Simpanseilla viitteitä mielen teoriasta?

"Ihmiset auttavat toisiaan altruistisesti. Vaikka jotkin eläimet pystyvät epäitsekkäisiin tekoihin, ihmisten keskinäistä vapaaehtoista avustamista pidetään ainutlaatuisena käyttäytymisenä. Moni uskoo edelleen tämän kumpuavan siitä, että vain ihminen pystyy ymmärtämään toisen tavoitteita nk. "mielen teorian" takia.

Nyt Kioton ja Kentin yliopistojen tutkijat osoittivat kokeellisesti, että myös simpanssilla on viitteitä mielen teoriasta.

Kävi ilmi, että simpanssi ymmärsi, millaista työkalua sen lajitoveri tarvitsi erilaisissa tilanteissa. Täsmäavun tarjoaminen onnistui kuitenkin vain sellaisissa tapauksissa, missä simpanssi näki tilanteen itse. Jos näköyhteys estettiin, simpanssi yritti edelleen tarjota apuaan, muttei osannut valita oikeaa työkalua.

Tutkijoiden mukaan tulokset vihjaavat, että simpanssit ymmärtävät toisen tavoitteita ja osaavat tarjota tiedollisesti kehittynyttä apua, jos ne pystyvät visuaalisesti arvioimaan toisen pulaa. Sen sijaan ne harvoin auttavat toisiaan ilman erityistä avunpyyntöä."

http://www.tiede.fi/uutiset/4578/simpanssikin_tajuaa_pyrkimyksia

Alkuperäisen tutkimuksen abstraksi: http://www.pnas.org/content/early/2012/01/30/1108517109

47

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • abstraksi=abstrakti

    • aa ettet ole ros

      Jos ei tajuaisi ei menisi puuhun karkuun!

    • puuöljy

      Otteita Jussi Viitalan kirjasta "Vapaasta tahdosta, käyttäytymisen evolutiivinen perusta"

      Mielen teoria on myös moraalin perusta:

      "Ehkä sittenkin moraalin lujin perusta on empatia, myötäelämisen kyky. Sen mahdollistaa aivoihimme ohjelmoitu mielen malli, jonka ansiosta voimme samaistua toisen yksilön tunteisiin" s. 111

      "Jos monimutkaisten sosiaalisten tilanteiden hallinta perustuu mielen malliin ja toisten yksilöiden mielen lukemiseen, niin se tarkoitta, että simpansseilla on täysin samanlainen mielen malli kuin meillä." s. 112

      [Simpanssien] saaliin jakamisen säännöt näyttävät perustuvan moraaliin. Ainakin kaikki Afrikan apinat ovat hyvin tietoisia reilun pelin säännöistä ja raivostuvat niiden rikkomisista - joskus jopa silloin, kun sääntöjen rikkominen tapahtuu niiden itsensä eduksi.s. 113

      • asianharrastaja

        Onkohan tässä silti vielä vähäinen näkemysero:

        "..osoittivat kokeellisesti, että myös simpanssilla on viitteitä mielen teoriasta."

        Tuo siis oli avausviestissä, ja Viitalalla näin:

        "..simpansseilla on täysin samanlainen mielen malli kuin meillä." s. 112"

        Damasiota lukiessani olen päätellyt hänen epäilevän eläinkokeiden tuloksia siksi, että opittua temppua on vaikea erottaa luontaisesta toiminnosta, jos sitä luonnonvaraisessa ympäristössä ei ole havaittavissa. Viitalan väitteen hyväksymiseksi hän taitaisi vaatia puhuvan simpanssin kuvaamaan mielenmalliaan.


      • asianharrastaja kirjoitti:

        Onkohan tässä silti vielä vähäinen näkemysero:

        "..osoittivat kokeellisesti, että myös simpanssilla on viitteitä mielen teoriasta."

        Tuo siis oli avausviestissä, ja Viitalalla näin:

        "..simpansseilla on täysin samanlainen mielen malli kuin meillä." s. 112"

        Damasiota lukiessani olen päätellyt hänen epäilevän eläinkokeiden tuloksia siksi, että opittua temppua on vaikea erottaa luontaisesta toiminnosta, jos sitä luonnonvaraisessa ympäristössä ei ole havaittavissa. Viitalan väitteen hyväksymiseksi hän taitaisi vaatia puhuvan simpanssin kuvaamaan mielenmalliaan.

        "Onkohan tässä silti vielä vähäinen näkemysero"

        On varmasti. Viitala on eläintieteilijä, joiden näkemykset eroavat varmaan jonkin verran neurologien vastaavista.

        "It seems that half of the scientific world sees the human animal as on a continuum with other animals and others see a sharp break between animals and humans, see two distinct groups. The argument has been raging for years and it surely won’t be settled in the near future. After all, we humans are either lumpers or splitters. We either see the similarities or prefer to note the differences."

        Michael Gazzaniga


      • puuöljy
        solon1 kirjoitti:

        "Onkohan tässä silti vielä vähäinen näkemysero"

        On varmasti. Viitala on eläintieteilijä, joiden näkemykset eroavat varmaan jonkin verran neurologien vastaavista.

        "It seems that half of the scientific world sees the human animal as on a continuum with other animals and others see a sharp break between animals and humans, see two distinct groups. The argument has been raging for years and it surely won’t be settled in the near future. After all, we humans are either lumpers or splitters. We either see the similarities or prefer to note the differences."

        Michael Gazzaniga

        Viitala esittää kaikkein radikaaleimpia näkemyksiä mihin olen törmännyt. Hän mm. väittää, että useilla eläinlajeilla on jo kulttuureja ja niiden käyttäytyminen on kulttuurievoluution tulosta. Esimerkiksi simpassilaumojen välillä on erilaisia opittuja työkalujen käyttö- ja valmistusmenetelmiä.

        Työkalujen käyttö- ja valmistuskaan ei Viitalan mukaan ole ihmisten yksinoikeus, vaan niitä valmistavat orangit, simpanssit, norsut ja jotkut linnut. Tiedelehdestä luin norsuista, jotka ovat oppineet valmistamaan portaita ojien ylittämistä varten, kun ihmiset ovat yrittäneet suojata viljelmiään isoilla ojilla.

        Viitalan mukaan ihmislajin menestys on kädentarkkuuden ansiota. Hänen mukaansa simpanssit voivat olla sosiaalisesti ihmisiä älykkäämpiä ja delfiinit saattavat olla kielellisesti lahjakkaampia.


      • asianharrastaja
        puuöljy kirjoitti:

        Viitala esittää kaikkein radikaaleimpia näkemyksiä mihin olen törmännyt. Hän mm. väittää, että useilla eläinlajeilla on jo kulttuureja ja niiden käyttäytyminen on kulttuurievoluution tulosta. Esimerkiksi simpassilaumojen välillä on erilaisia opittuja työkalujen käyttö- ja valmistusmenetelmiä.

        Työkalujen käyttö- ja valmistuskaan ei Viitalan mukaan ole ihmisten yksinoikeus, vaan niitä valmistavat orangit, simpanssit, norsut ja jotkut linnut. Tiedelehdestä luin norsuista, jotka ovat oppineet valmistamaan portaita ojien ylittämistä varten, kun ihmiset ovat yrittäneet suojata viljelmiään isoilla ojilla.

        Viitalan mukaan ihmislajin menestys on kädentarkkuuden ansiota. Hänen mukaansa simpanssit voivat olla sosiaalisesti ihmisiä älykkäämpiä ja delfiinit saattavat olla kielellisesti lahjakkaampia.

        Onpa sen verran "radikaalia", etten itse kehtaisi siteerata tieteellisenä tutkimustuloksena.

        Mikähän on Viitalan selitys sille, etteivät simpanssit innolla valmista edes Oldowai-tyyppisiä kivityökaluja? Antaisivat varmasti lisääntymisetua, ja malleja on lojunut nähtävillä jo kolmisen miljoonaa vuotta.


    • asianharrastaja
      • "Jokohan Damasio pitäisi tätä pätevänä todisteena elämänkerrallisen itsen alkuvaiheesta"

        Tämä voisi olla sellainen luotettava havainto, mitä hän voisi pitää vahvistuksena omalle mielipiteelleen.

        "Tuskin vielä katsoisi näytteeksi laajennetusta itsestä."

        Ei varmaankaan, mutta esiasteen vahvistuksesksi kylläkin.

        Tämäkin havainto osoittaa selkeästi, että tietoisuuden taustalla olevien aivotoimintojen kehitykselle löytyy vastaus evoluutiosta.


      • asianharrastaja
        solon1 kirjoitti:

        "Jokohan Damasio pitäisi tätä pätevänä todisteena elämänkerrallisen itsen alkuvaiheesta"

        Tämä voisi olla sellainen luotettava havainto, mitä hän voisi pitää vahvistuksena omalle mielipiteelleen.

        "Tuskin vielä katsoisi näytteeksi laajennetusta itsestä."

        Ei varmaankaan, mutta esiasteen vahvistuksesksi kylläkin.

        Tämäkin havainto osoittaa selkeästi, että tietoisuuden taustalla olevien aivotoimintojen kehitykselle löytyy vastaus evoluutiosta.

        "..tietoisuuden taustalla olevien aivotoimintojen kehitykselle löytyy vastaus evoluutiosta."

        Kyllä niin. Tai oikeastaan neurologisille valmiuksille noihin aivotoimintoihin. Damasiolta kuvittelen ymmärtäneeni, että muu kuin ydintietoisuus koostuu tietynlaisista synapsikytkentöjen hahmoista, jotka noiden valmiuksien pohjalta muodostuvat ja painuvat muistiin varhaislapsuudesta alkaen.

        Valmius tietoisuuteen on siis perinnöllinen, mutta itse tietoisuus pääosin opittu.


    • Tieto korvaa uskon

      Mielen teoriasta on käyttäytymis psykologiassa löydetty viitteitä/piirteitä jo 1930-luvulta lähtien mm. puluista. Esimerkiksi Skinner´s Box tutkimuksilla puluille kehittyi jopa taikauskoisia pakkomielteitä.

      Tämä ei tietenkään ole lähelläkään samalla tasolla kuin ihmisen Mielen teoria, joka on kehittynyt erittäin korkeaan sosiaaliseen kanssakäymiseen. Eli samanlaista "ajatuksien lukemista" ja "toisen saappaisiin astumista" ei näissä tutkimuksissa käsittääkseni ole esiintynyt.

      Siltikin ihmisilläkin esiintyy täysin samoja taikauskoisia piirteitä. Monimutkaisemmatkin piirteet näyttäisivät pohjautuvan samoihin false positive havaintoihin, joista nämä pienemmätkin taikauskoisuudet muodostuvat. Vaikuttaakin siis siltä, että ihminen vain kehittyneemmällä Mielen teoriallaan luotaavan taikauskoon kirjaimellisen henkilön tai henkiolennon sen tekijäksi/aiheuttajaksi.

      • puuöljy

        Ihmisillä on taipumus tulkita kaikkea toimintaa mielen teorian avulla. Itse asiassa emme kykene edes muuten ajattelemaan. Virusten lisääntyminenkin pitää selittää ikäänkuin viruksilla olisi tavoitteena murtautua soluihin ja strategioina niillä olisi lymyäminen Kiinassa, josta hyökätään talvella muutamassa aallossa ympäri maailmaa.

        Käkiemon muninta vieraisiin pesiin tuntuu inhottavan moraalittomalta, mutta tarkkaan harkitulta strategialta, mutta lähempi tarkastelu paljastaa, että taustalle ei voi olla mitään muuta kuin pelkkä vaistokäyttäytyminen.

        Samoin mehiläisten tai muurahaisten ulospäin hyvin organisoitu yhteiskunta paljastuu lähemmässä tarkastelussa erittäin yksinkertaisten sääntöjen seuraukseksi.

        Edelleen moni mielen teoriaan viittaava toiminto voidaan selittää ehdollistumisella: Jos koira saa ruokaa aina kun kelloa soitetaan, koira alkaa kuolata pelkästä kellon äänestä. Voisi ajatella, että kuolaaminen osoittaa koiran tietävän, että kohta hän saa ruokaa. Meille ihmisille on todella vaikea ymmärtää, että tämänkaltainen oppiminen voisi olla pelkkää mekanistista aivosolujen synaptisten liitosten vahvistumista. Mutta useimmiten juuri tästä on kysymys.

        Mutta entäpä sellaiset kokeet, joissa tekee jotain sellaista mitä ei voi selittää edes ehdollistumisella? Närhi, joka kätkee käpyjä vain silloin kun muut närhet eivät sitä näe? Kokemuksesta opittua vai mielen teoria?

        Ja sitä paitsi emme edes tiedä selittääkö meidän omaa käyttäytymistämme nimenomaan mielen teoria vai onko kyseessä peilisolujen aiheuttama mielen matkiminen ja tietoisuutemme pelkästään selittää toimintamme parhain päin mielen teorian avulla. Eli tulemme surullisiksi koska matkimme surullisen ihmisen surua. Myöhemmin tietoisuutemme selittää meille tulleemme surulliseksi koska tuon ihmisen asema oli niin hankala.


    • Tieto korvaa uskon

      "Ihmisillä on taipumus tulkita kaikkea toimintaa mielen teorian avulla. Itse asiassa emme kykene edes muuten ajattelemaan."

      Jos tarkoitit ettei mielenteorian omaava kykene ajattelemaan käyttämättä automaattisesti mielen teoriaa niin olet oikeassa. Tietysti tässäkin tapauksessa voi oman ajatuksensa kumota logiikalla.

      Jos taas tarkoitit ettei ihmisen ajattelu toimi ilman mielen teoriaa niin olet väärässä. Mielen teoria kehittyy toimivaksi 3-4 ikävuoden välillä. Lisäksi on neurologisia poikkeamia, jotka hidastavat sen kehitystä, jättävät sen kehityksen vajaaksi tai jopa estävät sen kehittymisen kokonaan. Ajattelu toimii silti, mutta mielen teoria on silloin korvattava logiikalla tai jää sosiaalisesti todella kömpelöksi.

      "Edelleen moni mielen teoriaan viittaava toiminto voidaan selittää ehdollistumisella: Jos koira saa ruokaa aina kun kelloa soitetaan, koira alkaa kuolata pelkästä kellon äänestä."

      Tämä on tietysti totta ja siksi ne onkin tarkkaan eroteltava mielen teoriaan viittaavat piirteistä. Selkeämmin tämän eron huomaakin käyttäytymismallin kehittymis tavasta eikä niinkään käytöksestä. Käytöksessä joutuu erottelemaan todella tarkasti mihin toiminta perustuu. Nuo minunkin viittamani tapaukset ovat aika raja tapauksia, jotka eivät siis todenna mielen teorian ilmenemistä vaan vain mielen teorian sisältämien piirteiden ilmenemistä. Täytyy muistaa näidenkin olevan vielä kaksi eri asiaa. Toinen on "kokonainen" ja toinen on vain pieni osa kokonaisuudesta.

      "Mutta entäpä sellaiset kokeet, joissa tekee jotain sellaista mitä ei voi selittää edes ehdollistumisella? Närhi, joka kätkee käpyjä vain silloin kun muut närhet eivät sitä näe? Kokemuksesta opittua vai mielen teoria?"

      Tämä onkin se vaikea tapaus, johon äsken viittasin. Eli etenkin jos ei päästä havaitsemaan miten tämä käytösmalli on kehittynyt, on todella vaikeaa selvittää mihin kategoriaan se kuuluu. Onko siis kyseessä opittu tapa, jolla kätkö on todettu pysyvän paremmin piilossa vai onko närhellä ymmärrystä lajitovereiden "pyrkimyksistä" ja siksi yrittää salata puuhansa. Tätä esimerkki tapausta täysin tutkimattomana veikkaisin kuitenkin kyseessä olevan opittua käytöstä.

      "Ja sitä paitsi emme edes tiedä selittääkö meidän omaa käyttäytymistämme nimenomaan mielen teoria vai onko kyseessä peilisolujen aiheuttama mielen matkiminen"

      Peilisolut sisältyvät eli ovat osa mielen teoriaa, mutta eivät itsessään riitä kaikkeen mielen teorian toimintaan. Monet tutkijat pitävätkin niitä mielen teorian "pohja rakenteena". Tosiaan siis osa mielen teoriasta toimii alueella, jossa ihmisen peilisolujen uskotaan olevan. Mielen teoria käyttää kuitenkin muitakin osia aivoista ja näyttäisi siis olevan kokonaisuus aivojen eri osien toiminnoista.

      • asianharrastaja

        "Onko siis kyseessä opittu tapa, jolla kätkö on todettu pysyvän paremmin piilossa vai onko närhellä ymmärrystä lajitovereiden "pyrkimyksistä""..

        Neurotieteilijöillä näyttäisi olevan tästa seuraavanlaisia mielipiteitä:

        - ero (opittu tapa vai mielenmalli) on hyvin vaikeasti kokein selvitettävissä
        - ihmisillä on taipumus kuvitella mielenmalliaan älykkäinä pitämilleen eläimille
        - vain puhekyky (aidosti symbolinen viestintä) antaisi varmuuden

        Tämän takia esimerkiksi Damasio (vrt erillinen avaukseni) selvästikin pitää korkeaa tietoisuutta (laajennettu elämänkerrallinen itse) vain ihmiselle ominaisena ja merkittävästi mahdollisesta eläintietoisuudesta eroavana.


      • Tieto korvaa uskon
        asianharrastaja kirjoitti:

        "Onko siis kyseessä opittu tapa, jolla kätkö on todettu pysyvän paremmin piilossa vai onko närhellä ymmärrystä lajitovereiden "pyrkimyksistä""..

        Neurotieteilijöillä näyttäisi olevan tästa seuraavanlaisia mielipiteitä:

        - ero (opittu tapa vai mielenmalli) on hyvin vaikeasti kokein selvitettävissä
        - ihmisillä on taipumus kuvitella mielenmalliaan älykkäinä pitämilleen eläimille
        - vain puhekyky (aidosti symbolinen viestintä) antaisi varmuuden

        Tämän takia esimerkiksi Damasio (vrt erillinen avaukseni) selvästikin pitää korkeaa tietoisuutta (laajennettu elämänkerrallinen itse) vain ihmiselle ominaisena ja merkittävästi mahdollisesta eläintietoisuudesta eroavana.

        Juuri näin :)

        Siksi selkeitä eroja on todella vaikeaa tehdä. Tosin tietoisuus on kuitenkin eri asia kuin mielen teoria vaikka mielen teoria on selkeästi todella iso osa tietoisuutta.


    • Möttöskä 1

      Simpanseilla viitteitä mielen teoriasta?

      Koskahan päästäisiin siihen, että jostain evokista voitaisiin perustellusti tehdä sama havainto.

      • Tieto korvaa uskon

        Sinulla ei selvästi ole mitään hajua mistä täällä keskustellaan.. Typerää vääntää solvaus yritystä asiasta, josta ei tiedä mitään. No ainakin todistit millainen olet ja siksi epäonnistuitkin täydellisesti xD


    • Uusimmassa Tiede-lehdessä oli muuten pikkujuttu, joka kertoi, etteivät simpanssit varoita myrkkykäärmeestä kavereitaan, joiden jo arvelevat tietävän käärmeen olemassaolosta. Osaavat siis arvioida mitä toinen tietää / ei tiedä.


      • asianharrastaja

        Olen ymmärtänyt neurologien kirjoista, että tämä ei vielä todista, että ne itse tietävät osaavansa arvioida sen. Vasta tämä olisi sitä "tietoisuutta", josta tässä puhutaan.


      • solon1 kirjoitti:

        Jep. Tein samasta tutkimuksesta avauksen tammikuun alussa.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10355187

        Kappas. Vaan eipä ollut tuo aloitus purskauttanut keskustelua. Ilmeisesti kreatonistit eivät ihmeemmin säikähdä sitä, että korkeahko tietoisuus ei olekaan ihmisen ikioma juttu. Tai sitten säikähtävät niin, että jähmettyvät. :-)


      • asianharrastaja kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt neurologien kirjoista, että tämä ei vielä todista, että ne itse tietävät osaavansa arvioida sen. Vasta tämä olisi sitä "tietoisuutta", josta tässä puhutaan.

        Aah. OK.
        Minä olen kuvitellut, että mielen teoria olisi erityisesti (ja vain) sen seikan kimpussa, että tajuaa mitä toinen tietää. Tällainen kuva oli tullut jostain lapsipsygologiaa käsitelleestä artikkelista.


      • asianharrastaja kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt neurologien kirjoista, että tämä ei vielä todista, että ne itse tietävät osaavansa arvioida sen. Vasta tämä olisi sitä "tietoisuutta", josta tässä puhutaan.

        "Olen ymmärtänyt neurologien kirjoista, että tämä ei vielä todista, että ne itse tietävät osaavansa arvioida sen. Vasta tämä olisi sitä "tietoisuutta", josta tässä puhutaan."

        Niin ja tuossa minun vanhemmassa avauksessani olen erikseen kirjoittanut "huomioidaan myös tämä" :

        "The ability to recognize another individuals' knowledge and beliefs may be unique to humankind. Tests of a "theory of mind" in animals have been mainly conducted in captivity and have yielded conflicting results: Some non-human primates can read others' intentions and know what others see, but they may not understand that, in others, perception can lead to knowledge. When there are negative results, however, the question remains whether chimpanzees really cannot do the task or whether they simply do not understand it. "The advantage of addressing these questions in wild chimpanzees is that they are simply doing what they always do in an ecologically relevant setting,"


      • A10097 kirjoitti:

        Kappas. Vaan eipä ollut tuo aloitus purskauttanut keskustelua. Ilmeisesti kreatonistit eivät ihmeemmin säikähdä sitä, että korkeahko tietoisuus ei olekaan ihmisen ikioma juttu. Tai sitten säikähtävät niin, että jähmettyvät. :-)

        Pitäisi jaksaa suomentaa nuo uutiset, koska näyttää siltä, ettei kreationistit jaksa/osaa lukea pitkiä tekstejä lontooksi...

        Toisaalta aihekkin menee heiltä yli ymmärryksen, vaikka se kotokielellä olisikin.


      • solon1 kirjoitti:

        "Olen ymmärtänyt neurologien kirjoista, että tämä ei vielä todista, että ne itse tietävät osaavansa arvioida sen. Vasta tämä olisi sitä "tietoisuutta", josta tässä puhutaan."

        Niin ja tuossa minun vanhemmassa avauksessani olen erikseen kirjoittanut "huomioidaan myös tämä" :

        "The ability to recognize another individuals' knowledge and beliefs may be unique to humankind. Tests of a "theory of mind" in animals have been mainly conducted in captivity and have yielded conflicting results: Some non-human primates can read others' intentions and know what others see, but they may not understand that, in others, perception can lead to knowledge. When there are negative results, however, the question remains whether chimpanzees really cannot do the task or whether they simply do not understand it. "The advantage of addressing these questions in wild chimpanzees is that they are simply doing what they always do in an ecologically relevant setting,"

        Minä olen ollut kokolailla otettu erään Koko-nimisen serkun 'inhimillisyydestä'. Vaikuttaa piittaavan ihmisten tunteista.

        http://www.youtube.com/watch?v=EWxCM6llL60


      • O'ou
        asianharrastaja kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt neurologien kirjoista, että tämä ei vielä todista, että ne itse tietävät osaavansa arvioida sen. Vasta tämä olisi sitä "tietoisuutta", josta tässä puhutaan.

        Tästä herääkin kysymys, että mistä me oikeastaan tunnistamme tietoisuuden? Oikeastaan näyttää siltä, että meillä on suuria vaikeuksia tunnistaa mitään muuta tietoisuutta, kuin omamme.

        Emme voi kommunikoida muiden lajien kanssa sillä tavoin, että voisimme vertailla sitä, miten toinen laji kokee oman itsensä omassa ympäristössään verrattuna meihin. Tästä voisi tehdä esimerkin:

        Olettakaamme, että tänne laskeutuu "lentävä lautanen," josta tulee ulos kolmisilmäisiä, antennipäisiä olentoja. Emme kuitenkaan kykene kommunikoimaan niiden kanssa mitenkään. No, omasta lähtökohdastamme luonnollisesti ajattelemme, että nämä ovat tietoisia olentoja, joilla on suurin piirtein samanlainen tietoisuus, kuin omamme.

        Mutta mistä me sen voimme tietää? Siitäkö, että ne käyttävät kehittynyttä teknologiaa? Siitäkö, että ne käyttäytyvät siten, kuin käsittääksemme tietoinen olento käyttäytyy? Vai mistä?

        Nehän voivat olla ohjelmoituja biologisia robotteja.


      • Tieto korvaa uskon
        A10097 kirjoitti:

        Aah. OK.
        Minä olen kuvitellut, että mielen teoria olisi erityisesti (ja vain) sen seikan kimpussa, että tajuaa mitä toinen tietää. Tällainen kuva oli tullut jostain lapsipsygologiaa käsitelleestä artikkelista.

        Mielen teoria on hyvin pitkälti kuten olit käsittänyt. Se luo kyvyn asettaa mielentiloja kuten uskomuksia, tarpeita, aikomuksia, tietoa ja esitäämistä itseen sekä muihin. Käytännössä siis automaattinen kyky ymmärtää toisten olevan yksilöitä joiden ajatukset eroavat omista.

        Tämä kyky tuottaa myös niin sanottua "ajatusten lukua" eli kyetään arvaamaan tämän automaattisesti luodun käsitteen perusteella mitä toinen ajattelee. Arvauksen tarkkuus vaihtelee tietysti tilanne kohtaisesti.

        Ihmisellä on myös herkkyys muodostaa tämä "älyllisen olennon" käsite muuhunkin kuin muihin ihmisiin. Tämä näkyy käytännössä kaikissa lemmikin omistajissa ja monissa taikauskoissa.

        Mielen teoria ei siis itsessään ole sama asia kuin tietoisuus, mutta se on hyvin selkeästi osa tietoisuutta. Ilman sitä ihmisellä on kyllä tietoisuus, mutta automaattisen sosiaalisen "tietoisuuden" joutuu korvaamaan puhtaalla logiikalla.


      • Tieto korvaa uskon
        O'ou kirjoitti:

        Tästä herääkin kysymys, että mistä me oikeastaan tunnistamme tietoisuuden? Oikeastaan näyttää siltä, että meillä on suuria vaikeuksia tunnistaa mitään muuta tietoisuutta, kuin omamme.

        Emme voi kommunikoida muiden lajien kanssa sillä tavoin, että voisimme vertailla sitä, miten toinen laji kokee oman itsensä omassa ympäristössään verrattuna meihin. Tästä voisi tehdä esimerkin:

        Olettakaamme, että tänne laskeutuu "lentävä lautanen," josta tulee ulos kolmisilmäisiä, antennipäisiä olentoja. Emme kuitenkaan kykene kommunikoimaan niiden kanssa mitenkään. No, omasta lähtökohdastamme luonnollisesti ajattelemme, että nämä ovat tietoisia olentoja, joilla on suurin piirtein samanlainen tietoisuus, kuin omamme.

        Mutta mistä me sen voimme tietää? Siitäkö, että ne käyttävät kehittynyttä teknologiaa? Siitäkö, että ne käyttäytyvät siten, kuin käsittääksemme tietoinen olento käyttäytyy? Vai mistä?

        Nehän voivat olla ohjelmoituja biologisia robotteja.

        Tämä on Mielen teorian haitta puoli. Ihminen tekee tosi helposti false positive havaintoja luodatessaan Mielen teoriaan asioihin, joissa ei oikeasti "älyllistä olentoa" olekaan.

        Siihen ei tarvita edes avaruus olentoja kun jo pelkät lemmikki eläimet, varjot sumussa ja äänet vintillä saavat sen aikaiseksi. Samaa ilmenee jopa esineiden kohdalla. Monella ihmisellä löytyy jokin lelu tai vastaava, jolle on käytännössä kehittynyt aivan oma luonteensa.


      • asianharrastaja
        solon1 kirjoitti:

        "Olen ymmärtänyt neurologien kirjoista, että tämä ei vielä todista, että ne itse tietävät osaavansa arvioida sen. Vasta tämä olisi sitä "tietoisuutta", josta tässä puhutaan."

        Niin ja tuossa minun vanhemmassa avauksessani olen erikseen kirjoittanut "huomioidaan myös tämä" :

        "The ability to recognize another individuals' knowledge and beliefs may be unique to humankind. Tests of a "theory of mind" in animals have been mainly conducted in captivity and have yielded conflicting results: Some non-human primates can read others' intentions and know what others see, but they may not understand that, in others, perception can lead to knowledge. When there are negative results, however, the question remains whether chimpanzees really cannot do the task or whether they simply do not understand it. "The advantage of addressing these questions in wild chimpanzees is that they are simply doing what they always do in an ecologically relevant setting,"

        Juuri tuota lähettämääsi tekstinpätkää taisin viestissäni tavoitella.


      • asianharrastaja
        O'ou kirjoitti:

        Tästä herääkin kysymys, että mistä me oikeastaan tunnistamme tietoisuuden? Oikeastaan näyttää siltä, että meillä on suuria vaikeuksia tunnistaa mitään muuta tietoisuutta, kuin omamme.

        Emme voi kommunikoida muiden lajien kanssa sillä tavoin, että voisimme vertailla sitä, miten toinen laji kokee oman itsensä omassa ympäristössään verrattuna meihin. Tästä voisi tehdä esimerkin:

        Olettakaamme, että tänne laskeutuu "lentävä lautanen," josta tulee ulos kolmisilmäisiä, antennipäisiä olentoja. Emme kuitenkaan kykene kommunikoimaan niiden kanssa mitenkään. No, omasta lähtökohdastamme luonnollisesti ajattelemme, että nämä ovat tietoisia olentoja, joilla on suurin piirtein samanlainen tietoisuus, kuin omamme.

        Mutta mistä me sen voimme tietää? Siitäkö, että ne käyttävät kehittynyttä teknologiaa? Siitäkö, että ne käyttäytyvät siten, kuin käsittääksemme tietoinen olento käyttäytyy? Vai mistä?

        Nehän voivat olla ohjelmoituja biologisia robotteja.

        Minusta on ilmeistä, että ihmisen tasoinen tietoisuus tuottaisi millä tahansa elämänmuodolla myös ymmärryksen symbolisesta kielestä sekä siitä, että niitä voi olla erilaisia. Siksi avaruuslentoihin kykenevä eliö osaisi nähdäkseni keskustella kanssamme ainakin matematiikasta, logiikasta ja fysiikasta sekä itsensä ja meidän ulkonäöstä ja fysiologiasta.Ehkäpä monesta muustakin asiasta.

        Kääntäen se, ettei yksikään Maan elämänmuodoista tuohon kykene, on minusta vahva osoitus siitä, että ihmisen tietoisuus on ainutlaatuinen. Damasio ainakin tuntuu pitävän tätä ilmiselvänä. Ehkäpä tässä on syy, miksi:

        "..kreatonistit eivät ihmeemmin säikähdä sitä, että korkeahko tietoisuus ei olekaan ihmisen ikioma juttu."

        Koska se siis itse asiassa on.


      • puuöljy
        asianharrastaja kirjoitti:

        Minusta on ilmeistä, että ihmisen tasoinen tietoisuus tuottaisi millä tahansa elämänmuodolla myös ymmärryksen symbolisesta kielestä sekä siitä, että niitä voi olla erilaisia. Siksi avaruuslentoihin kykenevä eliö osaisi nähdäkseni keskustella kanssamme ainakin matematiikasta, logiikasta ja fysiikasta sekä itsensä ja meidän ulkonäöstä ja fysiologiasta.Ehkäpä monesta muustakin asiasta.

        Kääntäen se, ettei yksikään Maan elämänmuodoista tuohon kykene, on minusta vahva osoitus siitä, että ihmisen tietoisuus on ainutlaatuinen. Damasio ainakin tuntuu pitävän tätä ilmiselvänä. Ehkäpä tässä on syy, miksi:

        "..kreatonistit eivät ihmeemmin säikähdä sitä, että korkeahko tietoisuus ei olekaan ihmisen ikioma juttu."

        Koska se siis itse asiassa on.

        Onhan olemassa ihmisiä, joilla ei ole kykyä kielelliseen kommunikaatioon (esim afaasiapotilaat). Silti he ovat aivan yhtä tietoisia kuin kuka tahansa muu. Eli tietoisuus ei edellytä kieltä.

        Jo viittaamani Viitala kirjassaan odottaa paljon delfiinien ja valaiden kielen tutkimuksesta. Voi nimittäin olla että valaat ovat ihmisiä jopa kielellisesti taitavampia. Sen verran on jo selvitetty, että lauman jäsenillä on kaikilla oma nimi.

        Ehkä me valaat ja ihmiset emme vielä vain ymmärrä toisiamme.


      • puuöljy kirjoitti:

        Onhan olemassa ihmisiä, joilla ei ole kykyä kielelliseen kommunikaatioon (esim afaasiapotilaat). Silti he ovat aivan yhtä tietoisia kuin kuka tahansa muu. Eli tietoisuus ei edellytä kieltä.

        Jo viittaamani Viitala kirjassaan odottaa paljon delfiinien ja valaiden kielen tutkimuksesta. Voi nimittäin olla että valaat ovat ihmisiä jopa kielellisesti taitavampia. Sen verran on jo selvitetty, että lauman jäsenillä on kaikilla oma nimi.

        Ehkä me valaat ja ihmiset emme vielä vain ymmärrä toisiamme.

        Että noin pitkällä ollaan, sitäpä en vielä tiennytkään. Ja nimetkin on. Luomakunnan kruunu himmenee. Kohta Samin porukat joutuvat käynnistämään delfiinilähetyksen ja selvittämään Raamattua kirjain kirjaimelta lukien, joutuuko pullonokkajuoksiainenkin Helvettiin jos sille on kerrottu Jeesuksesta mutta se ei vain usko.

        Muistuu mieleen tansakalainen Valtiaat-sarjakuva, jossa pääministeri paheksui valaanpyyntiä:
        "En ymmärrä, kuinka joku haluaa tappaa niitä valtavia kaloja."


      • asianharrastaja
        puuöljy kirjoitti:

        Onhan olemassa ihmisiä, joilla ei ole kykyä kielelliseen kommunikaatioon (esim afaasiapotilaat). Silti he ovat aivan yhtä tietoisia kuin kuka tahansa muu. Eli tietoisuus ei edellytä kieltä.

        Jo viittaamani Viitala kirjassaan odottaa paljon delfiinien ja valaiden kielen tutkimuksesta. Voi nimittäin olla että valaat ovat ihmisiä jopa kielellisesti taitavampia. Sen verran on jo selvitetty, että lauman jäsenillä on kaikilla oma nimi.

        Ehkä me valaat ja ihmiset emme vielä vain ymmärrä toisiamme.

        "Eli tietoisuus ei edellytä kieltä." Ei Damasionkaan mielestä.

        Damasio katsoo kielen yhdeksi laajentuneen (ihmis)tietoisuuden tuotteeksi. Kielellisen kommunikaation puute ei välttämättä merkitse symbolisen ajattelun puuttumista, ja on muitakin symbolisen viestinnän medioita kuin puhe.

        "Viitala kirjassaan odottaa paljon delfiinien ja valaiden kielen tutkimuksesta."

        Itse en odota. Ihminen on ollut delfiinien kanssa yhteistyössä niin kauan, että niiden symbolisesta kielestä pitäisi jo tietää edes jotakin, jos sellaista olisi.

        Luotan enemmän Damasion kuin Viitalan näkemykseen ihmisen ja muiden elämänmuotojen tietoisuuden eroista. Kumpikaan ei liene kreationistista valetiedettä.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Että noin pitkällä ollaan, sitäpä en vielä tiennytkään. Ja nimetkin on. Luomakunnan kruunu himmenee. Kohta Samin porukat joutuvat käynnistämään delfiinilähetyksen ja selvittämään Raamattua kirjain kirjaimelta lukien, joutuuko pullonokkajuoksiainenkin Helvettiin jos sille on kerrottu Jeesuksesta mutta se ei vain usko.

        Muistuu mieleen tansakalainen Valtiaat-sarjakuva, jossa pääministeri paheksui valaanpyyntiä:
        "En ymmärrä, kuinka joku haluaa tappaa niitä valtavia kaloja."

        Siis tanskalainen sarjakuva, ei esim. tansanialainen.


      • puuöljy
        asianharrastaja kirjoitti:

        "Eli tietoisuus ei edellytä kieltä." Ei Damasionkaan mielestä.

        Damasio katsoo kielen yhdeksi laajentuneen (ihmis)tietoisuuden tuotteeksi. Kielellisen kommunikaation puute ei välttämättä merkitse symbolisen ajattelun puuttumista, ja on muitakin symbolisen viestinnän medioita kuin puhe.

        "Viitala kirjassaan odottaa paljon delfiinien ja valaiden kielen tutkimuksesta."

        Itse en odota. Ihminen on ollut delfiinien kanssa yhteistyössä niin kauan, että niiden symbolisesta kielestä pitäisi jo tietää edes jotakin, jos sellaista olisi.

        Luotan enemmän Damasion kuin Viitalan näkemykseen ihmisen ja muiden elämänmuotojen tietoisuuden eroista. Kumpikaan ei liene kreationistista valetiedettä.

        Pitää muistaa että Viitala on nisäkkäiden käyttäytymistutkija ja Damasio aivotutkija. Sitä paitsi Damasio ei mielestäni juurikaan ota kantaa yksittäisten eläinlajien tietoisuuden laatuun. Yleisellä tasolla hän totta kai toteaa kielen laajentuneen ihmistietoisuuden ominaisuudeksi. Valaat ja delfiinit voivat silti olla merkittävä poikkeus.

        Perusteluina otteita seuraavasta tekstistä
        http://www.dolphins-world.com/Dolphin_Language.html

        Delfiinien brain-to-body -suhde tuplasi suurempi kuin simpanssilla ja delfiinin aivot ovat poimuttuneempia kuin ihmisen. Delfiinien aivot muistuttavat hämmästyttävän paljon ihmisaivoja.

        Kommunikoivatko delfiinit kielellisesti? Tälle näyttäisi olevan todisteita. Delfiinit pysyvät omissa laumoissaan ja niillä saattaa olla vaikeuksia ymmärtää vieraita delfiinejä. Delfiiniyksilöillä näyttäisi olevan nimet. Toisin kuin muilla lajeilla ihmisiä lukuunottamatta, delfiineillä on suuri taipumus vokalisoida vuorotellen - kommunikointi vaikuttaa keskustelulta.

        Simpasseilla taas on eri varoitusääniä erilaisille pedoille. Simpanssien on jopa havaittu käyttävän varoitusääniä hyväkseen antamalla tarkoituksella väärän hälytyksen saadakseen lauman huomion muualle, jotta varoittaja voi sillä välin esim. syödä löytämänsä herkkupalan.

        Monilla muillakin eläimillä on varoitusääniä, mutta on vaikea arvioida, miksi varoitusääni annetaan: onko se vain evoluution kehittämä refleksi, joka on yleistynyt, koska siitä on ollut lajille hyötyä, vai tarkoituksellinen keino kommunikoida vaarasta muille lajitovereille. Mutta jos simpassi todella väärinkäyttää varoitusääntä, sitä on hyvin vaikea selittää opittuna tai vaistomaisena käyttäytymisenä.


      • puuöljy
        puuöljy kirjoitti:

        Pitää muistaa että Viitala on nisäkkäiden käyttäytymistutkija ja Damasio aivotutkija. Sitä paitsi Damasio ei mielestäni juurikaan ota kantaa yksittäisten eläinlajien tietoisuuden laatuun. Yleisellä tasolla hän totta kai toteaa kielen laajentuneen ihmistietoisuuden ominaisuudeksi. Valaat ja delfiinit voivat silti olla merkittävä poikkeus.

        Perusteluina otteita seuraavasta tekstistä
        http://www.dolphins-world.com/Dolphin_Language.html

        Delfiinien brain-to-body -suhde tuplasi suurempi kuin simpanssilla ja delfiinin aivot ovat poimuttuneempia kuin ihmisen. Delfiinien aivot muistuttavat hämmästyttävän paljon ihmisaivoja.

        Kommunikoivatko delfiinit kielellisesti? Tälle näyttäisi olevan todisteita. Delfiinit pysyvät omissa laumoissaan ja niillä saattaa olla vaikeuksia ymmärtää vieraita delfiinejä. Delfiiniyksilöillä näyttäisi olevan nimet. Toisin kuin muilla lajeilla ihmisiä lukuunottamatta, delfiineillä on suuri taipumus vokalisoida vuorotellen - kommunikointi vaikuttaa keskustelulta.

        Simpasseilla taas on eri varoitusääniä erilaisille pedoille. Simpanssien on jopa havaittu käyttävän varoitusääniä hyväkseen antamalla tarkoituksella väärän hälytyksen saadakseen lauman huomion muualle, jotta varoittaja voi sillä välin esim. syödä löytämänsä herkkupalan.

        Monilla muillakin eläimillä on varoitusääniä, mutta on vaikea arvioida, miksi varoitusääni annetaan: onko se vain evoluution kehittämä refleksi, joka on yleistynyt, koska siitä on ollut lajille hyötyä, vai tarkoituksellinen keino kommunikoida vaarasta muille lajitovereille. Mutta jos simpassi todella väärinkäyttää varoitusääntä, sitä on hyvin vaikea selittää opittuna tai vaistomaisena käyttäytymisenä.

        Tunnustan kuitenkin että yleinen tieteellinen näkemys on, että vain ihmisellä on kieli, jolla voi viitata abstrakteihin käsitteisiin tai menneisyyden tai tulevaisuuden asioihin.

        Mutta kommunikoida voi ilman kieltäkin. Kyllä ummikko pärjää missä tahansa kehon kielellä aika hyvin. Afaasiapotilas kykenee ilmaisemaan itseään ilman kieltäkin. Kommunikaatio ihmisilläkin on pääosin ei-kielellistä.

        Delfiinit ja simpassit eittämättä kommunikoivat keskenään. Ihmisenkaltaisen kielen puuttuminen ei tarkoita, että niillä ei voisi olla mielen teoriaa. Ei myöskään sitä, että ne eivät osaisi yleistää asioita. Oppiminenhan on aina myös yleistämistä, koska mikään tilanne ei toistu juuri samanlaisena.


      • puuöljy kirjoitti:

        Tunnustan kuitenkin että yleinen tieteellinen näkemys on, että vain ihmisellä on kieli, jolla voi viitata abstrakteihin käsitteisiin tai menneisyyden tai tulevaisuuden asioihin.

        Mutta kommunikoida voi ilman kieltäkin. Kyllä ummikko pärjää missä tahansa kehon kielellä aika hyvin. Afaasiapotilas kykenee ilmaisemaan itseään ilman kieltäkin. Kommunikaatio ihmisilläkin on pääosin ei-kielellistä.

        Delfiinit ja simpassit eittämättä kommunikoivat keskenään. Ihmisenkaltaisen kielen puuttuminen ei tarkoita, että niillä ei voisi olla mielen teoriaa. Ei myöskään sitä, että ne eivät osaisi yleistää asioita. Oppiminenhan on aina myös yleistämistä, koska mikään tilanne ei toistu juuri samanlaisena.

        Tähän väliin voisi sopia vilkaista kuinka gorilla viittoo:
        http://www.youtube.com/watch?v=Pmuu8UEi2ko

        (Joo. Se on koko pienenä. Eikä ole ainoa ihastuttava nisäkäs nuissa pätkissä.)


      • Tieto korvaa uskon
        puuöljy kirjoitti:

        Tunnustan kuitenkin että yleinen tieteellinen näkemys on, että vain ihmisellä on kieli, jolla voi viitata abstrakteihin käsitteisiin tai menneisyyden tai tulevaisuuden asioihin.

        Mutta kommunikoida voi ilman kieltäkin. Kyllä ummikko pärjää missä tahansa kehon kielellä aika hyvin. Afaasiapotilas kykenee ilmaisemaan itseään ilman kieltäkin. Kommunikaatio ihmisilläkin on pääosin ei-kielellistä.

        Delfiinit ja simpassit eittämättä kommunikoivat keskenään. Ihmisenkaltaisen kielen puuttuminen ei tarkoita, että niillä ei voisi olla mielen teoriaa. Ei myöskään sitä, että ne eivät osaisi yleistää asioita. Oppiminenhan on aina myös yleistämistä, koska mikään tilanne ei toistu juuri samanlaisena.

        Jos eläinten kielellisestä kommunikoinnista puhutaan niin älkää ihmeessä unohtako preeeriakoiria. Niillä on omat "sanat" väreille, eri eläimille ja jopa abstrakteille kuvioille. Ne mm. erottavat kojootin ja koiran toisistaan, ilmoittavat lähestyvän ihmisen pituuden ja paidan värin. Lajitoverit myöskin reagoivat eri huutoihin eri tavoin. Niiden kieli on ihmisen jälkeen monimutkaisin tähän asti löydetyistä.

        Tässä 4min pätkä jo vanhaksi jääneestä dokkarista
        http://www.youtube.com/watch?v=j4zSWiuuCnE&feature=related

        Ja tässä asiasta vähän uudempi kansan kielinen artikkeli.
        http://www.npr.org/2011/01/20/132650631/new-language-discovered-prairiedogese


      • Tieto korvaa uskon
        Tieto korvaa uskon kirjoitti:

        Jos eläinten kielellisestä kommunikoinnista puhutaan niin älkää ihmeessä unohtako preeeriakoiria. Niillä on omat "sanat" väreille, eri eläimille ja jopa abstrakteille kuvioille. Ne mm. erottavat kojootin ja koiran toisistaan, ilmoittavat lähestyvän ihmisen pituuden ja paidan värin. Lajitoverit myöskin reagoivat eri huutoihin eri tavoin. Niiden kieli on ihmisen jälkeen monimutkaisin tähän asti löydetyistä.

        Tässä 4min pätkä jo vanhaksi jääneestä dokkarista
        http://www.youtube.com/watch?v=j4zSWiuuCnE&feature=related

        Ja tässä asiasta vähän uudempi kansan kielinen artikkeli.
        http://www.npr.org/2011/01/20/132650631/new-language-discovered-prairiedogese

        Etsikää äskeisestä viestistä ylimääräinen e-kirjain xD


      • Tieto korvaa uskon kirjoitti:

        Etsikää äskeisestä viestistä ylimääräinen e-kirjain xD

        Löytyi. Se on hauvassa. :-)


      • asianharrastaja
        puuöljy kirjoitti:

        Pitää muistaa että Viitala on nisäkkäiden käyttäytymistutkija ja Damasio aivotutkija. Sitä paitsi Damasio ei mielestäni juurikaan ota kantaa yksittäisten eläinlajien tietoisuuden laatuun. Yleisellä tasolla hän totta kai toteaa kielen laajentuneen ihmistietoisuuden ominaisuudeksi. Valaat ja delfiinit voivat silti olla merkittävä poikkeus.

        Perusteluina otteita seuraavasta tekstistä
        http://www.dolphins-world.com/Dolphin_Language.html

        Delfiinien brain-to-body -suhde tuplasi suurempi kuin simpanssilla ja delfiinin aivot ovat poimuttuneempia kuin ihmisen. Delfiinien aivot muistuttavat hämmästyttävän paljon ihmisaivoja.

        Kommunikoivatko delfiinit kielellisesti? Tälle näyttäisi olevan todisteita. Delfiinit pysyvät omissa laumoissaan ja niillä saattaa olla vaikeuksia ymmärtää vieraita delfiinejä. Delfiiniyksilöillä näyttäisi olevan nimet. Toisin kuin muilla lajeilla ihmisiä lukuunottamatta, delfiineillä on suuri taipumus vokalisoida vuorotellen - kommunikointi vaikuttaa keskustelulta.

        Simpasseilla taas on eri varoitusääniä erilaisille pedoille. Simpanssien on jopa havaittu käyttävän varoitusääniä hyväkseen antamalla tarkoituksella väärän hälytyksen saadakseen lauman huomion muualle, jotta varoittaja voi sillä välin esim. syödä löytämänsä herkkupalan.

        Monilla muillakin eläimillä on varoitusääniä, mutta on vaikea arvioida, miksi varoitusääni annetaan: onko se vain evoluution kehittämä refleksi, joka on yleistynyt, koska siitä on ollut lajille hyötyä, vai tarkoituksellinen keino kommunikoida vaarasta muille lajitovereille. Mutta jos simpassi todella väärinkäyttää varoitusääntä, sitä on hyvin vaikea selittää opittuna tai vaistomaisena käyttäytymisenä.

        "Sitä paitsi Damasio ei mielestäni juurikaan ota kantaa yksittäisten eläinlajien tietoisuuden laatuun."

        Tällaista silti lainasin hänen uusimmasta kirjastaan:

        ”Se, että ihmisen tietoisuus on korkeimmalla tasollaan äärimmäisen monimutkaista, kattavaa ja siksi [muista eliöistä] erottavaa, on niin ilmeistä, ettei sitä juuri tarvitse mainita. […] Ei voida tyydyttävästi todistaa, että ihmisen lisäksi muilla kielettömillä olennoilla on ydin- tai jokin muunlainen tietoisuus, vaikka onkin järkevää […] päätellä, että niillä erittäin todennäköisesti on tietoisuus. (s.168)”

        Tuolla

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10452525

        on lisää


      • Tieto korvaa uskon
        A10097 kirjoitti:

        Löytyi. Se on hauvassa. :-)

        Onnittelut! Saat palkinnoksi plussan ;)

        Älä käytä sitä kerralla vaan muista pistää osa säästöön :D


      • Tieto korvaa uskon kirjoitti:

        Onnittelut! Saat palkinnoksi plussan ;)

        Älä käytä sitä kerralla vaan muista pistää osa säästöön :D

        Linkkiesi takaa löytyi kivaa uutta juttua (minulle). Kiitos niistä. Ja plussasta. :-)


      • Tieto korvaa uskon
        A10097 kirjoitti:

        Linkkiesi takaa löytyi kivaa uutta juttua (minulle). Kiitos niistä. Ja plussasta. :-)

        Ole hyvä.. Aina mukava kuulla, jos/kun viesteistäni on jotain hyötyä :)


      • puuöljy
        asianharrastaja kirjoitti:

        "Sitä paitsi Damasio ei mielestäni juurikaan ota kantaa yksittäisten eläinlajien tietoisuuden laatuun."

        Tällaista silti lainasin hänen uusimmasta kirjastaan:

        ”Se, että ihmisen tietoisuus on korkeimmalla tasollaan äärimmäisen monimutkaista, kattavaa ja siksi [muista eliöistä] erottavaa, on niin ilmeistä, ettei sitä juuri tarvitse mainita. […] Ei voida tyydyttävästi todistaa, että ihmisen lisäksi muilla kielettömillä olennoilla on ydin- tai jokin muunlainen tietoisuus, vaikka onkin järkevää […] päätellä, että niillä erittäin todennäköisesti on tietoisuus. (s.168)”

        Tuolla

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10452525

        on lisää

        Ihmisten välillä on kuitenkin merkittäviä eroja. Esimerkiksi omaelämäkerrallinen itse voi puuttua kokonaan pitkäkestoisen muistin toimimattomuuden takia. Kielelliset kyvyt voivat olla olemattomia afaasian takia. Pienillä lapsilla ei vielä ole kehittynyttä mielen mallia. He esimerkiksi eivät voi ymmärtää että muut eivät voi tietää kaikkea mitä he itse tietävät.

        Nämä ihmisen tietoisuuden monimutkaiset ja hienostuneet piirteet ovat vain ihmislajilla ja selittävät ihmislajin menestyksen. Ne eivät kuitenkaan ole keskeistä ihmisyydessä. Kielelliset tai muistin puutteet eivät vie kykyä empatiaan ja empatia taas on moraalimme perusta. Siksi empatiaa ja moraalisia tunteita voi olla myös ei-kielellisillä eläimillä. Ja mitä ei-kielellinen sitten tarkoittaakin. Ei voi vetää selvää rajaa missä kommunikaatio muuttuu kieleksi. Ja tietyt eläinlajit selvästi kommunikoivat keskenään.


      • asianharrastaja
        puuöljy kirjoitti:

        Ihmisten välillä on kuitenkin merkittäviä eroja. Esimerkiksi omaelämäkerrallinen itse voi puuttua kokonaan pitkäkestoisen muistin toimimattomuuden takia. Kielelliset kyvyt voivat olla olemattomia afaasian takia. Pienillä lapsilla ei vielä ole kehittynyttä mielen mallia. He esimerkiksi eivät voi ymmärtää että muut eivät voi tietää kaikkea mitä he itse tietävät.

        Nämä ihmisen tietoisuuden monimutkaiset ja hienostuneet piirteet ovat vain ihmislajilla ja selittävät ihmislajin menestyksen. Ne eivät kuitenkaan ole keskeistä ihmisyydessä. Kielelliset tai muistin puutteet eivät vie kykyä empatiaan ja empatia taas on moraalimme perusta. Siksi empatiaa ja moraalisia tunteita voi olla myös ei-kielellisillä eläimillä. Ja mitä ei-kielellinen sitten tarkoittaakin. Ei voi vetää selvää rajaa missä kommunikaatio muuttuu kieleksi. Ja tietyt eläinlajit selvästi kommunikoivat keskenään.

        "Ei voi vetää selvää rajaa missä kommunikaatio muuttuu kieleksi.."

        Eikä sille, missä joki muuttuu mereksi tai ilmakehä avaruudeksi tai sateenkaaren vihreä siniseksi..

        Keskinäinen kommunikointi on toki laajempi asia kuin symbolinen kieli. Kielitieteilijät kertokoon, voiko jälkimmäisen rajan määritellä vai ei.

        Ihmisen tietoisuus sisältää rakenneosinaan ameeban reagoinnin, merietanan logiikan, kastemadon hermotikapuutoiminnot, korpin nokkeluuden ja simpanssin oppimiskyvyt. Damasio näyttää silti osaavan rajata sen erilleen noista muista joukoista.


    • valistunut

      Jokaisella elävällä olennolla on mieli elämä ja se on sama kaikille kaaikkialla maailmankaikkeudessa, sillä ei ole olemassa kuin yksi elämä
      Ihminen on sen lisäksi poikkeus tästä sen takia että hänellä on kehityksen kautta materiasta syntynyt ego, sielu, joka on tuonut mukanaan yksilötietoisuuden, joka on vienyt mukanaan sellaista tietoutta jota eläimet hallitsevat
      SEN takia ihminen joutuu keksimään apuvälineitä tietääkseen jotakin
      Se on saanut aikaan tämän valtavan teknillisen kehityksen, mutta vastaavasti henkinen kehitys polkee paikallaan, ja syy on uskontojen ja aatteiden jotka haluvat ikuistaa ihmisen henkisen
      jotta voisivat hallita ihmismieltä ikuisesti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      329
      4169
    2. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      25
      2458
    3. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      25
      1633
    4. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      50
      1532
    5. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      29
      1427
    6. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      34
      1420
    7. Herätys nyt vittu!

      Laihduta hyvänen aika
      Ikävä
      125
      1383
    8. Hävetkäämme!

      Rydman saa jatkaa. Hymyili leveästi haastattelujen aikana. Mikä meissä on vikana kun tuollainen "mies" ministerinä?
      Perussuomalaiset
      95
      1292
    9. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      55
      1193
    10. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      161
      1137
    Aihe