Näillä keleillä näkee joitakin autoja , joissa etusäleiköt on suojattu. Toisissa on vain pahviviritelmät, mutta joissakin oikein merkkikohtaiset peitteet. Enemmistö kuitenkin ajelee ilman suojia.
Onko tästä ilmanottoaukon suojaamisesta on?
Onko hyötyä enemmän pitkillä matkoilla vai kaupunkiajossa?
Onko haittoja tai vaaraa autolle?
Ilmanottoaukon suojaaminen talvella
22
4033
Vastaukset
- on, on ...
On haittaa tai varaa enemmän pitkillä matkoilla tai kaupunkiajossa ilmanottoaukon suojaamisesta on!
Vastaus on siis kyllä! - ei, ei ...
Ei ole haittaa kaupunkiajossa eikä juuri matka-ajossakaan, eli vastaus on siis ei!
- savolainen vastaus
Riippu autosta ja ilmän lämpötiloista, eli on ja ei.
- ennen tein, nyt en
Suomessa on harvoin niin lämmin, etteikö flekti saisi viilennettyä jäähdyttimen tarvittaessa. Eriasia on tietysti välijäähdyttimet, eli haittaako jäähdytyksen puute taloudellisuutta.
Ajoviima on varmasti suositeltavaa poistaa alle 20 pakkasessa, vaikkei olisikaan välttämätöntä.
Mutta ottakaa nyt ihmeessä ne suojat pois, kun pakkaset hellittää. - en laittaisi
tuolla hommlla kannentiiviste ainakin palaa....uudestakin autosta ja lähes kaikkien autojen ohjekirjassa lukee ettei etuosaa saa peittää...kannattaa tarkistaa jos takuu voimassa..ei takuulla korvaa jos pahvia työntää säleikön eteen...tämä tapa on tullut 60-70 luvulta kun autojen termostaatit oli huonoja ja pakkasnesteet samoin. Nykyauto ei jopa -30C pakkasesta tiedä mitään...unohtakaa jos autonne on nykyaikainen....
- viimas pakkasella
höpö höpö! kyllä normaalilämpöisessä koneessa on välykset juuri ne mitkä pitää olla ja mitä nopeammin kone lämpiää on välyksetkin kohdillaan ja pitkässä juoksussa se tuo kilometreja lisää!!!
muutaman pakkastalven jälkeen on autonvalmistajat ruvenneet suosittelemaan viimasuojia ja niitä saa myös kaikkiin merkkeihin
mitä termareihin tulee oli ennen vielä lämpöisempiä termareita esim. 92c ja nykyään tuo 89c on se mikä on vakiona ja juuri lämpöisempiä ei saa liekö siitä johtuvaa, et alumiini johtaa huonommin lämpä, kuin kupari
- a
Nykyautoissa ongelmana on että taloudelliset, ja erityisesti alumiinista valmistetut moottorit jäähtyvät liikaa ajoviimasta, eli vakka termostaatti sulkisi 100% riittää tuo -30c ilma jäähdyttämään moottoria liikaa, erityisesti, kun lämmityslaitekkin on kokoajan moottoria jäähdyttämässä.
Nykyautoissa keulan tukkimisen tavoitteena ei siis ole jäähdyttimen kennolle menevän ilmavirran vähentäminen, vaan moottorin ohi menevän ilmavirran vähentäminen.
Haittaa tuosta keulan tukkimisesta on, jos vähän lämpimämmällä säällä flekti joutuu pyörimään, tai pahimillaan jos flektikään ei saa mottoria jäähtymään keittää se.- hinattu on
Mitenköhän noilla samoilla autoilla pärjätään tropiikissa, kun ne jo täälläkin keittelee vähän väliä. Tuntuukin enemmän siltä, että ainoa mikä keittää on muutamien henkilöiden korvien väli, niin sekavia tuntuu väitteet olevan.
Vaikka laittaa suojan säleikön eteen, niin ei se tarkoita, että jäähdytin olisi kääritty elmu tuorekelmuun, vaan flekti saa tarvittaessa kylmää ilmaa virtaamaan monestakin rakosesta ylä- tai alakautta. Kyllä kärsii seisoskella vaikka ruuhkassa.
Ainoa tapaus 40 vuoteen missä auto kuumeni oli kesällä vaunun vedossa, kun pienellä koneella vedätin 30 asteen kelissä. Tuolloin asfaltti on 55-60 C ja siitä jäähdyttimeen menevä ilman samanlämpöistä. Silloin piti laittaa lämppäri päälle ja ikkunat auki, että saa tarpeeksi jäähdytystä. Viisari ei vielä tuolloinkaan noussut punaiselle vaikka olikin korkealla .
On toki joitakin automerkkejä, missä jäähdytin on alamittainen koneen kokoon ja tehoon nähden, mikä saattaa johtaa kuumentumiseen. JOs talvella keittää, niin kannattaisi tarkastaa vesikseoksen määrä tai vesipumpun toiminta ensin. - Kallonkutistaja10
hinattu on kirjoitti:
Mitenköhän noilla samoilla autoilla pärjätään tropiikissa, kun ne jo täälläkin keittelee vähän väliä. Tuntuukin enemmän siltä, että ainoa mikä keittää on muutamien henkilöiden korvien väli, niin sekavia tuntuu väitteet olevan.
Vaikka laittaa suojan säleikön eteen, niin ei se tarkoita, että jäähdytin olisi kääritty elmu tuorekelmuun, vaan flekti saa tarvittaessa kylmää ilmaa virtaamaan monestakin rakosesta ylä- tai alakautta. Kyllä kärsii seisoskella vaikka ruuhkassa.
Ainoa tapaus 40 vuoteen missä auto kuumeni oli kesällä vaunun vedossa, kun pienellä koneella vedätin 30 asteen kelissä. Tuolloin asfaltti on 55-60 C ja siitä jäähdyttimeen menevä ilman samanlämpöistä. Silloin piti laittaa lämppäri päälle ja ikkunat auki, että saa tarpeeksi jäähdytystä. Viisari ei vielä tuolloinkaan noussut punaiselle vaikka olikin korkealla .
On toki joitakin automerkkejä, missä jäähdytin on alamittainen koneen kokoon ja tehoon nähden, mikä saattaa johtaa kuumentumiseen. JOs talvella keittää, niin kannattaisi tarkastaa vesikseoksen määrä tai vesipumpun toiminta ensin.Tropiikissa käytetään laimeampia seoksia jäähdyttimessä, parhaitenhan jäähdyttäisi puhdas vesi, mutta sen käyttöä ei voi suositella missään.
Omassa autossani pidän pahvia jäädyttimen edessä talvella ja se voi olla normaaliajossa paikallaan vaikka olisi kymmenen astetta lämmintä. Sehän ei tietnkään peitä koko jäähdytintä, joten ilma kulkee riittävästi, vaikka olisikin säät plussan puolella.
"JOs talvella keittää, niin kannattaisi tarkastaa vesikseoksen määrä tai vesipumpun toiminta ensin."
Joissain tapauksissa myös termostaatti on voinut jäädä jostain syystä jumiin eli kiinni.
- eskdksbjgskbgjskdf
Kysyn hieman vastakysymystä...
Miksi laitat näitä aloituksia, päivittäin useitakin. Omat arvaukseni syystä ovat:
-kaipaat huomiota
-olet ylläpitäjä joka koittaa tekohengittää palstaa
-joku muu syy, jota en keksinyt
Ei siinä mitään että näitä tulee, mutta kun näkee selkeästi että ne ovat saman henkilön laittamia, tulee väkisinkin mieleen, että niihin vastaamisesta ei ole kenellekään mitään hyötyä.
Kiva olisi jos vastaisit, todennäköisesti kuitenkaan et vastaa. Omalta kohdaltani kyllä tämän huuhaa-palstan seuraaminen alkaa olla tässä. Tietysti jos turhaudun niin saatan tulla virittelemään hauskoja/prvosoivia keskusteluita, joihin saamiani vastauksia voin sitten hihitellä yksin omassa pienessä elämässäni. - AP
Morjensta vaan....tässä vastaa sulle tämän ketjun aloittaja, Aidosti asia kiinnosti ja siksi päätin kysyä. En todellakaan ole sellainen, joka päivittäin useita aloituksia tekee. Viimeks varmaan oon kysyny ohjeita sitikan antennin korjaamiseen joskus puol vuotta sitten. Ihmettelenpä miten voit olla varma, että tämäkin viesti on selvästi saman henkilö laittama, kuin jotkut muutkin viestit.
Mun mielestä tää on tarpeellinen palsta jossa vois kysyä askarruttavista asioisa niistä paremmin tietäviltä. Ainoo mikä ottaa päähän on nuo muka hauskat pellet jotka tarttuvat joka ainoaan kirjoitusvirheeseen pottuiluviesteillä. Kuten tämänkin ketjun alussa on käynyt. Onneksi kuitenkin löytyy myös niitä, jotka fiksusti vastaavat jos tietävät tai kertovat mielipiteitään.
Eihän tämäkään ketju nyt kuitenkaan loppujen lopuksi aivan turha ollut, kun tuonkin verta kuitenkin herätti vastauksia ja keskusteluja. - kivi
Autossani on säleikkö jäähdyttimen edessä joka on kiinni kylmällä ja aukeaa kuumalla. Olen nähnyt kesällä, että kun flekti käynnistyy säleikkö aukeaa. Auto bmw530d vm-05
- mockba
Peltisäleikkö oli jo 1960 mallin Moskvits Scandinaviassa , tosin käsikäyttöisenä.
- bemaristi.
Tämä on ihan merkkikohtainen juttu..toiset merkki/mallit on vaan paremmin suunniteltu Pohjolan oloihin kuin toiset, ja se näkyy sitten kaikenlaisina viritelminä.
Kyllä nykyaikaisen auton täytyy kestää pakkasta, eikä oksentaa öljyjä pihalle.. - Jäähdytys...........
Onhan se jäähdyttimen suoja kovilla (-30c) pakkasilla suositeltavaa. Lämpiää nopeammin, eikä muutoinkaan kaikki paikat jäädy. Voi vain kuvitella mitä 20-30 asteen pakkasilla on todellinen kylmyys vaikka ajetaan vain 50tä. Siksi myös pakkaskestävyys jäähdytin nesteessä pitää olla reilusti enemmän kuin pelkkä ilman lämpötila. Eikä se pelkän veden jäähdytys ole mitenkään parempi kuin jäähdytysnesteen, kuten joku täällä väitti. Neste myös pitää sen kiehumispisteen kokeampana kuin pelkkä vesi järjestelmässä. Nykyään moni autonvalmistaja suosittelee suojan käyttöä, mutta se vain pitäisi muistaa poistaa kun lämpötila kohoaa muutamaan pakkasasteeseen ja yli.
> Siksi myös pakkaskestävyys jäähdytin nesteessä pitää
> olla reilusti enemmän kuin pelkkä ilman lämpötila.
Ei, viima vain aiheuttaa lämmön siirtymisen nopeammin - molempiin suuntiin. Lämpö siirtyy periaatteessa aina kuumasta kylmään (doh, kylmää ei ole olemassakaan :D). Jos siis ulkona on -30 astetta ja auto ajaa 200 km/h ja jäähdytinneste on yön jäljiltä -35 asteista, lämpenee jäähdytinneste nopeasti -30 asteeseen. Sen jälkeen moottorin tuottamalla lämmöllä (tai jollain muulla tuotetulla lämmöllä) pitää voittaa ilmavirran viilentävä vaikutus.
PIstin muuten itsekin maskin keulille. Aiemmin vaivoin saavutin 80 asteen lämpötilan ajossa, nyt nousee 90 asteeseen varsin ripeästi. Täytyy vain tarkkailla, ettei ole liian tiiviiksi tehty, eli tuosta ei saisi enää nousta (noh, reikien tekeminen on onneksi helppoa).
- kivi
Tämä säleikkö on vakiovaruste, koska toin auton saksasta 3v sitten kun olin siellä töissä. Varmasti nopeuttaa lämpiämistä. Kylmällä on lukittuna jäykäksi, kun sormella painaa ja kesällä aukeaa sormella, kun koettaa ennen liikkeelle lähtöä.
- Polle
Toin vaimolleni -95 vuosimallia olevan Polon Saksasta. Siinä lämpömittarin neula tapissa Lokakuusta lähtien.Tosin siinä vasemmassa tapissa, joten Syys-Toukokuun välisenä aikana saa maskit olla huoletta peitettynä. Ja nimenomaan molemmat säleiköt, ylä sekä ala.
- a
Polle kirjoitti:
Toin vaimolleni -95 vuosimallia olevan Polon Saksasta. Siinä lämpömittarin neula tapissa Lokakuusta lähtien.Tosin siinä vasemmassa tapissa, joten Syys-Toukokuun välisenä aikana saa maskit olla huoletta peitettynä. Ja nimenomaan molemmat säleiköt, ylä sekä ala.
Termari vaihtoon, niin lämpeniskin.
- Polle
a kirjoitti:
Termari vaihtoon, niin lämpeniskin.
Vaihdoin termarin ennen kuin rupesin kikkailemaan noiden maskipeitteiden kanssa,Ei vaan auttanut. Sitä minäkin ensin LUULIN.
- onko sinulla
Tänä aamuna lämpöasteita ja kuinka monella on keula peitetty? Kannattaa heti ottaa maskit pois....
- no boiling
Peräti merkillistä tuo keittämisellä pelottelu. Kerron elävän esimerkin:
Muutamana vuonna on ollut poikkeuksellisen lämmin pääsiäinen, jolloin mulla on vielä ollut maskipeite kiinni. Silloin kun lämpöä on 15-20 astetta on mittari noussut normaalin käyttölämpötilan yläpuolelle, mutta ei ole vieläkään keittänyt, sillä flekti hoitaa sen homman pois. Pitää muistaa, että vaikka maski on peitetty, niin sähköinen puhallin saa edelleen ilmaa alhaalta ja ylhäältä, sillä onhan siellä rakoja. JOs joku on ollut niin nerokas, että on liimannut sen pahvin kiinni jäähdyttimen säleikköön, niin sitten voi tulla ongelmia, mutta ei muuten.
p.s. on toki autoja, missä on tajuttoman pieni jäähdytin. Niiden kanssa saa tietysti olla tarkkana lämpöjen suhteen varsinkin kehä III sisäpuolella, mutta sehän ei meitä haittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931682
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2031322- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799