Mitä auton akkulaturin ampeerimittarin pitää näyttää kun akku on

..

täynnä ? Nyt on ollu 8 tuntia latauksessa. Ja ampeeri on tippunu kymmenestä kahteen ja puoleen mittarin mukaan. Se 2 ja puoli oli vaan viimeksi 2 tuntia sittenkin kun katsoin. Onkohan se tuossa 2 ja puolessa nyt sitten täynnä ? Jostain luin että nollalle se ei menisi ikinä. Ihan sillä kysyn kun ei viitsisi loppuyötä valvoa turhan takia kun auto lämpötolpassa ja pitää 2 tunnin välein aina lisätä aikaa

13

24528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      auton akku on siis ollut tuon aikaa latauksessa. Mutta se nyt varmaan on selvä asia vaikka tuosta tekstistäni "akku" puuttuukin.

      • Anonyymi

        eikös otsikossa lue AKKU Pässi sokee viisastelija...........


    • 14

      Mittaa jännite akun napojen välillä (luonnollisesti laturii irti):
      tässä yksi taulukko

      12.60 V 100%
      12.35 V 75%
      12.10 V 50%
      11.95 V 25%
      11.70 V 0%

      • Anonyymi

        Akun jännite ei kerro mitään, jos akkuun ei kohdisteta kuormitusta. Sama homma paristojen kanssa. Mittaamalla napojen jännite kuormittamattomassa tilassa ei kerro lopulta mitään. Akku/paristo pitää olla kuormitettuna (käytössä), jotta jännitteestä pystytään lukemaan jotakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akun jännite ei kerro mitään, jos akkuun ei kohdisteta kuormitusta. Sama homma paristojen kanssa. Mittaamalla napojen jännite kuormittamattomassa tilassa ei kerro lopulta mitään. Akku/paristo pitää olla kuormitettuna (käytössä), jotta jännitteestä pystytään lukemaan jotakin.

        Noin minäkin käsittäisin, että kuormaa tarvitaan akun kunnon mittaamisessa (vaikka kuormitustesteri).
        Pelkkä jännitteen mittaaminen kertoo lepojännitteen, joka voi tyhjässä, ehkä jo rikkinäisessä akussa pudota nollaan heti kun akkua kuormitetaan, jolloin esim. starttaaminen on täysin mahdotonta.


    • ...

      Ei mulla mitään muuta mittaria oo kuin mikä mittari on tuossa akkulaturissa itsestään ja se näyttää nyt 2,5 ampeeria

      • latausaddikti

        Mulla on olleet 6A Terrier ja 4A modernum. Kyllä niissä putoo lataus sinne 1A:n kohdalle kun akku on täynnä eli ei oikein enää ota mitään vastaan.
        Voihan se olla että 10 A:n laturissa voisi jäädä vähän korkeammalle, mutta saattaa akussakin olla jotakin pientä sisäistä häikkää. Vasta kuormituskoe tai todelliset käyttöolosuhteet kertovat onko akku vielä kunnossa vai tarviiko jo uutta.


    • ilkka

      Tuo on silkkaa sähkötekniikkaa. Kun akku on täysi virta on 0!

      • Anonyymi

        Tuoo oli silkkaa tyhmän tynnyrin kolinaa.

        Virta riippuu latausjännitteestä. Kyseessä lie joku muinainen laturim, missä on vain muuntaja ja tasasuuntaussilta. Näissä "tyjäkäyntijännite" (kun virta 0 A) voi olla hyvin korkea (tyyliin 18 V), joten tällainen laturi pukkaa väkisin virtaa täynnä olevaan akkuun, aiheuttaen ylilatauksen/akun kiehumisen. Näitä ei missään nimessä voi pitää koko ajan kiinni akussa, toisin kuin nykyaikaisia äly/ylläpitolatureita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuoo oli silkkaa tyhmän tynnyrin kolinaa.

        Virta riippuu latausjännitteestä. Kyseessä lie joku muinainen laturim, missä on vain muuntaja ja tasasuuntaussilta. Näissä "tyjäkäyntijännite" (kun virta 0 A) voi olla hyvin korkea (tyyliin 18 V), joten tällainen laturi pukkaa väkisin virtaa täynnä olevaan akkuun, aiheuttaen ylilatauksen/akun kiehumisen. Näitä ei missään nimessä voi pitää koko ajan kiinni akussa, toisin kuin nykyaikaisia äly/ylläpitolatureita.

        Kun akku on täynnä, niin se ei enää ota vastaan latausta/virtaa. Aika lähelle nollaa tippuu virta tällöin. Täysin nollaan ei kenties mene, mutta melko lähelle sitä.


    • Anonyymi

      Tuo 2A on ihan hyvä lukema.

    • Anonyymi

      Jollain 4 ampeerin laturilla hyväkuntoista akkua ladattaessa latauksen loppuvaiheessa kennojännite nousee lähelle 2,7 volttiin joten akun jännite on yli 16 volttia. Tämä siis perinteisellä lyijyakulla.
      Alin kennojännite saa kyseisellä akkutyypillä laskea 1,85 volttiin jolloin akku on purkautumisrajalla. Akku on tuolloin syytä ladata . Varsinkin kuormitusvirtoja ollessa päällä saattaa akku tyhjätilassa lähteä tuhoutumaan ja akun jännite saattaa syöksyä nollaan.
      Kun täyteen ladattu akku irroitetaan latauksesta akun kennojännite laskee huippulukemasta jonkin ajan kuluttua 2,0 - 2,1 volttiin. Akun kokonaisjännitteen ollessa 12-13 voltin välillä.

    • Anonyymi

      Onko auton akku täys kun mittari näyttää 1.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      139
      3095
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1686
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1374
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe