ötö..tötö...
Pakkoruotsi kouluaikoinaan on vienyt ajan ja energian.
Voi tuota Rehniä ja tuota huonoa englannin puhetaitoansa!
41
167
Vastaukset
- **
Etkö muuta keksinyt?
Ainakin se puhuu paremmin kuin minä ja onko pakko aina mollata jotain julkkista tai politikkoa/virkamiestä.
- Kyllä minustakn
Suomen koululaisten tulee päästä eroon tuosta pakkoruotssta, murteesta, joka ei auta meitä tippaakaan esim. v i e n n i n edistämisessä, joka on talouden kannalta ensiarvoisen tärkeätä.
Englanti, saksa, ranska, siinä meille tekemistä ...eikä olsi venäjäkään muuksi kun hyödyksi.- mmeikeläine.n
Olen samaa mieltä. Ikinä en koulussa pänttäämääni ruotsia ole missään tarvinnut. Sen helkutin svenska kun vielä oli pakko läpäistä yo -kirjoituksissa. Espanjaa ja venäjää olen opiskellut vuosien ajan kansalaisopistossa harrasuksena ja kummastakin kielestä on ollut hyötyä.
Yhtä jääräpäisyyttä ja pölhöyttä on tuo ruotsinkielen pakko. Bättre folk, si si ja da da! - nouhurri
mmeikeläine.n kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Ikinä en koulussa pänttäämääni ruotsia ole missään tarvinnut. Sen helkutin svenska kun vielä oli pakko läpäistä yo -kirjoituksissa. Espanjaa ja venäjää olen opiskellut vuosien ajan kansalaisopistossa harrasuksena ja kummastakin kielestä on ollut hyötyä.
Yhtä jääräpäisyyttä ja pölhöyttä on tuo ruotsinkielen pakko. Bättre folk, si si ja da da!Totta joka sana, miksi suomalaiset eivät tajua!
- 4+12
Ei voi muuta kuin tuntea myötähäpeää. Rehn voisi vaihtaa itselleen Kreikan kansalaisuuden.
- v6
Aivan kamalaa on Rehnin englanti. Myötähäpeä on se tunne minullakin sitä kuunnellessani. Kyseessä on englannin kielen raiskaaminen.
- Vyötärö 98
v6 kirjoitti:
Aivan kamalaa on Rehnin englanti. Myötähäpeä on se tunne minullakin sitä kuunnellessani. Kyseessä on englannin kielen raiskaaminen.
Se on muutenkin ihan pihalla. Kreikkalaiset eivät anna herrojen leikata tulotasoaan.
Eikö nää tajua ?
- Taivaan tosi
Työtä, työtä,työtä,työtä,työtä,työtä saatu ruotsin kielen ansiosta.
- Viittomakieli pakoll
Viittomakieli pakolliseksi peruskouluun, että eläkkeellä ymmärtää missä leipäjono on.
- et silviisii
Turha haukkua Rehnin kielitaitoa, jos oma kielitaito on kevyellä pohjalla. Olen päinvastoin kuullut englantia äidinkielenään puhuvan kielenopettajan kehuvan Rehnin kiitettävää kielitaitoa. Eri kansallisuudet puhuvat erilailla, vertaa tanskalaiset, saksalaiset.
- yllätyt varmaan
Sinä aloittaja, kun näytät olevan englannin taitaja, niin kuunteleppa joskus, miten puhuvat muiden maiden politiikot englantia eli ne, joiden äidinkieli ei ole englanti.
- ...
Jaa.
Mun käsittääkseni tyypillä erinomainen kielitaito. Kv- tehtävissä erittäin pitkään, työkieli englanti ja ihan varmasti joutuu käyttämään muitakin, ymmärtää ja tulee ymmärretyksi. Ääntäminen ei ole Oxford- englantia, mutta ainakaan mun korvaan taivutukset sujuu hienosti, tekstiä tulee nopeasti ja sanasto tietenkin on hanskassa. Joopa, kirjoitteleppas ja lueskeleeppa muutama vuosi englanninkielisia asiakirjoja, julkinen esiintyminen kuitenkin vain enemmän sivuseikka ja siinäkin riittää, että tulee ymmärretyksi.
Eikä muuten tarvitse tulkkia.
=DW=- ...
Piti lisäämäni.
Mulla jotenkin tullut käsitys, että lievä tankeroenklanti on paljon selkeämpää ymmärtää, kuin viimosen päälle hiottu brittiääntämys. Siis ei äidinkielenään puhuville. Jenkithän puhuu varsin suorakulmaista englantia, se kun on alunperin erittäin monikielinen maa Joku brittiläinen slangi on taas niin täynnä nyansseja ja sivumerkityksiä, että ei se oikein ole virkamieskieltä.
=DW=
- Tankerot!
Suomalainen mies kuuluu paksukielisiin.
On vaikea oppia mitään kieltä. - görgyj
Kyllähän tuo Stubb on oppinut
molemmat hyvin.- Naurettava vertaus!
Kyllä Jari Sillanpääkin osaa ääntää hyvin Ruotsia , miksiköhän.
Ai, on 60 .set menossa nyt vasta Suomessa peruskouluun ?
Höpö höpö, asia ratkaisee, jokainen puhuu maailmalla englantia omalla korostuksellaan...
- löytyisikö gooklesta
Löytyyhän täältä 60 palstalta myös sellaisia, joille ns." pakkoruotsi" ei ollut mikään ongelma koulussa, koska sitä ei opetettu, kuten ei muitakaan vieraita kieliä.
Innolla muistelen, kun joku oli päässyt oppikouluun ja opetti, että pappi=prest, hevonen=hest. Myöhemmin opin tuon öö höö öö.
Karmein oppini olikin "förklede", "lagerblad", ja "skulder", mutta sitä maailmankaikkeutta en oppinut koskaan sanomaan ruotsiksi, koska se oli edellytys, että lapseni tiskaisi astiat.
Skulderiin törmäsin taas maksutilanteessa, kun sain "maksumääräyksen" lapseltani, että maksaisin 300,mk ja lapussa oli vain "skulder Katja 300,mk".
Menin pankkiin ja kirjoitin tilisiirtoon Skulder Katja 300,mk.ja taisi olla tili numerokin? Ei löytynyt oikeaa tiliä tällä nimellä, joten siinähän pähkäiltiin koko pankkihenkilökunnan kanssa, kunnes joku hokasi, että skulder tarkoittaa vain velkaa!!!!
Tuosta kielitaidon ristiriitaisuudesta voimme kai olla hyvinkin erimielisiä, sillä jopa Suomessa on mukamas "Sipoon" ruotsi ja "Rannikko" ruotsi aivan eri kieliä, joilla ei suinkaan ihan vaivatta pärjää Ruotsissa.
Kunnia heille, jotka vieraita kieliä osaavat, mutta kyllä ikäisiäni ihmisiä on viellä paljon, jotka eivät ole edes tummaihoista nähneet, muuta kuin hevosilla liikkuvia kerjäläisiä.
Asun yhteisössä, jossa asuu noin 50 henkilöä. Olen ainut, jolla on netti. Rollaattori on melkein jokaisella, joten tiedonkulku on sitäluokkaa!!??
Nythän melkein jokainen tieto ja uutinen on "katso netistä" www. löytyisikö gooklesta kirjoitti:
Löytyyhän täältä 60 palstalta myös sellaisia, joille ns." pakkoruotsi" ei ollut mikään ongelma koulussa, koska sitä ei opetettu, kuten ei muitakaan vieraita kieliä.
Innolla muistelen, kun joku oli päässyt oppikouluun ja opetti, että pappi=prest, hevonen=hest. Myöhemmin opin tuon öö höö öö.
Karmein oppini olikin "förklede", "lagerblad", ja "skulder", mutta sitä maailmankaikkeutta en oppinut koskaan sanomaan ruotsiksi, koska se oli edellytys, että lapseni tiskaisi astiat.
Skulderiin törmäsin taas maksutilanteessa, kun sain "maksumääräyksen" lapseltani, että maksaisin 300,mk ja lapussa oli vain "skulder Katja 300,mk".
Menin pankkiin ja kirjoitin tilisiirtoon Skulder Katja 300,mk.ja taisi olla tili numerokin? Ei löytynyt oikeaa tiliä tällä nimellä, joten siinähän pähkäiltiin koko pankkihenkilökunnan kanssa, kunnes joku hokasi, että skulder tarkoittaa vain velkaa!!!!
Tuosta kielitaidon ristiriitaisuudesta voimme kai olla hyvinkin erimielisiä, sillä jopa Suomessa on mukamas "Sipoon" ruotsi ja "Rannikko" ruotsi aivan eri kieliä, joilla ei suinkaan ihan vaivatta pärjää Ruotsissa.
Kunnia heille, jotka vieraita kieliä osaavat, mutta kyllä ikäisiäni ihmisiä on viellä paljon, jotka eivät ole edes tummaihoista nähneet, muuta kuin hevosilla liikkuvia kerjäläisiä.
Asun yhteisössä, jossa asuu noin 50 henkilöä. Olen ainut, jolla on netti. Rollaattori on melkein jokaisella, joten tiedonkulku on sitäluokkaa!!??
Nythän melkein jokainen tieto ja uutinen on "katso netistä" www.No ei tuota ainakaan kansakoulussa aikanani vastaan tullut, oppikoulussa sitten. Eikä se minulle mikään ongelma sielläkään ollut, aine muiden joukossa. Kielet sujuivat luonnostaan, opiskelematta. Matemaattisiin aineisiin piti sitten jo vähän keskittyäkin...
- Jo vain tuli
yohuuhkaja kirjoitti:
No ei tuota ainakaan kansakoulussa aikanani vastaan tullut, oppikoulussa sitten. Eikä se minulle mikään ongelma sielläkään ollut, aine muiden joukossa. Kielet sujuivat luonnostaan, opiskelematta. Matemaattisiin aineisiin piti sitten jo vähän keskittyäkin...
Ruotsia, kansakoulun 5-luokalla jo 60-luvun alussa.
Tosin vanhemmilta kun sai todistuksen että Meirän kakara ei opettele Ruottia, niin pääsi eroon tuosta, tosin tunteja taisi olla tosi vähän per viikko.
En nyt millään muista paljonko niitä ruotsintunteja oli, mutta vähän niitä oli.
Samoin oli kansalaiskoulussakin, ja taisi olla vaan tietyllä linjalla tuota Ruotsia.
Elikkä, itse oppilas valitsi sen linjan jossa oli ruotsintunteja, ja jos pääsi sille linjalle ? .. joka oli olevinaan erittäin suosittu siihen aikaan. Olisiko se ollut jokin liikelinja, täälläpäin. Näin muistan sen olleen. Jo vain tuli kirjoitti:
Ruotsia, kansakoulun 5-luokalla jo 60-luvun alussa.
Tosin vanhemmilta kun sai todistuksen että Meirän kakara ei opettele Ruottia, niin pääsi eroon tuosta, tosin tunteja taisi olla tosi vähän per viikko.
En nyt millään muista paljonko niitä ruotsintunteja oli, mutta vähän niitä oli.
Samoin oli kansalaiskoulussakin, ja taisi olla vaan tietyllä linjalla tuota Ruotsia.
Elikkä, itse oppilas valitsi sen linjan jossa oli ruotsintunteja, ja jos pääsi sille linjalle ? .. joka oli olevinaan erittäin suosittu siihen aikaan. Olisiko se ollut jokin liikelinja, täälläpäin. Näin muistan sen olleen.No niin, mie lähdin oppikouluun neljännen jälkeen ja siinä 5./6.-vuosikymmenen vaihteessa mutta kun samassa tilassa kanssani neljäsluokkalaisena olivat myös 5.-8. luokat, ei niille ainakaan minun aikanani ruotsia opetettu...
- kaikella o tarkoitus
Euroopan kärkimiehet halusivat sellaisen henkilön komissaarioksi joka ei ymmärrä mitä hänelle puhutaan, ulosanti on sellaista ettei muut ymmärrä.
Noin säästytään turhilta selittelyiltä miksi Eurooppa ottaa velkaa 1000 miljardia Euroa vuodessa...öööhhh, i tink it is a nesesssseeery to take... - Hehehehehehehhehehhe
HEhehe ...."Eurooppa ottaa velkaa 1000 miljardia Euroa vuodessa...öööhhh, i tink it is a nesesssseeery to take..."
- Olli R.-.
Creeke paaliament is veri good. I think all is all right now. After some months we
must give ögein about 100 000 000 000 to creece. It´s tankerous that Finlant is so
bad for creece. For Finlant we have soon very tankerous times in EU.
- D
DDD
Mielestäni me suomalaiset arvostelemme usein ihan aiheetta edustajiemme kielitaitoa. Kannattaa muistaa, että vain pieni vähemmistö kuulijoista puhuu englantia äidinkielenään, ja sisällön lisäksi yksi tärkeimmistä puhujan tavoitteista on ymmärrettävän kielen puhuminen. Jos puhuja tavoittelisi puheeseensa esim. mahdollisimman sujuvaa brittiaksenttia, saattaisi sujuvasti ymmärtävien lukumäärä vähentyä merkittävästi.
Kielten opiskelu on aina hyödyllistä. Ruotsinkielestä on ollut minulle monenlaista hyötyä:
se tarjosi hyvän pohjan saksan kielen opiskelulle, ja kielitutkinnon suorittaminen avaa luultavasti vielä tänäpäivänä ovia joihinkin työpaikkoihin ja/tai pienen korotuksen palkkaan. Ruotsissa ja ruotsalaisten kanssa keskusteltaessa kieli avaa positiivisia kanavia, ehkä tietynlaista yhteisöllisyyden kokemusta kauempana maailmalla. Ruotsinkieltä on myös helppo oppia vaikka kotona maitopurkin kyljestä yms. Ruotsilla avautuu myös norjalainen tai kirjallisesti tanskalainen kielimaailma, ja tarvittaessa kielen oppii siellä paljon helpommin kuin englannin kielen pohjalta.
Kielitaidosta on aina etua ulkomaalaisia kohdattaessa. Jos osaa vaikka vaan tervehtiä ja kiittää paikallisella kielellä, se auttaa luomaan ystävällisen kontaktin ja saattaa rohkaista paikallisia käyttämään jotain yhteistä vierasta kieltä, jota ovat ensin kieltäneet osaavansa.
On ollut ilo huomata, että suomalaiset käyttävät rohkeasti vieraita kieliä, eikä enää tarvitse todeta meidän osaavan vaieta monilla kielillä. Seuraavat sukupolvet taitavat kehittyä edellisiä viisaammiksi ja suomalaisten itsetunto kohentuu ihan aiheellisesti.- ruotsin kieli
Lapseni puhuu 8 kieltä ja aina mainitsee sen hyödyn, minkä ruotsin kielen opiskelu
hänelle antoi.
- det är så
Pienijärkisillä on turha aloittaa keskustelua.
- O - O
Vastaukseksi Hunkszille:
Minäkö tyhmä, nyt minä en ymmärrä mitään.;))
Jospa minusta on mukava kirjoitella, kun taas pääsin tänne. Mukavia keskusteluja. Älä unohda piristää ihanaisten päiviä ja kou... eikun houkuttaa kommentaattoreita.- puska-leena
Sinua on todella mukava lukea.
Sinulla on selvät, järkevät sanomiset. Sanot kiihkotta, keuhkoamatta.
Toki jokaisella on joillekin jotain.
Ihmettelin kauan, kun en nimmariasi nähnyt.
Jos saan sanoa, edes.
Omasta päästä. - O - O
puska-leena kirjoitti:
Sinua on todella mukava lukea.
Sinulla on selvät, järkevät sanomiset. Sanot kiihkotta, keuhkoamatta.
Toki jokaisella on joillekin jotain.
Ihmettelin kauan, kun en nimmariasi nähnyt.
Jos saan sanoa, edes.
Omasta päästä.Kiitos Puska-Leena,
ystävälliset sanasi ilahduttavat ja lämmittävät.
Olin tai saatan olla vieläkin keskustelupalstan estolistalla, kun käytän Saunalahden laajakaistayhteyttä ja samalla IP-numerolla on useampia käyttäjiä. Mielestäni käsittämätön juttu. En ole ainakaan vielä saanut vastausta/selitystä Suomi24-palauteviestiini.
Hyviä öitä ja parempia huomenia sinulle ja muillekin! - pyörinnät...
O - O kirjoitti:
Kiitos Puska-Leena,
ystävälliset sanasi ilahduttavat ja lämmittävät.
Olin tai saatan olla vieläkin keskustelupalstan estolistalla, kun käytän Saunalahden laajakaistayhteyttä ja samalla IP-numerolla on useampia käyttäjiä. Mielestäni käsittämätön juttu. En ole ainakaan vielä saanut vastausta/selitystä Suomi24-palauteviestiini.
Hyviä öitä ja parempia huomenia sinulle ja muillekin!Pyöri minullakin ylösotettu merkki eilen siis ei voinut vastata, tämä vain lehden omia toimintoja en ole tästä riippuvainen vai osa elämää. Jos pyörii koneseen pienikatko on asia pois. Minulla on vain yksi numero jos en halua vaihtaa.
Järjen köyhyyttä "vanhoilla".
- monella samoin
Koulu ja kielet, muut piti jättää pois, tietenkin jälkeen päin vähän monia, mutta hyötyä on ollut 43 vuoden ajan ja elämän lopuun saakka.
Kaikille poliitikoille jotka ovat ulkomaanyhteyksissä pitäisi pakollisena määrätä vähintään vuoden opiskelu ko. kielen kotimaassa. Eikä paljon väliä mikä maa mikä kieli, kunhan edes yhtä maailmankieltä (tai muuta selkeästi tarpeellista kieltä) osaisivat jokainen.
Pääasia että oppisivat oikeanlaisen lauseenrakennustyylin sekä painotuksen. Kirjallisestihan me ollaan aika hyviä jo koulupohjalta, mutta se puhuminen ;-(
Rehniä on karmeaa kuunnella, vaikka äitinsä olikin enkunopettaja. Ei ehkä ollut sen parempi taito hänelläkään?- Hän yrittää liikaa,
ja liika yritys puheessa useinkin vie vikaan.
Sama koskee myös työn sisältöä, hän maksaisi vaikka itsensä kipeäksi Kreikalle ja kaikille muille pulassa oleville. Myös meidät muut panee maksamaan. - Tätä kai tarkoitat ?
Kun sanot et, "Kirjallisestihan me ollaan aika hyviä jo koulupohjalta, mutta se puhuminen "
Eihän tuollaisessa auta edes ulkonäkö tai koulutus!
Kaikkia ne äänestääkin, ja vieläpä valitsee ministeriksi ? ...
No on kai sitten niiiin sivistynyt vai mitä ?
"Ministeriö muutti tiedotettaan vähin äänin
Sosiaali- ja terveysministeriö muutti tänään verkkosivuillaan olevaa tiedotetta kaikessa hiljaisuudessa torstaina syntyneen kohun jälkeen. Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson (sd.) sanoi eilen maakuntakierroksellaan Lappeenrannassa toivovansa, että keskustalaiset ja perussuomalaiset lähtisivät mukaan sosiaali- ja terveyshuollon kehittämisryhmään. "
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2012/02/ministerio_muutti_tiedotettaan_vahin_aanin_3265739.html - saimaantaka*
Tätä kai tarkoitat ? kirjoitti:
Kun sanot et, "Kirjallisestihan me ollaan aika hyviä jo koulupohjalta, mutta se puhuminen "
Eihän tuollaisessa auta edes ulkonäkö tai koulutus!
Kaikkia ne äänestääkin, ja vieläpä valitsee ministeriksi ? ...
No on kai sitten niiiin sivistynyt vai mitä ?
"Ministeriö muutti tiedotettaan vähin äänin
Sosiaali- ja terveysministeriö muutti tänään verkkosivuillaan olevaa tiedotetta kaikessa hiljaisuudessa torstaina syntyneen kohun jälkeen. Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson (sd.) sanoi eilen maakuntakierroksellaan Lappeenrannassa toivovansa, että keskustalaiset ja perussuomalaiset lähtisivät mukaan sosiaali- ja terveyshuollon kehittämisryhmään. "
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2012/02/ministerio_muutti_tiedotettaan_vahin_aanin_3265739.htmlTarkoitin että suomalaiset oppivat koulussa jotakuinkin hyvin lukemaan ja ymmärtämään ja kirjoittamaan vieraita kieliä, mutta sujuva puhuminen on silti ihan kuusta tai jopa kauempaa. Melko onnetonta, valitettavasti.
Lapsuksiahan sattuu, jopa Marialle ja tietysti meille muillekin. Ihailenkin kuinka hyvin useimmat ihmiset osaavat tiivistää sanottavansa lyhyissä tv-haastatteluissa. Mutta uskon että siihenkin hommaan rutinoituu.
- joopajoo...
Mahtava mies oli ja jäi historiaan pelkällä äidinkielellään, ehkä siksikin että kyllä tulkkeja maailmassa riittää.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Helmut_Kohl- itse ensin.
Jokaisella suomalaisella on myös oma murre puhuu kuika hyvää suomea tahansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6942745Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,311376Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131304- 1131235
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2491226- 1051065
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?112963Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k105949Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50779- 64761