APUA. Huimaus, pahoinvointi, humina korvassa...

sakke12345

Hei, pystyttekö antamaan joitakin vinkkejä ja olisi tosi mukavasti tehty! Minulla on tässä ollut jo 1 kk verran päivästä toiseen pahoinvointia ( en silti ole oskentanut kertaakaan ), huimausta on ollut, vatsa alkuviikon oli kauhealla ripulilla, ei silti vieläkään ole toiminut täydellisesti kuukauteen. On ollut höperö olo tässä koko ajan, kun katson jonnekkin ja yritän selventää niin kestää hetki kun ''nään'' kunnolla. En pysty havainnoimaan niin nopeasti mitä ennen tätä sairautta. Olen laihtunut 4 kiloa ja painoindeksini on normaali, mutta olen taas ruvennut syömään suht normaalisti ja 1-2 kg on tullut takaisin. Kun oireet ilmenivät, olin todella kalpea, nyt tullut väriä takaisin naamaan. Välillä kun katson telkkaria ja varsinkin kun pelaan videopelejä, minulle tulee vain pahempi olo, sellainen kuvottava. Kiinnitin huomiota noin 1,5 viikkoa sitten oikean korvan sellaiseen huminaan, (en tiedä tarkkaa miten kuvailen sitä) mutta se tuntuu sellaiselta aaltoilevalta huminalta, ihan kuin korvan sisällä värisisi jokin.Kuulo siis hieman huonontunut ja on välillä vaikeaa ottaa joittenkin ihmisten puheesta selvää, korkeat äänet taas ärsyttävät korviani ja mielestäni hieman säröilevät. Olen ollut jo kuukauden sairaslomalla, enkä yksinkertaisesti vain pysty päivässä tekemään mitään kuin tulee huono olo (pahoinvointia) ja pientä huimausta ja sitä on koko ajan. Olen tässä nukkunut joka yö yli 10 tuntia ja välillä hieman enemmänkin, mutta silti olen joka päivä tosi väsynyt. Olen käynyt kunnan lääkärissä jo 4 kertaa, verikokeet on otettu, niistä katottiin nestetasapainoon liittyvät arvot (jos tuota tarkoitettiin lääkärissä) niissä ei selvinnyt mitään myös ulostuskoe joka näytti negatiivista. Minun on vaikea kulkea linja-autolla ja ainakin autolla, koska siellä iskee sellainen ''matkapahoinvointi'' ei siis ennen ole tullut, mutta tässä on tullut kun olen kipeä ollut. Mieleni on ollut hieman maassa... On myös ollut pientä päänsärkyä etu puolella päätä. Tämä korvan humina oli alkuvaiheessa hyvin hiljainen, kuulin sen kun olin menossa nukkumaan, nyt se on voimistunut ja kuulen sen kun olen huoneessani vaikka tietokoneella ( aaltoilevaa huminaa ). Verenpaineeni on sys 130mmHg , 82 DIA. mmHg, 70 PUL./min. Huimauskohtaukset on onneksi helpottunu, silloin kuin tuli kohtauksia, alkoi kiertohuimaus, sydämmen syke nousi korkealle ja tunsin vartalossani sellaista pientä sisäistä vapinaa... en osaa kuvailla sitä.On ollut ihan pientä kuumetta päällä välillä. Neljännen kerran kuin kävin lääkärissä, tajusin sanoa että minulla on huminaa korvassa. Hoitaja kurkisti sinne ja ei osannut sanoo mitään oireistani, määräsi vain minulle uuden ajan ja korvahuuhtelun ( vaikkua paljon korvissa ) ja sanoi että hän ei ainakaan näe korvassani mitään punoitusta. En ole vielä käynyt lääkärillä. Oireet alkoivat pienellä pahoinvoinilla töissä aamulla kun olin nauttinut 2 kuppia kahvia, vaikka en juo vakituisesti kahvia ja sitten ripulilla. Illemmalla tuli pientä hengenahdistusta, paha kiertohuimaus ja pahoinvointia. Välillä pahimmillaan luulin pyörtyväni mutta en kertaakaan ole pyörtynyt vaikka tosi lähellä on ollut. Ulkona olen jaksanut olla ehkä 2-3 päivässä 1-2 tuntia. Välillä kun syön se saattaa helpottaa hieman oloani. Piippausta vasemmassa korvassa tulee välillä ja oikeassa siis tätä huminaa. Päässä tuntuu hieman oudolta, ihan kuin olisi jonkinlainen paine päässä, sellane pieni paine. Enkä vieläkään oikein pysty kävelemään suoraan kun rupee näössä heittelemään. Kiitos kun olette jaksaneet lukea tämän ja toivoisin että voisitte hieman antaa vinkkejä miten elää tästä eteen päin ja mitä tehdä.... Olen vasta 18 vuotias ja tämä on ollut elämäni kauhein kuukausi.. P.S. Tänään kun kävin terveyskeskuksessa puhdistamassa korvaani, täti alkoi putsata sillä ihmeen ruiskulla mun korvaa, pystyi putsata vain hetken niillä nesteillä, ennen kuin tuli tosi pyörryttävä ja huimaus fiilis päälle. Rupesi vain pyörimään kaikki päässä ja näin aluksi kaikki kahtena hetkellisesti. Vaikkua kuulema tosi paljon korvassa, että pitää tulla parin päivän päästä takas ja pitää käyttää joka päivä remowaxia (korvatippoja) jotta huuhtelu onnistuisi... Saattaako kaikki johtua vain korvastani?

7

9695

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinäpä sitä

Epäilenpä, että olet saanut influenssarokotuksen. Sikapiikin oireistoon kuuluu vinhasti kaikkia vikoja, jopa korvien tinnitusta on kuultu. Paniikkihäiriökin voi iskeä kuin salama kirkkaalta taivaalta. Natriumglutamaatin tiedetään myös saavan vatsan löysälle, koska se lisää liiaksi suolahappoa vatsaan, päänsärkyäkin se aiheuttaa.

• sakke12345

Hei! Ei ole rokotuksista kiinni, koska en ota niitä!

• aloittajalle voimia

No selvä juttu, sehän johtuu sitten siitä, ettet ole rokotuksia ottanut...

Mutta itse asiaan. Et sinä täältä vastausta löydä, epäilen kovin. Hyvä, että olet käynyt lääkärissä ja kokeilla on voitu poissulkea paljonkin mahdollisia aiheuttajia.

Korvien puhdistus aiheuttaa todi monelle pyörrytystä. Muistan itse kuinka hoitaja kielsi minua sulkemasta siliäni, jottei tuota pyörrytystä tulisi ja tietenkin mä sitten suljin silmäni kesken homman ja heti tuli pyörryttävä ja paha olo.

Toivottavasti asiat selviävät ja saat avun, jos ei, niin pyydä lähetettä erikoislääkärin vastaanotolle.

Ja vähän vaikeaa oli hahmottaa kaikkia kirjoittamaasi, koska et käyttänyt mitään kappalejakoa, se olisi helpottanut kovasti lukemista. Tää siis vaan ihan vastaisuuden varalle.

• 14+9

Mikäli korva on tukossa saattaa se aiheuttaa tasapainohäiriöitä sekä huimausta. Tärykalvoon on myös saattanut päästä viirus joka aiheuttaa samankaltaisia oireita. Suosittelen käyntiä korvalääkärillä joka osaa tutkia korvat perusteellisesti.

Sanoit, että sinua alkoi pyörryttää kun korvaa huuhdeltiin. Tämä viittaa siihen, että tasapainoaistissa (joka sijaitsee korvassa) ei kaikki ole kunnossa. Huuhtelussahan nimittäin pidetään päätä sivuasennossa. Luultavimmin saat enemmän vastauksia kun vaha saadaan pois ja korvaan näkee kunnolla mikäli tosiaan sen verran vaikkua korvassa on.

Voit kokeilla ottaa buranaa 3 kertaa päivässä ja katsoa auttaako se tilannetta ollenkaan. Jos on vettä korvassa niin tällöin yleensä määrätään 3x burana 600 sen hoitoon.

Voit myös kokeilla ns. lämpimiä kuppeja jotka saattavat avata korvia. Eli kiehautat vettä. laitat sitä tilkan kahteen mukiin. Tämän jälkeen mukiin paperia niin ettei kuumaa vettä vuoda ulos lasista kun laitat sen sivuasentoon. Laitat kupit korviin ja tuet toisen esim. seinään (tai pyydät kaverilta apua), otat nenästä kiinni ja "puhallat", eli pidät suun ja nenän kiinni ja puhallat. Paljon tehokkaampi kuin ilman laseja, mutta kannattaa olla varovainen ettei aukea liian nopeasti jos ovat aukeakseen.

Myös korvatulehdus aiheuttaa sen, että korva tuntuu olevan tukossa. Kannattaa samalla myös pyytää tarkistamaan ettei ole ns. liimakorvaa joka aiheuttaa mm. kuulon heikkenemistä. Tähän on yleinsä hoitona käytetty putkia korvissa.

Etuosan päänsärky taas luultavimmin on ns. flunssapäänsärkyä eli korvakäytävä ja nielun väliset käytävät ovat tukossa. Voi johtua tietenkin muustakin.

• Kovin ovat tuttuja oireesi minulle,olet kuitenkin vasta 18 joten saatan olla väärässä kun kerron että minä kärsin yli 30 vuotta huimauksesta ajoittain kunnes jo eläkkeellä ollessani tuli oikein supervahva kohtaus ja ei muuta kuin ensiapuun ja sitä kautta myös korvalääkärille jonka luona kävin kuukauden välein ja n.vuoden kuluttua oli diaknoosi selvä:Menieren tauti.Siinä yleensä on ensioireena kuulon heikkeneminen mutta minun kuuloni ei ole heikentynyt ja lääkäri totesikin että tapaukset ovat kaikki hieman erilaisia ja se voi olla myös ilman kuulon heikkenemistä,tosin puhelinlangat laulaa korvissani melkein tauotta,ei kuitenkaan niin että se olisi elämääni pilannut ja kun sain omalääkäriltä Vertipam reseptin niin olen elänyt melko normaalia elämää kohta 2 vuotta ilman pahempia kohtauksia.
      Tiedän myös että asentohuimauksessa on noita samoja oireita ja se on korjattavissa,Menieren tauti on kestettävä hamaan loppuun asti.
      Kehoitan kääntymään hyvän korvalääkärin puoleen niin ainakin saat tietää asiat jotka voi sulkea pois laskuista.Zemppiä vaan.

• sakke12345

Kiitos vastauksestasi! Enpä osaa enää sanoa onko korvista kiinni.... On myös ruvennut tulemaan paniikkikohtauksia... Ensimmäisestä kohtauksesta nää kaikki oireet on saattanu jäädä mulle päälle :/ Enpä tiedä, jo melkein 5 viikkoa pelkästään kotona ollessa.....

• Kohtalotoveri

Itselläni täysin samanlaista oiretta ollut ja itse olen 19 vuotias. Olen vain pakottanut itseni tekemään asioita vaikka pahalta välillä tuntuukin. Yllättävän hyvin olen nyt pystynyt toimimaan vaikka outo olo seuraakin paljon mukana. Aikalailla päänsärkyä, mahan turpoilua ja jonkinlaista pientä huimausta, epätodellista oloa ollut jatkuvasti. Varsinkin kun seuraa tarpeeksi pitkään tietokoneen ruutua tai jotain kirjan tekstiä, niin tulee todella huono olo. En tiedä johtuuko omat oireeni korvista, ne putsattiin pari kuukautta sitten ja nyt ainakin kuulo toimii, mutta oireet eivät ole kadonneet. Minut on tutkittu aika hyvin, eikä sydämmessä, keuhkoissa, hemoglobiinissa, mahalaukussa yms ole vikaa, korvia ei tosin ole vielä perusteellisesti tutkittu. Mitään tulehduksia ei ainakaan ole.

Oireesi voivat tosiaan johtua jo pelkästään siitä, että pelkäät niitä. Itse olen huomannut jonkinlaisia tilanteita joissa oloni on helpottuneempi. Olin hyvin hermostunut ja ahdistunut kun luulin, että sairastan jotain vakavaa, kuolemaan johtavaa tautia, mutta nyt oloni on helpottuneempi kun mitään hälyttävää ei ole löydetty. Tuntuu jo, että kaikkia tilanteita jo paljon helpommin ja alan päästä mukaan normaaliin elämään. Kannattaa askel kerrallaan edetä ja tehdä asioita vaikka tulisi kuinka huono olo. Minullakin on ollut noita kohtauksia, jossa tuntuu jalat lähtee alta, mutta niin ei ole kuitenkaan ikinä tapahtunut, enkä usko että sinullekkaan koska vaivasi kuulostavat niin samanlaisilta.

Luota vain kehoosi, se pitää sinua varmasti hengissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5240
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      2485
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      268
      2406
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2359
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1694
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1488
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      52
      1084
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1043
    9. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      1016
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66