VTT: Kitkarenkaat voivat vaarantaa liikennettä

Voi kitkapellejä!

" Leudompiin talviin suunniteltujen kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet voivat poiketa Pohjolassa huomattavasti siitä, mitä kuljettaja olettaa. Seurauksena onnettomuusriski saattaa kasvaa."

" Keski-Euroopan olosuhteisiin suunnitellut kitkarenkaat voivat olla ongelma Pohjoismaissa, varoittaa VTT. Tuoreen selvityksen mukaan tällaisten renkaiden osuus kaikista käytettävistä kitkarenkaista on liki viidennes.

Osuus on VTT:n mukaan niin suuri, että se saattaa heikentää liikenneturvallisuutta."
http://www.hs.fi/kotimaa/VTT Kitkarenkaat voivat vaarantaa liikennettä/a1305555176166

80

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotenkin

      arvasin, että nastapelle innostuu tuosta jutusta. Vielä kun tajuaisi mitä lukee niin hyvä. Onneksi itse en aja keski-euroopan kitkoilla. Scandinavian oloihin tarkoitettu kitkarengas on eri luokkaa pidolttaan ja tuon olen itse huomannut omassa autossani.

      • Lue niin tajuat

        " Tuoreen selvityksen mukaan tällaisten renkaiden osuus kaikista käytettävistä kitkarenkaista on liki viidennes.

        Osuus on VTT:n mukaan niin suuri, että se saattaa heikentää liikenneturvallisuutta"


      • tajua itse
        Lue niin tajuat kirjoitti:

        " Tuoreen selvityksen mukaan tällaisten renkaiden osuus kaikista käytettävistä kitkarenkaista on liki viidennes.

        Osuus on VTT:n mukaan niin suuri, että se saattaa heikentää liikenneturvallisuutta"

        ajotaidottomat nastarengaskuskit ovat suurin riski tuolla liikenteessä, taidat kuulua siihen urpojen joukkoon.


      • kitkunkatkun
        tajua itse kirjoitti:

        ajotaidottomat nastarengaskuskit ovat suurin riski tuolla liikenteessä, taidat kuulua siihen urpojen joukkoon.

        Kuinkas ne kädettömät kitkakusit sitten pärjää? Tänään varmaan saadaan lukea iltapäivälehdistä.


    • saletisti ei nastaa

      vaatii suurta viisautta kopioida tekstiä toiselta sivustolta. Tämäkin kaveri varmasti tietää rengasasioista kaiken mahdollisen. Onneksi on olemassa muitakin kitkarenkaita, kuin Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitetut.

      • munix menee

        Onhan niitä muitakin, mutta:
        " Tuoreen selvityksen mukaan tällaisten renkaiden osuus kaikista käytettävistä kitkarenkaista on liki viidennes"


      • %
        munix menee kirjoitti:

        Onhan niitä muitakin, mutta:
        " Tuoreen selvityksen mukaan tällaisten renkaiden osuus kaikista käytettävistä kitkarenkaista on liki viidennes"

        Viidennes...

        Yleisen arvion mukaan kitkarenkaita käyttää yksi kymmenestä suomalaisesta autoilijasta. Näistä viidennes on siis kaksi sadasta jos yhtään osaan laskea. Tosi merkittävä vaaratekijä?

        Onhan se totta, että Nokian Renkaiden rahoittamassa testissä pärjääminen ei ole keski-Euroopasta tuoduille renkaille helppoa. Kovin suurten otsikoiden repiminen siitä ei mahda olla ihan viisasta.


      • Kallonkutistaja10

        Monethan ostavat Saksasta auton tuodessaan siihen samalla talvirenkaatkin Saksasta. Jostain syystä harvat ostavat toisia Keski-Euroopan kitkoja, kun ne ensimmäiset on kuluneet loppuun.


      • Kallonkutistaja10
        % kirjoitti:

        Viidennes...

        Yleisen arvion mukaan kitkarenkaita käyttää yksi kymmenestä suomalaisesta autoilijasta. Näistä viidennes on siis kaksi sadasta jos yhtään osaan laskea. Tosi merkittävä vaaratekijä?

        Onhan se totta, että Nokian Renkaiden rahoittamassa testissä pärjääminen ei ole keski-Euroopasta tuoduille renkaille helppoa. Kovin suurten otsikoiden repiminen siitä ei mahda olla ihan viisasta.

        Käyttäjämäärää tärkeämpi luku on ajomäärä. Kitkarenkaisilla autoilla ajetaan luultavasti enemmän kuin nastarenkaallisilla. Siten kitkarenkaat uusiutuvatkin nopeammin. Paljon ajavat kuluttavat kitkarenkaat loppuun yhden talven aikana.


      • Kyllä ostetaan
        Kallonkutistaja10 kirjoitti:

        Monethan ostavat Saksasta auton tuodessaan siihen samalla talvirenkaatkin Saksasta. Jostain syystä harvat ostavat toisia Keski-Euroopan kitkoja, kun ne ensimmäiset on kuluneet loppuun.

        Kyllä niitä ostetaan kun niitä on joskus tosi halvalla tarjouksissa.


    • tippatai

      Jaa, montakohan prosenttia ajaa kelvottomilla nastarenkailla?

      • v.k.

        Satuin näkemään käytöstä poistettuja renkaita jotka olivat nastojen ja kulutuspintojen osalta todella loppuunkuluneita.

        Liekö niillä ajaneet luulleet ajavansa "turvallisilla" nastarenkailla, vai tiesivätkö ajavansa surkeilla renkailla mutta eivät vain säästösyistä vaihtaneet jo esim. 5000 km aiemmin uusiin?


      • luikurit liukurit

        siitä ei ole tutkimustietoa, joten se siitä. Arvailla voi mitä vaan.


    • sylttytehtaalle

      Mitä tässä siis oli tutkittu:

      http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2011/T2600.pdf

      Vastaus: Laskettu eri tyyppisiä renkaita 1009 autossa ja niistä arvioitu Keski-Euroopan kitkojen osuutta, osin vielä arpapelillä (T-nopeusluokassa molempia).

      Rahoittajana tälle oli esim. Nokia Renkaat Oyj.

      Itse pari talvea Keski-Euroopan kitkoilla ajaneena voin sanoa niiden toimivan yllättävän hyvin. Olivat kyllä Tekniken's Världin talvirengastestin voittajat muutama vuosi sitten, mutta meillähän talvi eroaa Ruotsin talvesta suuresti. Vai?

      • Oli pelkästään kaupallinen tarkastelu. Haluttiin saada selville, kuinka paljon ihmiset ostavat renkaita ohi rengasliikkeiden, joita nettikauppa alkaa huolettaa.

        Otsikko oli huonosti ja harhaanjohtavasti valittu. Vasta tekstissä viitattiin keskieurooppalaisiin renkaisiin. Ilman mitään tutkimusta ja vertailua nykyisin markkinoilla oleviin renkaisiin esitettiin kyseenalainen tieto. Ei ne keskieuroopalaiset ole testeissä niin huonoja olleet, että Suomen liikenne siitä tulisi turvattomaksi.

        Rahastahan se VTT:in tekee duunia. Tuloskin lienee lukukumäärien osalta ihan oikein. Valitettavaa, että VTT:n uskottavuus heikkenee noin läpinäkyvien tilausten myötä. Vaikka olikin tarkoituksenhakuinen, niin eihän tuossa laittomuuksista voi syyttää. Uskokoon ken haluaa.


      • Täysi nollatutkimus

        Koko jutussa ei ollut järjen häivää. Joku oli ainioastaan laskeskellut erilaisia kätössä olevien renkaiden määrien suhteita ja sen perusteella oli päätetty sellaisia asioita mitkä olisi ehdottomasti vaatinut kattavan testin ja mittaustuloksia.

        Yleensäkin oletuksien esittäminen totuuksina on kyseenalaista, ja se vie pohjaa myös todellisiin mittaustuloksiin perustuvilta tuloksilta. Kyseessä on täydellistä nollatutkimusta täydellisine nollatuloksina.


    • Itsehän ajan pinnoitetuilla kitkarenkailla. Hyvä on mennä ja pitoa tuntuu olevan enemmän kuin vaimon uusissa misukoissa (nastat). Tosin vetotavallakin voi olla vaikutusta, eli takavetoinen tuntuu olevan talvessa vähän parempi... Eikä noita autoja voi tietenkään päittäin verrata muutenkaan, on niissä sen verran eroa.

      Ei siinä mitään. Kyllä nastoillakin pärjää, kunhan osaa ajaa rauhallisesti, eikä yritä hakea mitään äärirajoja.

      Mitä keskieuroopan kitkoihin tulee, luultavasti nekin ovat ihan hyvät Suomessa - varsinkin tuolla sisämaassa, jossa jäätä on vähän vähemmän kuin rannikolla. PK-seudulle ja muualle rannikolle suosittelisin kyllä pohjoisen oloihin valmistettuja kitkoja.

      • ei rotan sukua

        Mikä sinä pölvästi olet mitään suosittelemaan, sinulla kun ei ole minkään valtakunnan kokemusta mistään niin voit työntää suosituksesi hanuriisi.


      • sylttytehtaalle

        Itsellä kun on talviajosta kokemusta nastoilla parikymmentä vuotta ja kitkoilla kymmenkunta vuotta, joista pari vuotta (2007-2009) Keski-Euroopan kitkoilla, on ehkä jotain perspektiiiviä arvioida noita Keski-Eurooppalaisia:
        -- Vetinen jää on kaikille kitkoille huono keli. Tällaisia kelejä on yleensä täällä PKS:lla
        parina päivänä talvessa omassa pihassa ja käytännössä ei koskaan varsinaisilla
        (isoilla) ajoteillä (ainakaan niillä joilla ajelen).
        -- K-E kitka on skandikitkaa selkeästi heikompi vain kylmän sään liukkailla, eli esim.
        silloin kun lämpötila nousee -25:sta -15:een ja samalla tuiskuttaa. Muissa
        talvikeleissä erot ovat niin pienet, että niitä ei käytännössä huomaa. Tämän takia
        olen Rotan kanssa eri mieltä - K-E kitkat sopivat paremmin tänne etelään.
        -- K-E kitka tuntuu säilyttävän pitonsa paremmin kuluneenakin tai ei kulu niin nopeasti
        -- Sulalla asfaltilla K-E kitka on aivan ylivoimainen talvirenkaista

        Monelle yllättävä testitulos (jota ei itse kyllä huomaa) on se, että noiden K-E kitkojen vierintävastukset ovat suurempia kuin skandikitkojen tai nastojen. Eli ne nostavat kulutusta pari prosenttia.


      • sylttytehtaalle kirjoitti:

        Itsellä kun on talviajosta kokemusta nastoilla parikymmentä vuotta ja kitkoilla kymmenkunta vuotta, joista pari vuotta (2007-2009) Keski-Euroopan kitkoilla, on ehkä jotain perspektiiiviä arvioida noita Keski-Eurooppalaisia:
        -- Vetinen jää on kaikille kitkoille huono keli. Tällaisia kelejä on yleensä täällä PKS:lla
        parina päivänä talvessa omassa pihassa ja käytännössä ei koskaan varsinaisilla
        (isoilla) ajoteillä (ainakaan niillä joilla ajelen).
        -- K-E kitka on skandikitkaa selkeästi heikompi vain kylmän sään liukkailla, eli esim.
        silloin kun lämpötila nousee -25:sta -15:een ja samalla tuiskuttaa. Muissa
        talvikeleissä erot ovat niin pienet, että niitä ei käytännössä huomaa. Tämän takia
        olen Rotan kanssa eri mieltä - K-E kitkat sopivat paremmin tänne etelään.
        -- K-E kitka tuntuu säilyttävän pitonsa paremmin kuluneenakin tai ei kulu niin nopeasti
        -- Sulalla asfaltilla K-E kitka on aivan ylivoimainen talvirenkaista

        Monelle yllättävä testitulos (jota ei itse kyllä huomaa) on se, että noiden K-E kitkojen vierintävastukset ovat suurempia kuin skandikitkojen tai nastojen. Eli ne nostavat kulutusta pari prosenttia.

        Minä kokeilin kitkoja jo -70 luvulla kevytperäisessä Taunuksessa, ja kokeiluksi jäi sillä erää. Noin -95 vuodesta lähtien olen ajanut, omassa autossa, vain kitkarenkailla kesät talvet. Siihen on mahtunut monenlaista kitkaa ja olenkin omakohtaisesti seurannut kitkarenkaiden kehitystä.

        Parhaat "kitkakesärenkaat" millä olen ajanut , olivat Nokian WR:t, keskieuroopan olosuhteisiin suunnitellut. TM mm. käytti niitä referenssinä testatessaan kesärenkaita ja nuo WR:t olivat parhaat kaikilla osa-alueilla. Mutta talvikäytössä jäällä ja lumella eivät olleet kaksiset. Kyllä nykyiset, lähes merkistä riippumatta, kitkarenkaat ovat todella hyvät yleiskäyttöön. Kulutustakin kestävät hyvin, edellisillä Nokian kitkoilla ajoin yli 80000 km ja eivät olleet vielä sakkorajalla kesäkäytössä. Renkaan sulaminen kesällä on höpö höpö puhetta, ainakin Nokialaisen kohdalla.

        Nastakiellon tullessa, varmaan parin kolmen vuoden sisällä sisäpiireistä vuotanut,
        vakavat onnettomuudet vähenevät, niin kuin muuallakin on tapahtunut nastakiellon jälkeen. Ryhdytään ja opitaan ajamaan maltillisemmin kun poistuu väärä luottamus nastojen ropinaan.


      • Pilot road 3
        Täpinä kirjoitti:

        Minä kokeilin kitkoja jo -70 luvulla kevytperäisessä Taunuksessa, ja kokeiluksi jäi sillä erää. Noin -95 vuodesta lähtien olen ajanut, omassa autossa, vain kitkarenkailla kesät talvet. Siihen on mahtunut monenlaista kitkaa ja olenkin omakohtaisesti seurannut kitkarenkaiden kehitystä.

        Parhaat "kitkakesärenkaat" millä olen ajanut , olivat Nokian WR:t, keskieuroopan olosuhteisiin suunnitellut. TM mm. käytti niitä referenssinä testatessaan kesärenkaita ja nuo WR:t olivat parhaat kaikilla osa-alueilla. Mutta talvikäytössä jäällä ja lumella eivät olleet kaksiset. Kyllä nykyiset, lähes merkistä riippumatta, kitkarenkaat ovat todella hyvät yleiskäyttöön. Kulutustakin kestävät hyvin, edellisillä Nokian kitkoilla ajoin yli 80000 km ja eivät olleet vielä sakkorajalla kesäkäytössä. Renkaan sulaminen kesällä on höpö höpö puhetta, ainakin Nokialaisen kohdalla.

        Nastakiellon tullessa, varmaan parin kolmen vuoden sisällä sisäpiireistä vuotanut,
        vakavat onnettomuudet vähenevät, niin kuin muuallakin on tapahtunut nastakiellon jälkeen. Ryhdytään ja opitaan ajamaan maltillisemmin kun poistuu väärä luottamus nastojen ropinaan.

        Miksi ajat kesällä talvirenkailla?


      • Pilot road 3 kirjoitti:

        Miksi ajat kesällä talvirenkailla?

        Kun ne kitkarenkaat eivät maksa mitään kesäkäytössä. Syksyllä laitan uudet kitkat alle ja keväällä vaihdan vanhat 4 - 5 milliin ajetut. En tarvitse erillisiä kesärenkaita.


      • Pilot Road 3
        Täpinä kirjoitti:

        Kun ne kitkarenkaat eivät maksa mitään kesäkäytössä. Syksyllä laitan uudet kitkat alle ja keväällä vaihdan vanhat 4 - 5 milliin ajetut. En tarvitse erillisiä kesärenkaita.

        Okei. Ajat talvella niin paljon että ostat uudet renkaat joka vuosi. Eikä uutta talvea halua aloittaa 4-millisillä, melkein sakkorenkailla. Kuullostaa hyvältä syyltä.


      • Pilot Road 3 kirjoitti:

        Okei. Ajat talvella niin paljon että ostat uudet renkaat joka vuosi. Eikä uutta talvea halua aloittaa 4-millisillä, melkein sakkorenkailla. Kuullostaa hyvältä syyltä.

        En aja paljoa talvella. Menee kolmekin talvea samoilla kitkoilla. Mutta kesäisin käytän alle 5 mm kuluneet ja ajan ne 2-3 milliin. Kumit ovat tietenkin omilla vanteillaan.


      • kjshfjk
        Täpinä kirjoitti:

        Minä kokeilin kitkoja jo -70 luvulla kevytperäisessä Taunuksessa, ja kokeiluksi jäi sillä erää. Noin -95 vuodesta lähtien olen ajanut, omassa autossa, vain kitkarenkailla kesät talvet. Siihen on mahtunut monenlaista kitkaa ja olenkin omakohtaisesti seurannut kitkarenkaiden kehitystä.

        Parhaat "kitkakesärenkaat" millä olen ajanut , olivat Nokian WR:t, keskieuroopan olosuhteisiin suunnitellut. TM mm. käytti niitä referenssinä testatessaan kesärenkaita ja nuo WR:t olivat parhaat kaikilla osa-alueilla. Mutta talvikäytössä jäällä ja lumella eivät olleet kaksiset. Kyllä nykyiset, lähes merkistä riippumatta, kitkarenkaat ovat todella hyvät yleiskäyttöön. Kulutustakin kestävät hyvin, edellisillä Nokian kitkoilla ajoin yli 80000 km ja eivät olleet vielä sakkorajalla kesäkäytössä. Renkaan sulaminen kesällä on höpö höpö puhetta, ainakin Nokialaisen kohdalla.

        Nastakiellon tullessa, varmaan parin kolmen vuoden sisällä sisäpiireistä vuotanut,
        vakavat onnettomuudet vähenevät, niin kuin muuallakin on tapahtunut nastakiellon jälkeen. Ryhdytään ja opitaan ajamaan maltillisemmin kun poistuu väärä luottamus nastojen ropinaan.

        Itse ajan nelivetoautolla ja alla on Nokian WR G2:t Ei ole ollut mitään ongelmia etelä-Suomen keleissä, ei edes viime perjantain myräkässä. Riittävä väli ja sopiva tilannenopeus ja hyvon menee.
        Joskus oli Saab 9-5:ssä ne ekan sukupolve WR:t. Autossa ei ollut ESPiä, vain vetoluistonesto. Se ei ollut helppoa.


      • 7654345678
        Täpinä kirjoitti:

        En aja paljoa talvella. Menee kolmekin talvea samoilla kitkoilla. Mutta kesäisin käytän alle 5 mm kuluneet ja ajan ne 2-3 milliin. Kumit ovat tietenkin omilla vanteillaan.

        Nerokasta säästämistä. Toivottavasti et aja vesisateella.


      • 7654345678 kirjoitti:

        Nerokasta säästämistä. Toivottavasti et aja vesisateella.

        On harhaluuloa ja rengaskauppiaiden "hypetystä", ettei kitkat pitäisi sateeella.
        Viimekesänä olikin oiva tilaisuus tehdä testejä kaatosateessa loppuun ajetuilla kitkoilla. Kyllä ne toimivat siinä kuin pinnoitetutkin renkaat, niiläkin kuulema ajetaan.
        Kulutuspinnan olessa enää 2 mm, niin vesiliirtonopeus vaihteli 70-80 km/h.
        Varsinkin edelliset WR:t olivat loistavat sadekelirenkaat. Nelivedolla nyt ei ole niin tarkkaa yleensäkään, mitkä renkaat ovat alla.

        Lienet joskus kuullut viisauden, älä aja sataa kun sataa.

        Kokemusta on, 27 vuotta kitkarenkailla.


      • Pilot Road 3
        Täpinä kirjoitti:

        On harhaluuloa ja rengaskauppiaiden "hypetystä", ettei kitkat pitäisi sateeella.
        Viimekesänä olikin oiva tilaisuus tehdä testejä kaatosateessa loppuun ajetuilla kitkoilla. Kyllä ne toimivat siinä kuin pinnoitetutkin renkaat, niiläkin kuulema ajetaan.
        Kulutuspinnan olessa enää 2 mm, niin vesiliirtonopeus vaihteli 70-80 km/h.
        Varsinkin edelliset WR:t olivat loistavat sadekelirenkaat. Nelivedolla nyt ei ole niin tarkkaa yleensäkään, mitkä renkaat ovat alla.

        Lienet joskus kuullut viisauden, älä aja sataa kun sataa.

        Kokemusta on, 27 vuotta kitkarenkailla.

        Nokian WR on keskieuroopparengas, eli ne ovat hyvät nimenomaan sadekelillä.
        Teknikens Världissä se sai hyvän arvostelun, maininnalla että nykyisen mallin edeltäjä oli suorastaan vaarallinen talvella.

        Testejä on hyvä vertailla. Nokian WR päihitti Tekniikan Maailman testimenestyjä Michelinin melkein kaikessa muussa paitsi jäällä jarrutuksessa. Talviajossa lumella ja jäällä oli samat pisteet. Michelin Maxi-Ice sai 88 pistettä ja oli sijalla 15/17. Melkoinen yllätys, mutta olivat sentään halvemmat kuin parhaat kitkat Contit.

        WR oli toiseksi paras nastaton (kitkarengas) 103 pisteellä, mutta toinen keskieuroopparengas Blizzak jäi selkeästi peränpitäjäksi 72 pisteellä. Voittajalla oli 110 pistettä (Conti nasta).


    • Ei ongelmia

      Keskieuroopan kitka on käytännössä sama kuin nastoittamaton talvirengas. Olen noilla keskieuroopan kitkoilla ja tavallisilla nastoittamattomilla talvirenkailla ajanut jo yli 20 vuotta ja mitään ongelmia ei ole ollut.

      • no ei ole

        "Keskieuroopan kitka on käytännössä sama kuin nastoittamaton talvirengas,"

        Tuo nyt on täyttä puppua. Kuviointi ja kumiseos on aivan erilainen, perustuu lamellointiin, eikä niihin nastoja voisi edes sijoittaakaan.
        Tavoitteeena keskieuroopan kitkarenkaissa on maksimoida märkäpitoa, eikä lumi- tai jääolosuhteita, joihin nastoitettavilla talvirenkailla tähdätään.


      • pellehermannin opit

        Nää on niin hauskoa "20vuotta eikä ongelmia" kyllä kesärenkaillakin menee talven, niinhän ennen talvirengaspakkoa tehtiin, mutta kuinka paljon sitä on muiden jaloissa jos ei raaski ostaa keliin sopivia renkaita.


    • ette.

      Muistattehan nastrenkailla ja kitkoilla ajavat pitää riittävää turvaväliä ja sovittaa ajonopeutenne olosuhteiden mukaisiksi?

      Ette.

      • osssss

        Mistä sais tietoa kolariautoissa olleista renkaista kun on rysähtänyt talvikelillä.Voishan siitäkin jonkinlaisia johtopäätöksiä vetää.


      • tilastoharhaa
        osssss kirjoitti:

        Mistä sais tietoa kolariautoissa olleista renkaista kun on rysähtänyt talvikelillä.Voishan siitäkin jonkinlaisia johtopäätöksiä vetää.

        > Mistä sais tietoa kolariautoissa olleista renkaista kun on rysähtänyt talvikelillä.Voishan siitäkin jonkinlaisia johtopäätöksiä vetää.

        Eihän tuosta voi vielä yksinään johtopäätöksiä vetää. Pitäisi huomioida myös ajosuorite eli kuinka paljon & kuinka pahassa kelissä milläkin rengastyypillä ajetaan.

        Kas kun kitkarenkaita käytetään lähinnä uudemmissa autoissa, joilla ajetaan paljon.

        Toista ääripäätä edustavat eläkeläispapat, jotka ottavat nastarenkain varustetut silmäteränsä ulos tallista korkeintaan kerran viikossa, hyvän sään vallitessa, eli eivät koskaan aja pimeällä, lumituiskussa jne. Kilometrejä kertyy 2 tkm vuodessa.

        Jos vain verrataan kolarointeja eri rengastyypein varustettujen autojen lukumäärään, mennään metsään.

        Sama harha vaikuttaa myös verrattaessa eri ikäisiä kuljettajia. Aika usein lehdissä hehkutetaan 65 kuljettajia turvallisiksi, mikä ei korreloi tien päällä tekemieni havaintojen kanssa. Todellinen syy taitaa olla siinä, että eläkeläisillä on "varaa poimia rusinat pullasta" ajokelien suhteen.

        No, onhan se osaavuutta, että jättää ajamatta huonolla säällä. Ei vaan kaikilla ole hirveästi valinnanvaraa, kun tuppaa myös julkinen liikenne lyömään lumikelillä hanskat tiskiin.


      • osssss
        tilastoharhaa kirjoitti:

        > Mistä sais tietoa kolariautoissa olleista renkaista kun on rysähtänyt talvikelillä.Voishan siitäkin jonkinlaisia johtopäätöksiä vetää.

        Eihän tuosta voi vielä yksinään johtopäätöksiä vetää. Pitäisi huomioida myös ajosuorite eli kuinka paljon & kuinka pahassa kelissä milläkin rengastyypillä ajetaan.

        Kas kun kitkarenkaita käytetään lähinnä uudemmissa autoissa, joilla ajetaan paljon.

        Toista ääripäätä edustavat eläkeläispapat, jotka ottavat nastarenkain varustetut silmäteränsä ulos tallista korkeintaan kerran viikossa, hyvän sään vallitessa, eli eivät koskaan aja pimeällä, lumituiskussa jne. Kilometrejä kertyy 2 tkm vuodessa.

        Jos vain verrataan kolarointeja eri rengastyypein varustettujen autojen lukumäärään, mennään metsään.

        Sama harha vaikuttaa myös verrattaessa eri ikäisiä kuljettajia. Aika usein lehdissä hehkutetaan 65 kuljettajia turvallisiksi, mikä ei korreloi tien päällä tekemieni havaintojen kanssa. Todellinen syy taitaa olla siinä, että eläkeläisillä on "varaa poimia rusinat pullasta" ajokelien suhteen.

        No, onhan se osaavuutta, että jättää ajamatta huonolla säällä. Ei vaan kaikilla ole hirveästi valinnanvaraa, kun tuppaa myös julkinen liikenne lyömään lumikelillä hanskat tiskiin.

        Sallittais viideksi vuodeksi vain nastarenkaat tai kitkat ja verrattais sitten miten on rytissyt.


      • kokeiltu on
        osssss kirjoitti:

        Sallittais viideksi vuodeksi vain nastarenkaat tai kitkat ja verrattais sitten miten on rytissyt.

        Juurihan tuota Lahdenväylällä äsken nastarenkaita kokeiltiin.


      • osssss
        kokeiltu on kirjoitti:

        Juurihan tuota Lahdenväylällä äsken nastarenkaita kokeiltiin.

        Korotettu vakuutusmaksu joka jääkelillä ajelee kitkarenkailla.Luulis että vakuutusyhtiöt on kiinnostuneita ketkä % eniten törmäilee.


      • c20ne
        osssss kirjoitti:

        Korotettu vakuutusmaksu joka jääkelillä ajelee kitkarenkailla.Luulis että vakuutusyhtiöt on kiinnostuneita ketkä % eniten törmäilee.

        Mitäpä se sinua liikuttaa millä muut ajaa, syy on kuljettajassa jos jotain tapahtuu olipa kummat renkaat tahansa.


      • perstuntumalla
        osssss kirjoitti:

        Korotettu vakuutusmaksu joka jääkelillä ajelee kitkarenkailla.Luulis että vakuutusyhtiöt on kiinnostuneita ketkä % eniten törmäilee.

        Yritätkö tuossa rivien välissä kertoa, että nastarenkaat muka pitäisivät jääkelillä. Kyllä se on kuski. joka tuntee tien liukkauden ja ratkaisee turvallisuuden. Liukkailla mennään nastoilla vaan kovemmalla vauhdilla ja syvemmälle hatelikkoon.


      • c20ne
        perstuntumalla kirjoitti:

        Yritätkö tuossa rivien välissä kertoa, että nastarenkaat muka pitäisivät jääkelillä. Kyllä se on kuski. joka tuntee tien liukkauden ja ratkaisee turvallisuuden. Liukkailla mennään nastoilla vaan kovemmalla vauhdilla ja syvemmälle hatelikkoon.

        Tarkoitin juurikin vain ja ainoastaan sitä että joillekin ihmisille ja joihinkin autoihin on jommat kummat paremmat, riippuu siis millaista ajo on, millainen auto ja millainen ajaja. Itse ajan molemmilla, edessä on nastat mutta takaa on tainneet jo lähteä karkuun, siis nastattomat nastarenkaat kivasti. Tarkoitin kuitenkin että kuski ratkaisee, kuskin pitää tietää milloin kyseiset renkaat on hyvät ja milloin ei, molemmissa kun on puolensa. Yritin siis sanoa ihan samaa kuin sinä, kuski ratkaisee ja kuskin vika jos jotain sattuu. Minä vain en puolustanut kumpaakaan rengastyyppiä, itse ajan nastoilla, ihan sama minulle millä muut ajaa. Kannattaa laskea kymmeneen näköjään ennenkuin kirjoittaa...


      • perstuntumalla
        c20ne kirjoitti:

        Tarkoitin juurikin vain ja ainoastaan sitä että joillekin ihmisille ja joihinkin autoihin on jommat kummat paremmat, riippuu siis millaista ajo on, millainen auto ja millainen ajaja. Itse ajan molemmilla, edessä on nastat mutta takaa on tainneet jo lähteä karkuun, siis nastattomat nastarenkaat kivasti. Tarkoitin kuitenkin että kuski ratkaisee, kuskin pitää tietää milloin kyseiset renkaat on hyvät ja milloin ei, molemmissa kun on puolensa. Yritin siis sanoa ihan samaa kuin sinä, kuski ratkaisee ja kuskin vika jos jotain sattuu. Minä vain en puolustanut kumpaakaan rengastyyppiä, itse ajan nastoilla, ihan sama minulle millä muut ajaa. Kannattaa laskea kymmeneen näköjään ennenkuin kirjoittaa...

        Kannattaisikohan mieluummin ottaa silmä käteen ja katsella tuota keskustelun rakennetta nuolineen. Sinä nimimerkillä "c20ne", minä nimimerkillä "perstuntumalla" vastasimme molemmat yläpuolella olevalle nimimerkille "osssss".

        Sinulle en ole mitään kommentoinut, joten laskeskele niin moneen kuin tarpeelliseksi näet puusilmälläsi!


      • jääkeleillä
        osssss kirjoitti:

        Korotettu vakuutusmaksu joka jääkelillä ajelee kitkarenkailla.Luulis että vakuutusyhtiöt on kiinnostuneita ketkä % eniten törmäilee.

        vedetty ainakin 15000km ilman nastoja ajeltu, riittääkö?


      • nastoilla mennään
        jääkeleillä kirjoitti:

        vedetty ainakin 15000km ilman nastoja ajeltu, riittääkö?

        Mitä olet vedellyt, käteesi vai. Ei tiedä riittääkö, sinusta se on kiinni.


      • saletisti ei nastaa
        nastoilla mennään kirjoitti:

        Mitä olet vedellyt, käteesi vai. Ei tiedä riittääkö, sinusta se on kiinni.

        myös käteeni. Ja ilman nastoja pitkin talvisia Suomen teitä. Joukossa on myös varattuja naisia, saattaa olla teikäläisen eukko siinä joukossa.


      • nastoilkla mentiin
        saletisti ei nastaa kirjoitti:

        myös käteeni. Ja ilman nastoja pitkin talvisia Suomen teitä. Joukossa on myös varattuja naisia, saattaa olla teikäläisen eukko siinä joukossa.

        Hahhaaaahhaaahaa, tuollanen tuppikulli ei paljoa tilastoissa näy. Unta kestää aikansa, kyllä sinäkin siitä vielä heräät.


      • 30000kmilman nastoja
        nastoilkla mentiin kirjoitti:

        Hahhaaaahhaaahaa, tuollanen tuppikulli ei paljoa tilastoissa näy. Unta kestää aikansa, kyllä sinäkin siitä vielä heräät.

        aivan 18cm porautuu teikäläisenkin muijan sisustaan. Lisäksi siihen ajoneuneuvon hallintaa ilman nastoja talvikeleillä. Tunge tilastosi sinne mihin aurinko ei paista.


      • tilastoissa
        nastoilkla mentiin kirjoitti:

        Hahhaaaahhaaahaa, tuollanen tuppikulli ei paljoa tilastoissa näy. Unta kestää aikansa, kyllä sinäkin siitä vielä heräät.

        ai siinä kolarisumassa jossa on 100 autoa ei näy kitkarenkaat. Varmaan tuostakin kolasumasta kaikilla oli nastarenkaat alla.


      • nastoilla mennään
        30000kmilman nastoja kirjoitti:

        aivan 18cm porautuu teikäläisenkin muijan sisustaan. Lisäksi siihen ajoneuneuvon hallintaa ilman nastoja talvikeleillä. Tunge tilastosi sinne mihin aurinko ei paista.

        Sinusta ei näköjään aikuista saa miillään, no eikä se haittaa. Elä sinä omissa kuvitelmissasi ja unohda nuo 18 sentin pätkät. Meikäläisellä on sentään velttona 24cm.


      • aikuinen.
        nastoilla mennään kirjoitti:

        Sinusta ei näköjään aikuista saa miillään, no eikä se haittaa. Elä sinä omissa kuvitelmissasi ja unohda nuo 18 sentin pätkät. Meikäläisellä on sentään velttona 24cm.

        todellisuussa sinulla on vajavaiset talviautoilutaidot ja korkeintaan 12cm tynkä. Mutta mennään me kaikki niillä mitkä luoja on meille suonut.


      • nastoilla mennään
        aikuinen. kirjoitti:

        todellisuussa sinulla on vajavaiset talviautoilutaidot ja korkeintaan 12cm tynkä. Mutta mennään me kaikki niillä mitkä luoja on meille suonut.

        No luoja ei sinulle sitten mitään suonut, minä sain perintönä sen 24 cm, velttona.
        Talviautoilua on harrastettu yli 40 vuotta.


      • Tulin eilen Leviltä
        nastoilla mennään kirjoitti:

        Sinusta ei näköjään aikuista saa miillään, no eikä se haittaa. Elä sinä omissa kuvitelmissasi ja unohda nuo 18 sentin pätkät. Meikäläisellä on sentään velttona 24cm.

        elän kuvitelmissani, mutta nastoja en kaipaa vieläkään. Mahtaa vituttaa se tosiasia, että nastoja ei yksinkertaisesti tarvita.


      • surua pois silmistä
        nastoilla mennään kirjoitti:

        No luoja ei sinulle sitten mitään suonut, minä sain perintönä sen 24 cm, velttona.
        Talviautoilua on harrastettu yli 40 vuotta.

        siis unohdat todellisuuden. Ehkä 40v talviautoilua. Todellisuus on korkeintaan 12cm ja kropan pituus 176cm. Meikäläisellä sentään on miehiset sentit tuossa kropassa myös. Kraaps kraaps nastat ei pure eil, vituttaahan se toki vanhaa ukkoa.


    • on ne pojat poikia

      Voi voi sentään noitä töppötäpinän ja rotan juttuja, lintulautaa leikkivät.

      • Mee nyt vaan ja pyydä sitä akkaas, jos Sinulla sellainen on, sitomaan Sinut siihen karjapuskuriin ja ajaan seinään, niin säästytään viisauksiltasi.


      • on ne pojat poikia
        Täpinä kirjoitti:

        Mee nyt vaan ja pyydä sitä akkaas, jos Sinulla sellainen on, sitomaan Sinut siihen karjapuskuriin ja ajaan seinään, niin säästytään viisauksiltasi.

        Olet varmaan jo kokeillut kun ei ole enää hoksottimet kohdillaan.


      • on ne pojat poikia kirjoitti:

        Olet varmaan jo kokeillut kun ei ole enää hoksottimet kohdillaan.

        Jos sait viimein seis..., niin eiku vet..n kät..n.


      • on ne pojat poikia
        Täpinä kirjoitti:

        Jos sait viimein seis..., niin eiku vet..n kät..n.

        Sinulla on tuollaiset harrastukset, okei, ilmankos sinulla ei ole akkaa.
        Suosittelisin kuitenkin alasimen sitomista palleihisi ja pudotat vaikka parvekkeelta, ellei ole parveketta niin sitten avantoon. En tiedä tekeekö kutaa, en ole kokeillut.
        Sinä saat olla koekaniinina ja kerrot siitten miten kävi, ellet tippunut alasimen mukana avantoon. Se olisikin oikein hauskaa.


      • on ne pojat poikia kirjoitti:

        Sinulla on tuollaiset harrastukset, okei, ilmankos sinulla ei ole akkaa.
        Suosittelisin kuitenkin alasimen sitomista palleihisi ja pudotat vaikka parvekkeelta, ellei ole parveketta niin sitten avantoon. En tiedä tekeekö kutaa, en ole kokeillut.
        Sinä saat olla koekaniinina ja kerrot siitten miten kävi, ellet tippunut alasimen mukana avantoon. Se olisikin oikein hauskaa.

        Voi sinua epätoivoista ressukkaa. Köyhää on antisi tälläkin kertaa.
        Et sitten ymmärtänyt etkä osannut sanoa mitään asiaa, keskieurooppalaisiin kitkarenkaisiin liittyvää? No kunhan joskus onnistut saamaan ajokortin ja joku erehtyy
        lainaamaan autoaan sinulle, niin jatketaan sitten kun olet kertonut ajoelämyksestäsi.
        Voi helkkari, kaikkien torakoiden kanssa sitä erehtyy väitteleen, niin kuin sinun.


      • on ne pojat poikia
        Täpinä kirjoitti:

        Voi sinua epätoivoista ressukkaa. Köyhää on antisi tälläkin kertaa.
        Et sitten ymmärtänyt etkä osannut sanoa mitään asiaa, keskieurooppalaisiin kitkarenkaisiin liittyvää? No kunhan joskus onnistut saamaan ajokortin ja joku erehtyy
        lainaamaan autoaan sinulle, niin jatketaan sitten kun olet kertonut ajoelämyksestäsi.
        Voi helkkari, kaikkien torakoiden kanssa sitä erehtyy väitteleen, niin kuin sinun.

        On sinulla ihme tapa tyrkyttää tapojasi, en sentään ole noin hidiootti kuin sinä.
        Joko kokeilit alasintemppua kun noin kiukuttaa, katkesiko naru kun vielä täällä peikkoilet. Tiedoksi ettei tarvitse arvailla, ajokortti on ollut minulla yli 40 vuotta ja oma auto lähes yhtä kauan.
        Olisiko sinun syytä tehdä kotiisi torakkamyrkytys kun tunnut häiriintyvän niistä.


      • on ne pojat poikia kirjoitti:

        On sinulla ihme tapa tyrkyttää tapojasi, en sentään ole noin hidiootti kuin sinä.
        Joko kokeilit alasintemppua kun noin kiukuttaa, katkesiko naru kun vielä täällä peikkoilet. Tiedoksi ettei tarvitse arvailla, ajokortti on ollut minulla yli 40 vuotta ja oma auto lähes yhtä kauan.
        Olisiko sinun syytä tehdä kotiisi torakkamyrkytys kun tunnut häiriintyvän niistä.

        Olen anteeksipyynnön velkaa. Ei ollut tarkoitus kiusata seniiliä vanhusta. Luulin Sinua keskenkasvuiseksi nulikaksi. Toivottavasti Autzaimer ei ole tullut kylään, vaikka kirjoituksesi kovasti viittaavat siihen suuntan.


    • Alzheimer disease

      Pravo Täpinä!
      Ehkä se stuidututkinto olisi sittenkin kannattanut suorittaa.

      • Kyllä minä nyt olen otettu. Se olitkin Sinä ylioppinut, joka ei ymmärrä, että etusumuvalot korvaavat ajovalot tarvittaessa. Seniili ikäihminen tulikin sitten yllätyksenä. Huono uutinen Sinulle, SAK korottaa eläkeikääsi, uutisissa juuri noin väitettiin.


      • on ne pojat poikia
        Täpinä kirjoitti:

        Kyllä minä nyt olen otettu. Se olitkin Sinä ylioppinut, joka ei ymmärrä, että etusumuvalot korvaavat ajovalot tarvittaessa. Seniili ikäihminen tulikin sitten yllätyksenä. Huono uutinen Sinulle, SAK korottaa eläkeikääsi, uutisissa juuri noin väitettiin.

        Hahaaahhaaaa, töpinä taas kerran erehtyi, no ei se mitään, olemnme tottuneet siihen.
        Minäkin huomasin kirjoitusvirheesi mutta en viitsinyt siihen reagoida, koska kuvittelin että kokeilet "kepillä jäätä".
        Etusumuvalot kyllä korvaavat ajovalot sään ollessa suosiollinen, sinähän et sitä huomioinut alunperin, en jaksa enää tuoda sinun väärää julkilausumaa esille.
        Vaikka joku SAK jotain uumoilee niin onneksi se ei koske minua. Olen jo putkessa.
        Ennakkoarvioiden mukaan eläkkeeni olisi n. 4700€/kk.


      • on ne pojat poikia kirjoitti:

        Hahaaahhaaaa, töpinä taas kerran erehtyi, no ei se mitään, olemnme tottuneet siihen.
        Minäkin huomasin kirjoitusvirheesi mutta en viitsinyt siihen reagoida, koska kuvittelin että kokeilet "kepillä jäätä".
        Etusumuvalot kyllä korvaavat ajovalot sään ollessa suosiollinen, sinähän et sitä huomioinut alunperin, en jaksa enää tuoda sinun väärää julkilausumaa esille.
        Vaikka joku SAK jotain uumoilee niin onneksi se ei koske minua. Olen jo putkessa.
        Ennakkoarvioiden mukaan eläkkeeni olisi n. 4700€/kk.

        Tiukkaa tekee, jos ei ole muita tuloja, puhun kokemuksesta. Onneksi pääomatulot ovat vielä sallittuja. Kun kirjoitat, olemme, tarkoittanet kaikkia käyttämiäsi nimimerkkejä. En muuten erehtynyt, sama puskasta huutelija olet, ei se itkemällä ja kiertelemällä miksikään muutu.

        Asiaa ei vaan vieläkään Sinulta heru.


      • olet surkimus
        Täpinä kirjoitti:

        Tiukkaa tekee, jos ei ole muita tuloja, puhun kokemuksesta. Onneksi pääomatulot ovat vielä sallittuja. Kun kirjoitat, olemme, tarkoittanet kaikkia käyttämiäsi nimimerkkejä. En muuten erehtynyt, sama puskasta huutelija olet, ei se itkemällä ja kiertelemällä miksikään muutu.

        Asiaa ei vaan vieläkään Sinulta heru.

        Nythän se lopullisesti valkeni minulle kuinka idioottipelle olet, luulin keskustelevani jonkun vähänkin järjellisen kanssa mutta pettymys olikin mitä suurin, siis tuollainen aivokääpiö, ei järjen hiventä, korvien väli täynnä sitä itseään,
        suomeksi sanottuna kusta.
        Mutta siinäpä ryvet kusessasi, onnea vaan.
        Luulisi hävettävän, mutta jos ei ole siihenkään kapasiteettia niin ei voi mitään.


      • olet surkimus kirjoitti:

        Nythän se lopullisesti valkeni minulle kuinka idioottipelle olet, luulin keskustelevani jonkun vähänkin järjellisen kanssa mutta pettymys olikin mitä suurin, siis tuollainen aivokääpiö, ei järjen hiventä, korvien väli täynnä sitä itseään,
        suomeksi sanottuna kusta.
        Mutta siinäpä ryvet kusessasi, onnea vaan.
        Luulisi hävettävän, mutta jos ei ole siihenkään kapasiteettia niin ei voi mitään.

        Sinähän yrität kopioida minua, tosin onnettomin tuloksin. Ei sinusta ole keskustelijaksi, torakka oot. Et sitten pysty mitään asiaan liittyvää esittämään. Revit vaan koko ajan pelihousujasi.

        Harkitse nyt tarkkaan, mitä yrität sanoa, jotta tulisit keksineesi jotain omaa.
        Ymmärtäisit nyt vaan, ettet pärjää ilman asiaa täällä. Matkimalla muita olet tehnyt itsesi naurettavaksi. Taitaa puuttua vielä se taatanan homo. Sinähän kirjoitat ihan suutuksissasi ja niin poissa tolaltasi olevana. En voi olla nauramatta, vaikka vanhus oletkin ja sinun ikääsi pitäisi kunnioittaa. Muuta kunnoitettavaa sinussa ei olekaan, ei edes yhtä asiaan liittyvää ajatusta.


      • olket surkimus
        Täpinä kirjoitti:

        Sinähän yrität kopioida minua, tosin onnettomin tuloksin. Ei sinusta ole keskustelijaksi, torakka oot. Et sitten pysty mitään asiaan liittyvää esittämään. Revit vaan koko ajan pelihousujasi.

        Harkitse nyt tarkkaan, mitä yrität sanoa, jotta tulisit keksineesi jotain omaa.
        Ymmärtäisit nyt vaan, ettet pärjää ilman asiaa täällä. Matkimalla muita olet tehnyt itsesi naurettavaksi. Taitaa puuttua vielä se taatanan homo. Sinähän kirjoitat ihan suutuksissasi ja niin poissa tolaltasi olevana. En voi olla nauramatta, vaikka vanhus oletkin ja sinun ikääsi pitäisi kunnioittaa. Muuta kunnoitettavaa sinussa ei olekaan, ei edes yhtä asiaan liittyvää ajatusta.

        Voihan vitalis kun olet tyhmä, sinusta ei olisi tanaa tantereelle, hukut kusisiin housuihisi, olet tyhmä etappi omassa tyhmyuydessäsi.

        Harkitse tarkkaan mitä yrität aivokääpiö seuraavaksi sanoa, sinun vajaavaitesuutesi on jo rekisteröity, sinulle on paikka hullujenhuoneella.


      • haista V ittu
        olket surkimus kirjoitti:

        Voihan vitalis kun olet tyhmä, sinusta ei olisi tanaa tantereelle, hukut kusisiin housuihisi, olet tyhmä etappi omassa tyhmyuydessäsi.

        Harkitse tarkkaan mitä yrität aivokääpiö seuraavaksi sanoa, sinun vajaavaitesuutesi on jo rekisteröity, sinulle on paikka hullujenhuoneella.

        eläkkääsesi tulee olemaan n.1200e ja pituutesi n.175cm. munasi pituudesta on turha edes mainita. Olet säälittävä paska joka ei ilman nastoja pärjää eikä tule ikinä pärjäämäänkään.


      • sinä myös surkimus
        haista V ittu kirjoitti:

        eläkkääsesi tulee olemaan n.1200e ja pituutesi n.175cm. munasi pituudesta on turha edes mainita. Olet säälittävä paska joka ei ilman nastoja pärjää eikä tule ikinä pärjäämäänkään.

        Sinusta se tyhmyys paistaa, oikein kuumottaa netinkinkautta, mistä lie saanut vaikutteita, oliko töpinä antanut serkkuna aihetta. Tyhmää sukua kaikki tyynni.


      • olket surkimus kirjoitti:

        Voihan vitalis kun olet tyhmä, sinusta ei olisi tanaa tantereelle, hukut kusisiin housuihisi, olet tyhmä etappi omassa tyhmyuydessäsi.

        Harkitse tarkkaan mitä yrität aivokääpiö seuraavaksi sanoa, sinun vajaavaitesuutesi on jo rekisteröity, sinulle on paikka hullujenhuoneella.

        Vaikka minä varoitin, niin sorruit matkimiseen taas. Olet seniili mikä seniili, ei se tästä sinulla parane. Etkö tosiaan ymmärrä, että yrität laahustaa epätoivoisesti perässä?

        Haluatko, että teen kokeen ja annan ideanpoikasta, jota voisit sitten monistaa vastaillessasi. Tämän selvemmin en pysty ilmaisemaan, että olet tavallista tyhmenpi tapaus.


      • miten.
        sinä myös surkimus kirjoitti:

        Sinusta se tyhmyys paistaa, oikein kuumottaa netinkinkautta, mistä lie saanut vaikutteita, oliko töpinä antanut serkkuna aihetta. Tyhmää sukua kaikki tyynni.

        se tyhmyys paistaa? Perustele oi sinä viisas yksilö.


      • haahhaaaahhaaaaaaa
        Täpinä kirjoitti:

        Vaikka minä varoitin, niin sorruit matkimiseen taas. Olet seniili mikä seniili, ei se tästä sinulla parane. Etkö tosiaan ymmärrä, että yrität laahustaa epätoivoisesti perässä?

        Haluatko, että teen kokeen ja annan ideanpoikasta, jota voisit sitten monistaa vastaillessasi. Tämän selvemmin en pysty ilmaisemaan, että olet tavallista tyhmenpi tapaus.

        Hahaahaaaa, huomasitko miten väkinäistä naurua, Et ole enää edes huvittava, olet säälittävä, no mutta minulta et sitä saa. Olet oikein kopiotöpinä, haahhaaaahhaaa. Huomasitko miten väkinäistä naurua.


      • haahhaaaahhaaaaaaa kirjoitti:

        Hahaahaaaa, huomasitko miten väkinäistä naurua, Et ole enää edes huvittava, olet säälittävä, no mutta minulta et sitä saa. Olet oikein kopiotöpinä, haahhaaaahhaaa. Huomasitko miten väkinäistä naurua.

        Miksi pörräät perässä jatkuvasti kuin perskärpänen? Turhaan, sillä minun hygienia on kunnossa, perskärpänen. Kaikki sinulle on väkinäistä.

        Tulin juuri saunasta ja saunakonjakkia siemailen.


      • ai sellainen vaivaa
        Täpinä kirjoitti:

        Miksi pörräät perässä jatkuvasti kuin perskärpänen? Turhaan, sillä minun hygienia on kunnossa, perskärpänen. Kaikki sinulle on väkinäistä.

        Tulin juuri saunasta ja saunakonjakkia siemailen.

        No harvempi palstalainen tuollaisesta vaivasta kärsii, olsiko syytä kuitenkin käydä peräpesulla useammin ettei kärpäset noin kovin vaivaa. Ei tuo hygieania ole vahvimpia puoliasi, kuten ei paljon muukaan.
        Olisit mennyt mieluummin saunan taakse.


    • T-nopeusluokkalainen

      VTT:ltä toimeksiantaja voi ostaa juuri sellaisen totuuden, kuin rahoilleen vastineeksi haluaa. Tehdään siitä ISO otsikko ja suurin osa kadunmiehistä seisoo otsikon takana.

      • tutkimushypoteesi.

        Tässä kyllä kaikki toimittajat menivät täysin lankaan. Puhumattakaan suuresta yleisöstä.

        Tuktimuksessa oli siis laskettu 1009 auton renkaista se, minkä nopeusluokan kitkat oli alla. Rahoittajana oli mm. Nokian Renkaat Oyj.

        Sitten tätä laskentaa uutisoitiin sitä, että "muualle suunnitellut" eivät toimi Suomessa ja vaarantavat liikenneturvallisuuden. Tätähä ei millään tavalla arviotiu, mitattu tai tutkittu. Olettamana oli, että K-E kitkat eivät toimi täällä.

        Kuinka moni auto on suunniteltu Suomeen? Tehdäänpä siis samanlainen tutkimus tästä. Otsikoidaan sitä sitten, että "Keski-Eurooppan suunnitellut autot vaarantavat liikenneturvallisuuden".


      • Rahalla saa ja
        tutkimushypoteesi. kirjoitti:

        Tässä kyllä kaikki toimittajat menivät täysin lankaan. Puhumattakaan suuresta yleisöstä.

        Tuktimuksessa oli siis laskettu 1009 auton renkaista se, minkä nopeusluokan kitkat oli alla. Rahoittajana oli mm. Nokian Renkaat Oyj.

        Sitten tätä laskentaa uutisoitiin sitä, että "muualle suunnitellut" eivät toimi Suomessa ja vaarantavat liikenneturvallisuuden. Tätähä ei millään tavalla arviotiu, mitattu tai tutkittu. Olettamana oli, että K-E kitkat eivät toimi täällä.

        Kuinka moni auto on suunniteltu Suomeen? Tehdäänpä siis samanlainen tutkimus tästä. Otsikoidaan sitä sitten, että "Keski-Eurooppan suunnitellut autot vaarantavat liikenneturvallisuuden".

        Suurin ongelma on teiden suolaus joka pilaa talvirenkaiden pito-ominaisuudet. Ja kaikista pahiten (ainakin minusta) nokian renkaista katoaa pito. Enää en niitä huoli kun vuosien aikana on tarpeeksi niillä luistellut.

        Tämän päivän tilannetta en tiedä, mutta aikanaan jokainen autonvalmistaja kävi Lapissa testaamassa talviominaisuuksia ennen markkinoille tuloa.


      • Kallonkutistaja10
        tutkimushypoteesi. kirjoitti:

        Tässä kyllä kaikki toimittajat menivät täysin lankaan. Puhumattakaan suuresta yleisöstä.

        Tuktimuksessa oli siis laskettu 1009 auton renkaista se, minkä nopeusluokan kitkat oli alla. Rahoittajana oli mm. Nokian Renkaat Oyj.

        Sitten tätä laskentaa uutisoitiin sitä, että "muualle suunnitellut" eivät toimi Suomessa ja vaarantavat liikenneturvallisuuden. Tätähä ei millään tavalla arviotiu, mitattu tai tutkittu. Olettamana oli, että K-E kitkat eivät toimi täällä.

        Kuinka moni auto on suunniteltu Suomeen? Tehdäänpä siis samanlainen tutkimus tästä. Otsikoidaan sitä sitten, että "Keski-Eurooppan suunnitellut autot vaarantavat liikenneturvallisuuden".

        "Tuktimuksessa oli siis laskettu 1009 auton renkaista se, minkä nopeusluokan kitkat oli alla. Rahoittajana oli mm. Nokian Renkaat Oyj."

        Ja useimmat noista Suomeen soveltumattomista Keski-Euroopan kitkoista taitaakin olla Nokian-merkkisiä.


    • Autoileva nainen

      Tuossakin uutisessa eniten ällistyttää uutisoinnin taso. Ihan niinku toimittajat nykyään tahallaan tekisi provosoivia p.askajuttuja, joissa ei ole päätä eikä häntää. Ja lähteenä käytetään muka Vtt:tä. Hohhoijaa.

      Olis kiva tietää kävikö kellään mielessä pari seikkaa. Ensinnäkin "keskieuroopan leudompiin talviin" valmistetut kitkat. Siis mitä v.ittua. Alpeilla on joka talvi metritolkulla lunta ja nytkin siellä on aivan samanlainen talvikeli kuin Juupajoella tai Rovaniemellä. Miksi se kitkarengas muka muuttuu juupajoella vaaralliseksi, mutta alpeilla se ei ole vaarallinen. Ja ihan turha länkyttää lumiketjuista, alpeilla ajetaan pääsääntöisesti ilman ketjuja ja niitä käytetään vain kauheassa pyryssä auraamattomilla teillä. Ei auratuilla, lumisilla teillä.

      Toiseksi ihan kuin pohjolan lumi ja jääolosuhteet olisivat jotenkin kovemmat kuin muualla keskieuroopassa. Eteläsaksassa on alueita, joissa talvi on ihan samanlainen kuin Juupajoella- lunta tulee puoli metriä ja pakkasta pitelee. Motarit aurataan, mutta ei suolata. Saku ajelee sitten autoillaan ja "hengenvaarallisilla kitkoillaan" aivan samoissa olosuhteissa kuin Vaikkapa Hki Tre moottoritiellä. Tai jos jaksaa vaivautua niin ranskassa ja Italiassakin on alueita, joissa lunta on talvisin ihan yhtä paljon kuin suomessa. Ja siellä ne ajelevat hengenvaarallisilla kitkoillaan.

      Eli uutinen ei ollut mikään muu kuin Nokian myynninedistämiskamppanja, johon Vtt muka oli saatu mukaan. Mikään tieteellinen tai edes sinnepäin tuo mukatutkimus ei ollut.

      • osssss

        Mutu.Tuttu ralliakin harrastanut sanoi kokeilun jälkeen valitsevansa nastarenkaat.
        Pitäisin luotettavana asiana.Ja kyseessä etelän jääkelit.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      87
      4275
    2. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      210
      3421
    3. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      3056
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      82
      2776
    5. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      383
      2495
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      184
      2173
    7. Miksi mediheli

      Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      40
      1702
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1625
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1428
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1422
    Aihe