kokemuksia kondyloomasta kertomisesta uudelle kumppanille?

nainen41xxx

kertokaa, pliis, kokemuksia miten te olette kertoneet kondyloomasta uudelle seurustelukumppanille? Itse en kertakaikkiaan pysty kertomaan :(. Olen nyt lopettanut kolme seurustelua siihen pisteeseen missä olisi seksi tullut mukaan kuvioihin ja kertominen ajankohtaiseksi. Enkä ole enää mikään "nuori aikuinen", joilla kuulemma kondya on paljon ja ehkä siksi tavallisempaa...olen jo nelikymppinen enkä tästä enää nuorru, joten "pariutumisaika" menee tällätavoin ohi...lapsia en enää halua, joten kumia voitaisiin käyttää suhteessa vaikka koko ajan mutta kun se ei anna tälle taudille täyttä varmuutta enkä halua ketään tartuttaa varsinkaan tietämättään!

p.s. kirjoitan siksi tälle parisuhde palstalle koska sukupuolitautien palstalla tuntuu olevan vain akuutteja tapauksia ja minä kaipaisin vähän pitemmän aikaa taudin kanssa eläneiden kokemuksia...

18

3070

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nelikymppinen nainen

Ei kai siinä muu auta kuin kertoa vaan rohkeesti!
      Itse olen etsinyt tietoa kondyloomasta, koska epäilen saaneeni tartunnan. Mulla on pian aika gynelle ja sitten saan varmuuden.
      Olen seurustellut muutaman kuukauden ja hiljattain olen ollut myös erään toisen miehen kanssa. Parin vuoden sisällä mulla on ollut useita seksikumppaneita, joten en tiedä kuka on tartuttanut ja kenet....

• tyhjää täys

Sen siitä saa :/

• Suomen kansa

Lorton palkka on tuo.

• 5+8

Hei, rohkeesti vaan kerrot.
      Jos se vastapuoli on vakavissaan ja välittää oikeesti sinusta niin siitä ei tule ongelmaa.

"Olen nyt lopettanut kolme seurustelua siihen pisteeseen missä olisi seksi tullut mukaan kuvioihin ja kertominen ajankohtaiseksi."

Tuntuu siltä ettet taida seurustelua kovin vakavasti ottaa?

• ghstykä*

Kyllä itse vähän miettisin asiaa, kyseessä on virus tauti eli tarttua voi kun virukseen ei ole hoitokeinoa. Toinen jopa vielä inhottavampi ja loppun elinaikainen vaiva on Herpes mihin ei ole mitään hoitokeinoa, jos jollain kukkii huulet niin on todennäköistä, että muuallakin on "kukintoja". Tämä Herpes voi olla todella kiusallinen ja vaivalloinen, eikä olleenkaan niin harmiton kuin usein annetaan ymmärtää.
        Tartunnan näistä ihmisistä voi saada aina kun on suojaamattomassa yhdynnässä. Tietenkin jos itsellä on tartunta, ei sitten ole hätäpäivää. Jaettu ilo on kaksinkertainen.
        Mutta jos on terve, niin kannattaa jättää väliin.

• ootko pöljä vai muu
        ghstykä* kirjoitti:

Kyllä itse vähän miettisin asiaa, kyseessä on virus tauti eli tarttua voi kun virukseen ei ole hoitokeinoa. Toinen jopa vielä inhottavampi ja loppun elinaikainen vaiva on Herpes mihin ei ole mitään hoitokeinoa, jos jollain kukkii huulet niin on todennäköistä, että muuallakin on "kukintoja". Tämä Herpes voi olla todella kiusallinen ja vaivalloinen, eikä olleenkaan niin harmiton kuin usein annetaan ymmärtää.
        Tartunnan näistä ihmisistä voi saada aina kun on suojaamattomassa yhdynnässä. Tietenkin jos itsellä on tartunta, ei sitten ole hätäpäivää. Jaettu ilo on kaksinkertainen.
        Mutta jos on terve, niin kannattaa jättää väliin.

Mitä höpötät, tässä mistään herpeksestä olla puhuttu yhtään mitään?

• alkup. nainen41xxx

Kiitos vastauksista! Mielelläni seurustelisin vakavammalla pohjalla kun löytäisin vaan sellaisen miehen, jonka kanssa voisin kuvitella jopa rakastuvani. Yhden olen löytänyt mutta hän ei minusta huoli(mahdollinen kondyn tartuttaja muuten vaikka varma en ole kun en kehdannut kysyä jälkeenpäin) ja muut taas eivät ole vetäneet hänelle vertoja. Kaipaan kuitenkin seksiä ja suhdetta vaikkei se nyt justiinsa se herra Oikea olisikaan, onko se väärin, 5 8? Ja kyllä seksi näyttelee mulle isoa osaa parisuhteessa, niin sitä kun ei voi harrastaa niin viileneehän se suhde ajan mittaan tai sitten toinen kyllästyy ootteleen. Tosi on kuitenkin etten ole näitä kolmea miestä niin kovasti rakastanut että olisin halunnut kertoa heille kondysta. Ehkäpä se vielä tulee kohdalle semmoinenki paketti, jonka kanssa pystyy puhumaan myös tästä asiasta...

Ja muuten, joku väitti että jos huulet kukkii herpeksestä niin kukkii muuallakin?! Tämä on kyllä väärä oletus kertakaikkiaan! Mulla on ollut huuliherpes lapsesta saakka muttei koskaan alapäässä mitään. Ja monella ystävällänikin on sama homma. Herttinen, toivottavasti kaikki eivät olet moista, tässähän alkaa olla niin tautinen tunne itsestä ettei kohta kehtaa ihmisten ilmoille mennä...

• FIIMI7

Lueskelin mielenkiinnosta noista virus peräisistä sukupuolitaudeista. Siellä väitettiin, että nykypäivänä menisivät 1 ja 2-tyypin herpekset sekaisin. Tarkoittaisi sitä, että se huulissa oleva voisi tarttua alapäähän ja myös toisinpäin.
        Ja todellakaan ei mitään parannuskeinoa, jollain lääkkeillä voi lievittää ja voivat olla vaivalloisia.
        Taitaa kumminkin tarkoittamasi kirjoittaja puhua ensin kondyloomasta ja sitten herpeksestä, näin ainakin otaksuin. ¨
        No kumminkin kun virus peräisen sukupuolitaudin saa niin hoitokeinot ovat melko olemattomat.
        Tarttua voi periaatteessa aina kun moisen taudin omistaa.

• "Kaipaan kuitenkin seksiä ja suhdetta vaikkei se nyt justiinsa se herra Oikea olisikaan, onko se väärin, 5 8? Ja kyllä seksi näyttelee mulle isoa osaa parisuhteessa, niin sitä kun ei voi harrastaa niin viileneehän se suhde ajan mittaan tai sitten toinen kyllästyy ootteleen. Tosi on kuitenkin etten ole näitä kolmea miestä niin kovasti rakastanut että olisin halunnut kertoa heille kondysta."

Mun mielestä seksiä ei oikein voi olla ilman rakkautta, eli sitä yhteenkuuluvuuden tunnetta. En tiedä sitten mutta selibaatissa tässä on tullu oltua jo tosi pitkään, johtuuko ikävästä erääseen ihmiseen kun ei edes voi kuvitella ketään muuta niin halut on menneet. Siinä suhteessa olimme kyllä aktiivisia seksin suhteen ja päivittäistä aina kun vain oli mahdollista.
      Tuohon kondyloomaan sen verran, että pelottaahan tuollainen ja vaikea varmaan kertoa, että ymmärrän kyllä sen vuoksi.

• -ok-

ap. on lortto, sinä olet asiallinen ihminen.

• hunajainentyttö

Voi herranjestas? Miten ap on lortto jos sattuu kondyloomaa sairastamaan??

• uqrgyyyy

Ja nykyäänhän papilloomavirukseen on rokote, jotenka jos kumppani todella on vakavissaa ja haluaa jatkaa suhdetta voi hän ottaa rokotteen :)

• HyhHyh-

Ap. on holtiton kullihaukka

• alkup. nainen41xxx

Heh, lortto kullihaukka täältä vielä kirjoittelee :D. Mukava että nämä kaksi tosi asiallista kirjoittajaakin pääsivät tuomaan mielipiteensä esille.

Siis eikö tuo papilloomarokotus ole vain nuorille tytöille soveltuva?? Tai siis näin olen lukenut että se kannattaa ottaa jo ennen seksielämän aloittamista. Mutta siis toimiiko terveille aikuisillekin???? Olispa aika mahtava jos olis näin!

Mutta tuosa huuliherpeksestä vielä sen verran että en ole tietoinen voiko tarttua alapäähän. Pitääpä googlettaa itekkin. Olen kuitenkin sen kanssa oppinut elämään niin että tiedän melko alkuvaiheessa milloin se yrittää puhjeta se näppy huuleen ja vuosikausiin ei ole päässyt alkua pidemmälle kun olen heti hoksannut laittaa zoviraxia. Liekö tuuria sitten että ei tarttunut yli 20-vuoden suhteessa ex-aviomieheeni, ei kumpaankaan päähän...aina varottiin kun tuntui vähänkään siltä että vois olla puhkeamassa. Suuseksiä ja suutelua kyllä harrastettiin vain huulet terveinä.

Kondylooma on loppuelämän kumppani samoin kuin tuo herpeskin mutta ehkä se aika helpottaa tämänkin taudin hyväksymistä...kovin vähällä olen itse päässytkin, hoidatin näpyt heti laserilla pois eikä niitä ole sen koommin noin puoleen vuoteen näkynyt. Toivottavasti olen niin onnekas että oma elimistö pystyy ne tästälähtien torjumaan...terveelliset elämäntavat kunniaan! :-)

Hieman harmittaa kun kenelläkään ei ole omakohtaisia kokemuksia kertomisesta...lupaan itse tulla kertomaan, jos joskus jollekin uskaltaudun kertomaan...

• voi poistua

Sellainen korjaus vaan, että kondylooma ei välttämättä ole ikuinen. Hyvällä tuurilla se voi myös poistua elimistöstä luonnollisesti (eli elimistö tuhoaa viruksen) . Toivotaan, että sinulla on hyvä tuuri :) .

• papa97

Itse hoidatin näpyt laserilla vuonna -97, eikä ole sen jälkeen mitään muutoksia ikinä papassa näkynyt, enkä ole liiemmin panikoinutkaan asiaa. Toki onhan se vaara aina olemassa, että se sieltä esiin jälleen pulpahtaa, mutta en pidä tuota ns. liian vaarallisena tautina, miksi siitä ei voisi kumppanilleen kertoa. Se on kuitenkin suht helposti hoidettava tauti sekä naiselle, että miehelle.
      Kerro rohkeasti vain, mitä ihmeen hävettävää/kammoksuttavaa tuossa on, jos kerran olet itsesi hoitanut kuntoon ja tartuntavaara on hyvinkin minimaallinen, liki olematon.

• N85ab

Hei

Ihan pakko kyllä korjata muutaman kirjoittajan kommentteja. Papillooma virus on erittäin yleinen. Sitä kantaa noin 50-80% ihmisistä ja viruksia on n.100 erilaista. Osa niistä aiheuttaa näkyviä muutoksia, osa on oireettomia. Usein niin, että mies kantaa virusta oireettomana tietämättään ja levittää sitä sitten naiseen joka myöhemmin saakin oireita. Itämisaika on muutamasta kuukaudesta vuosiin. On myös niin että virus poistuu elimistöstä noin 1-3vuoden kuluttua. Ja vaikka käyttäisi kondomia se ei suojaa kuin 70% varmuudella.
      Tämä ei missään nimessä ole kuolemantuomio. Uudelle kumppanille voi kertoa ja osa on kertomatta, varsinkin jos tartunnasta on vuosia. Miehille kun HP-viruksesta ei ole todettu olevan juuri minkäänlaita haittaa.

• alkup. nainen41xxx

Kiitos rohkaisevista vastauksista papa97 ja N85ab! Haluaisin niin ajatella että elimistöni taistelisi kondyn pois ja että tartuntavaara olisi minimaalinen. Ehkä odottelen vielä toisenkin puoli vuotta, niin sitten olisi vielä varmemmalla pohjalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      529
      2619
    2. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      53
      2240
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      206
      2206
    4. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1648
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      219
      1499
    6. Kiantama kartelli

Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip
      Suomussalmi
      50
      1416
    7. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      97
      1369
    8. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      62
      1181
    9. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      94
      1151
    10. Unohdettu parannuksen kaste

Kuinka kauan kestää helluntailaisten kastekoulutus ja onko se tosiaan parannuksenkaste koulutusta ?
      Kaste
      693
      1055
    Aihe