nimikristillisyys

Täällä heitetään aika usein esiin termi ”nimikristillisyys”. Se voi olla lyömäase, jolla koetaan halventaa toisen kokemaan uskoa tai se voi olla yritys karsinoida toinen johonkin. Tätä näemmä käyttävät niin ateisti kuin muutamat uskovatkin tässä merkityksessä. Molemmat tarkoittavat ilmeisesti negatiivista asiaa tällä?

Mutta mitä se on? Sanakirja sanoo näin;

nimikristillisyys

1. , näennäiskristillinen, -kristillisyys, -kristitty.

http://suomisanakirja.fi/nimikristillisyys
Joku on NÄNNÄISESTI kristitty. Mistä tiedetään että onko joku tosissaan vaan vain näennäisesti jotain? Voimmeko nähdä sinne toisen sydämeen? Vai alammeko katsoa hänen tekojaan?

Mieleeni nousee kummallinen mielikuva lapsuudesta. Olen kirkossa ja sydämeni on jotenkin surullinen. Se on surullinen siksi, että jotenkin tiedän että useimpien sydän ei ole altis sille, mistä Jeesus on puhunut. En tiedä edes, miksi noin ajattelin. Rukoilin vain anteeksi heidän puolestaan.

Myöhemmin olen kokenut samankaltaisia tilanteita. Naureskellut sille, että enhän itsekkään ole yhtään sen kummempi. Yksi ero on ollut, minä mietin, etsin ja koetan ymmärtää niin Raamattua kuin muita opillisia näkemyksiä. He eivät.

Ovatko nuo ”nimikristilliset” sitten jotenkin huonompia? Miten se käytännössä näkyy?

En oikein osaa vastata tuohon. Elämänkokemuksen kautta olen oppinut, että monella on kaipaus Jumalaan. Se miten se milloinkin näkyy, vaihtelee. Jotkut oikeasti pelkäävät mitään tiukkoja kannanottoja. Opilliset kysymykset eivät kiinnosta. Heitä kiinnostaa usko – ei oppi. Heillä on kovasti kysymyksiä ja epäilyjä, mutta he eivät uskalla niistä puhua, ettei siitä tulee riitaa tai mikä vielä pahempaa, heitä aletaan painostamaan.

Siis, mikä on pahaa ”nimikristillisyydessä” ja mikä siinä voisi olla hyvää?

40

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimikristillisyys on "ainoa oikea uskova ™" joukkioissa seisovien mielestä varmaan sitä mitä meillä kotona avopuolisoni kristillisyys on: luottamusta korkeampaan, kenties ilmaisusi "kaipaus Jumalaan" kuvastaa sitä ihan osuvasti.

      Uskoa Jumalaan jonka olemus on kuitenkin epämääräinen, uskoa hyvään ja pyrkimystä ihmisen vajavaisin kyvyin sitä tavoitella, hyväksyen epäonnistumiset ja oma epätäydellisyys sekä kristillisen elämänkatsomuksen sovittamista muihin omiin elämänkatsomuksellisiin näkemyksiin. Satunnaisen rukoilukin näyttää liittyvän kuvaan. Ja "armon" antaminen muillekin kuin itselleen.

      Onhan tätä käyty läpi silloin tällöin :-)

    • Synnin migreeni

      Aito kristititty ymmärtää etsiä Jumalan tahtoa, noudattaa ja elää Jumalan tahdon mukaan. Aito kristitty haluaa tehdä Jumalan tahdon, nimikristitty valitsee oman tahtonsa.

      Nimikristitty haluaisi taivaaseen, mutta ei ole valmis luopumaan synnistä tai sen tukemisesta. Nimikristitty voi ymmärtää utuisesto, että syntiä Jumala vihaa, mutta ei siitä välitä, koska nimikristitty nauttii synintekemisestä. Esiaviollisesta seksistä, muistuu tarina mieleen naisesta, joka toisen avioeronsa jälkeen joi keittiössä kahvia ja nautti ikään kuinyksin olosta vaikka hänellä oli lapsia seurassaan, näiden kahden miehen siittämiä. Hän koki olonsa yksinäiseksi eikä tiennyt miksi vaikka lapsia oli seurassaan.

      Hän oli vaikea luonteinen, hänen "luonnevikansa kehittyi" ulkoisten olosuhteiden paineissa, syyn hän löysi kinastelunhaluunsa muista ihmisistä, hänessä ei ollut vikaa, vain muissa oli vikaa. Hän haukkui, ylenkatsoi ja sätti aviomiehiään milloin mistäkin syystä, yleensä siksi etei mies antanut rahojaan naiselle enemmän toisen miehen siittämien lapsien elättämiseen.

      Tuo nainen halusi olla kristitty vaan oli nimikristitty. Elämä meni pilalle, kooska ei ymmärtänyt pitää Raamattua ohjenuoranaan silloin kun parhaat ja ainoat pätevät neuvoit olisivat tarpeen olleet. Nykyään hänellä oin ikää ja luonnevian aikaansaamaa katkeruutta paljon, hän kinastelee edelleen ja osoitaa koko aika voimistuvaa hyökkäävyyttä tilanteensa johdosta. Hän syyttää miellellään virheistään toisia ihmisiä. Ennen parisuhteissaan miehiä, joiden kanssa asui ja seksiä ja lapsia teki, hän syytti miehiä omista virheistään ja jopa luonneviastaan, jonka oli itse hankkinut. Nyt kun hänellä ei ole enää miestä hän purkaa muilla tavoin oloaan, jonka on osakseen saanut.

      Migreeni vaivaa häntä, eikä hän saa ymmärrystä mistä ja miten tuo hengellisestä syystä syntynyt migreeni poistuisi.

      • oikee lutsku

        voi hyvät hyssykät :D
        onpa selityksiä ja naisvihaa.


    • .

      Kulttuurikristitty.
      Kuuluu kristillisen kirkkokuntaan, koska se kuuluu kulttuuriin.
      Ei siis uskon takia, vaan tavan takia. Tai sitten vain sen takia, että saa tietyt kulttuurilliset palvelut.

    • Damaskos on Syyriass

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:LocationSyria.svg

      Yllä oleva linkki on Syyrian kartta. Moni tietää Damaskoksen olevan Syyrian pk. Kartta kertoo vinkin, mikä on mahdollinen Damaskoksen tuhon syy. Kaksi potentiaalista syytä: iso pommi/ tai paljon pikkupommeja tai maanjäristys.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Syyria

      Alempi linkki verisen koiran johtamaan Syyriaan, joka on kuin hauki uistimessa kiinni, eikä enää irti pääse. Isona vonkaleena laittaa kauan vastaan, mutta hirttoköysi on hänenkin kaulassaan oleva ja kieli suusta ulkona,murhamiehen sielun päätyessä helvettiin.

    • Minä aattelen niin, että uskonto on paljon muutakin kuin seteologia: se sisältää myös maailmanselityksen, sosiaalisten suhteiden perusteet, etiikan, jne.
      Nimikristilisyys on mielestäni sitä, että ei olla uskovien kuvailemassa elävässä uskossa, usein ei minkäänlaisessa uskossa, mutta kuulutaan kirkkoon uskonnon kantamien kulttuuristen arvojen tai jatkumoiden vuoksi.

      Tuntuu oikealta.

      Se on kulttuuria. Sitä että jokin suuri selitys on kutoutunut ihmisen tai yhteisön kaikkiin kerroksiin satojen vuosien aikana, niin että todellisuutta on vaikea edes hahmottaa ilman tuota kehystä.

      Länsimaissa yksi suuri selitys on kristinusko, joka kiinnostavasti dominoi ajattelua esimerkiksi dualismilla, lineaarisella aikakäsityksellä jne. (Jotka taas ovat sitoutuneet kristinuskoon joistakin aiemmista suurista selityksistä).
      Toinen suuri selitys on empirismi tai materialismi, joka sekin on jo satoja vuosia vaikuttanut käsityksiimme.

      Luulen etä olemme pitkään pääsemättömissä molemmista selityksistä, kaikki, niin uskovat, uskomattomat kuin ateistitkin.

      • :-D

        "uskonto on paljon muutakin kuin seteologia"

        Ihmettelin, mitä on seteologia, ja guuglasin. Tarkoitit varmaan, että se teologia.


      • :-D kirjoitti:

        "uskonto on paljon muutakin kuin seteologia"

        Ihmettelin, mitä on seteologia, ja guuglasin. Tarkoitit varmaan, että se teologia.

        uskonto on paljon muutakin kuin se teologia. Näin.
        Pahoittelen typoja. Olen niissä keskivertoa pahempi...


      • edell.
        kaarne kirjoitti:

        uskonto on paljon muutakin kuin se teologia. Näin.
        Pahoittelen typoja. Olen niissä keskivertoa pahempi...

        Nauratti kun tajusin, että se olikin kirjoitusvirhe. Kuulosti niin hienolta sanalta, eikä ollut aavistustakaan mitä se tarkoittaisi. Pitihän siitä ottaa selvä.


    • Perusmääritelmä

      Silloin kun uskosta osattoman ihmisen nimi viedään kirkonkirjoihin, ja siitä riippumatta miten hän asiaaan suhtautuu, häntä ryhdytään nimittämään tämän perusteella kristityksi, kyseessä on mielestäni nimeomaan nimikristitty.

    • Kierous on valttia

      "Ovatko nuo ”nimikristilliset” sitten jotenkin huonompia? Miten se käytännössä näkyy? "

      Itse uskovana en osaa tähän vastata, mutta nimikristityt itse kyllä tuovat toistuvasti ja lähes jokapaikassa esiin olevansa huonoja. Tämä on tietenkin heidän kohdallaan retoriikkaa, jossa halutaan luoda kontrastia ja vastakkainasettelua niitä omasta mielestään ... hmmm .... "parempia " kristittyjä kohtaan. Tällä nimikristityt haluavat loukata Jeesukseen uskovia oudolla, epäsuoralla tavalla ikäänkuin laidan kautta koukaten :)))

    • AntiChrisu

      Nimikristityt ovat hyödyllisiä idiootteja. He osallistuvat uskovaisten kustannuksiin vaikka eivät oikeastaan tiedä mihin uskovat tai eivät edes usko ainakaan siihen sisältöön mikä kristinuskoon kuuluu kuten juutalaisjumalaan.

      Olet kristitty jos sinun mielestä...
      juutalaiset ovat ainoan jumalan valitsema kansa ja kansan keskuteen syntyi puolijumala joka lunasti kuolemallaan omalta isältään armon ihmiskunnalle ja nousi taivaaseen jolloin hänestä tuli jälleen yhtä isänsä kanssa, jonka kanssa hän oli ollut yhtä aikojen alussa vielä kun hän oli Sana joka oli tuleva lihaksi.

      Jos uskot näin olet kristitty, jos uskot jotain muuta olet joko jehova, mormooni tai islamofasisti.

    • Mitä tästä sanot

      Jos sinulla on se nimi että elät, mutta olekin kuollut, hyödyttääkö tuo nimi sinua vai paaduttaako se petollisesti sinua? (Katso. Ilm.31: ja lue Matt:22:11-13.

    • jotaki tästä

      Jos sydän ei ole särkynyt Jeesuksen kuollessa minun syntieni vuoksi, silloin kristillisyys on sydämen ulkopuolella.

      Elävään uskoon kuuluu siis elävä synnintunto, katumus, parannus, usko ja elävä armon tunto. Pyhän Hengen todistus siitä, että minä olen Jumalan lapsi.

      Uskonnon ja pelastavan Kristus-uskon välinen ero on tässä.

      Kysymys on siis huomattavasti syvemmällä olevasta asiasta kun, tiedosta, ymmärryksestä, käsityksistä, asenteista, jne.

      Ihmisen kaikista syvin osa eli ydin on henki. Henkeä voi hallita vain kaksi mahdollista asiaa, joko maailman henki tai Jumalan Henki.
      Kaksi muuta osaa ovat, ihmisen psyykkiset ominaisuudet ja keho, jonka näemme silmillämme.

      Elävä usko on sellainen voima jota kukaan ei voi omalla tahdollaan ottaa, - se annetaan, kenelle annetaan. Pelastava usko tulee ylhäältä Jumalalta. Ja se perustuu kaikessa Raamatun sanaan.

      • jotaki tästä sanoi :
        Elävä usko on sellainen voima jota kukaan ei voi omalla tahdollaan ottaa, - se annetaan, kenelle annetaan. Pelastava usko tulee ylhäältä Jumalalta. Ja se perustuu kaikessa Raamatun sanaan.
        ___________
        Siinä se on.
        Tuota Raamatun Sanaa halvennetaan tälläkin saitilla jatkuvasti ja vielä pappien
        toimesta.
        He ovat vastuullisia siitäkin mitä pian tulee tapahtumaan ja on jo esimerkiksi
        ruotsissa tapahtunut.
        Åke Greenin tapaus päättyi hänen voittoonsa ,kun edettiin hovioikeuteen sillä he tiesivät hänen valittavan euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen josta olisi tullut Åkelle "vapauttava" tuomio.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Åke_Green

        Markuksen evankeliumi:
        13:9 Mutta pitäkää te vaari itsestänne. Teidät vedetään OIKEUKSIIN, ja teitä piestään synagoogissa, ja teidät asetetaan maaherrain ja kuningasten eteen, minun tähteni, todistukseksi heille.


      • pertsa2012 kirjoitti:

        jotaki tästä sanoi :
        Elävä usko on sellainen voima jota kukaan ei voi omalla tahdollaan ottaa, - se annetaan, kenelle annetaan. Pelastava usko tulee ylhäältä Jumalalta. Ja se perustuu kaikessa Raamatun sanaan.
        ___________
        Siinä se on.
        Tuota Raamatun Sanaa halvennetaan tälläkin saitilla jatkuvasti ja vielä pappien
        toimesta.
        He ovat vastuullisia siitäkin mitä pian tulee tapahtumaan ja on jo esimerkiksi
        ruotsissa tapahtunut.
        Åke Greenin tapaus päättyi hänen voittoonsa ,kun edettiin hovioikeuteen sillä he tiesivät hänen valittavan euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen josta olisi tullut Åkelle "vapauttava" tuomio.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Åke_Green

        Markuksen evankeliumi:
        13:9 Mutta pitäkää te vaari itsestänne. Teidät vedetään OIKEUKSIIN, ja teitä piestään synagoogissa, ja teidät asetetaan maaherrain ja kuningasten eteen, minun tähteni, todistukseksi heille.

        Homoja sättinyt pastori pääsi syytteistä Ruotsissa
        Oikeuden mukaan tuomio olisi kaatunut EY:n tuomioistuimessa

        http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Homoja sättinyt pastori pääsi syytteistä Ruotsissa/HS20051130SI2UL02ug3

        Julkaistu: 30.11.2005

        TUKHOLMA. Ruotsin korkein oikeus vapautti tiistaina helluntailaispastori Åke Greenin kansankiihotussyytteistä. Green oli 2004 tuomittu kuukaudeksi vankeuteen kiihotuksesta kansanryhmää vastaan, koska hän eräässä saarnassaan Borgholmissa luonnehti homoseksuaalisuutta muun muassa "yhteiskunnan syöpäkasvaimeksi"
        .................
        Useissa vastaavissa tapauksissa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta on tullut vapauttava päätös, korkeimman oikeuden puheenjohtaja Johan Munck sanoi tiistaina.
        _________________________________________________________
        Eli jos oikeusjuttuja nostetaan niin kannattaa harkita valitusta euroopan
        ihmisoikeustuomioistuimeen.


    • Takarintaman mies

      Nimikristillisyyden tunnustaa siitä, että tavat ja perinteet on "uskon" sisältö.
      Siis ei tehdä elämässä Raamatun mukaista hedelmää, ei olla kaduttu syntejä, ei tehty parannusta kuin julkisynneistä, ei ole menty uskovien kasteelle eikä olla saatu ns toista kastetta taivaasta eli täytytty ph kasteella!

      Niin siinä lista "kristityn syntymää" eli uskovaksi ei tulla oikeasti kuin ihmeen kautta!
      Siihen ei siis kasveta, eikä kasteta vaan synnytään taivaasta ihmeen kautta. Tosin usein palataan takaisin tapoihin ja kylmetään.... ja taas ollaan nimi kristitty!

    • Heippa
      Muutama ajatus nimikristitty-termistä ja termeistä yleensä. Minusta on olennaista, että ihminen voisi itse päättää, mikä nimitys häneen sopii. Muuten leimaamme toisia nimityksillä, jotka eivät ehkä heille sovi.

      Eiköhän termi nimikristitty ole usein sellainen, joka annetaan jollekin ”toiselle”. Vai sanooko kukaan itseään nimikristityksi?

      Ja kun ”nimikristitty” termi annetaan sille toiselle, se viittaa juuri johonkin sellaiseen, että toisen usko ei ole aitoa, ei nouse sydämestä, ei ole oikeaa tms. Ja kuitenkin: kukaan meistä ei näe toisen sydämeen. Tuomio on Jumalan. Siksi minusta tuntuu, että koko termi ei ole hyvä. Sillä leimaamme toisia.

      Voi olla, että termi ”kulttuurikristitty” on aivan ok kuvaamaan ihmistä, joka elää kristillisessä kulttuurissa, mutta ei pidä itseään sydämeltään kristittynä. Haluaako ihminen itse tällaisen leiman?

      Minä pidän termistä kristitty. Se kertoo selkeästi sen, mihin uskon.

      Kirkko kuulolla
      Päivi Aikasalo, pappi Hämeenlinnasta, kristitty :)

      • Balttis Päville

        >> Ja kun "nimikristitty" termi annetaan sille toiselle, se viittaa juuri johinkin sellaiseetn kristillisessä kultuurissa, että toisen usko ei ole aitoa, ei nouse sydämestä, ei ole oikeaa tms. Ja kuitenkin: kukaan meistä ei näe toisen sydämeen. Tuomio on Jumalan. Siksi minusta tuntuu, että koko termi ei ole hyvä. Sillä leimaamme toisia... Voi olla, että termi "kultuurikristitty" on aivan ok kuvaamaan ihmistä, joka elää kristillisessä kultuurissa, mutta ei pidä itseään sydämeltään kristittynä. Haluaako ihminen itse tällaisen leiman? >>

        Kun ihminen syntyy, siinä yhtenäiskultuurissa, jonka perinteenä on ollut vuosisatoja yleinen vauvakaste, joka on myös ollut ennen uskononovapauslakia perinteenä yleinen pakkokaste, ja juuri tällä kasteella pyritään nimikristillistämään kaikki maan asukkaa ilman henkilökohtaista uskoa: sekä riippumatta. Vauva ei valitse itse tätä kastetta, vaan se on krikkojen tredition mukainen ylieskaste, jolla kokonaisia valtakuntia on kaikkine asukkaineen nimikritillistetty, ja itseasiassa alkaen katolisuuden valtiokristillisestä muodosta, pakanuudelle annettiin kirstillisiä sisältöjä ja merkityksiä, - ilman että harjoitetusta pakanuudesta olisi edes luovuttu. Tämä maailman nimikristillistäminen tehtiin siis ilman että olisi todellisesti vaadittu henkilökohtaista uskoa, Kristuksen Jeesuksen aitoon evankeliumiin ja itseasiassa vain muuntaen pakanuutta kristillisiä syboleja käsittäväksi ja sisältäväksi uuspakanuudeksi. Tämän "valtiokirkollisuuden" perusta oli Raamatulle vieras yleikaste, jonka me tunnemme vauvasteena. Näin tämä kaste, joka ei perustu osoitettavasti Jumalan sanaan on pyrkinyt nimikristillistämään syntisen maailman, ja kaikki asukkaat erotuksetta uskovista, ja näin tämä yleiskaste valitokirkolllisuuteen, ja toimii nimomaan iroitettuna Jumalan sanasta: uskosta osattomienkin ihmisten nimikristillistäjänä, ja sen perustana. Me elämme juuri näin nmikristillistetyn valtiokritillisen kultuurin ja yleiskristillisyyden keskellä, joka ei suinkaan PERUSTU ihmisen henkilökotaiseen uskoon, TAI JUMALA SUHTEESEEN, vaan se perustuu peremminkin, ulkoisen uskonnollisen kultin kautta sen edustamaan monopolivaltaan, jälkikatolisessa nimikritillisessä kultuurissamme, - vaan germaanien omaksumaan heimoperinteeseen periaatteella "kenen maa sen uskonto" ; ja niin laajalle kuin tuo perinne vielä ulottaa valtansa. Juuri tämä perinne on ominaista uskontomuseolle nimeltä: Suomi Finland.


    • Jesuiitta taas tääll

      Katso, mummomuori eli kirkon oma jesuiitta väärällä nikillä taas kirjoittaa. Etkö voi kirkon edudtajana käyttää omaa nimeäsi, olethan osa kirkko kuulolla ryhmää!!

      • En kuule voi kirjoitella, koska en ole kirkon työntekijä. Kiitoksia vain!


    • Toivoa on

      Monesta nimikristitystä on tullut ihan oikea kristitty jossain vaiheessa.

    • Kokosin joitakin määrittelyjä;

      Ero voidaan tehdä sen mukaan kuinka käyttää omaa tahtoaan.

      ”Aito kristititty ymmärtää etsiä Jumalan tahtoa, noudattaa ja elää Jumalan tahdon mukaan. Aito kristitty haluaa tehdä Jumalan tahdon, nimikristitty valitsee oman tahtonsa.”

      Tässä muutamia vähemmän mairittelevia;

      ”nimikristitty nauttii synintekemisestä” ”Elämä meni pilalle, kooska ei ymmärtänyt pitää Raamattua ohjenuoranaan” , Hän syyttää miellellään virheistään toisia ihmisiä - jopa luonneviastaan, jonka oli itse hankkinut.” ja ”Migreeni vaivaa häntä”.

      Sitten määritellään se ehkä oman kokemuksen kautta;

      ”ei olla uskovien kuvailemassa elävässä uskossa, usein ei minkäänlaisessa uskossa,”
      ”Elävään uskoon kuuluu siis elävä synnintunto, katumus, parannus, usko ja elävä armon tunto”

      Sitten on opillisia määreitä;

      ”ei ole menty uskovien kasteelle eikä olla saatu ns toista kastetta taivaasta eli täytytty ph kasteella!”
      ”ei tehdä elämässä Raamatun mukaista hedelmää, ei olla kaduttu syntejä, ei tehty parannusta kuin julkisynneistä,”

      Siiten vähän vaikeammin ymmärrettäviä;

      ”tuovat toistuvasti ja lähes jokapaikassa esiin olevansa huonoja.”
      ”retoriikkaa, jossa halutaan luoda kontrastia ja vastakkainasettelua niitä omasta mielestään ... hmmm .... "parempia " kristittyjä kohtaan.”

      Että jos kokee ettei ole täydellinen ja hyvä, ei ole uskova? Mutta jos kokee olevansa hyvä ja täydellinen, ei olekaan sen parempi kuin ”huono”????

      ”Siihen ei siis kasveta, eikä kasteta vaan synnytään taivaasta ihmeen kautta. Tosin usein palataan takaisin tapoihin ja kylmetään.... ja taas ollaan nimi kristitty!”

      Eli vaikka tuon lahjan saa, sen voi menettää? Ihme ei siis olekaan lopullinen vaan määräaikainen?

      Sitten ehkä konkretiaa;
      ”hyödyllisiä idiootteja. He osallistuvat uskovaisten kustannuksiin vaikka eivät oikeastaan tiedä mihin uskovat”
      Tässä viitataan ilmeisesti tilastointiin;
      ”Silloin kun uskosta osattoman ihmisen nimi viedään kirkonkirjoihin”

      Näiden kohdalla kävin miettimään, että onko hyvä että esim. koko valtio olisi uskonnollinen, eli sen toimissa on vahva kristillisyys näkyvissä vai onko se sitten huono? Onko parempi että valtio on sekulaarinen ja vain pieni joukko saa kokea kuuluvansa kristityksi itsensä?

      ”Kuuluu kristillisen kirkkokuntaan, koska se kuuluu kulttuuriin.” ja ”Ei siis uskon takia, vaan tavan takia.”
      ”valtiokritillisen kultuurin ja yleiskristillisyyden keskellä, joka ei suinkaan PERUSTU ihmisen henkilökotaiseen uskoon, TAI JUMALA SUHTEESEEN,”

      Itse ajattelen niin, että nimikristitty kyllä uskoo, mutta hänen uskonnollisuuteensa ei ole vahvaa. Ei vain kiinnosta erilaiset opit tai etenkään kannanottaminen oppiriitoihin. Hän kuitenkin haluaa aina silloin tällöin osallistua johonkin uskonnolliseen toimintaan, koska jollain tasolla sitä arvostaa.

      Kun jokaisessa uskonnossa on oma ”nimiuskovien” ryhmänsä, on siksi kiinnostavaa se, että heitä ei oikein hyväksytä uskovien eikä ateistien piirissä. Jos kääntää tämän toisinpäin, niin onko näiltä ihmisiltä kiellettävä se vähäinen usko, koska he eivät täytä määreitä?

      • Mietihän sitäkin

        Jollakin tasolla "riivaajatkin uskovat, ja vapisevat"; mutta se ei vain ole pelastavaa ja henkilökotaista uskoa Vapahtajaan: Jaak.2:19.


      • Mietihän sitäkin kirjoitti:

        Jollakin tasolla "riivaajatkin uskovat, ja vapisevat"; mutta se ei vain ole pelastavaa ja henkilökotaista uskoa Vapahtajaan: Jaak.2:19.

        Oletko koskaan ajatellut että joillakin vai voi viedä aikaa näiden asioiden ajattelu? Olen tullut siihen lopputulokseen, että aika moni kyllä ymmärtää Raamattua, ja hyväksyy siitä monia puolia, mutta he pelkäävät ihmisiä, jotka jyräävät uskollaan.

        Olen huomannut että se on melkoinen paine, kun avaa suunsa ja sanoo ”uskon”. Yhtäkkiä kimpussasi on lauma, jotka jokainen vaatii sinun ”sieluasi”. Jokainen kosiskelee eikä anna rauhassa tutkailla eri oppeja. Ymmärrän senkin että nämä opit ovat sen verran kimurantteja, ettei kaikkien mielenkiinto riitä niihin.

        Miksi sellainen usko ei riitä, että se hiljaista mutta vilpitöntä – vaikka ei aina opillisia määräyksiä täyttäisikään? Muistelen tässä vain sitä, mitä Jeesus sanoi ristillä sille ryövärille.


      • Mietihän sitäkin
        mummomuori kirjoitti:

        Oletko koskaan ajatellut että joillakin vai voi viedä aikaa näiden asioiden ajattelu? Olen tullut siihen lopputulokseen, että aika moni kyllä ymmärtää Raamattua, ja hyväksyy siitä monia puolia, mutta he pelkäävät ihmisiä, jotka jyräävät uskollaan.

        Olen huomannut että se on melkoinen paine, kun avaa suunsa ja sanoo ”uskon”. Yhtäkkiä kimpussasi on lauma, jotka jokainen vaatii sinun ”sieluasi”. Jokainen kosiskelee eikä anna rauhassa tutkailla eri oppeja. Ymmärrän senkin että nämä opit ovat sen verran kimurantteja, ettei kaikkien mielenkiinto riitä niihin.

        Miksi sellainen usko ei riitä, että se hiljaista mutta vilpitöntä – vaikka ei aina opillisia määräyksiä täyttäisikään? Muistelen tässä vain sitä, mitä Jeesus sanoi ristillä sille ryövärille.

        Etkös juuri sinä nyt pyrikin määrittelemään uskoa, joksikin filosofisesti omaksuttavaksi näkemykseksi, kun sensijaan Evankeluimi opettaa uskon Jeesuksen Kristukseen vanhurkauttavat, ja johtavan siihen uskon kuuliaisuuteen hänen nimeää kohtaan, joka pelastaa: Room.1:1-5. Ei kaiketi Jumalan anna myöskään "väärän uskomisen todistuksena": niin ihmisille pakanakansoista, joille Hän on "avannnut uskon oven käydä sisälle", - Pyhää Henkeään tudistukseksi, ellei Hän itse ole lukunut näitä ihmisiä vanhurskaiksi edessään: Apt.14:27; 15:8,9. - vai kuinka? Katso kun evankeliumin julistaminen tekee tehtävänsä ihmisten sydämmissä: Apt.10:44; jotka sen kuulevat ja vastaanottavat.


      • Mietihän sitäkin kirjoitti:

        Etkös juuri sinä nyt pyrikin määrittelemään uskoa, joksikin filosofisesti omaksuttavaksi näkemykseksi, kun sensijaan Evankeluimi opettaa uskon Jeesuksen Kristukseen vanhurkauttavat, ja johtavan siihen uskon kuuliaisuuteen hänen nimeää kohtaan, joka pelastaa: Room.1:1-5. Ei kaiketi Jumalan anna myöskään "väärän uskomisen todistuksena": niin ihmisille pakanakansoista, joille Hän on "avannnut uskon oven käydä sisälle", - Pyhää Henkeään tudistukseksi, ellei Hän itse ole lukunut näitä ihmisiä vanhurskaiksi edessään: Apt.14:27; 15:8,9. - vai kuinka? Katso kun evankeliumin julistaminen tekee tehtävänsä ihmisten sydämmissä: Apt.10:44; jotka sen kuulevat ja vastaanottavat.

        Tuota, koetan kääntää niin, että kuinka uskoon voi suhtautua monella tapaa?

        Koetan vain pitää niiden puolta, jotka eivät täällä halua puolustaa itseään. En näet ajattele avain noin jyrkästi. Uskoon voi olla monta tietä, emmekä me pääse toisen pään sisälle sitä tarkkailemaan. Emme voi tietää, millaista kenenkin usko on, sen tietää yksin Jumala. Ehkä luotan Jumalaan enemmän ja siksi annan Hänen toimia omalla tavallaan?


      • Mietihän sitäkin
        mummomuori kirjoitti:

        Tuota, koetan kääntää niin, että kuinka uskoon voi suhtautua monella tapaa?

        Koetan vain pitää niiden puolta, jotka eivät täällä halua puolustaa itseään. En näet ajattele avain noin jyrkästi. Uskoon voi olla monta tietä, emmekä me pääse toisen pään sisälle sitä tarkkailemaan. Emme voi tietää, millaista kenenkin usko on, sen tietää yksin Jumala. Ehkä luotan Jumalaan enemmän ja siksi annan Hänen toimia omalla tavallaan?

        Tuskinpa Jumala siihen sinun lupaasi tarvitsee, sillä kun hän puhdistaa ihmisten sydämet, kun ristinnaulittua Kristusta julistetaan, ja syntien anteeksiantamusta Hänen nimessään; Jumalahan antaa Pyhän Henkensä niille, joiden sydämet Hän katsoo uskolla puhdisteiksi: Apt.15:8,9; - vai mitä?


      • Mietihän sitäkin kirjoitti:

        Tuskinpa Jumala siihen sinun lupaasi tarvitsee, sillä kun hän puhdistaa ihmisten sydämet, kun ristinnaulittua Kristusta julistetaan, ja syntien anteeksiantamusta Hänen nimessään; Jumalahan antaa Pyhän Henkensä niille, joiden sydämet Hän katsoo uskolla puhdisteiksi: Apt.15:8,9; - vai mitä?

        Mitä lupaa? Ei ehkä sinunkaa lupaa....


      • Mietihä sitäkin
        mummomuori kirjoitti:

        Mitä lupaa? Ei ehkä sinunkaa lupaa....

        Ei niin, koska Jumala jakaa Pyhää Henkeä tahtonsa päättämän mukaan: Hebr.2:2:4; ja minutkin täytti Pyhällä Hengellä, ennenkuin osasin sitä häneltä edes anoa, kun julistin evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta.


      • Mietihän sitäkin
        mummomuori kirjoitti:

        Mitä lupaa? Ei ehkä sinunkaa lupaa....

        >> Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen äänen, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. siten on jokainen Hengestä syntynyt. >> Joh.3:8.


      • Mietihä sitäkin kirjoitti:

        Ei niin, koska Jumala jakaa Pyhää Henkeä tahtonsa päättämän mukaan: Hebr.2:2:4; ja minutkin täytti Pyhällä Hengellä, ennenkuin osasin sitä häneltä edes anoa, kun julistin evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta.

        Toivon että muistat tuon, kun alat kertomaan evankeliumista ja vaatimaan jolta kulta sitä uskoa, mitä ehkä itse edustat.


    • Meitihän tätäkin

      Ratkaisevaa on uskovan alkuperä, eli se kenestä hän on syntynyt: Joh.1:12,13; ja se määrittään mihin ryhmää kukin kuuluu; sillä Jumalan aito seurakunta, Kristuksen ylösnousemusruumista osallisena: Ef.1:15-13; kuolleista herätettyjen yhteisönä: Ef.4:14; Hebr.12:23; maailmasta uloskutsuttujen valittujen yhteisö, joka ei ole yhtä maailman kanssa, eikä alkupertään suinkaan enää "maailmasta" syntynyt: Joh.17:16; vaan Jumalasta syntyneiden yhteisö, jotka jäsenet varjelevat itsensä maailman keskellä eläessään, siltä synniltä, joka on maailmasta: 1 Joh..2:15-17; 3:7-15.

      Ratkaiseva ero nimikristityn, ja kristityn välillä on se kenestä hän on syntynyt, ja siksi maailma myös vihaa kristittyjä, koska he ovat syntyneet muualta, kuin tämän maailmanajan lapset: Joh.17:14. sillä lopultakin maailma vierastaa, ei vain sitä mitä kristityt tekevät, vaan heidän syntyperäänsä joka on Jumalasta: Jaak.1:18:sta.

    • Sain tässä kuulla uuden merkityksen nimikristitylle.

      Hän on henkilö, joka käy kirkossa (tai muun oman seurakunnan tilaisuuksissa), pitää kovaa ääntä uskostaan. Hän myös mielellään antaa muille mielikuvaa, että noudattaa sääntöjä. Kuitenkaan hän ei oikeasti niin tee, vaan elää ihan samanlaista elämää kuin ennekin.

      Hän pyrkii salamaan paheensa (kuten tupakoinnin, alkoholin ja lääkkeiden väärinkäytön sekä ulkopuoliset seksisuhteet) ettei hänen asemansa yhteisössä vaarantuisi. Hän myös kääntää jotkut synnit hyveiksi, kuten ahneuden, omaisuuden keräämisen sekä muiden hyväksikäytön. Hän janoaa arvonantoa ja päättävää asemaa aina siinä yhteisössä, missä vaikuttaa.

      Tuo oli aika rankka määritelmä?

    • poispotkittu

      Minusta Jeesuksen kertomus matteuksen evank 25 voisi olla nimikristittyjen ja kristittyjen erosta.
      Nimikristittyjä ovat he jotka pitivät lamppua (Raamattua) hyvin näkyvillä ja saattoivat jopa ensialkuun tutkiakkin sitä. Mutta sitten innostus hiipuu ja viimein loppuu. Mutta lamppu (raamattu) pysyy hyvin näkyvillä. He näyttävät hurskailta, mutta ovat vain sitä näkyvillä. He osallistuvat näkyvästi hengellisiin tilaisuuksiin "lampun" kanssa ja osallistuvat keskusteluihin
      Ja kun ylkä sitten kerran tulee hekin huomaavat oman "näkyvyyden" uskosta, mutta henki puuttuu

    • luminarsku

      Sanot itsestäsi olleesi nimikristitty ketjussa 'mummomuorille': "nimikristittynä silloin kun en ollut vielä saanut Jumalalta uskoa."
      Eli olitko ateisti vai jo vähän uskonasioihin kallellaan? Ateistihan ei voi olla nimikristitty.

      Uudestisyntyminen erottaa nimikristillisyydestä. Se ei ole kenenkään leimaamista vaan löytyy Jeesuksen sanoista. Minäkin uskoin, että Jumala on olemassa ennen varsinaista uskoontuloani (en siis ole ollut koskaan ateisti), mutta olin siis nimikristitty. Henki tekee ihmisen hengestä elävän ja siten kristityn.

      >”nimikristillisyys” on jotain mitä muut uskovat arvostavat,<

      Ketkä arvostavat?

      >Täällä olen oppinut, että sillä tarkoitetaan niitäkin, joilla ei ole niin vahvaa käsitystä opeista, mutta uskoa kuitenkin löytyy.<

      Oisko noin? Ehkä on jonkun nimikristityn käsitys.

      >Juu, ja sitäkin, että ellei opillisesti allekirjoita tiettyjä asioita, häntäkin voidaan kutsua nimikristilliseksi<

      Itse en ainakaan noin käsitä.

      • En nyt hahmottanut kenelle vastasit, Joten voi olla väärä paikka…

        Olen ollut ateisti. Usko ehkä oli lapsena, mutta se nitistettiin aika tehokkaasti. Usko tuli monen mutkan kautta.

        En edes tiennyt mitä on ”uudesti syntyminen” kuin vasta kun aloin etsimään omaa paikkaani. Täällä siitä on tullut aivan uutta tietoa.

        Ketkä arvostavat?
        Moni uskova etsii sitä yhteisöä jolta saa arvostusta, eli tarkoittaa juuri sitä uskovien yhteisö, joka arvosta.

        Täytynee olla ”ulkopuolella” jotta voi hahmottaa ne, jotka sinun ”sielustasi” ovat kiinnostuneita. heitä on niin monia ja eri suutauksista, ettei sellainen voi niitä erottaa, joka ei niihin ole kasvanut. Kyllä näistä opillisista (kastamiset, ehtoolliset, synnin tunnustamiset, kielillä puhumiset, profetoimiset jne.) on niin vähän tietoa missään, joten moni mieluummin kieltää koko uskon.


    • adrs

      Ateistista ja nimikristitystä voi tulla lopulta kristitty jos hän rehellisesti tunnustaa olevansa Jumalan kasvojen edessä täysin kelpaamaton pyytämään iankaikkista elämää hänen valtakunnassaan ja ymmärtää olevansa syyllinen ja ansaitsevan tulevan rangaistuksen vääristä teoistaan.

      Mutta mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Raamatun mukaan syntivelkaa, talentteja on niin paljon etteivät minkään uskonnon elämän mittaiset hyvät työt riitä sovitukseen. Tällainen nimikristitty olin itsekin.

      Mitään muuta mahdollisuutta ei ole Raamatun mukaan eikä järjellä ajateltuna, kuin turvautua Jeesukseen Kristukseen ja pyytää häneltä anteeksiantoa ja uskoa.
      Tietenkään kukaan ei pysty tekemään itsestään uskovaa (vaikka sitäkin yritetään), mutta jokainen VOI pyytää sitä. rukouksessa. Jos ei osaa on hyvä mennä aitojen uskovien yhteyteen rukoiltavaksi. Yhteisestä pyynnöstä Jumala antaa ylhäältä katuvalle uskon ja anteeksiannon ilmaiseksi, sillä Jeesus on jo maksanut kalliin hinnan kärsimyksellään ja kuolemallaan meidän puolestamme. Nyt hänestä lähtevä Pyhä Henki avaa Raamatun evankeliumin ja voiman vastustaa pahaa.

      Vain Jumala tietää kuka on uskova kuka nimikristitty, jaottelu ei kuulu meille. On nähty, että tämän päivän nimikristitty voi olla ja usein myös on Jeesukseen uskova tulevaisuudessa. Tähän vaikuttaa myös miten uskovat ihmisiin suhtautuvat. Nimikristittyjä saa herätellä, keitä he sitten ovatkin. Eikä hyvä Jumala ole mikään kaiken salliva, kaiken hyväksyvä ja ymmärtävä lepsuilija, vaan sallii sodatkin, jos vaihtoehtona olisi kansojen hukkuminen Raamatun vastaisiin tekoihin. Häntä tulee siis pelätä ja rakastaa.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysynkin sinulta nyt...

      Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      61
      7238
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

      että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      139
      5050
    3. Nainen, vaikka kaikki on

      ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.
      Tunteet
      25
      3504
    4. Voi luoja miten haluaisin

      jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai
      Ikävä
      45
      3286
    5. HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä

      Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki
      Ikävä
      13
      2910
    6. Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?

      Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin
      Maailman menoa
      156
      2217
    7. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

      Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      108
      2016
    8. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      39
      2015
    9. Mihin kiinnitit ensimmäisenä huomiota

      kun eka kerran näit kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1721
    10. Ihan pelästyin kun sut

      näin. Huh huh kun olit vanhentunut.
      Ikävä
      117
      1626
    Aihe