Mikä on viimeinen ikä perustaa perhe?

Puhtaalta pöydältä

Missä iässä on mielestäsi viimeiset hetket perustaa perhe ja nyt tarkoitan perheellä miestä, naista ja heidän yhteisiä lapsiaan - en mitään uusioperhe viritelmiä jossa toinen tai molemmat tuovat edellisen suhteen lapset mukanaan.

80

5767

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu tietysti ihmisistä, mutta harvasta viisikymppisestä naisesta on ensisynnyttäjäksi ja harvasta yli 80-vuotiaasta miehestä siittäjäksi.

Noin muuten olen sitä mieltä, että ei ole hyväksi kenellekään saada lapsilisiä ja vanhuuseläkettä yhtä aikaa. Ja henkilökohtaisesti olin jo 25-vuotiaana aivan liian väsynyt, laiska ja mukavauudenhaluinen halutakseni lapsia.

• mies tietää

Aika väsyneeltä, laiskalta ja näköalattomalta sinä nytkin vaikutat, eli et ole piristynyt yhtään niistä vuosista.

• mies tietää kirjoitti:

Aika väsyneeltä, laiskalta ja näköalattomalta sinä nytkin vaikutat, eli et ole piristynyt yhtään niistä vuosista.

Sanos muuta, ennemminkin päinvastoin. Toivottavasti itselläsi menee paremmin.

• Mies tietää

Jos lapsia aiotaan hankkia, niin noin 35 alkaa olla se viimeinen ikä, mutta jos ihan kahdestaan aiotaan elellä, niin sittenhän iällä ei ole väliä.

Uusioperheet - Ei kiitos!

• eiliianmyöhäistä

Minä olen nyt vasta 39-vuotiaana tavannut sellaisen miehen, jonka kanssa voisin myös perheen perustaa. Emme kuitenkaan heti halua lasta hankkia vaan olla vielä vähän aikaa kahdestaan. Olen terve ja hyvässä kunnossa ja vielä pitkään hedelmällisessä iässä. Eli mielestäni 35 ei todellakaan ole se viimeinen ikä. Sen sanelee biologinen kello ja on monilla naisilla 44-46-vuotiaana.

• Kokemuksesta tietoa
        eiliianmyöhäistä kirjoitti:

Minä olen nyt vasta 39-vuotiaana tavannut sellaisen miehen, jonka kanssa voisin myös perheen perustaa. Emme kuitenkaan heti halua lasta hankkia vaan olla vielä vähän aikaa kahdestaan. Olen terve ja hyvässä kunnossa ja vielä pitkään hedelmällisessä iässä. Eli mielestäni 35 ei todellakaan ole se viimeinen ikä. Sen sanelee biologinen kello ja on monilla naisilla 44-46-vuotiaana.

Nyt on jo Sinulla kiire. Tilastot kertovat, että 50% 40 vuotiaista naisista on kykenevä saamaan lapsen vuoden kuluessa. Tuon iän ohitettuaan naisen hedelmällisyys alkaa huonontua romahdusmaisesti ja 42 vuotiaista enää 5% kykenee siihen vuoden sisällä. 40 vuotta on myös ikäraja hedelmöityshoitojen ikäraja julkisella puolella ja KELA korvaukset lääkkeistä ovat myös naisen ikään sidottuja.

• 11+10
        eiliianmyöhäistä kirjoitti:

Valittettavasti,
        ihmisten biologian mukaan yli 4-kymppisillä naisilla on erittäin suuri riski saada vammaisia lapsia. Sinun oma kuntosi ei kerro sitä.
        Otan osaa, toivottavasti saat vielä terveen lapsen.

• jotain rajaa
        11+10 kirjoitti:

Valittettavasti,
        ihmisten biologian mukaan yli 4-kymppisillä naisilla on erittäin suuri riski saada vammaisia lapsia. Sinun oma kuntosi ei kerro sitä.
        Otan osaa, toivottavasti saat vielä terveen lapsen.

Näin on, munasolut vanhenee. Ja synnytyslääkärit suosittelee tekemään lapset alle 30-vuotiaina, silloin on pienempi riski saada kehitysvammainen lapsi. Ja voin sanoa, ettei enää 40-vuotiaana välttämättä jaksa valvoa lapsen kanssa, kyllä isommatkin lapset hereillä pitää esim. kipeänä.

• hinnu
        jotain rajaa kirjoitti:

Näin on, munasolut vanhenee. Ja synnytyslääkärit suosittelee tekemään lapset alle 30-vuotiaina, silloin on pienempi riski saada kehitysvammainen lapsi. Ja voin sanoa, ettei enää 40-vuotiaana välttämättä jaksa valvoa lapsen kanssa, kyllä isommatkin lapset hereillä pitää esim. kipeänä.

No eikait nelikymppinen mikään vanhus ole.Ettei muka jaksa valvoa..haha..jos ei oo syönyt itseään rapakuntoon niin varmasti jaksaa.Ite sain lapsen 44 vuotiaana(toisen) ja virkeenä pitää lapsi.Tosin tämä ikä jo vaikea saada se lapsi.

• akksfjkjkfjk
        jotain rajaa kirjoitti:

Se on totta, että munasolut vanhenee. Joku puhui SUURESTA riskistä (n.40 v), onhan se riski, mutta tsekatkaapa nyt ensin niitä prosentteja...

