Millainen ihminen räjähtelee ja lyö selvinpäin?

Mustelmaton

Tahtoisin että kertoisitte omia kokemuksianne henkilöstä joka kykenee selvinpäinkin väkivaltaan, julmiin sanoihin, silmittömään huutamiseen?

Tuntuu että aina näihin tarvitaan alkoholi. Tuntuu myös pahalle kun melkeen jokainen on kysynyt "Oliko se kännissä kun hakkasi sua" ja kun vastaan "Ei kertaakaan" niin tulee kummeksuvia katseita.

Jos minua olisi lyöty humalassa, uskon että jälki olisi pahempaa ja minulla olisi ehkä joitain vammoja, koska humalainen ei osaa hallita voiman käyttöä samalla tavalla kuin selvinpäin. Mutta uskon myös että jos minua olisi lyöty humalassa, voisin todeta "se on se viina", vihata alkoholia ja vetää asian kuin se ei olisi ollenkaan henkilökohtaista väkivaltaa minua kohtaan. Kuin hakkaaja olisi ollut alkoholi, eikä läheinen.

Mutta kun on tullut selväpäisen ja selväjärkisen(?), normaalin, työssäkäyvän, kunnollisen ihmisen lyömäksi niin tuntee että se on niin henkilökohtaista. Tuntee häpeää.

Joskus hän sai myös ns. kohtauksia joissa hän kykeni hillitsemään täysin vihaisen käytöksen, mutta se ilmeni esim. niin että hän pomppasi sohvalta istumasta ylös lujaa vauhtia vihainen ilme kasvoillaan. Sen jälkeen lähti nopeasti kävelemällä jonnekin. Mutta pelkäsin tuolloinkin ja kun sanoin siitä, sanottiin "Älä valita, ei sinua lyödä. Ei sinua ole koskaan lyöty".

Minusta tuon ihmisen takana näkyy joskus kuin toinen persoona. Välillä ilme muuttuu erillaiseksi ja näkee taas sen toisen persoonan, säikähtää. Ikään kuin naamari putoaa. Mutta narsisti ei silti ole kyseessä, sillä mikään narsistin kuvauksista ei tuohon henkilöön sovi. Sen sijaan hän on naimisissa narsistisen henkilön kanssa.

Ylipäänsä helpottaisi jonkun kokemus, jota läheinen on hakannut selvinpäin?

15

569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielinkielin

      Sinäpä sen sanoit häpeä.

      Tapasin reilu parikymppisenä aivan ihanan miehen jonka kanssa sitten aikani seurusteltuani, asuttuani yhdessä, menimme naimisiin.
      Pian tuon jälkeen saikin ensimmäinen lapsemme alkunsa ja elämä näytti kaikinpuolin hyvältä. Lapsi syntyi ja ennenkuin ehdin huomatakkaan odotin jo toista lastamme. Tuon toisen raskauden aikana kaikki sitten alkoi.

      Ensinmäinen kerta oli "pientä läpsimistä ja tukistamista" jonka jälkeen mies oli hyvin katuvaa ja vakuutteli, ettei vastaavaa tapahtuisi enään koskaan. Tuota lupausta kestikin sitten lapsen syntymään asti. Olin lihonnut toista lasta odottaessani reilu 15kg josta mies alkoi ilkeämielisesti huomauttelemaan "läskiperse, läskimaha, valas". Pudotin tuon painon nopeassa tahdissa mutta sekään ei ollut hyvä, olin hänen mielestään sitten liian laiha "luupiippu" joten hän osasi myös henkisen väkivallan käytön. Eräänä päivänä tuli sanomista niinkin vähäpätöisestä asiasta kuin, että olin unohtanut laittaa auton illalla "piuhaan" yritin puollustella ja pyydellä anteeksi unohdusta mutta sain nyrkistä naamaani ja kaaduttuani pari kunnon potkun kylkeeni. Tuota seurasi luonnollisesti taas mieheni anteeksi pyynnöt, vakuuttelut mutta tällä kertaa höystettynä sillä kuinka olin tavallaan häntä käytökselläni provosoinnut.

      No eihän se siihen jäännyt. Kauan ei mennyt kun tuli seuraava kerta ja sitä seuraava. Aikana jolloin hän ei lyönnyt, hän piti minua henkisessä piinassa, haukkumalla,uhkailemalla ja mitätöimällä minua. Lukuisat mustelmat peittelin ja jopa veljelleni selittelin jonkun jäljen tulleen jostakin omasta "tapaturmasta"

      Tuota kesti pari vuotta kunnes erään selkäsaunan päätteeksi katsoin peiliin ja tajusin, että jos en nyt lähde niin iäksi jään. Seuraavana aamuna pakkasin kolme matkalaukkua ja otin kaksi pientä lastani mukaani, jätin lapun pöydälle ja taakseni en sen jälkeen katsonut.

      Tuosta on jo parikymmentä vuotta mutta muistan sen kuin eilisen päivän. Häpeä,syyllisyys ja katkeruus ovat tietenkin jo hellittäneet kuten itsetunto korjaantunut mutta vuosia siihen vaadittiin. Lapset ovat jo aikuisia ja lentämässä pesästä, itse elän ihanassa parisuhteessa jossa ollaan tasavertaisia kumppaneita.


      Parempaa balsamia haavoille ei olekkaan kuin rakkaus mutta jotta sen voi saada, täytyy ensin rakastaa itseään niin paljon, ettei anna itseään kohdella kaltoin.

      Voimia sinulle jotta lähtisit tuollaisesta suhteesta.

    • vanha diagnoosi

      kuulkaas seurustelette mielisairaan kanssa . jakomielitautinen on tuollainen kaksi persoonaa samassa paketissa. en suosittele.

    • J K

      HULLU IHMONEN LYÖ

    • Valvovasilmä

      Kuulostaa aivan kuin omasta elämästä olisi tarinasi,ihminen ei ole terve luultavasti hän on narsisiti.Jonka pahin aste on paranoidi

    • uhrionlyöjäkin

      Voi olla et syntynyt terveenä, mutta lapsena kohdeltu kaltoin, siitä se luonnevika tulee.

    • kaksnaamanenkohän

      kuulkaas seurustelette mielisairaan kanssa . jakomielitautinen on tuollainen kaksi persoonaa samassa paketissa. en suosittele. vanha diagnoosi tuon jo sanoikin mitä myös tässä komppaan. Lähde hyvä ihminen tuollaisen ihmisen vaikutuksesta pois. Mielisairas on mielisairas ei parane. Varsinkin tuo jakomielitauti eli bibolaarinen ihminen on täysi pommi lähipiirilleen.
      Jos ei käytä lääkkeitä tulee juuri kuvaamaasi 2 ihmisen persoonaa esiin.

    • EiMikäänSelitys

      "Mutta kun on tullut selväpäisen ja selväjärkisen(?), normaalin, työssäkäyvän, kunnollisen ihmisen lyömäksi niin tuntee että se on niin henkilökohtaista."

      Tavallaan tajuan mitä ajat takaa, mutta toisaalta taas en lainkaan. Ihan yhtä henkilökohtaiselta se tuntuu, vaikka toinen olisi kuinka humalassa. VIHAAN sitä, että väkivaltaa puolustellaan sillä että oltiin kännissä. Se EI ole vähääkään lieventävä asianhaara. Ihminen joka päättää juoda, on ihan itse vastuussa siitä mitä siitä seuraa. Ei voi piiloutua sen taakse että oli humalassa ja esittää että asia ei siksi olisi yhtä vakava. Kyllä se on ihan yhtä vakava. Jos ei pysty itseään kontrolloimaan kun juo, niin silloin ei juoda.

    • Ex-vaimonihan tuollainen oli. Sama meno tuntuu jatkuvan uuden miehenkin kohdalla.

    • tosinen

      Känninen ihminen näyttää todellisen minänsä! Tutustu tulevaan kumppaniisi kännisenä, niin näet millainen hän on oikeasti, peittelemättömästi luonteeltaan! Kännissä estot katoavat ja ihminen näyttäytyy ilman valheellista naamariaan.

    • eqwrtyu

      Exä1 ja Exä2 oli molemmat kännipäissään täysiä raivopäitä. Molemmilla oli myös taipumus loputtomaan henkiseen väkivaltaan ihan selvinpäin. Luojankiitos olen päässyt kummastakin eroon, täydellisesti, jo vuosia vuosia sitten. Kun ymmärsin mistä näiden kohdalla oli kyse ja opin tunnistamaan tuollaiset persoonat, ei niitä ole enää elämääni tullut. Koulu oli kova ja parhaimmat vuoteni siihen meni, mutta oppi oli kyllä yhtälailla tärkeä.

    • keittiöekspertti

      Väkivalta on väkivaltaa oli tekijänä mies tai nainen, tai riippumatta onko väkivalta henkistä vai ruumiillista.

      Väkivalta kielii siitä, ettei väkivallantekijä arvosta kumppaniaan. Sekä väkivallantekijä että uhri ovat väärässä ihmissuhteessa, suhteesta pitää päästä eroon jos joudut väkivallan uhriksi tai suhde on tilassa jossa et pysty kunnioittamaan toista.

    • hoitoonheti

      Ei kukaan terve ihminen käy toiseen käsiksi, jos on väkivaltainen silloin on sairas.

    • sivustaseurailija

      Väkivaltaiseksi, huutavaksi, raivoavaksi, haukkuvaksi ja syytteleväksi muuttuva mies saattaa peitellä pettämistään. Yksi mahdollinen selitys väkivallan käytölle. Hän halveksii vaimoaan ja miettii tämän hylkäämistä, joten vihan purkautuminen on looginen reaktio omaa vaimoa kohtaan. Jos väkivalta alkaa aika yllättäin, voi uskottomuuden mahdollisuutta miettiä. Pettäjä syyllistää puolisonsa sen sijaan, että kokisi itse omantunnontuskia väärinteoistaan. Silloin hän ei myöskään tunne tarvetta pyydellä anteeksi, syyhän kaikkeen on puoliso, ei sivusuhde, vaikka juuri se on tässä se syy suhtautumisen muuttumiseen omaa puolisoa kohtaan.

      • Pahoinpidelty.lapsesta

        Todella sattuvaa analyysiä! Näinhän se usein on!


    • allimoi

      kuvailemasi henkilö on todennäköisesti narsistinen persoona, sillä he saavat selvinpäin narsistisia raivokohtauksia, jonka kohdistavat väkivaltana muihin lähipiirin ihmisiin. Sinuna lähtisin heti suhteesta enkä palaisi. Yleensä ko. henkilön pahoinvointi kasvaa ja hän on tosi vaarallinen MYÖHEMMIN. samoin hänen hoitoon hakeutuminen on hankala, sillä hän ei näe omassa persoonassaan mitään väärää ja vika on aina muissa. Ongelmia on myös työpaikalla, kunnes narsisti mennettää kokonaan työkykynsä. Toivotaan, että pääset eroon henkilöstö, äläkä pidä sen jälkeen mitään yhteyttä häneen ja saat oman elämäsi ja ilosi takaisin. :)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 191
      2343
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2134
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      179
      2007
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      5
      1209
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1198
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1080
    Aihe