Mä en tajuu. Mulla on ollu kolme vuotta jo kynsissä sellasia valkosia täpliä ja en ymmärrä että mitä ne tosissaan on?? ekana luulin että se on jotain kalsiumin puute- juttuja mutta ei se kyllä ole koska mä juon maitoa ja syön juustoo jogurttia yms yms. Voisiko joku nyt kertoa että mitä ne täplät tarkottaa?? Merkki jostakin vakavastakin sairaudesta?
Kynsissä valkoisia täpliä!!!?? apuaa...
15
17994
Vastaukset
- päivi
Mulla oli lapsena paljon kynsissä niitä valkosia täpliä, mutta en kyllä osannut huolestunut niistä. Olen kuullut tuon saman kalsiumpuutos jutun. Voi siinä ollakin perää, koska olen kuullut myös että mitä enemmän juo maitoa, niin sitä enemmän kalsiumia poistuu elimistöstä. Nykyään en juo maitoa yhtään, eikä niitä valkoisia täpliä ole enää ilmaantunut. Otan kalsium D vitamiini tabletteja varmuudeksi välillä.
- tjaa
No ainakin minulla noita täpliä tulee (viiveellä) jos on kynnen kasvupisteen kolauttanut johonkin, jättänyt sormen oven väliin, palelluttanut näppinsä tms, eli ihan vaan pieniä kasvuhäiriöitä. Kakarana niitä tosiaan oli enemmänkin kun ilmeisesti teloikin itseään useammin...
Vois kait niitä joku puutoskin teoriassa aiheuttaa.- Dan
Kokeile syödä sinkkiä, se voisi auttaa.
- vakavaa??
Dan kirjoitti:
Kokeile syödä sinkkiä, se voisi auttaa.
sinkkiä? eikös se ole joku alkuaine...? XD
- Dan
vakavaa?? kirjoitti:
Sinkki on hivenaine. Sinkin kanssa kannattaisi varmaan vielä ottaa magnesiumia.
Tässä sinkistä lyhyesti..
"Sinkki
Yleistä
Sinkki, joka on osana useimpia entsyymejä, on välttämätön kasveille, eläimille ja ihmisille. Elimistön sinkkivarat ovat pääasiassa lihaksissa (70%) ja luustossa.
Vaikutus
Sinkki on osallisena yli 200 entsyymin toiminnassa ja vaikuttaa hiilihydraattien, rasvojen ja nukleiinihappojen aineenvaihduntaan. Se on tarpeellinen ihmisen kasvua, kehitystä ja normaalia elämänkaarta ajatellen. Aivojen normaali kehitys riippuu sinkinsaannista.
Tarve ja saanti
Sinkin keskimääräinen päivätarve on miehillä 6 mg ja naisilla 5 mg. Väestön saantisuositus on miehille 9 mg ja naisille 7 mg/vrk. Sinkkiä saadaan pääasiassa (noin 70%) eläintuotteista, erityisesti lihasta, ja kasvikunnan tuotteista viljasta. Sinkin hyväksikäytettävyys eri lähteissä vaihtelee. Lihan, maksan, munien ja kalan sinkki on helposti imeytyvässä muodossa kun taas viljassa se on huonommin imeytyvässä muodossa.
Puute ja yliannostus
Sinkinpuutteen oireita ovat ruokahaluttomuus, kasvun hidastuminen, ihomuutokset ja immunologiset poikkeavuudet. Vaikea sinkin puute hidastaa kasvua ja sukukypsyyden saavuttamista ja aiheuttaa iho-oireita ja hiustenlähtöä. Äkillisessä sinkkimyrkytyksessä (2 g tai enemmän) oireita ovat metallin maku, pahoinvointi ja vatsakivut. Pitkäaikainen sinkin liikasaanti häiritsee kuparin hyväksikäyttöä ja kuparista riippuvien entsyymien toimintaa." - Dan
vakavaa?? kirjoitti:
Tässä lisätietoa asiasta englanniksi.
What Are These White Spots?
http://my.webmd.com/content/article/42/1689_50294.htm
- tietäjä
Valkoiset täplät eivät ole merkki kalsiumin tai minkään muun puutoksesta vaan ilmakuplia kynnen alla. Haittaako ne jonkun elämää jotenkin?
- Potilas
Tuttu ilmiö nuo läiskät. Kynsien kasvua seuraamalla huomaa, että läiskät ovat syntyneet eri kynsiin samaan aikaan. Koska molemmissa käsissä on kynsissä samallakorkeudella läiskiä, en usko että kyseessä olisi fyysisen iskun tms. aiheuttama vaurio. Oma hypoteesini on, että voimakas stressi aiheuttaa läiskiä. Tätä teoriaa tukee se, että kynsieni kasvua seuraamalla olen huomannut läiskiä syntyneen mm. uudelle paikkakunnalle muuttamisen, rankkojen tenttiputkien ja kirjallisten töiden deadlinen aikoihin. On tietysti mahdollista, että ajoittainen heikko ravitsemustilakin olisi taustalla, sillä stressantuneena ei tule huolehdittua syömisistä.
- niin mistä?
Niin mistä nämä ilmakuplat johtuu? Syön monipuolisesti siltikin tulee niitä valkoisia läikkiä/täpliä? En luule ainakaan että ne johtuisi mistään sinkistä tai muusta aineesta. Olisi kiva tietää jonkun lääkärin mielipide kun täällä likkuu monnenlaista mielipidettä. Ehkä se voi olla stressi?
Kun tuntuu ton koulun takia olla stressiä. :) - joku8
niin mistä? kirjoitti:
Niin mistä nämä ilmakuplat johtuu? Syön monipuolisesti siltikin tulee niitä valkoisia läikkiä/täpliä? En luule ainakaan että ne johtuisi mistään sinkistä tai muusta aineesta. Olisi kiva tietää jonkun lääkärin mielipide kun täällä likkuu monnenlaista mielipidettä. Ehkä se voi olla stressi?
Kun tuntuu ton koulun takia olla stressiä. :)Niin siis mikäli minä olen ymmärtänyt oikein ne kynsien täplät voivat siis johtua ainakin ihan siitä, kun leikkaat kynsiä, kynsien eri kerrosten väliin pääsee ilmaa ja vettä.Joten kaippa olisi hyväe että leikkuun jälkeen hioisi kynnet. :)
- kyllä =)
joku8 kirjoitti:
Niin siis mikäli minä olen ymmärtänyt oikein ne kynsien täplät voivat siis johtua ainakin ihan siitä, kun leikkaat kynsiä, kynsien eri kerrosten väliin pääsee ilmaa ja vettä.Joten kaippa olisi hyväe että leikkuun jälkeen hioisi kynnet. :)
siis sinkistä ne johtuvat, sinkin puutteesta luin tämän juuri ya-lehdestäkin. Mutta niitä mullakkin on ollut enkä oo tehnyt yhtään mitään asialle, elikkä jos ei muita oireita mitä turhaan kauhistelemaan, syö terveellisesti ni kyllä se siitä.
- asdjh7
Mullakin on niitä. Paljonkin :o
- 125µg
Valkoisista läiskistä ei yleensä kannata huolestua. Ne johtuvat lievästä vammasta kynsiin, jota et välttämättä edes muista. Ajan myötä läiskä häviää kynnen kasvaessa, kun leikkaat sen pois. Jos kynsissäsi ilmenee kuitenkin usein valkoisia läiskiä eivätkä ne häviä, saattaa kyse olla tulehduksesta, joka vaatii lääkärin hoitoa.
- Valkotäpläinen
Mullakin on sellainen, itseasiassa tällä hetkellä. Äiti sano sen olevan joku kasvuun liittyvä juttu.
- D-vitaminia
Kynnen kasvaessa ei tuu valkoisia laikkuja.
Ihan normaalia on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809