Miksi nuoria ei haluta töihin?

turhautunutnuori

Miksi nuoren on nykyään niin vaikea saada kesätöitä? Kaikissa on ikäraja K18/pitää olla aikaisempaa työkokemusta(miten sitä saa, jos koskaan ei pääse ensimmäiseenkään paikkaan ilman) tai muuten vaan ei oteta porukkaa töihin.
Olen hakenut n. 10 paikkaan ja mistään ei ole työtä tullut. Vaihtoehdot alkaa loppua kesken, kun asuu niin pienellä paikkakunnalla. Kunnanarvonta enää ainoa toivo, tuskimpa sieltäkään työtä tulee, kun jokainen sinne nimensä on jättänyt. Mielestäni arvonta on myös tyhmä peruste valita nuoria. Hakemus olisi paljon fiksumpaa, sillä arvonnalla työn voi saada myös ihminen joka ei oikeasti ole edes motivoitunut. Ärsyttää niin himputisti, haluaisin vain tekemistä kesäksi ja vähän työkokemusta. Palkalla ei niinkään väliä. Sitten vingutaan kun nuoret ovat laiskoja ja eivät tee mitään, mutta kukaan ei edes huoli töihin.

158

8765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimmerrki

      Minulla oli kesätöissä sukulaistytön ystävä, joka oli perhetuttumme lapsi. Hän sai kesätyöpaikkansa "suhteilla". Valitteli samoja syitä kuin sinä: Töitä ei vain saa. Minulla oli pientä "hanttihommaa" jota en ollut itse saanut aikaiseksi ja ajattelin, että teinille siinä on oivallinen kesätyö.

      Ensimmäinen työpäivä tuli. Tyttö oli ahkerana paikalla ja homma lähti käyntiin.

      Kolmantena päivänä ajattelin tehdä työsopimuksen kirjallisesti. Nuorella työntekijällä tuskin on sellaista tehtynä ennestään joten ajattelin että teen sen ja selvitän miksi sellainen kannattaa olla. Palkka työstä oli 8 euroa tunnilta.

      Neljäntenä päivänä tyttö oli myöhässä tunnin. Oli nukkunut pommiiin.

      Seuraavalla viikolla työt eivät edistyneet, koska hän oli ostanut viikonloppuna rippirahoillaan uuden puhelimen ja löytänyt jonkun pojan jolle piti lähetellä pitkin päivää viestejä

      Kolmannen viikon maanantaina likkaa ei näkynyt. Soitin: Ei vastattu. Sain viestin noin klo:12. Viesti meni jokseenkin näin: "Moi, toi työ ei ole mun juttu ja haluan pitää kesälomaa. Lopetan työt"

      Soitin tytön äidille joka sanoi, ettei tyttö ole puhunut töistä muutoin mitään, muutakuin valittanut että sinne pitää mennä joka arkipäivä ja olla kahdeksan tuntia.

      Sama kokemuspohja on monella muulla yrittäjätuttavallani nuorista työntekijöistä.

      Tämän vuoksi nuoria ei työllistetä.



      Kuitenkin on niitäkin, jotka tekisivät tosissaan hommia. Yrittäjälle nuorempi innokas työntekijä on etu: Nuori ikä takaa terveen kehon ja sairaslomia tai vaan hitautta ei ole niin paljon kuin vanhemmilla. Nuori henkilö työskentelee mieluusti vähän pienemmällä palkalla (en tarkoita mitään "riistopalkkaa" vaan jos aikuinen saa työstä 2000e, nuori tekee homman 1500e hintaan)

      Minäkin olen joskus ollut teini ja kokenut samaa turhautumista. Jälkeenpäin kun vertaan itseäni joihinkin näistä nyky-ajan teineistä, on minulla ollut todella korkea työmoraali. Mitä sinä sitten voisit tehdä jos oikein tosissasi haluat töitä:

      Jos olet kaupungista:

      Soita jokainen liike läpi, ihan mikä tahansa ja tarjoudu kesälomatuuraajaksi varastoon tms. Kun soitat pyri siihen, että saat sovittua tapaamisen ja käy haastattelussa. Haastatteluun mene reippaasti, tietenkin ajoissa. -Ajoissa tarkoittaa sovittuun aikaan, ei puolta tuntia ennemmin. Hae töitä ainakin 50 eri paikasta. Älä ole nirppanokka minkään alan suhteen. Puhelinmyyntityöt ja siivousfirmat ottavat aina työntekijöitä, puhelinmyynnissä on kuitenkin provisiopalkka joten siellä pitää tehdä tosissaan kauppoja palkkansa eteen.

      Jos olet maalta:

      Soita paikallisia maanviljelijöitä läpi, heillä on AINA jokin sivuhomma jota eivät ole ehtineet/saaneet aikaiseksi. Pääset varmasti töihin jollekkin paikalliselle jyväjulpille.

      Minä olin maalta ja lopuksin sain teininä koko kesäksi töitä: Istutin puita metsään, perkasin hukkakauraa pelloilta, purin yhden navetan katon, keräsin käpyjä kaadetuista kuusista.

      Ensimmäisestä kesätyöllä täytetystä kesästäni sain muistaakseni noin 15.000 markkaa palkkaa. Oli väsyttävää ja raskasta. Kuitenkin nuorena jaksaa, kun oma asenne on kunnossa.

      Tsemppiä työnhakuun!

      • ääääääliö

        "Soita jokainen liike läpi, ihan mikä tahansa ja tarjoudu kesälomatuuraajaksi varastoon tms."

        Taidat olla jonkin sortin vajakki?


      • ma77777

        Niinkuin itse kirjoitit, kesätöissä rippikouluikäinen muka kahdeksan tuntia. Eihän ne saa edes olla kuin 5-6 tuntia päivässä.

        Pitäisi vähän lukea työaikalakia ja suhteuttaa antamansa kesätyö ikään sopivaksi.
        Kahdeksan tuntia on aivan liian pitkä aika olla teininä töissä.


      • johan on 777777
        ma77777 kirjoitti:

        Niinkuin itse kirjoitit, kesätöissä rippikouluikäinen muka kahdeksan tuntia. Eihän ne saa edes olla kuin 5-6 tuntia päivässä.

        Pitäisi vähän lukea työaikalakia ja suhteuttaa antamansa kesätyö ikään sopivaksi.
        Kahdeksan tuntia on aivan liian pitkä aika olla teininä töissä.

        Missä lukee, että edes kyse 8 h päivässä? Siinä oli kyl 8 e tunnilta vai onko eurot muuttunut tunneiksi??


      • olvi.koira
        johan on 777777 kirjoitti:

        Missä lukee, että edes kyse 8 h päivässä? Siinä oli kyl 8 e tunnilta vai onko eurot muuttunut tunneiksi??

        "Soitin tytön äidille joka sanoi, ettei tyttö ole puhunut töistä muutoin mitään, muutakuin valittanut että sinne pitää mennä joka arkipäivä ja olla kahdeksan tuntia"
        Tuossahan toi kahdeksan tuntia lukee ihan selvällä suomen kielellä... Vai olisko toi likka kenties valehdellu äitelleen työajasta??


      • ms
        ma77777 kirjoitti:

        Niinkuin itse kirjoitit, kesätöissä rippikouluikäinen muka kahdeksan tuntia. Eihän ne saa edes olla kuin 5-6 tuntia päivässä.

        Pitäisi vähän lukea työaikalakia ja suhteuttaa antamansa kesätyö ikään sopivaksi.
        Kahdeksan tuntia on aivan liian pitkä aika olla teininä töissä.

        kyl te nykynuoret valitatte paljon. Ite alotin työt 13v ja oltiin pellolla 12h päivässä ja palkka oli 25mk tunti. 8h ei todellakaan ole liikaa!


      • mansikkamaalle
        ma77777 kirjoitti:

        Niinkuin itse kirjoitit, kesätöissä rippikouluikäinen muka kahdeksan tuntia. Eihän ne saa edes olla kuin 5-6 tuntia päivässä.

        Pitäisi vähän lukea työaikalakia ja suhteuttaa antamansa kesätyö ikään sopivaksi.
        Kahdeksan tuntia on aivan liian pitkä aika olla teininä töissä.

        Eka - tokaluokkalaisena keräsin käpyjä johonkin metsänistutus -yritykseen, olisko ollut metsäliitolle. Jo 12-vuotiaana olin ensimmäisen kerran mansikkamaalla ja työpäivä oli 8 tuntia, kun Suonejoelle otettiin helposti töihin ja asuminen ja ruoka ei maksanut mitään. Mansikkapaikassa oli rantasauna ja järvi vieressä. Monta kesää tuon jälkeenkin olin Suonejoella poimimassa mansikoita, koska kunnan ruohonleikkuu -töihin otettiin vain samoja pärstöjä. Tielaitos antoi ainakin ennen nuorille kesätöitä ruohonleikkuu, roskien keräystä, mutta myöskin normaali siivousta. KESÄTÖITÄ KANNATTAA KYSELLÄ JOKA PAIKASTA! Suonejoella oli paljon poikiakin keräämässä mansikoita.


      • csfsf

        Itse olin 17-vuotiaana seurakunnalla nurmikon leikkaajana, sekä muita hommia tekemäs. Oli eka kesä kun hain ja pääsin kun joku oli perunut ettei tulekkaan. Sano työnjohtaja että leikkaan aika nopeasti ja hyvin oman alueeni, verrattuna 5 vuotta vanhempaan, jolla on koulutus jne. Työsuhde kesti 6 viikkoa, palkka 6,48€/h. Kyllä se riippuu asenteesta. Pitäs palkata sellasia nuoria tyyliin 1-2 viikon työsuhteisiin, jolla ei ole kokemusta ollenkaan. Kattoo mitä tykkää.


      • gegg546
        ma77777 kirjoitti:

        Niinkuin itse kirjoitit, kesätöissä rippikouluikäinen muka kahdeksan tuntia. Eihän ne saa edes olla kuin 5-6 tuntia päivässä.

        Pitäisi vähän lukea työaikalakia ja suhteuttaa antamansa kesätyö ikään sopivaksi.
        Kahdeksan tuntia on aivan liian pitkä aika olla teininä töissä.

        15 vuotias saa olla 8 tuntisia päiviä, tietyin rajoituksin ylitöis sekä ei saa työskennellä klo 22-06 välillä eli yö töis.


      • hrdfgrgrg

        Eli jos yhtä ei kiinnosta, ketään ei kiinnosta. Mutta jon yli 25vtä ei kiinnosta, muita voi kiinnostaa!!!! Syrjintää tuo on.


      • gddgdgdg
        ma77777 kirjoitti:

        Niinkuin itse kirjoitit, kesätöissä rippikouluikäinen muka kahdeksan tuntia. Eihän ne saa edes olla kuin 5-6 tuntia päivässä.

        Pitäisi vähän lukea työaikalakia ja suhteuttaa antamansa kesätyö ikään sopivaksi.
        Kahdeksan tuntia on aivan liian pitkä aika olla teininä töissä.

        Mikään laki ei kiellä olemasta 15-vuotiasta 8 tuntia päiväs töis dorka!!! Saa tehä 8 tuntia tietyin rajoituksin ylitöitä, ja yötyö kielletty kaikilta alle 18-vuotiailta.


      • jjjj2
        ms kirjoitti:

        kyl te nykynuoret valitatte paljon. Ite alotin työt 13v ja oltiin pellolla 12h päivässä ja palkka oli 25mk tunti. 8h ei todellakaan ole liikaa!

        Mä sanon suoraan että jos sä tuohon menit (idiootti) niin se ei meinaa et muitten pitäis olla yhtä tyhmiä kun sinä. Jos sulla on kivaa niin kivat sulle, mutta se ei meinaa että koko muun suomen pitäis olla noin epäkompetentti.


      • Tukeee

        Mä ite olin tos viime kesän töissä ja olin siel yksin sahaamas puita ja halkomas niitä ja leikkasin golf kentän nurtsin muutaman kerran ja joka päivä 8h ja siin meni selkä ja kunnol kipiäks ja olin vast 16v sillo mu sen sanon et en kadu yhtää ku sain nii pal palkkaa ja työ kokemusta et en unohda sitä koskaa sain sil rahan kevarin ja kaikkee muuta. Sen työpaikan sain, koska mun iskä oli siel töis. (ja lisäys siihe ku olin yksin ni iskä vaa tuli kerran päiväs kattelee mite mul menee muute hommat tein yksi) Oli kyl uuvuttavaa ja raskasta mutta se kokemus mitä siitä sai nii oli vaa parasta. töitä voi saada ihan miten vaa mistä vaa kunhan vaa kyselee.


    • turhautunutnuori

      Todella ikävää, että sinulla ja muilla on noin huonoja kokemuksia. Todella lapsellisia nuoria on ollut kyseessä. Minulla ei tulisi mieleenkään tehdä noin, arvostaisin kovasti jos saisin työpaikan eikä minusta tuollainen temppu ole kovin kypsää käytöstä.

      Kiitos kuitenkin todella paljon vinkeistä, niistä on varmasti paljon apua! :)

      • näinänn

        Yleinen ongelma: 20-vuotiaalta vaaditaan 30 vuoden kokemus alalla. Kuulostaa tutulta


      • Yuyu_

        Olen tänäkesänä 21- vuotta täyttävä naishenkilö. Valmistun kuukauden päästä ammattikoulusta aikuisopiskelijana. Opiskelen vaatetusalaa, mutta sain työpaikan suhteilla (ylläripylläri)

        Meni tosin kahden vuoden yöunet kun rupesin miettimään että en varmaan ikinä saa töitä kun ei ole työkokemustakaan kun sitä vaaditaan kaikkialla.

        Marraskuussa 2011 olin koulusta pari kuukautta vaihdossa rapakon takana ja kaverini täältä Suomesta hehkutti minulle facebookissa saaneensa työpaikan opiskelujen ohelle SOL: lta. Esimies oli kuulemma käskenyt kertoa, jos kaverini tietäisi lisää työstä kiinnostuneita. Käskin huikata minusta, koska vaihtariaikani päättyi joulukuun alussa ja palasin Suomeen. Kaveri teki niin. Esimies käski laittaa netissä hakemuksen. Täytin hakemuksen ja arvatkaa mitä kävi: KOLMEN ERI alueen esimiehet soittivat minulle! Ja asun pohjois-suomessa. Pääsin siis joulun ajan sesonkiapulaiseksi ja sitten vain jäin työhön. Kohta kun valmistun koulusta niin voin alkaa tehdä sitä työtä sitten täyspäiväisesti, vaikkei se omaa alaani olekaan... Teen kuitenkin mieluusti tuota työtä ja palkka on ihan ok. En ole ollut pois saati myöhästellyt.


      • grrgbfg
        näinänn kirjoitti:

        Yleinen ongelma: 20-vuotiaalta vaaditaan 30 vuoden kokemus alalla. Kuulostaa tutulta

        Ite hakenu moneen paikkaan ja aina vastataan, jos vastataan että valinta ei kohdistunut sinuun tällä kertaa. Oli ala mikä tahansa.


    • joku556

      Olen itse 16-vuotias nuori Oulusta ja minulla on samanlaisia ongelmia: olen käynyt läpi 14 eri paikkaa ja mihinkään ei kelvannut edes kahden viikon kesätyö kesätyösetelillä. "Suhteitakaan" ei ole. Ja kun jatkuvasti selitetään että pitäisi hankkia työkokemusta, mutta kun mihinkään ei oteta töihin!

      • oeagkg

        Itse opiskelen amk:ssa alalla, jossa PITÄISI olla töitä niin paljon kun jaksaa tehdä... Päälle 20 paikkassa olen tällä hetkellä käynyt mutta ei mitään... Ja samalta alalta hyvät paperit amiskasta vielä, että kyllä työkalutkin kädessä pysyy...Etelä-Suomessahan niitä oman alan töitä kyllä ois ja sinne se vissiinkin on sitten valmistumisen jälkeen muutettava vaikka en haluaisi, kun ei kerran näillä kulmilla mitään oo..


      • Suhteilla on

        oma merkityksensä. Yrittäjäparoilla vain on edelleenkin se käsitys, että maksavat omasta lompakostaan palkan. Onneksi jos päsee dniin niin ei TA voi antaa lopputiliä - koska orjat pitää myydä...
        Itse tein aikoinani kesät työtä ja sitten olinkin jo oravanpyörässä ja nyt onneksi jo eläkkeellä.
        Vika ei ole aina nuorissa.


      • Etelä-Suomeen
        oeagkg kirjoitti:

        Itse opiskelen amk:ssa alalla, jossa PITÄISI olla töitä niin paljon kun jaksaa tehdä... Päälle 20 paikkassa olen tällä hetkellä käynyt mutta ei mitään... Ja samalta alalta hyvät paperit amiskasta vielä, että kyllä työkalutkin kädessä pysyy...Etelä-Suomessahan niitä oman alan töitä kyllä ois ja sinne se vissiinkin on sitten valmistumisen jälkeen muutettava vaikka en haluaisi, kun ei kerran näillä kulmilla mitään oo..

        Lähdin 17-vuotiaana jo Etelä-Suomeen töihin ja sain heti vakipaikan kaupan kassalle ilman koulutusta, mutta en viihtynyt siellä ja tulin takaisin pieneen kuntaamme. Pienessä kunnassamme ei ole töitä, nyt on mennyt aika hukkaan, koska enimmäkseen olen työttömänä ollut.


      • Sellasta sosialismia
        Suhteilla on kirjoitti:

        oma merkityksensä. Yrittäjäparoilla vain on edelleenkin se käsitys, että maksavat omasta lompakostaan palkan. Onneksi jos päsee dniin niin ei TA voi antaa lopputiliä - koska orjat pitää myydä...
        Itse tein aikoinani kesät työtä ja sitten olinkin jo oravanpyörässä ja nyt onneksi jo eläkkeellä.
        Vika ei ole aina nuorissa.

        Kyllä se omasta lompakosta menee, jos ei työntekijä ole sellaisessa tehtävässä, joka tuo rahaa firmalle ko työntekijän omasta tekemästä työstä. Aputyöt (siivous, juoksupoika/tyttö) ovat aputöitä, jotka pitää maksaa muuten sisäänsaatavalla rahalla, eli rahalla jota aputyöntekijä ei itse tuo firmaan tehdyn työnsä tuloksena.
        Tämä raha on siis yrittäjän tienattava omalla työllään, jolla maksaa aputyöntekijälle.
        Lisäksi suomessa on myös ns. henkilösivukustannukset, eli aputyöntekijä saadessaan käteensä 2000 euroa, pitää firmaan tienata 6000 euroa koska valtiolle ja erilaisille instansseille menee loput lakisääteisesti.
        Vai luulitko orja että kun saat 2000 euroa käteesi se on kaikki mitä firman pitää maksaa sinusta?


    • gsgdfs.

      En ollut koskaan alaikäisenä kesätöissä, mutta sain silti täysi-ikäisenä töitä. Problems?

      On hieman ylipelottelua se, että "Jos et sä oo 13-vuotiaana mansikkapellolla ja 15-vuotiaana ruohonleikkaajana, sä et saa ikinä mitään töitä..." Mielestäni kesälomasta saa nauttia.

      • ....................

        Eihän alle 15-vuotiaalla saisi töitä edes teettää muuten kuin erityisluvalla.

        Mutta tämä nykymaailma on ihmeellinen. Jo ennen kaikkein ensimmäistä kesätyöpaikkaa pitäisi olla työkokemusta. Työnantajat ajavat itsensä vielä suohon siinä, kun eivät palkkaa nuoria töihin ja vaativat jo ennen elämänsä ensimmäistä työpaikkaa työkokemusta. Siinä käy vielä niin, että kun nykyiset työntekijät jäävät eläkkeelle, niin kaikki työpaikat kumisevat tyhjyyttään, jos nuoria ei oteta töihin. Ei ne työpaikan työt tule tehdyksi ainakaan sillä, että työpaikalla ei ole työntekijöitä.


      • grgrg
        .................... kirjoitti:

        Eihän alle 15-vuotiaalla saisi töitä edes teettää muuten kuin erityisluvalla.

        Mutta tämä nykymaailma on ihmeellinen. Jo ennen kaikkein ensimmäistä kesätyöpaikkaa pitäisi olla työkokemusta. Työnantajat ajavat itsensä vielä suohon siinä, kun eivät palkkaa nuoria töihin ja vaativat jo ennen elämänsä ensimmäistä työpaikkaa työkokemusta. Siinä käy vielä niin, että kun nykyiset työntekijät jäävät eläkkeelle, niin kaikki työpaikat kumisevat tyhjyyttään, jos nuoria ei oteta töihin. Ei ne työpaikan työt tule tehdyksi ainakaan sillä, että työpaikalla ei ole työntekijöitä.

        14-vuotias saa tehdä kevyttä työtä, enintään puolet lomastaan vanhemman luvalla.


    • Työnantajan vastuu

      Nuoret ei saa töitä, koska sellaiset vanhat papparaiset työnantajat luulee, ettei nuoret osaa mitään. Ongelma on työnantajassa, ei työntekijässä.

    • noonauu

      Hei!

      Olen 19-vuotias tyttö. Nuorempana yritin hakea miltei jokainen kesä työtä, mutten saanut mistään. Nyt vasta viime kesänä pääsin ensimmäisen kerran ihan palkkatyöhön kesäsijaiseksi kun valmistuin ammattiin. Sen jälkeen tuli toinenkin työ, jonka jätin sitemmin kun aloitin uudet opinnot. Nyt olen taas huomenna menossa kesätyöhaastatteluun.
      Ja mitä jossakin aiemmassa viestissä luki siitä että se ei ole siitä kiinni ettei saisi koskaan töitä jos ei ole ollut nuorena kyykkimässä mansikkapellolla on ihan totta. Työelämään olen minäkin päässyt kiinni vasta 18-vuotiaana ja ammattikoulun käytyäni. Jos ei töitä tulee älkää surko.. Ehditte vielä! Tsemppiä kaikille työnhakuun!! :)

    • duunari654

      Nuorten pitäis nauttia pitkistä kesälomista eikä stressata työkokemuksesta tai rahasta, kyllä sitä työtä kerkeää tehdä sitten vaikka hautaan asti. Itellä eka virallinen kesäduuni oli vasta armeijasta päästyä eikä kyllä kaduta ne kesät jotka tuli lorvailtua. Onhan se tosi että aikaisempaa kokemusta arvostetaan, mutta tuskin sillä mansikanpoiminnalla uraa rakennetaan.

      • köyhis

        Mikäs se olis lomaillessa jos vanhemmat kustantais elämisen.


      • asdfghzxcvbnm

        kyllä se aika alkaa ppitkäks käyä ku muut on töis ja ite yksinään lomailee


      • Höpsöjä puhut

        ......Onhan se tosi että aikaisempaa kokemusta arvostetaan, mutta tuskin sillä mansikanpoiminnalla uraa rakennetaan. .....

        Höpsöjä puhut. Kyllä kesäduunin antajalle kertoo paljon se, että hakija on ollut yritteliäs työtä pelkäämätön nuori mansikan poimija ja hoitanut edelliset duuninsa hyvin.

        Kyllä rakennetaan ainakin niin, että opiskelija voi rahoittaa opintojaan ja saa hyvää työkokemusta. Monta vuotta mansikkapellolla säässä, kuin säässä rehkineet nuoret pystyvät osoittamaan, että heistä on hakemaansa kesätyöhön. Ei se työnantaja katso läheskään nuoren alta 18 v ammattitaitoa, vaan katsoo, jotta onko nuoresta tekemään haettua työtä. Mansikkapeltohommat CV:ssä ovat plussaa. Se kertoo, että nuori ei ole jäänyt laakereille makoilemaan äitin ja isin elätettäväksi, vaan on tarttunut työn laitaan kiinni.

        Meidän nuorille mansikanpoiminta oli vakio kesäduuni. Kun he sitten pääsivät opiskelemaan omaa alaansa ja hakivat kesätöitä omaa tulevaa ammattiaan silmällä pitäen, niin työnantajat ovat arvostaneet suuresti heidän monikesäisiä samalla isännällä olleita mansikanpoimintapestejään.


      • mk

        Itsekkin olisin jo 16v mennyt kesätöihin jos niitä olisi ollut koska olisi ollut kivä silloin käydä festareilla ja sen ajan viikkorahoilla niissä ei pystynyt käymään että sileen. Nyt itsellä 17v tyttö ja hakee kesätöitä ja toivottavasti saisi koska se helpottaisi isin ja äidin rahanantoa ja nykyisin on kulut ja viikorah eri luokaa kuin -70 luvulla: Kyllä siinä menee muutama satanen kuussa tytären viikorahoihin että johonkin pääsee että silleen. Viimevuonna 5000€ kevariin ja korttiin että sileen.


    • Mietin tuota samaa 3 vuotta sitten ja suhteiden kautta suurin osa saa ensimmäisen kesätyöpaikkansa. Itse suosittelen nuoria nostamaan harrastusten kautta vahvuuksia. Itse olen tehnyt vapaaehtoistöitä 13 vuotiaasta asti, joten sain sitäkautta kesätyöpaikan.
      Nyt tilanne on hyvä ja olen saanut valita paikan minne menen kesäksi töihin.
      10 hakemusta on aika vähäne. Tarvitsisi olla niin monta hakemusta olla vetämässä, ette pysty enään niitä laskemaa. Kaikki ns paska paikatkin hakuun :)

    • Töitä on juuri sen verran kuin niitä on. Nuoria vain on liikaa suhteessa olemassaolevan työn määrään.
      Jos ei työtä ole aina osaaville aikuisillekaan, mistä niitä luullaan löytyvän osaamattomille nuorille.
      Kunnat ja kaupungit voi tietty työllistää kesäksi haravan varteen, se kun ei juuri taitoa vaadi, mutta siinäkin on eduksi jos tulee ajallaan töihin eikä näppäile tekstiviestejä ainakaan ihan koko työaikaa.

    • missä hakijat ?????

      Ei se aina ole niinkään kun aloittaja kirjoitti.Itse olen kauppiaana pienellä kylällä ja tänäkin keväänä ainoa kesätyöpaikan kysyjä oli ihan toiselta puolelta suomea. Hän sai kesätyöpaikan, ikää hänellä on 15. Mieluummin olisin tietenkin ottanut 18 vuotiaan joka olisi voinut olla yksin kaupassa tarvittaessa. Nuoria on kylällä mutta ei ketään näköjään kiinnosta kesätyöt. Ehkä ne kunnan tarjoamat parin viikon pätkät kumminkin houkuttelevat enemmän meidän kylän nuoria. Mahdollisuus olisi parinkin nuoren palkkaamiseen kesätöihin, mutta kun ei ole halukkaita työntekoon niin ei voi mitään.

      • neiti pingviini

        Joo turha se on alle parikymppisten mitään töitä hakea, kun eivät nuoret aikuisetkaan sitä saa. Kyllä nyt Katainen aivan väärästä päästä työllistää; pidetään väestö töissä seitsemänkymppiseksi asti mutta nuorista ei niin väliä. Milläs siinä sitten nuoret kerryttävät omaa eläkettään, jos vasta kolmekymppisenä pääsevät leivän syrjään kiinni?


      • realisti nuori

        Aika harvalle on mahdollista matkata vaikka yli 100 km päivässä kun ei ole varaa autoon ja liksa on niin huono että sillä ei maksa työstä tulevia kuluja.

        Voi olla että palkkatasosi on laiton ja harvaa kiinnostaa hyväksikäyttö.


      • Töitä kyselemään
        neiti pingviini kirjoitti:

        Joo turha se on alle parikymppisten mitään töitä hakea, kun eivät nuoret aikuisetkaan sitä saa. Kyllä nyt Katainen aivan väärästä päästä työllistää; pidetään väestö töissä seitsemänkymppiseksi asti mutta nuorista ei niin väliä. Milläs siinä sitten nuoret kerryttävät omaa eläkettään, jos vasta kolmekymppisenä pääsevät leivän syrjään kiinni?

        Ei se Katainen niitä töitä hommaa vaan itse joudutte kysymään. Joka paikkaan kysymään, meidän pienessä kaupungissamme on jopa lähihoitajista niin kova pula, että vanhainkotiin pääsee ilman koulutusta apulaiseksi. Kaikkihan osaavat syöttää vanhusta, pestä, pukea, kävelyttää ja tarvittaessa ulkoittaa sekä lääkkeet antaa ruokailun yhteydessä. Myöskin siivoojista on kova pula, että kyselkääpä Sol:ilta tai ISS:stä, joihin otetaan ilman koulutusta. Kaupankassoille ja kioskeihin otetaan kesätöihin myöskin ilman koulutusta, saattavat vaatia hygieniapassin, mutta senhän saa suoritettua yhdessäkin päivässä ja helppo kuin mikä.


    • selvisikö?

      TEITÄ TARVITAAN EHDOTTOMASTI MYÖS KORTISTOISSA, miksi, se selviää seuraavasta


      Kerron sinulle rautalankamallilla.

      ) Raha on liikkeelle paneva voima. Sitä markkinoille annostelevat poliitikot pankin välityksellä. Ja itse luonnollisesti kahmivat kermat päältä, vaikka systeemi on jo konkurssissa ja pesää pyöritetään vain VELALLA !!!!

      2) Sinun elämisesi ehdot NE (yllä) määrittelevät siten, paljonko antavat sinulle rahaa ja millä ehdoin. Loput ne pistävät kylmästi omiin taskuihinsa. Sinä olet tässä niille kuitenkin tärkeä pelinappula.

      3) Rahan jaon ne järjestävät "työtä" vastaan itse sen hinnoittelemalla (näin jää raha itselle huomattavasti enemmän). On yrittäjiä ja "yrittäjiä". Nämä viimemainitut pistävät tosiasiassa voitot liiviin. Sinä yrittäjänäkin olet niiden ylläpitäjä.

      4) TYÖTTÖMYYS on tässä kusetuksessa välttämättömyys eli kun et saa rahaa, ajattelet VAIN TYÖTÄ ja sen saamista. Näin olet niiden koukussa etkä mieti, kuinka ne sinua kusettavat.

      5) Kun eläkeyhtiön johtajan edunajajaksi ilmestyi paperiliiton Jouko Ahonen, joka puolusteli vuotuisia miljoona-ansioita, veti juuri valtaa pitävä ay-eliitti Ahosen veke heti, koska Ahonen halusi itsekin heti samalle saaliinjaolle. Sinun SÄÄSTÖILLE. Ahonen oli heivattava sivuun heti, koska olisit saattanut tajuta, kuinka suhteellinen käsite raha on valtaapitäville ja kuinka helposti ne sitä tekevät.
      VAIN JA AINOASTAAN YKSISSÄ TUUMIN SINUA KUSETTAMALLA:

      a) http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=390297
      (miljonäärit....)

      b) http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=226907
      (historiallinen rahanpesu...)

      c) http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=293513
      ( vieläkö muistat hinnannostajia...)

    • vuosien kokemus

      kannattaa ruveta valelääkäriksi koska lääkäreistä on pulaa ja vain valelääkäri voi olla 22 vuotias, lääkäriksi valmistunut jolla on vuosien kokemus lääkärintyöstä. Minä ja kaveripiirini työskentelemme rakennusalalla ja on huomattu että ihan uuteen ja vieraaseen paikkaan hakiessa kannattaa todellakin sanoa että näitä hommia on tehty vuosia ja opetella siinä sitten tekiessä. Niin opetettiin ammattikoulussa. Parhaiten työnsaannin varmistaa ammatinopiskelulla jos ei ole varaa lukion jälkeen opiskella vielä vuosia lisää. Suurin osa lukionkäyneistä tutuista valittaa että siivoustyö, kaupankassa ja kirpparimyyjä ovat melkein ainoat paikat mihin pääsee. Tämäkin voi tietysti olla alueellista. Tietysti jos sen valkolakin haluaa tai lätsä on jostain syystä joku sukupakote (niinkun mullakin oli) niin kaksoistutkinto on hyvä vaihtoehto jos on edes vähän kiinnostava ammatti tiedossa.

    • frost

      Itse olen lähes 30 - vuotias. Omaan ammatin jo ennestään hyvillä arvosanoilla ja nyt opiskelen kolmoistutkintoa, joka sekin on loppusuoralla. Työkokemusta omaan myös jo useamman vuoden. Mutta pulmana on ettei työtä varsinkaan kesäksi löydy millään. Hakenut olen omalle paikkakunnalle, että ympäristökuntiin ja huvikseni laskin hakemusten määrän niin oli jo 19. eikä mistään mitään kuulunut. Kyllä jossain mättää ja pahemman kerran, jos ei edes koulutettu saa töitä. Ja jollain se kesäkin pitäisi elää myös. Ajaako systeemi taas sossun luukulle, kun jokapaikasta sanotaan ei oota, sekä vaaditaan autoa että muita lisä asioita.
      Itse ottaisin työn kun työn vastaan

    • eikö_nappaa

      Kysymys on ihan vääri aseteltu, ja sen pitäisi kuulua:

      Miksi Nuori ei halua töihin?

      Koska tämä on totuus n. 99% alle 18v mussukoista, joita heidän vanhempansa paapovat. Joten, opetelkaa nuoret tekemään ensin duunia kotona: leikatkaa nurmikot/aidat, siivotkaa, tehkää lumityöt jne. ja TUNTEKAA mitä työnteko on ennenkuin lähdette työmarkkinoille.

      Vitun vetelykset.

      • viisas mussukka

        Ei ole minun tehtäväni tehdä lumitöitä katoilla ilmaiseksi riskeeraamalla oma henkeni. Se on taloyhtiön homma palkata sinne joku ennenkuin taas joku kuolee. CV ei myöskään näytä kovin herkulliselle jos siellä lukee että olen siivonnut kotona ja leikellyt kotona nurmikoita.

        Me mussukat emme tee ilmaiseksi yritysten töitä, sori :)


      • tyhmäx oot?
        viisas mussukka kirjoitti:

        Ei ole minun tehtäväni tehdä lumitöitä katoilla ilmaiseksi riskeeraamalla oma henkeni. Se on taloyhtiön homma palkata sinne joku ennenkuin taas joku kuolee. CV ei myöskään näytä kovin herkulliselle jos siellä lukee että olen siivonnut kotona ja leikellyt kotona nurmikoita.

        Me mussukat emme tee ilmaiseksi yritysten töitä, sori :)

        Sieltä CV:stä pudotetaan niitä hanttihommia siinä vaiheessa pois, kun on sitä oman alan työkokemustakin jo kertyneenä.


      • eikö_nappaa
        viisas mussukka kirjoitti:

        Ei ole minun tehtäväni tehdä lumitöitä katoilla ilmaiseksi riskeeraamalla oma henkeni. Se on taloyhtiön homma palkata sinne joku ennenkuin taas joku kuolee. CV ei myöskään näytä kovin herkulliselle jos siellä lukee että olen siivonnut kotona ja leikellyt kotona nurmikoita.

        Me mussukat emme tee ilmaiseksi yritysten töitä, sori :)

        Ääliö opettele lukemaan l. palaa kouluun:

        "opetelkaa nuoret tekemään ensin duunia kotona: leikatkaa nurmikot/aidat, siivotkaa, tehkää lumityöt jne."

        Mistä kohtaa revit katon tuohon?

        Jos et osaa edes noita kodinhoidon perusjuttuja, niin ei sulle töitäkään löydy. Sori. Mut Kela palkaa agentteja jatkuvasti.


    • kukaties

      Miksi vanhoja ei haluta töihin.

      • jyjghjy

        Kumman sä palkkaisit ennemmin, 50 vuotiaan papparaasen, jolla alkaa ilmaantua sairauksia, vai nuoren jonka saa halvemmalla ja tekee innokkaammin, muttei ole yhtä pätevä kuin 50 vuotiaan papparaisen.


      • 4234243
        jyjghjy kirjoitti:

        Kumman sä palkkaisit ennemmin, 50 vuotiaan papparaasen, jolla alkaa ilmaantua sairauksia, vai nuoren jonka saa halvemmalla ja tekee innokkaammin, muttei ole yhtä pätevä kuin 50 vuotiaan papparaisen.

        No on todellisuudentaju vähän hukassa, jos 50v. on sun mielestä papparainen :-D


    • arter

      Ja samaan aikaan mansikkamaat valittavat kun työt eivät kelpaa suomalaisnuorille vaan pitää tuoda virolaiset ja venäläiset poimimaan mansikat.
      Kysy kaikki naapurit olisiko heillä mitään hommia; nurmikon ajoa, kasvimaan kitkemistä, mattojen pesua, ikkunoiden pesua, lasten vahtimista jne... Itse maksaisin ilomielin siitä että joku kävisi pesemässä mun matot!

      • lässynlää

        Ei tosta vaan voi mennä tekemään töitä jos ei ole yritystä. Ei ketään halua ruveta miksikään pimeäksi työvoimaksi naapureille tai muille.

        Mansikkamaat tuovat halpatyövoimansa suoraan ulkomailta puutteellisella palkkauksella ja ei niihin Suomalaisi oteta kun meillä on olemassa minipalkka. Kyllä Thaimaalaiset poimivat päivän mansikoita kolmella eurolla pimeesti, mutta eivät Suomalaiset.


    • byrokratiaa on

      Kyllä nuoria otetaan töihin yrityksiin jos he vain haluavat tulla mutta suurin suurin syyllinen nuorten työttömyyteen on yli 50% sesti valtiovalta joka on antanut yrittäjille mahdollisuuden irtisanoa kokeiluajan päättymisen jälkeen ilman syytä, työtekijä sitäpaitsi suomessa yhä vieläki pidetään yrityksissä töissä nuoria minipalkalla n 6,50-8e tunti siis ei käytännössä nuorelle työntiekijälle jää mitään kun tuosta summasta otetaan pois verot.Yritykset käyttävät siis hyväkseen armotta nuoria ja teettävät heillä korvauksetta ylitöitä.

      • yritykset syyniin

        Se on juuri näin. Palkkaus olisi oltava vastuullisempaa.


      • eikö_nappaa

        Voi hyvää päivää. Kuka maksaa enemmän kuin minimipalkan jannulle josta ei edes voi olla varma tuleeko aamulla töihin ja jolle ei voi antaa mitään vastuullista tehtävää.

        Noi 6€ liksat on aivan riittäviä, veroahan opiskelijat ei maksa oliko se 2000e asti.


      • hthth
        eikö_nappaa kirjoitti:

        Voi hyvää päivää. Kuka maksaa enemmän kuin minimipalkan jannulle josta ei edes voi olla varma tuleeko aamulla töihin ja jolle ei voi antaa mitään vastuullista tehtävää.

        Noi 6€ liksat on aivan riittäviä, veroahan opiskelijat ei maksa oliko se 2000e asti.

        Mulla ollu 1210 euroon asti verotonta, 1210-16000€ niin 11% veroja, ja yli 16000€ vuodessa niin veroprosentti on 40 tai 60.


    • asdasdasd13

      työkokemusta saat viimeistään kun menet koulun kautta työssä oppimaan ja monet työnantajat ei haluu penikoita tekemään PALKALLISTA työtä heille kun ei ne mitään osaa vielä ja jos et halua tulla arvotuksi niin meneppä kysymään paikan päältä, ehkä hieman paremmat mahdollisuudet saada paikka kuin sähköposti?

      • älä naurata

        Paikan päältä? Niin kuinka monessa yrityksessä on oikeasti ne palkkauksesta vastaavat henkilöt paikan päällä? Kuule aika harvassa :) Tervetuloa nykyaikaan.


      • eikö_nappaa
        älä naurata kirjoitti:

        Paikan päältä? Niin kuinka monessa yrityksessä on oikeasti ne palkkauksesta vastaavat henkilöt paikan päällä? Kuule aika harvassa :) Tervetuloa nykyaikaan.

        Onhan tämäkin hyvä syy valittaa ettei saa töitä. Jos OIKEASTI yrittäisit etsiä niitä etkä itke täällä omaa saamattomuuttasi.


    • kesätyöläinen-80

      Nuoren kesätyön saanti on varmasti vaikeaa. Itse olin aikanaan ekassa kesätyössäni 15 vuotiaana ja siitä jäi huono maku suuhun, kun lopulta vain 1/4 sovitusta palkasta maksettiin.
      Seuraavana kesänä hain kotipalveluun ja haastattelussa heti työnantaja rupes pohtimaan et miten voi palkata mut kun ei ole ko. hommasta kokemusta. Hänelle sanoin, että jostain se pitää minunkin alkaa ja jos ei kukaan mahdollisuutta anna niin en kokemustakaan saa. Tehtiin sopimus kahden viikon kesätöistä. Se meni niin hyvin, että sain jatkaa siellä ja lopulta olin töissä 1v3kk putkeen :) Sen myötä on sijaisuuksiin ollut helpompi päästä, kun yli vuoden työkokemus samassa paikassa on monen mielestä jo aika merkittävää.
      Vaikka moni täälä kirjoittaakin, että nuorten pitäs levätä kesällä ja olla streessamatta töistä, niin ei se ihan niin mene. Se on hyvä oppia tekemään ja mikä tärkeintä saada sitä omaa rahaa. Kun on omalla työllä rahaa saanut, niin oppii myös sitä arvostamaan ja tajuamaan, että kenties ihan kaikkea elämässä ei voi saada vaan on ostettava sen mukaan mihin rahat riittää.

    • Onnea matkaan

      Ryhdy yrittäjäksi eli työllistä itse itsesi. Tarjoa tuttaville, naapureille ja muille lähipiirissä oleville omaa työpanostasi. Voit esim. hoitaa lapsia, ulkoiluttaa koria, hoitaa kauppa-asioita, auttaa iäkkäitä ihmisiä asioinnissa esim. olemalla seurana, hoitaa puutarhaa; esim. lupautua ajamaan nurmikko tai kastelemaan naapurin kukat loma-aikana. Pieniä palveluksia josta saat mukavasti taskurahaa.

      Kun ympäristö huomaa, miten ahkera ja yritteliäs olet, joku ehkä tarjoaa töitä. Kesätöiden hakemista ei kannata lopettaa nyt. Kesäkuussa voit vielä hyvin työllistyä, kun jotkut kesätöitä saaneet jättävät hommat kesken.

      • yrittänyt

        yrittäminen ei kannat suomessa


      • Millä rahalla

        Millä rahalla hankin toiminimen, maksan vakuutukset ja eläkemaksut? Ei tuohon ideaan saa mitään starttirahaakaan. Mitä luulet kuinka moni oikeasti isossakaan kaupungissa tarvii päivittäin jotain noista hommista ihan lähiympäristössä, vai hankinko autonkin velaksi? Ei pikku taskurahalla elä, vaan normaali palkalla elää.

        Jos tulot ovat alle työkkärin ja menot ovat vielä suuremmat velkaa olisi otettava, niin ei siinä ole mitään järkeä. Eläkemaksut 140 e kuussa, vakuutukset tapaturmiin, alv 23% ja sitten tarvisi vielä lyhentää sen auton velkaakin ( huotokustannukset vakuutukset). Tämän päälle olisi syötävä ruokkiksilla missä sattuu mikä on kalliimpaa kuin kotiruoka.

        Ihan huono idea ruveta orjaksi naapurustolle alle lakisääteisen liksan ja pitäisi varmaan olla maksamatta alvia. Sori rikoksiin en ryhdy.


      • rekisteröitymätön**
        Millä rahalla kirjoitti:

        Millä rahalla hankin toiminimen, maksan vakuutukset ja eläkemaksut? Ei tuohon ideaan saa mitään starttirahaakaan. Mitä luulet kuinka moni oikeasti isossakaan kaupungissa tarvii päivittäin jotain noista hommista ihan lähiympäristössä, vai hankinko autonkin velaksi? Ei pikku taskurahalla elä, vaan normaali palkalla elää.

        Jos tulot ovat alle työkkärin ja menot ovat vielä suuremmat velkaa olisi otettava, niin ei siinä ole mitään järkeä. Eläkemaksut 140 e kuussa, vakuutukset tapaturmiin, alv 23% ja sitten tarvisi vielä lyhentää sen auton velkaakin ( huotokustannukset vakuutukset). Tämän päälle olisi syötävä ruokkiksilla missä sattuu mikä on kalliimpaa kuin kotiruoka.

        Ihan huono idea ruveta orjaksi naapurustolle alle lakisääteisen liksan ja pitäisi varmaan olla maksamatta alvia. Sori rikoksiin en ryhdy.

        Joskus on harmittanut, kun nuoria aina soimataan laiskoiksi yms. Mutta kun tätäkin keskustelua lukee, niin tietää miksi. Hirvee valitus ja heti kun jotain ehdottaa, niin tyrmätään liian vaikeena ja rasittavana ja vinkuvinku kun ei millään viittis....

        Toiminimen perustaminen ei maksa mitään - jos toiminimen haluaa rekisteröidä, se maksaa. Ennakkoperintärekisteriin ei ole pakko mennä vaan verot voi maksaa sitten kun tietää, mitä on saatu. Vakuutusmaksut ja eläkemaksut eivät koske kuin niitä joilla on työntekijöitä, alv:tä ei makseta, ellei liikevaihto ylitä 8000 euroa.

        Kun nyt jotain teette, siitä se lähtee. Kotona kattoon syljeskelemisestä ei opi muuta kuin laiskaksi ja kynnys tehdä työtä vaan kasvaa ja kaikki alkaa tuntua semmoselta. että "ei maksa vaivaa".

        Itse olen ollut töissä 15-vuotiaasta kaikki kesät ja ennen valmistumista opiskellessa vikonloppuisin ja lomilla. Mansikanpoimintaa, torimyyntiä, siivousta, rehellistä työtä. Ei siitä paljon saa, mutta enemmän kuin kotona lojumalla ja työkkärirahaa nostamalla. Ja kasvattaa luonnetta ihan eri tavalla. Tänne neljäkymppiseksi mennessä olen ehtinyt tehdä monenlaista, toki vähitellen siirtyen oman alan töihin. Ei ole tullut vielä vastaan sellaista työtä, josta en olisi tykännyt. Työ, joka on yksitoikkoista, antaa aikaa ajatella. Ruumiillisesti raskaat työt voi ottaa kuntoilun kannalta. Oma asenne ratkaisee. "Kaikki on syvältä"-asennoitumisella ei tule kuin vihaiseksi.


    • raksa mies 36v

      Joku 20 vuotta sit oli paljon helpompaa hakee kesätöitä. Itse aloitin kesätöiden tekemisen 12 vuotiaana. Menin kaupungin puutarhalle kinumaan hommia ja pääsinkin ruohonleikkaajaksi. Sitä tein pari kesää kunnes 14 vuotiaana hain teknisen virastoon eli raksalle. Siellä olin taas 5 kesää

      Menin vaan sinne paikan päälle ja kysyin kesäduunia. Otettiin heti duuniin ja sain koko kesän maalata kaikkee aitoja, seiniä ja ikkunoita. palkkakin oli tosi hyvä joku 4000 markkaa kuussa.
      No nyt kun menee hakee duunia 36 vuotiaana niin ei saa mitään duunia vaikka on melkein 20 vuotta kokemusta maalautöistä ja raksatöistä josta tuli ammatti silloin kun kävin kouluja ja monet kurssit käytynä. Ei edes kesätöihin pääse samalle raksalle kun nuorena kävin.

    • niksuttaja

      Itselläni on ollut samoja ongelmia nuoruudessani kun olin pikkupaikka kunnalta. kesätöihin pääsin kerran ja VAIN kerran kunnan kautta kunnan kirjastoon, työt tein hyvin ja tehokkaasti. mutta ens kesäksi minua ei "tunnettu" kun kyselin uudestaan. Suurin osa kesistä ja muista lomista olin sit avustavana lomittajana vanhempien maatilalla, vaikka poden voimakasta Heinä-allergiaa. Suojamaski märkänä naamassa ja allergia lääkkeitten sivuvaikutusten ( usein väsymys ) alaisena tein sit työt.
      ensimmäisen opiskellun ammatin jälkeen joudun armeijaan joka oli vain 4 päivän mittainen kun paperiin tuli iso C fyysisen kunnon takia ( keuhko "sairaus" ) ja päädyin sit emännän työpaikalle Työkkärin harjoittelijana. sieltä sit tuli Tarjoilijan työ opittua mutta töitä ei silti tullu. sit opiskelu ja kihlautuminen vei matkani Lahteen pohjanmaalta. Lahdessa työskentely alko heikosti monesta paikasta sanottiin että pitää olla alan kokemusta (tarjoilija töistä kyse) ja tietenkin alan koulutus. ehkä "typerin" oli Oppisopimus koulutus mitä hehkutetaan niin paljon "hyödylliseksi" eli opiskellaan ala työpaikalla ja monessa paikassa sit sanottiin että pitää olla alan koulutus että pääsee oppisopimus työskentelyyn. Eli miksi opiskella koulus eka kyseinen ala ja sit mennä työpaikalle opiskeleen ala... missä logiikka koko hommasta.
      Heivasin paperit roskiin kun hommat meni ihan naurettavaksi ja päädyin Staffpoint vuokratyöfirmaan. ja sieltähän töitä tuli innokkaalle, nuorelle ja energiselle nuorelle tarjoilu töistä. monessa paikassa tuli työt tehtyä niin hyvin että alettiin jopa kyseleen keikkoihin lähes H.kohtasesti.
      Kummiskin Työkkärin kautta päädyin jossain vaiheessa lähi S-marketin harjoittelijaksi ja puskin innokkaasti ja sosiaalisesti töitä siel kunnes soppari iskeytyi kouraan kesken harjoittelun. Nyt n. vuoden verran ollu kaupan työn tekijänä. Opiskelen Tarjoilija ammattia musta valkoseksi paperille ja teen töitä siinä lomassa. Raskasta on mutta jostain se vuokra rahat pitää saada :)

    • Brain2

      Nyt tuntuu olevan niin, että palkataan vaan nuoria aikuisia joka alalle. Nuoret ja sitten taas keski-ikäiset eivät saa töitä muuta kuin suhteilla. Näinkö Suomi varmistaa tulevaisuutensa? Homma on karannut pahasti käsistä. Samaan aikaan jauhetaan siitä, että pitäisi tehdä pidempiä työuria. EI ihme jos parhaat aivot karkaavat tästä maasta ulkomaille töihin.

      • muutan ensi vuonna

        No millä ihminen oppii oman alansa mestariksi kun nuorenakaan ei saa töitä. Ei koulujen penkiltä vielä koko omaa alaa todellakaan hallita, vaan on perustaidot. Harva viittii vetää hyviä koulupapereitaan vessanpytystä, vaan muuttaa ulkomaille töiden perässä. Nykynuorilla onneksi on hyvät valmiudet muttaa kun osaamme kieliä ja motivaatio on kova.


    • chin up

      Älä sure, ei meille nuorille aikuisillekaan riitä töitä! Ne vähät, mitä saadaan, on paskapalkalla ja vuorotyötä. Mies tienaa reilusti alle 2000€ ja kolmivuorotyötä 5 päivää viikossa ylityöt päälle. Sillä pitäisi elättää perhe, maksaa vuokra jne.! Ja pk-seudulla asutaan. Minä olen työtön, työkokemusta on mm. kassahommista joista myös kirjallinen suositus melko tunnetulta pomolta. Silti sitä työtä ei löydy, ei edes vuokrafirmoista! Olen käynyt työkkärin kurssin, CV on tarkistettu jne. eikä sielläkään osattu sanoa, miksei tärppää. Niin ja olin työharjottelussa 6kk josta sain kiitokset ja asiakkaat toivoivat että saisin työtä harjottelun päätteeksi. Enpäs saanutkaan; seuraava ilmainen harjottelija sisään! Harjoittelun pitäisi tähdätä työsuhteeseen ja minusta on uskomatonta, että kun hyvin hoidin hommani keräsin pelkkää kiitosta ( harrastuneisuutta alalla entisestään), niin ei sitten tullutkaan työtä...

      • töitä kiitos

        On ihan yleinen käytäntö että työharjoittelijoita kierrätetään ja kierrätetään kaiken maailman tukityöllistettyjä. Itseltäni on kysytty että saako sinun palkkaamiseksi mitään tukia. No ei auta valittaa kun sadat tuhannet muutkin ovat työttöminä Suomessa.

        Kahdessa paikassa olen kanssa ollut tukityöllistettynä yhteensä vuoden. Kumpaankaan minua ei palkattu ja uusi tukityöllistetty otettiin tilalle. Työni hoidin mallikkaasti ja tuurasin vakiotyöntekijöitä kun he eivät päässeet töihin. Se siitä sitten enää en tee tukityöhommia kun tuntuu täysin hyväksikäytetylle orjahommalle.


      • chin up
        töitä kiitos kirjoitti:

        On ihan yleinen käytäntö että työharjoittelijoita kierrätetään ja kierrätetään kaiken maailman tukityöllistettyjä. Itseltäni on kysytty että saako sinun palkkaamiseksi mitään tukia. No ei auta valittaa kun sadat tuhannet muutkin ovat työttöminä Suomessa.

        Kahdessa paikassa olen kanssa ollut tukityöllistettynä yhteensä vuoden. Kumpaankaan minua ei palkattu ja uusi tukityöllistetty otettiin tilalle. Työni hoidin mallikkaasti ja tuurasin vakiotyöntekijöitä kun he eivät päässeet töihin. Se siitä sitten enää en tee tukityöhommia kun tuntuu täysin hyväksikäytetylle orjahommalle.

        Minultakin kysyttiin muuten viime työhaastattelussa, että olenko oikeutettu palkkatukeen. No, en ollut, joten työnantajan kiinnostus meinasi lopahtaa siihen. Täytin vaatimukset haettavaan työhön mutta pomo suunnitteli maksavansa minulle jotain outoa "harjoittelupalkkaa" VUODEN ajan. Siis ymmärrän jonkun koeajan, 3-6kk, mutta että kokonainen vuosi?? Palkka oli taulukon mukaan tarkoitettu niille, jotka opiskelivat alalle (minähän en opiskellut enkä aikonutkaan), ja se oli pienempi kuin määrätty minimipalkka. Voi helvetti mitä kusetusta!!


      • puhu paljon

        Työnantajalle on tärkeää sekin, että työnhakija on ulospäin suuntautunut. Kun olet haastattelussa oikein puhelias saat varmasti töitä. Ujot eivät pääse asiakaspalvelu -tehtäviin. Puhumalla saa varmasti töitä.


      • lllla
        chin up kirjoitti:

        Minultakin kysyttiin muuten viime työhaastattelussa, että olenko oikeutettu palkkatukeen. No, en ollut, joten työnantajan kiinnostus meinasi lopahtaa siihen. Täytin vaatimukset haettavaan työhön mutta pomo suunnitteli maksavansa minulle jotain outoa "harjoittelupalkkaa" VUODEN ajan. Siis ymmärrän jonkun koeajan, 3-6kk, mutta että kokonainen vuosi?? Palkka oli taulukon mukaan tarkoitettu niille, jotka opiskelivat alalle (minähän en opiskellut enkä aikonutkaan), ja se oli pienempi kuin määrätty minimipalkka. Voi helvetti mitä kusetusta!!

        Toivottavasti kerroit tuon saman työkkärille! Työkkäri voi (mikäli todisteita kertyy, riittää kun moni hakija kertoo samaa) laittaa tuollaisten firmojen avoin työpaikkailmoitukset pannaan eli niitä ilmoituksia ei lähetetä hakijoille työosoituksina (karenssin uhalla haettaviksi siis) ja kovimmassa tapauksessa eivät edes ota heiän ilmoituksia mol:iin väärinkäytösten vuoksi. Ei mitään alaa harjoitella vuotta.


    • samanlaista 18+ vuot

      Samanlaista se on 18 vuotiaanakin. Melkein ihan sama millaiset paperit on niin pääset töihin täysin säkällä. Yleensä hakijoita on vähänkin isommassa paikassa on 100 ja joskus jopa 300. Itse olen työtön ja olen käynyt lukion ammattikorkean. Siinä sitten johonkin kaupan hyllyjä täyttämään sanotaan että miniminä on kolme kieltä ja mitä enemmän sen parempi :) Hei täyttämässä hyllyjä! Huoltamoille kun pyrit edes pätkätöihin niin hakijoita ennen minua on ollut jo yli sata! Eli työt todellakin ovat kiven alla.

      Joka paikassa vielä porataan kun ei ole työkokemusta. No millä minulla voisi olla työkokemusta kun olen tähän mennessä käynyt vain koulua normaalisti ja armeijan siinä välissä. Tarvii varmaan odotella pakosta työllistymistä kunnes olen 30 kunnes muka joku työvoimapula tulee :)

    • perkele

      itellä ikää 24, koulut käyty ja ammattipätevyys löytyy, töitä ei. vakituista työpaikkaa en oo tähän mennessä löytäny, hakemuksia tämän vuoden puolella kymmeniä. viime vuoden aikana satoja. viimeiset 4 vuotta olen hakenut töitä, välillä pääsee jonnekki tuuraajaksi mutta mitään vakituista ei löydy. ja palkka mitä tuuraajalla maksetaan on aivan perseestä. 10e tunnilta, sillä ei saa ku 1200e kuukaudessa. perhettäkin löytyy, vuokra-asunto jossa vuokra 750e. eläppä siinä sitte, varsinkin kun puolet vuodesta on työttömänä

      suomi on perseestä ja ite en enään jaksa tätä ainaista paskaa. ainoastaan ipanoitten ja vaimon takia en räjäytä itteeni..

    • kannustuspuuttuu

      Sama homma työharjoittelun kanssa. Ainakin 30 paikkaa on nyt läpisoitettu ja työhakemukset lähetetty. Missään ei tärppää. Kumma homma, kun aina korostetaan opiskelun tärkeyttä, mutta kuitenkaan kukaan ei ole valmis harjoittelijaa ottamaan.

      Nim. Valmistuminen kiinni työharjoittelusta!

    • Kesätyönuorenisä

      Varmaan osittain tottakin viestiketjun aloittajan kommentti, mutta joitain kokemuksia asiasta omaavana voin hieman valaista asiaa.

      Työnantaja ei tiedä mitään hakijasta, ellei hän itse osaa hakemuksessaan tuoda sopivasti itseään esille. Tässä vaiheessa KAIKKI mahdolliset työtodistukset ovat eduksi, jos niitä vain on. Meillä poika oli muutamilla kesäleireillä muutamia päiviä leiriohjaajana, niistä oli työtodistukset. Koulun puolesta oli mahdollista olla useammassa TET-paikassa ja poikamme oli kolmessa eri alan työpaikassa tutustumassa, joista yhdestä löytyi jopa syyslomalle työtä ja siitä sai työtodistuksen, sekä seuraavalle kesälle kaksi kuukautta töitä.

      Ajokorttiin on nuoren helppo panostaa, jo 15 vuotiaana voi suorittaa mopokortin ja samalla kannattaa ehdottomasti suorittaa T-kortti, T-kortti on avain moneen kesätyöhön, vaikka varsinaisesti joutuisikaan käyttämään työkoneita, jo ajettava ruohonleikkuri vaatii ajajaltaan T-kortin. Myös muita kursseja on helppo suorittaa kesätöiden hakua silmällä pitäen, kun ottaa selvää eri alojen vaatimuksista mm. tulityökortti ei ole kummoinen suorittaa ja on voimassa 5 vuotta.

      Jos työnantajalle on esitää jotain konkreettista hakemuksen liitteeksi, on aina vahvoilla. Jokainen voi mielessään pohtia, jos kahdesta hakijasta toisella on taskussaan T-kortti ja pari todistusta pienestäkin työjaksosta, eikä toisella hakijalla ole esittää mitään, niin kumpi saa kesätyön?

      Itse asumme pienellä paikkakunnalla, alle 4000 asukkaan kunnassa ja kesätöitä on riittänyt yllättävästi, lisäksi aina voi olla jossain kauempanakin kesätöissä. Meidänkin nuori asui sukulaisten luonna yhden työjakson. Lisäksi mopolla voi kulkea kuntarajojen ylitse ja laajentaa mahdollisuuksia.

    • Vaikeeta on.

      Kuulkaas nyt kaikki. 10-20 hakemusta on ei mitään. Itse olen 29 vuotias. Oma elämäni on mennyt niin ettei minulla ole toistaiseksi mitään papereita mistään ammatista. Työn alla ovat tällähetkellä. En ole mikään laiskuri, käänteitä vaan on tullut. Jokatapauksessa. Olen hakenut varmaan satoja työpaikkoja vuosien varrella (hanttihommia siis) ja yhtensä olen päässyt yhteen 2 viikon pestiin ihan nuorena ja kaksi kertaa kesätöihin, joissa kummassakin olisin saanut jatkaa kyllä ja toisessa olenkin ollut jo pari vuotta töissä. Noiden lisäski olen käynyt yhdessä työhaastattelussa. Nytkin laitan hakemuksia eteenpäin, koska haluan päästä vähän haasteellisimpiin hommiin, kun intoa ja osaamista on. Noin 10 hakemusta ja ei mitään, ei yhtikäs mitään saumaa ole tullut. Joten opetus on, että työpaikat on vaan niin hemmetin tiukassa. Ei ole kenenkään etsivän oma syy ettei paikkaa saa, vaan se että samaa paikkaa hakee sadat muut, joten arvonnaksi menee. Pienellä paikkakunnalla kannattaa tosiaan käydä läpi kaikki yritykset ja yrittäjät (ne maatilalliset). Joltakin saattaa jotain löytyä tai maajussin sydän sulaa, kun menee rehdisti pyytämään. Pääasia jatkon kannalta on sitten tehdä se työ minkä ikinä saakaan pirun hyvin! Ja asennoitua jatkossakin ihan valtavaan haku urakkaan. Onnea etsintään!

      • Katse peiliin!!!

        Jos olet 29 vuotias ja sinulla ei ole vielä mitään papereita mistään ammatista, niin voit katsoa peiliin ja sieltä löydät syyllisen tilanteeseen. Ei ole ihme, ettei tärppää. Ainut mahdollisuutesi työllistyä, on alkaa yksityisyrittäjäksi edes jollakin hallitsemallasi alalla. Maatiloillekin on aika vaikeaa päästä, ellei ole mitään näyttöä osaamisistan. Puuntaimia voit päästä istuttamaan nyt keväällä jollekin urakkapalkalla, josta muuten maksetaan ihan hyvin, ripeä istuttaja pistää pottiputkella muutamassa viikossa koko vuoden ansiot itselleen.


    • Eläkkelle pääsyä odo

      Miten ois nuorilekkaa töitä.Kun kohta viiskymppisellekkään ei löydy mitään töitä kymmeniin paikkoihin haettu aivan toivotonta saada mitään työtä olen jo luovuttanut,,,

    • itse ainakin

      kyllä tekevä töitä löytää

    • Töihin pitää joutua

      eikä päästä.

      Ensinnäkin voisit myös tehdä kaikkesi välttääksesi töitä jos niitä ei edes hakemalla saa. Luulenpa että alunperin työ on ollut sellaista mihin joutuu ja pakotetaan mutta jos töihin pitää oikein hakea ja senkin jälkeen sinne on vaikea päästä, niin ei sellaisessa "sirkuksessa" ketään täysjärkisiä voi olla hommissa.

      Ei se niinpäin saisi olla että työnantaja antaa armonpalan ja säälistä vähän rahaa työntekijälle, vaan alunperin se joka toiselle tekee töitä tekee ((((^_^>>@-@( ((=[[[!!nimenomaan!!]]])/))77=)o):)=) palveluksen joka hyödyntää työnantajaa jopa enemmän kuin itse työntekijää.

      Jos he eivät halua "antaa" sinulle säälistä armonpalkkojasi niin se johtuu ainoastaan siitä että joku toinen himoitsee niitä säälirahoja huomattavasti sinuakin enemmän.

    • Samanlaista se on

      aina ollut. Sain oman ensimmäisen virallisen kesätyöpaikkani samasta kerrostalosta, missä itse asuin. Tuttuuden, reiluuden ja asenteen perusteella.
      Siivosin rappuja, saunatiloja, laitoin saunan päälle, pesin ikkunoita jne.
      Tämä oli vuonna 1984, edellisenä kesänä vuonna 1983 oli kesämökin lähellä olevalla maatilalla viikon "kesätöissä" muistaakseni ilman palkaa tai sitten aivan mitättömällä 100 markan korvauksella :(
      Vuonna 1985 hain kesätöitä oman kaupungin kaupoista ym. mutta ei tärpännyt, pääsin sitten saman vuoden syksynä kaupungissa toimivan tehtaan palkkalistoille.
      Vaikka 80-luvulla töitä olikin enemmän, niin ei se työnsaanti ihan helppoa ollut silloinkaan. Sinnikkyys palkitaan kuitenkin lopulta. Tsemppiä!

      • Siis miten niin

        aina? Aina ei ole 80 luvusta eteenpäin. Miksi työmarkkinoilla on se asenne että tosiaankin työn saanti on kun joku ihana lahja työnantajalta joka on tehnyt suuren uhrauksen sinun vuoksesi. Työntekijä uhraa enemmän sen toisen hyväksi ja on todella hyödyllinen apu pomolle joka muka maksaa vaivaispennejään hyvää hyvyyttään ja lähes säälistä. Naurettavaa jos työtä ei saa vaikka haluaa.

        Kyllä maailmassa tekemistä riittäisi eli siis työtä.

        En ole itse töissä enkä mene jos tunnen vain olevani huonompi alapään nuolija kun joku toinen.


    • jjoooo

      Nuorten, joilla ei ole työkokemusta kannattaisi hakemusten sijaan jalkautua ja vaivautua yrityksiin paikanpäälle kysymään töitä. Näin työnantaja saa hakijasta paljon motivoituneemman kuvan ja hän jää paremmin mieleen, kuin ne jotka lähettävät vain sähköisen hakemuksen. Itselläni avautui tällä tavalla useita kesätyö mahdollisuuksia ja työnantajat itsekkin sanoivat arvostavansa pientä vaivan näköä. Eli pois koneen äärestä ja aktiivisesti kysymään töitä!

      • Totta joka sana

        Henkilökohtainen käynti kysymässä työpaikka kesäksi toimii yllättävän hyvin. Jo vaivautuminen paikalle kysymään töitä osoittaa aktiivisuutta ja potentiaalinen työnantaja saa heti jonkilaisen käsityksen hakijasta. Itse aikoinaan hain kesätöitä ja harjoittelupaikkaa opiskelujen yhteyteen käymällä henkilökohtaisesti kysymässä, aina onnistui. Sisareni teki samoin ja aina löytyi töitä. Nyt poikani on käynnyt kysymässä kesätöitä ja aina on löytynyt, joskus jopa todella hyviäkin paikkoja/palkalla. Nettihakemus on tusinatavaraa, ellei pysty mitenkään eroittumaan muista hakijoista meriiteillään.


      • depressedstudent

        No tässäkin on ongelma. Jos on vähän isommasta paikasta kyse, niin ei siellä ole pomoilla aikaa tapailla ketään jos ovat ylipäätään paikalla. Itsekin kävin noin 10 eri paikassa suoraan kysymässä, ja vain yhdessä pääsin puhumaan sellaisen henkilön kanssa, joka päättää työnhakijoiden palkkauksesta. Kaikissa muissa vaan sanottiin "täytä hakemus netissä ja otetaan sitten yhteyttä (jos otetaan..)". Mä oon oikeesti sitä mieltä, että ei niitä hakemuksia kukaan lue.


    • asdfghjkdfgv

      ittellä ainakaa enää mitää motivaatiota mennä töihin koska mitä se muka hyödyttää? menot kuitenki isommat kuin tulot ja jos jotain jää käteen ni nekin menee. toisekseen jos eduskuntakin kehittelee leikkauksia ni mikseivät näyttäisi esimerkkiä ja ottaisi rahoja omasta palkasta? 1500 euroa kuussa olis ihan passeli palkka kaikille ihmisille suomessa. ja toisekseen eiköne osaa säästää kun pitää kokoajan olla veroja nostamassa? äkkiä tärväävät yhden henkilön koko elämänsä aikana maksamat verorahat ja tähänhän minä en ainakaan suostu. joten olen mieluummin köyhä pummi katuojassa ja ketäköhän tämäkin muka kiinnostaa mutta tämä on minun mielipiteeni tästä asiasta ei pahalla :D

    • Näin saat töitä :D

      1) Mene tapaamiseen väh. 5 min. myöhässä.
      2) Jauha purkkaa, pidä pipoa päässä ja kuuntele Ipodia haastattelun aikana.
      3) Kysymykseen palkasta vastaa: "Öö, apaut kaks donaa kuussa".
      4) Muihin kysymyksiin vastaa kokoajan: "Häh tai täh?"
      5) Kun viimein saat duunin, niin mene töihin aina väh. 5 min. myöhässä
      ja ole ainakin kerran viikossa ns. "kipeänä".

      Saletisti natsaa, LOL XD

      • potkut persieeseen

        LOL, ÄLÄPÄ VALEHTELE, TUOLLA LAILLA SAA VAIN POTKUT TÖISTÄ!!


      • Samaa mieltä
        potkut persieeseen kirjoitti:

        LOL, ÄLÄPÄ VALEHTELE, TUOLLA LAILLA SAA VAIN POTKUT TÖISTÄ!!

        Tuli juuri sama ajatus mieleen. En voi käsittää miten noilla neuvoilla voi saada mitään työtä. Jos jotain niin suoraan sanottuna tuolla tavalla antaa vain huonoa vaikutelmaa.


    • Kokemuksesta oppinut

      ettei nykyajan nuorista ole enää mihinkään, ainakaan useimmista. Kaikki edut ja huippupalkka pitäisi kyllä saada vaikkei tulosta synny yhtään. Herkästi ollaan uhkaamassa myös työsuojelupiireillä ja ammattiliitoilla jos ei kaikkea anneta mitä lapsi älyää pyytää. Jos amiksesta päässeelle mainitsee huonosta suorituksesta niin vastauksena on usein: Prkl, mullehan et rupee vttuilemaan eli samalla tyylillä kuin ikäisilleen räkänokille. Meillä ollaan laitettu muutama tällainen julli kotiin miettimään samantien.

    • omakesäfirma

      Eipä noita töitä tunnu olevan vähän vanhemmillekaan, ei keski-ikäisille...vanhemmille jne.
      Eli ei syy iässä...vaan jossain ihan muualla.

      • Ilmeisesti sinulla

        ei ole antaa työnantajille mitään sellaista joka niitä kiinnostaa ja tekee sinusta kiinnostavan heidän silmissään. Töitä on jos on ammattilainen ja oikeasti hyvä siinä mitä tekee täyspäinen ei ammattiyhdistysaktiivisosialisti. Eli tavallinen ihminen. Vajakit on sitten aivan erikseen eikä niitä kukaan tarvitse.


    • frost

      Paljon on töitä vailla ihmisiä jotka asuvat omillaan yksin ja parisuhteessa. Eikö olisi tärkeämpi antaa heille töitä, eikä niille jotka asuvat vielä kotona. Jostain se pitää alottaa heidänkin (Nuortenkin). mutta on jotenkin päälaella että esimerkiksi 26 - vuotias ammatin omaava ei saa töitä, mutta 17 - vuotias lapsi saa ja asuu kotona. Kummalle raha olisi oikeasti tarpeen, varsinkin kesällä kun toinen mahdollisuus on soskun luukku muuten. Kaikilla ei ole suhteita, saatika rahaa edes omaan autoon tai korttiin.

    • Haapavesi rules

      Pitäisiköhän sinun muuttaa kesäksi Haapavedelle, HAAPAVEDELLÄ AIOTAAN TYÖLLISTÄÄ KAIKKI KESÄTYÖNHAKIJAT, ETTÄ TERVETULOA TÄNNE PÄIN!!

    • daf789

      se on joka allalla että on hankala päästä töihin.minä itse olen työtön rekkamies,ja vain sen takia olen työtön kun minulla ei ole sitä kokemusta 10 vuotta.
      ja joka alalla on se että joko pääset töihin suhteilla tai reittä pitkin.

      • karvasääriä kohti

        No uhkaa sitä pomoa että tulen reittä pitkin jos et normaalisti töihin ota;)


    • Ehta laiskuri

      Itse lopetin jo ajat sitten työnhaun. Työttömänä on paljon mukavampaa ja rajattomasti aikaa omille harrastuksille. Tuilla pärjää mukavasti. Ottaisit sinäkin vain rennosti.

    • Bossi Oy Firma Ab

      Itse toimin esimiehenä eräässä yrityksessä ja ottaisin ilomielin nuoria käsätöihin, MUTTA ongelmapa onkin siinä, että nuoria ei kiinnosta töissäkäynti pätkääkään. Monet hakee kesätöitä ja iltatöitä lähinnä jonkun painostamana, joskus myös omasta kiinnostuksesta tienata... mikäpäs siinä, hyvä että hakee, tosin sitä motivaatiota töitä kohtaan ei sitten löydy päivää pidemmäksi aikaa, jos edes ensimmäiseksi päiväksi. Luultavasti nämä "Mulla on nyt sitä ja tätä, en voi tulla tänään.." tai sitten "Tää työ ei oo mun juttu, lopetan" -kommentti on tuttu myös muille esimiehille ja jälleen kerran on valunut nuoren kouluttamiseen ja perehdyttämiseen mennyt aika hukkaan.

      Suhtaudun nykyään nuoriin työnhakijoihin asenteella "Katotaanpa nyt vaivautuuko tämäkään tekemään mitään palkkansa eteen, vai oliskohan sama antaa olla..."

      • Ehta Laiskuri

        Totta. Turhaan tuhlaat aikaasi nuoriin. Parempi, että kannustat heitä työttömiksi ja osallistut verorahoillasi heidän elättämiseen. Työttömänä on niin mukava olla. Erityisesti päiväsaikaan on mukava kulkea isojen toimistojen ohi ja ajatella "onneksi ei tarvitse tuonkaan firman paskaduunissa roikkua kun rahaa tulee muutenkin".


      • Niin tuleekin sitä
        Ehta Laiskuri kirjoitti:

        Totta. Turhaan tuhlaat aikaasi nuoriin. Parempi, että kannustat heitä työttömiksi ja osallistut verorahoillasi heidän elättämiseen. Työttömänä on niin mukava olla. Erityisesti päiväsaikaan on mukava kulkea isojen toimistojen ohi ja ajatella "onneksi ei tarvitse tuonkaan firman paskaduunissa roikkua kun rahaa tulee muutenkin".

        rahhoo, ihan muutama satanenkin kuussa jos hyvin käy.


      • tiikeriäidit matkass

        Aika nopeasti näkee kenen painostamana nuori hakee töitä kun se yleensä seisoo siinä vieressä. Jos ÄITI pitää ottaa mukaan työnhakuunkin niin ei ihme jos ei tärppää. Ehkä työnhaku olisi kuitenkin suoritettava ihan itsenäisesti.


      • Ehta Laiskuri
        Niin tuleekin sitä kirjoitti:

        rahhoo, ihan muutama satanenkin kuussa jos hyvin käy.

        Minulla tulee nyt jo 709€ verottomana käteen, enkä ole vielä edes hakenut asumistukea ja toimeentulotukea. Ihan hyvin pärjää kun ne vielä hakee.


    • näin se vaan mene

      Sitä tää just nykyään on. Valitetaan, että miksi nuoret eivät käy töissä, mutta tosiasiassa nuoret ei saa töitä ja jos töihin otetaan se työ pitää tehdä ilman palkkaa harjoittelijana. Siis harjoitella sellaista työtä jonka päätön kanakin osaa. Sitten ne yrittäjät jotka ottavat ilmaista työvoimaa harjoittelijoista. valittavat, että miksi pitää maksaa niin korkeita veroja.

    • defactofactory

      Turha faktoja yhtään kaunistella.
      Nuori työntekijä häviää AINA vanhemmalle ja kokeneemmalle ja vastuullisemmalle (ellei kyse ole jostain ihan pelle hanttihommasta).
      Tämä toistuu vuodesta toiseen, kunnes entinen nuori onkin jo 25 vuotias, jolla ei ole mitään fiksua työkokemusta ja työhistoria ammotttaa aukkoja. Näin syntyvät hylkiö nuoret, jota ei koskaan palkata mihinkään kunnon työhön, koska on historiaa pitkästä työttömyydestä. Tälläisessä nuoressahan on varmasti jotain vikana.
      Palkattomat työharjoittelut ovat yhtä turhia, niistä voi ainoastaan saada työkokemusta, josta joudut käytännössä itse maksamaan(kallista aikaasi). 90% palkattomista työharjoittelupaikoista täytetään vuodesta toiseen uudella ja ilmaisella työntekijälle, ja ojuutetaan niin kauan että tulee seuraava palkaton typerys tilalle.

      Minun vinkkini on, että älä synny sellaiseen aikaan, että työelämäsi ensimmäiset vuodet ovat lama aikaa, jolloin ei oteta ketään työhön. Äläkä synny maahan jossa globalisaatio on vienyt yli puolet työpaikoista. Niin ja äläkä synny ilman rikasta setää, jolla on jota firmastaan vastuullinen työpaikka.
      OMASTA HUONOSTA ELÄMÄSTÄSI VOIT SYYTTÄÄ ITSEÄSI. MONI IHMINEN EI MENESTY ELÄMÄSSÄ.

    • anncherry8

      Itse asuin nuorena pienillä paikkakunnilla. Parina kesänä olin mansikkamaalla. Yhdeksi kesäksi pääsin tätini suhteilla ministeriöön toimistotöihin, mutta en päässyt sinne uudestaan. Yliopistopaikkakunnaltani en saanut töitä, ehkä en tiennytkään, mistä kaikkialta olisi kannattanut hakea. Soitin Helsinkiin 30 puhelua tarjoutuen toimistotöihin, ei tärpännyt. Vietin kesätyöttömän kesän. Seuraavana kesänä hain siivoustöitä Helsingistä. Niitä tein asuen HOAS:n soluasunnossa. Palkkani oli pienempi kuin vuokrani, mutta äitini auttoi taloudellisesti. Seuraavana syksynä sainkin siivoustyötä opiskelupaikkakunnalta opiskelujen oheen, eli nälkäpalkkatyö Helsingissä kannatti. Erään kesätyön sain kaverini vinkkaamana (ei tuntenut haastattelijoita): Vantaalla, ei helppojen kulkuyhteyksien päässä, olisi helppo päästä hypermarkettiin töihin. Ja pääsin. Sitten muutin Helsinkiin pysyvästi, ja sain kaupan alan työtä pariin paikkaan soittamisen jälkeen. Ehkä kauppaan pääsi helpommin töitä, kun oli korkeakouluopiskelija ja ollut vaihdossa=kielitaitoinen.
      Mitä on kaupan kassoja Helsingissä katsonut, niin hyvännäköiset tytöt ja pojat pääsevät töihin. Ja tietysti olettaisi, että sosiaalisesti lahjakkaimmat tapaukset myös. Tiivistetysti tässä pari vinkkiä:

      - aloita p****duunista, huono (ei riisto-) palkkakin hyväksyttävä, vuorotyö, viikonloput töissä. Kaupan alalla voi tehdä esim. 20 h /vko-sopimuksen. Hypermarketeissa töissä myös 16-vuotiaita (ainakin ennen oli).
      - pikkupaikkakunnilta kannattaa pyrkiä isoimpiin kaupunkeihin. Helsingissä on töitä. Jos ei saa tutuilta majotusta, kannattaa soitella HOAS:lle: soluun pääsee yleensä asumaan, varsinkin, jos suostuu kulkemaan pidempää työmatkaa esim.. Tikkurila - Helsingin keskusta
      - Kaupunkilaisten kannattaa hakea luotettaviin henkilöstöpalveluyrityksiin keikkatyöhön, esim. Opteam, Staffpoint kaupan alalla. Näiltähän saa sitten töitä talvikaudellakin, jos haluaa. Jos pääsee pääkesätyöhön vain osa-aikaisesti, ja sattuu pääsemään samalla keikkafirmaan, joka käyttää nettibuukkausta, niin sitten voi kaksilla töillä saada enemmän ansiota.

    • perusta yritys!

      no häh?! kuka oikeasti voisi haluta vaivoikseen jonkun vetelän, piloille hemmotellun, päästä varpaisiin tatuoidun ja lävistetyn äidin pikkujuoppo-kullannupun? ei oikeasti kukaan.. ja turha väittää, että kaikki nuoret eivät olisi sellaisia - yksi huono yksilö pilaa koko ikäluokan! alle 40-kymppisiä ei yksinkertaisesti voi palkata!

    • m3rk0n0m1

      No eipä sitä koulutuksen omaava parikymppinen pääse minnekään töihin? Täytyy varmaan hommata vielä korkeakoulututkinto, jos sitten pääsisin vaikkapa varastohommiin. Tsemppiä kaikille työnhakuun! :)

      • grg

        Vuokrafirman kautta pääsee varastohommiin. Ite pääsin haastatteluun asti, ainut koulutus on 3kk kone ja metallialaa ja 2,5 kk kokemusta puistohommista. Haastattelunkin ns feilasin. Siivoojaks pääsee kesätöihin tuuraus hommiin ja sitä kautta vakituiseksi, jos viittii kituttaa ns paskapalkalla.


    • Masaa_

      Joku"asiantuntija" tuolla yhdessä vistissä väittää,että ulkomaalaisia mansikanpoimijoita käytetään siks ,kun niille ei tarvitse maksaa/ makseta työehtosopimuksen mukaista palkkaa! Täyttä puppua tuollainen.! Alalla on yleissitova työehtosopimus , jota esim.työsuojelupiirit valvovat ja josta myös ulkolaiset työntekijät on hyvin selvillä. Asia on nyt vaan niin,että harvassa on ne suomalaiset nuoret,jotka haluaa tehdä sitä työtä ja tehdä kunnolla.Kas kun siinäkin tarvitsee osaamista ja taitoa,että työ suju,niinkuin pitää.Mutta kun on ahkera ja aloitekykyinen,sekä oppii tyämenetelmät ja laadun tekemisen,mansikanpoiminnassakin pääsee ihan kohtuu tuntipalkoille.Ulkomaalaiset poimijat ovat tullet tekemän työtä,nimenomaan työtä,eikä vaan *viihtymään* työpaikalla,,,,,niin se vain on.1

    • of_triin1

      Itse toimin Oriflame-tiiminvetäjänä ja tiimissäni on 16-vuotiaitakin. Kaikki olleet innoissaan mahdollisuudesta tienata ja ovat hoitaneet laskut ja kaikki aivan ajallaan ilman ongelmia. Hieman enemmän heitä pitää vahtia ja opastaa kuin esim. 30-vuotiaita edustajia mutta hienosti pärjäävät pienen extraopastuksen jälkeen. Olen soittanut kaikille alaikäisten edustajien huoltajille ja neuvotellut asiasta, kertonut eduista, tienausmahdollisuudesta ja siitä ettei mitään voi hävitä ja yhden nuoren äiti oli erittäin innoissaan, että on hieno mahdollisuus kun tyttö voi tätä kautta oppia vastuuntuntoa ja saada hieman lisärahaa.

      Olen luvannut kirjoittaa heille työtodistukset menestyksekkäästä asiakaspalvelu ja myyntityöstä jos jossain vaiheessa haluavat lopettaa, olen myös painottanut hyviä ylenemismahdollisuuksia ja ainakin yksi näistä nuorimmista aikoo nyt ylentyä seuraavalle tasolle urallaan.

      Kaikille yrittäjille ja pomoille sanoisin, että rohkeasti vaan nuoria töihin, on niitä laiskoja kakkoja aikuisissakin.

    • Tuttua tuo : saat olla enintään 25-vuotias, sulla pitää olla 10 vuoden kokemus ja vähintään 5 vuoden koulutus jopa johonkin kassahommiin, jotka ei nyt todellakaan mitään ydinfysiikkaa ole.

      • kyrmiintynyt30

        Mullaki ongelmia vaikka olen kohta 31 vutias. Valmistuin siivoustyönohjaajaksi vuosi sitten ja olen katsellut töitä, mutta vaaditaankin 1-5 vuoden työkokemusta ja yhteen vaadittiin siivouspäällikön koulutus vaikka kyse siivoustyönohjaajan toimesta. Viimeiseen hakemukseen kirjotinkin, et mistä sitä kokemusta tulee, jos ei alan töihin pääse :D Asun pienessä paikkunassa ja noita töitä harvoin tarjolla.


      • Se on mahdollista
        kyrmiintynyt30 kirjoitti:

        Mullaki ongelmia vaikka olen kohta 31 vutias. Valmistuin siivoustyönohjaajaksi vuosi sitten ja olen katsellut töitä, mutta vaaditaankin 1-5 vuoden työkokemusta ja yhteen vaadittiin siivouspäällikön koulutus vaikka kyse siivoustyönohjaajan toimesta. Viimeiseen hakemukseen kirjotinkin, et mistä sitä kokemusta tulee, jos ei alan töihin pääse :D Asun pienessä paikkunassa ja noita töitä harvoin tarjolla.

        Hae vain noihin, joihin vaaditaan työkokemusta. Jos ei nimenomaan sanota, että edellytetään vahvaa 5 vuoden kokemusta tms., niin hyvällä hakemuksella ja onnistuneella haastattelulla sinulla on mahdollisuudet työhön. Työpaikkailmoitukset on nykyään kuin ihannedeittikumppanin ilmoituksia, pitäisi olla superihminen että olisi kaikki ominaisuudet. Mutta älä nyt sentään kritisoi tilannettasi millään lailla hakuprosessin kuluessa, anna itsestäsi positiivinen kuva vaikkei olo juuri nyt niin positiiviselta tuntuisikaan. Terv. Sain juuri pitkän sijaisuuden työhön, jota en ole päivääkään tehnyt, alalle jolla en ole koskaan työskennellyt.


      • hthh56
        kyrmiintynyt30 kirjoitti:

        Mullaki ongelmia vaikka olen kohta 31 vutias. Valmistuin siivoustyönohjaajaksi vuosi sitten ja olen katsellut töitä, mutta vaaditaankin 1-5 vuoden työkokemusta ja yhteen vaadittiin siivouspäällikön koulutus vaikka kyse siivoustyönohjaajan toimesta. Viimeiseen hakemukseen kirjotinkin, et mistä sitä kokemusta tulee, jos ei alan töihin pääse :D Asun pienessä paikkunassa ja noita töitä harvoin tarjolla.

        Ne ottaa parhaimman, joka täyttää parhaiten vaatimukset.


    • Työttömyys takana

      Valitettavasti kesätöissä on se sama juttu kuin työllisyydessä ylipäätään: työpaikkoja ei ole tarpeeksi. Ja tosiaan, kesätöissä on sama juttu kuin kaikissa muissakin töissä: jos ei ole soveltuvaa kokemusta, ei pääse töihin. Ihmettelen, mitä järjen jättiläisiä meillä oikein on päättämässä asioista, kun työuria halutaan pidentää eläkeikää nostamalla ja opiskeluaikoja lyhentämällä, vaikka ainoa tapa jolla työuria voidaan oikeasti pidentää on työpaikkojen luominen. Eläkeiän nostaminen ja opiskeluaikojen lyhentäminen luovat lisää työttömyyttä, eivät työllisyyttä. En ymmärrä miten kukaan (ja erityisesti päättäjät) voi olla niin vähäjärkinen, ettei tätä yksinkertaista asiaa ymmärrä. Mutta onnea työnhakuun sinulle ja muille nuorille, tiedän miten turhauttavaa työnhaku on, kaikki sympatiat teille.

    • sitäsaamitätilaa

      Se, että hakemuksessa lukee "vaaditaan 1-5 vuoden työkokemus" on vain lähinnä toive. Työnantajat eivät jaksa opastaa ja kouluttaa työntekijöitä, joten varmistavat työkokemuksella että henkilö osaa hommat. Vaikka se, että omaat kokemusta ei tarkoita että olisit hyvä työssäsi.
      Itse hain nykyiseen työpaikkaani 19-vuotiaana, vastavalmistuneena. Ja olen samassa paikassa ollut jo 4 vuotta töissä, vaikka ei työkokemusta ollut kyseiseltä alalta ollenkaan ja sitä hakemuksessa vaadittiin. Pystyin vain niin hyvin vakuuttamaan, että minä olen se henkilö jota kyseinen firma etsi. Nyt olen saanut jo kaksi ylennystä näinkin lyhyessä ajassa. Tarmokkuutta ja itsevarmuutta vaan kehiin ihmiset!

    • työtön tekijä

      pimeitä töitä löytyy aina mut ei kukaan ole virallisesti valmis palkkaamaan

      • zxz.

        Työpaikat kuuluvat koulunsa lopettaneille, ei kesälomalaisille...Pidä kesäloma jos käyt koulua... Olin 17 v. kun olin ensimmäisessä työpaikassa, mutta olinkin jo lopettanut koulunkäynnin.


    • jo 45 vuotias

      no eihän nuoret monissa työpaikoissa töitä saa kun eläkeläiset rynnii töihin kun eivät keksi parempaa sisältöä ilmeisestiu eläkepäiviksi:),,jos elän sinne asti en varmasti ahnehdi töitä enää nuoremmilta.

    • Wimbaloo

      Kerrotaanpa täältä mun tarina:

      Eli, oon 17 v, tää on kolmas, vaiko peräti 4 vuosi kun haen töitä kesälle. Joka ikinen vuosi olen jäänyt kotiin nököttämään, kun kukaan ei ole ottanut. Voitte uskoa, että moinen vetää mielen maahan, kun mihinkään ei kelpaa.

      Ekana vuonna laitoin sähköpostia ainakiin 5 yritykseen. Kukaan ei vastannut
      Viime vuonna soitin kaikkiaan 7 yrityksiin. Kukaan ei ottanut
      Tänä vuonna lähetin 11 yrityksen postiosoitteisiin kirjeteitse CV:ni ja työhakemuksen yhteystietoineen. Kukaan ei ottanut yhteyttä millään muotoa.

      Omalla kotikunnallani ei tarjota kunnan ulkopuolella opiskeleville kuntalaisnuorille kesätyöseteliä. Vapaata hakua en suoraan sanoen jaksa edes yrittää, sillä en kuitenkaan saa jos teen töitä, haluan tehdä työtä joka olisi edes jossakin määrin mieluista, että olisi työmotivaatiota. Kotikunnassani on vain kauppoja ja nurmikonhoitoa.

      Suhteita minulla ei ole. Isäni on töissä Stora Ensolla, mutta sinne en halua jo sen takia, että olisin isäni avustaja ja joutuisin olemaan isäni seurassa, mikä ei huonon isätytär suhteen vuoksi juuri houkuta. Äidin puolelta ei ole mitään suhteita

      Ajattelevatko työnantajat ikinä, että töitä hakeva nuori voisi mahdollisesti oikeesti halukas tekemään ja hankkimaan itse omat rahansa? Itse haluaisin kesätöitä, koska koko kesän viettäminen kotona on suoraan sanoen perseestä. Ja ilman töitä on pakko olla kotona, sillä vanhemamt ei rahota matkustamista ym. muutakaan. Lisäks olis opiskelunki takia aivan mahtavaa saada tilille edes jonkun verran rahaa, jonka voisi sitten kuluttaa kunnon ruokaan, ei tarvitsisi syödä hapankorppuja kahta viikkoa..

      Työnantajat, itsellenne te vain loppujenlopuksi hallaa teette kun hylkäätte kaikki nuoret parin yksilön perusteella!

      • 123123123

        "haluan tehdä työtä joka olisi edes jossakin määrin mieluista, että olisi työmotivaatiota. Kotikunnassani on vain kauppoja ja nurmikonhoitoa."

        Sitten kun olet täysi-ikäinen, voit valikoida paremmin töitä mitkä oikeasti kiinnostavat. Sitä ennen kannattaa ottaa melkein ihan mikä vaan työ josta saa rahaa, koska myöhemmin sitä CV:tä on vaikea kirjoitella jos ei vielä 18-vuotiaanakaan ole mitään työkokemusta.

        Minäkin olin kahtena vuotena peräkkäin ilman töitä kesänä, mutta menin auttamaan isääni rakennushommissa jne, vaikken siitä paljoa rahaa saanutkaan ja homma oli tylsää kuin mikä. Ensimmäisen mieluisan kesätyön sain vasta 19-vuotiaana. Ei kannata nirsoilla turhaan.


    • jeess

      10 paikkaa on aika vähän..itse olen parhaimillaan hakenut n pariin sataan paikkaan. siivousfirmat ottavat myös kokemattomia työntekijöitä, kysy niistä työtä!

    • of_triin1

      "Työnantajat, itsellenne te vain loppujenlopuksi hallaa teette kun hylkäätte kaikki nuoret parin yksilön perusteella! "
      Olen täysin samaa mieltä kanssasi!

      Kun on nuori niin pitää vain olla valmis tekemään mitä tahansa hommaa. Itse aloitin 15-vuotiaana puhelinmyyjänä, sitten siirryin kaupan kassalle, sieltä toisen kaupan kassalle, siitä mansikanmyyjäksi jota edelleenkin teen kesäisin kesälomallani koska se työ on vaan niin hauskaa, sitten takaisin puhelinhommiin (en tosin myyntityöhön) ja nykyään teen edelleen puhelinhommia ja toimin oriflame-tiiminvetäjänä ja olen 25-vuotias. Olen todella tyytyväinen työtilanteeseeni, ammattikoulutusta minulla ei ole, vain lukio nippanappa läpipäästynä. Saan puhelintyöstä ja oriflamesta tarpeeksi rahaa elääkseni hyvää elämää.

      Kannattaa kokeilla niitä oudompia ja epämiellyttävämpiäkin hommia koska loppuviimeksi ne voivat olla niitä parhaita työpaikkoja!

    • ketuttaa

      Minusta kyllä tuntuu, että näitä huonosti työskenteleviä nuoria on pilvin pimein. Lähikaupan nuori kassa näppäilee kännykkää heti asiakkaan palvelun jälkeen, seisoo kädet puuskassa haukotellen yms ja minä mietin, että millä perusteella hän sai työn enkä esimerkiksi minä. Ja näitä näkee joka paikassa.

      Eivätkä tietenkään pelkästään nuoret ole tällaisia: nykyisessä, ensimmäisessä työpaikassani siivousfirmassa kolmikymppiset puhuvat puhelimeen ja tekstailevat jatkuvasti ties kenelle kesken töiden. He tekevät työnsä nopeasti hutiloiden ja lähtevät sitten toisaalle jatkamaan puhelua kun minä yritän tehdä työni tarkasti ajassa, joka siihen on varattu. Antavat kyllä todella hyvän kuvan työnteosta 19-vuotiaalle. Tekisipä mieli kertoa pienen yrityksen pomolle asiasta, mutta eipä hänelle jäisi enää yhtäkään työntekijää jäljelle.

    • 1+1=2

      Pk-seudulla ollut helppo saada töitä hyvällä hakemuksella. Varsinkin täysi-ikäisenä. Aloitin itse 16-17 vuotiaana jakamalla mainoksia, siitä sitten jäätelöä myymään ja siitä eteenpäin pienen erikoisliikkeen kassalle. Siinä sivussa tein myös torimyyjän töitä. Palkka ei ole ollut kummoinen, mutta CV karttunut. Sanotaanko, että jos oon laittanu 5 hakemusta niin vähintään yhdestä tullut haastattelukutsu. Ehkä mul on ollu vaan niin hiton hyvä tuuri ja kohta sekin lakkaa.. :)

      Nämä kaikki työt sain työkkärin sivuilla olleen rekryn kautta. Tärkeimpiä pointteja varmaan ollut, että olen nopeasti rekryn ilmestymisen jälkeen laittanut SELKEÄN hakemuksen, jossa osoitan kiinnostusta juuri tätä hakemaani työtä kohtaan. Hakemus myös oikoluettu ennen lähettämistä ja rekry-ilmoituksesta luettu tarkkaan, millaista työntekijää yritys etsii. Cv ollut selkeä. En ole myöskään pelännyt vähän pitempää työmatkaa, vaan laittanut hakemuksia myös vähän ns. kaukaisemmille alueille (sinne yleensä vähemmän hakijoita kuin esim Kampin liikkeisiin..). Pk-seudulla kun julkiset kulkevat mainiosti.

      Maalla/pienillä paikkakunnilla tilanne varmaan hankalampi..

    • Tsemppiä hakuun

      Työn hakeminen itsessään on jo työtä. 10, 17 tai 20 työhakemusta ja sen jälkeen moni näyttää olevan valmis luovuttamaan ja haukkumaan työnantajat, kun ei tulla lähes kotoa hakemaan töihin.

      Minä aikuistuin Suomen toistaiseksi pahimman laman aikoihin 1990-luvun alussa. Vertailun vuoksi todettakoot, että esim. 1993 työttömiä oli noin 400000 ja työttömyysprosentti oli yli 14%. Nyt työttömiä on noin 200000 ja työttömyysprosentti on noin 7%. Nyt on siis puolet vähemmän kilpailijoita työpaikoille. Lisäksi vanhempani olivat kuolleita, eikä minulla todellakaan ollut minkäänlaisia suhteita mihinkään työpaikkaan, eikä myöskään ketään vanhempaa elättämässä, jollen saa työtä.

      Joku jo ehdottikin, että kannattaa vaan ruveta soittamaan työnantajia läpi ja ehdottaja sai osakseen irvailua. Arvatkaas, miten minä hain niinä ensimmäisinä vuosina töitä. Niin, soittelin puhelinluettelon yrityshakemistoa läpi. Soitin varmaan satoja puheluita ja muutenkin olen elämässäni laittanut satoja työhakemiksia.

      Ensimmäiset työpaikkani olivat siivoustyötä, lehtien puhelinmyyntiä ja pölynimurien kauppaamista ovelta ovelle. Kaikki kovaa työtä, jossa saa paljon paskaa niskaansa. Työttömänä olen viimeisen 20 vuoden aikana ollut 1,5 viikkoa. Ja sen olen oppinut, että töitä kyllä löytyy, jos niitä on oikeasti valmis etsimään ja pitää olla valmis aloittamaan hanttihommista. Ei johtajaksi yleensä synnytä, vaan johtajaksi edetään askel kerrallaan.

    • Rekryvastaava

      Esimiehen näkökantaa hieman: Tänäkin keväänä sähköpostiin on alkanut tippumaan kesätyöhakemuksia erittäin huonosti kirjotettuna ja mikä surkuhupaisinta, ilman yhteystietoja. Kun näihin sähköposteihin vastaa ystävällisesti kiittäen ja pyytäen yhteystietoja (erityisesti puhelinnumeroa), niin vastausta ei kuulu. Sitten itketään keskustelupalstoilla kesätöidensaantiongelmia. Löytyypä runsaasti myös niitä, joilla se puhelinnumero löytyy, mutta jotka ei vastaa puhelimeen.. ja niitä, jotka tekee oharit sovituista haastatteluista.

      Vinkki: JOS haluat kesätöitä, niin panosta hakemuksesi oikeinkirjotukseen, laita mukaan koko nimesi ja yhteystietosi, vastaa puhelimeen ja saavu paikalle sovittuihin haastatteluihin - työllistymismahdollisuudet on huomattavasti paremmat!

      Eipä silti, vastaan on tullut kyllä ihan aikuisiakin ihmisiä (yli 30v) samojen ongelmien kera ja paras tapaus on varmaan eräs "aikuinen herra", jonka piti saada ottaa vaimo mukaan haastatteluun - Luoja mistä näitä oikein sikiää?!

    • Kaupunkilainen X

      Ongelman ydin on Suomen liian hyvässä sosiaaliturvassa ja tyhmissä vanhemmissa, jotka antavat nuorille ruokaa ja rahaa, vaikka notkuvat kotona koko kesän.

      Eli työnteko mahdolliseksi uudelleen myös 14-vuotiaille ja vanhempien koulutus pitää laiskoja nuoria vaikka nälässä, elleivät halua tehdä töitä.

      Eikä euroakaan rahaa yhteiskunnalta, ellei työ maistu.

      Näin saadaan Suomi uudellen nousuun, kuten 60- ja 70- luvulla

    • Wimbaloo

      Jäi edellisestä viestistä puuttumaan, mutta itselläni työnhakuun on vaikuttanut äidin asenne. Kaikki mitä itse ehdotan, se ei kelpaa koska työ on "turhaa, rankkaa, liian vaikeaa" ja ainaEli ala-ikäisillä vanhempien nuiva suhtautuminen työhön vetää myös aika pieneksi sen työnhaun. Vaikka itse olisi valmis töitä tekemään, niin äiti tyrmää kaiken. Olen kuullut myös muilta ikäisiltäni, että vanhemmat rajoittavat aivan liikaa.

      Eli vanhemmat, pois se ylisuojeleva asenne ja antakaa sen muksunne hakea töitä myös sellaisista paikoista, jotka ovat teistä huono vaihtoehto. Huonojakin työpaikkoja tulee jokaiselle vastaan, sille ei voi mitään. Ennemmin voisitte vaikka perehtyä siihen millaisista työhommista nuori on kiinnostunut ja auttaa etsimään sen mukaisia kesätyöpaikkoja. Se omien mieltymysten mukaisten työpaikkojen tyrkyttäminen tappaa nuoren työhalun

    • enomena

      Niitä kesätyöpaikkoja on tosissaan vaikee saada. Mä kuitenkin pääsin 3 viikoks töihin viime kesänä kun faijalla on siihen paikkaan suhteita. Satunnaisia hommia tein, täytin papereita, arkistoin papereita, siivosin, jne. Työajat oli kyllä raskaat, faijan työt alko 5.00 ja aamulla piti nousta 3.45 kun piti mennä samalla kyydillä. Omat työt alko 6.00 ja loppu 13.00, 7 tuntia päivässä. Palkka oli 8 euroa tunnilta.
      Tänä kesänä aion mennä ehkä samaan paikkaan jos vaan pääsee.

    • Olin siinä mielessä onnekas, kun pääsin vihdoin muutama vuosi sitten ensimmäiseen "oikeaan" kesätyöhöni ulkopuoliselle lähetettyäni kymmeniä hakemuksia. Työpaikallani kuulin jatkuvasti nimittelyä ja kaikesta paistoi läpi sellainen "hällä väliä" -asenne, kun ei viitsitty edes työsopimusta tehdä. Sain kuitenkin heti töitä toisesta työpaikasta, jossa viihdyin hyvin reilun kuukauden, kunnes koitti varusmiespalvelus.

      Ei sitä syyttä suotta sanota, että varusmiespalvelus "pilaa" nuoren elämän. Olisin ilman tätä voinut hyvinkin jatkaa samassa työpaikassani jonkin aikaa tai mennä vaikka opiskelemaan. Varusmiespalveluksen suoritettuani huomasin syrjäytyneeni vallan työmarkkinoilta. Aikaisempi työpaikkani oli siirtänyt toimintansa muualle ja vähentänyt väkeä. Olin näin ollen palannut takaisin lähtötilanteeseen, eikä työpaikan löytäminen ollut yhtään sen helpompaa kuin ennenkään.

      Tästä on kulunut aikaa nyt 2-3 vuotta. Kesän lähestyessä olen jälleen kaikin keinoin yrittänyt löytää itselleni työpaikkaa. Opiskeluideni kautta olen pääsemässä suorittamaan tutkintooni kuuluvaa pakollista työharjoittelua ilman kunnollista korvausta tietenkään. Kyllä se on vaikeaa pitää omaa motivaatiota yllä, kun joka paikasta myydään "ei oota" ja riistetään häikäilemättömästi nuoria orjatyövoimalla. Periksi ei anneta!

    • yrittäjän elämää

      Nuoren työpanos on monessa mielessä "negatiivinen", koska tuottavien työntekijöiden aikaa haaskautuu nuorten ohjaamiseen ja neuvomiseen. Lisäksi nuoret tekevät paljon virheitä kokemuksen puutteen takia, mikä käy kalliiksi työnantajalle. Siksi kukaan työnantaja ei halua olla se "ensimmäinen", joka kouluttaisi nuorta. Asiaa pahentaa ennestään se, että moni nuori haluaa vielä palkkaa, vaikka homman kuuluisi olla juuri toisinpäin, eli nuoren tulisi maksaa työnantajalle työkokemuksen saamisesta.

      • 12451562

        Sehän tästä enää puuttuu, että kesätyöpaikoista tulee maksullisia.

        Vois kehitellä jonkinlaisen laitoksen, missä nuoret voi käydä ja siellä ois henkilöitä, jotka ns. kouluttaa ihmisiä töihin. Ihan mahoton idea...


      • 12312313
        12451562 kirjoitti:

        Sehän tästä enää puuttuu, että kesätyöpaikoista tulee maksullisia.

        Vois kehitellä jonkinlaisen laitoksen, missä nuoret voi käydä ja siellä ois henkilöitä, jotka ns. kouluttaa ihmisiä töihin. Ihan mahoton idea...

        Sellainen laitos on jo. Sitä sanotaan ammattikouluksi. :D


    • Hankalaa

      Itse olen 20-vuotias lukion ja armeijan käynyt nuori. Olen ollut 15-vuotiaasta asti kesätöissä seitsemän eri kertaa ja joka kesäksi olen saanut paikan, kun olen ollut aktiivinen ja käyttänyt suhteita hyväkseni. Joka kevät kyllä huomannut, että työnsaanti menee vaikeammaksi ja tuskaisemmaksi. Kunnat ja kaupungit ovat resurssiensa kanssa vaikeuksissa ja paikkoihin ei ole varaa ottaa nuoria, vaikka ehkä haluttaisikin. Oman alan töitäkin tuntuu olevan kaikkein vaikeinta saada. Pakko pysyä positiivisena, vaikka paskalta näyttääkin taas. Monet työpaikatkin laittavat ilmoituksia "Haetaan 20 työntekijää", mutta todellisuudessa paikat on jo täytetty, eikä hakemuksia edes tutkita, koska paikat pitää vain laittaa julkiseen hakuun. Kylhä nää faktat masentaa nuorta, mut minkäs teet. Valtion ehdoilla eletään.

    • TYÖYHTEISÖ TERVEEKSI

      Totuus on tämä:

      TÖITÄ EI OLE!

      Ja tämä ei koske ainoastaan nuoria, vaan kaikkia ikäluokkia.

      Ikärasismi alkoi minun kohdallani, 38 v.
      Olen hyvä kuntoinen ja hyvin säilynyt ikäisekseni, en käytä alkoholia, enkä tupakoi, minulla on muutenkin terveet elämäntavat.

      Ammattikoulun jälkeen ei otettu töihin sanottiin, että mene ensin hankkimaan sitä työkokemusta johonkin.

      Sittenkun 25-35 v. sitä työkokemusta oli niin sanottiin, ettei sinua voi ottaa töihin, kun sinulla ei ole sitä työkokemusta riittävästi sitä pitäisi olla vähintään 10 v. samasta tehtävästä. Samasta tehtävästä? sanoi puupää työnantajat.

      Sitten kun 38 v. sitä työkokemusta oli samastatehtävästä riittävästi niin sanottiin, että epilemme sinun kykyäsi tulla toimeen työyhteisössämme, koska olet vanhempi, kuin kukaan muu työntekijämme.

      Nyt olen töissä pienessä metalli firmassa pienellä palkalla 10 €/h * 7.5 h/pv* 21.5 pv/kk = 1612 €/kk prutto - vero 20% = 1290 € /kk netto. ja kaksivuorotyö.
      Ei Pekkaspäiviä, kesälomasta ei makseta, eikä muitakaa normaaliin työsuhteeseen kuuluvia etuuksia.

      Työkaverit ovat irvileukaisia räkänokkia, jotka juoruilevat, keksivät sairaassa mielessään perättömiä juttuja, haukkuvat, hyppivät silmille, kuin koirat, nuolevat firman omastajan hanuria, kuin koirat ja firman omistaja on tuosta nuolemisesta mielissään.
      Valehtelevat firman omistajalle ja saavat siten hänen hyväksyntänsä.

      Tuollainen pienipalkkaine työ sairasmielisessä työyhteisössä on sairasta.
      Otan syksyynmennessä lopputilin sillä en kestä tälläistä.

      Eukko tekee puolta pienemmällä koulutus määrällä sosiaalialan työtä 7 h/pv päivätyö ja kuukausipalkalla ja saa siitä noin 2400 €/kk käteen.

      Mitä järkeä on olla CNC-koneistaja. vain hölmö alistuu tuollaisiin työ- yhteisöihin ja noin pienellä palkalla, joka on vain 40 % suurempi, kuin työttömyyskorvaus.

      Kyllä palkan suuruus pitää olla sellainen, että se kannustaa töissä käymiseen.
      Sellainen palkka, jolla edes pärjää on nykyään minimissään on 2000 €/kk netto.
      Pienemmällä palkalla elämän on yhtä kärvistelyä, eli laskuja maksetaan myöhässä, vaatteiden tai autorenkaiden tai ms. ostoa pitää aina lykätä helposti 2 kk. se ei ole kivaa vaan on kärvistelyä.
      Sairasmielinen sellainen ihminen, joka pitää sellaisesta ja sairasmielinen sellainen yrittäjä, joka maksaa työntekijöilleen alle 2000 €/kk netto.

      Palkka ei ole ainoa työssäkäymisen motiivi siihen sisältyy myös työyhteisön hyvä yhteishenki ja se tarkoittaa hyvää johtamista, jossa työnantaja ei anna mielivaltaisten valehtelevien työntekijöiden saada valtaa työyhteuísössä. Eikä aseta ketään työntekijää kultturinsa, syntyperänsä, ihonvärinsä, uskontonsa, harrastustensa tms. asioiden takia eriarvoiseen asemaan.

      Minun puolestani kaikki metalli hommat saa viedä kiinaan ja välittömästi.
      Typerille yrittäjille terveisiä MENKÄÄ JO KIINAAN! HOPI HOPI!

      • 4aks.

        Opettele muutakin kuin painamaan sitä vihreää nappia niin eiköhän se palkkakin kohdallasi nouse.

        Terveisin CNC-jyrsijä 2900e/kk brutto.


      • TYÖYHTEISÖ TERVEEKSI
        4aks. kirjoitti:

        Opettele muutakin kuin painamaan sitä vihreää nappia niin eiköhän se palkkakin kohdallasi nouse.

        Terveisin CNC-jyrsijä 2900e/kk brutto.

        Kuules nyt 4aks RÄKÄNOKKA!

        Minä osaan sujuvasti Heiden Hainin 135-460 malliset kaikki ohjaukset olen ollut Juaristin, Unionin, ja Tossin 5-akselisilla Avarrusporilla töissä nyt jo yli kymmenen vuotta kokoluokkaa X= 6000, Y= 4000, Z= 800, W= 1800, B= 360.
        Makasiini Apoja.

        Fanucin G-Goodi ohjaukset niin sorvit, kuin jyrsinkoneetkin on hyvin hanskassa.
        Samoin Siemenssin ohjaukset, ja ohjelmointi.

        Lisäksi olen koneistaut kaikilla mahdollisilla manuaalikonailla, Sorvit pienet ja suuret, ja se suurin oli Kärkisorvi oli X= 11 000 ja Z= 1800 ns. telasorvi.
        erinlaisia jyrsinkoneita, höyliä, pylväs ja säteisporia, pisto ja vetokoneita, pyörö ja tosohöyliä, sahoja, yms. Pisin pitkäjyrsinkone oli X= 11 000.

        Ja kappaleiden koko M10 mutterista aina 6000*3000*2000 mm. kokoisiin palikoihin ja painot 4 g- 40 000 kg.

        Osaan itse suunitella ja tehdä kappaleiden koneistus järjestyksen niin, että ne onnistuvat vetelemättä itseään kieroiksi susiksi, ja teen itse ohjelmat.
        Olen osaava koneistaja ammattikoulun lisäksi, koneteknikko ja 3- v erinlaisilla koneistus alaa täydentäviä kursseja. siis ammattikoulutusta yhteensä 8 V.

        Sitten kun teillä RÄKÄNOKKA POJAT on edes vastaava koulutus ammattitaito ja työkokemus minun ylitseni niin nimitelkää vain itseänne siihen saakka vihreännappulan kapppaleenvaihtajaksi.

        Sille ei mitään voi, jos Suomessa on niin vähän töitä, että joutuu väliaikaisesti henkensä pitimiksi tekemään ns. pas ka hommia.

        Sitten räkänokka pojat, jotka eivät koskaan ole käyttäneet muuta, kuin pieniä fanucin sorveja ja työstökeskuksia= jyrsinkone hyppii silmille ja nimittelee vihreän nappulan painajaksi.

        Se millaista palkkaa saat riippuu myös siitä miltä paikkakunnalta omistat talot, mökit, metsät. vaikeaa silloin on lähteä työnperässä matkustelemaan. Enkä kyllä lähtisikään.


    • tahtoo kesätyön!

      Olet aivan oikeassa, mutta tuo sama ei päde vain kesätöihin. Ammatteihinkin vasta valmistuneilla on vaikeuksia löytää työpaikka, KOSKA joka ikisessä paikassa on yksi vaatimus: pitää olla työkokemusta. Mistä h***** sitä koskaan edes saa, jos ei pääse töihin?

      Itse olen saanut kesätöipaikat rumasti suhteilla ja ne ovat niitä, joilla tässä maailmassa oikeastaan pelataan. Soittelemisen lisäksi yksi keino osoittaa kesätyöinnokkuutta, on yksinkertaisesti mennä konkreettisesti esim. kauppaan, kysyä sieltä, kuka on vastuussa kesätyöntekijöistä, että tässä olisi yksi innokas, sattuisiko olemaan kesätyöntekijälle tarvetta. Kun menee konkreettisesti paikalle osoittaa ja innostusta siinä, että tahtoo olla töissä.

    • seghtytu

      Niinpä, ite hakenut nyt nuorisotilavalvojaksi, siivojaksi, varastotyöntekijäkti/pakkaajaksi, elintarvikealalle pakkaus ja siivous hommiin, raskaankaluston pesijäksi, puistotyöntekijäksi. Ainut mihin päässyt on puistohommiin kaupungille ja seurikselle. Hyvin se menee!!! Työnantajat on vaan mulkkuja, tai aina löytyy joku parempi työntekijä.

    • Yippo

      Työtä kyllä aina löytyy ihan jokaiselle se on varmaa se ei lopu. Riittää kun katsoo mol:n ja vuokratyöfirmojen sivuja töitä on tarjolla vaikka millä mitalla. Näkisin että kummassakin osapuolessa on vikaa niin työnhakijoissa kun työnantajissakin, mutta kyllä se suurin vika lankeaa työnhakijan kontolle. Yritän tuoda tähän nyt joitakin asioita joita on jo tässäkin ketjussa jo ilmi tullut .

      Ensinäkin se on totta että nykynuoret 14-22v.(poikkeuksia löytyy) ovat tottuneet aivan liian helppoon elämään ja rahaan kaikki on tullut siihen asti kuin hopeatarjoittimella kunnes se aika koittaa kun pitäisi siirtyä työelämään ja tämä on vanhempien vika ei nuoren. Näillä nuorilla tarkoitan niitä jotka ovat vain eläneet kun Suomi on ollut nousussa eivät nähneet 90-luvun alun lama-aikaa tai puhumattakaan mistään sotien jälkeisiä aikoja jolloin on täytynyt tehdä kaikki tarvittava p*ska vit*tuksesta ja palkasta huolimatta. Eli jos on nähty että vanhemmat kumpikin tienaavat 3000€/kk mukavasta toimistotyöstä, niin silloin nuorikin kuvittelee että pitää saada sen verran tai ei paljonkaan vähempää vaikka kyseessä olisi roskien siivoamista tienvarsista. Joten nyt kun nämä nuoret näkevät ensimmäisen laskusuhdanteen ( toisinsanoen laman) tällä vuosituhannella saapuvan Suomeen niin silti pitäisi saada sama palkka kuin 2007. Tässäkin yleensä vanhemmilla on osuutensa kun ei päästetä/pakoteta niihin "p*skoihin" töihin.
      Tietysti elämänkustannukset ovat nousseet mutta tämän ei pitäisi vaikuttaa mitenkään sellaisiin jotka asuvat vanhempiensa luona. Tästä voi vain päätellä sen että nuoret ovat liian ranttuja tekemaan töitä siis KUNNON töitä. Työn pitäisi nuoren mielestä olla siistiä, helppoa, palkan h*lvetin hyvä (heti vähintään pari tonnia kuussa) ja työaikakin saisi olla vain 12-16 kun aamulla ei oikeen jaksa herätä edellisen illan baarikierrokselta ja 16 jälkeen pitäisi päästä kavereiden kanssa uudelle viihdekierrokselle. Sitäkin on jo ensiksi suunniteltu koko työaika töissä kun on tekstailtu kavereiden kanssa ja hommat tekemättä. Ja siitä jos huomauttaa niin sitä ollaan heti pääluottamusmiehen puheilla tai raastuvassa sen jälkeen, että nyt kohdellaan huonosti. Kyllä nuoret tietää ja jos eivät niin sitten niiden vanhemmat tietävät miten hankaloittaa työnantajan elämää. Riistoyritykset ovat sitten asia erikseen ja niiden elämää täytyykin hankaloittaa.

      Toinen asia on se että nuoret ovat täysin uus avuttomia nykyään täysin peukalo keskella kämmentä. Ei yhtään käden taitoja muuhun kuin Xbox ohjaimen kädessä pitämiseen, hyvä että tietävät kumpaa päätä käyttävät luudasta kun harjaavat. Kyllä työnantaja olettaa että tiettyjä perustaitoja (jotka opittiin ennen jo kotioloissa) on jo hallussa, eikä niiden opettamiseen enää tarvitse haaskata aikaa ja rahaa (yleensä se on pois toisen tulosta tekevän työntekijän ajasta). Nuoret saavat kouluissa varmasti paremman koulutuksen nykyään ja ovat viisaita, mutta silti arkisissa asioissa taitavat olla tyhmempiä kuin koskaan. Se niin sanottu "maalaisjärki" on hävinnyt.

      Nämä edellä mainitut asiat ovat tarkoitettu "herätykseksi" eikä niinkään haukuksi vaikka ehkä se siltä kuulostaakin. Tiedän ja uskon että, sieltä joukosta löytyy heti todellisia helmiakin ja loput sitten oppivat kantapään kautta työelämään.

      • Yippo

        Sitten loppuun vielä tiivistys:
        1. Kouluttaudu eli käy kouluja ja käy ne loppuun.
        2. Yritä oppia matkan varrella (niin kotona kuin koulussa) kaikkenlaisia taitoja vaikka sillä hetkellä vaikuttaisivatkin turhilta. Voi myöhemmin työelämässä auttaa.
        3. Älä ole "ranttu" työtä hakiessa. Alkuun on tehtävä p*skojakin hommia huonolla palkalla. Todennäköisesti vanhempasikin ovat näin joutuneet tekemään. Pääasia on työkokemuksen saaminen joka auttaa paremman paikan saannissa.
        4. Lähetä paljon hakemuksia moniin paikkoihin ja soita jos on numero. Kaikkein paras on kun käy itse henkilökohtaisesti paikan päällä kysymässä ja jätä vanhemmat kotiin tai autoon :))
        5. Ei pidä lannistua jos ei heti pääse vaan pitää sinnikkäästi jaksaa vain yrittää ja sitten vielä yrittää lisää.
        6. Jos ei kotipaikkakunnalta löydy työtä, niin kannattaa harkita vaikka paikkakuntaa jossa isovanhemmat asuvat (jos eri kuin oma kotikunta) ja kysellä työtä sieltä. Isovanhemmat kyllä yleensä ottavat alkuun asumaan heille ovat vain iloisia kun tullaan kylään ja samalla voivat auttaa sinua.
        7. Sitten kun saat sen työpaikan niin arvosta sitä. Noudata työaikoja ja tee työsi niin hyvin kuin osaat. Työ on työtä eikä mitään hupiaikaa tai kunhan hengaillaan ja tekstaillaan kavereille aikaa. Puhelin paras silloin jättää kokonaan pukuhuoneen kaappiin jos sellainen on.
        8. Ole valmis joustamaan jos työnantaja sitä pyytää tekemään, siis jotain pientä extraa voi tehdä. Sitten jos siitä tulee työnantajalle tapa niin sitten jo kannattaa mainita asiasta. Tämän joku näkee nuoleskeluna, mutta heillä ei töitä olekaan ja sinä taas olet töissä ja tienaat kun olet valmis muokautumaan. Lopulta sen työ tekee joku kuitenkin jos sinä et sitä tee.
        9. Muista kuitenkin pitää oikeuksistasi kiinni, mutta älä ole liian kärkäs.
        10. Tsemppia ja onnea työnhakuun.


      • dffdssfdsdfsfds
        Yippo kirjoitti:

        Sitten loppuun vielä tiivistys:
        1. Kouluttaudu eli käy kouluja ja käy ne loppuun.
        2. Yritä oppia matkan varrella (niin kotona kuin koulussa) kaikkenlaisia taitoja vaikka sillä hetkellä vaikuttaisivatkin turhilta. Voi myöhemmin työelämässä auttaa.
        3. Älä ole "ranttu" työtä hakiessa. Alkuun on tehtävä p*skojakin hommia huonolla palkalla. Todennäköisesti vanhempasikin ovat näin joutuneet tekemään. Pääasia on työkokemuksen saaminen joka auttaa paremman paikan saannissa.
        4. Lähetä paljon hakemuksia moniin paikkoihin ja soita jos on numero. Kaikkein paras on kun käy itse henkilökohtaisesti paikan päällä kysymässä ja jätä vanhemmat kotiin tai autoon :))
        5. Ei pidä lannistua jos ei heti pääse vaan pitää sinnikkäästi jaksaa vain yrittää ja sitten vielä yrittää lisää.
        6. Jos ei kotipaikkakunnalta löydy työtä, niin kannattaa harkita vaikka paikkakuntaa jossa isovanhemmat asuvat (jos eri kuin oma kotikunta) ja kysellä työtä sieltä. Isovanhemmat kyllä yleensä ottavat alkuun asumaan heille ovat vain iloisia kun tullaan kylään ja samalla voivat auttaa sinua.
        7. Sitten kun saat sen työpaikan niin arvosta sitä. Noudata työaikoja ja tee työsi niin hyvin kuin osaat. Työ on työtä eikä mitään hupiaikaa tai kunhan hengaillaan ja tekstaillaan kavereille aikaa. Puhelin paras silloin jättää kokonaan pukuhuoneen kaappiin jos sellainen on.
        8. Ole valmis joustamaan jos työnantaja sitä pyytää tekemään, siis jotain pientä extraa voi tehdä. Sitten jos siitä tulee työnantajalle tapa niin sitten jo kannattaa mainita asiasta. Tämän joku näkee nuoleskeluna, mutta heillä ei töitä olekaan ja sinä taas olet töissä ja tienaat kun olet valmis muokautumaan. Lopulta sen työ tekee joku kuitenkin jos sinä et sitä tee.
        9. Muista kuitenkin pitää oikeuksistasi kiinni, mutta älä ole liian kärkäs.
        10. Tsemppia ja onnea työnhakuun.

        1. Ongelma on nimenomaan tuo, että aina pitää kouluttautua jos haluaa jotain työtä kokeilla. Pitää olla lähes valmistunut tai valmistunut ennen kuin alkaa työhönottajia mahdollisesti kiinnostamaan. Tällöinkin täytyy olla erittäin osaava, vaikka työ ei ole edes vaativaa.

        3. Paskahommista ei juurikaan ole mitään hyötyä jos ne ei ole siltä alalta, jolle haluaa työllistyä. Ei työhönottajaa kiinnosta mikään puiston haravoiminen jos varsinainen työ on jotain aivan muuta.


      • Niinpä niin
        dffdssfdsdfsfds kirjoitti:

        1. Ongelma on nimenomaan tuo, että aina pitää kouluttautua jos haluaa jotain työtä kokeilla. Pitää olla lähes valmistunut tai valmistunut ennen kuin alkaa työhönottajia mahdollisesti kiinnostamaan. Tällöinkin täytyy olla erittäin osaava, vaikka työ ei ole edes vaativaa.

        3. Paskahommista ei juurikaan ole mitään hyötyä jos ne ei ole siltä alalta, jolle haluaa työllistyä. Ei työhönottajaa kiinnosta mikään puiston haravoiminen jos varsinainen työ on jotain aivan muuta.

        Sana "paskahomma" pistää jo kylmät väreet menemään ja tekee minut jotenkin vihaiseksi... Mielestäni nuori, joka etsii vain sitä "unelmaduunia" ja palkkaa 3000e/kk, ei tule työllistymään koskaan. Ei pidä ruveta nirsoksi töiden suhteen jos jotakin sentään on tarjolla! Minulle kelpaa mikä tahansa työ, jotta saan rahaa elämiseen. Kerkeän kyllä myöhemmin tehdä töitä mistä unelmoin, kunhan saan sitä työkokemusta. Niin ja on minullakin ammatti, mutta sekään ei tunnu työnantajalle riittävän. Aina ne kaipaa jotakin lisää.

        T. Hotelli- ja ravintola-alan kaksoistutkinnon suorittanut pikaruokamyyjä


      • hththhthht

        Hakijoita on monta kertaa enempi kuin on avoimia paikkoja!!!


    • tämäpä jännää

      Tätä ketjua lukiessa tuli yksi hyvin kumma juttu mieleen:
      Teän mielesta pitäs tehä vaikka paskahommia minimipalkalla jotta saa kokemusta. Mutta siinä se ongelma onkin; paskahommat ei kiinnosta! Ja jos ei kiinnosta, ei ole halua mennä töihin -> tulee myöhässä, jos tulee, ei tee annettuja tehtäviä, lopettaa kesken. Sen takia esim kunnissa haravointi on monelle nuorelle se viimeinen oljenkorsi, johon ei haluta tarttua. Oot 2 vkoa leikkaamassa nurmikkoa, ja loppukesä meneekin ihmetellessä et mitä nyt. Ja sitten sillä ansaitulla rahalla pitäis selvitä ensi kesään asti, kun vanhemmilta ei saa rahaa. (Tietenkin on näitä mamman mussukoita joille maksetaan kaikki kahvilareissuista festareihin. Nämä piloille lellityt voisivat viettää kesän kotisohvalla ja jättää työt oikeasti tarvitseville.)

      Itse olen aika pienehköstä kaupungista. Niin ja ajokorttiahan ei tietenkään ole kun vasta kesän lopulla 18v. Asiakaspalveluun en ehkä pääsisi, pukeutumistyyli kuulemma sen mukainen. Lisäksi olen ujo enkä voisi asiakkaan edessä tuotetta alkaa kehumaan. (Sehän voi vaikka kysyä asioita joita en tiedä ja pitäisi myyntiä saada.) Vanhemmat kielsivät marjanpoiminnan, puhelinmyynnin ja siivouksen esim rautiolla. Kuulemma liian raskasta ja ärsyttävää puuhaa, puhumattakaan että heidän pitäisi kuskata töihin.

      Eli kertokaapas te työntekijät mihin voin hakea, kun olen alaikäinen( ja te suositte niitä K18-merkintöjä), ei autoa enkä suostu poljettavaksi paskahommaan vain siksi että saisitte työvoimaa halvalla?
      Olin yhden kesän siivoamassa mökkejä, kehuja tuli pomolta, mutta ensi keväänä töitä kysyessä oli kaikki paikat täytetty. Pari viikkoa myöhemmin sain tietää että kaveria oli pyydetty töihin, koska oli ollut edellisenä kesänä ja väkeä ei ollut tarpeeksi. Missä vika? Siinäkö etten ollutkaan enää se sama tyyppi josta sai kunnalta tukea?

      • 21-v

        Vika on sinun asenteessa. Jos ei paskaduunit kiinnosta alaikäistä nuorta niin jää duunit luultavimmin ohi sulta. Kivahan se on pyöritellä peukaloita koko kesä...
        Ite olen tehny niin monenlaista paskaduunia kun tähän ikään asti olen vain kerennyt. Ja tiedätkö mitä? Se oikeasti kannattaa. Vaikka palkkaa ei tulisikaan paljoa, niin ensi kesänä saat luultavasti taas töitä ja ehkä jopa parempia. Tiedän monia kavereita jotka eivät olleet yhtä onnekkaita saamaan huonosti palkattuja paskaduuneja.
        Ota työt vastaan jos niitä sinulle tarjotaan. Kyllä niihin tekijöitä aina löytyy.


    • vanhaliitto1

      Minun nuoruudessani hiihdin kesällä pellolle jossa söin marjoja ja pelottelin lintuja ja palkka oli 10markkaa päivässä, ei ollut sillon mopoautoja ja energiajuomia

      • hahahahahaahahahahah

        hiihdit kesällä pellolle :D


    • heipsulivei14

      tuttu tunne.. lain mukaan 14 on ikäraja pienempiin hommiin, miks kaikki paikat ei muka tiedä sitä ?! menee hermot.

    • rkrkrppbwuhjlo

      Olen 16-vuotias ja menen syksyllä lukioon. Olen pommittanut seitsemää kohdetta. Tiedän, että se on vähän ja en luultavasti saa töitä ensi kesäksi. Jos en saa täksi kesäksi, ensi vuonna otan tosissani ja pommitan kaikki paikat läpi. Jos silloinkaan yksikään linnoitus ei antaudu, totean, että "Okei, jos työnantajat kerran mielummin maksavat tukeni verojen kautta kuin ottavat minut töihin, niin maksakoot".

      • öpoöoöllkö

        Nauttisit vaan kesälomasta ihan rauhassa, ellei perheesi rahatilanne ole huono tai sinulla ole jotain pakollisia hankintoja.

        Itse en edes hakenut sun ikäisenä kesätöihin. Sain kyllä töitä sitten täysi-ikäisenä lukion jälkeen. Et sä siten parikymppisenä enää kirjottele työhakemuksiin niitä 16v marjanpoimintatöitä kuitenkaan.


    • paulinara

      Itse sain ensimmäisen kesätyöni 3 vuotta sitten ollessan jo 20-vuotias. Toimistoapulaisen työn sain vuoden kestäneen opistotasoisen koulutuksen pakollisen harjoittelun kautta. Firma ei koskaan ennen ollut ottanut harjoittelijaa, saati kesätyöntekijää (eikä heillä ollut muuten mitään tajua paljonko palkkaa pitisi maksaa, kysyivät onko 13€ ok..). Tämän jälkeen aloin opiskelemaan yliopistossa ja olen tehnyt kampanjaapulaisen hommia, ollut kesän ja sen jälkeisen syksyn ravintolassa ja nyt sain kesäksi töitä kahvilasta. Eiväthän nämä hommat liity millään tavalla opiskelemaani alaan eivätkä todellakaan ole unelmahommia, mutta rahaa ja työkokemusta kertyy. Yhdestä työkokemuksesta on aina apua seuraavaan: en usko, että olisin uusinta työtani saanut ilman edellisestä kertynyttä kokemusta.

      Tsemppiä kaikille eikä hei oikeasti alaikäisenä kannata stressata työasioita! Kyllä sen ensimmäisen työpaikan joskus saa, ei saa vaipua epätoivoon :) Tällä hetkellä valitettavasti vaan on huono työtilanne ja paljon hyviä hakijoita. Pyytäkää vaikka äitiä katsomaan työhakemuksenne läpi kirjoitusvirheiden varalta ja vanhemmalta saa varmasti hyviä vinkkejä hakemukseen muutenkin.

    • useita syitä

      Syitä on monia.Virolainen tai polakki tulee halvemmaksi eikä tarvitse miettiä työaikalakeja kuten lasten kanssa.Yleensä ei tarvitse edes vakuuttaa niitä sillä ovat jo jonkun "firman"nimissä jonka pitäisi se tehdä.
      Toinen miksi ei kukaan yksityinenkään uskalla antaa mitään töitä nuorille on se jotta kohta tulee pedo syytteet perässä jos on yhtään ystävällinenkään nuorille.
      Se riski pitää kaikki yksityiset pois.Ennen oli kesämökeillä ja kesäpaikoilla paljon nuorisoa laittamassa talven jälkeen paikkoja kuntoon kuten minäkin kävin maatalossa Hauholla hommissa ja sitten sai viettää kesää siellä.

    • ensinnäkin 10 paikan hakeminen on mielestäni todella vähän.
      lisäksi tarkista että sovit hakukohteen kriteereihin.
      hakemuksen tulee olla itsensä mainostamista- miksi juuri sinä olisit paras ehdokas?
      ansioluetteloon saa täyttöä nuorella iällä esim. koulun harjoittelupaikalla, muulla harjoittelulla, suhteiden kautta, vaihto-ohjelma vaikka kesällä, mainosten jakaminen ja puhelinmyynti.
      alle 18-vuotiaan on vaikea saada töitä ilman suhteita koska luonnollisesti ansioluettelo on melko tyhjä eikä tälläisillä henkilöillä ole paljon kokemusta tai tarpeeksi koulutusta, tosin roskaruokaliikkeet, puhelinmyyntifirmat ja postitoimisto ottavat enemmän nuoria kuin muut yritykset.
      ole silti realistinen äläkä hae paikkoihin joihin ihan oikeasti vaaditaan ylempiä opintoja kuin peruskoulu tai lukio.
      ammattikoulu voi olla myös hyvä ratkaisu- saat nimen mukaan ammatin ja työllistyt.

    • doctor jones

      Kaikki ei saa edes niitä paskaduuneja ja tämä on ihan tosi asia, Vaikka haluaiskin edes jotakin töitä esim.noita paskahommia,niin ri vaan pääse! Mulla itselläni kokin perustutkinto ja merkonomin tutkinto ihan turhaan opiskellut,kun ei oo päässyt mihinkään töihin. Nuoria kusetetaan sanomalla:"tätä alaa kun opiskelet,niin töitä löytyy varmasti" SUOMENNETTUNA: KUN OPISKELET TÄÄLLÄ,VALMISTUT SUORAAN KORTISTOON JA SITÄ KAUTTA TYÖKOKEILUUN 9E/PVÄ

    • 4242424224

      Kaupungin periaate, ei voida ottaa jossei ole opiskelija, ja mitä enempi kokemusta, sen varmemmin pääsee.

      Yksityisen periaate, jos työtehtävään ei ole varsinaista koulutusta, pitää olla 35 vuoden kokemus, jota ei esim alle nuorilla ole. Esim pakkaaja, et pääse, jos on 50 vuoden kokemus siivoomisesta, tai siivoojaksi et pääse jos on 35 vuotta kokemusta pakkaamisesta ja 15 vuotta kokoonpanijan tehtävistä (esim puu- tai metalliteollisuudessa)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5369
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3457
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1582
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      195
      1503
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1013
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe