Veneen tuonti Euroopasta välitysfirman avulla...

12+20

Moro!

Onko kokemuksia, hyviä tai huonoja? Mitä mahtaa maksaa ja mitä palveluita sillä saa? Onko veneet olleet odotuksen mukaisia jne.

34

3175

Vastaukset 34

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moro vaan

Välittäjät välittävät kuvia ja tietoja veneestä, joten mitään erillistä firmaa ei tarvi. Kuljetus hoituu tällä:

http://www.mergusyt.fi/fi/

Välittäjän maine menee jos aivan skeidaa myy ja petoslait ovat voimassa euroopassa.

• Tyytyväinen

Hyviä on, löysin veneen itse netistä jonka jälkeen otin siihen kotimaisen brokerin ja hänen yhteistyö brokerin paikanpäältä. Seuraavaksi he totesivat veneen olevan oikeasti olemassa, ei pelkät valokuvat huijaus mielessä. Myös VAT maksun toteaminen. Valtutettu survey paikalle joka tarkasti veneen. Maksut tapahtuu brokerin kautta joten huijaus mahdoton. Rahat on brokerin tilillä turvassa kunnes vene on luovutettu.
      He hoitavat paperit kuntoon. Sieltä löytyi myös miehistö joka toi veneen nopeasti ja edullisesti. Itse en töiden takia ehtinyt mukaan.
      TODELLA huippu miehistö. Olivat siivonneet veneen matkan aikana ihan uskomattoman hienoon kuntoon! Samoin kaikki pikku viat olivat korjanneet, omaksi huvikseen, ilman mitään erillistä laskua. Hinta oli n. puolta halvempi kuin laiva/maarahti.

• 7+10

Kiitos vastauksista!

Hyvää palvelua olit saanut, mutta mitä mahtoi kustantaa? Mikä oli tuo brokerin osuus suurinpiirtein ja sitten tuon miehistön? Onko Suomessa monta brokeria?

Kiitos!

• Tyytyväinen

Esim Vinces tampere on ainakin ammatmainen ja tietää kaikki mutkat ja koukut väistellä. Nämä brokerit on % osuudella kauppasummasta periaateella, mutta hinnat sinun tulee kysyä ihan itse brokereilta, niin ei tarvitse arvailla.

Kuljetus Minun tapauksessa oli n. 4000€ joka siälsi polttoaineet, jonka hinta ei enää ole sama mutta ehkä suuntaa antava.

Missäpäin mailmaa kiikarissa oleva veneesi on?

• Bavariasuomeen

Vincesn kautta minäkin toin Bavarian Hollannista. Kaikki pelitti hyvin, brokerin käyttö tuo mielenrauhaa kun isot rahat kyseessä.

Myönnän että aluksi epäilytti brokereiden käyttö mutta mm. Tinkiminen on helpompaa ammattitinkijöiden kesken.

Koko prosessi kesti noin kolme kuukautta.

• 3+12

Vene näyttäisi löytyvän Hollannista mitä todennäköisimmin.

• 22
        3+12 kirjoitti:

Vene näyttäisi löytyvän Hollannista mitä todennäköisimmin.

Hei asun täällä keskieuroopassa ja pidän venettä Hollannissa, voin toimia brokerina jos kiinnostaa. Halvat hinnat ja luotettava palvelu luvassa. laita viesti jos vaihtoehto

• testattu

VInces:ä suosittelen minäkin.

Järjesti tarkastajan tarkastamaan veneen ja siirtomiehistön, joka toi veneen Suomeen.

Kannattaa ottaa yhteys jo venettä etsiessä, heillä on aika moiset verkostot välittäjiin Euroopassa.

Välittäjän palkkio on aika pieni kulu mielenrauhasta ja hommat hoituu luetettavasti. Myös myyjäpuoli toimii usein eri lailla kun ostajan edustajana toimii ammattivälittäjä.

• ransu hollannista

Tuanoinniinnääskatosoonmorotjuu niinmääki ja tampereenhanut hoitaa hommat nii tyytyväinen olenkato kun itte en osaa enkä ulkomaalaisiin luota. Kylä kannattaa sano! Ja suosittelen tiätty.

Ei mutta oikeesti - lopettakaa tää hölmö mainonta. Jos välittäjän kautta myyjä jo hoitaa asiaansa niin ei siihen tarjouksen tekemiseen ja kaupan tekemiseen enää omaa brokeria tarvita.Kyllä se yhteisymmärrys oikeasta hinnasta syntyy jos on syntyäkseen ilman tuplabrokereita ja sitä myöten tuplakuluja. Ja escrow tilille maksu turvallisesti parissa päivässä. Nimimerkillä on näitä kauppoja tehty jo muutama.

Eri asia sitten jos haluat suomipojan fixaamaan kuljetuksen logistiikan. Tuossa asiassa vinces varmaankin on sitten ihan hyvä kontakti ja hintansa väärti.

• Joakim_
        ransu hollannista kirjoitti:

Tuanoinniinnääskatosoonmorotjuu niinmääki ja tampereenhanut hoitaa hommat nii tyytyväinen olenkato kun itte en osaa enkä ulkomaalaisiin luota. Kylä kannattaa sano! Ja suosittelen tiätty.

Ei mutta oikeesti - lopettakaa tää hölmö mainonta. Jos välittäjän kautta myyjä jo hoitaa asiaansa niin ei siihen tarjouksen tekemiseen ja kaupan tekemiseen enää omaa brokeria tarvita.Kyllä se yhteisymmärrys oikeasta hinnasta syntyy jos on syntyäkseen ilman tuplabrokereita ja sitä myöten tuplakuluja. Ja escrow tilille maksu turvallisesti parissa päivässä. Nimimerkillä on näitä kauppoja tehty jo muutama.

Eri asia sitten jos haluat suomipojan fixaamaan kuljetuksen logistiikan. Tuossa asiassa vinces varmaankin on sitten ihan hyvä kontakti ja hintansa väärti.

Juuri näin. Itse ostin veneen saksalaiselta brokerilta viime keväänä. Ilmoitus oli täsmällinen puhelimitse ja mailitse saadut lisätiedo täsmäsivät ja arvio veneen kunnosta oli enemmänkin alakanttiin eli vene oli parempi kuin broker kuvaili. Ko. broker on myynyt kymmeniä veneitä Pohjoismaihin ja antoi parin referenssin yhteystiedot. Välittäjä puhui erinomaista englantia, oli opiskellut pari vuotta Jenkeissä.

Palvelu oli uskomattoman hyvää suomalaisiin venemyyjiin tottuneelle. Lentokentältä haettiin ja kuljetettiin veneelle 300 km päähän. Kun miehistön kanssa tultiin venettä hakemaan, välittäjä oli vuokrannut pakun meille ja tuli itse kuskiksi. Auto oli käytössä vuorokauden, jotta kaupassa pääsi hyvin käymään. Saksan ja Tanskan merikartat saimme lainaksi. Kaikki edellinen välittäjän piikkiin. Välittäjän kautta olisi saanut venetarvikkeita tukkuhintaan, mutta päätin katsoa rauhassa Suomessa mitä tarvitaan.

Tinkiminen onnistui hyvin. Kysyin mikä on välittäjän osuus myyntihinnasta ja vastaus oli 5 % ALV eli 6 %. Suomessa taitaa olla 8% tavallista....

Helmikuussa kävin venettä katsomassa ja pääsiäisenä purjehdittiin Suomeen.

Kaveri toi veneen Englannista myöhemmin. Englantilainen välittäjä hommasi siirtomiehistön, joka toi veneen Suomeen myöhään syksyllä ongelmitta.

• Käytännössä koettua
        ransu hollannista kirjoitti:

Tuplabrokereiden käyttäminen ei välttämätä tarkoita tuplakuluja. Tuolla suuressa maailmassa on tapana, että jos vene on kaupan "central listinginä", ja joku toinen brokeri löytää veneelle ostajan, puolittavat brokerit välityspalkkion keskenään.

• kommunikointi
        Joakim_ kirjoitti:

Juuri näin. Itse ostin veneen saksalaiselta brokerilta viime keväänä. Ilmoitus oli täsmällinen puhelimitse ja mailitse saadut lisätiedo täsmäsivät ja arvio veneen kunnosta oli enemmänkin alakanttiin eli vene oli parempi kuin broker kuvaili. Ko. broker on myynyt kymmeniä veneitä Pohjoismaihin ja antoi parin referenssin yhteystiedot. Välittäjä puhui erinomaista englantia, oli opiskellut pari vuotta Jenkeissä.

Palvelu oli uskomattoman hyvää suomalaisiin venemyyjiin tottuneelle. Lentokentältä haettiin ja kuljetettiin veneelle 300 km päähän. Kun miehistön kanssa tultiin venettä hakemaan, välittäjä oli vuokrannut pakun meille ja tuli itse kuskiksi. Auto oli käytössä vuorokauden, jotta kaupassa pääsi hyvin käymään. Saksan ja Tanskan merikartat saimme lainaksi. Kaikki edellinen välittäjän piikkiin. Välittäjän kautta olisi saanut venetarvikkeita tukkuhintaan, mutta päätin katsoa rauhassa Suomessa mitä tarvitaan.

Tinkiminen onnistui hyvin. Kysyin mikä on välittäjän osuus myyntihinnasta ja vastaus oli 5 % ALV eli 6 %. Suomessa taitaa olla 8% tavallista....

Helmikuussa kävin venettä katsomassa ja pääsiäisenä purjehdittiin Suomeen.

Kaveri toi veneen Englannista myöhemmin. Englantilainen välittäjä hommasi siirtomiehistön, joka toi veneen Suomeen myöhään syksyllä ongelmitta.

Samaa mieltä. Toki täyttyy osata kieltä sen verran että pystyy ymmärtämään sekä puhuttuna että luettuna.
        Minäkin tein sikäläisen brokerin kanssa kaupat suoraan. Kävin paikan päällä tsekkaamasa veneen, paperit ym..
        Sitten käytiin kauppaa ja päästiin hinnasta sopuun. Sitten tehtiin kauppakirjat. Maksoin vasta kun kauppakirjat oli tehty. Paikalla kaupan vahvistaja. Sitten sain Notaarilta vielä paperit että vene on minun.( Hollannin hyvä puoli tämä notaari-menettely)

Sen jälkeen porukan kasaaminen hakua varten. Hakuun varattiin Hollannista kaksi viikkoa.
        Sen voi sanoa että veneen saa Suomeen asti veneen pyyntihinnalla.
        Suomen ja Hollannin pyyntihintoja voi jokainen vertailla.

• Kannattaa kiertää

kaukaa!

Ei todellakaan saa mitään mielenrauhaa. Ottavat helpot rahat pois perävalo takuulla. Jos ja kun on murheita tuodun veneen kanssa levittelevät vain hartioita ja kehoittavat hoitamaan itse, pikku homma tiedäthän, muutama satanen tai tonni sinne tänne.

• Tyytyväinen

Meillä vene tuli Irlannista 16 vuorokaudessa. Tämä on sen ammatimiehistön yksi plussa. Prosessi kesti reilun 2 kk kun vene oli löydetty ja parkkeerattu kotilaituriin

En jälkeenpäin ajateltuna varmasti menisi ostamaan suoralla kaupalla ilman välittäjää. Sen verran riskiä piilee... Tuurillahan ne laivatkin...
      Vincesillä myös oli yhteistyö kumppani Hollanissa/Belgiassa.

• riskisijoittaja

sama riski piilee oli vinces välittäjänä tai ei. Ei tämä yritys nyt miän luottolaitos ole !
        Vinces ilmeisesti välittää näitä ilmaiseksi kun sivuilla kehutaan kovin toimintaa, mutta liikevaihto on kuitenkin muutama kymppitonni.

• Morocca
        riskisijoittaja kirjoitti:

sama riski piilee oli vinces välittäjänä tai ei. Ei tämä yritys nyt miän luottolaitos ole !
        Vinces ilmeisesti välittää näitä ilmaiseksi kun sivuilla kehutaan kovin toimintaa, mutta liikevaihto on kuitenkin muutama kymppitonni.

Taitavat pojat Treellä itse olla näitä "kysyjiä ja tyytyväisiä", kysy itse, vastaa itse ;) Niin saat aina mieleisen vastauksen ja "tyytyväisyys" on taattua ;)

• ulkomailta ostanut
        Morocca kirjoitti:

Taitavat pojat Treellä itse olla näitä "kysyjiä ja tyytyväisiä", kysy itse, vastaa itse ;) Niin saat aina mieleisen vastauksen ja "tyytyväisyys" on taattua ;)

Aivan sama tuli minunkin mieleeni, kun luin tyytyväisten "asiakkaiden" ns. palautetta.

Ulkomailta ostaessa on kaksi käypää vaihtoehtoa:
        1) tunnettu venevälittäjä (esim. Berthon) huolehtii kaikesta tarvittavasta, myös neuvoo/järjestää transportin
        2) yksityiseltä myyjältä ostaessa kannattaa tilata ammattitarkastaja. Hänen palveluihinsa voi kuulua paitsi kauppaa koskeva neuvonta myös neuvot transportista, vakuutuksista jne.

Itse olen käyttänyt kumpaakin tapaa, mutta purjehtinut veneen kotiin (viimeksi Hollannista, jolloin aikaa hakuretkeen kului kaikkiaan 9 vrk).
        Jos veneen ostaa Välimereltä, tuoreen tiedon mukaan rekkakyyti Kieliin maksaisi n. 4-5 t eur . Sieltä on lyhyt matka seilata Suomeen.

• 2435 2345 235
        riskisijoittaja kirjoitti:

Muutama kymppitonni tarkoittanee 3-5 sadan tonnin venettä Suomeen vuodessa. Kuvittelisi että kavereilla on "normaalit päiväduunit" ja tuo on vain sivubisnes.

• dfgbn678

Meinaatko että sadan tonnin veneessä on 10 tonnin välityspalkkio?

• fdaaaaoiuiyuiookj

Tottakai dorka...mieti vähän!

• wannapiiiiiii

Justiinhan tuossa aiemmin joku (joka oikeasti haluaisi seilata mutta ei ole varaa edes vanhaan H-veneeseen) kertoi miten välityspalkkio oli 5% ja kaupan päälle sai pakettiauton ja ilmaisen palvelijan käyttöönsä, sekä lainaksi vielä yhtä ja toista. Jollakin on vilkas mielikuvitus.

• Bruce rules

Voi voi wannapiiiiiii, heikko provosoinnin yritys. Joakim_ on tän palstan yksi harvoista, joka oikeasti tunnetaan ja joka kärsivällisesti ja asiallisesti vastaa lähes aiheeseen kuin aiheeseen. Ja jos itse olet edes netissä seilannut purjehdusaiheisilla sivuilla, tiedät mistä veneestä on kysymys. En tätä tuontitarinaa epäile mitenkään, samoin Irlannin ja Hollannin tuonnit. Oma kokemus on hyvin samansuuntainen, hankalemmissa tapauksissa (esim alv0) voisin harkita tuplabroakeria, mutta kun toin veneen Saksasta paikallisen välityksen kautta, en katsonut tätä tarpeelliseksi.

• 16+16

Tästäkin ketjusta ja kommenteista paistaa eniten läpi se että suomalainen on vain silloin tyytyväinen kun kukaan muu(kaan) suomalainen ei pärjää, tai osaa mitään tai varsinkaan tienaa mitään. On tää ihme kansa. Itse osataan tehdä kaikki paremmin kuin kukaan muu ja jos jotain tarvitaankin, niin siitä ei ainakaan voi maksaa mitään?

Suomessa kuuluu ostaa myös huonompaa kalliimmalla, jos sillä konstilla voi edes jotenkin estää jonkun muun suomalaisen pärjäämisen mahdollisuuksia ja estää naapuria rikastumasta.

Ja varmuuden vuoksi haukkua alustavasti kaikki vaikka ei asiasta tietäisi yhtään mitään.

Siksi suomella kai meneekin nyt niin hyvin kuin menee?

• M.D.

Kokemusta Vincesin kanssa loppuun asti hoidetusta tuontiprosessista ei ole, mutta viime syksynä kun venettä etsittiin, oli yksi varteenotettava vaihtoehto ostaa vene UKsta heidän kauttaan. Muutama yksilökin oli jo kiikarissa. Toiminta vaikutti erittäin asialliselta, ja välityspalkkio ei todellakaan ollut 100t veneestä yllä epäilty 10% vaan paljon vähemmän. 10% on suunnilleen kokonaiskustannus sisältäen jo kuntokartoituksen ja tuontikustannukset Suomeen miehistöllä.

• Tyytyväinen

Itse kyselin alustavasti etsikko vaiheessa yhdestä veneestä josta oli näyttävästi mainostettu alv maksettu. Kysyin tätä myyjältä
      seaan otteeseen, joka totesi sen joka kerta maksetuksi.
      Kunnes ilmoitin että kun lähetät sähköpostilla alv todistuksen voimme jatkaa kauppoja. Johon myyjä totesi sen olevan alv 0%
      Olin jo lentoja katsellut että jos piipahtaisi vilaseen, ei sitten tarvinnut...
      Oli se vaan turvallisempaa touhuta kaupat brokerin kanssa kuin korkkiruuvin.

• jos hyvä löytyy...

Vähälläpä luovutit. Jos myyjä antoi ymmärtää alv:n tai VAT:n maksetuksi, olisi kai ollut kohtuullista huomioida sen osuus kauppahinnassa. Ei kai hp ole sama kuin kauppahinta.

Se kai on selvä, että kaikki dokumentit selvitetään (myös omistajuus, rekisteröintipaperit, katsastustodistukset ym) ennenkuin kaupasta ruvetaan neuvottelemaan. Tietysti kaupan kohde pitää tutkia huolella. Tuskin kukaan tekee ostotarjousta pelkkien kuvien ja myynti-ilmoituksen perusteella. Jos tekee lentomatkan, kannattaa tutkia enemmän kuin yksi vene samalla reissulla - jos vain sopivia vaihtoehtoja löytyy.

Brittiläisen surveyorin mukaan on tapana, että ostaja voi perua kaupan ilman taloudellisia seuraamuksia, vaikka käsirahakin olisi tullut maksettua. Jos vene on telakoitu, lopullinen päätös kannattaa surveyorin mukaan tehdä vasta "seatrialin" jälkeen.

• Tyytyväinen
        jos hyvä löytyy... kirjoitti:

Vähälläpä luovutit. Jos myyjä antoi ymmärtää alv:n tai VAT:n maksetuksi, olisi kai ollut kohtuullista huomioida sen osuus kauppahinnassa. Ei kai hp ole sama kuin kauppahinta.

Se kai on selvä, että kaikki dokumentit selvitetään (myös omistajuus, rekisteröintipaperit, katsastustodistukset ym) ennenkuin kaupasta ruvetaan neuvottelemaan. Tietysti kaupan kohde pitää tutkia huolella. Tuskin kukaan tekee ostotarjousta pelkkien kuvien ja myynti-ilmoituksen perusteella. Jos tekee lentomatkan, kannattaa tutkia enemmän kuin yksi vene samalla reissulla - jos vain sopivia vaihtoehtoja löytyy.

Brittiläisen surveyorin mukaan on tapana, että ostaja voi perua kaupan ilman taloudellisia seuraamuksia, vaikka käsirahakin olisi tullut maksettua. Jos vene on telakoitu, lopullinen päätös kannattaa surveyorin mukaan tehdä vasta "seatrialin" jälkeen.

Ostaisitko kusettajalta veneen, mitähän muuta kivaa sieltä olisi paljastanut
        paikanpäällä.
        "Tama vene ei nut taallla, mulla paljon valokuva mulla nauttaa sulle"
        Jos kahdenviikon kaupankäynnin tuloksena alkaa haiseen pahalta ja muitakin vaihtoehtoja on, luovutan "helpolla"...
        Tämä vene on edelleen myynnissä 2, 5 vuotta sitä olen seurannut, joku muukin on luovuttanut "helpolla"

• Eino mies Porkkakosk

Moi,

Etsi sopiva vene joka on myynnissä Brokerilla alv 0% ja kysy kuljetus alla olevasta firmasta niin se on varmasti luotettavin tapa saada vene helposti pohjois Saksaan josta lasku mereen ja purjehdus Suomeen. Maksat reilusti Suomen Alv:n ja voit retkeillä hyvin mielin kun kaikki meni hyvin.
      http://www.yachttransport-schriever.de/

• ..stana

Jos vene on yksityisen käytetty vene Saksassa, jota myy välittäjä - alvit on jo maksettu,

• Venettä ulkomailta

Ihan hyviä pointtejahan tässä on tullut ja nykyään käytetyn veneen hankkiminen ulkomailta ei ole edes kovin harvinaista, joten kokemuksiakin on. Neuvoisin purjehtimaan kipon itse kotiin, mutta jos se ei ole mahdollista niin yleensä siirtopurjehdus meriteitse on edullisepi vaihtoehto kuin maakuljetus. En näkisi erillistä tarvetta välittäjälle tämöisessä, utta jos yyjävälittäjä ei pysty tarjoaaan siirtomiehistöä niin voihan sitä kysyä joltain muulta kuten esim. Vinces. Tuntuu vain vähän siltä, ettei tuo siirtopurjehdus ole kenenkään pääbisnes ja miehistökin yleensä lähinnä osaavia harrastelijoita - ei niinkään ammattimaista.

• sdfghjsdfgf

Haloo.

Jos vene myynnissä, niin vat- ja muut tiedot pyydät ja lisää kuvia.
      Lento paikan päälle.
      Veneen tarkastus, ja sitten se broker mukaan selvittään laillisuuden ja kaupat.
      En koskaan luottais siihen että joku manolito tarkastaa veneen ja ostan sen sokkona.

• ai katsomattako?

Haloo haloo!
        Kuka nyt näkemättä venettä ostais??
        Eikö vene sentään ole huomattavan kallis hankinta vaikkapa autoon verrattuna. Ostaako ihmiset käytettyjä autoja pelkästään valokuvan ja myyjän kehujen perusteella? Jos auton korin, voimansiirron ja moottorin kunnon haluaa selvittää, siihen voi käyttää ammattilaista. Veneiden kohdalla "surveyorit" ovat ammattilaisia. "Manolitot" ja muut myyntimiehet on ihan eri jengiä.

• sinisilmäinen?

Olenko turhankin rohkea? Aion ostaa Hollannista veneen ilman ammatti brokerin apua. Perjantaina menossa tarkastamaan kohde (kokenut kaveri suomesta)
      Hinta sovittu etukäteen molempia tyydyttäväksi. Jos tarkastuksessa ei löydy huomautettavaa, tehdään esisopimus ja maksetaan 10% käsiraha. Loput venettä noudettaessa loppukuusta.
      Hälytyskellot on kyllä soineet, onhan kyseessä vanhempi pariskunta joka ensimmäinen omistaja, vene kuvien mukaan erinomaisessa kunnossa, hinta reilusti alle, mitä muut vastaavat.
      Onkohan moni muu menossa ostamaan samaa 37 Dehleriä?
      Myyjä vaikuttaa rehelliseltä, mutta niinhän ne varmaan useimmiten?
      Notaaria varmaan kannattaa käyttää, olisko muita vinkkejä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naiset ymmärtävät ettei talous lähde nousuun

Miten paljon järjellisempi olento nainen onkaan kuin tilastollisestikin paremmin tienaava mies. Kun kaikkialla puskuroid
      Maailman menoa
      134
      847
    2. En jaksa

Enää pelleillä ja paljastan J naisen nimen. Se on Jonna ja hän ei koskaan, edes luultavasti ollut täällä. Silti piene
      Ikävä
      43
      619
    3. Minkälainen nainen

Minkälainen kaipaamasi nainen on luonteeltaan? Kaikki hassun hauskat antava ja helppo on sallittuja, jos poikien on kovi
      Ikävä
      21
      558
    4. Kissa eli kivuissa useita viikkoja

Ei vienyt lääkäriin vaikka kissa parka maukui ja moni seuraajakin (minäkin) näin että kissa on sairas.
      Tuusniemi
      110
      533
    5. Jos meillä olisi yhteinen koti

Niin haittaisiko sinua pitää se vähä tavaraisena? Ajattelin tänään että jos joskus asuttaisiin yhdessä ja haluaisit pal
      Ikävä
      50
      525
    6. Yksi asia sen esti

Etten antanut meille mahdollisuutta
      Ikävä
      36
      522
    7. Okei, eli olet rakastunut

Hyvä sinä, niin minäkin.
      Ikävä
      41
      463
    8. Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta

Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et
      Ikävä
      33
      461
    9. Martinan mauton tyyli

Voi hyvää päivää 🤣 nyt ollaan oltu Muhiksen kanssa Kultareservin avajaisissa suorat housut jalassa ja 500€ korsetti pää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      438
    10. Arvaako kukaan?

"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni
      Haapavesi
      22
      397
    Aihe