Uusi suhde - aikuiset lapset

mielensäpahoittaja

Voi sentään.
Olen pari vuotta ollut yhdessä ikäiseni, 50 , naisen kanssa. Vuoden tuntemisen jälkeen avioiduimme ja muutimme uudelle paikkakunnalle.
Meillä molemmilla on ero pitkistä avioliitoista takana ja kummallakin tahoillamme aikuisia lapsia.

Minua häiritsee vaimoni suhde lapsiinsa. Minusta ei ole normaalia, että täysi-ikäiset lapset pitävät päivittäin yhteyttä äitiinsä tyhjänpäiväisten asioiden merkeissä. Jotenkin heidän suhteensa ei vaikuta normaalilta, lapset kysyvät äidin neuvoa pienissäkin asioissa ja kun ei ole kysyttävää, tekevät tikusta asiaa. Ihan kuin napanuora olisi jäänyt katkaisematta.

Olen yrittänyt nostaa kissaa pöydälle aloittamalla keskustelua aiheesta, että olisi noille lapsillekin hyväksi kun äiti hieman tuuppisi heitä omaan elämäänsä. Tämän voisi tehdä aluksi vaikka niin, ettei ihan jokaiseen hömppäviestiin aina vastaisi. Tuollainen pieni ohjailu oman elämän elämiseen olisi vain hyviksi noille lapsillekin. Minusta voisimme elää omassa suhteessamme ilman päivittäistä tietoa lasten asuinpaikkakunnan säästä, tai siitä onko poskeen tullut finni vai ei.

Kun olen ottanut asian esille, puoliso on loukkaantunut ja ilmoittanut hyvin päättäväisesti, ettei lapsiaan hylkää. Kukaan sellaista ole vaatinutkaan. Ainoastaan hieman aikuismaisempaa suhtautumista tuohon lapsi-vanhempi -kuvioon. Seurauksena näistä lapsi -keskusteluista on ollut, jos ei riita, ainakin syvä mielenpahoitus.

En väitä, että oma suhteeni lapsiini olisi mitenkään esimerkillinen. Mielestäni se on normaalimpi, soittelemme kerran pari kuussa, enkä kaipaakaan tiiviimpää yhteydenpitoa. En halua jakaakaan päivittäin omaa elämääni lasteni kanssa, enkä liioin elää päivittäin heidän elämänsä.

Minkälaisia kokemuksia muilla ihmisillä on asiasta? Ovatko toiset vastaavissa tilanteissa kohdanneet tällaisia "ongelmia"?

31

3531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmamumma

      Itselläni ei ole ongelmia mutta sisaruksiani joskus taivastelen. Heillä on taipumusta juuri kuvaamaasi. En oikein jaksa ymmärtää miksi päivittäin montakin kertaa pitää olla lasten kanssa yhteyksissä, mutta heillä se tuntuu olevan tapana. Sisarukseni ovat kuusissakymmenissä ja lapsensa reippaasti yli 30. Toinen sisaruksistani jopa peruuttaa kyläilynsä jos lapsensa perheineen ilmoittaa tulevansa kylään. Kummallista, muutenkin näkevät pari-kolme kertaa viikossa.

      Mutta kukin tavallaan. Itse soittelemme lasteni kanssa lähinnä asiajuttuja. Tietenkin näemme lastenlasten merkkipäivillä ja jouluna ym. ja silloinkin, kun käyn hoitamassa lastenlapsia.

      Itse en ole esim. naamakirjassa, joten sieltäkään en heidän tietojaan käy lukemassa ja miksi kävisinkään. Kyllä minulle kerrotaan jos katsotaan että tarvitsen tietoa.

    • Ai, ensin käsitin, että muutitte uudelle paikkakunnalle ja molemmilla tahoillaanne aikuisia lapsia. Mutta nyt kuitenkin jäin ihmettelemään asuvatko lapsenne teidän lähellä.

      Meillä on kummallakin omat aikuiset lapset ja olemme kaikkien kanssa lähes päivittäin tekemisissä. Kaikkia me asustaan toistemme lähellä lähes kävelymatkan päässä. Anoppi asuu jopa ihan samassa pihapiirissä. Mitään ongelmia ei ole ollut kaikkiin ollaan yhteydessä ainakin parin päivän välein ja "tyhjänpäisyyksistä" soitellaan ja tekstaillaan koko ajan toisillemme. Ovikelloja emme rimputtele "tyhjänpäiväisesti" vaan ensin soitetaan ja sovitaan onko koktona ja sopiiko tulla.

      Kymmenen vuotta näin sujunut ihan ongelmitta. Itse olen suuressa lapsikatraassa syntynyt ja mies ihan ainokainen, joten ei kait edes kasvatukksenkaan tulos..

    • mielensäpahoittaja

      Huonosti ilmaisen itseäni varmaan.

      Uudelle paikkakunnalle muutettiin, vieläpä vaimon alotteesta. Molempien lapsiin tuli etäisyyttä parisataa kilometriä. Yksi syy muuttoon oli, että vaimoa ahdisti asua samassa kaupunginosassa omien lasten kanssa ja juuri se, että hänkin koki lastensa olevan liian kiinni itsessään. Halusi irtiottoa ja sitä, että voisi elää itselleen.

      Nyt sitten minä 'sivustaseuraajana' olen huomaavinani, että hän liukuu entiseen kuvioon takaisin.

      Hänen lapsilleen oli muuttomme aika järkytys. Emme puhuneet siitä etukäteen kenellekään ja he reagoivat siihen ensiksi 'kiukuttelemalla'. Kun ei tuosta ollut apua on taktiikka vaihdettu ja nyt vedotaan äidinrakkauteen lepertelyllä ja ikävöinnillä. Jotenkin tuntuu, että heille vaimon ja hänen exänsä ero oli aika kova paikka, eikä sitä ole osattu oikein käsitellä.

      Ehkäpä minua häiritsee se, että vaimoni torjuu jyrkästi aiheen ja siinä näkemäni ongelman tai omituisuuden. Näin koen hänen lapsiensa olevan hänelle kuitenkin se ykkösjuttu, joka menee minun ja minun mielipiteitteni edelle.
      Olisiko jopa jonkinlaista mustasukkaisuutta taholtani?

      Huolestuttavinta tässä on se, että sinänsä mukavat ja kunnolliset lapset ovat alkaneet ärsyttämään minua ja koen heidän yövierailunsa ahdistavina. Näitä vierailuja tapahtuu ehkä 3 kertaa vuodessa. Järki yrittää sanoa, että pitäisi nauttia siitä, että puoliso on onnellinen kun saa nähdä lapsiaan.

      Eihän tällainen maailman vakavin paikka ole ja kaikissa olosuhteissa oppii elämään. Jotenkin harmittaa, kun suhteemme muuten on mitä parhain, tällaiset kasvatuksen 'linjaerot' sotkevat ja ehkä hiertävätkin välejämme.

      Ihmissuhde on aina haaste ja yhdessäolovuodet varmasti hiovat tällaisia pikku ryppyjä väliltämme. Voi olla, että muutaman vuoden päästä en edes muista mitään ongelmaa koskaan olleenkaan. Pitäisi kai yrittää ymmärtää, että kukin tavallaan, tosiaan. Eikä välttämättä minun sen paremmin kuin vaimoni suhde omiin lapsiin ole sen oikeampi tai väärempi.

    • Rimmir tänään

      Lapset taitavat olla huolissaan mutsistaan:) Eivät taida oikein luottaa sinuun , kaiketi.

      Olen varmaan itse niin epäsosiaalinen tyyppi kun ei tule oltua yhteydessä omiin lapsiin kuin korkeintaan kerran viikossa. Jos en ole sähköpostittanut tai sms: nnut tai kilauttanut tikusta asiaa niin silloin lapset ovat huolissaan ja soittavat itse.
      Muuten olemme hyvin itseellisä, he osaaavat kaiken paremmin kuin minä niin ei heitä tarvitse neuvoa mitenkään.

      Töissä myös huomaa nämä kouluikäisten lasten vanhemmat kun heillä on aina huoli päällä miten muksut kotona pärjäävät koulunjälkeen.

    • uusiovaimo

      Ovatko suomalaiset jotenkin vinksahtaneita? Lapsista pitää päästä eroon ja tulla itsellisiksi niin, että välit tulevet muodollisiksi. Sitten on hyvä.

      Napanuora katkeaa kyllä, kun kotoa muutetaan pois. Se, että pikkuasioista jutellaan päivittäin, ei tee lapsista yhtään riippuvaisia. Pitäisikö keskustella vain tosi tärkeistä ja suurista asioista?

      Omistautuminen vain puolisolle on itsekkyyden huippu. Ärtymyksenkin huomaa helposti, jos vierailut koetaan tungetteluna. Miksi muutto niin kauas? Haluatko erottaa vaimosi vain omaan käyttöösi? Hän on edelleen lastensa äiti ja läheinen ihminen loppuun asti. Ei se sinulta ole pois.

      Nauttikaa toisistanne huolimatta aiemmasta elämästä ja siitä aiheutuneista perillisistä.

      • Mainitsi muuton tapahtuneen vaimon aloitteesta.

        Lue ketju ensin ennen kuin alat heitellä syytöksiäsi.


      • mielensäpahoittaja

        Joo, se muutto tapahtui ihan vaimon aloitteesta, kun ei oikein jaksanut 30 esikoisensa soittelua ja neuvonpyyntöjä yöaikaankin. Eikä nyt aina ollut ihan selvin päinkään...

        En halua erottaa vaimoni vain itselleni. Toivoisin vain, että kilttiä ihmistä ja hänen äidinrakkauttaan ei käytettäisi ei hyväksi väärällä tavalla.

        Onkohan minun suhde omiin lapsiini sitten outo, kun en kaipaa heitä enää niin lähelle? Riittää, kun tiedän heillä menevän hyvin tai ainakin normaalisti.

        Sitäpaitsi kyllähän toimiva parisuhde tarkoittaa sitä, että kaikista asioista pitäisi voida keskustella ja eikös molempien pitäisi tulla ihan pikkuisen vastaan omista asemistaan?

        Nautitaan todelllakin elämästämme, eikä se nauttiminen tällaiseen lopu. Ehkä melkein täydellisestä suhteesta vain haluaisi tehdä kokonaan täydellisen.


      • uusiovaimo
        mielensäpahoittaja kirjoitti:

        Joo, se muutto tapahtui ihan vaimon aloitteesta, kun ei oikein jaksanut 30 esikoisensa soittelua ja neuvonpyyntöjä yöaikaankin. Eikä nyt aina ollut ihan selvin päinkään...

        En halua erottaa vaimoni vain itselleni. Toivoisin vain, että kilttiä ihmistä ja hänen äidinrakkauttaan ei käytettäisi ei hyväksi väärällä tavalla.

        Onkohan minun suhde omiin lapsiini sitten outo, kun en kaipaa heitä enää niin lähelle? Riittää, kun tiedän heillä menevän hyvin tai ainakin normaalisti.

        Sitäpaitsi kyllähän toimiva parisuhde tarkoittaa sitä, että kaikista asioista pitäisi voida keskustella ja eikös molempien pitäisi tulla ihan pikkuisen vastaan omista asemistaan?

        Nautitaan todelllakin elämästämme, eikä se nauttiminen tällaiseen lopu. Ehkä melkein täydellisestä suhteesta vain haluaisi tehdä kokonaan täydellisen.

        Ok, ei muuttonne pakolla tapahtunut, käsitän sen kyllä. Ärtymys noin kolme kertaa vuodessa tapahtuvia vierailuja kohtaan ihmetyttää. Muutto kauas kai harvensi käyntivälejä, ne ovat lapsien käynneiksi harvaan toteutettuja nyt. Siksi mietin, mikä sinua loppujen lopuksi ärsyttää. Äidin ja lastensa välit ovat erilaiset kuin sinun ja omien lastesi.
        Äitinä kaipaan kontaktia lapsiini. eri tavalla kuin pikkulapsina, mutta kuitenkin. Ei riitä, että tiedän heidän olemassaolostaan sen, että heillä on asiat hyvin. Haluan tavata heitä ja he minua. Ei siitä ole ollut minkäänlaista erimielisyyttä kotonani. Toivon, että puolisoni ja hänen lapsensa pitävät myös yhteyttä toisiinsa kuten tekevätkin. Ei se ole meiltä pois.
        Kaikissa suhteissa on myös varjopuolia, niin voi olla vanhemman ja lapsen välillä. Hyvä, kun huolehdit vaimosi jaksamisesta, kestä myös nuo vähät vierailut. Ihan siitä vastaantulemisen riemusta!


      • Kukat kukkivat
        mielensäpahoittaja kirjoitti:

        Joo, se muutto tapahtui ihan vaimon aloitteesta, kun ei oikein jaksanut 30 esikoisensa soittelua ja neuvonpyyntöjä yöaikaankin. Eikä nyt aina ollut ihan selvin päinkään...

        En halua erottaa vaimoni vain itselleni. Toivoisin vain, että kilttiä ihmistä ja hänen äidinrakkauttaan ei käytettäisi ei hyväksi väärällä tavalla.

        Onkohan minun suhde omiin lapsiini sitten outo, kun en kaipaa heitä enää niin lähelle? Riittää, kun tiedän heillä menevän hyvin tai ainakin normaalisti.

        Sitäpaitsi kyllähän toimiva parisuhde tarkoittaa sitä, että kaikista asioista pitäisi voida keskustella ja eikös molempien pitäisi tulla ihan pikkuisen vastaan omista asemistaan?

        Nautitaan todelllakin elämästämme, eikä se nauttiminen tällaiseen lopu. Ehkä melkein täydellisestä suhteesta vain haluaisi tehdä kokonaan täydellisen.

        No minulla taas oli tällainen miesystävä. Onneksi katsoin ensin aikani ja tein sitten johtopäätökset. Eli ero tuli.

        Mies oli leski, minä eronnut. Asuimme jonkin aikaa yhdessä. Mies tapasi lapsiaan päivittäin ja puhelin soi monta kertaa päivässä. Joku tuli ja joku meni ja aina oltiin yhtä suurta perhettä, paitsi että minä en siihen kuulunut ja se kyllä osoitettiinkin. Minun lapseni eri paikkakunnalla silloin ja kanssakäyminen oli puheluita jokunen viikossa ja jos jotain asiaa oli. Käytiin kun oli merkkipäiviä tai juhlapyhiä. Mutta miehen suuri katras juhli kaikki mahdolliset kissanristiäiset ja lisäksi runsas sisaruslauma kahvitettiin ja heillä vuorostaan käytiin. Aina oli johonkin menoa ja lahjojen ostoa ja kahvituksia. Joulu oli suuri näytelmä joka eteni tietyn kaavan mukaan, iso suku ja lapsia laumoittain ja meteli sen mukainen. Jos yritin vinkua jotain omista lapsistani tai mitä minä olisin jonain viikonloppuna halunnut niin ei se käynyt kun jollain hänen lapsellaan oli juuri silloin joku kahvitus. Kadotin minuuteni. Ja menetin melkein yhteyden lapsiini. Molempien lapset siis aikuisia.

        Onneksi olin viisas ja minulla on edelleen oma koti ja olen ihan hiljaa ja tyytyväinen nyt enkä halua yhtään mitään uusiokuvioita elämääni enää. Aika kuluu muutenkin, liiankin nopeaan. On katsottava mihin aikansa käyttää.

        Jos on suuresta perheestä lähtöisin ja on tottunut ovet on aina auki -tyyliin niin mikäs siinä, sehän on mukavaa. Minä olen pienestä perheestä jossa ei noin ollut ja minä en jaksanut sitä ainaista kyläilyä ja meteliä. Me olemme erilaisia yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle.


      • oma.elämä
        Kukat kukkivat kirjoitti:

        No minulla taas oli tällainen miesystävä. Onneksi katsoin ensin aikani ja tein sitten johtopäätökset. Eli ero tuli.

        Mies oli leski, minä eronnut. Asuimme jonkin aikaa yhdessä. Mies tapasi lapsiaan päivittäin ja puhelin soi monta kertaa päivässä. Joku tuli ja joku meni ja aina oltiin yhtä suurta perhettä, paitsi että minä en siihen kuulunut ja se kyllä osoitettiinkin. Minun lapseni eri paikkakunnalla silloin ja kanssakäyminen oli puheluita jokunen viikossa ja jos jotain asiaa oli. Käytiin kun oli merkkipäiviä tai juhlapyhiä. Mutta miehen suuri katras juhli kaikki mahdolliset kissanristiäiset ja lisäksi runsas sisaruslauma kahvitettiin ja heillä vuorostaan käytiin. Aina oli johonkin menoa ja lahjojen ostoa ja kahvituksia. Joulu oli suuri näytelmä joka eteni tietyn kaavan mukaan, iso suku ja lapsia laumoittain ja meteli sen mukainen. Jos yritin vinkua jotain omista lapsistani tai mitä minä olisin jonain viikonloppuna halunnut niin ei se käynyt kun jollain hänen lapsellaan oli juuri silloin joku kahvitus. Kadotin minuuteni. Ja menetin melkein yhteyden lapsiini. Molempien lapset siis aikuisia.

        Onneksi olin viisas ja minulla on edelleen oma koti ja olen ihan hiljaa ja tyytyväinen nyt enkä halua yhtään mitään uusiokuvioita elämääni enää. Aika kuluu muutenkin, liiankin nopeaan. On katsottava mihin aikansa käyttää.

        Jos on suuresta perheestä lähtöisin ja on tottunut ovet on aina auki -tyyliin niin mikäs siinä, sehän on mukavaa. Minä olen pienestä perheestä jossa ei noin ollut ja minä en jaksanut sitä ainaista kyläilyä ja meteliä. Me olemme erilaisia yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle.

        Meillä on vissiin ollut tuo sama mies jonkin aikaa. En minäkään kestänyt hänen monta kertaa päivässä tapahtunutta yhteydenpitoa aikuisiin lapsiinsa.

        Parisuhteen pitäisi olla se ensisijainen, kun on kyseessä aikuiset lapset. Onhan näilläkin omat kuvionsa.

        En muutenkaan ymmärrä ihmisiä, jotka roikkuvat jonkun lahkeessa.


    • sisko orjana

      Sisko (63v) otti vuosi sitten uuden miehen nurkkiinsa loisimaan. Ukko ei kestä mummun luona käyviä pikkuisia, kiukuttelee lapsille ja aiheuttaa kaikille pahaa mieltä. Äijän omat sukulaiset passuuttavat kyläillessään (yleensä viikon kerrallaan) siskoani, viimeksi sisko joutui selästään sairaslomalle vierailun jälkeen.
      Eikö olisi paras jos uusisuhteessa molemmat passaisivat omat sukulaisensa?

    • kokemusta on

      kaikista parasta olis tietenkin, kun ei ottas ketään loisimaan nurkkiinsa..

    • Miten on?

      Kummalla on varallisuutta enemmän ja teittekö avioehdon? Sekin voi huolestuttaa joskus lapsia, eikä huoli ole välttämättä aiheeton.
      Jos vaimosi esim. on myynyt asuntonsa ja asutte sinun asunnossasi ja vaimon asutoa syödään, eli kulutetaan omaisuutta, siis lasten perintöä ja sinun asuntosi pysyy vakaasti sinulla. Vai oletteko hankkineet yhteisen asunnon yhteisllä rahoilla kummankin nimiin?

      • Lasten perintöä??

        Mitä lasten perintöä? Eiköhän ne mahdolliset asuntorahat ole ihan vaimon omaisuutta, joilla hän saa tehdä ihan mitä haluaa.
        En ymmärrä nykyajan kaikkkea saamaan tottuneita lapsia, jotka jo vanhempien eläessä huolestuvat tulevasta perinnöstään. Vaikka tuskin tästä nyt aloittajalla oli kyse.


    • ihana vaimo sulla

      Minusta kuulostaa juuri ihanalta vuorovaikutukselta. Suomessa ei vaan ole totuttu kovin lämpimiin väleihin vanhempien ja aikuisten lasten välillä.

      Miksi vaimosi yhteydenpito lapsiinsa häiritsee sinua? Oletko mustasukkainen? Tuntuu aika oudolta tuo sinun käytöksesi. Luulisi teille yhteistäkin aikaa jäävän. Ei kai puhelut nyt joka päivä tuntikausia kestä.

      Ja sinä itse voisit kyllä hieman tihentää kanssakäymistä lastesi kanssa.

      • ******

        Kyllä meillä ainakin oli toisi vaikeaa avioliittomme alussa, kun anoppi alkoi elämään lähes meidän kauttamme. Puuttui kaikkeen, kävi vähän väliä.
        Saattoi puhaltaa pihaan, tuoden omia vieraitaan etukäkeen ilmoittamatta noin vain.


    • ikäviä asioita

      omaisuus jaetaan erossa kahtia ja toinen osapuoli saa jäädä kotiin asumaan jos se hänelle on ainoa vaihtoehto ja siitä on sovittu, usein lasten kanssa jäävä jää kotiin, joka sitten myöhemmin jaetaan tilanteen mukaan,
      näissä erotapauksissa oikeustoimet ovat usein tosi monimutkaisia ja kalliitakin, mutta ositus on aina tehtävä

    • mievaan

      Näin on pullat uunissa, ei lakiasioita voi itse määräillä noin vain ja aina "köyhemmälle" annetaan tasoitusta.

      • ?:(

        Mille "helvatan" köyhemmälle, joka kaikkensa antoi?


    • omarauha

      Kylläpä on samankaltainen tilanne kuin minullakin, minä tosin olen se naisihminen ja uusi puolisoni, mies, pitää lapsiinsa ja he häneen yhteyttä kuin pikkulaspsiaika ei olisi koskaan ohi mennytkään. Minua ahdistaa ja rasitta tilanne aivan samalla tavalla kuin aloittajaa hänen vaimonsa tapa elää "symbioosossa" aikuisten lastensa kanssa. Olisipa mukava kuulla, miten nyt- jo kohta kolmen vuoden kuluttua kirjoituksesta- asiat ovat. Jos ap on vielä linjoilla, niin voisitko kertoa, miten teillä nykyisin menee? Oma suhteeni on vielä tuore, ja tämä "lapsi-perhe-yhteys" häiritsee minua niin paljon, että aika ajoin ajattelen, että näinköhän tässä käy, etten pitemmän päälle jaksakaan... :(

      • TuttuaHuttua

        aloittaja olisi jo ex, jos olisi minun puolisoni


    • Kylmää_kylmää

      Kovin oudoilta kuulostaa teidän huolenne kun meille on käynyt niin ettei meihin pidetä yhteyttä. Molemmilla on useita lapsia edellisistä liitoista mutta kun työn takia jouduttiin muualle muuttamaan niin lapset ei tunnu välittävän, ei kummankaan lapset. Edes syntymäpäivinämme ei onnitteluja tullut. Niin kauan kun asuttihin edellisessä paikassa, oli yhteyksiä usein, kyläilyjäkin. Meillä taisi sittenniin käydä silläviisii, että "poissa silmistä, poissa mielistä."

      • ikävä_on

        Aivan sama tilanne. Surullista kun omaan lapseen ei ole mitään yhteyttä. Minä soitan jos haluan kuulumisia.


    • omat_reviirit

      Minä ymmärrän hyvin mitä koet. Itse olen iäkkäämpi ( eronnut, elän pitkässä avosuhteessa ) ja meidän suvussa ei ole ollut koskaan sellaista "kulttuuria" että olisimme pitäneet hyvin tiivistä yhteyttä vanhempiin. Toki ajatkin olivat erilaiset, eikä ollut ennen vanhaan puhelintakaan. Maailmalle piti lähteä nuorena ja kotona käytiin vain muutama kerta vuodessa.
      Sittemmin, kun omat lapset ovat lähteneet maailmalle ja on jo muutama aikuinen lapsenlapsikin ja lastenlapsissa ikä haarukka 10-20 vuotta.Tavataan muutaman kerran vuodessa, aivan kuin omassa nuoruudessani. Niin lapsia kuin lapsenlapsia. Osa tapaamisista on sukujuhlia, rippijuhlia, syntymäpäiviä, lakkiaisia tms.. pienemmät lapset ovat muutamia kertoja yökylässä , pari-kolme yötä kerrallaan koulujen loma-aikoina. Osa asuu aika lähellä, osa kauempana.
      Aikuisten lasten kanssa soittelemme muutaman kerran kuussa. Joskus voi vierähtää parikin kuukautta yhteydenpidosta.
      Vaikka yhteydenpito ei ole tiivimmpää, koen ja uskon, että myös nuorempi polvi kokee suhteemme läheiseksi ja mitään riitoja tms ei ole ollut koskaan.
      Itse asiassa uskon, että jokaisen pitää elää omaa elämäänsä ja omalla tavallaan ja enkä itse jaksaisi enää pitää kovin tiivistä yhteydenpitoa. Elämässä on itse kullakin paljon päivien täytettä, niin minulla kuin lasten perheillä. Lapset eivät ennen vanhaan edes lähteneet kyläilemään kun ikää tuli maagiset 12v täyteen. Siitä puhuttiin ja sama todettiin ystäväpiirissä. Sanottiin, että jos lapsi on normaali, ei sitä enää saa mukaan kylään edes mummolaan. Niin kävi, kun ikää tuli n 12 v. Omat kaverit menee edelle ja muut mielenkiintoisemmat asiat. Lapsista on tullut kunnon kansalaisia kaikin puolin, ei ole moittimista.
      Joskus joku lapsista on kysynyt joissain asioissa neuvoa, mutta itse pitää etsiä lopulliset ratkaisut, jos kiperämpiä asioita tai ongelmia edessä.
      Lapsia pitää tukea ja kuunnella, mutta antaa heille myös viesti, että pitää ratkaista mahdolliset ongelmat itse. Erään nuoruuden ystävän kanssa oli hiljan puhetta siitä, että lasten ja lastenlasten pitää osata jättää vanhempansa "lepäämään" heidän huolistaan tai mistään ongelmistaan, joita monilla tuntuu olevan ja pahimmassa tapauksessa huolet ja ongelmat kaadetaan vanhempien päälle. Sellaista vanhuuttako itse kukin haluaa kohdallensa? Tuskin.
      Napanuora pitää osata katkaista ajoissa. Kun nuorimmaiseni muutti omilleen ja itsekin sattuman kautta muutin suht lähelle häntä, niin nuorimmaisen ainoa huoli oli, että et kai vaan ala liikaa hänen elämäänsä puuttumaan, käymään usein jne.. ?Tähän mennessä hänkin on huomannut, etten puutu liikaa:)

      • Vanharouva53

        Tuon suuntaisesti se menee meilläkin. Olemme kuitenkin naimisissa (edelleen) ja lapset molempien "omia". Lapset 23-25v opiskelevat Hesassa ja kummallakin jo vuosia sama tyttöystävä/avovaimo. (En ole ihan varma kumpaa sanaa pitäisi käyttää.) Enimmäkseen me soitamme heille päin. Kun menemme heitä katsomaan, yövymme hotellissa, emme heillä. Jos tapaamme kahvilla muualla heidän tahdostaan, se sopii. Ei ole pakko ängetä heille kahville emmekä odota tyttöystävän laittavan meille lounasta.
        Itsellä on kokemusta siitä, etten muuttanut heti pois "kotoa" ja jouduin itse vanhempani likasangoksi! Kun sitten muutin pois, sain kuulla: "Jätetään vanha äitee yksin." Se oli sitä aikaa, syyllistäminen ja häpeäminen oli keskeistä. Hän tahtoi elää kauttani, isä kun jo poissa eikä hän uskaltanut ottaa uutta miestä.
        Etäisyys on hyväksi tuossa vaiheessa.


      • Skeptikkoakka

        En yritä saivarrella vaan vastaan koska sanoit olevasi epävarma:

        Laki määrittelee nykyään tarkoin avopuolison määreen koska heitä kohdellaan lähes samoin kuin aviopuolisoita eron sattuessa. Tarvitaan vain yhteinen osoite jossa molemmat ovat kirjoilla. Jos tapauksessasi näin on niin sitten lapset ovat tahoillaan avoliitoissa.
        Erotilanteissa omaisuuttakin jaetaan vaikka toinen olisi tullut ikäänkuin tyhjätaskuna suhteeseen, sillä jos on todistettavissa että "tyhjätasku" on avoliiton aikana edesauttanut toista puolisoa kartuttamaan varallisuutta, on oikeus vaatia ja saada osinkoa. Näin esim. turvataan kotona ollutta vanhempaa, joka on hoitanut lapsia ja kotia kun toinen luo uraa ja pari asuu vaikka sen uranluojan perintöasunnossa/ itse hankkimassaan ja maksamassaan asunnossa. Joku aikaraja siinä taisi olla myös, olisiko ollut 5v?


    • Anonyymi

      Meille tuli mieheni kanssa avioero onnellisesta yhteiselämästä huolimatta aikuisten lasten painostettua isäänsä tähän.
      Meillä ei vierailtu ja isää oltiin valmiita tapaamaan vain yksin.
      Minusta etsittiin etsimällä vikoja ja sanomisiani analysoitiin niin kauan että minusta saatiin hirviömäinen kuva.
      Mielestäni aikuisille lapsille pitäisi asettaa selkeät rajat keskustelemalla ja tehdä heille selväksi, että kaikki ovat nyt aikuisia ja käyttäydytään aikuisten lailla.
      Vaikuttaa sille, että aloittajalla ja puolisolla on hyvä keskusteluyhteys keskenään ja asiat pystytään selvittämään puhumalla.
      Meillä näin ei valitettavasti käynyt. Jatkossa mietin tarkkaan millaisen perheen lähelleni päästän.

    • Anonyymi

      En kaikkia kommentteja ole lukenut mutta, en voi myöskään ymmärtää että, puolison lapset haikailee vanhempiensa palaamisesta yhteen . Puolisolla on myös minua ennen ollut pitkä suhde, jossa häntä on puolisoni lapset ja (lähes koko puolisoni suku ) pitäneet kuulumattoman sukuun.
      No, mä tyhmä luulin et, ku oon avoin ja niin kuin mun suvussa on aina ollut kaikki hyväksytään, niin minäkin tulen hyväksytyksi. Toisin kävi. .Puolisoni lapselle tuli mielenterveysongelmia kotona alettu. Kuinkas ollakaan ne on mun syytä. Puolisoni lapset haluaa että, heidän vanhemmat palaavat yhteen taas ja tekevät kaikkensa että, näin tapahtuisi. Kaiken huippu Minen mielestä on et puolisoni on se ensimmäinen joka kutsutaan suvun juhliin. Puolisoni on kyllä yrittänyt kertoa, oman mielipiteensä asiaan. Mut minkäs teet, muuta kuin pysyt kaukana heistä

    • Anonyymi

      Etäisyys om hyvä keino
      Suurperheen mölinät kauheita

      Kun on kunnon henkinen etäisyys kannattaa miettiä hankkiiko lapsia ollenkaan ja niitä vuosikaudet hoitelee ja sitoo itsensä ja sitten etääntyy eikä tiedä niistä paljonkaan paitsi ettei niistä mitään kummallisia mainittavia tullut pelkkää tylsää tavista

      • Anonyymi

        Aloittaja haluaisi että vaimon suhteet omiin lapsiinsa olisivat samanlaiset kun hänellä on omiin lapsiinsa.
        Mutta me ihmiset ollaan erilaisia , toiset ovat yhteydessä omiinsa usein , toiset taas harvemmin.
        Ja turha luulla että mies olisi eka naisen mielessä sillä omat lapset ovat aina etusijalla sitten hyvänä kakkosena on mies.
        Joten anna näiden pitää yhteyttä lapsiinsa , ilman että laitat sääntöjä hänelle , esimerkkinä sinun oma suhteesi lapsiisi. Sillä se mikä sinulle on oikeaa on jollekkin toiselle ehkä ihan väärä suhde lapsiin.
        Joten kyllä ne puhelut harvenee kun aikuiset lapset alkavat olla emånemmän kiinni omissa tekeleissään niin silloin heillä ei ole aikaa soitella äidilleen .
        Niin että jos et ole tyytyväinen liittoosi naisen kanssa , niin silloin on ajateltava ettei ehkä sovikaan yhteen, jos toisen lapsista tulee aina riidan aihe.


    • Anonyymi

      vanha alotus ,,,
      MUTTA

      kannataa miettiä enenkuin hyökkää uudeleen naimisiin
      varsinki jos takana on piitkä avioliitto jo ollu,

      tymyydestä kun satotetaan


      siis kärsi nyt kun kun et miettiny tekojesi seurauksia,

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      15
      1480
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe