Lohen keittoaika

ny yt

Yksi resepti sanoo muutama minuutti ja toinen käskee laittamaan heti perunoiden jälkeen eli 20 min.

33

5202

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laardimies

      Ei lohta mihinkään autoklaaviin tarvi laittaa tuhottavaksi---
      Lohisoppaan kala kypsytetään vaikka mikrossa tai uunissa miedolla lämmöllä
      piikeistä renssatut palat jo kypsään soppaan ja lohkare kunnon voita
      ei maitoa tai lanttua liemeen

      • ap.

        Mikä on autoklaavi?


    • kokki47

      No keitä muutama minuttii ja maista, jos ei oo kypsää niin jatka keittämistä.

      PS. lohi on parempaa kun se ei oo ihan mössöksi kypsennettyä. Toisaalta silloin voi olla aivan varma että se on kypsää kun siitä ei ole enää mitään jäljellä...

      • ap.

        Mutta kun minä en halua saada matoja!


      • Onni Onkimato
        ap. kirjoitti:

        Mutta kun minä en halua saada matoja!

        Lohipitoisilla vesillä ei mato-onkea saa käyttääkään-syön lohen raakana ja mitä luulet suhsin sisätävän?

        urbaanilegendaa sun madot


      • Onni Onkimato kirjoitti:

        Lohipitoisilla vesillä ei mato-onkea saa käyttääkään-syön lohen raakana ja mitä luulet suhsin sisätävän?

        urbaanilegendaa sun madot

        Mä en syö suhsia, kun se on raakaa. En saa alas edes kylmäsavukirjolohea. Se alkaa pyrkimään heti nielastessa takaisin ylöspäin ´´:0


      • ap.
        Onni Onkimato kirjoitti:

        Lohipitoisilla vesillä ei mato-onkea saa käyttääkään-syön lohen raakana ja mitä luulet suhsin sisätävän?

        urbaanilegendaa sun madot

        Eikö kaikissa kaloissa ole matoja?


      • Anonyymi
        ap. kirjoitti:

        Mutta kun minä en halua saada matoja!

        Madot kuolee 60-70 astetta.


      • Anonyymi
        sxthsens kirjoitti:

        Mä en syö suhsia, kun se on raakaa. En saa alas edes kylmäsavukirjolohea. Se alkaa pyrkimään heti nielastessa takaisin ylöspäin ´´:0

        Ne kannattaa tappaa ennen nielemistä, muutaman kastemadon kanssa menee paremmin alas. Mutta oikeesti, lohessa ei ole matoja tai jos on se on jo mätä.


    • ~cissi~

      Lisäät lopuksi ennen kermaa ja voita ja mustapippuria. Pari minuuttia tosiaankin riittää.

      (Mikrossa en tekisi ruokaa edes pahimmalle viholliselleni)

    • Sen näkee väristä, mutta aikaa en tiedä. Jos keittää liikaa, tai liian kovasti, niin menee hiutaleiksi.

      Kuhasta tuli mielettömän hyvä, mut tein sen keiton edellispäivän uunikalan lopusta.
      Uunikalassa oli sinappia, sitruunaa, pikkurisekoitusta, merisuolaa, smetanaa ja purjosipulia.

      Keittoon lisäsin fenkolia ja koskenlasijaa. Ei tarvinnut kuin kuumentaa. Keiton pinnalle laitoin valkosipuliruispaloja.

      Juomaksi valitsin puolimakeaa mosselia ja olin harvinaisen tyytyväinen keittotaitooni. Eka kerta kun tein itse kalakeiton. Kiitos mun iskälle kuhasta! Oli pakko kehua. Hyvä minä!! :)

      • ~cissi~

        Jes, hyvä sinä! Kala on parasta, ja kaloista kuha on melkein paras, ainoastaan nuotiolla hiillostettu ahven on parempaa. Niin, ja savusilakat :)


      • ~cissi~ kirjoitti:

        Jes, hyvä sinä! Kala on parasta, ja kaloista kuha on melkein paras, ainoastaan nuotiolla hiillostettu ahven on parempaa. Niin, ja savusilakat :)

        No kiitos :) Muistin just, että laitoin keittoon myös mustappureita. Vähän aikaa piti nuuhkia, onko se maustepipuri vai mustapippuri jota keittoon.

        En ole syönyt koskaan nuotiolla hiillostettua ahventa. Miten ne laitetaan? :)


      • ~cissi~
        sxthsens kirjoitti:

        No kiitos :) Muistin just, että laitoin keittoon myös mustappureita. Vähän aikaa piti nuuhkia, onko se maustepipuri vai mustapippuri jota keittoon.

        En ole syönyt koskaan nuotiolla hiillostettua ahventa. Miten ne laitetaan? :)

        Käärii ahvenat esim. folioon tai voipaperiin ja tuikkaa hiillokseen. Täytyy ne tietysti perata ensin.

        Erittäin hyvä yöpala kesäyönä


      • ~cissi~ kirjoitti:

        Käärii ahvenat esim. folioon tai voipaperiin ja tuikkaa hiillokseen. Täytyy ne tietysti perata ensin.

        Erittäin hyvä yöpala kesäyönä

        Ja vähän suolaa mukaan? Vai mitenkä? :)


    • ap.

      Vastasitte niin hitaasti, että kerkesin jo tekemään keiton.

      Ei ollut kuin lihaliemikuutioita, niin kuutiot jäi laittamatta.

      Perunoita, porkkanaa ja lanttua pilkottuina
      Lohta 500g
      Valkosipulin kynsiä, sipulia
      Keittojuurespussi
      Suolaa, sitruunapippuria, mustapippuria, currya, valkosipulijauhetta, tomaattipyrettä

      Piimän ja näkkileivän kera nautittuna.

      Menikö joku väärin?

      • Vou! Teit siitä tosi hyvän värisen! :) Olitko itse tyytyväinen makuun?

        Jos tuota haluais vielä hienostella, niin heittäisin katkarapuja lopuksi.

        Piimää en osaa juoda, mut näkkileipä sopii hyvin.


      • ap.
        sxthsens kirjoitti:

        Vou! Teit siitä tosi hyvän värisen! :) Olitko itse tyytyväinen makuun?

        Jos tuota haluais vielä hienostella, niin heittäisin katkarapuja lopuksi.

        Piimää en osaa juoda, mut näkkileipä sopii hyvin.

        Minulla on vain valmista katkarapukeittoa pakastimessa. Voikohan sitä enää syödä 3 kk:n jälkeen?

        Kyllä minä nälkäisenä syön, vaikka olisi minkä makuista.


      • pöhhöhhöh
        ap. kirjoitti:

        Minulla on vain valmista katkarapukeittoa pakastimessa. Voikohan sitä enää syödä 3 kk:n jälkeen?

        Kyllä minä nälkäisenä syön, vaikka olisi minkä makuista.

        Olen huomannut, ettei Suomiämmä osaa muuta, kuin pizzan tilata
        ja muun ruoka-aineen naistenlehtien ohjeilla pilata


      • pöhhöhhöh kirjoitti:

        Olen huomannut, ettei Suomiämmä osaa muuta, kuin pizzan tilata
        ja muun ruoka-aineen naistenlehtien ohjeilla pilata

        Pöhhöh itsellesi. Ei opi uutta, jos ei kokeile. Mä en tykkään pizzasta erityisemmän paljon, mut itsekään en osaa tehdä parempaa, joten joskus syön. Hmm... mulle riittää, jos saan maistaa viideosan siitä sun tilaamasta :)


      • ap. kirjoitti:

        Minulla on vain valmista katkarapukeittoa pakastimessa. Voikohan sitä enää syödä 3 kk:n jälkeen?

        Kyllä minä nälkäisenä syön, vaikka olisi minkä makuista.

        Minulla oli vuoden vanhoja. Ne nakkasin pois. Kaipa 3kk vanhoja voi vielä syödä :)


      • ap.
        pöhhöhhöh kirjoitti:

        Olen huomannut, ettei Suomiämmä osaa muuta, kuin pizzan tilata
        ja muun ruoka-aineen naistenlehtien ohjeilla pilata

        Valmista, mutta tyttären tekemää se katkarapukeitto.


    • Mäkin teen yleensä maanantaisin lohikeittoa, mutta tänään en ehtinytkään kauppaan :( Pitää soveltaa kaapissa olevista jotain pinaatti-katkis-munakasta?

      Mun lohikeitto on tosi simppeli: perunoita, purjo, maustepippureita, 500g. lohta, (ruoka) kermaa, suolaa ja muutama tillinoksa. Perunoita ja purjoa pippureiden kanssa n. 20 min. Loput eli lohi, kerma yms. sit sen jälkeen vaan noin viideks minuutiksi, kunnes on kypsän näköistä.

      Jälkiuunileivän kanssa maistuu. Päälle oltermannia :)

      Kattokaa muuten äkkiä mun profiilia, mää on 19 :) Mikä vanha mää muka oon ? :o
      (se kyl vaihtuu koko ajan..) Eli rama ilmiö kuin rubylla..

      • Niillä on kannat sekaisin.. voi voi. Varmaan hikistä puuhaa sovitella niitä yhteen, mut onneksi kivojakin sattumia :)


    • BalonUtor

      Leikkaa kala poikki paksuimmalta kohdalta ja mittaa pöydän ja kalan yläpinnan väli.

      Kypsennys: Senttiä ja 3 minuuttia keskimäärin.

      Kypsennys alle 100 astetta yli 70 astetta lämpimässä vedessä tai liemessä hauduttamalla, ei keitetä. Keittäminen voi hajottaa kalan rakenteen. Yleensä tulee hyvää kiehauttamalla liemi, nostamalla kalapalat kattilaan, kansi päälle ja levy pienelle.

      Ylikypsä kala menee kuivaksi ja sitkeäksi. Mutta ei sekään pahaa ole.

      • Minä teen järvikalat aina ylikypsäksi.


    • ...lohi on kypsää kun nahka irtoaa.... tai sitten jos loimuttaen tekee niin kun valkoinen hera on pinnassa,,,,, =)

      • BalonUtor

        Se valkoinen aine on kalan lihasta irtoavaa proteiinia ja paistettaessa tai loimottaessa se on merkki siitä, että kala on jo ylikypsäää. Eli ennen sitä pitäisi ottaa pois, niin olisi hyvää.


      • ap.

        En minä nahkoineen päivineen kalaa veteen laittanut.


      • BalonUtor kirjoitti:

        Se valkoinen aine on kalan lihasta irtoavaa proteiinia ja paistettaessa tai loimottaessa se on merkki siitä, että kala on jo ylikypsäää. Eli ennen sitä pitäisi ottaa pois, niin olisi hyvää.

        ,,,mitä luulet heran olevan.....no, sinänsä se on maitoproteiinia...mutta täällä päin sanotaan että kun lohi on herassa , se on varmasti kypsää.. =)


      • ap. kirjoitti:

        En minä nahkoineen päivineen kalaa veteen laittanut.

        ....nahassa on yleensä maku..... muut kalat paitsi hauki , siinä se mudan maku on juuri nahassa.... =)


      • iivar-runoilija kirjoitti:

        ,,,mitä luulet heran olevan.....no, sinänsä se on maitoproteiinia...mutta täällä päin sanotaan että kun lohi on herassa , se on varmasti kypsää.. =)

        Minä luin joskus jostain, että sisältä 65 asteinen kala on kypsä. Mutta kuten tuossa aiemmin mainitsin, teen aina ylikypsäksi, vaikka maistuisikin huonommalta.


    • Tsöpaa botnelast valmiiks savustettu lohi & viipaloi ne. Lisää keittoon loppuvaihees & saat makua.

      Tiiän, vuodet ankka & kotko

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1555
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1384
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1285
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1166
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe