GALLUP: kuinka monella autorahoitus päällä?

mielenkiintooo

Onko sinulla yli 7000 euron velaton auto vai autorahoitus päällä? Täälläkin äänekkäimmät aina hehkuttavat, että ei autoon kannata ottaa lainaa. Veikkaan, että suurimmalla osalla on autolaina pyörimässä (ellei sitten omista parin tonnin kärryä).

Itselläni noin 12 000 euron arvoinen auto jota lyhennän kaksi vuotta vielä 210 e / kk.

36

5467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä hävettäisi

      joutua tunnustamaan että rahoitusyhtiön autohan tämä on. On tullut saatua sellainen kasvatus kotoa että jos ei raha kerran riitä hankintoihin niin jätetään sitten ostamatta. Eipähän tartte miettiä mitään kuukausieriä. Uusi auto velaksi on lähes typerintä mitä tiedän.

      • Hyvä kasvatus?

        Ilman lainan ottoa, et osta palkansaajana asuntoakaan, typerintä mitä tiedän on asua vuokralla. Autonkin voi ostaa velaksi, kun velan määrä on järkevä tulotasoon nähden ja mitä alhaisempi korko, sen parempi. Nyt korot ovat olleet todella alhaiset ja autokauppaakin on vauhditettu jopa 0% korolla, toki kannatta ottaa kokonaisuus huomioon, ettei ole ns. piilokuluja tai onko myyntihinta muuten kilpailukykyinen.


      • vertailu

        ei ole typerintä jos asut 10v omassa tai vuokralla hyödyt vain jos voittosi myydessä verojen) ja velkojen ja vastikkeiden jälkeen on suurempi kuin maksamasi vuokra. näin yksinkertaista.


      • xyzöä
        vertailu kirjoitti:

        ei ole typerintä jos asut 10v omassa tai vuokralla hyödyt vain jos voittosi myydessä verojen) ja velkojen ja vastikkeiden jälkeen on suurempi kuin maksamasi vuokra. näin yksinkertaista.

        Jos asut vuokralla, maksat vuokraa myös eläkkeellä pienistä tuloistasi, omistusasunto on tuolloin jo velaton, eli asumiskulut pienet. Kannattaa katsoa nenää pidemmälle.


      • KommariMaa

        Sossu maksaa eläkeläisen vuokran. Jos oma niin joutuu myymään sen ja elämään niillä asuntorahoilla.


    • 32wgejoewporhret

      Ostin viime syksynä n. kymppitonnin uuden pikkuauton käteisellä. Harkitsin hieman kalliimpaakin autoa johon olisin osaksi ottanut velkaa mutta ajatus velallisena olosta inhotti niin paljon että tyydyin halvempaan autoon.

      • kmfmmmmmmmmmmmmmm

        Suomi24:sessa kaikilla on käteisellä ostettu auto. Ja rahatkin riittäis ferrariin mutta ei oo tarvetta.
        Itellä ei oo rahotusta kun auto on 1000e arvonen


      • Olen ostanut
        kmfmmmmmmmmmmmmmm kirjoitti:

        Suomi24:sessa kaikilla on käteisellä ostettu auto. Ja rahatkin riittäis ferrariin mutta ei oo tarvetta.
        Itellä ei oo rahotusta kun auto on 1000e arvonen

        kaikki autoni aina käteisellä ja voisin ostaa myös sen Ferrarin. Sellainen summa on kuitenkin parempi pitää kiinni ainakin tällä hetkellä pörssissä. Luulen että parin vuoden kuluttua voisin ostaa kaksi Ferraria, mutten tule tekemään sitäkään. Järki voittaa näissä asioissa tunteen.


    • Kurkialli

      Ei ole enää. -04 ostin nykyisen kotteron uutena vaihtokampanjalla, satasen ritsa käsirahaksi. Viisi vuotta sitä maksettiin reilu kolmesataa kuukaudessa. Kohta kolme vuotta on täynnä kun viimeinen erä maksettiin. Nykyinen arvo.. Tarkoitatko sitä millä voin ostaa samanlaisen vai sitä mitä tuosta saisin jos myisin? Veikkaan alle seiskan kummassakin tapauksessa

      • Kurki-alli

        Jajaja, tilanne muuttui tänään. Tehtiin paperit liikkeen korealaisesta esittelyautosta, käsirahaa vähäsen, velkaa parisenkymppiä. Nykyinen kottero jää toistaiseksi kakkosautoksi.


    • Klarppi

      Ei kumpikaan. Kuusi vuotta sitten kyllä ostin 8000 euron auton käteisellä, mutta ei sen arvo enää ole lähellekään tuota. Onhan sillä ajettukin 170000 kilometriä lisää.

      Muutamaan vuoteen ei ole vielä tarkoitus hankkia uudempaa. Tuskinpa otan silloinkaan velkaa, sillä täyskasko tulee niin kalliiksi että halpakin korko nousee todellisuudessa taivaisiin.

    • hyvät neuvot..

      Mulla on pankkilaina autolle, auto on omissa nimissä koko ajan eli
      laina ei ole sidottua autoon kiinni ja autoa voi myydä järkevästi koska haluaa.

      Pointtina tässä on se että oikeasti, HUOM oikeasti yksityisiltä markkinoilta
      autonsa löytävät säästää tässä tuhansia euroa helposti kuten minäkin.
      Autoliike vetää aina välistä koska tuottavat palvelua, se on ihan ok ja joillekkin
      varakkaille hyvä valinta jotka ei halua kuluttaa aikaansa autonsa kauppaamiseen.

      No ei mulla 3vk enempää mennyt aikaa myydä autoani ja sen jälkeen 2 viikoon päästä oli uusi todella hyvä auto alla jonka rahoitin pankkilainalla.

      Kun tein näin niin auton arvo pysyy ja on edeleen reilusti enemmän kuin
      mitä auton arvo on vaikka laina-aika on aika pitkä. Tässä on se homman juju,
      kun jättää välikädet pois niin säästät niin paljon rahaa että laina-aika voi olla
      autolle pitkä ja silti jos homma sattuisi kaatumaan niin myyt vaan auton
      ja hoidat lainan pois etkä jää minnekkään velkaa.


      Kuunnelkaa ja lukekaa joskus oikeasti fiksusti autoa ostavien kirjoituksia.
      Autoliikkeiden myyjät taatusti heittää soraa täällä palstoilla niiden joukkoon
      että hommassa ei ole mitään järkeä. Lue alla oleva linkki miten kirjoituksiin
      vastaillaan: http://keskustelu.suomi24.fi/node/10454862

    • Bemaristi.

      Ostin uuden BMW:n lainarahalla viime kesänä. Palkka on pieni ja laina-aika on 8 vuotta. Mutta eihän tuollaista laatu-sporttia voi saada tälläinen juuri koulusta valmistunut nuori muuten kuin pankkilainalla.

    • kekkonen324324

      Aina kannattaa ottaa pankkilainaa jos saa. Autorahoituksessa auton omistaa rahoitusyhtiö, joka tekee auton myynnistä muualle kun liikkeeseen hankalaa. Myös kuukausierän saa mieluisekseen, mutta jäännöserä yllättää monet, kun esim viiden vuoden rahoituksen jälkeen velkaa on enemmän kun auton arvo.

      Rahoituksella ostettu auto myös on kallis pitää, koska rahoitusyhtiö päättää millaiset vakuutukset otat. Et myöskään voi käydä autolla ulkomailla ellet neuvottele yhtiön kanssa ensin. Rahoitusyhtiö voi myös muuten rajoittaa auton käyttöä, esim. sitoa asiakkaan huoltamaan auton tietyllä tavalla. Todellinen vuosikorkokin on aina mitä sattuu, kun tilinhoito voi maksaa parikymppiä kuussa ja perustaminenkin on satasten hommaa. Nollakorko onkin äkkiä pankkilainaa kalliimpaa.

      Itse meinasin joskus ostaa 7-vuotiaan 9000eur farmariauton rahoituksella.

      Samaisen liikkeen takapihasta sitten löytyikin jobbarille myyntiä odottamasta vaihdossa tullut 12 vuotta vanha 150tkm ajettu hyvinpidetty iso, ruosteeton perhefarmari, täydellä huoltokirjalla, jakohihna juuri vaihdettuna, tuoreella leimalla, kaksilla uusilla renkailla ja jopa kattotelineetkin olivat mukana. Tarjosin siitä 700eur mikä olisi ollut katsomani auton rahoituksen käsirahaosuus ja vein mukanani. Hyvin toimii vielä vuotta myöhemminkin, ja jos pamahtaa niin uutta vastaavaa tilalle.

      Hyvinpidetty vanhempi auto on ainoa, missä rahalle saa oikeasti vastinetta ja voi oikeasti olla ylpeä OMISTAJA, ei käyttäjä.

    • Ei järjen häivää

      Rahoituksella on ,3000e velkaa jäljellä. Nyt vaihdan uuteen ,4v. maksuajalla.14.000e. Aina on takuut voimassa. Eikä tarvii katsastella.

      • käytetty halvempi

        Ootko oikeasti ja rehellisesti laskenut koskaan paljonko se tulee maksamaan per vuosi ja per kilometri.

        Tässä vähän omaa kokemusta:
        Ostin joskus uudeen auton joka maksoi ostohetkellä 26000€. Pidin autoa kaksi vuotta ja myydessäni pois sain siitä 18000€.
        Kilometrejä kertyi tuona aikana 60 tkm ja bensaan meni rahaa noin 6500 euroa.
        Huollossa käytin autoa kaksi kertaa ja siihen meni n. 500 euroa. Lasinpesunesteet ja pyyhkijän sulat 50€. Korko pankkilainasta (15t€) arvio tuolta ajalta on n.950€. Sitten on vielä vakuutusmaksut 1200€ ja autovero 300€. Eli yhteensä minulla meni autoiluun rahaa kahden vuoden aikana 17500 euroa.
        Se tekee kilometriä kohden 0,29 €/kilometri. Ja koko summasta noin puolet tulee auton arvon alenemisesta.

        Minulla on samanlainen (ajallisesti ja sama kilometrimäärä) kokemus myös käytetystä autosta. Siitä maksoin 15000 euroa ja en ottanut siihen yhtään pankkilainaa. Myydessäni sain siitä 10000 euroa kahden vuoden päästä.
        Vastaava laskelma menee näin:
        Auton arvon alennus kahdessa vuodessa 5000 euroa, Huollot ja korjaukset huollon yhteydessä (jarrupalat ym.) yhteensä 1000€. Kahdet rengassarjat 1000€, Katsastus 250€, Bensiini 6500€, sulat ym. 50€, vakuutukset 1200€ ja autovero 300€.
        Eli yhteensä kulut kahdelta vuodelta 15300€. Se tekee kilometriä kohden 0,255€/kilometri. Auton arvon alenemista tuossa noin komasosa.


      • Kurkialli
        käytetty halvempi kirjoitti:

        Ootko oikeasti ja rehellisesti laskenut koskaan paljonko se tulee maksamaan per vuosi ja per kilometri.

        Tässä vähän omaa kokemusta:
        Ostin joskus uudeen auton joka maksoi ostohetkellä 26000€. Pidin autoa kaksi vuotta ja myydessäni pois sain siitä 18000€.
        Kilometrejä kertyi tuona aikana 60 tkm ja bensaan meni rahaa noin 6500 euroa.
        Huollossa käytin autoa kaksi kertaa ja siihen meni n. 500 euroa. Lasinpesunesteet ja pyyhkijän sulat 50€. Korko pankkilainasta (15t€) arvio tuolta ajalta on n.950€. Sitten on vielä vakuutusmaksut 1200€ ja autovero 300€. Eli yhteensä minulla meni autoiluun rahaa kahden vuoden aikana 17500 euroa.
        Se tekee kilometriä kohden 0,29 €/kilometri. Ja koko summasta noin puolet tulee auton arvon alenemisesta.

        Minulla on samanlainen (ajallisesti ja sama kilometrimäärä) kokemus myös käytetystä autosta. Siitä maksoin 15000 euroa ja en ottanut siihen yhtään pankkilainaa. Myydessäni sain siitä 10000 euroa kahden vuoden päästä.
        Vastaava laskelma menee näin:
        Auton arvon alennus kahdessa vuodessa 5000 euroa, Huollot ja korjaukset huollon yhteydessä (jarrupalat ym.) yhteensä 1000€. Kahdet rengassarjat 1000€, Katsastus 250€, Bensiini 6500€, sulat ym. 50€, vakuutukset 1200€ ja autovero 300€.
        Eli yhteensä kulut kahdelta vuodelta 15300€. Se tekee kilometriä kohden 0,255€/kilometri. Auton arvon alenemista tuossa noin komasosa.

        Kahden vuoden käytöllä kilometrikohtainen arvonalennus huima. Itse en asiaa ajattele ihan noin. Hankin auton käyttöä varten, en siksi että lasken kuinka paljon arvo laskee milläkin mittarilla. Aika monta tiliä sillä tulee duunista haettua, kauppareissut ja lomaretket siihen päälle. Auto lähtee vaihtoon siinä kohtaa kun se ei joko täytä enää sille määriteltyjä tarpeita tai ylläpitokulut kasvavat käyttökuluja isommiksi.


      • siis täh ?
        Kurkialli kirjoitti:

        Kahden vuoden käytöllä kilometrikohtainen arvonalennus huima. Itse en asiaa ajattele ihan noin. Hankin auton käyttöä varten, en siksi että lasken kuinka paljon arvo laskee milläkin mittarilla. Aika monta tiliä sillä tulee duunista haettua, kauppareissut ja lomaretket siihen päälle. Auto lähtee vaihtoon siinä kohtaa kun se ei joko täytä enää sille määriteltyjä tarpeita tai ylläpitokulut kasvavat käyttökuluja isommiksi.

        "Auto lähtee vaihtoon siinä kohtaa kun se ei joko täytä enää sille määriteltyjä tarpeita tai ylläpitokulut kasvavat käyttökuluja isommiksi. "

        Mikä ero on ylläpito- ja käyttökuluilla ? Voitko hieman selventää ja jaotella mikä kustannus menee mihinkin ?


      • Halvempi....
        käytetty halvempi kirjoitti:

        Ootko oikeasti ja rehellisesti laskenut koskaan paljonko se tulee maksamaan per vuosi ja per kilometri.

        Tässä vähän omaa kokemusta:
        Ostin joskus uudeen auton joka maksoi ostohetkellä 26000€. Pidin autoa kaksi vuotta ja myydessäni pois sain siitä 18000€.
        Kilometrejä kertyi tuona aikana 60 tkm ja bensaan meni rahaa noin 6500 euroa.
        Huollossa käytin autoa kaksi kertaa ja siihen meni n. 500 euroa. Lasinpesunesteet ja pyyhkijän sulat 50€. Korko pankkilainasta (15t€) arvio tuolta ajalta on n.950€. Sitten on vielä vakuutusmaksut 1200€ ja autovero 300€. Eli yhteensä minulla meni autoiluun rahaa kahden vuoden aikana 17500 euroa.
        Se tekee kilometriä kohden 0,29 €/kilometri. Ja koko summasta noin puolet tulee auton arvon alenemisesta.

        Minulla on samanlainen (ajallisesti ja sama kilometrimäärä) kokemus myös käytetystä autosta. Siitä maksoin 15000 euroa ja en ottanut siihen yhtään pankkilainaa. Myydessäni sain siitä 10000 euroa kahden vuoden päästä.
        Vastaava laskelma menee näin:
        Auton arvon alennus kahdessa vuodessa 5000 euroa, Huollot ja korjaukset huollon yhteydessä (jarrupalat ym.) yhteensä 1000€. Kahdet rengassarjat 1000€, Katsastus 250€, Bensiini 6500€, sulat ym. 50€, vakuutukset 1200€ ja autovero 300€.
        Eli yhteensä kulut kahdelta vuodelta 15300€. Se tekee kilometriä kohden 0,255€/kilometri. Auton arvon alenemista tuossa noin komasosa.

        Tuo esimerkkisi on siis käytännön elämästä ja hyvä niin, mutta oletko koskaan ajatellut, että riskeiltä suojautuminenkin maksaa ja tälläinen riskien hallinta on myös monelle erittäin tärkeää kun kilometrejä tulee enemmän.

        Tuossa esimerkissäsi uuden auton omistaminen kahden vuoden käytöllä tuli vain 2200 euroa halvemmaksi ja kuitenkin takuun alainen auto alla!! Tuolla käytetyllä ajaessa, jos ei ole enää takuu voimassa tulee nimenomaan niitä riskejä, jotka voivat heittää lasku esimerkin täysin toisin päin. Itse ajaisin mielummin uudella laskelman näyttäessä tuota.


      • kurkialli
        siis täh ? kirjoitti:

        "Auto lähtee vaihtoon siinä kohtaa kun se ei joko täytä enää sille määriteltyjä tarpeita tai ylläpitokulut kasvavat käyttökuluja isommiksi. "

        Mikä ero on ylläpito- ja käyttökuluilla ? Voitko hieman selventää ja jaotella mikä kustannus menee mihinkin ?

        Sanoin ehkä hieman huonosti ja tökerösti, pyydän anteeeksi ja yritän vääntää rautalangasta mallin. Tankkiin menevä raha on käyttökulua. Samoin renkaat, öljyt, jarrupalat jne "normaalikulumisesta" johtuvat menoerät.
        Yllättävät ja enemmän tai vähemmän ennalta-arvaamattomat kulumat/vauriot ovat sitten niitä kuluja jotka iän auton iän myötä lähtevät nousuun. Tässä kohtaa auto lähtee vaihtoon, touhutkoon remonttireiskat ja kotitarvenikkarit sitten niiden kanssa.
        Esim ruostevauriot, pyöränsuuntaus joka tehdään taka-akseli vaihtamalla, sähköviat joka oireilee sulakkeen palamisella.
        Huomaa myös että sen harvan kerran kun autosta luovun, ostaja tulee autosta tietämään kaiken oleellisen.

        Aikanaan olen autoja rassannut, nykyään intressit on aivan muualla. Esim juuri nyt aion korkata oluen, laittaa pelikoneen tulille ja odotella ensi viikkoa jolloin autoliikkeestä ilmoittavat uuden auton olevan noudettavissa. Rahoitusyhtiöt on siitä mukavia että pientä korvausta vastaan antavat ajella niiden autoilla :D


      • Halvempi...
        Halvempi.... kirjoitti:

        Tuo esimerkkisi on siis käytännön elämästä ja hyvä niin, mutta oletko koskaan ajatellut, että riskeiltä suojautuminenkin maksaa ja tälläinen riskien hallinta on myös monelle erittäin tärkeää kun kilometrejä tulee enemmän.

        Tuossa esimerkissäsi uuden auton omistaminen kahden vuoden käytöllä tuli vain 2200 euroa halvemmaksi ja kuitenkin takuun alainen auto alla!! Tuolla käytetyllä ajaessa, jos ei ole enää takuu voimassa tulee nimenomaan niitä riskejä, jotka voivat heittää lasku esimerkin täysin toisin päin. Itse ajaisin mielummin uudella laskelman näyttäessä tuota.

        Korjataas omaa kirjoitusta, kun tuo flunssa näemmä pätkii ajatuksia..

        Eli kun kommentoin nimimerkin "käytetty halvempi" tietysti tarkoitin että tuossa hänen esimerkissä uuden omistaminen kuluineen tuli kahden vuoden aikana 2200 euroa kalliimmaksi kuin käytetyn omistaminen vastaavalla ajan jaksolla... Eli tilanteen ollessa tuollainen , niin itse mieluimmin ajaisin uudella autolla.


    • Korkoakorolle

      Rahoitusta 0€, auton arvo nyt n. 30 t€.
      Autoon en ikinä ole velkaa ottanut, enkä ota.

    • Uuden auton omistaja

      Auton hankintahinta oli 22 000 euroa ja siitä noin 40 % maksoin käteisellä. Loput 60 % otin autokaupan rahoituksella. KAiken kaikkiaan hyvä diili. Korko mitätön (pienempi kuin inflaatio) ja autoliikkeen kautta sain merkkikohtaisen täyskaskon hintaan 400 eur/vuosi (sisältää siis liikenne täyskasko). Yksikään vakuutusyhtiö ei päässyt tarjouksillaan lähellekään tuota.

      Maksutahti on sellainen, että lainaa on varmasti koko ajan vähemmän kuin mitä auton arvo on, eli velkavankeuteen ei tule jäämään, vaikka mitä kävisi. Ja koska on säännölliset tulot, niin on helppo budjetoida auton kulut. Kuukausierä bensat verot vakuutukset. Autossa on takuuta vajaa 4 vuotta jäljellä, joten suuria remonttikuluja ei tule.

    • asdfasdfasfasf

      Ei sillä ole merkitystä onko auto rahoituksella vai käteisellä. Tärkeintä on että sen pystyy maksamaan. Säästämisessä on se miinuspuoli että pitää odotella että on rahat kasassa

      • joustavastirahalla

        vain jos elät käestä suuhun. asuminen,auto,ruoka,vaatteet,viihde,harrastukset, kaikesta voi tinkiä!


      • menopeli-aina-käteisellä

        Miksi kommentoit yli neljä (4) vuotta vanhaa juttua?
        Järjetöntä ottaa lainaa auton ostamiseen.


      • eikestäkäyttöävwskodaudi
        menopeli-aina-käteisellä kirjoitti:

        Miksi kommentoit yli neljä (4) vuotta vanhaa juttua?
        Järjetöntä ottaa lainaa auton ostamiseen.

        Maksaako uutta pitkäntakuun kiahynyä 200e kk vai korjailla vw tuotetta muutamalla tonnilla kk.
        Mikä asia kelläkin puntarissa.


    • elämämaistuu

      aina käteisellä, en ymmärrä lainan ottajia muuteki huono sijoitus, en elä istuakseni autossa, minulla on jalat ja järki päässä.

      • Äimistynyt

        Miksi sinulla on jalat päässä?


    • Köyhäeiosta

      Köyhät ja persaukiset ei ymmärrä lainan ottoa tietenkään koska ei ole varaa maksaa sitä lainaa sitten kuukausittain. Köyhä joutuu ostamaan käteisellä kun minä hyvätuloisena olen aina ostanut autot vain velaksi 10% tai jopa pienemmällä käsirahalla. Mulla on ollut vuosia jo 2 autoa perheessä velaksi joita lyhennän n.1500e kuussa yhteensä. Kummatkin on n.50-60 tonnin uusia autoja jotka saan tarvittaessa myytyä liikkeeseen niin velankin saa kuitattua, näin olen myös välillä tehnyt kun tarvetta oli vaan yhdelle autolle. Se on ihan vaan numeroita se velka kunhan et osta vanhaa romua joka hajoo. Nyrkkisääntö on se että uusi tai lähes uusi auto jossa takuu niin voi ostaa kokonaan velaksi mutta korko pitää olla 0-2% korkeintaan. Auto lyhenee 750e kuukausilyhennyksellä pienellä korolla ihan hyvässä linjassa auton arvon kanssa kun itse ajan sen 2500-3000km kuussa. Ja tosiaan autot pitää olla muuten ei töitäkään tehdä, ainakaan mitä minä teen. Toki osamaksulla ei kannata ostaa jos ei ole varaa maksaa niitä maksuja. Minä olen aina mitoittanut nämä järkevästi niin että jää aina useita tonneja laskujen jälkeen käyttörahaa kuukaudelle. Ja kun vaihdan autoa yleensä joka vuosi maksan taas vain uuden käsirahan tai en sitäkään jos auton arvo on pysynyt velkaa parempana? En saa mitään stressiä tästä eikä mulla ole asuntovelkaa vaikka asun stadissa omassa asunnossa hyvällä alueella. Ikää alle 30v. Kukin tavallaan mutta voin sanoa että jos mulla olisi epävarma duuni niin en ostaisis näinköän hintavia autoja tietenkään vaikka ei 50 tonnin auto mikään kovin kallis olekkaan lähinnä hyviä perus autoja paljon ajaville.

      • harhaistensuosimapalsta

        Ja totuushan on: Asut äitisi helmoissa Pohjois-Savossa homeisessa talossa, velkaa on ulosotossa monia kymmeniä tuhansia euroja ja autona on osamaksulla ostettu kolmensadan Corolla.


    • Velatonlänsiauto

      Varsinkin nämä Skodalla liikkuvat hassut tyypit sanovat että se on vain auto, ei kai semmoisen takia velkaa tarvitse?
      Velkainen Skoda - naurua.....

    • Meillä_on

      perheessä kolme autoa mutta vain kaksi jotka ajavat. Ykkösautona 4 vuotta vanha luxushybridi, talviautona jämäkkä vanhempi Volvo ja kesäautona museorekisteröity Mercedes-Coupe. Kaikki on ostettu Euroopasta käteisellä ja hyvä puoli on siinä että jos nyt myisin ne, saisin kaikista enemmän kuin olen maksanut. Mutta minä olenkin hyvä ostamaan ja käytän tilaisuudet hyväkseni kun niitä tulee eteen. Onneksi ei myöskään tarvitse ajatella että tarvitsisin lainaa jotakin ostaakseni.

    • 45634

      Kyllähän se on pöhkö, vajaa älyinen ja tietämätön jos maksaa kk autoista velkaa 1000€ tai arvonalennus 2 vuodessa 8000€, sama kuin kävisi ilmaiseksi töissä tai antaisi rahat muille. Auto täytyy ostaa halvemmalla kuin mitä siitä saa2 vuoden päästä tai ainakin pysyä hinta samana.
      2000€ saa jo hyvän, korjaukset tekemään itse j halvin mahdollinen vakuutus ja hyvlä renkaita saa käytettynä puoli ilmaiseksi.
      Autoja kannattaa olla 2-3 kpl, kun ei niistä pahemmin mitään maksa.
      Nytkin ajan -03 Maximalla, jonka ostin vuosi sitten 200 tkm ajettuna 2000€ ja vielä ei ole hinta tippunut. Ajan n. 20 tkm vuodessa, joten Maximalla ajaa huoletta vielä 3-4 vuotta ja sen jälkeen voinkin sen myydä hyväkuntoisena 1000€ ja ostaa taas vastaavan auton 2000e kuin se oli minulle tullessa. Ja näitä autoja kun on 2-3 kpl pihassa on se auton omistaminen hyvinkin ilmaista verrattuna siihen että maksat rahoitusta, kalliit huollot ja täydet vakuutukset auton arvon alenemisineen. Ja se ole yhtään sen hienompaa ja tyylikkäämpää ajat sitten 2-3 vuotta vanhalla Mondeolla tai Octavialla kuin Maximalla tai vanhemmalla Volvolla.

    • NäinOnNäppylät

      Kolme viimeistä autoa ostettu käteisellä ja saatu 7-10% käteisalennukset, vanha aina myyty itse yksityiselle paremmalla tai samalla hinnalla kuin mitä vaihdossa olisi saanut vaihtoarvoksi. Vaihdossa menettää sitten sen käteisalennuksen. Joka kerta on tullut 5-10000€ edullisemmaksi toimia näin. Autot OVH hinnaltaan 55-75€ kilkkeet eli koukku, lohkolämmitin, talvirenkaat ja muut pakolliset, ei turhamaisuuksia. Viimeisin ostos sattui siihen saumaan kun autoveroa nostettiin ja auton OVH pomppasi jotain 8000€ ylöspäin pari kuukautta hankinnan jälkeen. Viiden vuoden jälkeen saisin siitä osapuilleen 70% ostohinnasta. Merkki lienee helppo päätellä.

      Viimeksi oli autovelkaa vuonna -82 kymenentuhatta silloista markkaa. Siitä eteenpäin joko työsuhdeautoja tai nyt viimeiset 16 vuotta isoja omia maastureita.

    • 346357

      Lainaa kannattaa ottaa vain sellaisiin kohteisiin jotka säilyttävät arvonsa tai jopa nousevat arvossa. Täysin järjetöntä maksaa korkoja autosta jonka arvo tippuu tuhansia euroja vuodessa. Silloin laina-ajan loppupuolella maksat edelleen korkoja siitä 20 tonnin autosta vaikka auton arvo on enää alle 10 tonnia.

      Ja 5 tonnilla saa ihan hyväkuntoisen luotettavan auton jolla ajaa ongelmitta vielä pitkään, joten turha selitellä että on pakko hankkia uudempaa. Jos on köyhä (ei varaa maksaa kerralla) niin silloin ostakaa auto johon on varaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6314
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3150
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1706
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe