lohkolämmitin ja moottorin lämpötila

gfds

jos auto on ollut tunteja tolpassa lohkolämmittimessä, eikö se pitäisi näkyä startatessa moottorinlämpötilassa?

43

5720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu mihin vertaa. Ei se juurikaan näy. Kädenlämpöiseksi korkeintaa lämmittää, sitten on lämmitysteho ja jäähtymisteho samoissa. Kannattaa kokeilla kädellä jos kiinnostaa.

    • 7t678678t

      Moottorinlämpötilalla tarkotat varmaan jäähdytysnesteen lämpömittaria. Sen asteikko alkaa yleensä 40 asteesta eikä lohkolämmitin tietenkään niin lämpimäksi lämmitä moottoria.

      • boiling'

        Ei se pakkasessa 500 W:n tehoilla nouse, mutta jos lämmittää jo 5 asteen kelissä muutamia tunteja, niin kyllä alkaa näkymään ainakin joissakin autoissa.
        (jotkut tutkijat suosittavat lämmityksen aloittamista jo 5 kelillä)
        OLipa golfissa 750 W:n letkulämmitin, mikä alkoi jo pulputtamaan ½ tunnin lämmityksen jälkeen , kun veden lämpenemiseen perustuva kierto ei ollut riittävän nopeaa koneen ja lämmittimen välillä


      • Huurrehurmuri

        Käytännössä vaikutuksen huomaa siitä, milloin lämpömittarin viisari alkaa ajoon lähdettyä näkyvästi nousta. Omalla autollani pikkupakkasella ilman lämmitystä menee kolmisen minuuttia, tolpasta lähtien noin minuutti. Lähtölämpötilassa täytyy olla eroa muutamia kymmeniä asteita.


      • pieni korjaus
        boiling' kirjoitti:

        Ei se pakkasessa 500 W:n tehoilla nouse, mutta jos lämmittää jo 5 asteen kelissä muutamia tunteja, niin kyllä alkaa näkymään ainakin joissakin autoissa.
        (jotkut tutkijat suosittavat lämmityksen aloittamista jo 5 kelillä)
        OLipa golfissa 750 W:n letkulämmitin, mikä alkoi jo pulputtamaan ½ tunnin lämmityksen jälkeen , kun veden lämpenemiseen perustuva kierto ei ollut riittävän nopeaa koneen ja lämmittimen välillä

        ei todellakaan ala jos vain termostaatti on kunnossa...ajossa lämpötila on jopa 130C eikä mikään ala pulputtamaan...


      • höyryä
        pieni korjaus kirjoitti:

        ei todellakaan ala jos vain termostaatti on kunnossa...ajossa lämpötila on jopa 130C eikä mikään ala pulputtamaan...

        Se kyllä keittä jo tuossa lämpötilassa 110c on suunnilleen raja missä alkaa kiehumaan noissa paineissa, mitä siellä järjestelmässä on


      • Anonyymi
        pieni korjaus kirjoitti:

        ei todellakaan ala jos vain termostaatti on kunnossa...ajossa lämpötila on jopa 130C eikä mikään ala pulputtamaan...

        Minun autossa mittarin asteikon loppupäässä lukee numeroin 130 astetta ja jos viisari sinne asti nousee, se on ollut punaisella alueella jo kauan. Asteikko loppuu 130 asteeseen. Jäähdyttäjän korkissa taitaa muuten olla avautumispaineeksi leimattu 0,8 bar.


      • Anonyymi
        pieni korjaus kirjoitti:

        ei todellakaan ala jos vain termostaatti on kunnossa...ajossa lämpötila on jopa 130C eikä mikään ala pulputtamaan...

        130 astetta Celsiusta? Höpöhöpö. Keittää varmasti. Vaikka paineen alaisena kiehumispiste nousee, jäähdytysjärjestelmän paine on niin pieni, että tuollaisissa lämpölukemissa ajot olisi ajettu. 90 astetta lienee aika normaali, ei ainakaan enempää.


    • omat laet

      niin sitä luulisi mutta näin ei vain ole. Et ollut sitten kovin hyvä fysiigassa?

      • Äidinkieli 8+

        Etkä sinä äidinkielessä!


    • kn yu

      -30 astetta aamul ja kolme tuntia oikeassa lohkossa mut silti tuli viileää ilmaa ekaks,toki sisätilalämppäri jo lämmmittäny kabiinin.

    • Onkskesäoikeestiohi?

      No ei se tosiaan auton mittarissa voi näkyäkkään vaikka lohko olisi töpselissä vuorokaudet ympäriinsä...ehkä kesähelteillä voisi hiukan neulan pintoja kohotella.
      Siinä pitäisi olla ainakin 2000 wattia tehoa,että näillä keleillä lievän värähdyksen saisi aikaan.

    • Anonyymi

      Menettääkö lohkolämmitin teho yli kaksikymmentä vuotta kaksi tuntia 30 - käynnistyy melko laiskana

      • Anonyymi

        Voi olla jopa rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla jopa rikki.

        Sen voi mitata..?


      • Anonyymi

        Hyvä kysymys. Voiko se vastus menettää toimivuuttaan niin, että lämmitysteho heikkenee? Minusta tuntuu, ettei voi, vaan se joko toimii tai ei. Mutta kun voin olla väärässäkin. Vastuksen voi tietty mitata yleismittarin ohmialueella, mutta pakkasilla ei huvita alkaa sellaisia mittailemaan ja kesällä ei tarvitse. Joskus olen epäillyt lohkolämmittimen toimimattomuutta ja olen laittanut pistorasiaan kulutusmittarin wattialueelle ja sen perään lohkolämmittimen. Kun se kulutusmittari on näyttänyt noin 600 wattia, kyllä se lämmitin silloin toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen voi mitata..?

        Kyllä sen saa silläkin selville kun laittaa pihan töpseliin ja tutkii lämpeneekö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Voiko se vastus menettää toimivuuttaan niin, että lämmitysteho heikkenee? Minusta tuntuu, ettei voi, vaan se joko toimii tai ei. Mutta kun voin olla väärässäkin. Vastuksen voi tietty mitata yleismittarin ohmialueella, mutta pakkasilla ei huvita alkaa sellaisia mittailemaan ja kesällä ei tarvitse. Joskus olen epäillyt lohkolämmittimen toimimattomuutta ja olen laittanut pistorasiaan kulutusmittarin wattialueelle ja sen perään lohkolämmittimen. Kun se kulutusmittari on näyttänyt noin 600 wattia, kyllä se lämmitin silloin toimii.

        Helpompaa on vain kuunnella. Kun lämmittimen kytkee toimintaan, alkaa jo alta minuutin kuulumaan sellaista hiljaista kähinää lämmittimen suunnalta.


    • Anonyymi

      Kyllä se lohkolämmitin lämmittää kovilla pakkasilla jäähdytinnestettä / moottorin lohkoa johonki +1-10 asteeseen jos se lämmitin on kunnossa. Mittarissa se ei näy koska useimmissa autoissa asteikko alkaa vasta jossain +30-40 C asteessa.

    • Anonyymi

      Diesel kone jos on niin näkyy sillä tavalla että hehkutusaika on hyvin lyhyt verrattuna starttaukseen ilman lämmitystä.

      • Anonyymi

        Vaikuttaako uudemmissakin dieseleissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaako uudemmissakin dieseleissä?

        Siihen voinee vastata joku uudemman dieselin omistaja. Minulla on aika vanha. Onko toiminta jotenkin muuttunut viime vuosina?


    • Anonyymi

      Itselläni on sellainen 300w vastus lohkossa..sama kun työntäs koiranpaskan siihen lämmittimen tilalle...tiedä vaikka lämmittäs paremmin.?

      • Anonyymi

        Mikä sellainen lämmitin on? Lohkolämmittimet on yleensä 600W. Vai onko se joku säteilylämmitin?

        Letkulämmitin on kyllä hyvä, itselläni on traktorissa 1000W (1kW) sitä lajia.
        Samanlaista mallia oli aikoinaan saatavana myös 500 W teholla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sellainen lämmitin on? Lohkolämmittimet on yleensä 600W. Vai onko se joku säteilylämmitin?

        Letkulämmitin on kyllä hyvä, itselläni on traktorissa 1000W (1kW) sitä lajia.
        Samanlaista mallia oli aikoinaan saatavana myös 500 W teholla.

        Vai traktorissa, ketä kiinnostaa sun traktorit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sellainen lämmitin on? Lohkolämmittimet on yleensä 600W. Vai onko se joku säteilylämmitin?

        Letkulämmitin on kyllä hyvä, itselläni on traktorissa 1000W (1kW) sitä lajia.
        Samanlaista mallia oli aikoinaan saatavana myös 500 W teholla.

        Säteily lämmitin uusimmissa autoissa ,...letkulämmittimiä saa tehokkaampia...esim 500w..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai traktorissa, ketä kiinnostaa sun traktorit?

        En minä tiedä, mutta sinua näyttää kiinnostavan ainakin se, ketä kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sellainen lämmitin on? Lohkolämmittimet on yleensä 600W. Vai onko se joku säteilylämmitin?

        Letkulämmitin on kyllä hyvä, itselläni on traktorissa 1000W (1kW) sitä lajia.
        Samanlaista mallia oli aikoinaan saatavana myös 500 W teholla.

        Minulla on molemmissa autoissani tuollainen 500 W lämmitin. Ihan itse asensin, toimitaperusteet opittu jokamiehen fysiikasta ja kierto samoin ns termosifooniperusteella.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Juu, henki lähtee jos sattuu samalle tontille missä Webasto on käynnissä.


      • Anonyymi

        Moottori säästyy....nokka- akselit ja stefat jne on lujilla kovalla pakkasella jos käynnistää ilman esilämmitystä.?...rauta on heikkoa pakkasella.?pitsäs nyt järjellä ajatella.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottori säästyy....nokka- akselit ja stefat jne on lujilla kovalla pakkasella jos käynnistää ilman esilämmitystä.?...rauta on heikkoa pakkasella.?pitsäs nyt järjellä ajatella.?

        Mietippäs miten noita nokka-akseleita, stefoja, mäntiä/sylintereitä ja mutta rautaa rääkätään, jos moottori käynnistetään epätasasaisesti, ja pahimmassa tapauksessa pistemäisesti, lämmitettynä? Sylinterit soikeina, lämpöjännityksiä lohkossa, anturit väärää tietoa moottorinohjaukselle syöttäen, jne.

        Jokainen "konemies" ja koneinsinööri tietää, että mekaanista konetta ei käynnistetä ja käytetä epätasaisesti ja keinotekoisesti lämmitettynä. Polttomoottori on suunniteltu lämpenemään myös pakkasilla sylintereistä tulevalla lämmöllä ja jäähdytysnesteen kierrolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietippäs miten noita nokka-akseleita, stefoja, mäntiä/sylintereitä ja mutta rautaa rääkätään, jos moottori käynnistetään epätasasaisesti, ja pahimmassa tapauksessa pistemäisesti, lämmitettynä? Sylinterit soikeina, lämpöjännityksiä lohkossa, anturit väärää tietoa moottorinohjaukselle syöttäen, jne.

        Jokainen "konemies" ja koneinsinööri tietää, että mekaanista konetta ei käynnistetä ja käytetä epätasaisesti ja keinotekoisesti lämmitettynä. Polttomoottori on suunniteltu lämpenemään myös pakkasilla sylintereistä tulevalla lämmöllä ja jäähdytysnesteen kierrolla.

        Luuletko olevasi viisaampi kuin esilämmityksen suunnitelleet Autoinsinöörit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko olevasi viisaampi kuin esilämmityksen suunnitelleet Autoinsinöörit

        Tuota noin niin kuka suunnitteli sen esilämmityksen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko olevasi viisaampi kuin esilämmityksen suunnitelleet Autoinsinöörit

        Autojen moottoreiden suunnittelijat nimenomaan ovat useista uusista autoista kieltäneet kaikenlaisen (turhan) esilämmittämisen. Ja muissakaan ei suositella. Sisätilan lämmittimiä saa jopa tehdasasenteisina, mutta ei moottorin lämmittimiä.

        Maahantuojat Suomessa sitten vastoin tehtaan suosituksia/kieltoja liimailevat autoihin niitä kontaktilämmittimiä, jotka tuovat omistajalle plasebo-vaikutuksen ja lihottavat myyjän katetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autojen moottoreiden suunnittelijat nimenomaan ovat useista uusista autoista kieltäneet kaikenlaisen (turhan) esilämmittämisen. Ja muissakaan ei suositella. Sisätilan lämmittimiä saa jopa tehdasasenteisina, mutta ei moottorin lämmittimiä.

        Maahantuojat Suomessa sitten vastoin tehtaan suosituksia/kieltoja liimailevat autoihin niitä kontaktilämmittimiä, jotka tuovat omistajalle plasebo-vaikutuksen ja lihottavat myyjän katetta.

        Laitapa vinkki tuollaiseen suositukseen. Luulenpa sinun ymmärtäneen joinkin asian pahasti väärin.


    • Anonyymi

      Mulla joskus pian startin jälkeen syttyy ylikuumenemisen merkkivalo ja jäähdyttimen puhallin lähtee huutamaan, vähän ajan päästä sitten hiljenee ja valo sammuu. Liittyneekö jotenkin lämmittimeen vai lieneekö joku lämpöanturi viallinen.

      Pakkasta noissa tilanteissa on ollut vähintään 15 astetta ja auto lämpötolpassa ennen käynnistystä. Oikeaa ylikuumenemista tuossa ei kyllä ole ehtinyt tapahtumaan, ellei sitten pistemäisesti lämmitysvastuksen luona, jossa ehkä anturikin sijaitsee. Moottorin lämpömittari kuitenkin pysyy koko tapahtuman ajan vielä ihan minimilukemissa jossain 40 asteen luona.

      • Anonyymi

        Väärin asennettu lämmitin. Neste ei kierrä...


    • Anonyymi

      Paljon riippuu myös siitä auton jäähdytysnesteen lämpömittarista.
      Miun autossa ei ole viisarimittaria ja eka pallukka syttyy pienen ajon jälkeen ja toinen pallukka sitten kun moottori on lämmin.
      Testerillä katsottiin, niin eka pallukan lämpötilaväli on +25-60 ja toisen pallukan väli +-61-jotain.
      Öljypohjassa oleva säteilylämmitin ei lämmitä kuin kesähelteellä moottorin yli +25 asteiseksi, joten missään vaiheessa talvella säteilylämmittimen käyttö ei näy jäähdytysnesteen lämpömittarissa.
      Joten, kun miun autossa moottorin lämmöt on +62 tai +105 astetta celsiusta, niin lämpömittarin mukaan lämmöt on OK.

    • Anonyymi

      Tarpeeksi pitkään niin viisari värähtää ja puhaltaa lämmintä sissään.

    • Anonyymi

      ei välttämättä

      siitä huomaat sen kuinka äkki auto lämpenee

      hetken ajaessasi autoa

    • Anonyymi

      Minulla OBD 2 mittari joka näyttää celsiusasteina jäähdytinnesteen lämpötilan.+5 ulkona.lohkolämmitin päällä 30 min.Mittari näytti +34.

    • Anonyymi

      Lohko vastus on tehokas ja säästää polttoainetta, käytä sitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3889
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3495
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      78
      3338
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2638
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1595
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1506
    7. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1114
    8. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1100
    9. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      18
      1096
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1016
    Aihe