Wanha juttu

Heh !

Ruotsalaisen lääkärin Björn Hammarskjöldin lapsuuden Skoonessa siat kasvoivat hyvin joka suuntaan ja silavakerros oli tosi paksu.

Hammarskjöld on todennut, että ruuassa, jolla sikoja lihotettiin, makrosuhteet olivat samantapaiset kuin nykyisissä virallisterveellisissä ravitsemussuosituksissa ihmisille. Pääpaino oli perunalla ja jauhoilla.

5

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku vaan

Nykysikojenkin ravinnon perusta on vilja ja siat ovat hoikkia. Rasvaa niille ei edelleenkään syötetä.

Itse asiassa nykysikojen ravinto taitaa olla aika lähellä suositusruokavaliota paitsi rasvaa on vähemmän ja proteiinia enemmän.

• Niin minunkin lapsuudessa sita lihotettiin perunalla, leivällä ja ruoantähteillä. Nykyisin siat ovat laihdutuskuurilla ja niille ei saa antaa perunaa kun se lihottaa.

• pahakarppi1

Röh röh sentään. Ei niitä sikoja lihoteta vaan niitä kasvatetaan, ne kasvaa ja kehittää lihaksia ja menee sitteen teuraaksi. Nykyiseen lihatalouteen ei kuulu todellakaan sikojen kasvattaminen vanhaksi ja "lihottaminen"

• pahakarppi1

Wienin leikettä ja voitako niille sioille pitäisi syöttää? Onko se tosiaan mahdotonta hahmottaa että lihantuotannossa ei voida syöttää lihaa tuotantoeläimille. Jos sioille syötettäisiin sikaa niin silloinhan koko sianlihan tuotanto menisi sikojen ruokkimiseen ja lopulta jäisi vain saparo vetävään käteen.

• joku vaan

Ei jäisi sitäkään. Energiaa hukkuu eläimen kasvatuksessa 75%-90%.

Ennen sioille syötettiin lähinnä perunaa koska se oli halvin mahdollinen rehu. Sika pitää kovin perunasta ja syö sitä hyvin runsaasti. Siinä on kuitenkin varsin vaatimattomasti proteiinia eli lopputuloksena sika kerää melkoisen rasvakerroksen.

Kun rasvasta haluttiin eroon niin sioille ruvettiin syöttämään viljaa, lähinnä vehnää ja ohraa. Varsinkin vehnässä on paljon runsaammin proteiinia ( 50%) kuin perunassa ja sika kasvaa tällöin enemmän lihasta. Sika ei myöskään ahnehdi vehnää niin paljoa kuin perunaa.

Nykyään sitten viljaa höystetään proteiinirehulla, yleensä soijalla tai rypsin puristusjätteellä. Proteiinirehu on paljon kalliimpaa kuin hiilihydraattirehu joten seossuhde on sellainen, että proteiinia ei tule yhtään liikaa.

Ihmiseltä voisi kyllä sitten olettaa enemmän mielenmalttia kuin sialta. Toisaalta sika ei saa sitä perunaansa voilla maustettuna.

Kun voissa on noin 12 kertaa enemmän energiaa niin ei tarvitse olla kovin fiksu, että ymmärtää kummasta energia tulee voipotuissa ja miksi saa vähemmän energiaa jos lopettaa voipottujen syönnin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      57
      1701
    2. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      129
      1343
    3. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      70
      1231
    4. La Promesa sarjan ystäville iso pettymys - Yleltä lisäinfoa asiasta

La Promesa suosikkisarjan kohtalosta on tullut tietoa. Tämä ei kyllä välttämättä ilahduta sarjan faneja. Lue lisää: htt
      Tv-sarjat
      10
      826
    5. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      62
      785
    6. Paljonko meidän ikäero on?

Ois kiva tietää.
      Ikävä
      67
      661
    7. Nyt kun olen vähän huppelissa niin uskallan sanoa

Mikä minua oikein närästää... Tiedän että meillä on ollut vaikeaa mutta miten kauan sulla on ollut toinen mies vai oliko
      Ikävä
      37
      502
    8. Mies onko sinulla

Kaikki hyvin? 🌞 -nainen
      Ikävä
      36
      467
    9. Nainen onko kaikki

Onko sinulla nainen kaikki hyvin? mies
      Ikävä
      43