Olen oikeasti VAPAAEHTOISESTI köyhä

MoottoritieOnKumma

Minulla on keskituloinen vakaa työ. Elän aika nöyrää ja säästeliästä elämää. Vapaa-aika kuluu helposti erilaisia keskustelupalstoja lähinnä lukiessa ja hieman kirjoitellen. Viihdyn paljon yksinäni.

Tavara ja elämykset eivät paljoa minua enään hetkauta. Rahaa kuluu arjessa oikeasti vähän. Jos mietin, että paljon tarvitsen NETTOtuloja kuussa, jotta pärjään kun vuokra otetaan pois, niin ruokaan, vaatteisiin, kännykkään, nettiin, sähköön jne. PERUSELÄMISEEN menee 350-450e kuussa. Loppu noin tonttu jää säästöön.

Ei se raha minua onnelliseksi oikeasti tee vaan se etten tarvitse "huumepiikkejä" kaljan, elektroniikan, pimpsarallin, rock konserttien jne muodossa. Köyhä on elämä arjessa, mutta kun olen kokenut erikoisen ihmeen Jeesuksen muodossa, niin tuntuu kuin aivoni on ohjelmoitu uudestaan... ja en tarvitse enään kaikkea "turhaa" ympärilleni, vaan olen onnellinen siinä tilassa kuin olen... tekemättä juuri mitään. En osaa selittää ilmiötä, sillä ennen olin aivan päinvastainen persoona, joka juoksi kaikenlaisten "moottoritie on kuuma" elämysten merkeissä. Ja se maksoi paljon rahaa... kuin huumeriippuvuus. Olen kiitollinen siitä, että olen vapautunut materiaali/elämys riippuvuudesta ja olen silti onnellinen arjessa. Olen siis vapaaehtoisesti köyhä...

Jokainen voi pohtia omien valintojensa perusteella, että manipuloiko oma mieli valinnoilla kohti köyhyyttä kun ne HUONOT valinnat vain tuntuvat niin hyviltä esim. viikonloppu dokaaminen ja myöhemmin epätoivoinen rahan vippaaminen kavereilta.

http://www.youtube.com/watch?v=GGLuQ0J_FAM

Jesus rakastaa kaikkia köyhiä....

17

374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aijaijai

onnea valitsemallasi tiellä!

Mutta kauhee moraalisaarna. Taidat olla omasta mielestäsi hyvinkin erinomainen ihminen? Omahyväisyyden syntiä kuules kannat.

Se on muuten jännää miten murhaajat ja narkkarit tulee välillä uskoon. Taitaa siinä toinen huume vaihtua toiseen. No, "hyvää kamaahan" se Jeesus tosin on. Se taitaa tosiaankin olla niin, että uskonnollisuuden tuoma hyvänolon tunne sijaistee samalla alueella aivoissa kuin huumeidenkin tuoma hyvänolon tunne. Aivokemiaahan siis kaikki taitaa vaan loppupeleissä olla?

Mäkin olen muuten "vapaaehtoisesti köyhä". En oikestaan tartte paljon mitään. Tykkään kyllä soitella kitaraa ja viime aikoina on kiusannut tuo uuden skeban himoitseminen. Se on kai aika pieni synti kuitenkin?

Jeesus rakastaa kai myös rikkaitakin??? Niitä eksyneitä lampaitaan?

Joku sanoo, että usko on oopiumia köyhille. Köyhät on kiltisti kun ne uskoo, että köyhä pääsee taivaaseen ja rikas menee helvettiin. Joopa joo....

• SiniPunaPilleri

Köyhyyden tuoma pahaolo on myös riippuvuus jos makeampi elämä himottaa esim. TYÖTTÖMÄNÄ ei suostu ostamaan halvempia vaatteita kirpparilta vaan pitää vähäisistä rahoistaan ostaa uusia merkkivaatteita. Se kiukku kun ei ole rahaa ja mieli huutaa kuitenkin uutta kosketusnäyttö kännykkää vaikka 2 vuotta vanha toimii ihan hyvin tarjoten sen tärkeimmän eli puhelut ja tekstiviestien lähettämisen (yhteydenpito). Ja kaikki vain sen takia kun kavereillakin on paremmat kuin itsellään... ahneus valtaa mielen...

Minuakin aikoinaan ärsytti kaikenlaiset Jeesustelut. Kuitenkin kiinnitin siihen ilmiöön huomiota että erilaisista RIIPPUVUUKSISTA KÄRSIVÄT ihmiset pääsivät yllättäen irti riippuvuuksistaan ja heistä tuli ylipäätänsä tasapainoisempia sekä rauhallisempia ihmisiä. Minusta se oli aivan käsittämätöntä, että 10v rapajuoppo roskiksessa asuen, muuttuukin ihan päivässä raivoraittiiksi ja saakin taas elämästään kiinni...tullessaan uskoon. En voinut millään ymmärtää, että mikä ihmeen voima siinä oikein on? Kun niitä kertomuksia sai kuulla kymmeniä ja jotkut jopa poliisiasemalle menivät tunnustamaan erilaisia menneisyyden rikoksia, niin en enään jaksanut uskoa, että KAIKKI vain näyttelevät jotakin vaan ilmiö on todellinen.

Nyt kun itse olen saanut vastaavan kokea, niin en edelleenkään osaa selittää tätä "yliluonnollista" ilmiötä. Olen paljon onnellisempi kuin ennen ja en tarvitse tavanomaisia "huumepiikkejä" elämääni, jotka todellisuudessa huomaamatta orjuuttavat ja tuoden erilaisia ongelmia pitkällä aikavälillä, jolloin ollaan taas onnettomia. Olen kiitollinen siitä, ettei enään minun tarvitse juosta rauhattomana siinä hullussa oravanpyörässä ja yleisesti hermoni kestävät paljon paremmin kuin ennen. Kaikkein vaarallisinta oli, etten huomannut aiemmin ollenkaan kuinka pidin entistä elämääni täysin normaalina ja en osannut kyseenalaistaa sitä... kaikkihan niin tekee, mitä välii?

"En voi kertoa mikä Matrix on... sinun on koettava se itse."

Niin että punainen vai sininen pilleri, valinta on sinun. :D

• joooooooooo

Musta tuntuu, että tunnut keskustelevan itsesi kanssa.

Kyllä mäkin kunnioitan niitä, jotka tulee uskoon ja paranee päihteistä ja muista riippuvuuksista. On myös sellaisia ihmisiä, jotka tulee järkiinsä ilman uskoakin. Usko pois!

Suurin osa ihmisistä on kuitenkin ihan kunnollista väkeä, joilla ei ole orjuuttavia riippuvuuksia. Monet heistä ovat jopa ateisteja. Itse uskon Jumalaan omalla tavallani, mutta en ole edes ainoa omalla tavallaan uskova. Olen tavannut monia uskontovereitakin. Emme tarvitse kirkkoja, emme ulkoisia rituaaleja, emmekä auktoriteetteja, jotka käskevät uskomaan kuten hekin uskovat. Me siis ajattelemme uskonkin asioista "ihan ite"

Eikä olla siis mitään laumasieluja. Tietysti ihminen tarttee myös seuraakin pysyäkseen järjissään. Pitää kuitenkin vetää selvä raja yksilöllisyyden ja kollektiivisuuden välille. Jokainen saa tietenkin valita mille tielle lähtee. Tuomita ei saa. Ei edes niitä, jotka mielestämme elävät "huonoa elämää". Emmehän me voi tietää mitä kaikkea he ovat joutuneet elämässään kestämään. Moni alkoholistikin voi olla kokenut todella kurjan lapsuuden. Jossain viisaudessa sanotaan, että sinun pitää kulkea kuukausi toisen kengissä pystyäksesi ymmärtämään häntä. Moni ei sitä edes yritä vaan tuomitsee heti ensi tuntumalta. Mokomakin moukka!

• häpeä!

Eli olet häikäilemätön siipiveikko, koska elät työtätekevien verorahoilla.

• Toimeentulo

ilmeisesti aloittaja saa tulonsa joko työkyvyttömyyden tai päivärahana
      tai työttömänä .
      Hänen mahdollisuudesta elää "siipiveikkona"päättävät muut tahot
      työvoimavirkailijat tai lääkäri hänen terveydentilansa mukaan.
      Kukaan voi tuosta vain siipeillä mikäli siihen ei anneta mahdollisuutta
      päättäjien taholla.
      Harva haluaa myöntää kykenemättömyttään työntekoon sairauden vuoksi
      tai sitten tämä mahdollisetaan jouten olo työmarkkinatuen avulla Siirretään
      joutoväki sivuun otetaan töihin tarpeen mukaan ja heitetään työttömyys
      kassalle (tulee halvemmaksikin työllistää)ihmisiä näin pompottaen kun
      heidän töihin sijoittumisellaan ei ole juurikaan vastinetta TULOA
      Monet pitkäaikaistyöttömät ovatkin aksellilla t yökykyinen mutta tarvitsevat
      niin sanottua suojatyötä kyetäkseen töihin.
      Tukityöllistettävät ovat työvoimatoimistoissa usein vain suurempi kustannuserä
      vaateissaan itselleen töitä joita ei ole tarjolla.
      Näistä veikoista ei ole haittaa kenenkään hyvinvoinnille saati ovat viemässä
      keneltäkään hyvinvointia pois tai lisäämässä sitä.
      Aloittaja vain resuaa täällä provoilullaan,)

• aloittaja fariseukse

Mutta, sinunhan kuuluisi antaa ylimääräinen säästöön jäävä "tonttusi" tarvitseville, kun kerran täällä paasaat olevasi riippuvuuksista päässyt uskovainen....

Vai olekos kuitenkin riippuvainen rahasta, säästät sitä kuitenkin tilillesi, vaikka kehut ettet tarvii elämiseesi muutamaa sataa enempää.

Täällä on tarvitsevia, aloita lauppeuden työsi vaikkapa tämän palstan köyhistä, katsoa, jos jollakulla teillä on kaksi ihokasta, niinhän Jeesus sanoo, anna toinen tarvitsevalle, ja sinä, uskovainen tulet tänne köyhyys-palstalle saarnaamaan kuinka muiden pitäisi elää, ja kehut säästöön jäävillä rahoillasi!HÄPEÄ!
      Et ole minkäänlainen uskova, mikä lienet typerys.Tosi asiassa olet saita, itsekäs itarus.
      Itse en rahojasi tarvii, olen työssäkäyvä"keski-tuloinen" jollainen kehut itsekin olevasi. Mutta monia on jotka eivät todellakaan ole "omasta tahdostaan köyhiä" kuten sinä ulkokullattu fariseus kehut olevasi.

• Mitäpä köyhä

Jos todella on köyhyysloukussa tulotaso riittää juuri ja juuri kattamaan
      menot.Kaikesta mahdollisesta on tingittävä tai säästettävä lisää penniä
      venyttäen.
      Jatkuva huoli tuottaa stressiä myös unettomuutta mikäli tulot ei kata meoja.
      Siinä olotilassa ei naureskella kuten aloittelija "köyhille".
      Pienituloisilla eläkeläisillä on harmina lisääntyvät lääke-sairaskulut
      Työkyvyttömyyseläkkeelle voi joutua kuka tahansa koska vain liikenne-
      turman vuoksi tai muusta syystä.
      Elämä muuttuu kertaheitolla ,jos ei ole ehtinyt saada kokoon edes
      riittävää työeläkettä kaiken muun harmin lisäksi.
      Jokainen voi tulla työkyttömäksi .
      Kuitenkin joilla työkykyä vielä on syytä hankkiutua töihin mahdollisimman
      nuorella iällä tai koulutukseen .
      Työkykyä on hyvä pitää yllä tekemällä töitä , huonommin palkattujakin
      jos on tarjolla .
      Vaikkei niillä tuloilla herroiksi eletä pidät yllä omaa työkykyäsi ,sillä
      joutenolo yleensä tuhoaa nuoren ihmisen sängyn pohjalle ja aktiivitetti
      vähenee.
      TYökyvyn menetys uhkaa nuorempaa väkeä .
      Pohjalle on helppo päästä mutta vaikea sieltä on ketään enää väkisin nostella
      takaisin elämään.
      Jotkut tahot ovat ottaneetkin huollettavakseen sängyn pohjalle vajonneita
      nuoria ihmisiä kuntoutumaan takaisin elämään muiden ihmisten joukkoon.

• HyvääJatkoaKaikille!

Vapaa-ehtoisessa köyhyydessä on se hyvä puoli, että se on todellakin VAPAAEHTOISTA. Eli kun on säästöjä, niin voi ostaa supertarjouksesta aina jotain läjän, jotka säilyvät pitkään esim. 50% alennuksella hyviä teepaitoja 30kpl. Säästää pitkän pennin (sentin) kun otetaan vaikkapa kymmenen vuoden aikaväli kun silloin tällöin ostaa aina läjän jotain halpaa ja käyttää hiljakseen pois. Eipä tarvitse sitten taas ostaa jotain pitkään aikaa jolloin säästyy rahaa taas useamman muun kuukauden kohdalla vaikka yksittäinen kuukausi pomppaakin reilusti "yli budjetin".

Jos tekee mieli lähteä vaikka ulkomaille lomalle, niin se onnistuu. Heittää vapaalle. Loman jälkeen voi taas ottaa köyhän arkilinjan. Sinne ne ylimääräiset tonnit osittain kuluu.

"Valitettavasti" raha avaa ovia parempaan elämään, mutta ei se oikeata aitoa onnellista elämää takaa. Tärkeämpää on, että sisimmässään voi hyvin eikä jatkuvasti rauhattomasti myrskyä.

Huomaan kyllä, että kateutta tuntuu aiheuttavan joissakin kommentoijissa kun ilmeisesti koittavat selviytyä vähillä rahoilla päivästä toiseen ja joku kehtaakin tulla tänne kertomaan vapaaehtoisesta köyhyydestä. :)

Jokainen miettii omalla kohdallaan että sijoittaako vähäiset rahat kaikkeen kivaan mikä ei tuota mitään myöhemmin eli panostaa omaan onnellisuuteen vai malttaako myös säästää ja pohtia tarkemmin kestävämpiä "ei niin kivoja" valintoja.

Eipä minullakaan ole vielä tarpeeksi sympatioita lahjoittaa OMALLA TYÖLLÄ ansaitsemiani rahoja köyhille. Olen siis itsekkin vielä paha ihminen vaikka "Jeesustelen". Tyydynkin siis herättelemään ihmisiä miettimään ovatko omat valinnat kestäviä ja terveitä sekä mitäköhän voisi muuttaa, jotta pääsee hiljakseen irti jatkuvasta rahojen laskemisesta että riittävät...

• HyvJatkTeille!2

AIniin, unohtui vielä että Kreikka on hyvä esimerkki siitä kun kansa elää mukavaa elämää yli varojensa ja pitäisi sitten muiden "antaa rahaa köyhille". Loputonta tuntuu olevan uppoavan laivan pinnalla pitäminen. Etelän vetelät ovat pahoittaneet mielensä kun heitä ei suostuta auttamaan, koska ei uskota, että oikeasti maksavat tuet takaisin.

Sen takia pitää herätellä ihmisiä tekemään TERVEITÄ ja KESTÄVIÄ valintoja eli hiljakseen näkemään vaivaa kohti vakavaraista itsenäistä elämää ilman tukia. Ei pari yksilöä missään tunnu, mutta sitten kun sadat tuhannet ihmiset eri maissa muuttavat jonkinverran kulutustottumuksiaan, niin tulostakin alkaa syntyä yhteiskuntatasolla.

"Ei kannettu vesi kaivossa pysy."

"Sen ei syödäkkään pidä, joka ei työtäkään tee."

http://www.youtube.com/watch?v=ZqpL1UUZzIA

P.S. Tunnustan välillä olevani kateellinen työttömille kun ei jaksaisi mennä töihin. Mutta kun käyn ruokakaupassa ja voin ostaa mitä tarvitsen laskematta rahojani, niin olen kiitollinen, että minulla on hyvä työ...

• ::::......
        HyvJatkTeille!2 kirjoitti:

AIniin, unohtui vielä että Kreikka on hyvä esimerkki siitä kun kansa elää mukavaa elämää yli varojensa ja pitäisi sitten muiden "antaa rahaa köyhille". Loputonta tuntuu olevan uppoavan laivan pinnalla pitäminen. Etelän vetelät ovat pahoittaneet mielensä kun heitä ei suostuta auttamaan, koska ei uskota, että oikeasti maksavat tuet takaisin.

Sen takia pitää herätellä ihmisiä tekemään TERVEITÄ ja KESTÄVIÄ valintoja eli hiljakseen näkemään vaivaa kohti vakavaraista itsenäistä elämää ilman tukia. Ei pari yksilöä missään tunnu, mutta sitten kun sadat tuhannet ihmiset eri maissa muuttavat jonkinverran kulutustottumuksiaan, niin tulostakin alkaa syntyä yhteiskuntatasolla.

P.S. Tunnustan välillä olevani kateellinen työttömille kun ei jaksaisi mennä töihin. Mutta kun käyn ruokakaupassa ja voin ostaa mitä tarvitsen laskematta rahojani, niin olen kiitollinen, että minulla on hyvä työ...

Eläpäs nyt peräänny, sanoihan Herrasi Jeesus eräällekin hurskastelijalle, jollainen sinäkin tunnut olevan että "Mene ja myy kaikki mitä omistat ja anna köyhille."!!
        Vasta sitten voit olla uskovainen ja paasata muille....

Ei muuta kun "tontut" jakoon vaan...Ethän sinä mitä kateellinen köyhille ole, sellainenhan kuulut olevan ihan vapaaehtoisesti...

• maunooo....
        HyvJatkTeille!2 kirjoitti:

Nytkö sitä ruvettiin hyvää jatkoa toivottelemaan kun "uskovaista" alettiin muistuttaa kuinka uskovan tulee omien Raamatun mukaisten oppiensa mukaan elää....vai ei mamelo sitten otakaan neuvoja vastaan, mikäs sinä olet sitten "köyhempiäs" neuvomaan.MMenepäs ja ota malka omasta silmästäsi pois....HEH-heh, vai ei niitä omalla työllä ansaittuja rahoja ollakaan valmiita jakamaan, kerskumaan kyllä tullaan köyhyys-palstalle, muualta tuollainen jätkä naurettaisiin ulos....

Kyllähän se jeesus vaan on sinut ohjannut tänne palstalle nimenomaan rahallisesti auttamaan, täällä niitä tarv itsevia on, vaan ummistat vaan silmäsi mutta raamaattu sanoo näinkin.

Tänä yönä sinun rikkautesi otetaan sinulta pois," se voi tulla sullekin lähtö iankaikkisuuteen yhtäkkiä, silloin ei auta pankissa olevat tontut, vaikka täällä niillä kerskailun syntiä teetkin.

• MuistaPoikaAinaVaanK

Kyllä rahalla on voimaa... nimenomaan kateuden voimaa. Eikös siellä raamatussa myös sanota ettei toisen omaisuutta saa himoita. :)

Joo, myönnetään. Onhan se pirun ikävää että toiset ovat OIKEASTI köyhiä ja aloitukseni kuulostaa siltä että tulisin ikäänkuin leveilemään sekä pilkkaamaan teitä tänne mikä ei ollut alkuperäinen tarkoitus. Ajatus alunperin oli, että ilman suurempaa määrää rahaa voi olla myös onnellinen eli ei raha välttämättä kaikille onnea takaa.

Taustoistani sen verran, että aikoinaan nuorempana lainailin monille kavereilleni pieniä summia rahaa. Kävi myöhemmin ilmi, että monilla oli "kaljoittelu"&bailaus ongelma (ei kuitenkaan selkeää alkoholiongelmaa) eli aiheuttivat itse oman rahapulansa. Noin kahden viikon välein aina joku pyysi noin 100mk lainaa (huom! nolla korolla!) ja joka toisella kerralla takaisinmaksu venyi lähes tuplasti ajallisesti mitä oltiin sovittu. Kun viimeinkin hermostuin siihen, että sain olla jatkuvasti pankkina monille kavereilleni, niin eipä ne olleetkaan enään kavereitani kun aikaa kului. Tajusin jälkikäteen että kaveruuden merkitys olikin kun minulta sai helposti lainaa eli käytännössä minun "tottakai kaveria autetaan kun on hätä!" ajatusta käytettiinkin hyväksi. Tästä syystä ei tee ollenkaan pahaa nykyään olla jakamatta OMIA RAHOJANI köyhille, sillä hyvin monet todennäköisesti tuhlaavat ne omiin riippuvuuksiinsa ja ovat taas karvakäsi ojosso valehtelemassa jotain "tarttee rahaa bussilippuun, mutten osta sitä tosta ärrältä vaan muualta" stooria. :)

