Elikkäs ei oo parina päivänä lähteny auto käyntiin joten nyt lainasin kaverilta laturin ja rupesin lataamaan akkua. Miten pitkään sitä pitää ladata ? Ei löytynyt ohjeista aikaa. En jaksanu irroitella akkua, joten tökkäsin suoraan kiinni ja lämpötolpasta virta
Miten pitkään pitää ladata auton akkua että se on täynnä ?
26
16947
Vastaukset
- taagasga
Näin itsekin teen.
Kannattaa ostaa ip65 luokan laturi, niin voi käyttää ulkona talvella.
Älylaturi osaa katkaista virran jos jännite nousee yli 14.75v.
Ulkokäyttöön soveltuvia saa alle 50e. Jos on huolellinen, niin ole kyllä tavllisella sisälaturillakin ladannut tolpasta, mutta silloin ei saa sataa ainakaan vettä eikä mielellään luntakaan.
4h riittää niin saa jo auton käyntiin.- Anonyymi
Paras ohje tuo äskeinen . 4 tuntia latausta riittää auton käynnistymiseen🌹🌹🌹
- et tunne asiaa
Onpahan älytön laturi jos päästää jännitten noin ylös, maksimi jännite kuormittamatomalla alkulla on 14,4 voltia. Ja sillä IP;llä ei ole merkitystä.
- Minä tunnen
Et tunne sinäkään, sillä IP:llä on merkitystä, missä olosuhteissa ladataan. Voipi nimittäin mennä henki.
- Minä tunnen
On turhaa selittää sinulle mitään, et tajua kuitenkaan. Tapa vaan itsesi käyttämällä käyttövaarallisissa olosuhteissa 0-luokan kalusteita eristysvian sattuessa. Sähköalan turvallisuusmääräyksistä sinulla ei ole harmaata aavistustakaan. Kyllä hohotus lppuu, kun saat kynsillesi, toivottavasti saat.
- Minähän tunnen
Älä nyt tukehdu, eivät ne laturit ole ihonhoitotuotteita. Vai käytätkö hiustenkuivaajaa kylpyammeessa. Tuplaeristys ei salli esim. märkijä tiloja, sitäpaitsi laturit eivät ole tuplaeristettyjä. Hohohoo.
- Vielä yks tietäjä
Se konepellin alus on palovaarallinen tila, eikä siellä voi käyttää kuivan tilan laitetta. Sinä pässi et vaan tiedä mitään noista turvaluokituksista.
- Faktatieto ;-)
"IP-luokitusjärjestelmä on Euroopassa käytössä oleva järjestelmä sähkölaitteiden tiiviyden määrittämiseksi. Luokitus kertoo laitteen suojauksen ulkoisia uhkia, kuten pölyä ja vettä vastaan."
http://fi.wikipedia.org/wiki/IP-luokitus - Anonyymi
Lidlin laturi antaa normaalitilassa max. 14,4V, mutta pakkas/AGM -tilassa max. 14,7V.
Ilmeisesti korkeammalla jännitteellä kompensoidaan sitä, että pakkasessa akku ottaa heikosti virtaa vastaan.
- keskustelun aloittaj
Eli miten pitkään sen laturin nyt pitää olla siinä akussa kiinni ? Tänään jo lähti auto käyntyyn. Kun eilen pidin sitä koko päivän lohkolämmityksessä. Ja sitten kun sain käyntiin, ajoin tunnin. Mutta jonkun aikaa odotutti. Viime viikolla ei lähtenyt ollenkaan käyntiin kun oli virta niin lopussa ja vaikka käynnistin kaapeleilla ja ajoin tunnin sen jälkeen. Taas muutaman päivän päästä sama homma. No nyt lähti käyntiin mut olis tarkoitus ladata niin kauan. Et sitten tietää että akku on varmasti täynnä et tietää että jos ei jatkossakaan lähde käyntiin niin lähtis akun vaihtoon. Joten miten pitkään tuon laturin pitää nyt olla siinä auton akussa kiinni ?
- ihme laturiiiii
Siis lähti käyntiin, siis parin tiunnoi läh´ti läyhntiuiss, ihma värkki lähti kuyntiin. aljattelippas ihan ite klähti käiutntiin.
Jos Sinulla on esim. 60 Ah:n tyhjä akku, niin 2 A:n virralla kestää teoriassa 30 tuntia.
Jos pakkasta on 25 astetta, niin akku ei tuossa lämpötilassa ota vastaan latausta enempää kuin 2 A, oli käytössä mikä laturi hyvänsä.
Olet kertomasi mukaan kuitenkin tyhjentänyt akkusi useamman kerran ja se on näin ollen sulfatoitunut, eikä ota vastaan latausta kunnolla. Älylaturilla sitä voisi yrittää elvyttää, mutta saattaa olla myöhäistä. Pahoin pelkään, että akkusi antamasi tietojen valossa on sökö. Huoltoasemalla joudut tarkistuttamaan kunnon kuormituskokeella. Varaudu vastaukseen, tarvitset uuden akun.Kuules nyt perskärpänen, sinulta ei mitään kysytty, eikä kysytä. Joko olet umpikännissä tai sitten jollain lailla aivovammainen, mutta ei sekään oikeuta sinua jatkuvasti pask.. puhumaan täällä.
- 22
Todellinen tyhmeliini olet sinä kun et selvää asiaa ymmärrä eikä sinun tarvitsekaan ymmärtää. Mitä hyötyä siitä olis? Minä kysyn vaan? Että alapas poika suksia.
- ._.
Jos sulla on älylaturi, niin lataa kunnes siirtyy ylläpitoon. Jos akku latautuu täyteen muutamassa tunnissa, niin akku alkaa olla entinen.
- käytännön koe
OLi kenkä hapettunut ja akku pääsi tyhjenemään. Jännite oli nin alhaalla, että valotkaan ei syttyneet. Akun herättelyn jälkeen latasin automaattilaturilla (4A) melkoisen pitkään eli 18 tuntia ennnekuin punainen merkkivalo muuttui vihreäksi.
Tämä siis 60 Ah:n akulla. Vähän isompia traktorin akkuja ladattiin yleensä kokonainen vuorokausi. Ja sitten oli riittävästi potkua.
Asiasta toiseen. Älylaturin suojausluokka on se IP 65 (c-tek 3,5 A)
- ....
Tuliterä akku varaosaliikkeestä kotiin ja sitä piti ladata 16 tuntia että oli iskussa.
Akkujen erikoisliikkeissä kenties varaavat akut täyteen ennen myyntiä mutta varaosaliike onneksi huomautti etteivtä ole täysin varattuja vaikka uusia ovatkin.
Tässä nyt vain tällainen "hyvä tietää" osio. - ilkka
Voihan vitsi! Ensinnäkin ip luokitus kertoo sähkölaitteen suojausluokituksen. pölytiivis, roiskevesitiivis..jne. Lataiusaika taas riippuu kuinka tyhjä akku on, ja kuinka suurella jännitteellä ja virralla sitä ladataan. Ja myös tietysti siitä onko akku ehjä.
- Akkulaturi
11-vuotta vanhan auton akku tuntui heikolta ja laitoin lataukseen. Älykäs laturi latasia kkua (90 Ah) liki vuorokauden ennen kuin kertoi akun olevan täynnä.
Elikkä 24 tuntia (suunnilleen) akulle joka on aika tyhjänä. - leonard-laddare
Tommonen henkilöauton akku eli 55Ah-60Ah-66Ah on aina täyttynyt vuorokaudessa, jos on sattunut olemaan kunnossa. Laturina on perheessä ollut 4-6 ampeerin laitteita jo 40 vuotta.
Huonon akun kanssa on turha rimpuilla kun paikkakunnalla on Akkukeskus, mikä on niin halpa, että sain uuden ha:n akun työt hintaan 70 €. Aikaa kului pihassa n. 10 min.
Mutta merkkiliikkeessä vastaava homma olisi ehkä 200 €. - Anonyymi
Joo lattautuu hitaasti uudet akkulit, paskat akut täyttyy heti näköjään
- Anonyymi
Kyllä kylmässä seisovaa akkua kannattaa ladata 1-2 kertaa talvessa vaikka autolla välillä ajettaisiinkin. Täyteen ladattu akku säilyy käyttökelpoisena pidempään eli pieni huoltotoimi jatkaa akun käyttöikää jopa vuosilla .
- Anonyymi
Jos ajamalla meinaa saada ladattua, niin useampi sata kilometriä yhtä soittoa saa ajaa, että auton oma laturi hoitaa homman.
- Anonyymi
Jos akusta loppuu toistuvasti virta, saattaa syynä olla joku epäkuntoinen sähkölaite joka jää päälle viemään virtaa, vaikka sen pitäisi olla sammutettuna.
- Anonyymi
Voi myös laturissa olla vikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi myös laturissa olla vikaa.
Latausjännitteen mittaamisellahan tuo laturivika selviää ja tuo "parasitic current draw" lienee helpointa todeta pihtivirtamittarilla joko miinus tai pluskaapelista. Tässä on huomattava, että kun konepelti on auki, jotkut autot eivät mene "nukkumaan" jos konepelti on auki, joten konepellin lukkomekanismi on ehkä suljettava jollain työkalulla, mokomat nykyään tietävät konepellinkin aukiolon.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614260Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1531799Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351258Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671056- 56904
- 76895
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.165823Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781