Tankki töynnä vai tyhjä pakkasella ?

onko perrää

Muistelen jonkun wiisaan joskus sanoneen, että kovilla pakkasilla dieselissä kannattaa pitä tankki täynnä, niin käy ja käynnistyy paremmin. Onko perrää moisessa ?

20

3315

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nokilekamustasavu

Täynnä tietenkin.

• .

Ei mitään merkitystä, et edes voi ajaa tyhjällä tankilla, eikä se pysy ajaessa täytenä.

• kondenssia??

Tuota kondenssijuttua olen aina ihmetellyt. Talvella ilmassa on kaikkein vähiten kosteutta, niin ei sitä kondenssiakaan pitäisi pahemmin muodostua. Ja yleensä tankki ja siinä oleva polttoaine on joko yhtä lämmintä tai lämpimämäpää kuin ulkoilma, niin ei se kovin helposti kondenssia kerää.

• 14

Täysi tanki estää - vähentään kondension kertymistä tankkiin ja polttoaineen sekaan ja siitä aiheutuvia käyntiongelmia.

Jos klikkailet infoa talviautoilusta, niin tuokin asia tulee vastaan.

• teorioita !

Käytännössä ei mitään merkitystä, kunhan nyt ajat vaan....

• 14
        teorioita ! kirjoitti:

Käytännössä ei mitään merkitystä, kunhan nyt ajat vaan....

> Käytännössä ei mitään merkitystä, kunhan nyt ajat vaan....

Itse asiassa pikmminkin lämpötilan vaihtelut provosoivat enemmän kosteusongelmien mahdollisuutta, vaikkapa läpimästä tallista pïväksi työpaikan parkkiin pakkasolosuheissa.

Toisaalta dieseleissäkin olevat vedenerottelusysteemit ja suodattimet yleensä toimittavat hyvin virkansa ja polttoainesuodatin kannattaakin vaihtaa ennen talvikelejä.

Suurempi riski on laittaa vedes-esto lisäaineita jotka pilkkovat veden niin että se meneen noista edellä mainituista turvasysteemeistä läpi suoraan suuttimille ja polttoainepumpulle ja silloin riskeeraa kelin lisäksi hymykin hyytyä...

Itsellä ei ole ollut tähä mennessä murheita tankin kondensaatio-ongelmien vuoksi, mutta olen lisävarotoimenpienä yleensä tankannut puolitankista täyteen.

• ml213.
        14 kirjoitti:

> Käytännössä ei mitään merkitystä, kunhan nyt ajat vaan....

Itse asiassa pikmminkin lämpötilan vaihtelut provosoivat enemmän kosteusongelmien mahdollisuutta, vaikkapa läpimästä tallista pïväksi työpaikan parkkiin pakkasolosuheissa.

Toisaalta dieseleissäkin olevat vedenerottelusysteemit ja suodattimet yleensä toimittavat hyvin virkansa ja polttoainesuodatin kannattaakin vaihtaa ennen talvikelejä.

Suurempi riski on laittaa vedes-esto lisäaineita jotka pilkkovat veden niin että se meneen noista edellä mainituista turvasysteemeistä läpi suoraan suuttimille ja polttoainepumpulle ja silloin riskeeraa kelin lisäksi hymykin hyytyä...

Itsellä ei ole ollut tähä mennessä murheita tankin kondensaatio-ongelmien vuoksi, mutta olen lisävarotoimenpienä yleensä tankannut puolitankista täyteen.

>>Itse asiassa pikmminkin lämpötilan vaihtelut provosoivat enemmän kosteusongelmien mahdollisuutta, vaikkapa läpimästä tallista pïväksi työpaikan parkkiin pakkasolosuheissa.

• onko muka epäselvää

Tyhjän tankin vaikutukset autossa on prikulleen sama pakkasella kuin lämpimällä. Eikä se eroa mitenkään siinäkään pitäisikö tankissa olla dieseliä vai bensaa.

• 14

Kondensoituminen ei ole kovalla pakkasella ongelma, koska ilma on niin kuivaa.

• Dieselöintiä

.

Kosteusongelmat mitä mahdollisesti on *ilmenee* vasta kovalla pakkasella, koska perushuolto eli polttoainesuodattimen vaihto on laiminlyöty syksyllä

.

• MB124...

Ei aivan korkkia myöten kannata pitää täynnä - nimittäin jos on vajaa tankki, niin sinne voi tarvittaess lorauttaa puollon lamppyöljyä niin eipä ole sen jälkeen huolta pakkasista !

• niksi-prikka.

Kun on n. viikon ryypännyt ja viinat on loppu niin ennen viinan hakua matkaa olen kussut tankkiin ja ei ole ollut koskaan talvikäynnistysongelmia.

on siinä kusessa sen verran alkoholia ettei diiseli hyydy.

• 530da

Pitele se tankki vaan mahdollisimman täynnä sitä "riisseliä" ja muista se POLTTOAINE SUODATTIMEN vaihto. Luulen,että matkasi sujuu paremmin. Kävin muuten hakemassa halkoja sisälle varastosta ja HUOM! niissäkin näkyi olevan pieni kuurakerros pinnassa.Eipä ole aamulla,kun nappaan tulen tuoheen. Äläkä usko noita höpöttäjiä. Taitaa muuten se yksikin sanoja kaataa sen kusen korvastaan,eikä elimestään. Tuntui olevan täys "K...pää"!

• olet turha höpöttäjä

...Mutta oliko niiden halkojen sisäpinnalla kuurakerros? Ei varmasti, eikä tankkikaan hikoa sisäpuolelta. Olen diiselin polttoaineen vedenerotinta tarkistanut, ei sielä koskaan ole ole vettä ollut, eri asia traktorit, niitä tankkaillaan epämääräisistä kannuista ja tilatankeista.

Polttoaineensuodatinta on turha vaihtaa henkilöautoon joka vuosi, vai millaisella savilietteellä ajat, että tukkeentuu? 5 - 10 vuotta on vaihtoväli ollut, eikä koskaan mitään ongelmia.

• ml213.

Tankin korkkia tulisi aukaista mahdollisimman harvoin eli tankki täyteen ja täyttäminen jälleen tankin ollessa "tyhjä". Tankin kondensoituminen/kosteuden muodostuminen tankkiin tapahtuu korkinkautta tulevasta ilmasta.Tietysti tankatessa myös pistoolista jne... Toisaalta talvipakkasella kosteus lie vähäistä.

Nyky Diesel polttoaineet ei tarvinne mitään jään estoa tms.

• akka blondi

Täytä tankki vedellä.

• yrjö ruotsista

Tankki täyteen varsinkin vanhaan diisseliin. Lähtee paremmin käyntiin kun ei ole ilmavaivan vaaraa. Jos parkkeeraa epätiiviin auton vinoon tankki alaspäin ja nimenomaan tyhjän, on suurempi vaara että jää ilmakupla väärään paikkaan eikä kerkiä käynnistyä ennenkuin virta loppuu. Tämä on tapahtunut Mersun kanssa.

• insinööri....

nykyautoissa ei mitään väliä kun tankit ovat muovia....vanhoissa oli metallia ja ne hiostui...muovitankeissa ei tätä ilmiötä....

• ihminen viisaampi

Ei vai, mistähän alkaen??

• ml213.

Niin, on yks hailee mitä materiaalia kylmä pinta on. Kondensoituminen tapahtuu kylmälle pinnalle. Ulkoilman kosteudella ei ole mitään merkitystä tankin sisälllä tapahtuvaan kondensoitumiseen.
        Tuota ulkoilmassa olevaa kosteutta pyritään eliminoimaan pois tankin alipaineistuksella eli tankissa on lievä alipaine tankin vajuessa tyhjäksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2473
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1543
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      895
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      861
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      755
    Aihe