Opettelu

Beginner :)

Et oppiiko kitaraa soittamaan paremmin opettajan johdolla vai sitten omin päin et kaikki kunnon kitaran rämpyttäjät,vastatkaa pliis et miten ootte oppinu soittamaan..

Ja sit et minkälainen kitara aloittelijan eli ihan tällasen "viel-ei-mitään-osaavan" kannattais hankkia????

25

7668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maricaz

      en osaa soittaa skittaa ku vähä mut kait sitä ny open kans paremmin oppii?!?? haluisin itekki alkaa soittaan.. mut joo.. ei oo tullu alotettua.nii ja jos täs samal voi kysyy et minkä ikäsenä ootte alkanu soittaan.. ja kuin mones vuodes tulee hyväks soittajaks :D (tiettyhän se riippuu ihmisestä),kitaristit?

      • Kitaristi

        No tota eka se kitara. Akustisella on hyvä aloittaa. Vaikka nailonkielisellä. Aluksi kun ei ole soittanut paljoa niin sormenpäät eivät ole vielä kovettuneet joten jos teräskielisellä aloittaa niin saattaa olla sormet verillä. Nailonkielinen on paljon ystävällisempi =) Yamahan C-40 on semmonen vuorenvarma vaihtoehto aloitteleville (about 140€). Monet ihmiset ovat aloittaneet sillä ja 10 vuoden päästä soittavat vieläkin sillä. Sitte mitä soittaa. Aluks kannattaa opetella sointuja. Ainakin perus duuri ja molli ja vaikka seiskat. Kirjastosta löytyy varmasti kirjoja soinnuista tai sitten netisstä. Toinen hyvä on opetella skaaloja. Niillä voit sitten soveltaa omia juttuja. Kuuntelet vaikka jotain biisiä ja selvität skaalan ni sit voit soittaa siihen päälle kaikkea joka sopii siihen. Näiden ohessa kannattaa myös opetella soittaa jotain lempibiisiä tai vanhoja klassikoita, ettei se kinnostus loppuisi. Vaikka tuskin se loppuu jos sä tosissas haluat soittaa. Ei mulla ainakaa ollu kiinnostus kadoksissa heteäkään kun opettelin soinnut ja skaalat. Kärsivällisyyttä ja soiton iloa!
        Toivottavasti tästä oli jotain apua.


      • Kitaristi

        Nii mä tota aloitin soiton joskus 11-12 vuotiaana. Hankala sanoa koska voi kutsua itseään hyväksi kitaristiksi. Monet 10 vuotta soittaneet pitävät itseään vieläkin ihan aloittelijana. Harjoitusmäärällä on aika iso osa tässä ja sillä, että haluaako oikeasti soittaa. Jos soittaminen on kivaa ja harjoittelee usein niin äkkiähän sitä oppii.


      • -kepittäjän alku-

        oon soittanu sähkökitaraa n.1½ vuotta ja osaan soittaa Hurriganesin Get Onin(kokonaisuudessaan), ja monta monta monta monta muuta Ganesin biisiä...ja AC/DC:tä....mm.Thunderstruck...:)


      • Beginner :)
        Kitaristi kirjoitti:

        No tota eka se kitara. Akustisella on hyvä aloittaa. Vaikka nailonkielisellä. Aluksi kun ei ole soittanut paljoa niin sormenpäät eivät ole vielä kovettuneet joten jos teräskielisellä aloittaa niin saattaa olla sormet verillä. Nailonkielinen on paljon ystävällisempi =) Yamahan C-40 on semmonen vuorenvarma vaihtoehto aloitteleville (about 140€). Monet ihmiset ovat aloittaneet sillä ja 10 vuoden päästä soittavat vieläkin sillä. Sitte mitä soittaa. Aluks kannattaa opetella sointuja. Ainakin perus duuri ja molli ja vaikka seiskat. Kirjastosta löytyy varmasti kirjoja soinnuista tai sitten netisstä. Toinen hyvä on opetella skaaloja. Niillä voit sitten soveltaa omia juttuja. Kuuntelet vaikka jotain biisiä ja selvität skaalan ni sit voit soittaa siihen päälle kaikkea joka sopii siihen. Näiden ohessa kannattaa myös opetella soittaa jotain lempibiisiä tai vanhoja klassikoita, ettei se kinnostus loppuisi. Vaikka tuskin se loppuu jos sä tosissas haluat soittaa. Ei mulla ainakaa ollu kiinnostus kadoksissa heteäkään kun opettelin soinnut ja skaalat. Kärsivällisyyttä ja soiton iloa!
        Toivottavasti tästä oli jotain apua.

        Oli apua.Kiitos vaan :)


    • lake

      aloitin n. 8 kk sitten ja nailonkielisellä akustisella...kaksi kk myöhemmin sain sitten sähköllä toimivan kitaran. Tunneillakin kävin...se oli enimmäkseen teoriaa ja komppausta. Biisini/kaikki harjoitukseni olen oppinut tabulatuureista.

      Olen muutaman kk päästä 18 ja luulen että kyllä tässä seuraavien 70 vuoden aikana tulisin aika hyväksi jos jatkan vain samaan malliin. :)

      Ja koska tulee hyväksi? No onko hyvä sellainen että osaa hillua soitinkaupassa/kaverieden kanssa/koulussa soittamassa muutamaa hienoa pätkää jostain biisistä ja saa siten ihailevia katseita...kyllähän minäin osaan jotain pätkiä jo vetää...ja biisejä n. 30

      HYVÄKSI taas varmaan tulee (jos puhutaan 50% Ynkkähyvästä)...tai 20% Yngwie Malmsteen hyvästä niin semmoinen....en tiedä.

      Aluksi kannattaa mennä tunneille että saa perusasiat kuntoon. Sitten voit tehdä mitä haluat. Häpeän osaksi sanoa että minä olen jumiutunut kotiin soittamaan tabuista, mutta kyllä bändissä olen...

      Minullakaan ei näköjään muuta tekemistä tänään aamulla ole...olen pahoillani.

      • hjujyuft

        kun alkaa soittaa kitaraa niin mä en tiiä ikinä mihin se käsi ja sormi pitäs siirtäänkun kattoo jostain kirjasta vaikka niin mä en tiiä mitä ne merkit tarkottaa niin että voisiko joku kertoo


    • blablablalalaaa

      Ei siinä mee kuin vuosi pari niin osaa sitä jo vähän kaikenlaista pientä soittaa. Ite oon soittanu jotain 4 vuotta kai, mut oon pirun laiska, en juuri koskaan harjottele, ku ei oo mulla mihinkään kiire ton soittamisen kanssa.

      Mut kyl mä nykysin osaan soittaa kaikenlaista suht helppoa rockia ym. En oo koskaan ottanu kitaratunteja - ehkä kyl kannattais, sillä basic asiat olis paremmin hanskassa, ku tietäis teoriaa.

      Mun mielest on aika helppo vaikka alkaa harjottelee aluks vaik noita "rokkisointuja"... siis mitä ne nyt oikeelta nimeltään on? Power chords englanniks, jotain powersointuja =) E5 F5 G5... noita... ne on helppoja opetella, ja noil soinnuil jo voi soittaa kaikenlaista, mitä mieleen tulee... vähän luovuutta vain ja kas kummaa, kuulostaa pirun hyvältä...

      Alussa ku harjottelee, niin kärsivällisyys on hyvin tärkeetä... menee kuukausia, et siitä ei välttämättä tuu mitään koko soitosta, mut kun tietyn rajan yli pääsee, niin hiffaa jutun ja homma helpottuu ja on kivempaa soittaa.

      Rytmi on hyvin tärkeä tekijä, siin kestää aika paljon aikaa, et se on ihan kohdillaan. Mut jos meinaa toisten kanssa soitella, sen on oltava kohdillaan.

      joo, sen kun alotat vaan, ei se oo iästä kiinni, ellet sit oo jotain hirmu vaikeita tavotteita itelles laittamassa, kuten et pitäis soittaa jotain Mozarttia tms. ;)

      • blablablalalaaa

        Niin noista mainitsemistani "rokkisoinnuista" vielä.

        Täältä näät sen otteen:

        http://www.guitarlessonworld.com/lessons/lesson.php?num=21&category=Lesson


        Helppo homma sillein, et ei tarvii kuin oppia toi kolmen sormen ote, ja sen jälkeen voi soittaa jo ihan mitä haluaa, kunhan tekniikkaa vain löytyy.

        Miten se on mahdollista? No koska toi ote on liikuteltavissa otelaudalla mihin suuntaan vain, pidät vain saman otteen koko ajan ja voit liikutella sitä edestakaisin tai voit vaihtaa alemmalle kielelle saman otteen. Ja noi "soinnut" sopii niin mollien kuin duurienkin kanssa. Ihan helvetin monet rokkibiisit menee oikeestikin noilla otteilla. Luovuutta vain tarvii, niin voi soittaa siis ihan mitä tahansa haluaa.


    • rock

      Soittoosi vaikuttaa niin monet asiat, että on vaikea sanoa kuinka nopeasti kukakin kehittyy, harjoittelu on tärkeää päivittäin jos on halua hyväksi! Nuottien tuntemus ja musiikin teorian ymmärtäminen on lähtökohatna kaikille muusikoille. siis jos et vielä osaa nuotteja, opettele ne ensin ja sitten kun perusta on kunnossa soittamisen opettelu on helpompaa ja mukavempaa. Monet tunnetut kitara sankarit ovat itseoppineita, mutta heillä on se taito veressään, joten lahjakkuus on jo sitten eri juttu! Soittotunneilla käyminen on hyvä tapa edetä.Itse kitarasta sen verran, et riippuu kummalla tykkäät enemmän soitella akustisella vai sähköisellä. Ite soittelin teräskielistä akustista vuoden verran kotona itestäni, tajusin soittamisen idean, ostin sähkökitaran ja menin tunneille vuosi sitten. Osaan soittaa jonkunverran, mutta asiaa on varmasti auttanut se että olen soittanut 10 vuotta pianoa ja musiikin teoria on siinä sivussa tullut tutuksi. Mukavia harjoittelu hetkiä, pidä soittaessasi hauskaa, mutta älä luovuta silloin kun soitto tuntuu vaikealta!

    • Ritchie

      Mä katkaisin kahdesta kitarasta kaulan nuorena, kun ei oikeen taittunu Rainbow`n Spotlight Kidin kitarasoolo...
      Nykyään sormet tottelee jo paremmin ja ko. sooloa pidän sormitreeninä..

      nimim.21 vuotta sahannut. :-)

      -Mahtava biisi -ja soolo! Livenä tosi makea vetää! Uppoaa yleisöön kuin sormi per...

    • Kitaristinalle

      Ottakaa tunteja oppikaa nuotit ja skaalat.. kun on teoria hallussa niin menee kyllä kaikki.
      Kunhan jaksaa pitää motivaatoita yllä eikä myöskään koskaan myönnä itselleen olevansa tarpeeksi hyvä.

      Ottakaa tunteja,
      Puhtautta, kordinaatiota, nopeutta, tarkkuutta, eri teknikoita.. kaikkea pitää treenata tasapuolisesti. Musateoria on kyllä se ihan A ja O jos koskaan meinaa oppia soittamaan.

      Motivaatio puhuu.. kuunnelkaa ja oppikaa myös muilta. Kuunnelkaa myös mahdollisimman paljon eri musiikkia/tyylisuuntauksia.. ( = Vaikuttaa paljon osaamiseen/oppimiseen).. Pelkällä tiettyyn tyyliseen musiikkiin keskittyminen ottaa sen motivaationkin aika nopeasti pois kun ei suosikkibändin kappaleet menekään ihan heti jakeluun. Aina sitä pitää kuitenkin jostain aloittaa, älkää rajoittako musisointia omilla ennakkoluuloilla. Kyllä sitä sitten enemmän musisoidessa senkin ymmärrys kasvaa.

      Kitarasta ja vahvarista kannattaa kysyä ihan liikkeestä. Levytukkusta kannattaa kysyä... suosittelen.

      • Beginner :)

        Kiitos kaikille palautteesta.Tulin siihen lähtökohtaan et ostan akustisen kitaran ja aloittelen soittamaan ihan itse mutta myöhemmin jos osaa soittaa niin menen tunneille ja sitten joskus.......ostan sähkökitaran et silleen.Olen kuunnellut paljon hyviä kitaristeja tai no niin et onko ne kaikkien mielestä hyviä mut esim.The Living Endin kitaristi osaa soittaa tosi hyvin ku kuuntelee esim.Closing In kappaletta.En tiedä tiedättekö sellaista mut osaa soittaa kyllä.
        Ja toiseks on Nekromantixin kitaristi.Muutamat kappaleet iha vituttaa ku ei itse osaa soittaa kuten Sea of Red ja sit ei niin paljoa vaativa Last Night I Saved An Angel mut mukavaa olis jos joskus osais nuoki kappaleet mut ehkä se joskus.

        Mut seuraava kysymys onkin et mistä niitä kitaransoittoa opettavia on et itse asun Kiuruvedellä et onko täältä helppo löytää opettajaa ja paljonko ne sitten maksaa per tunti tai kurssi.Mut viel vastauskia tulemaan.Kiitos viel kaikille ja pistäkää lisää :)


    • Beginner :)

      Kiitos kaikille palautteesta.Tulin siihen lähtökohtaan et ostan akustisen kitaran ja aloittelen soittamaan ihan itse mutta myöhemmin jos osaa soittaa niin menen tunneille ja sitten joskus.......ostan sähkökitaran et silleen.Olen kuunnellut paljon hyviä kitaristeja tai no niin et onko ne kaikkien mielestä hyviä mut esim.The Living Endin kitaristi osaa soittaa tosi hyvin ku kuuntelee esim.Closing In kappaletta.En tiedä tiedättekö sellaista mut osaa soittaa kyllä.
      Ja toiseks on Nekromantixin kitaristi.Muutamat kappaleet iha vituttaa ku ei itse osaa soittaa kuten Sea of Red ja sit ei niin paljoa vaativa Last Night I Saved An Angel mut mukavaa olis jos joskus osais nuoki kappaleet mut ehkä se joskus.

      Mut seuraava kysymys onkin et mistä niitä kitaransoittoa opettavia on et itse asun Kiuruvedellä et onko täältä helppo löytää opettajaa ja paljonko ne sitten maksaa per tunti tai kurssi.Mut viel vastauskia tulemaan.Kiitos viel kaikille ja pistäkää lisää :)

      • Hendrix

        ...Kiuruvedeltä kitaran opettajaa...? Heh! Ootko tosissas? Jos löydät, se on TAKUULLA körttiläinen ja kaikki sen opettamat biisit alkaa c-duurista ja sanoilla: Jeesus tietää sen...


      • Beginner :)
        Hendrix kirjoitti:

        ...Kiuruvedeltä kitaran opettajaa...? Heh! Ootko tosissas? Jos löydät, se on TAKUULLA körttiläinen ja kaikki sen opettamat biisit alkaa c-duurista ja sanoilla: Jeesus tietää sen...

        Kyllä mä tiedän et Kiuruvesi on saannu paskan maineen Jeesus-ikoneistaan ja lehmänhäntälampuistaan mut ei kaikki oo niistä ylpeitä esim.Minä HÄPEÄN niitä mut eihän se mun syy oo....

        Ja arvasinkin et ei täältä löydän ketään joka opettais kitaransoittoa.


      • pekka
        Beginner :) kirjoitti:

        Kyllä mä tiedän et Kiuruvesi on saannu paskan maineen Jeesus-ikoneistaan ja lehmänhäntälampuistaan mut ei kaikki oo niistä ylpeitä esim.Minä HÄPEÄN niitä mut eihän se mun syy oo....

        Ja arvasinkin et ei täältä löydän ketään joka opettais kitaransoittoa.

        Onhan netissäkin ilmaissivustoja, joissa opetetaan kitaransoittoa, tai sen teoriaa.

        Ja kirjastosta löytyy isot pinot varmasti kitaransoittoa käsitteleviä teoksia. Kyllä sitä voi siis vaikka itseopiskella, jos haluaa tietää noista teoriajutuista. Ei se kitaranopettaja nyt NIIN tärkeä ole.

        Ja jos oikein lahjakas oot, niin et tarvii mitään apua, niin kuin monet musiikkia eteenpäin vieneet mestaritkin, jotka eivät edes ole osanneet nuotteja lukea tms.


      • -"Kepittäjä"-
        pekka kirjoitti:

        Onhan netissäkin ilmaissivustoja, joissa opetetaan kitaransoittoa, tai sen teoriaa.

        Ja kirjastosta löytyy isot pinot varmasti kitaransoittoa käsitteleviä teoksia. Kyllä sitä voi siis vaikka itseopiskella, jos haluaa tietää noista teoriajutuista. Ei se kitaranopettaja nyt NIIN tärkeä ole.

        Ja jos oikein lahjakas oot, niin et tarvii mitään apua, niin kuin monet musiikkia eteenpäin vieneet mestaritkin, jotka eivät edes ole osanneet nuotteja lukea tms.

        Voitko pistää linkkejä niistä ilmaissivuista?
        Tai en mä tiiä onko ne niitä Ultimate-guitar.comeja vai mitä.....mut pistäkää niit linkkejä.


      • maricaz
        -"Kepittäjä"- kirjoitti:

        Voitko pistää linkkejä niistä ilmaissivuista?
        Tai en mä tiiä onko ne niitä Ultimate-guitar.comeja vai mitä.....mut pistäkää niit linkkejä.

        nii kiitti tosiaan teille kaikille! oon suorittanu nyt toukokuussa 3/3 teoriakokeen,joten kyllä jotain tiiän teoriasta :D mutta ku..en todellakaan oo mikään luonnonlahjakkuus, ja arvon tässä vielä pianon ja kitaran välillä, mutta kitaran soitto se on kiinnostanu kauemmin.. ja nii pitäähän se kysyä porukoiltaki mitä ne kustantais..hmm joo, pitää täs vielä kattoo mitä tekee :)


      • Beginner :)
        pekka kirjoitti:

        Onhan netissäkin ilmaissivustoja, joissa opetetaan kitaransoittoa, tai sen teoriaa.

        Ja kirjastosta löytyy isot pinot varmasti kitaransoittoa käsitteleviä teoksia. Kyllä sitä voi siis vaikka itseopiskella, jos haluaa tietää noista teoriajutuista. Ei se kitaranopettaja nyt NIIN tärkeä ole.

        Ja jos oikein lahjakas oot, niin et tarvii mitään apua, niin kuin monet musiikkia eteenpäin vieneet mestaritkin, jotka eivät edes ole osanneet nuotteja lukea tms.

        No...kovin lahjakas en ehkä oo mut mukavempaa musta on yksin opetella :)
        Oikeessa siinä oot et ei se opettaja niin tärkee oo

        Mut pitää yrittää :)


      • pekka
        -"Kepittäjä"- kirjoitti:

        Voitko pistää linkkejä niistä ilmaissivuista?
        Tai en mä tiiä onko ne niitä Ultimate-guitar.comeja vai mitä.....mut pistäkää niit linkkejä.

        tääl ainakin oon käyny joskus kauemmin aikaa sitten lueskelemassa juttuja:

        http://www.guitarlessonworld.com/lessons/

        Ja oon mä muillakin käyny, mutta kun siitä on jo aikaa sen verran vierähtänyt, että en muista enää sivuja. Pidän nimittäin enemmän kirjoista lukemisesta kuin monitorista, joten oon kirjastosta lainaillu noita opuksia mieluummin.

        Tulee mulle postia vieläkin jostain Guitar Principles - mestasta myös, mutta en oikein muista oliks ne niin laadukkaat sivut.

        No, joka tapauksessa löytyyhän niitä sivuja ihan Googlellakin, mutta hiukan kärsivällisyyttä se vaatii... Ettii vaan jotain Guitar Lessons tai jotain sinne päin, niin eiköhän sieltä jotain löydy - ainakin ite oon löytänyt sillon tällön aina jotain.


    • rockway ruuules

      juu kannattaa käydä vilkasemassa www.RockWay.fi
      siellä pitää maksaa tietty maksu, mutta siellä opettaa suomen parhaat rumpalit,basistit,kitaristit, kosketinsoittajat ja niin edelleen.
      Itse opin siellä puolessa vuodessa soittamaan jo aika hyvin kitaraa, kun mun veli taas oli opettajalla ja sillä kesti 2 vuotta ja se on saman ikänen ku minä.

    • Anonyymi

      Voiko aloittaa teräskielisellä vai onko liian haastava aloittelijalle?

    • Anonyymi

      Ikivanha ketju, mutta kommentoidaan nyt kun se on nostettu uudelleen.
      Kitaraa oppii nykyään soittamaan helpoiten juutuubesta ym. kitaravideoita katsomalla ja harjoittelemalla.

      Tämän kirjoituksen aloitusvuonna 2004 ei ollu vielä youtubea, joten silloin piti opetella muita kanavia käyttäen. Itse opettelin joskus 90 luvulla ensimmäisenä Van Halenin 316 kappaleen C- kasetilta, joka sopii erinomaisesti aloittelijalle. Helpot ja yksinkertaiset soinnut, jossa käytetään lopussa myös huiluääniä.

      • Anonyymi

        Vielä helpompi soittaa esimerkiksi Rammsteinin Deutschland. Sopivan hidas ja voimasoinnut voi soittaa yhdellä sormella.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1661
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1003
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    Aihe