Runsashiilihydraattiseen ruokavalioon liittyvä runsas pehmeiden rasvojen käyttö voi altistaa sydänkohtaukselle ja sepelvaltimotaudille. Sydänkohtauksen riskiä lisää, jos verenpaine on jo ennestään korkealla.
Paljon margariineja sisältänyt ruokavalio on mahdollisesti ollut osasyynä lääkäri Pertti Mustajoen sydänkohtaukseen. Hän noudatti suosittelemaansa ruokavaliota joka sisälsi runsaasti hiilihydraatteja ja korvasi kovat eläinrasvat pehmeillä rasvoilla, margariineilla.
Pehmeät rasvat voivat olla riski
11
143
Vastaukset
- pahakarppi1
Pentti Mustajoki... Mikäs sitten aiheutti sadat tuhannet infartikuolemat 1950-1970-luvuilla jolloin margariineja ei juurikaan käytetty, mutta voita meni enimmillään 20l vuodessa per capita. Niillä sairastuneilla yleensä vielä suuremmat määrät. Nyt infarktikuolemat on nuorissa ikäryhmissä laskeneet suhteellisesti 80%.
- Majesteetti
Minä halusin aina laittaa lapsena leivälle Majesteetti-margariinia. Se kuulosti paljon hienommalta, kun voi. Taisin olla aikamoinen hienohelma jo lapsena:)
Olikohan se sitä samaa missä oli kissanraatoja?
Nykyään pistän leivälle sulatejuustoa. Niissä on paljon erilaisia makuja. Oivariinia laitan jos ei muuta ole. En tosin paljon syö leipää. Kyllä minun lapsuudessa 50-luvulla käytettiin margariinia kun se oli paljon halvempaa kuin voi.
- naikkonen 69
kj.mattila kirjoitti:
Kyllä minun lapsuudessa 50-luvulla käytettiin margariinia kun se oli paljon halvempaa kuin voi.
Meidän perheessä käytettiin kondomia
- itsestään selvyys.
Hiilihydraatit aiheutti infraktikuolemat 1950-1970- luvuilla.. Silloin niitä käytettiin holtittomasti..
- Isokyrppä
Kaivoon voi pudota. Auton alle voi jäädä.
- hiilarsson..
Ainakin jos on sokerihumalassa.
- aladobix ite
ei siis kannata syödä kalaa eikä oliiviöljyä eikä pähkinöitä eikä pehemää rasvaa yleensäkään. laardia voisulalla se olla pitää. kyytipojaksi viinaa.
- joku vaan
Laardissa on aivan liikaa tyydyttymätöntä rasvaa. Suositan kookosrasvaa.
- aladobix ite
joku vaan kirjoitti:
Laardissa on aivan liikaa tyydyttymätöntä rasvaa. Suositan kookosrasvaa.
kookosrasva ei käy kun se ei ole eläinystävällistä sydänrasvaa
Vastaisku Balleriina Lutuusen massapostituksille.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1931382
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138903- 85862
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?52781- 51758
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t253647Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä321616Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,7605Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55589- 53584