Talvidiesel : Mistä - C° alkaen?

D & - C°

Mistä pakkaslukemista alkaen tulisi laittaa talvidieselit tankkiin? Tokihan huoltoasemaketjut tilaavat asemilleen tiettyyn aikaan talvidieselit.

Itse oleilen tällä hetkellä Suomea hieman eteleämpänä, joskin tännekin on talvi tullut ja tällä hetkellä miinusta päivisin noin - 4C°-5C° ja yöllä voi laskea 12- 16C° paikkeille. En ole paikallisisilla huoltoasemilla vielä käynyt nähdäkseni mitä diieseliä tajolla. Käytössä vanha turboton 2.2-litrainen diesel.

Onko todellista vahinkoa jos tankissa on kesädieseliä jäljellä kun tankkaa talvidieselit ? Tankissa on noin neljännes jäljellä perusdieseliä.

"Talvipakkasilla ei ole yhdentekevää, millaista dieseliä autoonsa tankkaa. .... mutta dieselautoilijat eivät saa sekoittaa kesä- ja talvidieseliä keskenään."

- http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/02/1488068/tankkaaja-naita-aineita-autoon-pakkasilla

.

3

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • D & - C°

      Onko ongelmat ksädieselillä miten todennäköisiä mainitsemissani pakkasisa -4 - 16C°? Pikaisella haulla en löytänyt mainintaa, että oleskelumaassani edes olisi talvilaatua olemassa.

      Entä moottorityyppi, vanha turboton ( MB 220D ) liikkeelle suoraan pihalta ilman piuhaa vs. nykyiset modernit dieselit?

      "Kesä- ja talvidieselin sekoittaminen keskenään tuottaa Nesteen oppaan mukaan yllättävän tuloksen. Pienikin määrä kesädieseliä pohjalla heikentää oleellisesti päälle tankatun talvidieselin kylmäominaisuuksia. ... Kesälaatuisella dieselillä auto voi jämähtää jo 15 asteen pakkasessa."

      - http://www.talouselama.fi/uutiset/nain saat pakkaseen jamahtaneen dieselauton taas liikkeelle/a702760

    • huh hellettä

      no sehän riippuu tietty siitä että mitä dieseliä tankissa on. suomessa kesädieseli on -5 asti, välikelin malli -15 asti. no, nesteen dieseloppaassa (jonka löysitkin) noista enemmän.

      etukammiodieselit ei nyt muutenkaan oikein suostu kylmässä starttaamaan, uudemmat ruiskukoneet ropsahtavat kyllä käyntiin mikäli polttoaine on nestettä ja hehkut ja akku kunnossa. jos suodatin on lämmitetty, niin hieman kylmemmässäkin pääsee jos saa auton käyntiin.

      no, tuollaisessa on jo päästötkin senverran hurjat, että hyvä olisi jos olisi käyntiin lähtemättä...

    • D & - C°

      Tankissa paikallinen kesädieseli, en tiedä mitä se on ja onko paikallisilla paikallisiin olosuheisiin talvidieseliä erkseen, pitää kysyä seuraavalla kerralla.

      Mitä ekologisuuteen ja komean mapallon suojelemiseen tulee, niin siitä voi olla vain yhtä mieltä.

      MB-mobiilista. Niin, olisihan se mukava hankkia uusi vähäpäästöinen vastaavan kokoinen auto, mutta budjetti olisikin sitten aivan eri luokkaa. On harmi miten egologisuus repii budjetin...Nykyinen siisti ja toimiva kätettynä hankittu rakkine on tullut vuosien saatossa edulliseksi kokonaiskustannuksiltaan. Olen osaltani myös ollut jarruttamassa kroonista jätekiertoa, vaan kompesoineeko se tuon rakkineen ajokilometreilläni aiheuttaman päästöarvojen aiheuttaman haittan? Itse asiasa en löytänyt tuon moottorin / auton päästöarvoja, viatonhan se ei valitettavasti ole.

      Menee off-topiciksi, mutta tulisiko kaikki tietyn pästötason yläpuolella olevat autot paaluttaa ja milloin raskas liikenne saadaan talkoisiin kunnolla mukaan? Oleellinen kysymys on myös se miksi raskasta likennettä on maapallon teillä aivan loputon määrä...mihin tarpeeseen ne vastaavat?

      Oleellista olisi myös muuttaa maailmanlajuista kroonista kerskakulututa kulutksen vuoksi kaikkine ymäristövaikutuksineen ja talouden ikuisen kasvun idelogiaa...ihmiskunta ei ole ainostaan ahneudessaan tukehtumassa omiin saasteisiinsa, vaan se on saastuttamassa koko ravintoketjunsa...myös kaikenlaista turhuus-härpäkettä kuljetetaan maapallon laidasta toiseen ja edestakaisin...ekologista...

      Hupi. Paljonko vaikkapa Thaimaanmatka vaikuttaa yksilötason aiheuttamaan ekologiseen jalanjälkeen ja montaako vaikkapa nykyisen autoni ajokilometriä sen yhden matkustajan lentosaasteet vastaavat? Pitäisikö matkailullekin laittaa ekovero ja toisaalta mitä konkreettista ympäristöä parantavaa tuolla verokertymällä saataisiin aikaan, vai uppaisiko se vain "yhteiskunta-talousmafian" pohjattomiin ja kasvotomiin taskuihin?

      Miksi muuten EU tehtaili supervauhdilla "ekologisen" sähkölamppujen standardin tilanteessa jossa tekniikka ei edes ollut tikissään ( puhutaan Osramin omaamasta tuon tekniikan patenttimonopolista ja suhteista päätäjiin..."ekologista" ... ) , ja kun ne todellisuudessa ovat arkai-isen saastutavia merkyrikertymineen ja kun merkyrin talteenotto ja käsittely ei edes ole linjassaan...ekologista.

      Olisi ollut radikaalisti tehokkaampaa laittaa vaikkapa kaikille kodin kylmälaiteille ja pesukoneille A-vaatimus parin kolmen vuoden käytännön takarajalla, niin energiansäästö olisi ollut aivan eri luokkaa ( mutta tästhähän ei olisi tullut megaluokan taloudellista tulosta "ekolamppu" -patentin omaajalle ...).

      Mikä on elämän tarkoitus ja millä ehdoilla voi valintojaan tehdä yksilö- kuin ihmiskunnannakin tasolla ja kuka määrittelee kriteerit? Miten voidaan päästä todella ekologiseen globaaliin tulokseen kun valtaa käyttävät taloudelliset hyvävelisysteemit vetävät piuhoista...ja unohtamatta itse kunkin tottumuksistaan tiukasti kiinni pitämistä.

      En suinaan tarkoita etteikö asian suhteen tulisi olla aktiivinen, mutta tietyt ikävät reaaliteetit lyövät vastaan, muutoinhan oltaisiin jo paljon pidemmällä ja tiettyjä vahingollisia valintoja menneisyydessä ei olisi edes tehty.

      Mikäli ihmiskunnan todellinen ensimmäinen prioriteetti olisi elää harmoniassa maapallon ja luonnon ehdoilla, sitä riistämättä ja saatuttamatta hyödyntäen ja siitä nauttien, niin ihmisen elinmuoto ja nykyinen länsimainen kulttuuri kokisi radikalin muutoksen ( eikä olisi sunkaan kielteinen asia ) , joskin nykyteknologia antaisi jo nyt paljon mahdollisuuksia oikeaan suuntaan. Todelliset jarrut ja esteet ovat toisaalla.

      Tällaista odotellessa:

      - http://www.iltalehti.fi/autot/2010120712802716_au.shtml

      World Footprint Do we fit on the planet?

      - http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/world_footprint/

      - http://fi.wikipedia.org/wiki/Ekologinen_jalanjälki

      -

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      54
      2409
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      28
      1759
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      70
      1434
    4. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      238
      1320
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      119
      1154
    6. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      963
    8. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      948
    9. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      933
    10. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      59
      856
    Aihe