liian vanha?

reino

Taitaa olla pakko myöntää että 45 vuoden ikäinen on jo liian vanha työelämään.
Viimeisen neljän vuoden aikana olen lähetellyt lukemattomia hakemuksia, käynyt jopa muutamassa haastattelussa ja testissäkin, mutta tuloksetta.
Vastaukset ovat aina samat : " valitettavasti valinta ei tällä kertaa osunut teihin " , tai jotain muuta samantapaista sananhelinää.
Minulla on työkokemusta monelta alalta niin suomessa kuin ulkomaillakin, lapset ovat jo isoja, minun ei tarvitsisi olla poissa lasten sairauksien tms takia. Olen täysin terve, en ole sairastanut enkä ollut poissa töistä kuin muutaman kerran koko ikänäni. En käytä alkoholia enkä edes tupakoi,haluaisin oppia vielä uutta joten minulla on motivaatiokin kunnossa, palkkaa olen pyytänyt maksamaan minimitaksan mukaan jne.
Mikään muu ei näköjään merkitse kuin se että olet ylittänyt tuon maagisen 45 vuoden rajan.
Sen jälkeen ihminen on pelkkää painolastia, valmis romuttamolle, ihmettelenkin kun eläkeikää vaan nostetaan. Kuinka ihmeessä kukaan vanhempi ihminen vielä muka saisi töitä.
Parasta olisi laskea se eläkeikä 45 vuoteen, sehän se jo käytännössä on.

17

1142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokke

      - onko sulla työkokemusta hakemiisi paikkoihin
      - onko työhistoriassasi paljon lyhyitä
      työsuhteita
      Monasti työnhakijoista valitaan henkilö, jolla
      alan koulutusta/kokemusta vaikka palkkatoive olisikin yli minimin.
      Myös monet työsuhteet useilta eri aloilta eivät välttämättä vaikuta työnantajaan positiivisesti.
      Työnantaja usein etsii vakautta; uusien henkilöiden perehdyttämisjakso hidastaa aina ja kuluttaa resursseja,jos oletuksena vielä ettei uusi työntekijä kenties kauaa viihdy ja sama perehdyttäminen alkaisi taas. Nämä riskit työnantaja pyrkii minimoimaan, eikä sillä ole suoraa vaikutusta työnhakijan ikään.

      • reino

        joo, on lyhyitä ja pidempiä työsuhteita, viimeisin kesti 10vuotta, firma pisti pihalle silloin yli 100 henkeä.


      • jokke
        reino kirjoitti:

        joo, on lyhyitä ja pidempiä työsuhteita, viimeisin kesti 10vuotta, firma pisti pihalle silloin yli 100 henkeä.

        ammattitaito työtehtäviin, joihin hait ?


      • Anonyymi
        jokke kirjoitti:

        ammattitaito työtehtäviin, joihin hait ?

        Sitäkö ei papereista näe. Kokeilemalla tietää.


    • taannoin

      90-luvun lopulla kolmekymppinen oli liian vanha atk-hommiin. alle 25 vuotiaalla koulusta valmistuneella oli ajantasainen tietämys, riittävä into, ei menneisyyden painolastia ja oikea asenne työhön.

      • Anonyymi

        Tämä nykyään muuttunut parempaan!


    • Töpsel

      Olen 44 ja aloitan kuukauden kuluttua uuden työn - opettamalla nuorempiani vanhaan ammattiini. Vuoden kesti, että sopiva paikka löytyi. Internetin kautta ja Hesarin "Oikotietä" käyttämällä. En siis ole liian vanha. :-)

      Olen huomannut että jos on liian paljon työkokemusta, niin monet haastattelijat alkavat pelätä oman perseensä puolesta. Useimmiten olen koulutetumpi ja kokeneempi kuin haastattelijani ja se vähentää kummasti haastattelijoitten intoa palkata alaista tai jopa kollegaa itselleen...

      Itselläni on myös kokemusta laajalta skaalalta, eikä sitä katsota hyvällä. Hakemuksissa joutuukin pokkana nykyään vähättelemään tekemisiään ja kaventamaan tahallaan osaamiskuvaansa. Toisaalta se on hyväksi: voi hakea eri alojen hommia eri tavoin kohdennetuin hakemuksin. Joskus siitä on tosin haittaakin: olin kerran Mercury-Urvalin haastattelussa, jossa hemmo kaivoi jostain onkimansa, toiseen työhön lähettämäni paperit ja kysäisi, että "ootsä ihan todella tää sama kaveri?". Sellaista se on kun on yli nelikymppinen... :-)

      • pian sellaisessa

        Joo kyllä se niin on , että työnantajat noin pääpiirteittäin pitävät 45 vuotta täyttäneitä liian vanhoina työelämään. Itsellänikin on pienestä yrityksestä sellainen kokemus. Suuremmat firmat ehkä ovat tässä asiassa hieman suurpiirteisimpiä.
        Mutta älä ole huolissasi kohta koko Suomi on täynnä työttömiä ja me kaikki olemme polvillamme ojentamassa tyhjää kättä, mitä Eu:sta meille annetaan.


      • näin on näreet
        pian sellaisessa kirjoitti:

        Joo kyllä se niin on , että työnantajat noin pääpiirteittäin pitävät 45 vuotta täyttäneitä liian vanhoina työelämään. Itsellänikin on pienestä yrityksestä sellainen kokemus. Suuremmat firmat ehkä ovat tässä asiassa hieman suurpiirteisimpiä.
        Mutta älä ole huolissasi kohta koko Suomi on täynnä työttömiä ja me kaikki olemme polvillamme ojentamassa tyhjää kättä, mitä Eu:sta meille annetaan.

        Saman olen todennut minäkin..ikää 45, nainen, lapset jo sopivan isoja eikä uusia tehdä, koulutusta, kokemusta, esimieskokemusta, tarpeeksi pitkiä työsuhteita.

        Toisiin paikkoihin olen "liian kokenut, työnantaja pelkää ettei motivaatio riitä", toisiin paikkoihin taas puuttuu joku pienen pieni nippeliosio vaatimuksista, ja toisiin paikkoihin päästäkseen pitäisi vain olla ..munat.

        Mutta, ei se mitään, mennäänpä taas yhteiskunnan varoilla uudelle kurssille...ja sen jälkeen nostellaan taas päivärahoja.

        Kumpa tietäisivät ne siivelläolijoiksi haukkuvat, kuinka kova yritys useimmilla meistä työttömistä on tosiaankin päästä töihin ja palata taas kunnon veronmaksajiksi. Positiivinen asennekin pitäisi pyrkiä säilyttämään vielä 200 "kiitos, mutta ei kiitos" hakemuksen jälkeenkin, sillä eihän masentunutta ruttunaamaa kukaan palkkaa...


      • kumma
        näin on näreet kirjoitti:

        Saman olen todennut minäkin..ikää 45, nainen, lapset jo sopivan isoja eikä uusia tehdä, koulutusta, kokemusta, esimieskokemusta, tarpeeksi pitkiä työsuhteita.

        Toisiin paikkoihin olen "liian kokenut, työnantaja pelkää ettei motivaatio riitä", toisiin paikkoihin taas puuttuu joku pienen pieni nippeliosio vaatimuksista, ja toisiin paikkoihin päästäkseen pitäisi vain olla ..munat.

        Mutta, ei se mitään, mennäänpä taas yhteiskunnan varoilla uudelle kurssille...ja sen jälkeen nostellaan taas päivärahoja.

        Kumpa tietäisivät ne siivelläolijoiksi haukkuvat, kuinka kova yritys useimmilla meistä työttömistä on tosiaankin päästä töihin ja palata taas kunnon veronmaksajiksi. Positiivinen asennekin pitäisi pyrkiä säilyttämään vielä 200 "kiitos, mutta ei kiitos" hakemuksen jälkeenkin, sillä eihän masentunutta ruttunaamaa kukaan palkkaa...

        joo ja sitten vaativat että eläkeikää nostetaan...


      • Anonyymi
        kumma kirjoitti:

        joo ja sitten vaativat että eläkeikää nostetaan...

        Eläkeikää pitäisi ehdottomasti laskea isojen eläkkeiden leikkaamisella saatavilla säästöillä. Nuorille töitä ennemmin kuin vanhoille jarruille! Vanha jarru = n. 60 vuotias. Eläkekatoksi 2000€ brutto!


    • Nero 55 v

      Et ole liian vanha.Minä en ainakaan ole tällaista kokenut vaikka olen 1o vuotta vanhempi. Olen saanut sijaisuuksia kokoajan ja käyn tällä hetkellä osa-aikaisena siivoamassa sovitellulla päivärahalla.Minä en edes pohdi olenko johonkin liian vanha vai en.Haluan näet olla työelämässä ja olen kait vakuuttanut näin olevan myös työnantajille jotka minut ovat palkanneet.Työelämässä pitää olla kaikenikäisiä työntekijöitä. Nykyäänhän on kai pyrkimyksenä olla töissä mahdollisimman pitkään ennen eläketöitymistä.

    • Anonyymi

      Älähän nyt.Maailman vaativimpaan virkaan valittiin juuri 76 vuotias vanhus.

      • Anonyymi

        ikä on vain numeroita. Näin kerrotaan. Jotkut ovat 50 v iässä krematoriovalmiita ja toiset energisemmät ( Biden 78v) vasta pääsevät vauhtiin . DDD. Liian moni keskittää ajatuksensa CV hakemuksensa tiptop killlottamiseen kun pitäisi hakea töitä. Toisin sanoen ajatukset ovat siinä CV lappusessa, kun ajatusten tulisi oikeasti olla siinä haettavassa duunissa. Tiedän, Tiedän."Mindsetin" muuttaminen ei ole helppoa. Siinä kun joutuu mylläämään omat sisukset uusiksi.


    • Anonyymi

      Nykyään 25v on jo liian vanha suurimpaan osaan firmoista, jos ei ole lähes katkeamatonta työhistoriaa.

      Eli jos ei 16-17 vuotiaana saa suhteilla kesätöitä ja sen seurauksena siitä eteenpäin töitä/kesätöitä, niin on jo lähes mahdoton päästä töihin.

      Itsellekin kävi niin, muutin kotoa 16v opiskelemaan kauas, en saanut ikinä kesätöitä vaikka vain. Paikalliset luokkalaiset taas sai kysymättä sukulaisiltaan

      Valmistuin koko koulun parhaalla keskiarvolla ammattiin, en saanut töitä koska kokemus oli vain parista harjottelusta ja sekin firma ehti mennä konkkaan

      Sitten amk insinööriksi toiseen kaupunkiin= en päässyt edes palkattomaan harjoitteluun koska kokemus ja suhteet puuttui. Suoritin muut kurssit paitsi päättötyö harjoittelu, koska en saanut paikkaa ja opon asenne oli "aikuisten pitää löytää itse, en tule auttamaan siinä." Sanoi siis suoraan noin

      Joten jätin ne opinnot kesken, sitten työttömänä pari vuotta josta yliopistoon ja valmistuin keväällä, oli 4 kesää oman alan töitä ihmeen kaupalla, hyvät paperit ja kaikki kehui lahjakkaaksi ja fiksuksi hyväksi tyypiksi

      No, eipä ole puolessa vuodessa edes haastatteluun päässyt.

      Koska 30v pitäisi olla vuosia kokemusta tai suhteita.

      Naurettaa pelleilyä. Olen varmasti parhaasta päästä tekijöitä jos vaan saisi tilaisuuden, koulutusta ja osaamista neljältä eri alalta, huippuälykkääksi virallisesti testattu, täsmällinen, raitis, hyvässä kunnossa, rauhallinen, utelias ja hyvä oppimaan.

      Mutta mikään ei riitä jos ei ole vuosien työhistoriaa tai suhteita. Mielummin palkataan se puolijuoppo tuttukin

      Lannistavaahan se on,ja kamalaa tuhlausta että monet lahjakkaat mutta ujot/introvertit jää työelämän ulkopuolelle vaikka voisivat olla firmalle suuri etu

    • Anonyymi

      Et käytä alkoholia? Olet selvästi mullku persoona ja siksi et pääse töihin. Relaa vähän!

    • Anonyymi

      Itse olen huomannut saman kymmenissä ja kymmenissä työhakemuksissani. Eläkeikä laskettava vähintään 50 vuoteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe