Akun vaihdon hinta merkkiliikkeessä

pikahuollon asiakas

Autoni ei jaksanut eräs talviaamu startata, vaan vaati apuvirtaa. Ajoin merkkiliikkeen pikahuoltoon ja käskin heidän vaihtaa akun. He tekivät työn ja lasku oli siitä 230 e. Akku 190e ja työ noin 40e. Oliko tämä mielestänne kallis, eikö noita akkuja saa tarvikeliikkeesä jo alle satasella? Noh, säästyinpähän akun ongelmajätteeseen viemisen vaivalta :)

Auto on kaksi vuotta vanha Opel Corsa diesel.

63

16805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auto Masentaja 2

      Ei akkua saa rikki kahdessa vuodessa mitenkään. Valmistevika on erikseen, takuuta lienee ainakin se 2 vuotta, tuotevastuuta pitemmälti.

      Akun hinta pyörinee siinä 1 €/Ah paikkeilla. Kovasti maksoit ylihintaa, olettaisin.

    • Auto Masentaja 2

      Vaihtotyön hinta 40 € on kusetusta, toiselta nimeltään tuloksen tekoa. Vaan kädettömäthän ne kaiken maksaa...

    • 36

      Akun voi palattaa samalla kun hakee uuden motonettiin tai mihin tahansa akkuja myyvään liikkeeseen.

      • näinm

        Aika kallis oli.Usein on akkuliikkeillä mainos ,vaihto sisältyy hintaan,.2 vuotta on hyvinkin normaali akun kesto nykyautolla.Edellinen akku minun autossa kesti juuri tuon 2 vuotta.Sitä liikkeessä ihmetellessäni sanoivat ettei ole epänormaalia.Kun takuu loppuu niin akkukin.Yleensä ennenkuin ostaa mitään kannattaa etukäteen tutkia netistä hintoja eikä jälkikäteen.
        Ja ei kahden mutterin avaus ja akun poisto ja nosto paikalleen ole iso homma.Ei päde kyllä kaikissa autoissa.


      • Pitäisi
        näinm kirjoitti:

        Aika kallis oli.Usein on akkuliikkeillä mainos ,vaihto sisältyy hintaan,.2 vuotta on hyvinkin normaali akun kesto nykyautolla.Edellinen akku minun autossa kesti juuri tuon 2 vuotta.Sitä liikkeessä ihmetellessäni sanoivat ettei ole epänormaalia.Kun takuu loppuu niin akkukin.Yleensä ennenkuin ostaa mitään kannattaa etukäteen tutkia netistä hintoja eikä jälkikäteen.
        Ja ei kahden mutterin avaus ja akun poisto ja nosto paikalleen ole iso homma.Ei päde kyllä kaikissa autoissa.

        kestää paljon kauemmin, mutta jos huoltovapaasta vedet laskee liian alas, niin lakkaahan se toimimasta. Luultavasti olisi riittänyt veden lisäys.


      • Vanha.autosähkäri

        Minulla akku on yleensä kestänyt noin 6-7 vuotta. Tuo viimeksi sipannut tosin kesti vähän yli 11 vuotta, joten kestoiän hajontaa näköjään on.


    • kurjen alli

      Kysymykseesi vastaus on kyllä. Kallis oli ja alle sataseen saa irtoakun mukaansa motonettibiltemasta. Turhaan kuitenkaan nuriset jälkikäteen, nythän sulla on uusi akku paikalleenlaitettuna ja vanha asianmukaisesti toimitettuna jatkokäsittelyyn. Sun ei tarvinnut palelluttaa sormiasi vaan odotit lämpöisessä hallissa että uusi akku löytää tiensä paikalleen. Mahdollisesti myös autosi lataus on mitattu, sillä turha on uutta akkua laittaa huonon latauksen jatkeeksi jolloin uusikin akku on kypsä hyvinkin äkkiä.
      Ensi kerralla voit toimia myös toisin.

    • .

      Vaihtaisitko itse akun 40 eurosta, kavaisit sieltä paskasta esiin? Ei nämä liikkeet pysy pystyssä hyväntekeväisyydellä ja akun hinnasta ei voi sanoa mitään tietämättä laadusta, tehottomia halpisakkuja kuten mitä tahansa rihkamaa saa halvalla, laatu maksaa. Maksoin 200€ 105 Ah akusta, otin isoimman mikä mahtuu, joka ei hyydy heti, halvempiakin olisi ollut, en viitsi kumminkaan alkaa leikkimään. Toisessa autossani, ikää 11 vuotta, on samanlainen ja ikäinen alkuperäislaatua oleva akku vielä käytössä ja hyvin toimii.

      • Laatuakku halvalla??

        Laatu maksaa mutta tämän talven testien mukaan halpisakut ovat olleet jopa testivoittajia ja muutenkin kärkisijoilla. Ja vanha tuttu laatumerkki Boch on jäänyt peränpitäjien ryhmään.

        Mikä on akkujen käyttöikä, niin se onkin aivan eri juttu. Mutta onko näistä halpisakuista olemassa tilastoitua käyttöikätietoa.


      • Duracellit ja pallit

        11 vuotta vanhalla ja näkyisellä akulla ei ole mitään muuta samaa keskenään kuin nimi ja ehkä kuoret´. Todella harvinaista jos akku kestää noin pitkään, keskimäärin kestävät n.6 vuotta merkistä riippumatta.


      • Kallonkutistaja10
        Duracellit ja pallit kirjoitti:

        11 vuotta vanhalla ja näkyisellä akulla ei ole mitään muuta samaa keskenään kuin nimi ja ehkä kuoret´. Todella harvinaista jos akku kestää noin pitkään, keskimäärin kestävät n.6 vuotta merkistä riippumatta.

        Just viikonloppuna siirsin 13 vuotta vanhan akun normaalista autokäytöstä varakäyttöön. Akku oli aikoinaan laitettu mersun tehtaalla minun autooni.

        Omaani laitoin nyt agm-akun, jonka väitetään olevan perinteisiä pitkäikäisempi. Että katsotaan sitten 2025, onko se pitkä ikäisempi. No, hyvä jos kestäisi edes viisi vuotta.


      • Kallonkutistaja10

        Olisit samalla maininnut, että joidenkin autojen diagnostiikkaan pitää kuitata myös akunvaihto. Toista oli ennen. Aika harvalla taitaa olla kotonaan mitään diagnostiikkalaitetta.


      • Niin1
        Kallonkutistaja10 kirjoitti:

        Olisit samalla maininnut, että joidenkin autojen diagnostiikkaan pitää kuitata myös akunvaihto. Toista oli ennen. Aika harvalla taitaa olla kotonaan mitään diagnostiikkalaitetta.

        Akku 80€
        Vaihto 3 ruuvin/mutterin avausta ja kiinnitystä
        ODB2 johto kiinasta 5€
        Softa appstoresta 6€
        Diagnostiikan kuittaus 2 näpäytystä

        Kokonaishinta 91€ ja hommaan meni 7 minuuttia. 100€ on vielä ok hinta, 230€ on merkki siitä että sinua on kustu silmään oikein urakalla. Jos etukäteen kertoivat hinnan niin ei voi mitään, jos jälkikäteen niin viestiä kuluttajansuojavirastolle.


      • samoja ovat
        Duracellit ja pallit kirjoitti:

        11 vuotta vanhalla ja näkyisellä akulla ei ole mitään muuta samaa keskenään kuin nimi ja ehkä kuoret´. Todella harvinaista jos akku kestää noin pitkään, keskimäärin kestävät n.6 vuotta merkistä riippumatta.

        Itsekin vaihdoin pari kk sitten 11 vuotta vanhan akun, vaikka olisi vielä toiminut lämpimästä tallista ainakin. Ihan saman näköistä myyvät vieläkin, ehkä pieni ero tarrassa, ei muuta. Saisihan nuo lyijyakutkin muuttua nykyaikaisempiin, mutta kukaan ei kuitenkaan halua maksaa paljon enempää.


      • Anonyymi

        Oiskohan niin, että jos ajelee lyhyttäajoa niin ylisuuriakku ei ole fiksuin valinta koska se ei ikinä lataudu "maximiin" oisko max. n. 80%. pikkuakku "pätkäajoon" olis ehkä suositeltavampi


    • aisin'

      Merkkiliikkeessä työ on 90€/h . Pienin velotus on ½ h eli se 45€ .
      Merkkiliikkeen hyväksi todettu tojoakku maksoi 90€ ja se työ 45 eli yht 135€.
      Kyllä sen tässä pakkasessa mielellään maksaa, vaikka on tullut vaihdettua niitä vuosien mittaan lukuisia kertoja itsekin.
      Exiden saa halvalla eli 60 Ah = n. 60 € , kyllä sekin pelittää useita vuosia.
      Yli 100 Ah:n akuissa alkaa sitten hinta nousemaan reippaasti.

    • pikahuollon asiakas

      Kiitos vastauksista. Tuo puoli tuntia siitä olikin laskutettu. Ehkä tuo akku sitten on hyvä, kyllä siinä ampeerituntia taitaa olla enemmän kuin se perus 60Ah, koska on dieselmoottori.

    • C

      Joo, markka-aikana kun olis moisesta akun vaihdosta esittänyt 1200 markan laskun, olis saattanut lentää persiilleen ja saada halvauksen.

      Mutta tässä tapauksessa ovat laittaneet luultavasti dieseliin AGM-tyyppisen akun, jotka ovat normaalia kalliimpia. Antaa hetkellistä käynnistysvirtaa reippaammin, kuin ns. normiakut.

      Mutta niinkauan kuin kiltisti valtaosa maksaa nurisematta, asiakas nyljetään tuppeensa, raha nimittäin kelpaa.
      Tohonkin laskuun pitää muutamat päivät tehdä normi työläisen töitä, että saa ko. summan puhtaana käteen. Asennus tuskin 15 minsaa enempää kesti.

      • 69003

        Kyyseessä oli varmaan kotimainen salama akku. Siksi varmaan kallis. On muuten paras.


      • ilmaahinnassa
        69003 kirjoitti:

        Kyyseessä oli varmaan kotimainen salama akku. Siksi varmaan kallis. On muuten paras.

        Niin ja jos ei paras niin varmasti ylihintainen sen takaa avainmerkki!


      • Jiihoo
        ilmaahinnassa kirjoitti:

        Niin ja jos ei paras niin varmasti ylihintainen sen takaa avainmerkki!

        Ikävä tuottaa teille pettymys mutta suomalaista Salama-akkua ei enään ole. taidatte elää vielä 80-lukua :)

        Suomessa ei valmisteta tavanomaisia käynnistysakkuja enään.Taisi olla Varta vai oliko Exide joka osti tuotemerkin, niitä akkuja ehkä valmistetaan yhä Tsekissä tai jossain missä se on halpaa ja täällä myyjät laittaa hintaan hölmöjen jymäytyslisän.Sama juttu kuin nykyisissä "Finlux" televisioissa ja "Karhu" urheiluvälineissä, ei ne mitään suomalaisia ole. Mä en niihin kajoais tikullakaan ihan isänmaallisista syistä,kusetusta.

        ps.suomalaista Pakkasakkuakaan ei enää ole, jos sellaiseen kaupassa törmäätte niin jättäkää hyllyyn.


      • Kallonkutistaja10

        Markka-aikaanhan kannettiin akku mukisematta sisälle yöksi, jos oli kylmä yö. Se toimisi varmaan aika monen vanhan auton kohdalla vielä euroaikaankin. Sitä ennenhän myös jäähdytysnesteet (vesi) poistettiin yöksi, ja taas aamulla täytettiin jäähdytysjärjestelmä lämpimällä vedellä. Nykyäänhän nuo toimenpiteet huvittavat samaan tapaan kuin akun itsevaihto muutaman kymmenen vuoden päästä.

        Eli akunvaihtokaan ei ole enää yhtä yksinkertainen toimenpide kuin ennen. Omassa autossanikin ainakin sähköikkunat ja kattoluukku "resetoituvat", ellei akkua vaihda esim virtalähdetoiminnolla varustetun akkulaturin kanssa. Käyttöohjekirjasta kyllä löytyy "kalibrointiohjeet" akun vaihdon jälkeen, mutta kuinka moni on edes lukenut oman autonsa käyttöhjekirjan alusta loppuun.


      • Anonyymi
        Kallonkutistaja10 kirjoitti:

        Markka-aikaanhan kannettiin akku mukisematta sisälle yöksi, jos oli kylmä yö. Se toimisi varmaan aika monen vanhan auton kohdalla vielä euroaikaankin. Sitä ennenhän myös jäähdytysnesteet (vesi) poistettiin yöksi, ja taas aamulla täytettiin jäähdytysjärjestelmä lämpimällä vedellä. Nykyäänhän nuo toimenpiteet huvittavat samaan tapaan kuin akun itsevaihto muutaman kymmenen vuoden päästä.

        Eli akunvaihtokaan ei ole enää yhtä yksinkertainen toimenpide kuin ennen. Omassa autossanikin ainakin sähköikkunat ja kattoluukku "resetoituvat", ellei akkua vaihda esim virtalähdetoiminnolla varustetun akkulaturin kanssa. Käyttöohjekirjasta kyllä löytyy "kalibrointiohjeet" akun vaihdon jälkeen, mutta kuinka moni on edes lukenut oman autonsa käyttöhjekirjan alusta loppuun.

        Näin se tekniikka taantuu. Tai pikemminkin taannutetaan. Simppelistä toimenpiteestä tehdään vaikea ja monimutkainen, että asiakas veisi autonsa liikkeeseen riistettäväksi. Ja lahjotut poliitikot menee suu virneessä pankkiin.


    • OlliL

      Jos vie autonsa merkkiliikkeeseen akun vaihtoon niin kyllähän sen tietää jo mennessänsä että nyt tullaan maksamaan ylihinta sekä itse akusta että työstä.

      Mutta siitä saa jotenkin selittämättömän varman ja hyvän mielen kun merkkiliikkeen asentaja tekee sen pienenkin työn.

    • TEsji333333

      Miniin maksaa merkkiliikkeessä pelkkä akku (olikos se 65Ah) 190€. Kyse on ns. huoltovapaasta (korkit teippien alla) eli ihan perinteisestä lyijyakusta. Akun valmistaja on Excide. Exciden vastaava maksaa n. 80€ ilman BMW Mini logoja.

      Joten periaatteessa maksoit ihan perinteisen marmoritiski hinnan, mutta kansanomaisesti sanottuna sinut kyllä ryöstettiin.
      Ja käytännössä 40€ 5-10 minuutin työstä on kanssa kansanomaisesti ryöstöä.

      Mutta kaiken aina oppii. Ensikerralla hoksaat vaihtaa akun itse.

    • monia on akkuja

      Takuuseenhan akun olisi pitänyt mennä, ymmärsitkö edes vaatia??
      Akusta riippuu sen hinta. Akkuliikkeessä saa yleeensä saman palvelun akun hintaan ja akustakin alennusta, ymmärsitkö pyytä alennusta, merkkiliikkeestäkin saa alennusta jos vain kysyy.

      • Kallonkutistaja10

        Niin, ja vähimmilläänhän akun lataaminen olisi saattanut riittää, jos on esim ajettu paljon pätkäajoa.


    • akkukauppias

      Tuo kaksi vuotta on akulle aivan tavanomainen ikä. Varsinkin webaston kanssa. Joskus akut kesti 10 vuotta, mutta eivät nykyään... Silloin akut tosin olivatkin kalliimpia.

    • 50 € max

      Akku 190 €!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :O

      Akun hinta sikamainen varsinkin, kun merkkiliikkeet käyttävät pilipaliakkuja. Sopimus halpavalmistajan kanssa ja myyntihinta härski.

      Olisit hakenut sopivan akun autotarvikeliikkeestä. Neuvovat ihan ilmaiseksi mikä on oikea akku autoosi. Ennenvanhaan heiltä löytyi työkalu, jotta akun vaihto onnistui.

      • GAY.

        Sinulle on turha sanoa, laita firma pystyy, sinusta ei ole siihen, mutta voin kertoa yrittäjänä, että korjaamon on otettava riittävä veloitus, jotta kaikki kulut voidaan maksaa. hyväntekeväisyys ei elätä.


    • Autoileva nainen

      Vittu mitä paskaa täälläkin puhutaan. Ollaan niin olevinaan tietäjiä. Mikä tahansa halpa- akkukin kestää nyt muutaman vuoden kevyesti ja jos ostaa vähänkään paremman akun niin kyllä se sen 10 vuotta pelittää.

      Mutta kun on kädetön ja urvelo niin ei näytä mikään kestävän. Tuolla tulee tyypit nillittään, että on uusi auto korjaamolla jo ekan vuoden jälkeen niin siinähän ei ole mistään muusta kysymys kuin että ette nyt vaan osaa käyttää auto oikein.

    • paskaaaaaaaaa

      mä ostin durasel pattereit kasan ja kytkin niitä ky

      • isänmaan toivot

        ja tuo viisauden tyrkkäsit vanhaa ketjuun, onnea nerolle.


    • Elämä on.

      Ostin varaosaliikkeestä 77 Ah Exide akun. Hinta sillä oli 125 €. Vaihdoin itse paikoilleen. Motonetistä olisi saanut halvemmalla mutta en oikein luota heidän "merkkiinsä".

      "Akkuliikkeessä" vastaavantehoisesta Varta akusta halusivat 199 €. Olisivat toki vaihtaneet sen paikoilleen samaan hintaan mutta säästinpä muutamia kymppejä kun tein itse.

    • 18+15

      Volvon omistajille vain tiedoksi, että nyt on sinisellä tiskillä akut kovassa tarjouksessa - akku kuin akku (siis volvon alkuperäinen) alle satasella....ja sehän on helppo vaihtaa itse.....

    • halpaa homma

      Vaikka ketju onkin vanha, niin eikö väki ymmärrä että autojen takuu on vähintään 2v. ja akuissa voi olla pidempiäkin takuita.
      Merkkiliikkeessä vaihdetaan ainakin akku oikein, niin ettei mitkään koodit katoa tai ajonestot tilttaa, jne...

      • Jos pelkää

        koodien katoavan, kytkee ensin napoihin toisen akun akkukaapeleilla ja irrottaa navat ja vaihtaa akut vasta sitten.

        Tuossa ap. mainittiin vaihtotyöksi 40 e, mikä nielestäni on varsin kohtuullinen veloitus, koska lähes joka huollossa jokin minimiveloitus.


      • kohtuutonta
        Jos pelkää kirjoitti:

        koodien katoavan, kytkee ensin napoihin toisen akun akkukaapeleilla ja irrottaa navat ja vaihtaa akut vasta sitten.

        Tuossa ap. mainittiin vaihtotyöksi 40 e, mikä nielestäni on varsin kohtuullinen veloitus, koska lähes joka huollossa jokin minimiveloitus.

        Romuakullakin on arvoa enemmän kuin työntekijän palkka vaihtotyön ajalta, puhumattakaan, että tyytyväiset asiakkaat lisäävät myyntiä. Minulle vaihtoivat akkuliikkeessä akun pyytämättä, eikä akkukaan ollut kallis. Kehuin myös liikettä netissä kun joku kysyi eli sana kulkee.


    • fdi

      Ei sitä akkua kyllä millään jakoavaimella vaihdeta nykypäivänä, 80-luvulla se vielä onnistui.

      • 15+8

        No eipä tosiaan - itse vaihdoin 2008 mallisesta autosta akun viime viikolla ja työkaluksi tarvittiin vain aivan tavallinen 10 millin kiintoavain joka löytyin auton omasta työkalupussista.... olisi sen toki voinut jakoavaimellakin tehdä.....

        Kannattaa kuitenkin lukea sen verran ohjekirjaa, että tietää miten se akunvaihto (siis virran katkaisu auton järjestelmistä) pitää tehdä oikeaoppisesti. Omastani akun irrotus nollasi kellon ajan mutta mitään muuta ongelmaa ei tullut.


      • aut

        vai ei muka akkua vaihdeta jakoavaimella ( naurua )
        niitä on vaihdettu ennen ja vaihdetaan vieläkin, kaikki riippuu tietenkin autosta, joidenkin toisen
        navan saa käsin auki, toiseen avain, mutta autoissa ja malleissa on tietenkin eroja,
        1900-luvun autot ja 2000-luvun alkupuolen ovat aika pitkälle vielä itse huollettavissa ja korjattavissa,
        uudemmat monesti pitää kiikuttaa korjaamoon, jos erikoinen vika tulee,
        saahan sitä rahaa polttaa, kellä on tai ei itse osaa korjata,
        mutta akun vaihto alkaa olla sitä luokkaa, että jos ei sitä osaa, niin ihme, että osaa edes ajaa


    • 330d ja hajis

      Merkkihuollon koulutetut, usein myös tosi söpöt, kundit osaa hoitaa hommat parhaiten. Vien PREMIUM-autoni aina merkkihuoltoon.

      • joo . .

        (Merkki)huollossa laittavat usein jotain premiumhajueritettä autoon, rikkovat paikkoja, naarmuttavat, tavaraa katoaa...


    • jdaimler

      mulle panivat raskoneella s550 v8 mersuun 12 v 35ah uuden akun, onko pieni

    • hyvin-porisee

      Kun asioi maahantuojalla (ei jälleenmyyjällä), niin pääsee koko hommasta halvalla.
      Tavisakku 60 Ah työ oli 70 € . Paikkana Kotkan akkutuonti .

    • kareena

      On sanottava tismalleen samoin kuin useimmat täällä,että Asiakasta on kusetettu rankimman jälkeen,ei jumakaut,akku voi maksaa 230e.Laatuakun saapi 80e ja siihen asenuksen ilmaiseksi,tuo asennushintakin 40e sekin on asiakkaan ryöstämistä,ei tuollaiseen pitäisi suostua,hinta kysyttävä ensi,tuotteesta,ja tuleeko muita kuluja,jos vastaus,että tulee,silloin kiireen vilkaa pois koko butiikista

    • tehkää-itse

      Kaikki on kallista aina, jos asiakkaalta kysytään. Tehkää itse älkääkä narisko. Voitte myös itse hankkia talliinne sen merkkikohtaisen diagnostiikkalaitteen, jolla uudehkolle autolle opetetaan, että siihen on vaihdettu akku. Sen hankinnan jälkeen tuskin kitisette korjaamoiden hinnoista.

      • ikäloppu-auto

        Kallista varaosat ja työ on vaan marmoritiskillä. Pienkorjaamoissa on edullista, jolloin kärsii korjautella vanhaakin autoa.


    • EsaKivistö

      Vaihdoin akun itse. Ostin 70 Ah akun, maksoin 109 euroa paikallisesta tarvikeliikkeestä. Eräs tuttava antoi ohjeet akun vaihdolle ja niitten avulla onnistui hyvin. Tässä ohjeet kaikille, niin voitte itse vaihtaa akun: a) laita virta-avain virtalukossa asentoon II. Jos laitat sen toiseen asentoon, voi akkujen valvontapiirit sulaa. b) Jos autossa on sähköinen lämmitysohjain, käännä se ääri asentoon (siis lämpimälle), samalla pitää ottaa takalasin lämmitin ja istuin lämmittimet pois päältä, jos ovat olleet päällä. c) irroita vanha akku. Huomaa, että ruuvit voi olla tosi kireällä, jotkut jopa yli 100 metri nuuttonia d) merkitse tussilla tai teipillä kaapeleihin plus ja miinus napa. Jos kytket uuden akun väärin, voi tasausdiodit rikkoontua eikä auto sitten lähde käyntiin ja edessä on korjaamokeikka e) Käännä virtalukko asentoon III. Tällöin uuden akun kytkennässä auton tietoväylät asettuvat hallitusti tehtaan bitteihin. f) kytke uusi akku. g) käännä virtalukko I asentoon ja anna virtapiirien tasaantua vähintään 40 minuuttia. Tällöin auton tietoväylien binääritasot saavuttavat tehtaan haluamat määrät. Liian vähäinen bittivirtaus voi tuhota stabilisaattorin hiiliharjat h) ota avain virtalukosta pois ja sitten käynnistä auto normaalisti. Näin itse tein ja säästin paljon rahaa! Auto toimii!

      • Anonyymi

        Järjetöntä söhellystä!

        Jos autosi on sellainen (=liian uusi), joka sekoaa ilman virtaa jäämisestä, niin:

        0. Lataa uusi akku (vähintään mittaa yleismittarilla, että siinä on tarpeeksi jännitettä), jos ei ole, niin lataa se.

        1. Kytke auton sähköjärjestelmään akkulaturi ja kytke akkulaturi myös jännitteelliseen pistorasiaan. Jos kyseessä on ajastimen ohjaama pistorasia, aseta ajastin niin, että siitä tulee sähköä ainakin se 2h.

        2. Käynnistä akkulaturin virransyöttöohjelma (löytyy monista älylatureista).

        3. Irroita vanha akku ja asenna uusi akku.

        4. Kun uusi akku on asennettu, voit lopettaa akkulaturin käytön.


    • Euron_kallis_hinta

      1400 markkaa on ihan kohtuuhinta euroajan akunvaihdosta.

      Tosin ennen tuolla rahalla sai auton, jossa oli uusi akku. Enää vain sen akun. Mutta EU-suomalainen kyllä maksaa tuon ja Kreikan velatkin siinä sivussa.

    • ksdlfjksdlfjsfkjjsdl

      Olisin halunnut vaihtaa Akun mutta en löytänyt merkkiliikettä. Se on ilmeisesti Bantam...

    • Epsome

      Vain köyhät näemmä kommentoivat.
      Vien autoni huoltoliikkeeseen ja kerron mitä kulkineelle pitää tehdä.
      Huolto tekee autolleni tarvittavat toimenpiteet.
      Maksan laskun ja poistun.
      Mikä on ongelma?

      • Anonyymi

        Ongelmana on köyhyys, pienituloisuus. Ei pysty maksamaan ihan mitä tahansa siitä että saa probleemansa fiksattua helposti ja nopeasti teetättämällä se toisilla vaan pitää etsiä halvempia vaihtoehtoja vaikka laittamalla itsekin vähän eforttia peliin.

        Yksi rahansäästövinkki voisi olla että akkua kannattaa puhdistella silloin tällöin koska lika saattaa jonkinverran johtaa sähköä. Akun navat kannattaa suojata akkunaparasvalla ettei korroosio pääse iskemään niihin.


      • Anonyymi

        ei täällä varakkaat kommentoi.paukisten kanava.


    • Anonyymi

      Kannattaa vertailla motonetista vaihtoineen 95€ ja merkki liikkeessä 195€.
      Jos, et kysy etukäteen niin laittavat yleensä kalleimman akun minkä kehtaavat.

      • Anonyymi

        Tässä pari vuotta sitten tuli "testattua" kaksi vaihtoehtoa.

        Matkailuautostani meni ns. hupiakku (asuinpuolen akku) oikosulkuun ja piti uusia pikaisesti. Hain uuden akun Motonetistä ja vaihdoin myymälän parkkipaikalla sen. Vanhan sain kärrättyä saman tien liikkeen romuhyllyyn. Mutta muutaman viikon kuluttua huomasin että käyttämäni paita oli pieniä reikiä täynnä, vaikka kuinka varoin akkuhapon roiskumista (akuissa hyvät kantokahvat). Piti siis lisätä akun hintaan paidan hinta.

        Starttiakku meni sitten syksyllä vaihtoon ja olen ne aina vaihdattanut akkuliikkeessä kuten nytkin. Uusi akku oli jopa tehokkaampi (enemmän starttivirtaa) kuin merkkiliikkeen autossani käyttämä akku. Kaipa akkuliikekin otti jonkun työveloituksen, mutta se tavallan kuittaantui saadussa alennuksessa, eikä tarvinnut itse murehtia vaihtotyöstä (vähän hankala sijoituspaikkakin).

        Molemmissa tapauksissa ei tarvinnut maksaa itseään kipeäksi.


    • Anonyymi

      Se, kauanko lyijyakku toimii, riippuu pääasiassa siitä miten sitä käytetään, merkki ja hinta ei ei auta jos akkua käytetään väärin.
      Tässä muutama fakta lyijyakuista.

      Akku kestää kauan jos se on aina täynnä tai lähes täynnä.

      Akkua ei pitäisi purkaa paljoa. Kolmasosa kapasiteetista maksimissaan, eli 60 ah akusta kannattaa käyttää enintään 20 ah ennen latausta.

      Mitä vajaampi akku on ja mitä kauemmin se on vajaa sitä nopeammin se tuhoutuu.

      Uusikin akku voi tuhoutua jo yhdestä kerrasta jos se käytetään ihan tyhjäksi, siinä ei takuu auta.

      Jos siis autossa on reilusti kulutusta mutta ajetaan lyhyitä matkoja, akku saattaa olla aina vajaa, etenkin talvella koska kylmä akku ei lataudu kunnolla.
      Veneissä akut mitoitetaan yleensä niin että niitä joudutaan purkamaan enintään 30% (AGM akut 40%) ettei akkuja tarvitsisi jatkuvasti uusia.

      • Anonyymi

        Itsellä oli tuon kirjoituksen mukaan akun rajua väärinkäyttöä, täydet virhepisteet joka kohdasta. Diesel Kian alkuperäisakulle ei tullut vuosia mittariin kuin 11 ja puoli vuotta / 145 000km. Kuinkahan kauan se olisi kestänyt oikein käytettynä? Kuten huomaatte, koko autoa oli käytetty väärin, ei diesel kotteron osto ole järkevää noilla vuosikilometreillä...ja tosiaan pääasiassa lyhyttä pätkäajoa ja ilman moottorin esilämmitystä.


    • Anonyymi

      AGM-akun hinta 2 euroa/Ah. Valitettavan kalliita akkuja nykyisissä start/stop-härveleissä.

    • Anonyymi

      aika kova hinta akusta-työstä,oliko samanlainen tehoinen kun vanha malisi.nykyään alle 100eur akut takuu 1-2v,tyypiliseti kun jätyvät,muodostuu vettä,sen jälkeen eivät lataudu purkautuvat,ja auto ei käynisty.oma kokemus oli 2v takuu akulla,1v-jälkeen,jäi tielle 2kertaa,lataus kunossa,hinauspalvelu mitasi-antoi lisävirtaa,seuravana päivänä sama,akku vaihtoon jouduin maksamaan uuden hinan-tarkistus,rahojani en vielä saanut otettu yhteyttä motonet.

    • Anonyymi

      Tavallisia akkuja saa tosiaankin halvalla.

      Hintaa nostavia tekijöitä:


      1. "Opel Corsa diesel" - dieselmoottoriset autot ilmeisesti tarvitsevat isomman akun kuin bensiinimoottoriset. Kahdestakin syystä: a. hehkutulpat - niiden hehkuttaminen kuumaksi, varsinkin jos moottori ja tulpat ovat kylmiä, kuluttaa energiaa ja lisäksi b. ilmeisesti dieselmoottorin alkupyöräytys starttimoottorilla on raskaampaa kuin bensiinimoottorin, eli akulta vaaditaan enemmän

      2. Onko autossa Start/Stop -järjestelmä? Jos on, niin akku vähintään perusakkua kalliimpi EFB, ehkä jopa vieläkin kalliimpi AGM.

      Jos kyseessä oli suuren kapasiteetin AGM -akku, en ole yllättynyt 190€ hinnasta.

      Jo 60 Ah AGM maksaa n. 130-160 €, merkistä ja ostopaikasta riippuen.

    • Anonyymi

      Kaikki eivät ole ahneita, minä sain pikkuliikkeestä halvalla ja vaihto ilmainen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe