Paino-indeksin luotettavuus riippuen vartalotyypistä

Hei kaikki kanssalaihduttajat!
Olen varmaan aika monelle tutussa "pari kiloa jos sais alaspäin ja vähän kiinteämmäksi"- tilanteessa!
Mutta kysymys kuuluu, miten luotettavana pidätte painoindeksiä?
Olen itse vain 154 cm pitkä ja painan nyt noin 60 kg ja painoindeksi on noin 25.3
Kuitenkin haluaisin tietää BMI:n vaikutusta erilasiin vartalotyyppeihin. Olen mallltani kurvikas, rinnat ovat 65E, ja vyötärö on aika kapea 74 cm. Ja lantio taas noin 97 cm (mitta ollut hukassa jo jonkin aika...!)
Minkä verran vartalotyyppi "vaikuttaa" painoindeksin luotettavuuteen? Alan pikkuhiljaa olla tyytyväinen vartalooni, mutta indeksi ei näytä niin kovin hyvälle!

28

1424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edgsgfs

      74 cm vyötärö *_* mulla ois sellasee matkaa viel 10 cm. (sori ei oo ajankohtanen kommentti:D)

      Tosin ittelläniki on aika isot rinnat, D85 ja painoindeksi 24,2 (laihdutus kesken tosin)

      • Kysyy

        Miksi laihdutat, kun olet ihannepainossa?


    • fattylady

      No ei 74cm vyötärö mikään kapea ole, itselläni on vyötärö 75-76cm ja olen aika punkero.. kapea vyötärö on alle 70cm

      • jiiz125

        tai sit sulla on vaan sairas kuva itsestäs, kyllä mun mielestä 74cm on jo aika kapea, varsinki noin kurvikkaalle naiselle!


      • mitat tatim

        154 senttiselle 74cm vyötärö ei ole kapea! Tai metrin lantio metrin korkeudella lattiasta..


      • ndwkl
        jiiz125 kirjoitti:

        tai sit sulla on vaan sairas kuva itsestäs, kyllä mun mielestä 74cm on jo aika kapea, varsinki noin kurvikkaalle naiselle!

        Ei 74cm kyllä ole kapea 154cm pitkälle. Ainakaan minun mielestä, tosin onhan tuo makukysymys. Minun mielestä normaali vyötärö (n.165cm pitkälle, jos jokin keskimitta otetaan) on 70-80cm, iso jos on yli 80cm, ja kapea jos on alle 70cm. Itselläni on 63cm, ja en edes osaa pitää erityisen kapena (vaikka kapeahan se on), kun monilla muilla naisilla on vielä selvästi pienempi vyötärö, varsinkin lyhyillä naisilla. Tämä nyt tällaisena off topiccina Mutta eikö se järkikin sano että jos ylipainon raja menee 80cm vyötärössä, niin ei se 74cm kyllä varsinaisesti vielä kapea ole.. Vaikka olisi kuinka lantiota ja rintaa.


    • watersoluble

      No eihän tolla painoindeksillä o mitää merkitystä :) jos ite tykkäät sun vartalosta nii se on tärkein asia!! Ja miehetki pitää kurvikkaista naisista:)

    • Keizei

      Painoindeksillä ei ole MITÄÄN VÄLIÄ, vaan vyötärönympäryksellä. Kunhan vyötärösi on alle 80 cm, ei ole riskiä sairauksista ja ei tarvi laihduttaa. (:

      • ...

        Yleistät nyt vähän liikaa. Vaikka vyötärönmitta olisi alle 80 cm, ei se tarkoita että sairastumisriski olisi nollassa, se on vain pienempi kuin vyötärölihavalla.


      • Kysyy

        Oikein. Valitettavasti tuijotetaan lukuja, eikä peilin kuvaa, koska sairastuneella se kuva vääristyy.


    • -M-

      Turha sitä on tuijottaa mitään painoindeksejä, ne on vaan suuntaa-antavia. Peili on se mikä kertoo totuuden.

      • ndklk

        Peiliäkin parempi on mittanauha. Jos saisin kymmenen senttiä joka kerta kun tapaan oikeasti hoikan joka pitää itseään läskinä, ja pullean joka pitää itseään normaalipainoisena/hoikkana, olisin jo aika rahoissani :) Niin se vaan on että ihminen on huono arvioimaan itseään, ja liiankin kärkäs arvioimaan muita. Mittanauhat kehiin, niin voi olla realistinen. Niitä voi vaikka verrata yleisten kokotaulukkojen senttimetrimittoihin.


    • ....................

      Juuri tätä samaa pohdin, sulla on tilanne parempi kun paino on juuri noissa naisellisissa osissa. Minä olen 157 ja painan 61 kg. Olen siis normaalipainoinne. Mutta...kaikki on vyötäröllä !! Ja rinnoissa D-kuppi. Eli kun katson peiliin, en näe sieltä tyytyväistä naista. Siksi päätän laihduttaa, tavoitteena on 55 kg. En ole ensikertalainen laihduttamisessa joten uskon että onnistun vaikka vilua ja nälkää saa nähdäkin :). Mutta onneksi tuo vyötäröläski kyllä lähtee helposti kun vauhtiin pääsee. Noudata painovartijoiden pistesysteemiä.

    • äerhneri

      Noin lyhyelle naiselle 74cm vyötärö ei ole mikään kovin kapea, etenkin kun sun kuppikoossa tuo ympärysmitta on 65, eli oot siis siro rakenteinen.
      Selkeesti sulla on kuitenki tiimalasityypin vartalo, niin kilot ei näytä niin pahalta kuin esim omenavartaloisella. Painoindeksiä parempi mittari on mun mielestä rasvaprosentti, mutta painoindeksikin on "normaalille" ihmiselle ihan hyvä suuntimen näytin.
      Sit ku sun vyötärön ympärys on alle 70 nii mun mielestä aika hyvä sitte :)

    • bmi 26,2

      Itse olen 160cm pitkä ja ajattelin että mun vartalomallilleni (isorakenteinen) 60-62kg olisi sopiva. Kävin kuitenkin kehonkoostumusmittauksessa kun työpaikan puolesta sellainen maksutta saatiin, ja sen mukaan mun ihannepaino olisikin 67kg, eli bmi 26,2 ja sen mukaan ylipainoa. Mulla on myös kurvikas tiimalasityyppinen vartalo, ja olen jo keski-ikäinenkin, joten uskoisin tuon kehonkoostumusmittauksen olevan parempi mittari kuin pelkkä bmi-lukema.

    • 423

      Jos olet tyytyväinen vartaloosi, niin miksi katsot taulukkoja?

    • NainenVm83

      Kehonkoostumus mittaus täyttä kakkaa! Näin kiltisti sanottuna. Mun kropassa oli kaikki muka vialla. Tiedän että ylipainoa on (pitkä 160 cm, paino 72 kg. Omistan päärynävartalon ja kaikki pepussa ja ei haittaa:D. Hyvä paikka kiloille). Rasvaprosentit ja kaikki muu huiteli jossain taivaissa.

      Kävin sitten lääkärillä vuositarkastuksessa. Kolesteroli, verenpainen, paastosokeri ja esim. hemoglobiini niin kaikki olivat loistavia. Kehaisi lääkäri vielä hyvänkolesterolin laatua(syön ihan normi kotiruokaa ja ainoa herkku mitä suuhun tungen on suklaa....senkin edestä sitten:P)

      Lääkäri sanoikin ettei noihin todellakaan kannata uskoa. Ei oo mitään näyttöä.
      Hyviä geenejäkään ei voi lukea pois:) (isä 196 cm pitkä, painaa 150 kg, ikää 50 v. Koskaan ei ole mitään sairauksia. Kaikki arvot kohdillaan, äiti taas pieni ja hoikka ja arvot päin persusta;)).
      Jos itsellä on hyvä fiilis ja ei ole sairas niin on aivan sama mitä muut sanoo, kunhan itse oot tyytyväinen sun vartaloon ja elämään:)! Taulukkoon en jaksa tuijotella. Jos jotain virallista tahoa haluat uskoa, kannattaa kokeilla lääkäriä.

      Itse nautin elämästä ja eipä tuo ylipaino miehiäkään luota pois ole vienyt:). Kaikki riippuu omasta kehonkuvasta.

      • Heh !

        >

        Monesti ainakin ne mittarit ovat heikkoja, mutta kait se kehonkoostumus (jos sen pystyy tarkasti mittaamaan) on ihan hyvä mitta - parempi kuin BMI.

        >

        Ei se tarkoitakaan, että jos on ylipainoinen, on välttämättä tulisi esim. metabolinen oireyhtymä. Sen riski vaan kasvaa kun BMI kasvaa (pieni ylipaino ei juuri riskiarvioissa näy). Joskus näin jopa sellaisen tutkimuksen, joka päätyi siihen, että BMI 27 olisi kaikista terveellisin paino, mutta tämä taitaapi enemmän kertoa siitä, että normaalipainoisten ja lievästi ylipainoisten terveys on yhtä hyvällä tolalla.

        >

        Jees, hoikkuus ei takaa sitä, ettei sairastuisi vaikka sydäntautiin, mutta lihavuus lisää sydäntaudin riskiä. Tästä on kyse.

        >

        Samaa mieltä (näin miehenä).

        Mutta mutta, itse asiassa tuo päärynä vs. omena ja niiden välinen terveellisyysero on nykyjään haastettu. Ilmeisesti sillä ei sitten välttämättä olekaan merkitystä terveyden kannalta, missä ne kilot on.


    • se on vain numero

      Painoindeksihän on ehdottoman luotettava, mutta eihän se ole mikään absoluuttinen totuus. Toiselle sopiva painoindeksi voi olla 22 ja toiselle 27.

      Itse olen laihdutellut ja terveystarkastuksessa terkkari totesi että ei ehkä kannata enää laihduttaa vaikka painoindeksi oli vielä 26. Se on niin yksilöllistä että mikä paino näyttää kenellekkin sopivalta. Lihaksikkaan ihmiset on luonnollisesti painavampia vaikka rasvaa ei olisikaan paljon.

    • Tosi hyviä mielipiteitä! Ehkä mieki oon vaan itseeni tyytyväinen näin. :)
      Ihanaa vappua kaikille!

      • Heh !

        >

        Näin tee !

        No, jos nyt haluat jotain muuttaa tms., niin laskin, että jos "laihdutat" vajaan kilon, niin olet normaalipainoinen. Käytännössä tämähän on päivien välistä normaalia vaihtelua, joten en oikein pysty Sinua ylipainoiseksi nimeämään. Ota siis rauhallisesti vaan.

        Tosiaan, tuo BM-yksiköt on tarkoitettu niin, että eri ruumiinrakenteen omaavat ihmiset olisivat sillä rakenteellaan normaalipainoisia. Siksi tuo normaalipainon vaihteluväli on noin suuri (BMI 19-25). Siis 25 on vielä normaalipaino sellaiselle ihmiselle, jonka ruumiinrakenne on lihaksikas (yl. miehillä) tai kuten Sinun tapauksessasi kurvikas. Voipi olla, että olet "epätavallisen" kurvikas, joten Sinun normaalipainosi ei välttämättä ole BMI-asteikolla normaalipainon rajoissa. [BMI:hän ei päde esim. kehonrakentajille.]

        Ja tosiaan, edes pieni ylipaino ei ole terveyshaitta. Vasta sitten kun BMI nousee jonnekin lähemmäs 30:tä, niin riskit alkaa lisääntyä ylipainon vuoksi (ja todenteolla riski kasvaa vasta kun BMI ylittää n. 35). BMI on hyvä mittari ihmisille, jotka ovat "sokeita" omalle ruumiinrakenteelleen, mutta jos oikeasti tajuat, ettei Sinussa juuri ole liikaa rasvaa, niin miksi sitä sitten pitäisi yrittää laihduttaa. Ja pitäähän sekin vielä lisätä, että miehistä silmää miellyttää nimenomaan kurvikkaat leidit (puhun tietysti nyt omasta puolestani), joten huoli pois senkin suhteen.


    • Tiimalasi(ko)

      Itse olen 165 cm ja painan 64 kiloa. Vyötärö on 64 senttiä eli olen tyytyväinen.

    • 15+17

      164/64, oot tiimalasi vasta jos lantio ja rinnaympärys on 89-94cm.

    • löllerötär

      Mä olen 165 cm ja painan 68, just normaalipainossa. Vyötärö on 74 cm ja vartalo melko lailla tiimalasi, olen rintava mutta lantio ehkä vähän kapeampi.

      Kuitenkin kun katson peiliin, olen mielestäni melkoinen löllerö. Liikun noin 15 tuntia viikossa eri tavoin, mm. kuntosalilla, joogassa, uimahallissa. Syön terveellisesti mutta liikaa, kuten painokin kertoo. Eli vaikka olen taulukon mukaan normaalipainoinen just, olen kyllä omasta mielestäni melko lihava kun katson rehellisesti peiliin. Hyvä paino olis varmaan 60 kg. Mutta jonkun toisen paino ja pituussuhteet voi mennä ihan toisin. Enkä ole mitenkään syömishäiriöinen, rehellinen vaan, ja tuota 8 kg tuskin koskaan saan laihdutettua, yritetty on. Näillä mennään.

    • minätäällävaan

      Tulin tänne kehumana omaa vartaloani, 168/59 vyötärö 60cm tissit 70D. Olen mielestäni liian lihava.
      Unohda noi indeksit. Unohda itseasiassa kaikki painojutut kokonaan. Ei niillä tee mitään, paitsi saavuttaa paskan fiiliksen.

      • raatorehellinen

        Niin että pää pensaaseen ja hyvin menee vai?


      • Kysyy

        Just näin, kilot senku kertyvät, kun rupeaa vaan miettimään ruokaa ja sen kieltämistä.


    • veeäm43

      Paino pysyy. Mitat muuttuvat.
      25v ikäisenä olivat mittani 176cm., 85kg, vyötärö 78cm. Olen mies. Muistan vyötärömitan koska silloin teetin elämäni ainoa mittapuvun.
      Nyt 50 vuotta myöhemmin painoni on sama, 85kg mutta olen lyhentynyt 172cm;:iin ja vyötäröni on 92cm.
      Indeksi on muuttunut ainoastaan lyhenemiseni verran vaikka kehon rakenne on muuttunut.
      InBody720:n mukaan olen muutaman sadan gramman tarkkuudella ihannepainossani!

      Pettäköön indekseillä itseään ne jotka haluavat! Mittanauha, vaatteiden sopivuus ja luotettava kehon koostumuksen mittaus ovat objektiivisempia. Peilistäkin moni näkee sen mitä haluaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe