On 20 astetta pakkasta ja työpaikalla ei ole sähkötolppaa. Onko mitään hyötyä käydä ajamassa autolla ruokatunnin aikana lämmityslenkkiä? Lähteekö samalla tavalla kotiin lähtiessä käyntiin oli sitten ajamatta pakkasessa 4 tai 8 tuntia?
Auton lämmittäminen
58
15754
Vastaukset
- tyhymä
Kunnon akku ja oikeat öljyt vaikuttavat käynnistymiseen.
Huollot on hyvä myös hoitaa kunnolla.
Tottakai lämmityslenkki auttaa mutta onko siitä loppupelissä hyötyä jos auto ja laitteet on kunnossa. Kuluja se ainakin lisää.- Anonyymi
Ei auta lämmityslenkki, ellei se ole todella pitkä. Starttaus ja lämmittimien käyttö lämmittelylenkillä kuluttaa enemmän kuin mitä akku ehtii kylmällä lataantua, ellei aja tunnin lenkkiä. Jos auto on kunnossa, niin ei -20 astetta ole mikään haaste.
- Akku ruumiina
Karkeasti voit laskea, että auton moottorin ja ulkoilman lämpötilaero putoaa tunnissa puoleen. Kun pysäytät moottorin, ero on 120 astetta. Tunnin kuluttua 60 astetta ja neljän tunnin kuluttua 5 - 10 % alkuperäisestä eli ehkä vielä kymmenisen astetta. Kahdeksan tunnin jälkeen moottori on enää asteen tai pari lämpimämpi kuin ulkoilma.
Jos käynnistyminen 20 asteen pakkasesta alkaa olla rajoilla, suosittelen vakavasti lämmityslenkkiä. Olen joskus itsekin kokeillut tuota menetelmää ja vaikutus on selvä. Eikä tarvitse hermoilla pitkin iltapäivää.- Anonyymi
Hihii, älä jaa valheellista "tietoa", joku hölmö voi vielä uskoa.
- Joutavia pykäliä
ON jos sulla on aikaa,onko puolen tunnin tai tunnin ruokatunti?parin minuutin lenkki on turha,kone pitää
sitten ajaa kunnolla lämpimäksi jos kerran käynnistää.Akkukin latautuu siinä
samalla.
Tyhjäkäynnnillä ei saa tai saisi käyttää kuin 2min.Yli 15 pakkasella 4min.
Joutava juttu,Ei oikeastaan kerkee lämmetä yhtään.Jokin asetus,tullut
ilmeisesti EU,sta,mistäpä muualta.
Eikö se ole sama kun teet ns.turhan lenkin,menemättä minnekään
kuin se,että käytät sitä autoa sen 15-20 min.paikalla?
Jos ei sitten satu olemaan kenenkään ikkunan alla
tai tuuletuskanavan kohdalla. hei ei ainakaan kannata tyhjä käyttää................alle 15asteen pakkasella saa autu olla käynnissä lain mukaan 2min................ja yli 15asteen pakkasella 4min..............että mietikääpä sitä................te joitten autot käy pakkaspäivinä puolesta tunnista JOPA puoleen toista...................meitä on paljon jotka emme voi lähteä edes kaupungille pakkaspäivinä kun hengittäminen on vaikeaa.....................
- .
Asia ei liity mitenkään sinun hengitysvaivoihisi kaupungilla, tosin sielläkin päästöt tulevat liikenteestä.
- jsdnksjfsjfsdfs
Jos laki alkaa ahdistamaan niin sitten pitää mennä ajamaan Helsingin keskustaan. Saa käytettyä autoa liikennevaloissa tyhjäkäynnillä ihan mielin määrin.
Matka etenee kilometrin ja vartin istut valoissa.
Laissa lukevat minuutit ovat vielä suurempi vitsi kuin kännykkäkielto, läpiajokieltomerkki tai suojatiemerkki. Kukaan ei sellaista viitsi noudattaa eikä kukaan viitsi niitä valvoa. Pakko se on ikkunat ainakin olla puhtaina ennenkuin ajamaan lähtee.
- ei hyvä
Mikäli se lämmittelylenkki ei ole todella reilu(mieluiten 50-100km), niin ei kannata. Turhaa osittain lämmittää autoa ja tuhlata virtaa akusta.
- rytertytrty
Kannattaa noin 3 - 4 tunnin väliajoin käydä käyttämässä auto tyhjäkäynnillä niin, että moottori lämpiää normaaliksi.
Nuo lait ovat vitsejä, sekä niitä tuskin kukaan kyttää, eli käytät keskellä työpäivää auotasi tyhjäkäynnillä noin 15-20 minuuttia, että moottori ehtiää lämpiään normaalilämpötilaan, näin sitten työpäivän loputtua auto ei ole täysin kohmeessa.
p.s.
Olen saanut sakot kun ikkunani ei ollut täysin kirkkaat, ja siinä ei auttanut selittelyt että kun on tämä laki, että autoa saa pitää tyhjäkäynnillä vain sen ja sen ajan, tuolloin kun sain sakot, oli kova pakkanen ja poliisit sanoivat, että autoa saa käyttää tyhjäkäynnillä niin kauan kunnes on niin lämmin, että lämmitin pystyy puhaltamaan ikkunat kirkkaiksi, eli olisi silloinkin minun vain kannattanut pitää autoa tyhjäkäynnillä noin 15-20 minuuttia, niin olisi ollut kirkkaat lasit ja olisin säästynyt sakoilta. - sadbhsjhdak
Ismo Laitela käynnistää'
- Neuvoja nämäkin
Kylmäkäynnistys kuluttaa auton moottoria saman verran kuin ajaisi n.800 km. Näin sanovat viisaat, lienevätkö oikeassa???
Kun ajat lenkin vaikka 15 min ,vaihteisto ja peräöljyt lämpenevät hieman ja moottori sen minkä nyt ehtii.
Lähde ajamaan heti kun saat auton käymään , ehkä puoli minuuttia tyhjäkäyntiä kytkin ylhäällä jotta vaihteisto saa voitelua. Sehän toimii öljyn roiskuessa rattaista .
Onhan autosi pienenkin lenkin jälkeen hieman "notkeampi" kuin jos seisotat sitä koskematta sen työpäivän 8 tuntia!
Pieni salkkuaggregaatti esim Honda 10i antaa sopivasti sähköä lohkolämmittimeesi kun käytät aggr. sen puoli tuntia.
Eikä paljon saastuta! Maksaa vain turhan paljon se laite , siitä muuten riittää sähköä kahden henkilöauton moottorin lämmittämiseenkin!(1000W)- aggressiivigaatti
Melkonen Pelle Peloton pitää olla, jos jollain salkulla lämmittää autoa...
- setgrtre
Miksi sitä autoa pitää lähteä ajamaan mihinkään, miksi ei vain käynnistä ja antaa tyhjäkäynnillä moottorin lämmitä ja sitten sammuttaa.
- PT(T(IG
aggressiivigaatti kirjoitti:
Melkonen Pelle Peloton pitää olla, jos jollain salkulla lämmittää autoa...
Toisissa autoissa vaan käy ilkeä mouruaminen pellin alta kun jakohihna pistää vastaan paukkupakkasella eikä enään kestävyydestä niin takeita.Parempi lämmittää.
- Neuvoja tämäkin
aggressiivigaatti kirjoitti:
Melkonen Pelle Peloton pitää olla, jos jollain salkulla lämmittää autoa...
Ei tarvii olla Pelle Peloton lämmittääkseen auton moottoria aggregaatilla.
Jos osaa vetää narusta käymään ko.laitteen ja laittaa sähköpiuhan auton ja aggr.pistorasian väliin,se riittää.
Jos et ole kuullut moisesta , ota selvää ja viisastele sitten! - ou jees
setgrtre kirjoitti:
Miksi sitä autoa pitää lähteä ajamaan mihinkään, miksi ei vain käynnistä ja antaa tyhjäkäynnillä moottorin lämmitä ja sitten sammuttaa.
se laki ...
- tgefds
ou jees kirjoitti:
se laki ...
Kuka sitä valvoo työpaikan pihalla? Siihen saa puuttua vain poliisi ja vissiin pysäköintivalvoja.