Ei monet uskovaiset mitään täydellisiä enkeleitä ole. Jokaisella on heikkoutensa. Minun heikkouteni on Kreikka ilmiön kautta tullut entistä selkeämmäksi:

"Se joka ei työtä tee, sen ei myöskään syödäkkään pidä."

Kysytään nyt sitten tähän loppuun, että mitä olet valmis tekemään jotta maksaisin sinulle tontun tilillesi? Ettet vain tätä? :) http://www.youtube.com/watch?v=mHdHu5FZTJU

• kaikkea.....

Pyyhkisin perseeni "tontuillasi" Sunlaisellas ei ole tonttuja muualla kuin korvien välissä.

terv.raitis , ahkera ja työssäkäyvä. Kreikkaa ja kreikkalaisia sekä heidän elämäntapaansa rakastava.Kreikassa ei esim. ole vanhaikoteja, koska perheet huolehtivat omista vanhuksistaan.

• HyvääMatkaa!:)

Heh, tottakai sinun pitää epäasiallisuuksilla pyrkiä sanomaan takaisin, koska et pysty mitään järkevää vastaperustelua esittämään. Silloinhan sorrutaan yläastetasoiseen pilkkaamiseen .:)

Toivottavasti muutat lämpimään Kreikkaan kun heidän yli varojen elämäntyyliä näköjään arvostat ja kun tajuavat, että olet suomesta, niin he kääntävät sinulle selkänsä.... koska suomen politiikka on ollut varmistaa selustaa (heidän mielestään vaikeuttaa) tukien maksamisessa. Eräs tuttu kun ei saanut eräästä ravintolasta ruokaa tunnin odottelunkaan jälkeen ja arveli syyksi kun sattui kertomaan, että oli suomesta. :)

• ;;;;.....

Olen saanut AINA Kreikassa hyvää palvelua, missä ikinä siellä olen liikkunutkin.!

Avulias ja ystävällinen kansa , josta suomalaiset saisivat ottaa oppia....Ihanaa taas toukokuussa Kreikkaan, ja lokakuussa -11 olin siellä viimeksi, joten omakohtaisesti koettua, eikä minkään "tutun kertomaa" kuten eräillä.Joten mutu-tuntemuksesi ja säälittävät lapselliset neuvosi eivät ainakaan minuun uppoa.

• ValehteletVain!;)

Todella hienoa että saat palvelua.... tai parhaasi mukaan koitat vain provoilla kostoksi. Jokainen lukija päätelköön itse kumpi on todennäköisempi vaihtoehto, että ovatko kreikkalaiset EDELLEEN suomen "sydänystäviä" kun suomi vastustaa tukien maksamista ilman vakuuksia (joita ei Kreikka suostu myöntämään), joka pakottaa tavalliset kreikkalaiset hallitusohjelman mukaisesti suuriin leikkauksiin ja erilaiset rahalliset edut tippuvat HUOMATTAVASTI... eli käytännössä tulevaisuus näyttää KURJALTA. Hyvä suomalaiset hyvä!!! :)

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/113562-kreikan-mellakat-levisivat-suomalaisten-lomakohteisiin

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/2012/02/1492833/mtv3n-lumikero-kreikan-mellakoista-taalla-on-taysi-rahina-paalla

• VieläkinProvoilet?:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5851
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      58
      3246
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      184
      2701
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      12
      2524
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2219
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      29
      2161
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      15
      1896
    8. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      16
      1596
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      148
      1379
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      270
      1247
    Aihe