Kirjavinkki lauantai-illan ratoksi

Lukupiiriläinen

Hanna.Riikka Kuisman viime vuonna ilmestynyt "Sydänvarjo" on aivan helvetin hyvä kirja. Se on paitsi onnistunut kuvaus syrjäytyneisyydestä, myös aivan käsittämättömän hieno rakkaustarina jota lukiessa tälaiselle karskillekin miehelle tuli kyynelsilmaan. Kirjan päähenkilöt apatiaan vajonnut entinen alkoholisti ja panomies Anton ja työtön entinen huora Kerttu ovat stalkereita. Molemmat kyttäävät ja varjostavat Antonin entistä tyttöystävää Susannaa, jota itseään rumana ja mitättömänä pitävä Kerttu ihailee ja jota Anton vääristyneiden muistikuviensa takia kaipaa.
Uskomaton suoritus kirjailijalta luoda nämä todella sympaattiset stelkkeri-hahmot. Heidän Stalkkaamisensa kohde keskiluokkainen menestyjä Susanna puolestaan muuttuu koko kirjan ajan aina vastenmielisemmäksi ja vastenmielisemmäksi.

Harvoin olen kirjaa lukiessa tuntenut itseäni niin onnelliseksi, kun onnettomat ja yksinäiset Anton ja Kerttu kirjan lopussa löytävät toisensa. Tästä lopusta huolimatta kirja ei ollut yhtään imelä vaan hyvin tarkka kuvus syrjäytyneistä ihmisistä. Kirjailija oli hienosti ymmärtänyt miten eri tavalla miehen ja naisen syrjäytyminen ja itsetunnon murskautuminen meidän kulttuurissamme tapahtuu.

Suosittelen lämpimästi!

http://www.like.fi/kirjat/sydanvarjo

4

100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tosimies(tm)

Lukeminen on homojen hommaa.

• Kuinka kukaan mies

joka ei ole panomies voi olla tyytyväinen loppuratkaisuun jossa panomies saa naista?

• En lue kirjoja

Katson mieluummin elokuvia

• Hei kiitti vinkistä, kuulostaa tosi mielenkiintoiselta! :) Näyttää jopa olevan oman lähikirjastoni hyllyssä. Menen heti huomenna lainaamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      28
      4548
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      34
      3326
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      182
      3135
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      10
      2168
    5. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      157
      1730
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1718
    7. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      25
      1681
    8. Terveiset kaivatullesi

kesän aluksi tähän ketjuun.
      Ikävä
      101
      1257
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      137
      1097
    10. Mua ei ole rengastettu, vaikka asunkin jonkun kanssa

Siihen on esteitä. Sinä taas olet rengastettu yksilö. En jaa aviovuodetta kenenkään kanssa, enkä mitään muutakaan.
      Ikävä
      14
      954
    Aihe