- Tosi hyvä
Hanki jos mahdollista Webasto. Sen voi ajastaa tai kauko käynnistää jopa 600 sadan metrin päästä. Moottori ja sisätilat ovat lämpiminä silloin kun haluat.
- FffffHvvvv
Veikkaan että ylimääräinen kylmäkäynnistys ja muutaman minuutin ajo kylmänä on autolle haitallisempaa kuin että saisi seisoa rauhassa.
Kylmässä oleminen ei autoa vahingoita vaan ne kylmäkäynnistykset jolloin kaikki öljyt ja osat ovat kohmeessa.
Ja jos lämpötila on 20 astetta pakkasella niin en usko että niistä lämmöistä on enää 3-4 h jälkeen mitään oleellista jäljellä.
Lohkolämppäri ja tehokas sisätilan lämppäri on hyvä yhdistelmä, mutta tietysti vaatii sen sähkön. Ja rahalla saa bensalämmittimen. - 87k
Johan sanottiin, että ei ole webastoa tai lohkolämmitintä tms.
Ja minkä webaston kaukosäädin toimii muka 60 kilometrin päästä? - Tosi hyvä
87k kirjoitti:
Johan sanottiin, että ei ole webastoa tai lohkolämmitintä tms.
Ja minkä webaston kaukosäädin toimii muka 60 kilometrin päästä?Tarkennus Webaston kaukokäynnistykseen. Viestissäni matka oli 600 metriä, eikä 6 kilometriä. Näim toimii ainakin Volvo S 60 vm 2011.
- 87k
Tosi hyvä kirjoitti:
Tarkennus Webaston kaukokäynnistykseen. Viestissäni matka oli 600 metriä, eikä 6 kilometriä. Näim toimii ainakin Volvo S 60 vm 2011.
"Sen voi ajastaa tai kauko käynnistää jopa 600 sadan metrin päästä"
Eikös 600 sataa metriä ole 60 kilometriä? - 1+1=3 ;)
87k kirjoitti:
"Sen voi ajastaa tai kauko käynnistää jopa 600 sadan metrin päästä"
Eikös 600 sataa metriä ole 60 kilometriä?Ei todellakaan ole!! Miten olis pieni kertaus matematiikassa??
- Ggfcfj
87k kirjoitti:
Johan sanottiin, että ei ole webastoa tai lohkolämmitintä tms.
Ja minkä webaston kaukosäädin toimii muka 60 kilometrin päästä?Semmoinen joka toimii GSM:llä. Jos sellaisia on?
- aattoilija
1+1=3 ;) kirjoitti:
Ei todellakaan ole!! Miten olis pieni kertaus matematiikassa??
Kenen pitäisi kerrata sitä matikka?
- kalkyl kalkyl
1+1=3 ;) kirjoitti:
Ei todellakaan ole!! Miten olis pieni kertaus matematiikassa??
600 x 100 m = 60 000 m = 60 km
Miten olis pieni kertaus matematiikassa?? - Anonyymi
87k kirjoitti:
"Sen voi ajastaa tai kauko käynnistää jopa 600 sadan metrin päästä"
Eikös 600 sataa metriä ole 60 kilometriä?No voi helkatti 600 metriä on 600 metriä ei sitä tartte muuttaa kilometreiksi, se on alle kilometrin,ajatelkaa nyt vähän
- uyigiuggiig
Mullakaan ei ollut alkuun tolppapaikkaa töissä niin niin vaihdoin täyssynteettiset moottoriöljyt ja kävin ajamassa ruokiksella pienen kaupunkilenkin mutta sekään ei lopulta auttanut vaan eräänä päivänä auto ei jaksanutkaan pyörittää startilla riittävän kovasti että auto olisi käynnistynyt, apuvirralla käyntiin ja uusi akku tilalle niin käynnistyi lopputalven. Onneksi sain sitten tolppapaikan, on se ilman tolppaa kyllä epävarmaa auton käynnistyminen.
Nykyään epävarmuus tolpasta huolimatta lisääntynyt kun uusissa autoissa on vain säteilylämmittimet ja tolppa antaa vain 2 tuntia virtaa kerrallaan, kovemmilla pakkasilla pitäisi tuo aika tuplata säteilylämmittimelle. - etretretretret
"Ja jos lämpötila on 20 astetta pakkasella niin en usko että niistä lämmöistä on enää 3-4 h jälkeen mitään oleellista jäljellä."
Niin, se peruskysymys onkin tässä, että jos on vaikka 25 astetta pakkasta, niin kuinka kauan menee, että moottori jäähtyy täysin kylmäksi?
Tuossa aikasemmin joku kirjoitti, että tähän menisi tunteja, jos noin olisi, niin esim. työpäivän aikana, kannattaisi 3-4 tunnin välein käydä käynnistään auto ja antaa käydä moottori lämpimäksi, näin moottori ei ehtisi jäähtyä kokonaan ja sillä autolla sitten pääsisi varmasti kotiinkin.
Tämä siis siksi, että monilla ei ole työpaikallaan mahdollisuutta laittaa autoaan tolppaan lämpiämään. - Jenkki autoilija
Täytyy olla kyllä aika surkea auto jos ei -25 asteen pakkasessa lähe käyntiin ilman lämppäriä. Mulla lähtee aina ku palmun alta:)
- mies kalajoelta
Juu mä aikakin käytän autoa pakkasella.
mun yautossa on vain sätelijä öljypohjassa eikä nesteet lämpene ollenkaan.
Niin ja keulassa on pahvit ajoviima ei mene moottoriin.
Eli jos on pakkasta 20 - 29 astetta annan auton käydä 15- 25 min ennen ajoa.
samalla nesteet lämpenee ja puhallin ottaa ilman kapiinista ei ulkoilmaa.
kun auto käy siis nesteet lämpenee ja vaihteisto öljy notkistuu ja kun on
vielä pahvit keulassa niin auto on normaali lämmössä 3-5 km ajamisen
jälkeen.auto on seat altea tdi 1.9 ja hyvin lämpiää.voi ehkä diiseliä säästyä
mutta kenköön vaan...
Näin olen tehnyt vuosi aj silla siisti....- altea-
Seat altea 2.0tdi ei kyllä noita manööverejä tarvitse. En ole pistänyt keulaan viimasuojaa enkä jauhata tyhjäkäynnillä kuin sen 30sekunttia. Siinä on kilowatin lämpöelementti, joten kabiiniin alkaa virrata lämmintä ilmaa minuutin kohdalla. Ilmeisesti 1.9:ssä sitä sitten ei ole? Luulin, että altean dieseleissä kaikissa on.
Niin ja -20 pakkasissa tuo 2.0tdi kyllä lämpenee käyntilämpöön 5 kilsan matkalla ilman tuota mainitsemaasi pitkää lämpökäyttöä.
On kyllä ollut erittäin toimiva auto pakkasissa.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että venailetko auton luona tuon 15-25 minsaa vai palaatko takaisin työpisteelle? Kuulostaa kyllä hankalalta.
- ostakee aakku
No niin lähtee, mutta huonolla akulla ajaneena voin kertoa, että kyllä se 4h välein tehtävä tupakin tai kahden mittainen n.5min tyhjäkäynti auttaa.
Siinä voi samalla syödä vaikka voi leivän.
Moottori käyntiin, valot ja tuuletin pois että latausjännite on varmasti paras mahdollinen.
Kerran sain käyttää autoa vielä kahvitunnillakin, uusi akku ei enää tunnu siinä vaiheessa kalliilta :)
Jos vain kehtaa niin auton konepellille voi heittää täkin joka peittää keulan ja muut aukot, ei pääse tuuli jäähdyttämään.
Siinä on eroa, onko akun lämpötila siellä -25 vai -20, jos akku on huono.
Käynnistyminen ei ole ihmeellistä, bensaa ja kipinä ja lämpöä.
Jos bensaa on mutta kipinä on heikko ja starttimoottori ei jaksa pyöriä tarpeeksi nopeasti niin se on kuin tulitikkutytön touhua. - mopoautotototooto
MITES MOPOAUTOT ja niitten talvi?
- Timi
Jos joutuu jättämään auton tiettömän taipaleen päähän päiväksi kannattaa
peittää kulkuneuvo isolla kevytpeitteellä ja lapioida lunta reunoille.
Näin ei ilma pääse vaihtumaan peiton alla ja lämpö pysyy korkeammalla.- Alan mies
Empä tiedä.
Jos pakko on käymään saada niin öljyt pitää olla ohkaiset ja sähköä pitää löytyä.Joku 120 Ah akku takaronkkiin kiinteillä piuhoilla niin jo lähtee .Apukaapeli viritelmät ovat aivan onnettomia.
Mutta tosiasia on,että kyllä moottoristakin tulee äkkiä loppu kylmäkäynnistyksien kanssa."Ei ole tarvinnut lämmitellä.."jutut osoittavat ainoastaan täydellisestä ymmärtämättömyydestä moottoriteknikkaa kohtaan. - Lady like ?!
Alan mies kirjoitti:
Empä tiedä.
Jos pakko on käymään saada niin öljyt pitää olla ohkaiset ja sähköä pitää löytyä.Joku 120 Ah akku takaronkkiin kiinteillä piuhoilla niin jo lähtee .Apukaapeli viritelmät ovat aivan onnettomia.
Mutta tosiasia on,että kyllä moottoristakin tulee äkkiä loppu kylmäkäynnistyksien kanssa."Ei ole tarvinnut lämmitellä.."jutut osoittavat ainoastaan täydellisestä ymmärtämättömyydestä moottoriteknikkaa kohtaan.Kiitos paljon hyvistä vinkeistä kaikille pojille, erityisesti alan miehelle. Viisastuin paljon ... vaikken olekkaan aloittaja. Olen Lady.
- autot..
Alan mies kirjoitti:
Empä tiedä.
Jos pakko on käymään saada niin öljyt pitää olla ohkaiset ja sähköä pitää löytyä.Joku 120 Ah akku takaronkkiin kiinteillä piuhoilla niin jo lähtee .Apukaapeli viritelmät ovat aivan onnettomia.
Mutta tosiasia on,että kyllä moottoristakin tulee äkkiä loppu kylmäkäynnistyksien kanssa."Ei ole tarvinnut lämmitellä.."jutut osoittavat ainoastaan täydellisestä ymmärtämättömyydestä moottoriteknikkaa kohtaan.Totta töriset, stefat voi pullahdella paikoiltaan jos morautat moottorin pakkasella lämmittämättä käyntiin. Auto kyllä lähtee pakkasesta käyntiin jos vain polttoainetta tulee ja sytytys pelaa, se on fakta.
- Herrag
http://www.faceplantstatus.com/faceplant-49-period hahaha :DD
- maalaisjärkikö kadon
Kyllähän se 600 sataa metriä on 60km.Eli 600x100= 60000 eli60 km.On webastoja jotka saa vaikka 600km päästä lämpiään,tekstiviestillä.Oon itse käyttänytkin.Enkä tarkoita että kaverille viesti että laita webasto päälle vaan webastoon tulee mobeemi jossa normaali sim-kortti johon voi ihan normi kännykkänumeroon lähettää tietyn koodi jolla webasto tai eberi lähtee päälle.Mitens muuten ennen tätä tyhjäkäyntilakia toimittiin?Miten voi yhdessä yössä tulla tyhjäkäynti vaaralliseksi?Taas vaan annettiin pilkunnussijoille yksi asia lisää mistä voi valittaa.Kyllä se lämmityskäyttö tai lenkki auttaa sen nyt järkikin sanoo.Ja kannattaa sitten käyttää ilman valoja jos mahdollista ja lämppäri pois tai ainakin ykköselle .Näillä keleillä lämmityslaite vie lähes kaiken moottorista tulevan lämmön eli ei lämpiä moottori eikä sisätila.Ja akku lataantuu paremmin.Omakin auto tänäänkin lähti hyvin käymään 4 tunnin jälkeen,6 tunnin jälkeen en edes viitsi koettaa vaan laitan webaston päälle suosilla,lohkolämmitintä ei ole
- pakkaspahvi
sinä ja sun kilometrit :D
- vanha suikkapää
20 asteen pakkasessa 2 tunnin välein ajamalla 15 minuuttia voit ehkä parantaa
käynnistyvyyttä, mutta lohko- ja sisätilanläämitin on paras vaihtoehto. - Nimimerkki18+19=37
-20 asteen pakkasessa ei auton tarvitse kovin montaa tuntia seistä kun se on jo taas jäässä. Luulen että neljässä tunnissa se on ihan yhtä jäässä kuin kahdeksassakin tunnissa, riippuen tietenkin siitä kuinka pitkä ruokatauko sinulla on ja kuinka pitkän lenkin ehdit ajamaan. Myös sillä että millainen se lenkki on on väliä. Taajamassa auto luultavasti ämpiää hitaammin kuin esim. moottoriteillä.
- Paskaako jaksatte ja
Jähtyyhän se mutta kyllä se jähtyy 8 tunnian aikana kylmemmäksi kun 4 tunnin aikana senhän nyt sanoo järkikin.Katkase kotoos lämmöt ja mittaa paljonko on lämmintä 4 tunnin päästä ja sitten tee sama 8 tunnin päästä jos et oo jäätynyt.100% varmuudella 8 tunnin jälkeen teilläkin on viileempää ku 4 tunnin jälkeen.Jos auton moottori painaa vaikka 100kg,niin varaa se lämpöä jonkiin verran ja varmasti se on kylmempi kun aika kaksinkertaistuu.Kyllähän sen voi vaikka laskemalla selvittää.Ja toinen vielä yksinkertaisempi koe on kun laittaa kahteen ämäriin vettä toiseen vaikka 10 asteista ja toiseen 40 asteista.Kysymys kuuluu kumpi on ensin jäässä?
voi perse jos on noin vaikeeta niin myykää autonne................................................
- Peitto Päälle
Kaksi paksua peittoa konepellin päälle niin säilyy lämpö moottoritilassa.
- hehkulla ja ilman
Käynnistys aamulla roikan päästä, hiukan joutui sahaamaan kun ei hehku vilahtanut lainkaan, lämmitys huijaa anturia, työpäivän päätyttyä kymmenen tunnin seisokin jälkeen kuin palmun alta kun hehku reagoi. Pakkasta reilu 20 astetta.
pakkasten aikaan lomaa ettei tarvii autoa käynnistellä ja kolmeks kuukaudeksi thaimaahan
- yksvaan
Hommaa starttiapu ja säilytä se työpaikalla sisällä, niin saat auton sen avulla käymään jos auton akusta ei virtaa riitä..
- fdsds
Ei kyllä oikein pysty ymmärtämään ap:n viestiä. Siis miksei se auto lähtisi käyntiin sen työpäivän jälkeen? Eiköhän se nyt ole kunnon pakkasessa ihan sama onko 4 vai 8 tuntia. Parin päivän tauko ajamisesta kovassa pakkasessa jo vähän ehkä huolettaisi minua. Mutta jos sä oot sillä töihinkin aamulla ajanut ja matkakin ollu vaikka 10km jo niin akkukin kerennyt keräämään voimia...
- aree84
Tässä suoraa lainausta tuulilasista. Puhutaan pääasiassa webastoista, mutta yhtälailla se virrankulutus liittyy pelkkään kylmäkäynnistykseenkin.
"Polttoainekäyttöinen lisälämmitin kuluttaa suhteellisen paljon ergiaa. Tyypillinen lisälämmittimen teho on 40-80 W. Se tarkoittaa noin 5 ampeerin virrankulutusta (missä ei ole vielä otettu huomioon hehkutuksen tarvitsemaa virrankulutusta).
Jos lisälämmitin käy 30-40 minuuttia, akun kapasiteetista on kulunut noin 5 ampeerituntia. Usein samaaa aikaan auton tuuletusjärjestelmä käyttää puhallinta, mikä lisää hieman kulutusta. Sitten auto käynnistetään, mikä tietysti syö lisää virtaa, arviolta noin 2 ampeerituntia. Auto lähtee käyntiin, mutta ennen ajoa on akusta purettu virtaa jo 7 ampeerituntia.
Tavallinen lyijyakku ei ota helposti vastaan virtaa matalissa lämpötiloissa. Esimerkiksi tavallinen 74 ampeeritunnin kokoinen akku (tavallinen suuremman keskikokoluokan autoissa), vaatii edellä mainitun 7 amperitunnin korvaamiseksi erilaisen ajoajan ulkolämpötilasta riippuen.
Jos käynnistyksen jälkeen auton moottori ei käy tarvittavaa aikaa, akun aikaisempi varaustila ei palaudu, vaan osa varauksesta on purkautunut.
Otetaan esimerkki siitä, millaisesta tilanteesta voi olla kysymys. Kuvitellaan, että ulkolämpötila on -25 astetta. Autolla ajetaan jokaisen käynnistyskerran jälkeen yksi tunti. Tästä seuraa, että akun varaustila alenee jokaisen käynnistyksen seurauksena, vaikka autolla aina ajetaan työmatkaa yksi tunti. Matka työpaikalle ja takaisin johtaa siihen, että tässä lämpötilassa akun varaustila laskee 10 ampeerituntia vuorokaudessa. Noin 5 vuorokauden kuluttua täydestä varaustilasta on enää jäljellä noin 40 %.
Seuraavaksi akkuhappoon alkaa muodotua jääkiteitä, koska akkuhapon tiheys on laskenut alle 1,16 kg/dm. Nyt on tultu tilanteeseen, jossa auto ei enää käynnisty.
Akun varaamiseen tarvittava ajoaika eri lämpötiloissa (74 Ah akku)
Jos autolla ajetaan lyhyttä kaupunkiajoa, moottorin kierrosluku on matala , autossa on hyvin usein samaan aikaan päällä laitteita, jotka kuluttavat virtaa. Se merkitsee, että edellä esitetty laskelma ei päde. Kulutus on suurempaa, ja siksi auto jää käynnistymättä huomattavasti aikaisemmin. Moni ei tule ajatelleeksi, että laturin tuottama virta ei vastaa akun menettämää virran kulutusta, vaikka autolla ajetaan."
Esimerkkinä -25c pakkasessa normaali lyijyakku ottaa virtaa vastaan noin 2ah tunnissa. Eli päivällä sitä autoa pitäsi sitten välillä käyttää aina vähintään se tunti jos halutaan akkuun saada takaisin sama jännitemäärä mikä startatessa on kulunut.
Yksi aika semmonen fiksu kapistus on lohkolämmittimen johtosarjaan asennettava akkulaturi joka puskee samalla aina akkuun virtaa kun se lohkolämppärin johto sattuu kiinni olemaan. (ja ettei kukaan pääse näsäviisastelemaan ainoastaan silloin kun se lohkolämmitin on toiminnassa) - DriverDude75
Itselläni on noin 15 ajomatka töihin. Jos on tiedossa että seuraavana päivänä on kova pakkanen, lähden töihin reilun tunnin etuajassa ja käyn ajamassa tomosen 80-100km lenkin ennen töihin menoa, kerkee kone lämpenee ja akku latautua.
Hyvin on töiden jälkeen käyntiin lähtenyt ilman mitään kikkailua, usein webaston avittamana.
Muutenkin kovilla talvipakkasilla tulee ajettua muutama lenkki viikossa vähintään.
Kerran oli akku täysin hyytynyt kun auto seisoi reilun viikon pihassa ajamatta, silloin oli semmosta -30 ja rapiat pakkasta koko ajan.
Webasto on autossa mutta vaatii sen että akku on kunnossa ja että siinä riittää virtaa! - Keijo-69
Mä asennuttaisin sinuna autoosi lohkolämmittimen. Ei ole kallis juttu, ja ei tarvitsisi peälätä auton hyytymistä eikä täällä ihmetellä ja kysellä.
- jeps.
Ja mitäs hyötyä siitä on kun kysyjällä ei ollut sähkö saatavilla?
- Anonyymi
Ei ole mitään hyötyä ainakaan ole, ellei aja autoa todella lämpimäksi ja niin kauan, että akku ehtisi lataantua kunnolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809