Kurdien kulttuuri

slaw

Millaisia kompastuskiviä olette kohdanneet suomi-kurdi suhteissa? Onko kurdikulttuurissa jotakin negatiivista joka vaikuttaa suhteeseenne? Kuinka puolisosi muu perhe sinuun suhtautuu?

Kyselen sillä itselläni on naimisiinmeno lähellä, ja kokemuksia muilta siis kaipailen.

Rakastan kurdiruokaa mutta epäonnekseni en sitä osaa tehdä :) Olisikin mukavaa oppia edes jokin ruokalaji joten jos jollakin siellä on reseptejä pöytälaatikossa niin ottaisin vastaan mielelläni :)

64

4816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • offtopic?

      täällä on jo monta (liikaakin) keskusteluja kurdimiehistä ja kurdikulttuurista, googlella voit etsiä reseptejä

      • ajate........

        Ihmisellä on vain yksi elämä kannattako tuhtata se paskaan .


      • kurdin vaimo
        ajate........ kirjoitti:

        Ihmisellä on vain yksi elämä kannattako tuhtata se paskaan .

        On yksi elämä kyllä, mutta aika moneen paskaan (suomalaiseen ukkoon) olen elämääni jo parikymmentä vuotta tuhlannut, joten nyt on onnen aika.


      • ei suomi ei ei ei ei
        ajate........ kirjoitti:

        Ihmisellä on vain yksi elämä kannattako tuhtata se paskaan .

        ajate....ihmisellä tosiaan on yksi elämä siis miksi sitä tuhlata suomalaiseen mieheen jolta ei voi koskaan saada harvemmin yhtään mitään?
        tunteellisesti ja sydämmestä köyhältä ihmiseltä siis

        katsokaamme siis tunne rikkaita ihmisiä eikä mitään äidin pulla poikia jotka ovat saanut kaiken hopea tarjottimelta ovat ylpeitä ja pöyhkeitä luullen olevansa parempia kuin muut ihmiset maapallolla!


      • ei ei ei
        ei suomi ei ei ei ei kirjoitti:

        ajate....ihmisellä tosiaan on yksi elämä siis miksi sitä tuhlata suomalaiseen mieheen jolta ei voi koskaan saada harvemmin yhtään mitään?
        tunteellisesti ja sydämmestä köyhältä ihmiseltä siis

        katsokaamme siis tunne rikkaita ihmisiä eikä mitään äidin pulla poikia jotka ovat saanut kaiken hopea tarjottimelta ovat ylpeitä ja pöyhkeitä luullen olevansa parempia kuin muut ihmiset maapallolla!

        Kannattaa ehkä hiukan petrata oikeinkirjoitustaitoa.


      • Anonyymi
        ei suomi ei ei ei ei kirjoitti:

        ajate....ihmisellä tosiaan on yksi elämä siis miksi sitä tuhlata suomalaiseen mieheen jolta ei voi koskaan saada harvemmin yhtään mitään?
        tunteellisesti ja sydämmestä köyhältä ihmiseltä siis

        katsokaamme siis tunne rikkaita ihmisiä eikä mitään äidin pulla poikia jotka ovat saanut kaiken hopea tarjottimelta ovat ylpeitä ja pöyhkeitä luullen olevansa parempia kuin muut ihmiset maapallolla!

        Minullakin kurdistanista mies. Vertaan entiseen mieheeni,joka suomalainen. Tämä nykyinen ei juo. Suomalainen joi ja kännissä haukkui ja muutenkin. Koskaan ei mistään kehunut. Kurdimieheni kehuu. Hän myös töissä paljon,tienaa ja elättää perhettämme. No entinen mieheni vältteli töitä, eleli hiukan jopa siivelläni,aina persauki. Että tämmöstä. Väkivaltaa tai mustasukkaisuutta en ole kokenut kurdin kanssa. REPIKÄÄ SIITÄ.


    • ...pöh

      Meillä ainakin mies on varsin konservatiivinen... Jos ei ole tottunut miestä palvelemaan, siinä voisi ensimmäiset kompastuskivet löytyä. Joskus olen saanut huomautuksia, että miksi en ole ovella häntä vastassa kun hän tulee kotiin (huom joskus yölläkin.). Tämä käytäntö taitaa olla kotiseudulla normaalia. Miehen perhe on hyväksynyt minut, toisin kuin oma perheeni. Eivät kai tykkää kun mies juoksuttaa hakemaan teetä tuon tuostakin :).

      • ai jaa...

        Samoilta seuduilta mies mutta kyllä hän on se joka teen ja kahvin laittaa ja tarjoaa. Enkä kyllä koskaan ole ovella vastassa.


      • diipadaapa
        ai jaa... kirjoitti:

        Samoilta seuduilta mies mutta kyllä hän on se joka teen ja kahvin laittaa ja tarjoaa. Enkä kyllä koskaan ole ovella vastassa.

        Ukoissa on kusettajia, kunhan löytyy se tarpeeksi typerä nainen, joka suostuu kusetettavaksi.


    • Tässäkö tämä nyt oli

      Itse olen seurustellut kurdimieheni kanssa reilut puolitoista vuotta. Olemme myös asuneet yhdessä (käytännössä) ihan alusta asti, eli luulen tuntevani hänet aikas hyvin jo tässä vaiheessa. Silti pieniä yllätyksiä tulee aina välillä...

      Mieheni ei esimerkiksi halua naimisiin virallisesti, ei maistraatissa eikä moskeijassa. Maistraatin paperit ei merkitse hänelle mitään (ei, vaikka pysyvää oleskelulupaa ei vielä ole) eikä moskeijassa halua vihille koska en ole muslimi ja olen suoraan sanonut että minusta ei muslimia koskaan tulekaan. Ei sen enempää kuin että alkoholiin ja sianlihaan voin olla koskematta.

      Mies uskottelee itselleen ja suvulleen, että olemme jo naimisissa, koska hänen mielestään se on sama asia kun hänen perheensä tietää minusta, minun perheeni hänestä, ja asumme ja elämme yhdessä kuin aviopari. Mies itse ei harjoita uskontoaan käytännössä, mutta puhuu Jumalasta ja uskonasioista oikeastaan päivittäin tavalla tai toisella. Ei silti kontrolloi, vahdi tai määrää minua oikeastaan ollenkaan. Terveesti on mustasukkainen siinä missä minäkin ja suhteemme on ollut hyvä ja luottamuksellinen alusta asti. Olemme molemmat koti-ihmisiä, emme käy ulkona, olemme yhdessä koko sen ajan mitä työt ei pidä meitä erillään.

      Olen tähän asti ollut siinä uskossa ja luulossa, että tämä rakkaustarina on tähtiin kirjoitettu, ja että tämän miehen kanssa vietän lopun elämäni. Nyt kuitenkin mies on alkanut korostaa islaminuskon tärkeyttä, sitä että häntä häiritsee etten omaksu islamia ja etten ole valmis muuttamaan hänen kanssaan Irakiin jossain vaiheessa (lopullisesti).

      Tämä mies on kuitenkin jättänyt kurdivaimonsa vuokseni, uhmannut sukuaan ja perinteitään voidakseen olla kanssani, vaihtanut kaupunkia voidakseen elää kanssani, perustellut perheelleen miksi valitsi suomalaisen vaimon kurdivaimonsa sijaan, ja monin eri tavoin näyttänyt ja todistanut että haluaa olla kanssani vaikka olisi mikä. Miten ihmeessä uskontoasiat voi tässä vaiheessa lyödä kiilaa väliimme?? Mies on todella pettynyt ja loukkaantunut viimeaikaisten keskustelujemme (riitojemme) jälkeen, kun olen sanonut suoraan etten koskaan tule omaksumaan mitään uskontoa sillä tavalla että noudattaisin sääntöjä tuosta vain. Olen sanonut, että islam on niin täynnä ahdistavia sääntöjä ja kieltoja, etten tule koskaan hyväksymään niitä. Ja että kun hän ei itsekään noudata sääntöjä eikä harjoita uskontoaan, niin mikä hän on minua käännyttämään ja painostamaan!

      Päivä kerrallaan ilmeisesti mennään tästä eteenpäin. Pakko on valmistautua siihen että mies nostaa kytkintä jossain vaiheessa, olkoon syy tai tekosyy uskonto tai mikä hyvänsä. Minä en haluaisi hänestä luopua, en osaa edes kuvitella elämää ilman häntä. Hänkin on tähän asti sanonut että on muuttanut koko elämänsä ja riskeerannut välit perheeseen vuokseni, mutta ilmeisesti tunteet voi muuttua...

      • turkikurdi puolisona

        Hei, tekstisi oli hyvin pitkälti kuin omia ajatuksiani. Olisi mukavaa jakaa ajatuksia. Mitenhän saisin sinuun yhteyden?


      • T. Kurdin puoliso

        Asian vierestä... Muslimithan eivät vihkiydy moskeijassa ja toisekseen Koraani antaa luvan muslimimiehen mennä naimisiin kristityn naisen kanssa.

        Itse olen vihkiytynyt maistraatissa sekä imaami tuli meidät kotiin vihkimään.

        Sitä vaan että taitaa miehelläsi olla muut motiivit olla menemättä naimisiin kuin uskonto.


      • häkkieläin

        Kirjoituksesi kosketti minua. Kirjoitin tuonne avoliitto osioon nimimerkillä häkkieläin. Minkä ikäinen olet? Olisi kiva joskus vaihtaa ajatuksia tai kokemuksia ja saada näin voimia, koska minäkin elän tällä hetkellä päivä kerrallaan. Avopuolisoni tulee samoilta alueilta eikä hänkään ole aikeissa naimisiin kanssani mutta on antanut uskoa, että haluaa jakaa elämän kanssani. Joskus aikoinaan hän sanoi, ettei ole elämässään rakastanut ketään ennen minua, mutta ei hän ole enää pitkiin aikoihin puhunut rakkaudesta. Minä myöskään en ole valmis uskonnon vaihtoon, eikä hän ole enää sitä kysellyt, joskus alussa kyseli.


      • häkkieläin
        häkkieläin kirjoitti:

        Kirjoituksesi kosketti minua. Kirjoitin tuonne avoliitto osioon nimimerkillä häkkieläin. Minkä ikäinen olet? Olisi kiva joskus vaihtaa ajatuksia tai kokemuksia ja saada näin voimia, koska minäkin elän tällä hetkellä päivä kerrallaan. Avopuolisoni tulee samoilta alueilta eikä hänkään ole aikeissa naimisiin kanssani mutta on antanut uskoa, että haluaa jakaa elämän kanssani. Joskus aikoinaan hän sanoi, ettei ole elämässään rakastanut ketään ennen minua, mutta ei hän ole enää pitkiin aikoihin puhunut rakkaudesta. Minä myöskään en ole valmis uskonnon vaihtoon, eikä hän ole enää sitä kysellyt, joskus alussa kyseli.

        Tai voin vaihtaa ajatuksia myös sinun turkkikurdi puolisona kanssa, jos haluat. Onko mitään nimetöntä sähköpostia, johon voisin kirjoittaa?


      • kurdi minullakin
        häkkieläin kirjoitti:

        Kirjoituksesi kosketti minua. Kirjoitin tuonne avoliitto osioon nimimerkillä häkkieläin. Minkä ikäinen olet? Olisi kiva joskus vaihtaa ajatuksia tai kokemuksia ja saada näin voimia, koska minäkin elän tällä hetkellä päivä kerrallaan. Avopuolisoni tulee samoilta alueilta eikä hänkään ole aikeissa naimisiin kanssani mutta on antanut uskoa, että haluaa jakaa elämän kanssani. Joskus aikoinaan hän sanoi, ettei ole elämässään rakastanut ketään ennen minua, mutta ei hän ole enää pitkiin aikoihin puhunut rakkaudesta. Minä myöskään en ole valmis uskonnon vaihtoon, eikä hän ole enää sitä kysellyt, joskus alussa kyseli.

        hei nimimerkit "häkkieläin" ja "Tässäkö tämä nyt oli".
        Voi olla, että olen väärässä ajatuksineni, mutta oletteko keskustelleet miestenne kanssa rahasta?
        Tuo avioliitosta kieltäytyminen voisi johtua myös rahasta. Kurdikulttuuriin kuuluu, että mies ostaa vaimolleen kultaa ja lahjoja avioliittoon mentäessä.
        Heillä on myös tapana juhlia kunnolla häitä, eli syödään hyvin ja kestitään suku ystävät.
        Voi olla, että sinä (te) nasena olette sanoneet, että ette tarvitse kultaa, koruja ja lahjoja, mutta miehelle voisi olla suuri häpeä suvun edessä ellei ole ostanut sinulle niitä.
        Eräs irakin kurdi ystävämme solmi vasta avioliiton ja oli kertonut miehelleni, että häät tulivat kustantamaan useita tuhansia jo pelkästään morsiamen lahjojen ja vaatteiden osalta. Hänen sukunsa oli avustanut rahallisesti.

        Keskustelkaa myös tästä asiasta, vois olla se "kivi kengässä"
        Rohkeutta, voimia ja aurinkoa päiviinne.


      • Tässäkö tämä nyt oli
        häkkieläin kirjoitti:

        Kirjoituksesi kosketti minua. Kirjoitin tuonne avoliitto osioon nimimerkillä häkkieläin. Minkä ikäinen olet? Olisi kiva joskus vaihtaa ajatuksia tai kokemuksia ja saada näin voimia, koska minäkin elän tällä hetkellä päivä kerrallaan. Avopuolisoni tulee samoilta alueilta eikä hänkään ole aikeissa naimisiin kanssani mutta on antanut uskoa, että haluaa jakaa elämän kanssani. Joskus aikoinaan hän sanoi, ettei ole elämässään rakastanut ketään ennen minua, mutta ei hän ole enää pitkiin aikoihin puhunut rakkaudesta. Minä myöskään en ole valmis uskonnon vaihtoon, eikä hän ole enää sitä kysellyt, joskus alussa kyseli.

        Häkkieläin ja turkinkurdi puolisona, laittakaa sähköpostiosoitteenne tähän viestiketjuun. Kirjoittelisin ja vaihtaisin ajatuksia tosi mielelläni!


      • Fatiha

        Salamu aleikum :) Oli sinun viestiisi pakko vastata.. Miehesi todellakin tuntuu rakastavan sinua oikeasti.. Ja osoittaa myös sillä sen että haluaa sinun tutustuvan Islamiin :) Islam on hyvä eikä se rajoita ainakaan minun elämääni mitenkään.. Olen siis suomalainen nainen joka on muslim ja ihan omasta tahdostani, rukoilen kaikki 5 rukousta päivässä ja käytän hijabia ja haluan elää Jumalaani palvellen.. Palasin islamiin kun olin ex mieheni kanssa..
        Halusin tutustua hänen uskontoonsa.. ja sitä luettuani rakastuin Allahiin ja Muhamediin ja ymmärsin asiat paljon paremmin, olen kasvanut ihmisenä todella paljon.. ja kun palasin islamiin.. aloin ymmärtämään että miehin ei ollutkaan niin uskovainen ja kaikki mitä se yritti selittää että muslimit toimii niin miten hän toimi.. ei ollutkaan totta.. Erosimme lopulta.. Ja sen jälkeen uskoni vahvistui entisestään. Laitoin hijabin ja olen tyytyväinen elämääni, vielä sinkkuna mutta Insha Allah jonain päivänä saan hyvän muslim miehen joka rakastaa Jumalaa :D

        Netistä saat paljon tietoa ja ymmärrystä.. ei sinun tarvitse tulla muslimiksi jos et halua mutta jo pelkästään se että tutustut Islamiin rikastuttaa elämääsi ;)

        Kaikkea hyvää teidän elämäänne ja Insha Allah löydät Islamin sydämmeesi


      • christian.
        Fatiha kirjoitti:

        Salamu aleikum :) Oli sinun viestiisi pakko vastata.. Miehesi todellakin tuntuu rakastavan sinua oikeasti.. Ja osoittaa myös sillä sen että haluaa sinun tutustuvan Islamiin :) Islam on hyvä eikä se rajoita ainakaan minun elämääni mitenkään.. Olen siis suomalainen nainen joka on muslim ja ihan omasta tahdostani, rukoilen kaikki 5 rukousta päivässä ja käytän hijabia ja haluan elää Jumalaani palvellen.. Palasin islamiin kun olin ex mieheni kanssa..
        Halusin tutustua hänen uskontoonsa.. ja sitä luettuani rakastuin Allahiin ja Muhamediin ja ymmärsin asiat paljon paremmin, olen kasvanut ihmisenä todella paljon.. ja kun palasin islamiin.. aloin ymmärtämään että miehin ei ollutkaan niin uskovainen ja kaikki mitä se yritti selittää että muslimit toimii niin miten hän toimi.. ei ollutkaan totta.. Erosimme lopulta.. Ja sen jälkeen uskoni vahvistui entisestään. Laitoin hijabin ja olen tyytyväinen elämääni, vielä sinkkuna mutta Insha Allah jonain päivänä saan hyvän muslim miehen joka rakastaa Jumalaa :D

        Netistä saat paljon tietoa ja ymmärrystä.. ei sinun tarvitse tulla muslimiksi jos et halua mutta jo pelkästään se että tutustut Islamiin rikastuttaa elämääsi ;)

        Kaikkea hyvää teidän elämäänne ja Insha Allah löydät Islamin sydämmeesi

        Ja se sana on suomeksi muuten muslimi, ei muslim.


      • thethin 1
        Fatiha kirjoitti:

        Salamu aleikum :) Oli sinun viestiisi pakko vastata.. Miehesi todellakin tuntuu rakastavan sinua oikeasti.. Ja osoittaa myös sillä sen että haluaa sinun tutustuvan Islamiin :) Islam on hyvä eikä se rajoita ainakaan minun elämääni mitenkään.. Olen siis suomalainen nainen joka on muslim ja ihan omasta tahdostani, rukoilen kaikki 5 rukousta päivässä ja käytän hijabia ja haluan elää Jumalaani palvellen.. Palasin islamiin kun olin ex mieheni kanssa..
        Halusin tutustua hänen uskontoonsa.. ja sitä luettuani rakastuin Allahiin ja Muhamediin ja ymmärsin asiat paljon paremmin, olen kasvanut ihmisenä todella paljon.. ja kun palasin islamiin.. aloin ymmärtämään että miehin ei ollutkaan niin uskovainen ja kaikki mitä se yritti selittää että muslimit toimii niin miten hän toimi.. ei ollutkaan totta.. Erosimme lopulta.. Ja sen jälkeen uskoni vahvistui entisestään. Laitoin hijabin ja olen tyytyväinen elämääni, vielä sinkkuna mutta Insha Allah jonain päivänä saan hyvän muslim miehen joka rakastaa Jumalaa :D

        Netistä saat paljon tietoa ja ymmärrystä.. ei sinun tarvitse tulla muslimiksi jos et halua mutta jo pelkästään se että tutustut Islamiin rikastuttaa elämääsi ;)

        Kaikkea hyvää teidän elämäänne ja Insha Allah löydät Islamin sydämmeesi

        Suomihoro ei tunnu tajuavan sitä ettei ensimäisen vastaantulijan kanssa auta paritella.


      • gfhjkg
        Fatiha kirjoitti:

        Salamu aleikum :) Oli sinun viestiisi pakko vastata.. Miehesi todellakin tuntuu rakastavan sinua oikeasti.. Ja osoittaa myös sillä sen että haluaa sinun tutustuvan Islamiin :) Islam on hyvä eikä se rajoita ainakaan minun elämääni mitenkään.. Olen siis suomalainen nainen joka on muslim ja ihan omasta tahdostani, rukoilen kaikki 5 rukousta päivässä ja käytän hijabia ja haluan elää Jumalaani palvellen.. Palasin islamiin kun olin ex mieheni kanssa..
        Halusin tutustua hänen uskontoonsa.. ja sitä luettuani rakastuin Allahiin ja Muhamediin ja ymmärsin asiat paljon paremmin, olen kasvanut ihmisenä todella paljon.. ja kun palasin islamiin.. aloin ymmärtämään että miehin ei ollutkaan niin uskovainen ja kaikki mitä se yritti selittää että muslimit toimii niin miten hän toimi.. ei ollutkaan totta.. Erosimme lopulta.. Ja sen jälkeen uskoni vahvistui entisestään. Laitoin hijabin ja olen tyytyväinen elämääni, vielä sinkkuna mutta Insha Allah jonain päivänä saan hyvän muslim miehen joka rakastaa Jumalaa :D

        Netistä saat paljon tietoa ja ymmärrystä.. ei sinun tarvitse tulla muslimiksi jos et halua mutta jo pelkästään se että tutustut Islamiin rikastuttaa elämääsi ;)

        Kaikkea hyvää teidän elämäänne ja Insha Allah löydät Islamin sydämmeesi

        Miksi suomestakin tarvitsee väkisin tehdä joku kivikautinen hihhulien paskaläpi?
        Maailmassa ei ole yhtä ainuttakaan muslimimaata, jossa ihmisen on hyvä olla.


      • Anonyymi
        T. Kurdin puoliso kirjoitti:

        Asian vierestä... Muslimithan eivät vihkiydy moskeijassa ja toisekseen Koraani antaa luvan muslimimiehen mennä naimisiin kristityn naisen kanssa.

        Itse olen vihkiytynyt maistraatissa sekä imaami tuli meidät kotiin vihkimään.

        Sitä vaan että taitaa miehelläsi olla muut motiivit olla menemättä naimisiin kuin uskonto.

        Vanha ketju, mutta samaa mietin, että miksi ei naimisiin. Yhdessä asuminen ilman naimisiin menoa on ehdoton EI uskovaisille muslimille, mitä kyseinen mies tuntuisi olevan. Onkohan tämä avoliitto jo ohi.....


      • Anonyymi
        Fatiha kirjoitti:

        Salamu aleikum :) Oli sinun viestiisi pakko vastata.. Miehesi todellakin tuntuu rakastavan sinua oikeasti.. Ja osoittaa myös sillä sen että haluaa sinun tutustuvan Islamiin :) Islam on hyvä eikä se rajoita ainakaan minun elämääni mitenkään.. Olen siis suomalainen nainen joka on muslim ja ihan omasta tahdostani, rukoilen kaikki 5 rukousta päivässä ja käytän hijabia ja haluan elää Jumalaani palvellen.. Palasin islamiin kun olin ex mieheni kanssa..
        Halusin tutustua hänen uskontoonsa.. ja sitä luettuani rakastuin Allahiin ja Muhamediin ja ymmärsin asiat paljon paremmin, olen kasvanut ihmisenä todella paljon.. ja kun palasin islamiin.. aloin ymmärtämään että miehin ei ollutkaan niin uskovainen ja kaikki mitä se yritti selittää että muslimit toimii niin miten hän toimi.. ei ollutkaan totta.. Erosimme lopulta.. Ja sen jälkeen uskoni vahvistui entisestään. Laitoin hijabin ja olen tyytyväinen elämääni, vielä sinkkuna mutta Insha Allah jonain päivänä saan hyvän muslim miehen joka rakastaa Jumalaa :D

        Netistä saat paljon tietoa ja ymmärrystä.. ei sinun tarvitse tulla muslimiksi jos et halua mutta jo pelkästään se että tutustut Islamiin rikastuttaa elämääsi ;)

        Kaikkea hyvää teidän elämäänne ja Insha Allah löydät Islamin sydämmeesi

        Terroristit


      • Anonyymi
        gfhjkg kirjoitti:

        Miksi suomestakin tarvitsee väkisin tehdä joku kivikautinen hihhulien paskaläpi?
        Maailmassa ei ole yhtä ainuttakaan muslimimaata, jossa ihmisen on hyvä olla.

        Totta joka sana


    • Kurdit ja kurdit

      Kurdi ja kurdi... Milloinkahan palstalaisten päähän menee että kurdit ovat erilaisia riippuen myös kotimaastaan. Silti ne aina niputetaan samaan kastiin. Ei todellakaan voi verrata keskenään Syyrian, Irakin, Iranin ja Turkin kurdeja, heillä täysin eri kotimaa ja tavat.

      Typerä aloitus taas kerran.

      • TaasJoku pätee!!!!!!

        no älä sinä ala pilkkua viilaamaan.. kurdi kuin kurdi samaa kansakuntaa ovat siis ei ollenkaan ole typerä aloitus tuollaisten pilkun viilaajien kirjoitukset on typeriä,kun pitää päästä pätemään joka mutkassa ja asiassa
        anna olla kuule ja jätä kommentoimatta jos sinua loukkaa tai häiritsee kysymykset.mene pätemään kotias jos et muuta paikkaa keksi!!!!!!!!!!!!!!!


      • Ei viilausta, totuus
        TaasJoku pätee!!!!!! kirjoitti:

        no älä sinä ala pilkkua viilaamaan.. kurdi kuin kurdi samaa kansakuntaa ovat siis ei ollenkaan ole typerä aloitus tuollaisten pilkun viilaajien kirjoitukset on typeriä,kun pitää päästä pätemään joka mutkassa ja asiassa
        anna olla kuule ja jätä kommentoimatta jos sinua loukkaa tai häiritsee kysymykset.mene pätemään kotias jos et muuta paikkaa keksi!!!!!!!!!!!!!!!

        On aika eri asia puhua irakin ja turkin kurdeista. He käyttäytyvät Suomessakin aivan eri tavoin, ja asenne uskontoon on toisella tiukempi kuin toisella. Naisen asemakin on nähty Iranissa ja Irakissa aivan eri tavoin. Siksi ei pidä yleistää kurdeja, ei yksi pääsky pesää tee.


      • hakusessaaa
        Ei viilausta, totuus kirjoitti:

        On aika eri asia puhua irakin ja turkin kurdeista. He käyttäytyvät Suomessakin aivan eri tavoin, ja asenne uskontoon on toisella tiukempi kuin toisella. Naisen asemakin on nähty Iranissa ja Irakissa aivan eri tavoin. Siksi ei pidä yleistää kurdeja, ei yksi pääsky pesää tee.

        Niin no siis tässä asiassahan on oikeastaan niin että turkin kurdit on niitä joilla se naisten asema on vähän hakusessa. Ei Irakin kurdeilla eikä kyllä Iraninkaan.


      • Puhut asiaa
        hakusessaaa kirjoitti:

        Niin no siis tässä asiassahan on oikeastaan niin että turkin kurdit on niitä joilla se naisten asema on vähän hakusessa. Ei Irakin kurdeilla eikä kyllä Iraninkaan.

        Aivan oikein! Irakin ja Iranin kurdeilla nimenomaan se naisen asema ei ole hakusessa, koska kaikki he tietävät että naisen ja vaimon asema on nimenomaan kotona, sillä aikaa kun itse juoksee kylillä vieraiden naisten perässä.


      • Näin on
        hakusessaaa kirjoitti:

        Niin no siis tässä asiassahan on oikeastaan niin että turkin kurdit on niitä joilla se naisten asema on vähän hakusessa. Ei Irakin kurdeilla eikä kyllä Iraninkaan.

        "Niin no siis tässä asiassahan on oikeastaan niin että turkin kurdit on niitä joilla se naisten asema on vähän hakusessa. Ei Irakin kurdeilla eikä kyllä Iraninkaan"

        Ilmankos ne irakin ja iranin kurdit aina baarissa ja kysyttäessä valehtelee olevansa turkkilaisia. Haluavatko tosiaan tulla luolamiehiksi leimatuiksi vai olisiko toisinpäin?


      • Yllättynyt

        Kristititty kurdimies versus suomalainen perusjuntti= voi tavaton. En olisi koskaan uskonut että ymmärrän tuon eron, ennen kuin sain tutustua kurdimieheen. Eroa kuin yöllä ja päivällä, Kurdi kunniottaa naista, on kohtelias mutta suuttuu helposti kun emme osaa suomalaisina välttämättä kunnoittaa heitä miehenä. Kurdimies osaa ottaa naisen kunnoituksen, hän ei kysele vaan ottaa sen. En itse koskaan menisi muslimin kanssa, koska minulle tärkeää on om kristinuskoni. On se vaan ihmeellistä huomata kuinka paljon kulttuurieroa on suomalaisella ja kurdilla.


    • Näin meillä

      Suhteen ainoa kompastuskivi on ollut eläimeni. Hän ei voinut aluksi ymmärtää miksi niin monta ja miksi ne asuvat sisällä. Tein välittömästi selväksi, että eläimistäni en luovu kenenkään vuoksi. Ajan myötä kuitenkin onneksi pystyi eläimeni hyväksymään ja oppi jopa pitämään niistä. Tämän myötä kunnioitukseni häntä kohtaan kasvoi suuresti! Nykyisin asumme yhdessä. Mieheni ei ole muslimi vaan ateisti. Tapaan hänen perhettään usein ja ovat hyväksyneet minut. Hänen perheessään kukaan nainen ei käytä huivia. Hän ei käskytä minua, enkä todellakaan ole hänen palvelijansa. Toki meillä on silloin tällöin joitain pieniä ongelmia, mutta ne johtuvat enemmänkin persoonallisuus eroista, ei kulttuurista.

      • ehkä nyt en ymmärrä

        Minäkin olen ateisti, enkä käytä huivia, ei kukaan muukaan perheestäni. En myöskään ole koskaan nähnyt yhdenkään ateistin käyttävän huivia peittääkseen hiuksensa.


      • Näin meillä
        ehkä nyt en ymmärrä kirjoitti:

        Minäkin olen ateisti, enkä käytä huivia, ei kukaan muukaan perheestäni. En myöskään ole koskaan nähnyt yhdenkään ateistin käyttävän huivia peittääkseen hiuksensa.

        Mieheni on ainoa ateisti perheessään. Muut muslimeita. Siksi tuon huivi jutun mainitsin.


      • 9+7

        Tutulta kuulostaa! Tosin ei omakohtaisesti, mutta ystäväni, jolla on monta rotukissaa, on joutunut oman kurdinsa kanssa väittelemään monta kertaa eläinten merkityksestä hänelle, ja sanonut suoraan ettei luovu yhdestäkään miehen takia. Mies ei ota kissoja syliin, ei silitä, ruoki tai osallistu kissojen hoitoon millään tavalla.

        Toisen kaverini kurdimies ihmetteli kun nainen meni ja laittoi monta sataa euroa myöskin rotukissaan, mutta ajan mittaan ihastui ja lämpeni otukseen itsekin ja tuli varsinaiseksi kissaihmiseksi itsekin. He ovat sittemmin eronneet, mutta mies käy edelleen joskus moikkaamassa kaveriani ja kissaa :)

        Minun oma kurdimieheni tykkää eläimistä ja meillä onkin ollut aikamoinen eläintarha vuosien mittaan. Gerbiileihin miehen kesti lämmetä (hiiriä sisätiloissa?) mutta tottui niihinkin. Kani oli miehelle oikein halinalle! Koirakin meillä on ollut ja mies lenkitti ja koulutti sitä todella omistautuneesti ja jaksoi leikkiä ja remuta sen kanssa paljon paremmin kuin minä. Kissoista on aina tykännyt ja kissat saavat tulla jopa sänkyymme nukkumaan.

        No joo, tästäkin huomaa että eipä tuolla kurdiudella merkitystä ole. Toiset tykkää eläimistä ja toiset ei, ihan samoin kuin suomalaisittain.


      • normaalia tapaa
        9+7 kirjoitti:

        Tutulta kuulostaa! Tosin ei omakohtaisesti, mutta ystäväni, jolla on monta rotukissaa, on joutunut oman kurdinsa kanssa väittelemään monta kertaa eläinten merkityksestä hänelle, ja sanonut suoraan ettei luovu yhdestäkään miehen takia. Mies ei ota kissoja syliin, ei silitä, ruoki tai osallistu kissojen hoitoon millään tavalla.

        Toisen kaverini kurdimies ihmetteli kun nainen meni ja laittoi monta sataa euroa myöskin rotukissaan, mutta ajan mittaan ihastui ja lämpeni otukseen itsekin ja tuli varsinaiseksi kissaihmiseksi itsekin. He ovat sittemmin eronneet, mutta mies käy edelleen joskus moikkaamassa kaveriani ja kissaa :)

        Minun oma kurdimieheni tykkää eläimistä ja meillä onkin ollut aikamoinen eläintarha vuosien mittaan. Gerbiileihin miehen kesti lämmetä (hiiriä sisätiloissa?) mutta tottui niihinkin. Kani oli miehelle oikein halinalle! Koirakin meillä on ollut ja mies lenkitti ja koulutti sitä todella omistautuneesti ja jaksoi leikkiä ja remuta sen kanssa paljon paremmin kuin minä. Kissoista on aina tykännyt ja kissat saavat tulla jopa sänkyymme nukkumaan.

        No joo, tästäkin huomaa että eipä tuolla kurdiudella merkitystä ole. Toiset tykkää eläimistä ja toiset ei, ihan samoin kuin suomalaisittain.

        Ehkäpä tuo eläinasia juontaa hyvin sieltä kurdien kulttuurista ja tavoista: monilla on maaseudulla ollut aiemmin eläimiä ja eläimet eivät asu sisätiloissa. Siksi usein kurdit pelkäävät kissoja ja koiria, koska niitä näkyy heidän kotipuolessaan irti, vapaina ja kodittomina joka kadunkulmassa useitakin. Nämä saattaa lisäksi käyttäytyä agressiivisesti.


      • Edellinen
        normaalia tapaa kirjoitti:

        Ehkäpä tuo eläinasia juontaa hyvin sieltä kurdien kulttuurista ja tavoista: monilla on maaseudulla ollut aiemmin eläimiä ja eläimet eivät asu sisätiloissa. Siksi usein kurdit pelkäävät kissoja ja koiria, koska niitä näkyy heidän kotipuolessaan irti, vapaina ja kodittomina joka kadunkulmassa useitakin. Nämä saattaa lisäksi käyttäytyä agressiivisesti.

        Totta. Mieheni kertoi että hänen kotiseudullaan ja lapsuudessaan koirat oli esimerkiksi vain vahtikoiria: ne pidettiin ulkona eikä sisätiloihin ollut mitään asiaa. Ei niitä paijattu eikä niiden kanssa leikitty. Kissat sai joskus olla sisällä, mutta ei missään nimessä sohvilla, sängyillä tms. Ne ilmeisesti kulkivat puolivilleinä oman tahtonsa mukaan. Ihmettelihän mieheni äitikin, että miten te voitte pitää kissoja sisällä, ja että onko ne tosiaan koko ajan sisällä, ja missä ne käy asioillaan. Hänelle oli ihan uusi asia niinkin yksinkertainen asia kuin hiekkalaatikko, jonka minä sitten putsaan :D


      • Näin meillä
        Edellinen kirjoitti:

        Totta. Mieheni kertoi että hänen kotiseudullaan ja lapsuudessaan koirat oli esimerkiksi vain vahtikoiria: ne pidettiin ulkona eikä sisätiloihin ollut mitään asiaa. Ei niitä paijattu eikä niiden kanssa leikitty. Kissat sai joskus olla sisällä, mutta ei missään nimessä sohvilla, sängyillä tms. Ne ilmeisesti kulkivat puolivilleinä oman tahtonsa mukaan. Ihmettelihän mieheni äitikin, että miten te voitte pitää kissoja sisällä, ja että onko ne tosiaan koko ajan sisällä, ja missä ne käy asioillaan. Hänelle oli ihan uusi asia niinkin yksinkertainen asia kuin hiekkalaatikko, jonka minä sitten putsaan :D

        Minun mieheni suhtauminen eläimiin johtui myös samasta syystä --> kotimaassa eläimet ovat likaisia ja sairaita, syövät rottia yms. Nyt ajan kuluessa hän on oppinut hyväksymään kissani, ruokkii niitä ja ottaa syliin ja juttelee. Ei halua heitä makuuhuoneeseen, mutta sen ymmärrän ja hänen toivettaan kunnioitan. Kovasti aina välillä haluaisi hamsterin tms, mutta tiedän, että hänestä ei olisi siivoamaan eläimen jätöksiä, joten tyytykööt useaan kissaan :P


      • Anonyymi
        Edellinen kirjoitti:

        Totta. Mieheni kertoi että hänen kotiseudullaan ja lapsuudessaan koirat oli esimerkiksi vain vahtikoiria: ne pidettiin ulkona eikä sisätiloihin ollut mitään asiaa. Ei niitä paijattu eikä niiden kanssa leikitty. Kissat sai joskus olla sisällä, mutta ei missään nimessä sohvilla, sängyillä tms. Ne ilmeisesti kulkivat puolivilleinä oman tahtonsa mukaan. Ihmettelihän mieheni äitikin, että miten te voitte pitää kissoja sisällä, ja että onko ne tosiaan koko ajan sisällä, ja missä ne käy asioillaan. Hänelle oli ihan uusi asia niinkin yksinkertainen asia kuin hiekkalaatikko, jonka minä sitten putsaan :D

        Niin se on lukemattomissa maissa, koira on vahtikoira, kissallakin oma tehtävänsä. Suomessa koiriakin nukutetaan lakanoitten välissä.


    • hyväelämänyt

      "tunteellisesti ja sydämmestä köyhältä ihmiseltä siis"

      haukkukaa te katkerat kurdien naiset vaan suomalaisia miehiä jos voitte silloin muka paremmin, minulla on kokemus täysin tunteettomasta ja sydemettömästä sorani kurdimiehestä. Hän kävi jopa huorissa suhteemme aikana, jotkut ajattelevat että petti ei minä tarkoitan ihan oikeaa huoraamista ja siitä maksamista näin kaiken omin silmin. Koskaan en ole kohdannut yhtä tunnekylmää ihmistä joka tekee tyttöystävän silmien edessä noin, ei meillä ollut edes avoin suhde tai minun osaltani suhde ei ainakaan ollut avoin sen verran mies yritti määrätä ja kieltää normaalejakin asioita, soranimiehen kaverit olivat myös yhtä tunneköyhiä, Kaipa se on niin että toiset pystyvät täysin tunteettomasti panemaan ympäriinsä ja toiset eivät pysty eivätkä halua, mutta samoin ajattelevassa kaveripiirissä yleensä tyhmyys tiivistyy. Onneksi kaikki on ohitse, tai niin kuvittelen ehkä mies elää vielä suhteessa mielikuvituksessaan.

      • kaikkea sitä...

        No voi voi, enemmän mä olen sitä tunneköyhyyttä nähnyt näissä suomiuroksissa kuin kurdeissa. Ja huorissäkäynti nyt niin harvinaista ole, ei edes Suomessa. Sinäkin kun tietäisit mitä miehet touhuaa....


      • 32443243
        kaikkea sitä... kirjoitti:

        No voi voi, enemmän mä olen sitä tunneköyhyyttä nähnyt näissä suomiuroksissa kuin kurdeissa. Ja huorissäkäynti nyt niin harvinaista ole, ei edes Suomessa. Sinäkin kun tietäisit mitä miehet touhuaa....

        Olet varmaankin nähnyt suomiuroksia vähän enemmän kuin kurdeja, johtuisko siitä? Mitä muuten tarkoitat tunneköyhyydellä? Tunneilmaisun köyhyyttäkö? Luulisin että kaikilla maailman ihmisillä niitä tunteita kuitenkin on aika lailla samalla tavalla. Se miten ne ilmaistaan, on eri asia. Eri asia on myös se, että ihmiset kykenevät myös esittämään tunteita joita heillä ei ole sekä liioittelemaan tunteitaan. Eli tunneilmaisu on lopulta aika epäluotettava mittari kenenkään sielunelämästä.


    • chonibashi

      Nyt kun puhun omasta miehestäni sehän ei tarkoita kaikkia kurdeja. Hekin ovat yksilöitä on sikoja ja helmiä. Mun mies onneksi on tuo oikea helmi!

      Ensin tuosta ruoasta että googleta dolman ohje se on aivan ihanaa! Periaatteessa dolma ei ole kurdiruoka mutta kurdit tekee sitä ja tykkää siitä ja se onkin hyvää. Ja kannattaa kokeilla muutakin kuin viinilehtiä.

      Niin ja sitten itse aiheeseen... Kulttuurierojahan on tottakai, mutta jos tarpeeksi rakastaa toista niistä kyllä selviää ja kompromisseja on tehtävä ja kummankin joustettava. Mustasukkaisuus on yksi juttu meidä suhteessa johon on meinattu monta kertaa kaatua, mutta selvitty on aina ja yhdessä ollaan oltu 2 vuotta ja asumme yhdessä. Asumisessa ja arjessa ei ole mitään ongelmia.

      Olemme hyvin samanlaisia ihmisiä ja ajattelemme asioista samanlailla, paitsi toki on joitakin josita emme mutta ei tarvikaan. Minä en ole mikään muslimifani olen ateisti ja mieheni on kyllä muslimi mutta juo alkoholia ja ei käyttäydy kovin muslimimaisesti mutta se ei kyllä haittaa minua ei yhtään.

      Jos olet naimisiin menossa ei kannata ehkä kysyä muiden kokemuksia vaan mieti ihan niitä omia kokemuksia ja miestäsi nimittäin kaikki ei ole samanlaiaisa ja ei kannata ehkä lukeakaan kaikkia juttuja täällä se voi olla kohtalokasta... Itse lussa luin näitä juttuja ja aloin epäillä miestäni turhaan mutta nyt tiedän mitä ja kuka mieheni on. Ja sen tiedän minä parhaiten ei kukaan muu.

      Mun mies ei halua naimisiin kuten en minäkään tällä hetkellä ainakaan. Varmasti joskus. Miehen perhe ei tiedä minusta. Hänellä on vain vanha isä, jonka hän ehkä vielä kerran elämässään näkee ainakin toivottavasti. Minua ei haittaa vaikkei hänen isä minusta tiedä. Ehkä parempi niin.

      Sanon tässä parhaita puolia miehestäni ja monistakin kurdeissa on näitä hyviä piirteitä. Rehellisyys, luotettavuus, kiltteys(joskus liika kiltteys), AHKERUUS ja mun mies osaa nyt tehdä melkein kaikkea tosi fiksu ja kekseliäs en kyllä tiedä mitä tekisinkään ilman häntä. Jos tunnet samoina tätä tulevaa miestäsi kohtaan niin naimisiin vaan ja äkkiä! ;)

    • 20+15

      Täällä on varmaan sellasienkin kurdien vaimoja/vaimokkeita, joiden mies käyttäytyy kuten kunnon muslimi, eikä juo, käy baareissa jne. Juottekos te itse? Salliiko mies sen? Jos ei, niin juotteko silloin kun mies ei saa tietää, eli suoraan sanottuna salaa häneltä?

      • dlfdskfff

        Mitäpä tuota salailemaan kun asumme yhdessä. Juon silloin tällöin ja ilmoitan yleensä etukäteen, että "siellä varmaan tulee juotua". Baarissa en käy kun sellainen ei enään kiinnosta. Mutta minusta mun ei tarvitse luopua viineistä jonkun takia, koska niillä en kännejä vedä. Kotona harvemmin tulee juotua, koska en itsekseni dokaile ja mieheni ei juo ollenkaan (lähinnä siksi koska ei pidä alkoholin mausta).


    • Yksi negatiivisuus

      Ainoa negatiivinen asia minun ja kurdiaviomieheni liitossa on se ettemme tavanneet jo aiemmin. Olemme äärimmäisen onnellisia ja sovimme toisillemme.

    • shaaaa

      Millaisia kompastuskiviä olette kohdanneet suomi-kurdi suhteissa?
      Raha.
      Opiskelijana olen toisinaan rahavaikeuksissa, ja jos erehdyn poikaystävälleni tästä kertomaan, niin jo ollaan setelitukko kourassa mua avustamassa. Mulle taas on hirveän vaikeaa ottaa rahaa/kalliita lahjoja vastaan, tulee vähän huoramainen olo. Mies tietty loukkaantuu, koska mulle kelpaa oman isän rahat kelpaa mut poikaystävän ei. Ymmärrän kyllä, että hänelle on kunnia asia, jos hän saa ostaa mulle jotain hienoa, ja pitkin hampain sen kyllä sallin. (Joo tosi iso ja hirveä ongelma.. :D )

      Mustasukkaisuus, luottamuspula.
      Tän palstan lukeminen on ehkä maailman pahin luottamuspulan aiheuttaja kurdi-suomi-suhteissa. Ihmisillä on niin paljon huonoja kokemuksia, että itse mietin joka toinen päivä, että elänkö ihan pilvilinnoissa kun kuvittelen et poikaystäväni olisi jotenkin rehellinen, luotettava ja ihana ihminen.. Kyseessä kun on vielä varsin katseenkestävä mies. Voi huoh. Mut minkäs teet, hän saa mut hymyilemään joka päivä, pitää sylissä, laulaa mulle, tiskaa, kuuntelee mun murheet ja avautuu omistaan sekä laittaa sukat pyörimään mun jaloissa ;). Mulle on hyvin pitkään ollut vaikea uskoa ihmisten hyvyyteen, suomalaistenkaan, ja hänen kanssaan olen kyllä huomannut että minussakin piileskelee se perhanan rasisti, joka sanoo, et älä luota ikinä tollaseen "karvakäteen". Teen itse tän luottamuksen kanssa töitä jatkuvasti, vaikka hän on mulle 5 kertaa parempi, kuin se unelmien mies, jonka olin itselleni kuvitellut. Mies taas on pikkuisesti ja sopivasti mustis kun käyn baarissa (juon aika vähän, mut tanssia tykkään).
      Omalle perheelle ja tuttavapiirille esittely oli mulle henk. koht. vaikeaa, koska jälleen se pikkurasisti mussa nosti päätään. Ajattelin, että jos tämä suhde kaatuukin ja mies paljastuu ennakkoluulojeni kaltaiseksi, niin se olis mulle hirveä häpeä. Olisin just se idiootti, sinisilmänen suomityttö. Mun vanhemmilla oli myös omat ennakkoasenteensa, mut huomasivat hekin myös että ihan kivan miehenhän heidän tyttönsä löysi. Ei se mikään vaimonhakkaaja-kiihkouskovainen-terroristi-syöpäläinen ollutkaan, vaan kohtelias, ahkera, hieman jopa ujo ihminen.

      Sosiaalisuus, suku
      Mulle tuottaa hieman ahdistusta olla miehen suvun kanssa. Meno on sen verran pirteää ja erilaista, että olen koko ajan henkisesti varpaillani. Muhun he suhtautuvat kyllä tosi kivasti, mut varsinkin suhteen alkuaikoina kun mut passitettiin äkkiarvaamatta näytille, niin jäädyin melkein totaalisesti. Perusluonteeltani olen kyllä aika rohkea ja reipas, mut jotain selittämätöntä tapahtui ja menin ihan ujoksi. Huh. Olisin halunnut vaan tutustua poikaystävääni ihan rauhassa kahdestaan, mut siinä sitä oltiin.. :D

      Onko kurdikulttuurissa jotakin negatiivista joka vaikuttaa suhteeseenne?
      Toistaiseksi ei ongelmia, vaikka niitä suuresti odotinkin. Ollaan oltu yhdessä melkein vuosi vasta tosin. Yksi "tosi tiukka" keskustelu käytiin uskonnosta: "Uskotko sä Jumalaan?"
      "En."
      "Aha."
      :DD
      Muuten maailmankatsomus taitaa olla aika samanlainen. Avioliitosta, omasta kodista ja lapsista on puhuttu, ja niiden aika on sitten joskus hamassa tulevaisuudessa kun opiskelut on pulkassa ja tasaista, hyvää palkkaa tulee.
      Asiaa helpottanee se, että mies on oikeasti tosi fiksu kaveri ja itse olen aika paljon reissannut palloa ympäri, muuallakin kuin Teneriffan turistikohteissa.

      Kuinka puolisosi muu perhe sinuun suhtautuu?
      Toistaiseksi olen tavannut vain miespuolisia perheenjäsenia, olivat kaikki tosi ystävällisiä ja kohteliaita. Aluksi vähän ihmettelin, että miks he harppoo niin vimmatusti menemään kun kävellään jonnekin, kunnes mulle selitettiin, että miesten kuuluu kävellä edellä ja "raivata" tietä naisille. :D Itse pitkäkinttuisena ja tottuneena kävelijänä olin laittanu aika kovaa vastusta heille kun tietysti olen tottunut automaattisesti kävelemään ihmisten rinnalla, en takana. :D :D

      • Anonyymi

        Tuota setelitukko ei mene läpi. Sen verran olen maailmaa nähnyt ja tahko vääntynyt.


    • se on ulkolaine

      Mun miehellä on ruottalainen sukunimi.

    • Mirandasdream

      Islamilla ei ole väliä, jos rakastatte toisianne.

      Onko Kurdi mies hyvä sängyssä? Tekee naisen tyytyväiseksi. Tykkää vähän pulskista. Johtuu kai ku suvun naiset on pulskia, mutta nykyään kaikki on pulskia joka puolella niin se on normaalia.

      Joskus olen harkinnut lähteväni Kurdin matkaan baarista, mutta en ole uskaltanut.

    • mire111111

      Ne osaaaa bilettää ja saa juoda alkoholia toisin ku tiukimmat arabit

    • ehkaonnekas

      Kokemus avioliitosta suomlaiseen. Kaappijuoppo, nykyään rapajuoppo. Ihan sama mitä tein tai olin tekemättä. Vieraita naisia, nettipornoa, pornolehtiä, pornoelokuvia...
      Olen niin onnellinen että nykyinen kurdi-mieheni ei juo, hauskaa voi olla ilman viinaakin. Ei katso vähäpukeisia naisia missään. Ei vaadi päälleni minihametta ja paljasta pintaa. Shortseja käytän ja lyhythiaisia paitoja, en peitä päätäni.En pidä itseni paljastamisesta tai puolialasti kulkemisesta. Mielelläni käytän pitkiä housuja ja paitoja. Miehellä saattaa olla shortsi ja minulla pitkäthousut. Vastaantulijat varmaan ajattelevat että minut pakoitetaan pukeutumaan näin. Ei pakoteta. Mies aina kehuu vaatteitani ja sanoo kaunis paita tms. Tai muuten ulkonäköä kuinka kaunis varsinkin sinä päivänä olen vaikka sitä olen joka päivä. Kahdenkesken kyllä olemme alasti.
      Olen opetellut hänen kotimaansa ruokia ja kyllä hän on siitä iloinen ollut. Vaikka parempaa se hänen tekemänään on. Siasta en itsekään niin välitä niin hän ostaa halal-lihansa ihan itse muutenkin.
      Olen kuullut juttua että jotain sukulaisen naisystävää ei perhe ole hyväksynyt, koska nainen käyttää niin paljon viinaa.
      Itse olen luonteeltani ujohko. Meillä mies tekee ruoat ja tuo jopa vesilasin käteeni jos minulla on jano. Samoin minä pidän hänen "passaamisestaan". Kahden kauppa, molemmat saa ja antaa. Muslimiksi en voi kääntyä, koska rakastaja omaan kristinuskoani niin paljon.

    • urdila

      ehkaonnekas: odotas vaan kun teille tulee lapsi kaikki muuttuu. Moni kakku päältä kaunis jne. Usein avioliiton lapsen (etenkin jos poika) myötä kaikki muuttuu ja vaihtuu. Kuten tiedät jos miehesi on muslimi ja menette naimisiin sinunkin tulisi olla muslimi sitten myöhemmin, jotta sinut hyväksyttäisiin ja jotta saisit arvostusta. Ja luuletko että miehesi katsoisi sinun seurassasi muita naisia? moni kurdi etenkin pk-seudulla on ovela ja katsoo vieraita naisia vain kun oma nainen ei ole näkemässä ja vahtimassa. Uskollisuus harvoin arvostettua niissä piireissä.

    • AteistikurdiJaSuomi

      Monissa islamistisissa maissa on kaappi-ateisteja. Oma kurdini on ateisti, mutta kotimaassaan sitä ei voi sanoa ääneen, tiedätte seuraamukset...

      • Jjjjkkkkk

        Siksi lapsesikin ovat muslimeja. Halusivat tai eivät. Sinun mielipiteesi ei kiinnosta ketään.

        Islam ei ole uskonto, vaikka toki allahin palvonta on tärkeässä roolissa


    • pelkkiä_ongelmia

      Kysy Erdoganilta, hän tuntee kurdit paremmin.

    • teinitar

      Käykö täällä enää ketään oikeasti irakin kurdien kanssa seurustelevia? mitä tauteja olette saaneet/eikö mitään? ilmeisesti mm. kondylomaa ja herpestä liikkeellä pk-seudulla jotka saattaa levitä kondomista huolimatta, mitä muuta? exän entinen kävi testeissä joka kuukausi miehen toilailujen takia. Mies valehteli että kävi testeissä eikä käynytkään, miehen kaverit harrastivat samaa

    • Kdkdkkddkd

      Muslimin käyttävät pariutumista tapana edistää islamisaatiota. Kurdimies voi naida kristityn naisen, mutta musliminainen ei voi naida kristittyä. Muslimimiehen lapset ovat muslimeja. Näin islam leviää.

      Maanpettureita nämä naiset siis.

      • Anonyymi

        Minulla Kurdimies ja ei ole missään vaiheessa sanonut, että lapsista pitää tulla muslimeja. Mä sanoin hänelle, että Suomessa se menee äidin uskonnon mukaan eikä hän ole sitä vastustanut. Jos mentäisiin naimisiin Kurdistanissa niin siellä kuulemma on vaikeaa mennä naimisiin kahden eri uskonnon välillä, mutta ei mahdotonta. Vaatii paljon jotain lupia yms, mutta onhan meillä täällä Suomessakin paljon byrokratiaa. Ihan samallatavalla täällä Suomessakin perheet ja suvut toivovat lapsilleen sitä tätä ja tuota. Haluavat, että lapsista tulee vaikkapa lääkäreitä ja menevät naimisiin vain kristittyjen kanssa. Se on ihan sitä samaa omistamista. Lapset ovat kuitenkin lainaa vain ja tekevät omat ratkaisunsa elämässä. Ja otathan huomioon myös sen, että muslimeissa on myös paljon ns. tapauskovaisia kuten meissä Suomalaisissakin eli kirkossa käydään vain ne ns. pakolliset ristiäiset ja häät jos sitäkään. Älä siis yleistä ja kyseessä ei ole mikään maanpetturuus. Rotuoppia harrastava äärioikeisto se taitaa kannattaa puhtaita aikansa eläneitä rotuoppeja ja mieleen tulee siitä lähinnä rodunjalostus jonkun tahon haluamaan suuntaan. Vähän sama kun ihminen jalostaa eläimistäkin vain tietynrotuisia ja sekarotuiset ovat mukamas sitten vähemmän arvokkaita. Mun mielestä se ei ole enää tätä päivää. Ihmisen pitäisi oppia jotain historiasta mitä se rotujen välinen vihan lietsonta saa aikaan. Se ei ole koskaan hyvä ja siitä hyötyy vain tietty porukka kun tavan tallaajat riitelee keskenään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla Kurdimies ja ei ole missään vaiheessa sanonut, että lapsista pitää tulla muslimeja. Mä sanoin hänelle, että Suomessa se menee äidin uskonnon mukaan eikä hän ole sitä vastustanut. Jos mentäisiin naimisiin Kurdistanissa niin siellä kuulemma on vaikeaa mennä naimisiin kahden eri uskonnon välillä, mutta ei mahdotonta. Vaatii paljon jotain lupia yms, mutta onhan meillä täällä Suomessakin paljon byrokratiaa. Ihan samallatavalla täällä Suomessakin perheet ja suvut toivovat lapsilleen sitä tätä ja tuota. Haluavat, että lapsista tulee vaikkapa lääkäreitä ja menevät naimisiin vain kristittyjen kanssa. Se on ihan sitä samaa omistamista. Lapset ovat kuitenkin lainaa vain ja tekevät omat ratkaisunsa elämässä. Ja otathan huomioon myös sen, että muslimeissa on myös paljon ns. tapauskovaisia kuten meissä Suomalaisissakin eli kirkossa käydään vain ne ns. pakolliset ristiäiset ja häät jos sitäkään. Älä siis yleistä ja kyseessä ei ole mikään maanpetturuus. Rotuoppia harrastava äärioikeisto se taitaa kannattaa puhtaita aikansa eläneitä rotuoppeja ja mieleen tulee siitä lähinnä rodunjalostus jonkun tahon haluamaan suuntaan. Vähän sama kun ihminen jalostaa eläimistäkin vain tietynrotuisia ja sekarotuiset ovat mukamas sitten vähemmän arvokkaita. Mun mielestä se ei ole enää tätä päivää. Ihmisen pitäisi oppia jotain historiasta mitä se rotujen välinen vihan lietsonta saa aikaan. Se ei ole koskaan hyvä ja siitä hyötyy vain tietty porukka kun tavan tallaajat riitelee keskenään.

        Ei kenelläkään olisi mitään noita kurdejakaan vastaan jos osaisivat elää ihmisiksi. Mutta kun eivät osaa.
        Varsinkin islamin uskoiset ovat täysiä sikoja


    • Anonyymi

      Ainakin uskomattoman huonosti tekaistua propagandaa kurdit lietsovat omissa medioissaan. Botin News 24 facebookissa tulee ensimmäisenä mieleen. Niin älyttömän huonosti lavastettuja videoita, tekoitkuja ja oikein vielä lätkäisty videoiden päälle jollain halvalla kuvankäsittelyohjelmalla dramaattisesti vilkkuvat ambulanssin valot. En epäile yhtään, mutta ihmettelen suuresti jos kyseessä on niin kovasti sorrettu vähemmistö, niin miksi pitää suoltaa tuollaisia valeuutisia?

      • Anonyymi

        Onhan kureja sorrettu kun siivelejä on tapettu mm. kemiallisialla aseilla. Kurdien alueilla on rikkauksia kuten öljyä, joten älä ole naiivi.


    • Anonyymi

      Meillä ei oikeastaan ole ollut isoja kompastuskivia ja olen suhteessa Irakin Kurdin kanssa. Mutta haluan korostaa sitä, että mieheni ajattelutapa on hyvin länsimaalaistunut ja hän on asunut Suomessa pitkään. Suhteemme on kaikinpuolin tasa-arvoinen. Kotityöt tehdään yhdessä ja ruokaa laitetaan vuorotellen. Sovittiin jo suhteen alussa, että kunnioitetaan toisiamme ja hän toivoi, että jos on jotain valittamista hänen käytöksestään niin istutaan alas keittiönpöydän ääreen ja keskustellaan, hän voi yrittää aina olla parempi mies. Ja tämä sopimus on pitänyt. Mies ei ole mustasukkainen eikä alistava.

      Mies on vastuuntuntoinen omista ongelmistaan ja virheistään. Oikeastaan ensimmäinen mies mun elämässä, joka on oma-aloitteisesti sanonut, että vika on hänessä. Kunnioittaa paljon naisia ja lapsia. Ei hyväksy naisiin kohdistuvaa väkivaltaa eikä myöskään painostanut suhteen alussa seksiin. Oli tosi varovainen ja alussa käytiin vain kahveilla kahviloissa ja suhde eteni siitä sitten pikkuhiljaa.

      Pidemmän päälle en osaa sanoa, aika sen näyttää sitten. Mies suhtautuu parisuhteeseen vähän samaan tapaan kuin ihmiset täällä Suomessa vielä 100 vuotta sitten eli tavoitteena on pitkä sitoutunut liitto joka kestäisi lopunelämää. Elämää ja rakkautta rakennetaan ja kasvatetaan yhdessä eikä se ole hetken huumaa.

      Irakiin jos hän joutuu takaisin niin siitä maasta ei ole myöskään valehdellut minulle eikä maalaillut mitään ruusuisia kuvia. Hän on kertonut ihan rehellisesti mitä se naiselle tarkoittaa siellä asua ja hänen mielestään siinä tilanteessa parempi olisi meidän jatkaa suhdetta matkustelemalla esim. Turkkiin. Hän ei siis halua minulle mitään pahaa tai kestämätöntä. Hyviä puolia maassa toki on esim. se, että ei ole verotusta niin työnteolla pystyy oikeasti hankkimaan itselleen ison talon, uima-altaat, uudet autot jne. mikä ei Suomessa ole mahdollista tavan tallaajalle. Vaimot saavat usein päättää mihin rahat käytetään, mutta naisen asema muuten yhteiskunnassa on heikko. Moniavioisuus näin yhtenä esimerkkinä.

      • Anonyymi

        Miten jatkuva kakkoseen poraaminen? Luulisi normaalinaiselle olevan pidemmän päälle ahdistavaa


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe