Moi
On kauheata ajaa talvella kun lunta tai kuraa lentää tuulilasiin, eikä sitä voi pyyhkiä, koska pyyhkijät ovat jäässä!! Viimeksi tänän kävi näin. Onko tähän mitään apua, jotta nuo pyyhkijät saisi sulamaan?
Autoni on peugeot 307. Olen käyttänyt sisätilalämmitintä, ja laitan lasienlämmityksen päälle, mutta noille pyyhkijöille ei hyvänen aika voi mitään. On vain niin hengenvaarallista, kun ei sitten saamari vie näe joskus yhtään mitään, kun pyyhkijät ovat jäässä!!
Onko teillä jotain keinoa tähän järkyttävään ongelmaan??
Tuulilasinpyyhkimet
18
4572
Vastaukset
- on se vaikeeta
Mä kopistelen niistä jäät pois ja hyvin pyyhkii.
- jääskraba
Ei pidä kopistella liikaa, sillä monet ovat saaneet aikaan jopa halkiviirun, kun hakataan pyyhkijöitä tuulilasia vasten tai päästetään ne varret pystyasennosta lopsahtamaan takaisin lasille.
Itse olen ottanut sulasta kiinni ja taivutellut kevyesti puolelta toiselle, niin jäät irtoavat mukavasti. Taivuttelu on muutenkin tarpeen jos on kaareva tuulilasi, sillä sulka pyrkii paikallaan ollessa jäätymään kaarelle siten, että se ei enää pyyhi koko lasia, jolloin taivuttelu on tarpeen myös paremman pyyhintätuloksen saamiseksi.
Näillä on pärjätty ! - bemaristi.
jääskraba kirjoitti:
Ei pidä kopistella liikaa, sillä monet ovat saaneet aikaan jopa halkiviirun, kun hakataan pyyhkijöitä tuulilasia vasten tai päästetään ne varret pystyasennosta lopsahtamaan takaisin lasille.
Itse olen ottanut sulasta kiinni ja taivutellut kevyesti puolelta toiselle, niin jäät irtoavat mukavasti. Taivuttelu on muutenkin tarpeen jos on kaareva tuulilasi, sillä sulka pyrkii paikallaan ollessa jäätymään kaarelle siten, että se ei enää pyyhi koko lasia, jolloin taivuttelu on tarpeen myös paremman pyyhintätuloksen saamiseksi.
Näillä on pärjätty !En ole kuullut, että kukaan olisi sentään tuulilasiaan rikkonut pyyhkijöitä kopistelemalla, vaikka kopistelu sinänsä ei olekkaan kovin tehokas tapa poistaa jäätä pyyhkijöistä...no sulasta ehkä, mutta nykyään tuulilasit ovat niin laajoja ja pyyhkijät siksi niin pitkiä, että niissä on paljon liikkuvia osia, joiden välisten nivelten liikkumista jää pyrkii vaikeuttamaan, ja siksi kuljettajan näkökenttää rajoittamaan joskus jopa kohtalokkain seurauksin. Tämän takia jäiden poistaminen pyyhkijöiden mekanismeista suoritetaan paljaalla kädellä lämmittämällä, jolloin jäätyneet mekanismit palautetaan alkuperäiseen notkeuteensa, ja matka jatkuu ilman suurempia näköesteitä.
- haransilma
bemaristi. kirjoitti:
En ole kuullut, että kukaan olisi sentään tuulilasiaan rikkonut pyyhkijöitä kopistelemalla, vaikka kopistelu sinänsä ei olekkaan kovin tehokas tapa poistaa jäätä pyyhkijöistä...no sulasta ehkä, mutta nykyään tuulilasit ovat niin laajoja ja pyyhkijät siksi niin pitkiä, että niissä on paljon liikkuvia osia, joiden välisten nivelten liikkumista jää pyrkii vaikeuttamaan, ja siksi kuljettajan näkökenttää rajoittamaan joskus jopa kohtalokkain seurauksin. Tämän takia jäiden poistaminen pyyhkijöiden mekanismeista suoritetaan paljaalla kädellä lämmittämällä, jolloin jäätyneet mekanismit palautetaan alkuperäiseen notkeuteensa, ja matka jatkuu ilman suurempia näköesteitä.
Valmiiksi jännityksissä olevaan lasiin ei paljon tarvitse kopauttaa, niin halkiviiru alkaa juosta. Arkoja mekaaniselle rasitukselle ovat mm. eräiden Fordin tuulilasit, sillä suulakkeet ovat viritetty siten, että ne puhaltavat tuulilasit alareunan kuumaksi ja muu osa jää kylmäksi, mistä aiheutuu jännitystä. Toinen missä on tuulilasin alareuna herkästi halkeileva, on tuo VW transporter.
Halkiviiru ei tarviu paljoa voimaa, että sen saa etenemään. Itse otin riskin, kun lasissa oikealla oli halkeama. Painelin toisella kädellä syöttökohtaan ka koputtelin toisella nyrkillä, niin sain syötettyä halkeaman ylös taustapeilin taakse eli se ei tullut kuljettajan näkökentään. Tuohan olisi johtanut välittömään lasin uusimiseen. Menettelylläni siirsin lasin uusimista parin vuoden päähän ja meni läpi ainakin kahdesta katsastuksesta. - Anonyymi
jääskraba kirjoitti:
Ei pidä kopistella liikaa, sillä monet ovat saaneet aikaan jopa halkiviirun, kun hakataan pyyhkijöitä tuulilasia vasten tai päästetään ne varret pystyasennosta lopsahtamaan takaisin lasille.
Itse olen ottanut sulasta kiinni ja taivutellut kevyesti puolelta toiselle, niin jäät irtoavat mukavasti. Taivuttelu on muutenkin tarpeen jos on kaareva tuulilasi, sillä sulka pyrkii paikallaan ollessa jäätymään kaarelle siten, että se ei enää pyyhi koko lasia, jolloin taivuttelu on tarpeen myös paremman pyyhintätuloksen saamiseksi.
Näillä on pärjätty !Neuvo varokaa Kärsämäki Jehovien sanoja. Käyntejä.
- 25
Rungottomat sulat (valeo, champion ym) ainakin helpottavat vähän asiaa.
- pyyhkijätjäässä
Tietenkin olen yrittänyt kopistella, mutta aina ei saa kaikkea pois. Jäät ovat kiinni sulissa, eivätkä pyyhi ikkunaa.
Mutta tuo rungottomat sulat? Se on minulle uutta. Kiitos, jos ei muita neuvoja tule enää, niin täytyy hankkia rungottomat sulat. Jos ei biltemassa ole, niin varmaan varaosamaailmassa löytyy. - raaka neste
Kaada voimakasta tuulilasinpesunestettä suoraan pyyhkijöihin niin sulavat ja saat kopsuteltua jäät pois. Pidä myös säiliössä vahva seos näin talvella, niin auttaa. Eipä taida Biliksessä noita sulkia olla. Tarvike tai pökötin liike.
- 1+1
Kyllä Biltemassa löytyy rungottomia pyyhkimiä. Ainakin ruotsin "test & rönin", (vai mikä se nyt olikaan?) mukaan ne ovat vielä hyvälaatuisia. Ostin itse ennen joulua ja olen ollut tyytyväinen.
- pieni korjaus
tuulilasin pesuaine ei kyllä jäätä sulata...mistä te näitä oikein keksitte...jäädy se ei mutta ei se myöskään jäähän pysty. Ja senkin lotraaminen on kyseenalaista....myrkkyä ja pahaa eikä sitä saa maahan kaadella.
- 1+1
1+1 kirjoitti:
Kyllä Biltemassa löytyy rungottomia pyyhkimiä. Ainakin ruotsin "test & rönin", (vai mikä se nyt olikaan?) mukaan ne ovat vielä hyvälaatuisia. Ostin itse ennen joulua ja olen ollut tyytyväinen.
Löytyihän se testi. Kyllä nämä rungottomat jäätyvät samalla tavalla kun perinteiset mutta ne on helpompi puhdistaa. Ensin nostat pyyhkijän yläasentoon ja sitten toisella kädellä pidät vastaan ja esim. lumiharjan selkäpuolella kopautat muutaman kerran. Sitten jääskrapalla loput.
http://www.testfakta.se/incoming/article46049.ece - dkgksggggggggggggggg
pieni korjaus kirjoitti:
tuulilasin pesuaine ei kyllä jäätä sulata...mistä te näitä oikein keksitte...jäädy se ei mutta ei se myöskään jäähän pysty. Ja senkin lotraaminen on kyseenalaista....myrkkyä ja pahaa eikä sitä saa maahan kaadella.
Et oo tainnu koskaan kokeilla. Lasinpesunestettä lasille niin lähtee pienet jäät sulista. Tosin ennen ajoon lähtöä kannattaa vetää käsin isoimmat jäät pois.
Ja saahan noita lämmitettäviäkin sulkia
- OhiOn
En oikein ymmärrä tuota ongelmaa, miksi ei siis voi käsin puhdistaa niitä pyyhkijöitä? Ite teen aina niin että hanskat kädessä revin sormin kaikki jääpalat irti. Tuulilasia vasten ei kannata hakata vaan toisella kädellä nostaa pyyhkijää ja toisella puhdistaa.
- kiäh,kiäh
Ota pyyhkijät irti ja aseta lämmityslaitteen suulakkeen päälle ja lähde ajamaan. KYLLÄ SULAAAA!!
- lämmitettäviä
Sähköllä lämmitettäviä sulkia kyllä löytyy mutta hanke taitaa kompastua hintaan. Riippuu vähän sarjasta n.85 - 130€.
- Anonyymi
"Sähköllä lämmitettäviä sulkia kyllä löytyy mutta hanke taitaa kompastua hintaan. Riippuu vähän sarjasta n.85 - 130€."
Jaahas... joku on keksinyt hyvän idean, mutta pyrkii ylirahastamaan sillä!
https://www.tme.eu/fi/katalog/vastuslangat_113597/
Tuosta voi valita haluamansa vastuslangan.
Esimerkki:
Vastuslanka; 19,1Ω/m
Jos tuollaista laitat 70 cm pätkän, niin tuon 70cm pituuden resistanssi on:
0,7 m * 19,1Ω/m = 13,37 Ω
Joten jos auton akkujännite bensiinimoottorin käydessä on 14,46 V, niin lämpötehoa 70 cm matkalla tuota vastuslankaa syntyy:
P = U² / R = 14,46² / 13,37 = 15,64 W
Periaatteessahan tuollaista vastuslankaa saattaisi pystyä ompeluneulan avulla pujottamaan kumisulan sisälle.
Ongelmaksi tulee vielä se, että jotenkin lämpötilaa pitäisi valvoa, ja säätää kuumennustehoa lämpötilan mukaan, ettei kumi ala sulaa / palaa !
Tarkoitushan ei ole saada sitä kumia niin kuumaksi, että se alkaa kärytä (ja tuottaa myrkyllisiä kaasuja), vaan että kumin pinta saadaan nousemaan 0 °C yläpuolelle, jolloin jää kumin pinnalla alkaa sulaa.
En väitä, että juuri tuo linkkaamani vastuslanka olisi paras mahdollinen, mutta tässä idea:
JOS löytyisi sellaista vastuslankaa, jonka resistanssin muutos lämpötilan funktiona tiedetään, niin sille voisi suunnitella ohjaimen, joka toimii seuraavasti:
Osan ajasta kuumennusteho on päällä, ja osan ajasta pois päältä. Sillä aikaa, kun kuumennusteho on pois päältä, vastuslangan resistanssi mitataan, ja jos kerran resistanssin muutos lämpötilan funktiona tiedetään, niin mitatusta resistanssista voidaan päätellä lämpötila.
Tällöin lämpötilan funktiona säädetään keskimääräistä kuumennustehoa esim. pulssisuhdetta muuttamalla.
Eli kuumennus on päällä 0% - 95% ajasta, ja vähintään 5% ajasta se on pois päältä, ja sinä aikana kun on pois päältä, mitataan resistanssa ja päätellään tuloksesta lämpötila.
Tämä tosiaan edellyttää kahta asiaa:
1) Älykäs ohjain kuumennusvastukselle (tehty vastuslangasta, joka on pujotettu kumisulan sisään)
ja
2) sellaisen vastuslangan käyttäminen, jonka resistanssi muuttuu lämpötilan funktiona, ja jonka resistanssi kussakin lämpötilassa tunnetaan.
Aivan samanlaista ratkaisua olen miettinyt sellaiseen 3€ Lidlissä / Julassa myytävään alumiinipintaiseen tuulilasinsuojaan ; ilman lämmitystä ongelmana se, että jos suojan alareuna pääsee tuulilasin reunan alapuolelle, niin sisätilanlämmittimestä huolimatta tuo lasin alareunan alapuolelle osuva osa tuosta alumiinipintaisesta suojasta pyrkii jäätymään kiinni, jolloin suojaa ei pysty rikkomatta irrottamaan.
Miksiköhän kaupallisesti myytävissä tuotteissa joko järkeä ei ole osattu käyttää, tai sitten tuote on kohtuuttoman kallis.
aliexpressista muuten löytyy toisaalta mikrokontrolleripiirilevyjä ja toisaalta teho-ohjaimia (esim. MOSFET -pohjaisia), ehkäpä noilla saisi rakenneltua tuollaisen älykkään tehonsäätimen, joka osaisi säätää tehoa lämpötilan mukaan, ja samaa vastuslankaa voisi tehot nollilla käyttää lämpötilan mittaamiseen.
- 02t90324u09huj904
Käytä tuulilasin peittoa ja nosta pyyhkijät peiton päälle, eivät jäädy lasiin eikä tarvitse raapata tuulilasiakaan liikkeellelähtiessä. Jos asettelet peiton sopivasti, saattaa myös tuulilasin alareunan kaukalo säilyä melko lumettomana, se on yleensä vaikea puhdistaa ja jos sinne jäätyy lunta, voi sekin haitata pyyhkijöiden toimintaa.
- ajossa ne
Kun räntää ja muutama pakkasaaste. Valoihin pysähdys; sulaa räntän ja sulat jäätynyt tuulilasin alareunaan.
Puhallus niin ylös, ettei lämmitä alareunaa tuulilasissa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!851818- 821660
- 491322
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai471265Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481172- 1161130
- 39935
Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!23932Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen59912Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket23903