Tuota piti kommentoida että joku 40v. ei enää jaksa. No, minä olen vain yksi ihminen joten en tiedä muiden puolesta mutta on kyllä kummaa puhetta! Itse olen melkein 40 nyt - en tosin aio lapsia hankkia enää, mutta ei valvominen tai jaksaminen mikään ongelma ole (lapsi nyt 4v). Olen aina tuota ihmetellyt, että eivätkö perusterveet ihmiset sitten pidä itsestään huolta jos nelikymppisenä jaksaminen on kortilla. Mielestäni TOSI pelottavaa. Naisilla ainakin olisi vielä n. 40 vuotta siinä elämää edessä ja nyt jo huonossa kunnossa?! No näemmä kannattaa pitää itsestään huolta. Olen liikunnallinen ja jaksan vaikka mitä, myös valvoa ;) Minua ei koskaan väsytä, oikeasti :) Ja olen aina hyvällä tuulella, harvemmin kiukuttaa. Toki harvemmin ihan hirmuisesti valvon yökausia, viikonloppuisin ehkä tai ylipäätään kun ei tarvitse aamulla aikaisin töihin lähteä.

Ei voi sanoa muuta kuin että hiukan harmittaa heidän puolesta, ketkä jo nelikymppisinä ovat väsyneitä jne. Omassa suvussa myös hyvinvoivia naisia, ihan mummoinakin, pyörällä tuolla menevät talvia myöden...

Mutta muistan kyllä edell. työpaikasta kuinka jo kolmikymppiset valittelivat kolotuksia ja "vanhuutta", en kyllä sanonut mitään mutta ajattelin ettei voi olla totta (olin silloin itse n.25).

Enkä nyt tarkoita niitä joille on iskenyt jokin sairaus, toki silloin jaksaminen on vähissä. Kirjoitan tosiaan ihan perusterveistä aikuisista.

• mk
        jotain rajaa kirjoitti:

Jaksaahan sitä yhden ruotsin risteilynkin nukkumatta ja tuo valvominen on ihan asennekysymys eli kun lapasi on saatu niin se myös hoidetaan ja jos mahdollistaniin kerran kuussa lapsi hoitoon.

• mieti nyt
        akksfjkjkfjk kirjoitti:

Se on totta, että munasolut vanhenee. Joku puhui SUURESTA riskistä (n.40 v), onhan se riski, mutta tsekatkaapa nyt ensin niitä prosentteja...

Tuota piti kommentoida että joku 40v. ei enää jaksa. No, minä olen vain yksi ihminen joten en tiedä muiden puolesta mutta on kyllä kummaa puhetta! Itse olen melkein 40 nyt - en tosin aio lapsia hankkia enää, mutta ei valvominen tai jaksaminen mikään ongelma ole (lapsi nyt 4v). Olen aina tuota ihmetellyt, että eivätkö perusterveet ihmiset sitten pidä itsestään huolta jos nelikymppisenä jaksaminen on kortilla. Mielestäni TOSI pelottavaa. Naisilla ainakin olisi vielä n. 40 vuotta siinä elämää edessä ja nyt jo huonossa kunnossa?! No näemmä kannattaa pitää itsestään huolta. Olen liikunnallinen ja jaksan vaikka mitä, myös valvoa ;) Minua ei koskaan väsytä, oikeasti :) Ja olen aina hyvällä tuulella, harvemmin kiukuttaa. Toki harvemmin ihan hirmuisesti valvon yökausia, viikonloppuisin ehkä tai ylipäätään kun ei tarvitse aamulla aikaisin töihin lähteä.

Ei voi sanoa muuta kuin että hiukan harmittaa heidän puolesta, ketkä jo nelikymppisinä ovat väsyneitä jne. Omassa suvussa myös hyvinvoivia naisia, ihan mummoinakin, pyörällä tuolla menevät talvia myöden...

Mutta muistan kyllä edell. työpaikasta kuinka jo kolmikymppiset valittelivat kolotuksia ja "vanhuutta", en kyllä sanonut mitään mutta ajattelin ettei voi olla totta (olin silloin itse n.25).

Enkä nyt tarkoita niitä joille on iskenyt jokin sairaus, toki silloin jaksaminen on vähissä. Kirjoitan tosiaan ihan perusterveistä aikuisista.

Kuule olen neljän kanssa valvonut jo, vuosia siinä meni. En todellakaan enää jaksa öitäni valvoa vaikka olen 40 vuotias. Aion elää nyt omaa elämääni, en lasten, kunhan tuosta häipyvät itse kukainen omilleen.

Ja kyllä voin sanoa, ettei 40 vuotias hyväkuntoinen enää öitään jaksa valvoa, toipuminen yhdestäkin yöstä kestää pidempään kuin nuorena. Jos et sitä edes tiedä, on lapsia jotka syövät kahden tunnin välein ja on lapsia jotka todellakin huutavat koliikkiaan koko yön.

• ..

Biologisesti voi isäksi tai äidiksi tulla jopa kuolemansa jälkeen, pakastamalla sukusoluja. Mutta muuten mielipiteeni olisi sen kummemmin miettimättä 45v.

• ..

Niin ja vaikkei kysyttykään, niin aikaisin ikä 25v. Alle sen ovat vielä itsekin lapsia, ei ole hyvä että kakarat kasvattaa kakaroita.

• dgfgdfs
        .. kirjoitti:

Niin ja vaikkei kysyttykään, niin aikaisin ikä 25v. Alle sen ovat vielä itsekin lapsia, ei ole hyvä että kakarat kasvattaa kakaroita.

Mustavalkoisestippa ajattelet, toivottavasti et tee lapsia...

• että silleen
        .. kirjoitti:

Ensimmäinen lapseni syntyi kun olin 20-vuotias, seuraava sitten kun olin 24 ja seuraava parin vuoden päästä. Joo, ja tähän keskusteluun satuin tulemaan kun oli etusivulla. Olen todella tyytyväinen tähän ratkaisuun, nyt ei ole enää pieniä lapsia ja en ole vielä ikäloppu, lasten isän kanssa ollaan vieläkin yhdessä.

• 1+1=3 ?
        .. kirjoitti:

Olin 20 v. kun ensimmäinen lapsi syntyi ja 35 v. kuopuksen syntyessä. Tunsin itseni vanhaksi nuorimman syntyessä, enkä olisi enää vanhempana jaksanut pienten lasten kanssa. Ihan tavallisia työssäkäyviä perheellisiä aikuisia heistä on tullut. Jokainen tekee virheitä kasvattaessa lapsia, ei vain nuoret vanhemmat.

• jffjf

Mielestäni ennen 40 ikävuotta olisi hyvä saada jotain aikaiseksi. Siis tämä miehelle.

• dfghjkjhghj

Niin ja naiselle 35

• Lower class man

Luonnolle on sattunut jokin virhearvio kun unohti viedä mieheltäkin kyvyn jälkeläisten saamiseen säädyllisen ajan jälkeen. ATM:llähän puheet perheen perustamisesta on kuitenkin täysin itseä koskematonta teoriaa. ATM:ää ei yksikään nainen huoli edes yhden yön jutuksi saatikka lastensa isäksi.

• 4

20 - 30 välillä on aika hyvä ikähaarukka.

• mk

Itse kokemuksen omaavana en lapsia alle kolmikymppiselle suosittele tai sitten kun ei enää menojalkaa vipota ja jaksaa olla kotona illat perheen kansssa.

• nti-85
        mk kirjoitti:

Itse kokemuksen omaavana en lapsia alle kolmikymppiselle suosittele tai sitten kun ei enää menojalkaa vipota ja jaksaa olla kotona illat perheen kansssa.

Miksei alle 30 voisi viettää iltoja perheen kanssa?

• scheysch

Sanoisin, että 35-v iässä alkaa olla jo kiire ja 40-v täytettyään jo nallin lanka palaa...

Paljon riippuu naisen hedelmöityskyvystä. Jotkut pystyvät tulemaan luomuna raskaaksi vielä 43-44 -v iässä, mutta se alkaa olla jo harvinaisempaa. On aika tavallista, että jostakin 38-v iästä alkaen joutuu useinkin turvautumaan hedelmöityshoitoihin varsinkin, jos ei malta odottaa vuosikausia, että tärppääkö vai ei. Normaalia seksielämää harrastamalla pitäisi tulla raskaaksi vuodessa.

Miehen näkökulmasta ei ole niin kova kiire, mutta jotta ylipäätään ehtii sen lapsen kanssa viettää aikaa, niin minusta sama ikäraja koskee miehiäkin. Tuskin kukaan haluaa tapella murrosikäisen kanssa samaan aikaan, kun on itse jäämässä eläkkeelle ja pitäisi alkaa olla aikaa ottaa rennommin. Valitettavasti usein vanhat vanhemmat eivät muista itse lapsia ollensakaan, jolloin tulee turhia sukupolvien välisiä ristiriitoja. Pahinta lienee se, että nelikymppinen saattaa olla jo "sammaloitunut" omiin systeemeihinsä eikä oikein osaa muuttua yhtäkkiä perheenisäksi.

• tellanova

Juu ,, aatelkaa lapsia !! jos 40 tekee niin lapsi on murkku iässä häpeissään vanhoista vanhemmista !!! ja kun on 20 niin vanhemmat jo eläkkeellä,,,, aika naurettavaaa !!

• Tjaaah..

Naisella mielellään alle nelikymppisenä ja miehelläkin alle viisikymppisenä, ettei lapsella olisi ihan yli-ikäiset vanhemmat.

• mies37

Mielestäni 35 vuotta on se viimeinen hetki perustaa perhe. Minullakin oli haave perheen perustamisesta, mutta se meni jo kun tuli avoero. Pidän kovasti lapsista ja olen oppinut elämässä jo, että kaikkea ei voi saada. Pitää olla tyytyväinen siihen mitä on.

• Tyttönen_82

Mielestäni 35-vuotiaalla alkaa jo olla vähän kiire, 40-vuotiaana jo viimeiset hetket lähentelevät. Pakko sanoa, mutta niin omituisia tarinoita olen hedelmällisyydestä kuullut viime vuosina, kun kaverit ovat alkaneet lisääntyä, että asia tuntuu olevan melkein salatiedettä. Tuntuu siltä, että hedelmällisyys voi olla mitä vaan minkä ikäisellä vaan, ja ennenkaikkea, vaihdella samalla henkilölläkin kausiluonteisesti.

Omat vanhempani ovat olleet suht iäkkäitä kun olen syntynyt (ja olen siis ainoa lapsi), äitini täytti 36 pian syntymäni jälkeen. Äidin kaksi ystävätärtä tapasivat myös miehensä aika iäkkäinä ja molemmat naiset olivat 38 kun esikoiset syntyivät. Toinen sai 4 vuotta myöhemmin toisen lapsen. Kenelläkään ei ole vammaisia lapsia ja kaikkien raskaudetkin alkoivat "säädyllisesti" heti naimisiinmenon jälkeen ja lapset syntyivät vuosi häiden jälkeen.

Sitten taas tiedän 3 paria (kaikki alle kolmekymppisiä), joilla on raskausvaiheessa lapsella näkynyt kehitysvamma. Yhdellä on ollut yksi raskaus jossa lapsi (tai siis sikiö) oli vammainen ja raskaus keskeytettiin. Kahdella muulla on molemmilla ollut 2 raskautta jossa todettiin että tulevalla pienokaisella on kehitysvamma ja raskaudet keskeytettiin. Jotenkaan en jaksa uskoa, että tuo vammaisuus on ollut näissä tapauksissa iästä kiinni kun kyse on ollut kuitenkin nuorista, terveistä ihmisistä. Mietinkin, että voisiko olla niin että toisilla on suurempi "taipumus" saada vammaisia lapsia ja tämä riski nimenomaan kohoaa iän myötä...niin tai näin, välillä tuntuu että onnellakin on asian kanssa jotain tekemistä.

• Kerroooo

Missä jackarooooo onnnnn?

• Tapauskohtaista

Niin kaun kun on hedelmällinen, ja kokee jaksavansa hoitaa lapsiansa vielä seuraavat 20v. Jos on raihnainen ja väsynyt jo 30-40v, voi ikää olla liikaa, mutta jos on hyvässä kunnossa aikaa voi olla senkin jälkeen.

• :)))

Niinkauan kuin on hedelmällinen. Miehen ja naisen perhehän vaatii kaksi ihmistä, eikä sitä yksinään voi perustaa, siksi oikeahetki ei niinkään riipu iästä vaan sen oikean ihmisen löytämisestä. Vielä minä toivon löytäväni sen lapsettoman seinähullun naisen, jossa ei ole mitään tavallista.

• Tuu hakee mut.

Hei mä oon täällä!

• JSTS

Minä tein toisnpäin, riluttelin 40 asti ja menin naimisiin sekä tehtailin parit lapset,sitten muutto toiselle paikkakunnlle ,talo ja ero. Nyt nautiskelen omasta vapaasta rauhasta ja tapaan lapsia säännöllisesti ja olenkin heille tärkeä.Nyt vasta 50 suunnittelen asunnon ostoa että olis eläkkeelle jäädessä velaton kämppä.
      Olen tietoisen valinnan aikoinaan tehnyt ja olen tyytyväinen ratkaisuuni.

• voi video joitakin

Olet siis tyytyväinen etävanhempi? Oliskohan voinut panostaa siihen parisuhteeseen ja olla oikea läsnä oleva vanhempi? Entä jos puolisosi haluaisi samaa kuin sinä? Pistäisittekö lapset adoptioon vai koulukotiin, kun kumpikin haluaa van viettää ikiomaa laatuaikaa?

• 220
        voi video joitakin kirjoitti:

Olet siis tyytyväinen etävanhempi? Oliskohan voinut panostaa siihen parisuhteeseen ja olla oikea läsnä oleva vanhempi? Entä jos puolisosi haluaisi samaa kuin sinä? Pistäisittekö lapset adoptioon vai koulukotiin, kun kumpikin haluaa van viettää ikiomaa laatuaikaa?

Olen myöskin sitä mieltä, ettei silloin pidä hankkia lapsia ollenkaan, jos tuo etävanhemmuus on "se juttu". Perhe pitäisi perustaa lapsi-näkökulmasta, ja vanhempien tulisi oikeasti haluta olla lähivanhempia lapsilleen.

• ....................

Mulla oli semmoinen "taskukokoinen" avokki silloin aikoinaan hän oli 24v. kun minä olin 18 juuri täyttänyt. Ihana ihminen, harmi että menetin myös hänen ystävyyden.

• Älkää hätäilkö

Ei perhettä ole mikään pakko perustaa kun voi seurustella ja silti rakastaa toista aidosti. Mikä ihmeen trendi tämä perheen perustus ja taas oikein on? En käsitä tätä nyky-yhteiskuntaa kun aina pitää elää ja tehdä kuin muut tekevät.

Ajatelkaa omilla aivoilla ja unohtakaa kaikenmaan esimerkit.
      Itse olen vain seurustellut kohta jo yli 20 vuotta ja seuraava etappi on avoliitto, kunhan aika on siihen kypsä. Mitään hosumista ei ihmissuhteissa kannata harrastaa. Pitää vain antaa toisillenne reilusti aikaa. Se on kaiken aa ja oo.

• Kukin tavallaan

Naiselle on annettu kyky hedelmöittyä pitkän aikaa. 43-vuotiaanakin nainen saa vielä lapsia, tosin menneisyydessä niitä saattoi tulla tasaiseen tahtiin jopa 9, jos ei enemmänkin.

Itse olen 32 eikä mikään kiire vielä. Ehkä tässä parin vuoden sisällä aletaan lasta yrittämään jos tärppää. 35-vuotiaana suunnittelen jo olevani äiti tai vähintäänkin raskaana.

Mutta... Lapsia ei tehdä, vaan ne saadaan.

• 9+2

Hienoa,
        lapsia ei voi tehdä.
        Lapset ovat vain laina taivaasta.
        Lue Gibranin runo aiheesta: Sinun lapsesi....

• mummo tahtomattaan

Kuka saa, kuka ei. Nimittäin lapsia 43-vuotiaana. Itselläni vaihdevuodet alkoivat 42-vuotiaana, mikä merkitsee sitä, että 39 olisi ollut jo itselleni mahdoton lapsentekoikä. Tällä palstalla kaikki tuntuvat tietävän etukäteen oman hedelmällisen ikäni. Ainakin minulle kuukautisten loppuminen ja kuumat aallot tulivat ilman sen kummempia etiäisiä tai auroja.

• näin ainakin

parempi on rillutella nuorena ja olla vanhempi vanhana kuin toisinpäin...

• hjhjhjhjf

Naiselle ihan luonnostaan ne ajat, jolloin vielä ovuloi eli vaihdevuosia ei vielä ole. Jos lapsia haluaa, en suosittele tosin odottelemaan viimeisiin hetkiin asti. Miehelle nyt biologisesti on mahdollista vanhempanakin päästä isäksi, mutta ehkä se olisi ihan hyvässä synkassa tuon naisen biologisen iän kanssa eli viimeistään viiskymppisenä, jos puhutaan ihan viimeisistä hetkistä. Lasta voi ahdistaa se, että oma vanhempi on eläkeiässä ja pelko siitä, että äiti tai isä kuolee ei ole kovin mukavaa.

• Ja ne riskit sitten?

Kannattaa pitää mielessä myös kaikki ne riskit, joita ikä tuo mukanaan, jos suunnittelee lasta varttuneempana. Raskauskomplikaatiot, lapsen terveys ja erilaiset kehityshäiriöt, joiden esiintyvyys kasvaa todistetusti iän myötä . Täytyy olla TODELLA hyvässä kunnossa, että jaksaa 40/50 vuotiaana sairaan lapsen kanssa. Riskit eivät johdu pelkästään naisen korkeammasta iästä, vaan esimerkkiksi laspen autismi riski on suurempi ikääntyvien isien lapsilla. Kyllä ne lapset kannattaa nuorena tehdä, jos siihen on vain mahdollisuus.

• 35

totta mutta käytäntö osoittaa toista kun tunnen joitakin joilla on ollut vanhemmat vanhemmat. useimmat heistä on fiksumpia ja selvästi onnellisempiaki! erityisen nuorille syntyneillä nyt on kaikenlaista ongelmaa kun esim. vanhemmat kadehtii jos lapset viettää onnellista ja villiä nuoruutta. itse kun jääneet sitä vaille!

• 14+4

Ihminen on suunniteltu lisääntymään nuorena.
        Vanhemmilla, yli 35v, vaikeuksia sikiämisessä sekä suurempi riski saada esim. down- tai muita kehitysvammaisia lapsia.

• EI EPÄILYSTÄKÄÄN!!!

No vähän ennen kuin alkaisit kirjoitella tänne!

• Liian nuoria vanhempia sekä liian hyvätuloisia suhteessa tekoihinsa mitään muuta kuluttavia tuhoa tekeviä luonnonvaroja törsääviä
      ihmisiä on jo ihan liikaa tällä planeetalla ja kaiken kokeneita vanhuksia ei oikein
      jakseta arvostaa mutta luonto ei ole mikään börs taikka velkavippisasuntolainapankki fyrkat välistävetävien paratiisi.
      Luomakunta kyllä kostaa kaikille ihmisille heidän pahat tekonsa lopulta.
      Ahneella on pahempi loppu kun Ahmed Ahneella vaikka hän tahtoisi
      kalifikiksi kalifin työpaikalle.
      Korjaan siis onneks en oo sukua moiselle rättihuvudille.

• JK

VIMEISTÄÄNN KOLMIKYMMPISENÄ

• Lainsäätäjä

Lailla pitäisi määrätä nämäkin asiat. Naisilla alaikärja ehdoton 23 vuotta ja miehillä alaikäraja ehdoton 25 vuotta.
        Naisilla yläikäraja 42 vuotta viimeisen tekoon ja miehillä ehdoton yläikäraja 50 vuotta. Nämä lakiin ja hommat alkaa skulata!

• miu mau!
        Lainsäätäjä kirjoitti:

Lailla pitäisi määrätä nämäkin asiat. Naisilla alaikärja ehdoton 23 vuotta ja miehillä alaikäraja ehdoton 25 vuotta.
        Naisilla yläikäraja 42 vuotta viimeisen tekoon ja miehillä ehdoton yläikäraja 50 vuotta. Nämä lakiin ja hommat alkaa skulata!

kuten kiinassa

• nti-85
        Lainsäätäjä kirjoitti:

Alaikärajat?? Naurettavaa....

• Kaunis Disa

Nuorina naimisiin menneet ja lapsia tehneet on nykyään sinkkuja ja jo 3. tai 4. kierroksella. Elämä on muutakin kuin raskausaikaa ja vaippojen vaihtoa!

• LoveJoy-70

Isoisäni antoi elämänohjeen: "nauti elämästäsi 45-vuotiaaksi ja nai sitten nuorin ja kaunein neito jonka kanssa teet lapset". Niin hyvä ohje ollut että päätin toteuttaa, olen nyt 41-vuotias, elämää tullut nähtyä, eri maissa ja maanosissa asuttua, talous kestävällä pohjalla, voisin jo olla eläkkeellä ja nyt olisi aikaa lapsille ja parisuhteelle. Ennen kauniit naiset olivat vain "kulutustavaraa".

• LoveJoy-70

Tosin nyt ottaisinkin 18-20 -vuotiaan thaivaimon tai samanikäisen ranskattaren. He arvostavat miehiään toisin kuin esimerkiksi suomalaiset kanssasisarensa jotka ovat vain perintöä vailla ja muutenkin hankalia. Nauttikaa miehet koko elämän kaari!

• Asian-Queen
        LoveJoy-70 kirjoitti:

Tosin nyt ottaisinkin 18-20 -vuotiaan thaivaimon tai samanikäisen ranskattaren. He arvostavat miehiään toisin kuin esimerkiksi suomalaiset kanssasisarensa jotka ovat vain perintöä vailla ja muutenkin hankalia. Nauttikaa miehet koko elämän kaari!

Kiitos vinkistä! Aionkin vahvistaa suhteeni Thai-kaunottareeni mutta vain thaimaasa joten hän ei pääse perimään Suomalaista omaisuuttani. Näin sen pitääkin mennä ja tässä 41-vuotias nuortuu silmissä kun on 18-vuotias rakas ja niin syntisen kaunis !!

• Kultaseppä
        Asian-Queen kirjoitti:

Kiitos vinkistä! Aionkin vahvistaa suhteeni Thai-kaunottareeni mutta vain thaimaasa joten hän ei pääse perimään Suomalaista omaisuuttani. Näin sen pitääkin mennä ja tässä 41-vuotias nuortuu silmissä kun on 18-vuotias rakas ja niin syntisen kaunis !!

Mulla kans 18-vuotias Thai-kaunotar mutta hän ei pääse mun suomiomaisuuteeni mitenkään. Tuntuu jopa että hän rakastui muhun eikä rahoihini..

• lucculac

Hyi helvata mitä puhetta aikuisilta ihmisiltä. Voipi olla että et pääse elämään edes tuota suunniteltua elääs, koska Luojan käsissä kaikki asiat ovat. Me emme tiedä askeliamme, päiviemme pituutta jne. Rakkaus elämässä on tärkeintä koko luomakuntaa kohtaan, johon kuuluu kaikki eläimet, ihmiset ,taivas ,maa, ihan kaikki minkä Luojamme lahjaksemme on antanut. Älä pidä naista minään tavarana, naisten asema on onneksi joissakin maissa parantunut, niin että ei tarvitse olla miesten armoilla, joka pitäisi saada myös muihin maihin. Olet lukenut varmaan lehdistä kuinka huonosti naisia pidetään monissa maanosissa, sellaisen naisen sinäkin haluat itsellesi joka palvoo vain sinua, olet sairas, menee lääkäriin, ennenkuin tuhoat sen perheen jota havittelet.

• Yualle

30, definitely!

Eräät 30 luokanopettajanaiset ovat tästä jo auttamattomasti myöhässä...=)

• Opet on ihan jees

Jotain vikaa luokanopettajissako? Älä viitsi, edes vitsillä. Hehän kuitenkin kaitsevat kaikkien muiden kersoja vuosia, joten ei ihme, jos ei haluta enää hankkia omia "kullanmuruja" iltojen iloksi...

• tsemppi

Tämähän on hyvin intiimi kysymys. Ei elämä mene aina käsikirjoituksen mukaan. Se, että joku löytää oman kullan myöhemmin, ei ole välttämättä mikään huono asia, koska silloin jo itselläänkin elämänkokemusta kasvatustyöhön. Kuinka moni parikymppinen ajattelee muuta kuin tekoripsiä tai bailaamista? Eikä kaikki vanhempien äitien lapset ole vammaisia.

Suosittelen kuitenkin aloittamaan aika pian yrittämisen. Kukaan ei etukäteen voi tietää, tuletko raskaaksi heti vai vasta hoitojen jälkeen. Varsinkin, kun et ole ennen synnyttänyt.

• 34

HEIPPA! olen tässä elämäni varrella mietiskelly KO asiaa ,ja tullut tämmöiseen ikään kun kolmekymmentäkolme??? tämä on vaan minun mielipide? HERRA N:59

• fs54345543232

Omasta mielestäni pitäisi jokaiselle asettaa raja.

Eli vain 25-40v ihmiset saavat tehdä lapsia LUOMUNA. Kaikki muu kiellettäisiin lailla.

• kalikali

Eiköhän sen tiedä jokainen itse parhaiten. Typeriä kysymyksiä.

• cattityttö71

Mulle oli hyvä ikä perustaa perhe 20 v kera lasten. Kaks lasta syntyi peräkkäin. Oli tarkotus, että enempää en lisäänny. Olin lasten isän kanssa 15 vuotiaasta 25 vuotiaaksi asti ja erottiin.
      Sitten aloin seurutella uuden miehen kanssa ja vauvakuumehan se tuli. 27 vuotiaana sain vauvan ja tuntui, että vielä kaveri tälle jossain vaiheessa. Meni kuus vuotta ja sain neljännen lapsen. Lapsiluku oli täysi ja ikääkin jo 33 vuotta. Olin aina pitänyt ehdottomana rajana 30 vuotta lisääntymiselle.

Kuinkas kävikään.. Olen nyt 40 vuotta ja vauva syntyy piakkoin. Mihin ihmeessä tässä näin kävi? Ja en pidä itseäni vieläkään liian vanhana saamaan vauvan :D Ja jopa raskauduin heti, kun luovuin ehkäisystä.

Eli hyvä ikä perustaa perhe ja saada lapsia on aika pitkällä janalla. Ja löytyy jokaiselta itseltään. Suosituksiahan nyt voi aina antaa.

• letslisääntyä

Missä näitä vauvakuumeisia naisia? Itse haluaisin kuumeisesti lapsen mutta ikää jo on sanotaanko viini iässä.

• mw.,-.,-.,-.,

Näin meillä vaimon kanssa ajatukset:

Nuorena lapsia, että vanhana on aikaa itselle ennen eläköitymistä, toisinsanoen nelikymppisinä voimme hyväkuntoisina matkailla ulkomailla jne.
      Nyt kolkyt lasissa ja kymmenen vuoden päästä "helpottaa"

• vanhuuden eloa

Niinpä, lomailla voi, kunhan kasvattaa jälkikasvunsa niin, etteivät oleta isovanhempien toimivan yhtä mittaa lapsenvahteina. Oleellista on nimenomaan elää uutta vaihetta elämässä, kun lapset ovat lähteneet maailmalle ja siihen elämään kuuluu lastehoito vain satunnaisesti.... ei päätoimisesti.

• ajattelemisen aihett

Minusta ikää parempi kysymys olisi, että kuka on sopiva ihminen vanhemmaksi. On monia yli 40-vuotiaita hyviä vanhempia ja "hyvässä hedelmöitysiässä" olevia 20-35-vuotiaita huonoja vanhempia. Ihmiset ovat erilaisia. Joku pitää itsestään huolta vanhempanakin. Toiset "rappeutuu" jo heti nuorena. Joku kypsyy vanhemmuuteen nopeammin, kuin toiset. Tämä on jo kaluttu luu, tämä ikäkysymys.

• phumba

Me saimme lapsen minun ollessa 40 ja vaimon 38. Lapsen saanti siinä iässä oli vaimolle aika koettelemus, terveys kuralla sen jälkeen. Minua se on tavallaan "nuorentanut" mutta sressaavaa on ollut kun joutuu tekemään kaikki huushollityöt.

Jos ette ole täysin varmoja ett kestätte fyysisesti olla vanhempia 40-50 vuotiaina niin hankkikaa lapsenne aikaisemin tai älkää hankkiko ollenkaan. Välillä tuntuu että se vaihtoehto ei ollenkaan olisi ollut parempi.

• Hyvä miettiä

Hyvä miettiä myös minkä ikäisenä murrosikäisten lasten kanssa vielä toimeen, kun se nornaalistikin on aika vaikeata. Olen kuullut, että lapset eivät kehdanneeet tuoda enää koulutoveritaan kylään, kun nämä luulivat vanhempiaan isovanhemmiksi ja tämän jälkeen alkoivat hävetä vanhempiaan.

• muksu 8v nyt ZzZ

18v. Olin, enkä todellakaan synnytyksen jälkeen seuraavaan vuoteen nähny virkeetä pvää. Yökukkuilua/heräilyjä siihen asti ku meni kouluun.

• TämäonFAKTAA

Iän vaikutus hedelmällisyyteen

Hedelmällisyys alkaa naisilla heikentyä jo 30 ikävuoden jälkeen. Väestöissä, joissa ehkäisyä ei käytetä, lapsettomaksi jäämisen riski on yli 60 %, jos ikä naimisiin mennessä on yli 40 vuotta (3). Ikään liittyvään hedelmällisyyden huonontumiseen vaikuttaa hedelmöittymisen pienentyneen todennäköisyyden lisäksi suurentunut keskenmenoriski. Vähintään puolet 40-45-vuotiaiden ja yli 90 % 45 vuotta täyttäneiden raskauksista päättyy keskenmenoon (4). Väestön tietoisuus iän vaikutuksesta hedelmällisyyden heikkenemiseen ja keskenmenojen lisääntymiseen on kuitenkin vajavainen (5). Myös tieto hedelmällisyyshoidoista voi luoda väärän mielikuvan lääketieteen mahdollisuuksista. Hedelmöityshoidoilla voidaan kompensoida korkeintaan 30-50 % ikään liittyvästä hedelmällisyyden vähenemisestä (6).

Iän vaikutus kromosomipoikkeavuuksien esiintymiseen

Arviolta kaksi kolmasosaa keskenmenoista johtuu kromosomipoikkeavuuksista, ja naiset tuntevat ikään liittyvän suurentuneen riskin hyvin. Downin oireyhtymän riski 40-vuotiaalla naisella on 1:60 ensimmäisen raskauskolmanneksen lopussa, jolloin sikiöseulonnat ja diagnostiset tutkimukset ovat ajankohtaisia. Täysiaikaisessa raskaudessa riski on 1:100 (7). Vastaavat luvut 45-vuotiaalla naisella ovat 1:15 ja 1:30. Myös muiden trisomioiden (13- ja 18-trisomiat) riski kasvaa iän myötä. Yhdysvalloista on raportoitu syntyneiden Downin oireyhtymää sairastavien lasten määrän kolminkertaistuneen 1980-luvulta lähtien synnyttäjien ikääntyessä (8).

Iän vaikutus raskauden kulkuun

Yli 40-vuotiaiden naisten raskauksiin näyttäisi tutkimusten mukaan liittyvän lähes kaikkien komplikaatioiden lisääntynyt riski (taulukko 3). Tosiasiassa ikä on jatkuva muuttuja, eikä mitään kynnysarvoa ole. Ruotsalaisessa syntymärekisteritutkimuksessa todettiin ennenaikaisen synnytyksen riskin ennen 37. raskausviikkoa lisääntyvän yli 40-vuotiailla 1,5-kertaiseksi (taustatekijöin vakioitu AOR, 95 %:n LV 1,5-1,9) ja yli 45-vuotiailla 1,6-kertaiseksi (AOR, 95 %:n LV 1,3-2,0) verrattaessa 20-29-vuotiaisiin (10). Vaikean pre-eklampsian riski oli vastaavasti 1,3-kertainen (95 %:n LV 1,2-1,4) ja 1,6-kertainen (95 %:n LV 1,0-2,6). Ikä säilyi itsenäisenä riskitekijänä senkin jälkeen, kun ensisynnyttäjyys, tupakointi, monisikiöisyys ja raskauden kannalta merkittävät perussairaudet vakioitiin. Lievän pre-eklampsian riski näytti yllättäen pienenevän. Kirjoittajat arvelivat tämän johtuvan lievien komplikaatioiden aliraportoinnista.

Yksi harvoista prospektiivisista tutkimuksista iän vaikutuksesta raskauden kulkuun on yhdysvaltalainen monikeskustutkimus, johon otettiin mukaan ainoastaan yksisikiöiset raskaudet 10.- 14. raskausviikolta lähtien (11). Tutkittavista 4 % oli yli 40-vuotiaita. Alle 35-vuotiaisiin naisiin verrattuna ikä oli itsenäinen raskausdiabeteksen (AOR 2,4), etisen istukan (AOR 2,8) ja istukan ennenaikaisen irtoamisen (AOR 2,3) riskitekijä yli 40-vuotiailla naisilla. Sen sijaan verenpaineen nousun riski raskauden aikana (AOR 1,0, 95 %:n LV 0,8-1,4) ja pre-eklampsian riski (AOR 1,1, 95 %:n LV 0,7-1,6) eivät tässä tutkimuksessa lisääntyneet merkittävästi iän myötä. Kirjoittajat katsoivat tämän selittyvän siitä, että merkittävät näihin komplikaatioihin vaikuttavat tekijät, kuten aikaisemmat synnytykset, krooninen verenpainetauti ja koeputkihedelmöityshoidot, pystyttiin vakioimaan. Tietoa luovutettujen munasolujen käytöstä ei ollut saatavilla, eikä mitään johtopäätöstä näihin raskauksiin liittyvistä riskeistä voitu tehdä. Iän vaikutusta selvitettäessä ei kuitenkaan ole järkevää vakioida niitä mekanismeja, joiden kautta vaikutus syntyy.

THL:n Lääke ja raskaus -tutkimusaineiston perusteella lähes 10 %:lla suomalaisista yli 40-vuotiaista synnyttäjistä on jokin erityiskorvaukseen oikeuttava perussairaus (12). Vuoden 2008 syntymärekisterin perusteella 3,8 % yli 40-vuotiaista synnyttäjistä sairasti kroonista verenpainetautia (2). Verenpaineen nousu raskausaikana tai pre-eklampsia todettiin 6,8 %:lta yli 40-vuotiaista, mikä oli lähes 40 % enemmän kuin 20-29-vuotiailla. Tyypin 2 diabetesta sairasti vain 0,4 % yli 40-vuotiaista, mikä lienee aliarvio joko sairauden toteamisen tai Syntymärekisteriin kirjaamisen puutteen vuoksi. Glukoosirasituskoe, joka Käypä hoito -suosituksen mukaan tulee tehdä kaikille yli 40-vuotiaille viimeistään 24. raskausviikolla, oli epänormaali 20 %:lla ja insuliinihoito aloitettiin 5 %:lle yli 40-vuotiaista odottavista äideistä. Raskausdiabeteksen esiintyvyys oli lähes kolminkertainen 20-39-vuotiaiden vastaaviin lukuihin nähden. Diagnoosin ja hoidon viivästyminen ovat tavallisia ongelmia, ja hyvään hoitotasapainoon päästään raskauden kannalta liian myöhään.

Lähde: Hedelmällisyys. Lääkärin tietokanta. Terveysportti 2012.

• hmm.

Ei lapsia ole pakko aina tehdä. Minusta mies ja nainen sopivat yhteen muutenkin.

• hyi yh:t

parempi on rillutella nuorena ja olla vanhempi vanhana kuin toisinpäin...

• yllä päällä alla

Parempi rillutella nuorena niin arvo nousee. Vanhana ei arvo nouse koska sitä sanotaan jakamiseksi. Vanhana täytyy olla kaiken osaava. Perhe perustetaan ennen kuin täyttää neljäkymmentä jos mielii lapsia tehdä.

• vanhenijo

Mut munasolut vanheneeeeeee

• sad-but-so-true

Elämän karu kaari on sellainen että vain nuorena ihastutaan, rakastutaan ja tehdään lapset. Tai jos. Ei ole mitään muuta ohjetta. Ellei niin käynyt tässä elämässä niin ehkä seuraavassa.

Vain perheelliset ovat ansainneet elämän, muut ovat tur-hakkeita.

• Eräkettu

No miehelle siinä nelikymppisenä...

Lapset ja lahna tappaa poikamies-paratiisin.

• atännä

Aloituksen vaatimissa rajoissa alle parikymppisenä.

Noin niin kuin muuten mun mielestäni jokainen saa perustella sellaisia perheitä kun haluaa ja missä iässä tahansa, itsepähän sen parhaiten tietävät. Mitäs se muille kuuluu.

• atännä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1576
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1546
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1348
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1252
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      175
      1096
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1047
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      311
      1040
    10. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1036
    Aihe