yöpyminen pakettiautossa

tietämätön

terppa. mitäs laki sanoo pakettiautossa yöpymisestä? että saako siellä pitää patjaa entä mikroa ja sensemmosta. aattelin jos tuon pakun muuntais semmoseks että vois reissussa olla yötä autossa. :)

33

10124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä saa

pitää. Jos jäät kiinni ja voidaan tulkita, että on ollut tarkoitus majoittua autossa, joudut maksamaan autosta henkilöauton autoveron sanktioineen. Hanki matkailuautoksi rekisteröity retkeilyauto.

• BXvan

Henkilöautossako sitten saa vapaasti majoittua? Parkkipaikalla keskellä kaupunkia?

Ongelma ei liity majoittumiseen vaan tavara-auton käyttöön henkilöautomaisesti. Eli perustasolla kyse on autoverotuksesta, tai varsinkin aiemmin oli, kun erot paketti- ja henkilöautojen välillä olivat suuremmat. Verottaja on kaikin keinoin pyrkinyt haittaamaan autokaluston järkevää käyttöä kriminalisoimalla milloin minkäkin sovelluksen.

• Saa yöpyä ja asua

Älä rakenna kiinteitä kalusteita, niin menee muuttokuormana , ne patjat ,ym vermeet. Kyllä niitä pakuja aina valillä näkee joillain cämppäreillä, ja näyttää olevan kaikki tarpeellinen varustus mukana. Ihan hyvä kesäkeleillä leiriytyä ja yöpyä , kun cämppäreillä on muut mukavuudet .

• paterkdi

Minunkin mielestäni juuri näin. Eli kiinteitä kalusteita ei sallita.
        Patjan ja vuodevaatteet voi ihan hyvin säilyttää pakussasi. Mikronkin jossain laatikossa, mutta sitä ei saa asentaa kiinteäksi.
        Sanatarkasti en tuota osaa sanoa, mutta jotenkin noin asia menee.

• edukkaasti.
        paterkdi kirjoitti:

Minunkin mielestäni juuri näin. Eli kiinteitä kalusteita ei sallita.
        Patjan ja vuodevaatteet voi ihan hyvin säilyttää pakussasi. Mikronkin jossain laatikossa, mutta sitä ei saa asentaa kiinteäksi.
        Sanatarkasti en tuota osaa sanoa, mutta jotenkin noin asia menee.

Et saa kiinnittää huonekaluja kiinteäksi seinään, kattoon tai lattiaan. Mutta sellaisen samat tavarat käsittävän "muuttokuorman" voit sitoa vaikka räikkäliinoilla, niin eivät kolise eikä rikkoudu matkalla. Voihan ne keittiökamat pitää jossakin laatikossa matkan aikana, mikä on tietysti järkevää muutenkin. Valot tilapäis-käyttöön saa helposti vaikka tupakansytyttimen kautta. Olen tavannut monia lapsiperheitäkin mitkä makaa porukalla pakussa yöt ja tuulettaa ja kuivattaa sitten kamojaan päivät.

• Takaläpät auki

Suomalainen kysyy ja kysyy, pelkää ähkyy ja ähkyy.....se on sitä herran pelkoa.
      Kyllä sä saat kuljettaa pakullasi sänkyjä, mikroja, keittimiä, vesisankoja, kusipulloja sun muuta, kunhan niitä ei ole asennettu kiinteästi autoon. Voit yöpyä satunnaisesti ihan miten haluat, kukaan ei sitä voi kyseenalaistaa kunhan et irtolaiseksi rupea.
      Huolehdi kuitenkin riittävästä ilmanvaihdosta, älä käytä tulta autossa sisällä, happi loppuu ja syntyy häkää... kuoleman tapauksia on ollut festareilla. Joten aivan vapaasti.....
      aina joku virkamies pässi yrittää kieltää mutta ei tartte välittää, hyviä matkailuja!
      ps. Itse kävin Gibraltarissa asti pakulla, yöpymisineen..

• epätietoa ilmassa

Saako pakussa patjoilla peuhata vai pitääkö olla vaan hiljaa

• Inise älä huuda

Mitä vanhempia sen isompi viemäri..... ymmärrätkö? Vanha reppu lirauttelee.... pitää olla lattiakaivo.

• Kankimies

Kyllä saa. Mutta patjoihin huomio. Kunnon joustinpatja niin on tyytyväisempi petikaveri ja paremmat kyydit. Parempi olla omasta takaa jos paku. Kunnon matkailuautoon saa helpommin sen naapurivaunun emännän houkuteltua kylään.

• Anonyymi

Kyllä saa peuhata, kunhan vain auton jouset ovat hyvässä rasvassa, jottei kuivien jousien natina häiritse muiden matkaajien yöunta.

• Anonyymi

mulla oli nuorena miehena ford transit ja siella sohva. ihan parasta. naapurin pojalla ameriikan rauta. kylla sohva oli parempi. heh heh..

• Tieto tulvii täällä

Taas kerran hyvä kysymys , ja fiksut vastaukset.Pikku Pertit vastailee näin koulun jälkeen, mutta aamuyöllä saat parhaat vastaukset

• ladetsy

Minulla on kesäisin pakussa autojääkaappi johon mahtuu kaksi laatikkoa olutta. Lisäksi välillä on tavaratilassa ollut patja. Ennen varsinkin kun kävin kun festareilla, aika monella samankaltainen ratkaisu. Nykyään kun autonkäyttö maksu on nousut pilviin, sillä ei ole enää oikein väliä vaikka rakentaisi kiinteitä kalusteita. Tosin katsastus saattaisi muutosten takia maksaa.

• kyllä, kyllä...

ja baari illan jälkeen ei tarvitse tuoda sitä naista kotiin syystä, että hän voi varastaa tai joillain voi olla myös se vaimoke kotona, eli helpompaa mennä yöksi pakuun, siellä voi nussia ja dokata lisää ihan rauhassa, se on kivaa :-)

• Erävaanari

Jos ei saa, niin mikä lain kohta sen kieltää?? Matkailuautoista ei makseta ostohinnan mukana autoveroa, pakuista maksetaan. Tuttavani yrittäjä on tarpeen tullen nukkunut pakussa kesäisin jo parinkymmenen vuoden ajan, jos ei muuta järkevää majoitusta ole saatavilla työreissuilla.
      Itse olen nukkunut monen tunturin kupeessa ja puron rannalla nelivetopakussa. Mainio peli erämiehelle. Voisihan tähän joku lakia tunteva vastata. Sellaiset kateuteen perustuvat tuntemukset jääköön omaan arvoonsa.

• katastuksesta

Ei siinnä mitään kuin lähimmälle katsastus asemalle tietoa hakemaan.

• reissuun vaan
        katastuksesta kirjoitti:

Ei siinnä mitään kuin lähimmälle katsastus asemalle tietoa hakemaan.

Miksi "muuttokuorma" pitäisi katsastaa. Sänky, kaappi ja joku pöytä tms. Kuorma vaan sidotaan kiinni niinkuin lakikin edellyttää.

• Riittävä happi

Jos on umpinainen väliseinä niin kannattaa laittaa joku räppänä tai säleikkö väliseinään, että tulee riittävästi happea auton kojelaudan ilmanvaihtokanavia pitkin.Kaasulaitteita en suosittelisi , ainoastaan mitä suolistokaasuja tulee, pärp.

• Retkeilijä49

Saako pakettiautosta poistaa sen väliseinän kokonaan? Meneekö se silloin katsastuksesta läpi jos ei ole väliseinää? Onko koko paku liian kylmä siinä tapauksessa pakkasilla ja meteli liian iso? Vai?
        Ja mikä mielestänne on sopiva maasturi yöpymiseen? Että mahtuu oikasemaan koipensa suoriksi ja pohjan saa tarpeeksi tasaiseksi. Jos ei ostasikaan pakua retkiyöpymisiä varten vaan maasturin.

• Retkeilijä49 kirjoitti:

Saako pakettiautosta poistaa sen väliseinän kokonaan? Meneekö se silloin katsastuksesta läpi jos ei ole väliseinää? Onko koko paku liian kylmä siinä tapauksessa pakkasilla ja meteli liian iso? Vai?
        Ja mikä mielestänne on sopiva maasturi yöpymiseen? Että mahtuu oikasemaan koipensa suoriksi ja pohjan saa tarpeeksi tasaiseksi. Jos ei ostasikaan pakua retkiyöpymisiä varten vaan maasturin.

Tieliikennelait kieltävät matkustajien kuljetuksen pakettiauton
        tavaratilassa. Tämmöiseksi katsotaan myös se, jos tavaratilaan
        on asennettu kiinteitä penkkejä.

Sen sijaan yöpymisestä ei ole määräyksiä. Jos nukut siellä
        kenttäpatjan päällä makuupussissa, ei sitä mikään estä. Älä
        rakenna sinne mitään kiinteätä. Ajoneuvolaki ei myöskään
        tunne semmoista kun retkeilyauto. On joko matkailuauto tai
        ei ole. Tästä tuntuu olevan suurta väärinkäsitystä jopa autoalan
        ammattilaistenkin keskuudessa.

• Anonyymi
        feldgendarmerie kirjoitti:

Tieliikennelait kieltävät matkustajien kuljetuksen pakettiauton
        tavaratilassa. Tämmöiseksi katsotaan myös se, jos tavaratilaan
        on asennettu kiinteitä penkkejä.

Sen sijaan yöpymisestä ei ole määräyksiä. Jos nukut siellä
        kenttäpatjan päällä makuupussissa, ei sitä mikään estä. Älä
        rakenna sinne mitään kiinteätä. Ajoneuvolaki ei myöskään
        tunne semmoista kun retkeilyauto. On joko matkailuauto tai
        ei ole. Tästä tuntuu olevan suurta väärinkäsitystä jopa autoalan
        ammattilaistenkin keskuudessa.

On tullut yövyttyä monta kertaa pakettiautossa, aikanaan oli Mazda E2200.
        Ei ollut muuta kuin patjat, tyynyt ja peitot. Ruuan laittoon trangia yms. Pieni irto pöytä oli.
        Lattiassa paksu kumimatto ja sen päällä "linja-auton lattiamattoa".

• Anonyymi
        Retkeilijä49 kirjoitti:

Osta mopoauto.

• Anonyymi
        Retkeilijä49 kirjoitti:

Mielestäni väliseinän saa poistaa, tai ainakin joskus ennen sai. Olen ajanutkin väliseinättömällä Hiacella.
        On kylmä, lämppäri on suunniteltu vain ohjaamon lämmitykseen. Mulla oli aikoinaan yhdessä pakussa lisälämppäri takana. Toimi kuten auton oma lämmitin, eli vesikierto moottorista, kenno ja puhallin.
        Myös melu kasvaa, tosin sitä voi vähentää eristeillä ja massauksilla.
        En tiedä mikä olisi sopiva maasturi, mutta sisätiloissa saisi olla korkeutta saman verran kuin pakussa, mieluusti enemmänkin = seisomakorkeus.

• Anonyymi

Pakettiautossa voi ja saa yöpyä. Siihen ei ole mitään estettä. Siellä voi olla sänky ym tarpeellista mutta kun ajetaan niiden pitää olla kiinnitetty. Höpöpuheita ei tarvi uskoa eikä niitä kaverijuttuja.

• Anonyymi

Minulla on Elnakki pakettiautonhytillä. Rumatikki tuulettaa. Palstavahti Joksu Kuopiosta

• Anonyymi

Mä asun jo toista vuotta autossa, 6 kk siis vuodessa.

Täällä on kaikki, sähköy ym.

Farmari toyota corolla touring sports.petrol

• Anonyymi

Ei kalusteiden kiinnitys täysin määräysten vastaista voi olla. Onhan kalustettuja työautojakin esim. putkiliikkeillä pilvin pimein. Sänkyä, pöytää ja tuoleja en uskaltaisi kiinnittää rakenteisiin.

• Anonyymi

Joo, kyllä saa yöpyä, eikä lyhyt leiri edes tarvitse maan omistajan lupaa, parkkipaikkakin on luvallinen paikka.

Jos on sänky, ajon aikana pitää olla kiinnitetty, tavaratilassa ei saa ajon aikana matkustaa. Päivällä ja yöllä voi kuksia huoletta, itse ulvon aika äänekkäästi nautinnosta
      jos naapurin Nestorilla on se niin...olen 50+ rva naimisissa, kyllä silti vieraskin maistuu.
      Mutta naapuri auton rouva sano, että hänen ukko tulee lähes sonnin tasolle kuullessaa
      kuinka jousetkin sen lisäksi kiihkeästi valittaa, eiku hommiin.

• Anonyymi

Minä poistin sängyn käytöstä niin ei tarvitse kenenkään itkeä edes tienpäällä. Kun yksin reissaan on pitkässä pakussani nyt riippukeinu ja sen saa näppärästi pois parissa minuutissa ja tilaakin olla sitten jos sadepäivä eikä ulos pääse.Suosittelen.

• Anonyymi

Laki on uusi, sänky saa olla, kun ajon aikana se on kiinni vaikka remmillä lattia koukussa.
      On se kumma jos omassa autossa ei saisi nukkua, älkää nyt ihan pelkureita olko.
      Pelätkää vai sitä venäjää, jos nato auttaa, möröllä pelottelullaan.

• Anonyymi

Saa olla mitä vaan omassa autossa laki(2023). Mutta korma kiinnitettävä ajon aikana tai vaikka pultattu seiniin, kukaan ei voi kieltää.
      Aina kuorma on oltava sidottuna. Kaikkea saa käyttää yöpymiseen irrallisina.

• Anonyymi

minä oon nukkunut hiacessa patjoilla 3 yötä norjan reissulla,ei ongelmaa.

• Anonyymi

Niin minäkin aikoinaa ja kylmä tuli.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      121
      3368
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      78
      1748
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1531
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      50
      1287
    5. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      91
      1165
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      93
      1098
    7. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1039
    8. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      65
      944
    9. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      80
      885
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      19
      867
    Aihe