Mitä kautta au pairiksi?

wackpixie

Olen jo viimeiset 5-6 vuotta harkinnut vakavasti au pairiksi lähtemistä, mutten oikein vieläkään tiedä miten homma menee. Mitä kautta voi hakea ja minne kaikkialle, entä miten sitten perhe valitsee teidät, entäpä jos haluaakin lähteä? Mitä kaikkia kustannuksia siitä kertyisi ja tienaako siitä edes yhtään?
On vielä paljon kysyttävää mutta aivot alkaa lyömään tyhjää pitkän työpäivän jälkeen :)

5

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksvaan

      Moikka! Sulla on monia vaihtoehtoja lähteä. Esimerkiksi USAan voi tietääkseni lähteä vain järjestön kautta. Näitä on esimerkiksi Cultural Care, Euraupair ja Allianssi. Saat niistä lisätietoa ihan googlettamalla. Mutta itse suosittelisin niistä euraupairia, koska se tarjoaa parhaimman vakuutuksen.
      Varsinkin Jenkkeihin mennessä opiskelu on pakollista, koska niillä erityinen laki sen vaatii. Myös n. 500e 'vakuusmaksun' saa vuoden oleskelun jälkeen takaisin jos on opiskellut tarpeeksi. Järjestöt tulevat tietenkin paljon kalliimmaksi kuin yksityisesti lähteminen vaikka Britteihin, koska he vaativat rikosrekisteriotteen, kansainvälisen ajokortin, terveystodistuksen, viisumin ym, jotka ovat aupairin lompakosta pois. Toisaalta taas yksityisesti lähtevän täytyy usein maksaa itse lentolippunsa ja hankkia vakuutus.
      Eurooppaan pääsee sekä järjestön että ilman sen apua. Jos ilman järjestöä haluaa lähteä niin kannattaa tehdä profiili tähän tarkoitukseen oleville nettisivuille. Mitä itse ainakin tiedän niin on findaupair, aupairworld ja aupairnet24. Niissä voit joko laittaa viestejä perheille tai yksinkertaisesti odottaa heiltä yhteydenottoa. Suosittelen kuitenkin olemaan itse aktiivinen, jos haluaa löytää perheen mahdollisimman nopeasti.
      Jos Australiaan/ Aasiaan haluaa lähteä niin niistä en paljoakaan tiedä. Ausseihin voi ainakin lähteä ilman järjestöä mutta en tiedä onko jonkin järjestönkin avulla mahdollisuus päästä sinne. Ausseihinhan tarvitsee viisumin (kuten Jenkkeihinkin), jonka hinta on noin 100e. Halvimmillaan sinne saa menolipun noin 700 eurolla, joten sinne lähteminen ilman järjestöä tulee kaikkein kalleimmaksi. Toisaalta taas jos itse maa kiehtoo niin miksi ei? Aasiasta voit löytää edellä mainittujen nettisivujen avulla perheitä, jotka aupparia tarvitsevat. Siitä en sen enempää tiedä, kun olen keskittynyt lähinne USAhan ja Iso-Britanniaan. Tosin Britteihin olen nyt kesällä/ syksyllä auppariksi lähtemässä.

      Saattaa olla aika epäselvää tekstiä, joten jos jotakin epäselväksi jäi niin laita vaan lisää kysymyksiä tänne niin koitan vastata. Ja onhan täällä niitäkin jotka enemmän tietävät kuin minä. Googlettamalla saa oikeasti hyvää tietoa jos vain jaksaa käyttää aikaa tiedon hankkimiseen. Myös aupparien blogeista saa paljon tietoa siitä millaista aupairin arki oikeasti on.

      • yksvaan

        Niin ja tosta tienaamisesta piti sanoa, että jenkeissä lain mukaan minimi palkka on melkein 200 dollaria viikolta. Briteissä perheet voivat maksaa oikeastaan mitä vain, koska siellä laki ei määrää asiasta mitään. Itse olen huomannut että perheet saattavat osallistua esimerkiksi puhelinlaskuusi, antaa auton käyttöön ja maksaa bensat, maksaa vaikka englannin kurssin kielikoulussa tai kustantaa bussilipun. Nämä kaikki ovat osa palkkaa, joten jos joku perhe maksaa vähän viikossa mutta toteuttaa nuo kaikki edellämainitut asiat, on se jo aika hyvä diili.

        Siis eihän tossa työssä oikeasti voi rikastua. Eikä se ole tarkotuskaan. Rahaa sulla tulee kuitenkin menemään ulkona syömiseen, leffassa käymiseen, baareiluun (jos ikä riittää) ym yhtä "tärkeään"(: Muista vaan, että jos joku perhe lupaa 500e viikolta ja työtehtäviisi kuuluu lapsen vieminen kouluun, niin joku mättää ja pahasti. Että ei kannata kuitenkaan liikaa tuon rahan perään olla.


      • wackpixie
        yksvaan kirjoitti:

        Niin ja tosta tienaamisesta piti sanoa, että jenkeissä lain mukaan minimi palkka on melkein 200 dollaria viikolta. Briteissä perheet voivat maksaa oikeastaan mitä vain, koska siellä laki ei määrää asiasta mitään. Itse olen huomannut että perheet saattavat osallistua esimerkiksi puhelinlaskuusi, antaa auton käyttöön ja maksaa bensat, maksaa vaikka englannin kurssin kielikoulussa tai kustantaa bussilipun. Nämä kaikki ovat osa palkkaa, joten jos joku perhe maksaa vähän viikossa mutta toteuttaa nuo kaikki edellämainitut asiat, on se jo aika hyvä diili.

        Siis eihän tossa työssä oikeasti voi rikastua. Eikä se ole tarkotuskaan. Rahaa sulla tulee kuitenkin menemään ulkona syömiseen, leffassa käymiseen, baareiluun (jos ikä riittää) ym yhtä "tärkeään"(: Muista vaan, että jos joku perhe lupaa 500e viikolta ja työtehtäviisi kuuluu lapsen vieminen kouluun, niin joku mättää ja pahasti. Että ei kannata kuitenkaan liikaa tuon rahan perään olla.

        Kiitos todella paljon! Tällä pääsen jo todella pitkälle. Olen suuntaamassa Eurooppaan, mutta Britteihin olisi tarkoitus mennä vaikken sitä olekaan vielä täysin lyönyt lukkoon.
        Entä jos joutuisikin vaihtamaan perhettä, mitä kautta se onnistuu? Ja tehdäänkö työsopimusta ollenkaan ja jos tehdään niin onko se yleensä kirjallinen vai suullinen? Ja onko siinäkin kuinka pitkä irtisanomisaika? Mietin tätä vain jos sitä perhettä sitten joutuisikin vaihtamaan.


    • yksvaan

      Millos ajattelit lähteä? Jos nyt tän vuoden puolella oot menossa ja sattuisit samoille suunnille joutua ku minä ni vois vaik nähä sitte siellä päässä tai jotain(:

      Perheen vaihto onnistuu siis ihan netin kautta. Etit vaikka samalta sivulta uuden perheen kun mistä vanhan löysit. Tai jos järjestön kautta oot lähössä ni ne sitten hommaa sulle uuden perheen.

      Työsopimus riippuu ihan perheestä. Tottakai jonkunlaiset pelisäännöt sovitaan mutta yleensä kai suullisesti. Kannattaa kyllä varmaan pyytää ihan kirjallista sopimusta työtehtävistä yms ettei sitten myöhemmin tule ongelmia niihin liittyen.

      Irtisanomisajasta en tiedä mutta mitä olen perhettä vaihtaneiden aupparien blogeja lukenut niin ei heillä sellaista ole ollut. Perheestä on lähdetty, joko sopimuksen mukaan tai sitten yleensä host äidin ulos heittämänä.:D

    • Anonyymi

      valtuudet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1476
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1194
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe