, itselläni on traktorissa 1000W (1kW) sitä lajia.
Samanlaista mallia oli aikoinaan saatavana myös 500 W teholla.Säteily lämmitin uusimmissa autoissa ,...letkulämmittimiä saa tehokkaampia...esim 500w..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai traktorissa, ketä kiinnostaa sun traktorit?
En minä tiedä, mutta sinua näyttää kiinnostavan ainakin se, ketä kiinnostaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä sellainen lämmitin on? Lohkolämmittimet on yleensä 600W. Vai onko se joku säteilylämmitin?
Letkulämmitin on kyllä hyvä, itselläni on traktorissa 1000W (1kW) sitä lajia.
Samanlaista mallia oli aikoinaan saatavana myös 500 W teholla.Minulla on molemmissa autoissani tuollainen 500 W lämmitin. Ihan itse asensin, toimitaperusteet opittu jokamiehen fysiikasta ja kierto samoin ns termosifooniperusteella.
- Anonyymi
Suomalaisen tutkimuksen mukaan mikään sähkölämmitin ei pakkasilla nopeuta moottorin oikean lämpötilan saavuttamista yhtään:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalaistutkimus-auton-moottorin-esilammitys-on-lahinna-haitallista-polttoaineen-kulutuksen-kannalta/afb3511c-650a-41c9-b726-a8e130e0080a
Vain usean kilowatin tehoiset Webastot yms. auttavat jonkin verran, mutta saastuttavat ihmisten hengitysilmaa rankasti!- Anonyymi
Juu, henki lähtee jos sattuu samalle tontille missä Webasto on käynnissä.
- Anonyymi
Moottori säästyy....nokka- akselit ja stefat jne on lujilla kovalla pakkasella jos käynnistää ilman esilämmitystä.?...rauta on heikkoa pakkasella.?pitsäs nyt järjellä ajatella.?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottori säästyy....nokka- akselit ja stefat jne on lujilla kovalla pakkasella jos käynnistää ilman esilämmitystä.?...rauta on heikkoa pakkasella.?pitsäs nyt järjellä ajatella.?
Mietippäs miten noita nokka-akseleita, stefoja, mäntiä/sylintereitä ja mutta rautaa rääkätään, jos moottori käynnistetään epätasasaisesti, ja pahimmassa tapauksessa pistemäisesti, lämmitettynä? Sylinterit soikeina, lämpöjännityksiä lohkossa, anturit väärää tietoa moottorinohjaukselle syöttäen, jne.
Jokainen "konemies" ja koneinsinööri tietää, että mekaanista konetta ei käynnistetä ja käytetä epätasaisesti ja keinotekoisesti lämmitettynä. Polttomoottori on suunniteltu lämpenemään myös pakkasilla sylintereistä tulevalla lämmöllä ja jäähdytysnesteen kierrolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mietippäs miten noita nokka-akseleita, stefoja, mäntiä/sylintereitä ja mutta rautaa rääkätään, jos moottori käynnistetään epätasasaisesti, ja pahimmassa tapauksessa pistemäisesti, lämmitettynä? Sylinterit soikeina, lämpöjännityksiä lohkossa, anturit väärää tietoa moottorinohjaukselle syöttäen, jne.
Jokainen "konemies" ja koneinsinööri tietää, että mekaanista konetta ei käynnistetä ja käytetä epätasaisesti ja keinotekoisesti lämmitettynä. Polttomoottori on suunniteltu lämpenemään myös pakkasilla sylintereistä tulevalla lämmöllä ja jäähdytysnesteen kierrolla.Luuletko olevasi viisaampi kuin esilämmityksen suunnitelleet Autoinsinöörit
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luuletko olevasi viisaampi kuin esilämmityksen suunnitelleet Autoinsinöörit
Tuota noin niin kuka suunnitteli sen esilämmityksen...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luuletko olevasi viisaampi kuin esilämmityksen suunnitelleet Autoinsinöörit
Autojen moottoreiden suunnittelijat nimenomaan ovat useista uusista autoista kieltäneet kaikenlaisen (turhan) esilämmittämisen. Ja muissakaan ei suositella. Sisätilan lämmittimiä saa jopa tehdasasenteisina, mutta ei moottorin lämmittimiä.
Maahantuojat Suomessa sitten vastoin tehtaan suosituksia/kieltoja liimailevat autoihin niitä kontaktilämmittimiä, jotka tuovat omistajalle plasebo-vaikutuksen ja lihottavat myyjän katetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autojen moottoreiden suunnittelijat nimenomaan ovat useista uusista autoista kieltäneet kaikenlaisen (turhan) esilämmittämisen. Ja muissakaan ei suositella. Sisätilan lämmittimiä saa jopa tehdasasenteisina, mutta ei moottorin lämmittimiä.
Maahantuojat Suomessa sitten vastoin tehtaan suosituksia/kieltoja liimailevat autoihin niitä kontaktilämmittimiä, jotka tuovat omistajalle plasebo-vaikutuksen ja lihottavat myyjän katetta.Laitapa vinkki tuollaiseen suositukseen. Luulenpa sinun ymmärtäneen joinkin asian pahasti väärin.
- Anonyymi
Mulla joskus pian startin jälkeen syttyy ylikuumenemisen merkkivalo ja jäähdyttimen puhallin lähtee huutamaan, vähän ajan päästä sitten hiljenee ja valo sammuu. Liittyneekö jotenkin lämmittimeen vai lieneekö joku lämpöanturi viallinen.
Pakkasta noissa tilanteissa on ollut vähintään 15 astetta ja auto lämpötolpassa ennen käynnistystä. Oikeaa ylikuumenemista tuossa ei kyllä ole ehtinyt tapahtumaan, ellei sitten pistemäisesti lämmitysvastuksen luona, jossa ehkä anturikin sijaitsee. Moottorin lämpömittari kuitenkin pysyy koko tapahtuman ajan vielä ihan minimilukemissa jossain 40 asteen luona.- Anonyymi
Väärin asennettu lämmitin. Neste ei kierrä...
- Anonyymi
Paljon riippuu myös siitä auton jäähdytysnesteen lämpömittarista.
Miun autossa ei ole viisarimittaria ja eka pallukka syttyy pienen ajon jälkeen ja toinen pallukka sitten kun moottori on lämmin.
Testerillä katsottiin, niin eka pallukan lämpötilaväli on +25-60 ja toisen pallukan väli +-61-jotain.
Öljypohjassa oleva säteilylämmitin ei lämmitä kuin kesähelteellä moottorin yli +25 asteiseksi, joten missään vaiheessa talvella säteilylämmittimen käyttö ei näy jäähdytysnesteen lämpömittarissa.
Joten, kun miun autossa moottorin lämmöt on +62 tai +105 astetta celsiusta, niin lämpömittarin mukaan lämmöt on OK. - Anonyymi
Tarpeeksi pitkään niin viisari värähtää ja puhaltaa lämmintä sissään.
- Anonyymi
ei välttämättä
siitä huomaat sen kuinka äkki auto lämpenee
hetken ajaessasi autoa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)956876Haistoin ensin tuoksusi
Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu292696- 332283
- 841960
- 121681
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais61487- 91377
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa141351"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla81304Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...
Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan311257