Naisnarsistin uhrina

Broken_Mind

Suurin osa tämänkin palstan keskusteluista koskee miespuolisia narsisteja. Tässä kuitenkin vastapainoksi tarinaa naisen narsismista. Uskon että sitä esiintyy huomattavasti enemmän kuin mitä julkisuudessa annetaan ymmärtää. Näitä naispuolisia mielensärkijöitä on keskuudessamme pelottavan paljon. Tämä varoituksen sanana, jos alatte huomaamaan näitä merkkejä suhteessanne, niin JUOSKAA! Kyseessä ei ole leikin asia. Tällaisesta suhteesta on lähdettävä niin nopeasti kuin mahdollista, lähteminen vain vaikeutuu hetki hetkeltä. Samoin myös oma toipumisaika pitenee huomattavasti, lyhytkin suhde narsistin kanssa voi vaatia kuukausien tai jopa vuosien toipumisen.

Seurustelin yli vuoden narsistinaisen kanssa. Itse huomasin narsistin oireet tosin vasta erovaiheessa, siihen asti kaikki oli täydellistä. Sain huomiota jota en ollut koskaan saanut, ja tuntui että kyseessä oli jonkinlainen "vuosisadan rakkaustarina". Pinnan alla oli kuitenkin jotain selittämätöntä, jonkinlaista omistushalua ja mun elämäni mitätöintiä. En oikein saanut tästä välillä esiin nousevasta ahdistuksesta kiinni. Ehkä epämääräisestä ahdistuksesta johtuen osasin kuitenkin olla varovainen, kun narskunaiseni halusi lyödä pelin lukkoon ja saada mut ottamaan suuren asuntolainan itsensä kanssa. Kun tästä olin epävarma ja kieltäydyin, tuli sitten koko narsistin korttipakka esiin. Tähän kuului mm.

1. Syyllistämistä: Kaikki oli mun syytä, mä olin pilannut hänen elämänsä, tuhonnut hänen unelmansa "tappanut" hänet, ajanut hänet vararikkoon tms.

2. Väkivaltaa: muhun kävi käsiksi ainakin viisi kertaa ja hakkasi sen mitä en kerennyt suojautua.

3. Itsemurhalla uhkailua: tätä jatkui monta kuukautta, ja halusi pitää mut otteessani keinolla millä hyvänsä. Samoin narskuni myös viilteli itseään ja käytti huomattavia määriä rauhoittavia lääkkeitä, mielialalääkkeitä ja unilääkkeitä.

4. Manipulaatiota: välillä heittäydytään heikoksi ja avuttomaksi ja kerätään sääliä (jota mun kaltaiselta ihmiseltä saa liiankin helposti), välillä taas ollaan vahvoja ja mitätöidään toisen persoona

5. Mitätöintiä ja toisen elämän ja sielun tuhoamista: toisen elämän kaikkien osa-alueiden mitätöinti (kaverit, harrastukset, työ, auto, ulkonäkö...). Ainut vaihtoehto elää kunnollista ja arvokasta elämää olisi tehdä se narsistin kanssa.

6. Seksillä ja mustasukkaisuudella pelaaminen: naisnarsistit ovat yleensä seksuaalisesti itsevarmoja ja hyvin seksikkäitä (kuten tässäkin tapauksessa). Sillä sitten pelattiin: siihen kuului sekä itsensä tarjoamista mulle että mustasukkaiseksi tekemistä. Erovaiheessa otti hetkeksi jopa toisen miehen jotta tulisin mustasukkaiseksi ja saisi osoitettua omaa erinomaisuuttaan, ja painettua minun itsetuntoni alas myös tässä suhteessa.

Narsisti tosiaan särkee ihmisen aloitekyvyn ja uskon minuuteensa. Uhri kadottaa kosketuksen asioihin jotka tekivät hänestä sen miehen joka hän oli ennen narsistin tapaamista. Tuntuu ettei pärjää enää ilman narsistia eikä oma elämä ilman narsistia ole minkään arvoista. Minuus pitää rakentaa lähes tyhjästä kun pääsee narsistista eroon. Itse en vielä täysin päässyt edes omastani eroon, mutta keinot siihen ovat jo mielestäni selvillä. Tärkeimmät niistä ovat:

-ystävien ja läheisten tuki (kaikille narsistien uhreille tulee heikkoja hetkiä, jolloin narsisti on saamassa uudelleen otteen. Tässä ystävien tuki on äärimmäisen tärkeää, heidän on suojeltava uhria narsistin valheilta ja manipulaatiolta)

-yhteyden totaalinen katkaiseminen (narsisti saa helposti otteen jopa yhdellä tekstiviestillä, joka voi sisältää uhkauksia, ruinausta tai mitä tahansa. ÄLÄ SIIS LUE NÄITÄ VIESTEJÄ TAI VASTAA PUHELIMEEN - jos on jostain syystä pakko olla yhteydessä, niin se on pakko tehdä välikäden kautta. Tämä yhteydenpidon katkaiseminen on varsinkin aluksi todella vaikeaa, kun uhrilla on itselläänkin vielä vahvoja tunteita narsistia kohtaan)

-kerro tilanteestasi mahdollisimman monelle ( Pahinta on että narsisti pitää otteessaan eikä siitä tiedä kukaan ulkopuolinen. Tämä voi olla myös juridisesti kullanarvoinen asia. Pahimmassa tapauksessa, kun mikään muu ei auta, naisnarsisti keksii äärimmäisiä keinoja saada uhrinsa kärsimään. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi raiskauksesta tai väkivallasta aiheettomasti syyttäminen)

-Jos tilanne on paha, on hankittava lähestymiskielto ja vaihdettava puhelinnumero. Mahdollisesti myös suljettava oma facebook-tili ettei narsisti pääse vaikuttamaan sitä kautta millään muotoa.

-Narsistia ei kannata yrittää ymmärtää. Se on oman aikansa hukkaan heittämistä ja toipumisen hidastamista. Toki tätä ei voi kokonaan välttää, vaan uhri väkisinkin miettii suhteen hyviä asioita ja mahdollisia syitä narsistin käytökselle sekä parantumismahdollisuuksia. Tähän EI KUITENKAAN KANNATA TUHLATA AIKAA! narsisti ei parannu, hän vain ottaa uhrinsa uudelleen kuolonsyleilyynsä jos häntä yrittää parantaa.

-itsensä tutkiminen ja uudelleen löytäminen. Tähän todennäköisesti tarvitaan terapiaa ja ulkopuolista apua.

54

3472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Broken_Mind

      ehkä vähän tarkennuksena vielä. Nuo aiemmat liittyivät siis enemmän siihen mitä naisnarsisti voi ääritilanteissa (esimerkiksi eron uhatessa) tehdä. Kun asiat ovat hyvin (ja varsinkin alkuvaiheessa suhde narsistin kanssa voi olla erittäinkin hyvä ja mahtavanoloinen), on narsismin merkkien havaitseminen vaikeaa. Pinnan alla niitä kuitenkin on:

      -narsistinen nainen ei ole ollenkaan kiinnostunut asioistasi, ystävistäsi tai entisestä elämästäsi. Tämä on vaikea tilanne, jossa hukkaa helposti itsensä. Koska elämä narsistin kanssa voi olla myös mahtavaa, saattaa alkaa ajatella ettei aiempi oma elämä ollutkaan minkään arvoista. Tämä on kuitenkin narsistin luoma harha ja illuusio, jolla hän istuttaa sinuun tunnekoukkunsa. Merkkejä tällaisesta on esimerkiksi se, ettei nainen koskaan kysy sinulta ystävistäsi, perheestäsi, lapsuudestasi, harrastuksistasi...se nakertaa pikku hiljaa minuuttasi ja siirtää sinua palaseksi hänen maailmaansa.

      -narsistinen nainen on omistava: hän ei halua sinun tapaavan ystäviäsi tai varsinkaan naispuolisia ystäviäsi. Hän voi olla erittäin mustasukkainen. Todennäköisesti hän myös tahtoo että vietät kaiken mahdollisen vapaa-aikasi hänen kanssaan. Jos joskus pääset käymään muualla, esimerkiksi kavereitasi tapaamassa, hän tahtoo että ilmoitat tasaisin väliajoin itsestäsi. Hän voi myös tehdä tämän siten ettet sitä itse huomaa. Omassa tapauksessani puolisoni ei koskaan suoraan kieltänyt minua menemästä omiin menoihini, mutta teki kyllä eleillään selväksi ettei se ole hyväksyttävää. Loppujen lopuksi itse en enää halunnut mennä mihinkään, tai jos menin, niin vaistonvaraisesti ilmoitin itsestäni tasaisin väliajoin pitääkseni hänet tyytyväisenä ja tilanteen rauhallisena.

      -narsistisen naisen kanssa ei synny vastavuoroista keskustelua asioista. Pintapuolista keskustelua voi olla, mutta koska narsistinen nainen ei ole kiinnostunut asioistasi tai ylipäätään sinusta, ei kovin tyydyttävää vastavuoroista kommunikaatiota voi syntyä. Hän ei myöskään ymmärrä mitään sinun ongelmistasi tai mahdollisia toiveitasi. Keskustelu niistä on täysin turhaa, eikä sitä yleensä päästä edes aloittamaan, koska hän tekee selväksi eleillään tai sanoillaan miten vähäpätöisiä asiasi ovat. Alat vähitellen myös itse uskomaan tähän.

      -narsistisen naisen kanssa käytyjä riitoja ei koskaan käsitellä - ne unohdetaan tai todennäköisemmin painetaan sinun syyksesi. Jos meillä oli joku riita (esim. siitä etten minä ollut tyytyväinen siihen ettei me keskusteltu tarpeeksi), sain kuulla millainen valittava ämmä mieheksi olin. Lopulta opin varomaan edes aloittamaan keskustelua omista toiveistani parisuhteessa. Lopputulos oli aina se että tunsin itse itseni syylliseksi ja että itse olin väärässä. Jälkeenpäin olen kuitenkin ymmärtänyt ettei tällainen kuulu normaaliin parisuhteeseen - tasavertaisessa suhteessa asioista voidaan keskustella, riidat käsitellään ja molempien toiveet otetaan huomioon.

      -narsistinen nainen ei puhu menneisyydestään. Saatat kuulla jotain epämääräisiä tarinoita jotka viittaavat ongelmiin lapsuudessa tai nuoruudessa (tai saatat saada tällaisen kuvan yhdistelemällä palasia eri tarinoista). Saatat myös kuulla tarinoita siitä kuinka miehet ylipäätään ovat epäluotettavia ja täyttä roskaa. Narsistinen nainen ei kuitenkaan avaudu lapsuuden ongelmistaan, eikä missään nimessä myönnä että hänellä olisi mitään ongelmia nykyhetkessä. Ongelmat ovat päinvastoin muissa ihmisissä. Hän ei myöskään kerro aiemmista parisuhteistaan kovin herkästi. Tämä voi johtua siitä, että usein niissäkin on saattanut olla jotain hämärää, josta ei kannata kertoa uudelle uhrille.


      Näiden kanssa pitää olla hyvin tarkkana, koska narsisti on äärimmäisen taitava manipuloija - hän antaa välillä myös täysin päinvastaisia signaaleja, saatat saada uskomatonta huomiota ja alat todella uskomaan että kyseessä on elämäsi rakkaus. Nuo ongelmat hänen käytöksessään eivät kuitenkaan poistu, ja kuten sanottua, narsistin kanssa ongelmia ei myöskään käsitellä. Huomiona myös että nämä piirteet todennäköisesti sopivat hyvin myös miespuolisiin narsisteihin.

      Ja vielä lopuksi - en halua tehdä mitään maallikkodiagnooseja ja leimata kaikkia tällaisia piirteitä omaavia ihmisiä narsisteiksi. Mutta itse tämän helvetin läpikäyneenä en enää välitä onko ihmisen diagnoosi 100% narsisti, 65% narsisti, vai kenties vain vahvasti narsistisia piirteitä omaava. Nämä asiat ovat niin vakavia ettei niiden kanssa yksinkertaisesti voi leikkiä. Ihmisen elämä voi tuhoutua lähtiessä suhteeseen tällaisen pedon kanssa. Ulkopuolisen on sitä käytännössä aina vaikea käsittää - ensimmäinen kysymys on aina "miksi et lähtenyt suhteesta". Ulkopuolinen ei voi käsittää narsistin tunnekoukun vahvuutta. Se repii sisuskalusi yrittäessäsi poistua, ja toisaalta se koukku myös vetää sinut helposti takaisin narsistin maailmaan. Ainut konkreettinen tuki voi löytyä vertaisryhmistä ja vastaavan kohtalon läpikäyneiltä.

      Toivon keskustelua ja kokemuksia muilta miespuolisilta saman kohtalon kokeneilta!

      • jara

        Täydellinen kuvaus exästäni.. ja lisätäkseni vielä tärkeimmän eli sen että tämä narsistinen nainen/mies sanoo uhrin käyttäytyvän juuri tällä tavalla kuin itse käyttäytyy.


      • jara kirjoitti:

        Täydellinen kuvaus exästäni.. ja lisätäkseni vielä tärkeimmän eli sen että tämä narsistinen nainen/mies sanoo uhrin käyttäytyvän juuri tällä tavalla kuin itse käyttäytyy.

        Täsmää myös 100% minun eksääni.. onneksi ei kestä enää kuin pari viikkoa että saa kamat roudauttua uuteen kämppäänsä.


      • tiktaktiktak

        Alkuperäinen kirjoittaja on tainnut kirjoittaa viestinsä hieman suutuspäissään. Nimittäin ihan narsistiksi tuota ei voi kutsua. Kuten hän kirjoitti, niin viiltely, uhkailu itsemurhalla yms tuli eron uhatessa. Tämä on aika monelle epätasapainoiselle ihmiselle viimeinen oljenkorsi, mihin sortuu. Se ei suinkaan tarkoita että hän olisi narsistinen. Väärin tuollainen käytös toki on, erittäin väärin.

        Ja sitten päästään näihin syytelyihin, mollaamiseen ja riitoihin. Missäköhän parisuhteessa niitä ei olisi?
        On kuitenkin huomioitava, että rakkaus tekee ihmisen monesti typeräksi, sokeaksi ja enemmän haavoittuvaksi. Tekee asioita, mitä ei teksi muuten. Rakkautta ei turhaan ole verrattu hulluudeksi tai huumeeksi.

        Ja mikä sinun roolisi tässä suhteessa on ollut? Millainen sinä olet ollut naiselle? Minusta on suhtauduttava hieman varauksella kun asioista puhuu vain toinen osapuoli. Ylipäätänsä jos tätä keskustelupalstaa lukee, niin lähes jokainen on väittämänsä mukaan seurustellut narsistin kanssa. Aina se exä on hirveä paholaisnarsisti. Ja oikeasti väestöstämme alle prosentti on oikeasti narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä. Ja täällä jotenkin kummasti kaikkien edelliset kumppanit ovat niitä olleet.....................

        Narsistihan ei masennu useinkaan, sinun naisesi käytti lääkkeitä, rauhottavia sun muuta? Minusta yllä oleva kuvaus kuulostaa enemmän erittäin epätasapainoiselta yksilöltä kuin narsistilta. Ja apua hän varmasti tarvitseekin.

        MUTTA MONI ERO ON HANKALA, SE EI TEE IHMISESTÄ NARSISTIA. Ihan oikeasti, huoooohhhh.


      • Mr_bigger
        tiktaktiktak kirjoitti:

        Alkuperäinen kirjoittaja on tainnut kirjoittaa viestinsä hieman suutuspäissään. Nimittäin ihan narsistiksi tuota ei voi kutsua. Kuten hän kirjoitti, niin viiltely, uhkailu itsemurhalla yms tuli eron uhatessa. Tämä on aika monelle epätasapainoiselle ihmiselle viimeinen oljenkorsi, mihin sortuu. Se ei suinkaan tarkoita että hän olisi narsistinen. Väärin tuollainen käytös toki on, erittäin väärin.

        Ja sitten päästään näihin syytelyihin, mollaamiseen ja riitoihin. Missäköhän parisuhteessa niitä ei olisi?
        On kuitenkin huomioitava, että rakkaus tekee ihmisen monesti typeräksi, sokeaksi ja enemmän haavoittuvaksi. Tekee asioita, mitä ei teksi muuten. Rakkautta ei turhaan ole verrattu hulluudeksi tai huumeeksi.

        Ja mikä sinun roolisi tässä suhteessa on ollut? Millainen sinä olet ollut naiselle? Minusta on suhtauduttava hieman varauksella kun asioista puhuu vain toinen osapuoli. Ylipäätänsä jos tätä keskustelupalstaa lukee, niin lähes jokainen on väittämänsä mukaan seurustellut narsistin kanssa. Aina se exä on hirveä paholaisnarsisti. Ja oikeasti väestöstämme alle prosentti on oikeasti narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä. Ja täällä jotenkin kummasti kaikkien edelliset kumppanit ovat niitä olleet.....................

        Narsistihan ei masennu useinkaan, sinun naisesi käytti lääkkeitä, rauhottavia sun muuta? Minusta yllä oleva kuvaus kuulostaa enemmän erittäin epätasapainoiselta yksilöltä kuin narsistilta. Ja apua hän varmasti tarvitseekin.

        MUTTA MONI ERO ON HANKALA, SE EI TEE IHMISESTÄ NARSISTIA. Ihan oikeasti, huoooohhhh.

        Asiallisia kommentteja Sinulla, ja olen ehdottomasti yhtä mieltä siitä että narsisti-sanaa käytetään liian vapaasti nykyään. Kuten aloituksessa sanottiin, niin ei AP:kaan halunnut exälleen lopullista diagnoosia antaa, vaikka kaikki merkit narsismiin viittasivatkin. Kommenteistasi huomaa kuitenkin ettet ole välttämättä narsistiin tai muuhunkaan persoonallisuushäiriöiseen aiemmin törmännyt.

        Itselläni tilanne oli aika lailla vastaava, tosin ihan kaikkia alkuperäisen kirjoittajan mainitsemia temppuja en ole joutunut kokemaan. PItkään jatkunutta henkistä mitätöintiä ja fyysistä väkivaltaa kylläkin. Kokemus oli todella traumatisoiva, ja vuosi eron jälkeenkin olen edelleen vain pieni osa sitä ihmistä mikä olin ennen exäni tapaamista. Täytyy korostaa että olen rankkoja eroja kokenut aiemminkin (paljon pidemmistäkin suhteista kuin tämä edellinen naiseni), ja mikään niistä ei ole edes samalta planeetalta tämän narsueroni kanssa. Vaikka jokainen ero on äärimmäisen kipeä ja tietynlainen loanheitto puolin ja toisin kuuluu asiaan (ihan terveidenkin ihmisten kesken), niin musta täydellinen minuuden kadottaminen on jo selkeä viittaus siihen että on ollut tekemisissä narsistin kanssa. Sitä tunnetta on vaikea selittää ulkopuoliselle: Heräät yksi päivä ja huomaat eläneesi jossain sairaalloisessa mustavalkoisessa maailmassa, jossa ainoa totuus on ollut se valhe jonka ahdistelijasi on sinuun syöttänyt. Olet sisältä täysin tyhjä, pelkkä ihmisen kuori.

        Ei mullakaan ole pätevyyttä tuomita ketään, mutta vahva näppituntuma narsistisesta persoonallisuushäiriöstä ja sen piirteistä valitettavasti on (kuluneen vuoden, n. 10 luetun narsistikirjan, vertaistukiryhmissä käymisen ja narsistien uhrien kertomuksien kuuntelemisen ja lukemisen jälkeen). Exälläni voi toki olla moni muukin persoonallisuushäiriö, mutta narsistin piirteistä 99& tuntuu osuvan häneen, ja yhtä lailla suurin osa uhrien kokemuksista on ollut yhteneviä omieni kanssa.


      • tiktaktiktak
        Mr_bigger kirjoitti:

        Asiallisia kommentteja Sinulla, ja olen ehdottomasti yhtä mieltä siitä että narsisti-sanaa käytetään liian vapaasti nykyään. Kuten aloituksessa sanottiin, niin ei AP:kaan halunnut exälleen lopullista diagnoosia antaa, vaikka kaikki merkit narsismiin viittasivatkin. Kommenteistasi huomaa kuitenkin ettet ole välttämättä narsistiin tai muuhunkaan persoonallisuushäiriöiseen aiemmin törmännyt.

        Itselläni tilanne oli aika lailla vastaava, tosin ihan kaikkia alkuperäisen kirjoittajan mainitsemia temppuja en ole joutunut kokemaan. PItkään jatkunutta henkistä mitätöintiä ja fyysistä väkivaltaa kylläkin. Kokemus oli todella traumatisoiva, ja vuosi eron jälkeenkin olen edelleen vain pieni osa sitä ihmistä mikä olin ennen exäni tapaamista. Täytyy korostaa että olen rankkoja eroja kokenut aiemminkin (paljon pidemmistäkin suhteista kuin tämä edellinen naiseni), ja mikään niistä ei ole edes samalta planeetalta tämän narsueroni kanssa. Vaikka jokainen ero on äärimmäisen kipeä ja tietynlainen loanheitto puolin ja toisin kuuluu asiaan (ihan terveidenkin ihmisten kesken), niin musta täydellinen minuuden kadottaminen on jo selkeä viittaus siihen että on ollut tekemisissä narsistin kanssa. Sitä tunnetta on vaikea selittää ulkopuoliselle: Heräät yksi päivä ja huomaat eläneesi jossain sairaalloisessa mustavalkoisessa maailmassa, jossa ainoa totuus on ollut se valhe jonka ahdistelijasi on sinuun syöttänyt. Olet sisältä täysin tyhjä, pelkkä ihmisen kuori.

        Ei mullakaan ole pätevyyttä tuomita ketään, mutta vahva näppituntuma narsistisesta persoonallisuushäiriöstä ja sen piirteistä valitettavasti on (kuluneen vuoden, n. 10 luetun narsistikirjan, vertaistukiryhmissä käymisen ja narsistien uhrien kertomuksien kuuntelemisen ja lukemisen jälkeen). Exälläni voi toki olla moni muukin persoonallisuushäiriö, mutta narsistin piirteistä 99& tuntuu osuvan häneen, ja yhtä lailla suurin osa uhrien kokemuksista on ollut yhteneviä omieni kanssa.

        Hmm, tarttuisin kuitenkin aiheeseen, että narsistihan ei usein näe itsessään virheitä. Siinä missä masentunut ihminen voi käyttäytyä yllä mainituilla tavoilla, hän voi ja kykenee tietämään toimineensa väärin. Narsistihan usein kokee, ettei tee mitään väärin ja kokee oikeudekseen toimia miten toimii. En tiedä miten teillä on ollut, mutta voi kertoa omasta kokemuksestani...
        Aloin suhteeseen 2 vuotta sitten miehen kanssa, joka oli henkisesti epätasapainoinen -ja niin olin minäkin. Minä kamppailin masennuksen kanssa, hänellä kuoli läheinen ja uskoisin hänenkin olleen masentunut. Paljon oli riitaa ja mustasukkaisuutta suhteessamme ja erosimme Erittäin riitaisasti. Haukuimme molemmat toisemme narsisteiksi ja teimme hyvin selväksi että ajattelimme toisistamme niin. Nyt kun vuosi on kulunut erosta, näen asiat aika eri tavalla ja ymmärrän, että asiat eivät olleet silloinkaan niin mustavalkoisia kuin ajatteli. Asioilla on aina kaksi puolta.
        Kadotin itseni kuitenkin suhteemme aikana ihan täysin, tuntui kun pohja koko todellisuudelta olisi viety. Mies oli erittäin dominoiva ja ehdoton, käytti henkistä väkivaltaa tahallisesti ja varmasti myös tahattomasti. Minä olin mustasukkainen ja masentunut. Lopulta en nähnyt enää ulospääsyä huonosta olostani ja huonosta parisuhteesta, luovutin ihan täysin ja sulkeuduin kokonaan. Oli helpompi olla tuntematta mitään ja olla vain "kuori".
        Onneksi kuitenkin sain elämäni taas kuntoon ja suhde päättyi -joskin hyvin riitaisasti ja välimme eivät varmaan korjaannu koskaan.
        Mutta syvät arvet siitä jäi, olen käynyt terapiassa ja siellä käsitellyt miksi jouduin henkisen väkivallan (ja joskus fyysisenkin) uhriksi ja olen myös käsitellyt omaa osuuttani suhteessa, omaa vihaani ja tunnevammaisuuttani.
        Miehen ja minun eroni on, että minä näen ja tiedostan omat virheeni ja olen hakenut niihin apua, mutta mies ei näe itsessään mitään vikaa ja syyttää kaikesta minua. En tiedä miten tämä sitten on tulkittavissa...

        "Kommenteistasi huomaa kuitenkin ettet ole välttämättä narsistiin tai muuhunkaan persoonallisuushäiriöiseen aiemmin törmännyt."

        Ja minulla on kokemusta persoonallisuushäiriöisistä ja narsisteista työni puolesta ja ihan lähipiiristäkin.

        Lapsilla trendidiagnoosi on adhd ja entinen kumppani on aina narsisti, asiahan kuitenkaan ei ole näin yksinkertainen.


      • ex"narsissi"

        mulla oli joskus muija, jonka mutsi kuoli kun seurusteltiin. se sit flippas siitä aika pahasti, mut koitin olla tukena. ite join aika paljon ja juon vieläkin ja siitä riideltiin sit viikonloppusin. ja mä olin aika mustasukkane kanssa, kännissä varsinkin. hajotin tavaroita ja haistattelin kaikille tyttökaverin kavereillekin. muija lähti tottakai ja haukkuu mua nyt kaikkialla narsistiks. se syyllistää mua osittain myös siks kun en tukenu tarpeeks kun se sitä olis tarttenu. kaataa nyt myös huonon olonsa mutsinsa kuoleman takia mun niskaan kun parisuhde oli ihan helvetillinen. sen tyhjä olo johtu kans siitä mutsinsa kuolemasta ja mä en osannu sitä auttaa ku en osannu auttaa itteenikään. pahensin vaan molempien oloa. mä hain apua alkoholismiin ja menin terapiaan. enkä ole enää liian mustasukkanen tai hermoheikko. elämä on mulla valosampaa ja anteeks oon koittanu pyydellä mut turhaan.
        halusin vaan jakaa kun tiiän et sairaastaki mustasukkasuudesta ja välinpitämättömyydestä mitä usein nimitetään nykyään samantien narsismiks voi päästä eroon terapialla. oli tosi kova paikka miehenä kohdata ittensä ja se mikskä on tullu. mun faija oli samanlaine ja ikin en olis halunnu olla niin ku se. . nyt oon 7kk seurustellu onnellisesti naisen kanssa ja vaikka välillä saa hammasta purra ku mustasukkanen minä haluis rajottaa tyttöystävän elämää, mut terapiasta sain keinot selvitä niistä tunteista. ja kaikki on menny tosi hyvin. alkoonkaan en ole koskenu enää ollenkaa. exä tosin vielä vihanen ja mua kaduttaa se miten asiat meni. mut en voi sille enää mitää ja se ei mulle halua puhua. mut apua kannattaa hakea. mä oon elävä esimerkki siitä.


      • ex"narsissi"
        ex"narsissi" kirjoitti:

        mulla oli joskus muija, jonka mutsi kuoli kun seurusteltiin. se sit flippas siitä aika pahasti, mut koitin olla tukena. ite join aika paljon ja juon vieläkin ja siitä riideltiin sit viikonloppusin. ja mä olin aika mustasukkane kanssa, kännissä varsinkin. hajotin tavaroita ja haistattelin kaikille tyttökaverin kavereillekin. muija lähti tottakai ja haukkuu mua nyt kaikkialla narsistiks. se syyllistää mua osittain myös siks kun en tukenu tarpeeks kun se sitä olis tarttenu. kaataa nyt myös huonon olonsa mutsinsa kuoleman takia mun niskaan kun parisuhde oli ihan helvetillinen. sen tyhjä olo johtu kans siitä mutsinsa kuolemasta ja mä en osannu sitä auttaa ku en osannu auttaa itteenikään. pahensin vaan molempien oloa. mä hain apua alkoholismiin ja menin terapiaan. enkä ole enää liian mustasukkanen tai hermoheikko. elämä on mulla valosampaa ja anteeks oon koittanu pyydellä mut turhaan.
        halusin vaan jakaa kun tiiän et sairaastaki mustasukkasuudesta ja välinpitämättömyydestä mitä usein nimitetään nykyään samantien narsismiks voi päästä eroon terapialla. oli tosi kova paikka miehenä kohdata ittensä ja se mikskä on tullu. mun faija oli samanlaine ja ikin en olis halunnu olla niin ku se. . nyt oon 7kk seurustellu onnellisesti naisen kanssa ja vaikka välillä saa hammasta purra ku mustasukkanen minä haluis rajottaa tyttöystävän elämää, mut terapiasta sain keinot selvitä niistä tunteista. ja kaikki on menny tosi hyvin. alkoonkaan en ole koskenu enää ollenkaa. exä tosin vielä vihanen ja mua kaduttaa se miten asiat meni. mut en voi sille enää mitää ja se ei mulle halua puhua. mut apua kannattaa hakea. mä oon elävä esimerkki siitä.

        korjaan: en juo enään, ku kirjotin et juon vieläkin.


      • ai jaaaaaaaaaaa
        tiktaktiktak kirjoitti:

        Alkuperäinen kirjoittaja on tainnut kirjoittaa viestinsä hieman suutuspäissään. Nimittäin ihan narsistiksi tuota ei voi kutsua. Kuten hän kirjoitti, niin viiltely, uhkailu itsemurhalla yms tuli eron uhatessa. Tämä on aika monelle epätasapainoiselle ihmiselle viimeinen oljenkorsi, mihin sortuu. Se ei suinkaan tarkoita että hän olisi narsistinen. Väärin tuollainen käytös toki on, erittäin väärin.

        Ja sitten päästään näihin syytelyihin, mollaamiseen ja riitoihin. Missäköhän parisuhteessa niitä ei olisi?
        On kuitenkin huomioitava, että rakkaus tekee ihmisen monesti typeräksi, sokeaksi ja enemmän haavoittuvaksi. Tekee asioita, mitä ei teksi muuten. Rakkautta ei turhaan ole verrattu hulluudeksi tai huumeeksi.

        Ja mikä sinun roolisi tässä suhteessa on ollut? Millainen sinä olet ollut naiselle? Minusta on suhtauduttava hieman varauksella kun asioista puhuu vain toinen osapuoli. Ylipäätänsä jos tätä keskustelupalstaa lukee, niin lähes jokainen on väittämänsä mukaan seurustellut narsistin kanssa. Aina se exä on hirveä paholaisnarsisti. Ja oikeasti väestöstämme alle prosentti on oikeasti narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä. Ja täällä jotenkin kummasti kaikkien edelliset kumppanit ovat niitä olleet.....................

        Narsistihan ei masennu useinkaan, sinun naisesi käytti lääkkeitä, rauhottavia sun muuta? Minusta yllä oleva kuvaus kuulostaa enemmän erittäin epätasapainoiselta yksilöltä kuin narsistilta. Ja apua hän varmasti tarvitseekin.

        MUTTA MONI ERO ON HANKALA, SE EI TEE IHMISESTÄ NARSISTIA. Ihan oikeasti, huoooohhhh.

        sun mielestäkö uhkailu on tervettä???


      • To be or not to be ?
        tiktaktiktak kirjoitti:

        Hmm, tarttuisin kuitenkin aiheeseen, että narsistihan ei usein näe itsessään virheitä. Siinä missä masentunut ihminen voi käyttäytyä yllä mainituilla tavoilla, hän voi ja kykenee tietämään toimineensa väärin. Narsistihan usein kokee, ettei tee mitään väärin ja kokee oikeudekseen toimia miten toimii. En tiedä miten teillä on ollut, mutta voi kertoa omasta kokemuksestani...
        Aloin suhteeseen 2 vuotta sitten miehen kanssa, joka oli henkisesti epätasapainoinen -ja niin olin minäkin. Minä kamppailin masennuksen kanssa, hänellä kuoli läheinen ja uskoisin hänenkin olleen masentunut. Paljon oli riitaa ja mustasukkaisuutta suhteessamme ja erosimme Erittäin riitaisasti. Haukuimme molemmat toisemme narsisteiksi ja teimme hyvin selväksi että ajattelimme toisistamme niin. Nyt kun vuosi on kulunut erosta, näen asiat aika eri tavalla ja ymmärrän, että asiat eivät olleet silloinkaan niin mustavalkoisia kuin ajatteli. Asioilla on aina kaksi puolta.
        Kadotin itseni kuitenkin suhteemme aikana ihan täysin, tuntui kun pohja koko todellisuudelta olisi viety. Mies oli erittäin dominoiva ja ehdoton, käytti henkistä väkivaltaa tahallisesti ja varmasti myös tahattomasti. Minä olin mustasukkainen ja masentunut. Lopulta en nähnyt enää ulospääsyä huonosta olostani ja huonosta parisuhteesta, luovutin ihan täysin ja sulkeuduin kokonaan. Oli helpompi olla tuntematta mitään ja olla vain "kuori".
        Onneksi kuitenkin sain elämäni taas kuntoon ja suhde päättyi -joskin hyvin riitaisasti ja välimme eivät varmaan korjaannu koskaan.
        Mutta syvät arvet siitä jäi, olen käynyt terapiassa ja siellä käsitellyt miksi jouduin henkisen väkivallan (ja joskus fyysisenkin) uhriksi ja olen myös käsitellyt omaa osuuttani suhteessa, omaa vihaani ja tunnevammaisuuttani.
        Miehen ja minun eroni on, että minä näen ja tiedostan omat virheeni ja olen hakenut niihin apua, mutta mies ei näe itsessään mitään vikaa ja syyttää kaikesta minua. En tiedä miten tämä sitten on tulkittavissa...

        "Kommenteistasi huomaa kuitenkin ettet ole välttämättä narsistiin tai muuhunkaan persoonallisuushäiriöiseen aiemmin törmännyt."

        Ja minulla on kokemusta persoonallisuushäiriöisistä ja narsisteista työni puolesta ja ihan lähipiiristäkin.

        Lapsilla trendidiagnoosi on adhd ja entinen kumppani on aina narsisti, asiahan kuitenkaan ei ole näin yksinkertainen.

        Narsistit tietävät myös asiat aina toisia paremmin - vai olikos se naiset yleensä ?


      • selvästi provo

        Suurella todennäköisyydellä nimimerkin Broken mind kirjoitukset ovat lainattua ja ehkä hiukan muuteltua tekstiä muista narsismia käsittelevistä kirjoitelmista. Niin selkeän johdonmukainen teksti on, että provosointi paistaa läpi.Toisekseen, juttuun on koottu niin paljon juuri naisten kertomaa narsistimiehistään, että luin jo loppuosaa muuttaen osat oikeaan järjestykseen. Narsisteja kun on miehissä enemmän kuin naisissa, vaikka kaikista ihmisistä voi löytää narsistisia piirteitä, jopa itsestäänkin.


      • Sivusta seurannut

        Mistäpäin tämä nainen oli, kuulostaa samanlaiselta kuin ystäväni naisystävä, järkyttävä.


      • Sivusta seurannut

        Mistäpäin tämä nainen oli, kuulostaa samalta kuin ystäväni nainen...


      • yxmies
        selvästi provo kirjoitti:

        Suurella todennäköisyydellä nimimerkin Broken mind kirjoitukset ovat lainattua ja ehkä hiukan muuteltua tekstiä muista narsismia käsittelevistä kirjoitelmista. Niin selkeän johdonmukainen teksti on, että provosointi paistaa läpi.Toisekseen, juttuun on koottu niin paljon juuri naisten kertomaa narsistimiehistään, että luin jo loppuosaa muuttaen osat oikeaan järjestykseen. Narsisteja kun on miehissä enemmän kuin naisissa, vaikka kaikista ihmisistä voi löytää narsistisia piirteitä, jopa itsestäänkin.

        selvasti provolle, kuule mistä päätelet että miehissä on enemän narsisteja kuin naisissa? Minusta diaknoseja voi olla enemän mutta narsisti mies on paljon helpompi huomata kuin narsisti nainen. Nainenhan saa olla prinsessa ,loputoman huomion keskipiste ja sitä pidetään normaalina. Mutta se prisin osa se huomataan kyllä miltei heti. Ja kun nais narsisti väkivälta on henkistä ja mies narsisti käyttää molempia sekä henkistä että fyysitä ja siinä vaiheessa kun fyysinen väkivalta tulee esiin niin on helppo todeta mistä on kyse. Mutta henkistä väkivaltaa voi jatkaa kuinka kauvan tahansa ja uhri ei välttämättä tiedä että mistä hänen jatkuva pahaolo johtuu.


      • Anonyymi

        Hieno totuus texti.Toisesta irtiottoa haen


    • Täyttä asiaa

      Kiitos tästä, asiaa alusta loppuun. Itse olen tosin naispuolinen narsistin uhri, mutta kaikki nuo kuvailemasi narsistin käyttäytymispiirteet ja uhrin kokemukset sopivat myös päinvastoin. Itse olen käynyt läpi elämäni helvetin ajautuessani monen vuoden suhteeseen pahasti narsistisen ihmisen kanssa, edelleen vuosien erossaolon jälkeen kärsin sen tyypin aiheuttamista traumoista. Se tuhos minuuteni ja nyt yritän terapian avulla koota sitä uudelleen kasaan. Suosittelen terapiaa kaikille narsistin uhreille, yksin on hyvin vaikea kursia pirstaloitunutta itseään takaisin kokoon.

    • hui kerrakseen

      ei muuta kuin totta jka ainoa sana ja kokemus.he ovat hauraita henkisesti oikeasti ja eivät kestä yhtään jos he torjutaan ,alkaa vastahyökkäys,oli se sit ukko tai akka narskulainen,niitä on myös kaveripiirissäkin k´äväissyt-petollisa ja ilkeitä -pahoja

    • Tepa_78

      Broken Mind nimimerkki, mutta vaikutat tosi vahvalta, hyvä niin. Itse hajosin täysin, meni muutama vuosi alamaissa, mutta nousin ja palasin raameihini. Ikinä en enää narskuun sorru. Nyt kun ne on oppinut tunnistamaan, niiin lähelle ei pääse. Voimia sulle ja muille narskujen uhreille.

      • UKKO38

        Väkivalta, sosiaalisen elämän rajottaminen(ovelasti eleillä/käytöksellä tietenkin), KAIKKI ON MINUN SYYTÄNI-syytökset ja vuosia jatkunut solvaus/vertailu muiden paremmin tienaaviin/käsistään taitavempiin yms. miehiin. Minun ongelmat ja murheet eivät ole mitään käsittelemisen arvoisia, mutta hänen pieninkin juttunsa pitää nostaa jalustalle. Kun meinaan kytkintä vähänkin nostaa, niin puntissa roikutaan samantien.

        Hyviäkin muistoja vuosien varrelta löytyy ja niiden varassa huomaan suhteessa roikkuvani. Jospa kaikki vielä yhtenä kauniina päivänä olisi kuten aivan suhteen alkuaikoina. Muutosta tuskin tulee. Tässä vaan vajotaan suohon kaikessa rauhassa, mutta hei sehän on "SUN SYYTÄS KAIKKI" -kuten meillä on tapana sanoa :) HEH HEH

        Ensi kesä tuo mukanaan muutoksen, se on varma. Muutoksen suunta lienee selvä, vaikka olemme menossa terapiaan kevään aikana. Vaimo muuten sanoi ohjeet mitä asioita saisin siellä hänestä kertoa. NARSISTISTA? HAH HAH, ja paskan vitut puhun suuni puhtaaks. Saakoot sitten vaikka slaakin.


    • surullinen orpo

      Kyllä meilläkin syyteltiin milloin mistäkin. kun viina tuli kuvioihin silloin nyrkkikin alkoi viuhua ja tappouhkaukset lennellä. silloin kaikki paha mikä perheessämme tapahtui oli minun aiheuttamaa. minusta tuli hetkessä hullu,noita-akka joka vain olin naimisissa sen vuoksi, että saisin suuren perinnön.uusille ystävättärilleen hän puhelimessa kertoi minun pitävän häntä nälässä. en edes antanut hänen jatkuvasti lähteä pitkille yöjuoksuilleen olin siis henkilö jonka kanssa ei kannattanut keskustella. no hauskaa oli kun joutui yksin viettämään aikaansa. paras vaihtoehto oli poistua koko yhteisöstä ennenkuin hulluus todella iskee.

    • JK

      VAI IIN

    • Havahtunut

      Moikka. Kyllä nää on niin tuttuja juttuja mullekin. Putosin kolme vuotta sitten masennukseen ja ajattelin silloin että omaa tyhmyyttäni mutta havahduin masennuksen jälkeen mistä on kyse. Kun tulin sairaalasta niin kaikki olikin kuulemma minun syytä ja olin aikanaan rakentaunut talon ja remontoinut pari taloa hänen mieltymyksien mukaan mutta mikään ei tuntunut riittävän ja nyt kun olen hiljentänyt vauhtia niin kaikenlainen mitätöinti , haukkuminen ja hakkaminen onkin alkanut.

      Kerran havahduin kuin luin näitä narsisti asioita ja sen jälkeen syventynyt kirjallisuuden parissa niin on kuin lukisi suoraan kirjasta. Samaa tarinaa. Ei anteeksipyyntöjä vaan hän odottaa että minä pyytäisin anteeksi ja anelisin häntä. Ainoa mitä minulle sanottiin että "kaikkea sitä tulee sanottua suutuspäisssään" ? Mitkään sopimukset eivät päde. Pyydetään tekemään ruokaa ja sitten kun teen käydääån katsomassa ja mennään pois sanakaan sanomatta eikä tule syömään ???
      Näitä esimerkkejä olisi satoja. Tai kun siivoan sopimuksemme mukaan niin ethän sä osaa edes imuroida ja meidän lapsikin osaaa paremmin. (Olen ollut 17 vuotta siivousalalla töissä). tai mitätöinnistä " Mua ei kiinnosta pätkääkään mitä sulle töissäsi tapahtuu". Onneksi luin sen artikkelin ja nyt alkaa maali häämöttää eli ero alkaa olla todennäköinen vaihtoehto mutta sitä kun ajattelee lapsiaan jotka jäisivät äitilleen.
      On sitä ollut sinisilmäinen kun on uskonut ja toivonut että rakkaus voittaa.

    • ärsyyntynytprofessor

      ei ole narsisti tuo vaan sekäkäyttäjä. FAKTAT HEI SELVIKSI !

      • Havahtunut

        Mitä faktoja haluat ??


    • Hiukan jo jaloillaan

      Juuri näin narskut toimii. Mullakin yritettiin ensin kehua kuin hyvä olen sängyssä ja miten hyvää seksiä saa, mutta kun mittari tuli täyteen enkä todellakaan halunnut seksiä, niin johan oli pieni muna ja täysin surkea sängyssä huhuh että olisi parin romaanin verran kerrottavaa miten narskunainen osaa olla kiero, kavala, hyväksikäyttäjä. Omat ja mun kaverit haukkui ihan pystyyn. Kerroin kavereilleni heidän tullessaan kylään, että sano nyt suoraan millaisia kusipäitä noi olivatkaan,, niin ihan nolona selitteli ettei ole mitään sellaista sanonut. Osaavat kyl puhua paskaa niin paljon ku suusta ulos vaan tulee. Sit vielä ku lapsi on kuviois, niin on tosiaan miespuolinen helisemäs kaikkien viranomaisten käsittelyis, joita tämä narskunainen pyörittää miten haluaa. Toivottavasti viranomaisetkin alkavat pikkuhiljaa ymmärtämään että enkelinkasvoinen verbaalisesti lahjakaskin söötti naispulinenkin voi toimia täysin omien mielihalujen ja mieltymysten mukaan tuntematta mitään syyllisyyttä, empatiaa omista toimista satuttaessaan ympärillä olevia ihmisiä. Oikeasti hyvä vertaus toi et vie sisuskalutkin mukanaan. Lisäisin viel et sielu olikin jo aikaisemmin mukana!

    • sairasmielitys

      Alkuperäinen kirjoittaja on tainnut kirjoittaa viestinsä hieman suutuspäissään. Nimittäin ihan narsistiksi tuota ei voi kutsua. Kuten hän kirjoitti, niin viiltely, uhkailu itsemurhalla yms tuli eron uhatessa. Tämä on aika monelle epätasapainoiselle ihmiselle viimeinen oljenkorsi, mihin sortuu. Se ei suinkaan tarkoita että hän olisi narsistinen. Väärin tuollainen käytös toki on, erittäin väärin.

      - Ei välttämättä narsistinen, mutta luokitellaan narsistiseksi piirteeksi. Terve ihminen (kuten totesitkin) ei tällaista tee ja yhdistettynä muuhun edellämainittuun toimintaan on osa narsistista piirrettä. Muuten esiintyy sitten esimerkiksi pahasti masentuneilla ihmisillä.

      Ja sitten päästään näihin syytelyihin, mollaamiseen ja riitoihin. Missäköhän parisuhteessa niitä ei olisi?
      - Syyttelyitä ja mollaamisia? Helvetti sentään, millaisissa suhteissa olet elänyt? Itse ainakin vaihdoin osoitetta kun exä alkoi mollaamaan ammattiani. Eipä ole nykyisessä avioliitossa ollut kertaakaan mollaamista, todellakaan eikä kyllä syytelyäkään riitelymuodossa. Siitä kyllä ollaan syytelty toisia, kumpi on jättänyt maidon yön yli pöytään. Ei kuulu nuo terveen parisuhteen riitatilanteisiin.

    • Hyväsydäminen

      Sulla on Broken Mind surutyö pahasti kesken.

      Hoida itsesi kuntoon, tai muuten susta tulee katkera ja vihainen vanha äijänkäppänä. Perusmeininkiä, että välillä suhteet loppuu ikävästi.

      Mutta huonompi juttu miten vihainen vieläkin olet. Koita päästä eteenpäin elämässäsi.

      • Rajansa vittuilulla

        Aina, kun tapaan hyväsydämisen naisen, tapaan aidon narsistin.


      • Anonyymi
        Rajansa vittuilulla kirjoitti:

        Aina, kun tapaan hyväsydämisen naisen, tapaan aidon narsistin.

        onko noin? entäs voiko hän olla myös piilonarsissi?


    • ihmisethaukkuvat

      Läheisriippuvuus:

      Usein läheisriippuvainen ei

      osaa asettaa toisille ihmisille rajoja (ei osaa sanoa ei)
      pidä puoliaan
      halua puhua itsestään
      ilmaise tunteitaan avoimesti
      hyväksy itseään sellaisena kuin on
      kestä kritiikkiä
      luota itseensä eikä toisiin ihmisiin
      usko muiden rakastavan häntä
      usko saavansa muilta tukea
      usko sanomallaan olevan väliä
      sano mitä tarkoittaa
      tarkoita mitä sanoo
      tiedä mitä tarkoittaa.

      Läheisriippuvuuteen voivat kuulua myös:

      aikaansaamattomuus
      aineriippuvuus (esim. alkoholismi tai huumeiden käyttö)
      eristäytyneisyys tai sulkeutuneisuus
      hylätyksi tulemisen pelko
      hyvä tilannetietoisuus/valmiustila vaaroihin ja uhkaaviin tilanteisiin
      häpeä
      itkuisuus
      itsetuhoisuus
      masennus
      perfektionismi
      rahan tuhlaus, turhuuksien ostelu
      syyllisyys tai syyllistäminen, anelu, lahjominen, neuvominen, painostaminen, pakottaminen tai uhkailu
      syömishäiriö (esim. syömättömyys tai mässäily)
      vaikeus pitää hauskaa tai olla spontaani
      velvollisuuksien tai päivärutiinien poisjäänti
      viha ja katkeruus (esim. normaalia ilkeämmät kostokeinot)
      väkivaltaisuus
      väsymys.

      "Persoonallisuushäiriöt ovat yleisesti kehityksellisiä tiloja, jotka alkavat lapsuudessa, nuoruudessa tai viimeistään nuorella aikuisiällä. Myöhemmällä iällä ilmeneviä muutoksia, jotka aiheutuvat psykiatrisen tai somaattisen sairauden tai pitkittyneen stressin seurauksena kutsutaan persoonallisuuden muutoksiksi. Persoonallisuushäiriöisen ja normaalin käytöksen raja on häilyvä ja useimmilla psyykkisesti terveilläkin ihmisillä ilmenee persoonallisuushäiriöiselle tyypillistä käytöstä ja tapoja kokea etenkin stressitilanteissa."

      • ÄOsi on kuulemma, 0

        Läheisriippuvuus ei ole sairaus, vaan ilmaisu toisen ihmisen mielivallan alla elävistä henkilöistä.
        Millainen torvi tuon kuvauksen on alunperin kirjoittanut ?


    • hohhoijhoijjaa-a-a-a

      Lainaus toiselta palstalta, joka on niin totta:

      "Suomalaisten Pyhä Diagnostinen Kolminaisuus:

      (1) Mulla on ADHD/asperger
      (2) Mun lapsella on ADHD/asperger
      (3) Mun eksä on narsku

      Tällä diagnostisella triplapäjäyksellä suomalainen poistaa itseltään vastuun tekemisistään ja asettaa aivot napakasti narikkaan."

      • Anonyymi

        heh josset ole adhd/add, narsku tai sinnepäin olet autisti tai muuten vajaa


    • MRP-PRM

      Voi luoja että on katkeraa porukkaa taas liikkeellä. Täällä syytetään exiä narskuiksi, kun se on helpoin keino pistää ne omat aivot narikkaan ja pestä omat kätensä mistään teoistaan. Hohhoh.

      • voihan olla

        Niimpä. Riitaan kuin riitaan tarvitaan aina kaksi. Minunkin mies yrittää syyttää heittämällä narsistikortin esiin silloin kun olen kireä ja stressaantunut. '''''Jopa se että hän itse käynyt käsiksi minuun ensin parisen kertaa on minun narsismini ja hulluuteni ansiota.. Erossa käy AINA niin että ihminen kärsii. Miettii mitä teki väärin, mitä ei.. olo jää katkeraksi ja huonoksi. Toipuminen kestää aika kauan. Ihmettelenkin miksi miehet ovat niin laiskoja menemään pariterapiaan, ja näkemään vaivaa...

        Aloittaja se asunto oli varmaan exäsi unelma kanssasi, ei millään pahalla mutta oletko varma ettet loukannut tätä naista itse? Kuulostaa että niin teit.


    • mvai1

      Toivoisin teidän kertovan,milloin narsisti on pääsyt päämääräänsä ja haluaa eron?
      Ja se että miksi se haluaa eron peilikuvastaan?

      Minä en uskalla,odotan innolla vain sitä päivää.

    • narsistin lapsi

      No niin miehet. Nyt kun olette todenneet, että nainenkin voi olla narsisti, eikä se ole leikin asia, haluaisin nostaa esille kysymyksen: jätättekö lapsenne narsisti vaimollenne?

      Äitini oli narsisti ja kuten jo tiedätte miten narsisti osaa tyhjentää toisen ihmisen. Sieluaan ja sydänjuuriaan myöten. Entäpä kun kohteena on lapsi?

      Pyydän todella, että aihe naisten ja äitienkin narsismista nostetaan esille. Pelastakaa lapsenne. Mutta kuka perheessä on narsisti, koska narsisti syyttää aina toista omista piirteistään ja väittää toistakin narsistiksi?

      AP: loistava kuvaus. Kiitos avauksesta.

      • Olen eronnut persoonalisuushäiriöstä kärsivästä vaimostani 10 v sitten . Meillä on kolme lasta siitä liitosta ja kun ehdotin lastenvalvojalle että voisin ruveta lasteni yksinhuoltajaksi niin se ei käynyt vaikka esitin vaimoni B- lausunon jossa todetaan ne persoonalisuushäiriön muodot joita hänellä on. (on sairaseläkeellä asian takia)
        Kommenti lastenvalvojalta oli"pystyyhän se laitamaan ruokaa" kyllä Vtti
        No onneksi jaksoin suhteessa niin kauvan että lapsista tuli kuminkin tasapainoisia.
        Asuvat jo omilaan ja voivat hyvin


    • heavy65

      onko kellään omaa poikaa joka on joutunut narskun uhriksi?

    • ex-narskunuhri

      Kyllä näitä naisnarskuja riittää ja kyllä tästäkin on alettu pikkuhiljaa puhua julkisuudesta.
      Tuossa linkki juttuun, missä todetaan, että suurin osa naisten tekemästä väkivallasta jää piiloon http://iltamakasiini.fi/tasta-puhutaan-kun-nainen-lyo/#more-667
      Zemppiä ja jaksamista sulle, ja tosiaankaan narskuun ei kannata tuhlata yhtään enempää aikaa kun on pakko.

    • irtautuminen

      Sain neuvon, ettei pitäisi käyttää liikaa aikaa ymmärtääkseen narsistin käytöstä, koska toinen ei voi sitä koskaan ymmärtää.
      Voi olla hyödyllisempää kun keskittyy omaan jaksamiseen ja toipumiseen.

      Olen yrittänyt opetella tunnistamaan narsistin piirteitä ja varsinkin se alkuvaiheen narsistin harrastama silmitön prc:een nuolenta hämää monia. Se on niin ylitsepursuavaa ja kilpailevaa.

    • Narsistin uhri

      Tunteeko kukaan treffipalstoilla pyörivää "tummaa naiskaunotarta"?

      • Narsistin uhri

        Tunnetko Mikkelistä tummaa "naiskaunotarta" joka pyörii netissä treffipalstoilla, jos tunnet, niin ole varovainen!


      • taidan tietää
        Narsistin uhri kirjoitti:

        Tunnetko Mikkelistä tummaa "naiskaunotarta" joka pyörii netissä treffipalstoilla, jos tunnet, niin ole varovainen!

        Minkä ikäinen tämä nainen? Onko nuori vai n. 50-vuotias? Millainen ulkonäkö? Onko hän lyhyt vai pitkä? Onko koulutus mikä tai esim. akateemisesti koulutettu? Kirjoittaako etunimessä kirjaimen t ? Onko hän kovaääninen ja räväkkä?


      • vaikuttaa hullulta
        taidan tietää kirjoitti:

        Minkä ikäinen tämä nainen? Onko nuori vai n. 50-vuotias? Millainen ulkonäkö? Onko hän lyhyt vai pitkä? Onko koulutus mikä tai esim. akateemisesti koulutettu? Kirjoittaako etunimessä kirjaimen t ? Onko hän kovaääninen ja räväkkä?

        Joo alle viiskymppinen. Neljävitosena esiintyy ainakin badoossa. Vaihtaa senssipalstoilla asuinpaikkakuntaa jatkuvasti. Onko sulla kokemusta ko. narskusta?


      • Varo narsistia!
        taidan tietää kirjoitti:

        Minkä ikäinen tämä nainen? Onko nuori vai n. 50-vuotias? Millainen ulkonäkö? Onko hän lyhyt vai pitkä? Onko koulutus mikä tai esim. akateemisesti koulutettu? Kirjoittaako etunimessä kirjaimen t ? Onko hän kovaääninen ja räväkkä?

        Joo alle viiskymppinen ja vaihtaa paikkakuntaa...nimessä n-kirjaimia...


    • suru

      Hei heavy65! Minulla poika, joka on ollut nyt n. 2 vuotta naimisissa narsistisen tytön kanssa. Jo toistamiseen on tämä "narsku" saanut katkaistua poikamme välit muuhun perheeseen. Vanhempina kärsimme tilanteesta todella paljon, mutta minkäs teet. Pari kertaa on poikamme yrittänyt jättää tämän tytön, mutta palannut sitten kuitenkin aina takaisin. Poikamme on kertonut meille järkyttäviä asioita liitostaan ja olemme sanoneet tukevamme häntä, mikäli hän haluaa erota. Meihin ei ole enää aikoihin uponnut tämän narskun manipuloinnit emmekä halua olla tekemisissä hänen kanssaan, siksipä hänen onkin ollut pakko rikkoa välimme.
      Tämän "narskun" valehtelut ja toimintatavat ovat niin eri planeetalta, että niitä on vaikea käsittää. Vaikeaa on myös käsittää kuinka poikamme kerta toisensa jälkeen menee mukaan näihin juttuihin.
      Emme kai voi muuta, kun odottaa, mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja toivoa parasta pojallemme. Kauhea tunne tämä voimattomuus. Ajatuksemme ovat poikamme luona joka päivä.

      • Hyväksikäytetty

        Voisitteko ehdottaa pojallenne pariterapiaan menemistä vaimonsa kanssa.
        Se olisi pehmeältä kuulostava tapa päästä purkamaan noita ongelmia ja kauhuja , saisi puhua niistä ulkopuoliselle henkilölle.

        Minulla on samanlainen tilanne ja olen menossa kumppanini kanssa pariterapiaan, juuri siksi että siellä voin kertoa oman näkemykseni elämästämme ja kumppani omansa.
        ulkopuolisen avun turvin kumppani saa luvan muuttua, muutosta olen valmis vastaan ottamaan itsellenikin tai saamaan rohkeutta erota.
        Narsisiti koukuttaa ihmisen itseensä niin lujasti taitavalla manipuloinnilla, siitä on joskus vaikeaa tempautua irti.


    • Anonyymi

      Fyysistä väkivaltaa ei varmaan aina ole, ja piilonarsisti paljastuu vasta pitkän ajankuluttua. Piilonarsistit ovat yleensä naisia.

      Minun vaimolla on tällaisia piirteitä. Suurin osa piirteistä pysyy poissa, kunhan vaimo saa tarpeet parisuhteesta. Lapsiluvun tultua täyteen koin mitä piilonarsisti pystyy tekemään. Lasten takia sitä on jaksanut erittäin huonoina aikoina. Vaikea antaa anteeksi kaikkea, mitä vaimo teki. Vaimo ei itse edes ymmärrä, että kuinka ilkeä oli minua kohtaan. Hänen aivonsa jotenkin puhdistautuvat menneestä ja hän luulee, että oli vähän huonompi jakso. Valehtelu ja manipulointi saivat minut sekasin. Samoin kun pariterapeutit menivät hänen puolelleen vaikka minä olin se, joka halusi pariterapiaan. Vaimo kieltää yhä kaiken ja saan kaikesta tapahtuneesta vain selityksiä selitysten perään. Mitään vastuunkantokykyä tapahtumista ei vaimolla ole.

      Vaimo on kasvatettu kiltiksi, narsistipiirteet hänessä, saa hänet ajattelemaan vain hänen omaa etuaan.
      Jos vaimolla olisi toisenlainen lapsuus, voisi suhteessamme voinut olla myös väkivaltaa.

      Vaikein on havaita piilonarssitin empatian puute, ne taidot on pitkälti opittuja. Sanat ja teot erottavat mitä on todellinen rakkaus.
      Vaimolla havaitsin narsistisia piirteitä 22/25. Osa pysyy piilossa hyvinä aikoina. Huonoina aikoina esillä oli 22 plus pettäminen.

      Miksi vielä olen avioliitossa? Nyt vihdoin tiedostan asian ja osaan välttää joitakin asioita. Lapsia on monta. Vaimolla jotkin narsistiset piirteet ovat perheemme eduksi, kuten vaativuus, kontrollointi joilla saamme perheenä enemmän irti itsestämme kuin yksinään. Koti pysyy myös siistinä ja paikat ovat kunnossa, koska ulospäin pitää näyttää hyvältä.

      • Anonyymi

        tuo on aika tyypillistä, osaa pitää piilossa ja näyttää hyvää kukkaa ulkona mutta kotona toisenlainen. pintakiilto on tärkeää vaikkei sitä tunnusta. hyvät teot ottaa itselleen ja pitää itsestä eniten meteliä jne.


    • Anonyymi

      Narsistin kanssa ei missään nimessä kannata mennä pariterapiaan. Terapeutti menee narsistin puolelle narsistin hyvien puhetaitojen takia.

      • Anonyymi

        Enhän minä sit silloin tiennyt kun menin pariterapiaan. Epäilin kyllä, mutta en uskonut. Pariterapiassa olikin vaimosta ihan erilainen versio, rauhallinen, järkevä, mutta valehteli kylmän rauhallisesti terapeutille. Oli niin huolestunut minun mielenterveydestä...Pariterapiasta muodostui farssi. Kaikki vika oli minussa. Pariterian jälkeen epäilin entistä vahvemmin narsismia.

        Siitä tiedät, että olet narsistin kanssa, kun alat epäillä itseäsi ja mietit mikä on totta ja mikä tarua. Mietit itseksesi oletko jotenkin sairas. Mietit oletko itse se paha ihminen ja narsisti.


    • Anonyymi

      Narsisti omaa aina mahtavan taidon manipuloida, provosoida muita, joilla taivuttelee muut puolelleen. On säälimätön, häikäilemätön, valehtelee paljon, ei tunne huonoa omaa tuntoa mistään. Ei ole kykyä asettua toisen asemaan. Mustamaalaajia, uhriutuvat silloin, kun pelkäävät joutuvansa altavastaajiksi.

      Olet heidän silmissään joko ystävä tai vihollinen, ei ole välimuotoja. On arvaamaton, raukkamainen viholliselle. Omaa norsun muistin ja on koston haluinen. Mielellään maksattaa toiselle korkojen kera kaiken minkä on mielestään hävinnyt toisen takia (D. Trump).

      Nämä koskee molempia sukupuolia, ei vain naisia. Naiset voivat olla julmempia tekemisissään. Miehillä voi olla enemmän pelkoa, joutua altavastaajaksi, naisilla on aina turveverkosto, johon tukeutua. Ryhmässä aina vahvempia, kun kohde on valittuna.

      • Anonyymi

        Harvemmin ovat läsnä olevia, enemmän etäisiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1413
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe