Mikä on mielestänne tehokas auto arkiajoon?

Dieseli vai bensa?

MIkä on mielestänne tehokas auto arkiajoon jossa joutuu maantielläkin ajamaan pitkiä lenkkejä?

38

5498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ziif manacer

      semmonen auto mis on tehokas moottori. esim. punainen urheilu auto

    • Trallallaar

      Joku 170 hv dieselhenkilöauto on tehokas vaivattomaan ajoon, toki varmaan esim. 140 hv riittää sekin ihan hyvin. Periaatteessa mitä suurempi moottori ja mitä enemmän tehoja, niin yleensä se syö myös enemmän polttoainetta.

      100 hv diesel ei ole tehokas, mutta se on taas sitten aavistuksen taloudellisempi. Jos ajaa vaikka yksin, eikä vedä vaunuja perässä ja ei ohittele useasti, niin 100 hv dieselkin voi riittää sellaiselle, joka ei kaipaa ripeyttä.

      Näissä on myös hintaeroja uutena, pikkumoottorinen diesel saattaa olla halvempi (selvästikin joissakin tapauksissa) verrattuna esim. 2-litraiseen dieseliin.

      • Sadan hevosvoiman

        dieselistä ei oikein osattu unelmoidakaan ennen tdi-koneiden tuloa. Olisi oikeastaan hyvä juttu että jokainen juuri kortin saanut teini joutuisi ajamaan ensimmäisen vuoden vanhalla 80-luvun alun Mersun 200 dieselillä. Olikohan siinä 65 vai 70 hevosvoimaa ja kyllä oli huimaa menoa ohituksissa. Rekan ohitukseen tarvittiin kilometrin vapaa suora. MUTTA, se opetti tehokkaasti pelisilmän ja harkinnan käyttöä liikenteessä. Ne taidot ja oikea asenne tämänpäivän autoilijoilta usein puuttuvat. Eikä siihen aikaan ajettu muuten kymmenien autojen ketjukolareita vaikka olosuhteet olivat usein paljon huonommat kuin nykyisin.


    • naurattaa

      on tässäkin kysymys...250 hv ja siitä ylöspäin.....

      • munamankelikuski

        Eipä oo ihan itsestäänselvyys...250 heppaa automaattilla paljon painoa ei takaa vielä mitään.
        Pienempi auto 150 heppasella koneella ja manuaalilla pysyy takalaudassa kiinni vaivatta ja 175 heppanen manuska näyttää jo perävaloja.


      • Mankelikuski
        munamankelikuski kirjoitti:

        Eipä oo ihan itsestäänselvyys...250 heppaa automaattilla paljon painoa ei takaa vielä mitään.
        Pienempi auto 150 heppasella koneella ja manuaalilla pysyy takalaudassa kiinni vaivatta ja 175 heppanen manuska näyttää jo perävaloja.

        Kaikki henkilöautot, joissa on yli 250hp, kulkevat mukavan ripeästi. Automaatilla jopa ripeämmin kuin käsivatkaimella.

        Olen samaa mieltä, yli 250hp niin ei tarvitse ihmetellä.


    • Kalle Hustler

      Riippuu niin ajotavasta.

      Minulla on 100 hv prätkä (170 kg) ja 100 hv turbodieselauto (1350 kg). Molemmilla pärjää oikein hyvin, kumpaankaan ei kaipaa lisää tehoa.

    • jo aikuinen vastaa

      Honda jazz 05 cvt esimerkiksi, hyvin kulkee.

      Edellisessä autossa oli 130hv mutta ei loppujenlopuksi
      sen enempää kulje, polttoainetta meni varmaan 2 x enemmän.

      Jos 80-120km/h ajaa maantiellä/motareilla niin paljoa
      siinä suorituskykyä mihinkään tarvii, yleensä ne ketkä osaa
      huonoiten ohittaa on eniten tehoakin. Puskurista roikkuen ohitukseen tarviikin
      urheiluauton että kerkii 500 metrin matkalla ohi edes jostakin.

      • hohhoiiijajajajajaja

        Niin ja mitä isompi auto ja mitä ns laadukkaampi niin se myös painaa
        enemmän ja tarvii enemmän tehoa jotta liikkuu vaivattomasti.

        Pikku hondassa riittää 90hv ps en edes tiedä paljon mun autossa
        on tehoja niin ehkä isossa farmari autossa tarvii 150hv että se kulkee
        sen mitä mun pikku auto. Jos on luksus auto niin siellä on
        500kg bitumia äänieristeenä ja tarvitaan 300hv että se liikkuu vielä.


    • näillä mennään

      Tuollainen 177 hv turbodiesel automaattilaatikolla on ihan jees myös viikonlopun ajoihinkin. Ja vielä nelivedolla maustettu.

      • rin-tin-tin***

        Amikset on taas ihan hakoteillä.
        Aikanaan Wartburg henkilöautossa oli 37kW/50 hv ja sillä pystyi rikkomaan kaikki suomen nopeusrajoitukset, myös moottoritiellä, joten enempää ei todella tarvita.


      • maso kisti
        rin-tin-tin*** kirjoitti:

        Amikset on taas ihan hakoteillä.
        Aikanaan Wartburg henkilöautossa oli 37kW/50 hv ja sillä pystyi rikkomaan kaikki suomen nopeusrajoitukset, myös moottoritiellä, joten enempää ei todella tarvita.

        Eipä niin tarvita. Kun kurakelillä köröttelee rekan imussa niin siihen tehot hyvin riittävät.
        Ohittaa ei tarvitse ja lohduttautua voi sillä, että ohi ei pääsee vaikka haluaisikin.
        Kulkee melkein pelkällä pissapojan nesteellä.


      • hiekkapuhallus
        maso kisti kirjoitti:

        Eipä niin tarvita. Kun kurakelillä köröttelee rekan imussa niin siihen tehot hyvin riittävät.
        Ohittaa ei tarvitse ja lohduttautua voi sillä, että ohi ei pääsee vaikka haluaisikin.
        Kulkee melkein pelkällä pissapojan nesteellä.

        "Kulkee melkein pelkällä pissapojan nesteellä"

        Ja siihen lisäksi vielä tuulilasin ja umpioiden vaihdot.


      • Urpo...
        rin-tin-tin*** kirjoitti:

        Amikset on taas ihan hakoteillä.
        Aikanaan Wartburg henkilöautossa oli 37kW/50 hv ja sillä pystyi rikkomaan kaikki suomen nopeusrajoitukset, myös moottoritiellä, joten enempää ei todella tarvita.

        Voi nyt hel***ti. Aloittaja kysyy tehokasta autoa! Tottakai jonkun piti saarnata kuinka tehoja ei tarvitse mihinkään -_- aja kuule polkuautolla ja tule kertomaan sen jälkeen oisitko tarttenut niitä tehoja... Tehokkaalla autolla on kivempi ajaa, kuin jollain jonka liikkeelle lähtökin vaatii jonkun työntämään, että vääntöä riittäisi. Toisaalta joillekin ei kyllä tehokaskaan auto sovi...


      • Tehoa piisaa
        Urpo... kirjoitti:

        Voi nyt hel***ti. Aloittaja kysyy tehokasta autoa! Tottakai jonkun piti saarnata kuinka tehoja ei tarvitse mihinkään -_- aja kuule polkuautolla ja tule kertomaan sen jälkeen oisitko tarttenut niitä tehoja... Tehokkaalla autolla on kivempi ajaa, kuin jollain jonka liikkeelle lähtökin vaatii jonkun työntämään, että vääntöä riittäisi. Toisaalta joillekin ei kyllä tehokaskaan auto sovi...

        Kelpaisiko joku 400 - 600 hevosvoiman Sisu tai Volvo? Niissä on nykyisin jo aika mukavat penkitkin. Pysäköinti on tietysti hieman hankalaa.


      • Anonyymi
        rin-tin-tin*** kirjoitti:

        Amikset on taas ihan hakoteillä.
        Aikanaan Wartburg henkilöautossa oli 37kW/50 hv ja sillä pystyi rikkomaan kaikki suomen nopeusrajoitukset, myös moottoritiellä, joten enempää ei todella tarvita.

        Eipäs pystynyt. Moottoriteille tuli nopeusrajoitus vasta 1974. Sitä ennen sai päästellä sen, mitä autolla pääsi.


    • M-power/ amg

      alle 1300kg auto, tehot oltava yli 200hp. Alle 1500kg auto tehot yli 250hp, alle 1700kg auto 300hp, alle 2000kg mutta yli 1700 kg auto yli 350hp. Yli 2000kg läskiä ei kannata ostaa, tarvii hurjat tehot että liikkuu

    • Smiley One

      Oma Bmw 135i coupe ohjelmoinnilla on ainakin tarpeeksi tehokas, kun painoa ei ole paljoa ja potkua 340hp, kun vakiolla 306hp. Mitattu 0-100 4,9sek ja 80-120 3 sek tasan.. Kovia lukemia on eikä monet pääse tuohon lukemiin.

      • Anonyymi

        Riippuu ihan millaisesta autosta kyse. Vanhemmissa autoissa "normi sedaneissa" 150hv on jo tehokas. 120hp.sellanen normaali aika laiska. Uudemmissa autoissa saadaan toki jo pienemmistä koneista tehoa enemmän mitä ennen mutta siinäkin se 200hp on jo kova teho normi liikenteeseen. Isommissa perheautoissa ja maastureissa se on sit jo eri asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu ihan millaisesta autosta kyse. Vanhemmissa autoissa "normi sedaneissa" 150hv on jo tehokas. 120hp.sellanen normaali aika laiska. Uudemmissa autoissa saadaan toki jo pienemmistä koneista tehoa enemmän mitä ennen mutta siinäkin se 200hp on jo kova teho normi liikenteeseen. Isommissa perheautoissa ja maastureissa se on sit jo eri asia.

        Mulla on ollut jo vuosia sellaisia 130-140 hv tilavia henkilöautoja. Niillä pystyy ohittamaankin asuntovaunu perässä, jos on tarpeen ja liikenteen pelisilmää.
        Jos henkilö tarvitsee 250 hv ohitukseen, niin ongelma on siellä korvien välisessä kapasiteetissa eli ei ymmärretä, miten se ohittaminen on viisasta tehdä.
        Ohittelin vuosia 1,6 autolla, missä tehot oli 66 kW/90 hv. Vaihde vaan matka-ajon vitoselta suoraa kolmoselle ja hanat auki, niin nopea pyrähdys sujuu ihan hyvin.
        Pitää vain hätäisempienkin ymmärtää, että ihan joka paikassa ei pidä ohittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on ollut jo vuosia sellaisia 130-140 hv tilavia henkilöautoja. Niillä pystyy ohittamaankin asuntovaunu perässä, jos on tarpeen ja liikenteen pelisilmää.
        Jos henkilö tarvitsee 250 hv ohitukseen, niin ongelma on siellä korvien välisessä kapasiteetissa eli ei ymmärretä, miten se ohittaminen on viisasta tehdä.
        Ohittelin vuosia 1,6 autolla, missä tehot oli 66 kW/90 hv. Vaihde vaan matka-ajon vitoselta suoraa kolmoselle ja hanat auki, niin nopea pyrähdys sujuu ihan hyvin.
        Pitää vain hätäisempienkin ymmärtää, että ihan joka paikassa ei pidä ohittaa.

        Voi helvata sentään, kyllä nykyautossa 80-100kw tehot on ihan riittävät, mihin ihmeeseen tarvitaan 170 tai 200kw tehoja, taivaaseenko on kiire? ja ohi pääsee aina, kun osaa valita paikan oikein, "eikä piä hättäillä, naattikkaa naattikkaa, elkee laakasko liian aekasseen.


      • Anonyymi

        Ei riitä pitää tehoa olla 800-900hp,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei riitä pitää tehoa olla 800-900hp,

        Ota vähemmän iltalääkettä ja koita pysyä asiassa !


    • Anonyymi

      1hv/10kg on minimi, tehokkaasta voidaan puhua kun 1,5hv/10kg.

      • Anonyymi

        Itse sanoisin että 1,33hv/10kg on jo tehokas, esim 1500kg auto ja 200hv.


    • Anonyymi

      mersu dacian moottorilla

      tosin jäi saastehuijauksesta kiinni...

    • Anonyymi

      Kallis, ne on tehokkaita, merkillä ei väliä.

    • Anonyymi

      Seat Leon Cupra 300 hv dsg 4WD

      • Anonyymi

        Hinta/laatusuhde on kohdallaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinta/laatusuhde on kohdallaan

        Cuprassa on aika heikko hinta/laatusuhde. Auto on epämukava, meluisa ja kulus on suuri.


    • Anonyymi

      Tärkeää olisi se että voimalinja reagoi normaaliajoassa välittömästi kaasuun eikä mitään DSG ahtopaineviveitä ole vaikka tyhjäkäynniltä painetaan kaasua, esim moottorijarrutuksen jälkeen kaupunkiliikenteessä.
      Ihan sama onko koneessa huipputehoa 100 vai 200hp jos sitä käytännön voimaa ei tule silloin kun sitä tarvitaan vaan vasta myöhemmin.

    • Anonyymi

      Mercedes-AMG CLS 63 ollut riittävän tehokas jokapäiväiseen ajoon :) eikä kulutuskaan ole paha, tankki jos alkaa tyhjältä tuntumaan niin Shelliltä saa V-Poweria.

      • Anonyymi

        Kannattaako tuota halpismallia edes ostaa ?


    • Anonyymi

      500 hp ja 700nm on minimi.

    • Anonyymi

      1 kW / 10 kg on aika hyvä määritelmä tarpeeksi tehokkaalle autolle. Vaikka uudet autot on tehokkaampia, kannattaa huomioida myös suurempi paino.

      1 kW / 10 kg tarkoittaa noin 135hv 1000kg autolle, tuo kulkee jo ihan mukavasti. Vastaavasti 1500kg auto vaatii jo 200hv jotta kulkisi yhtä ripeästi. Tai 2000kg auto 270hv.

      • Anonyymi

        Esim 30kg ylipaino vie moottorilta 4hv sen ylimääräisen läskin liikuttamiseen.


    • Anonyymi

      Octavia RS on kyllä magee, monet bemarit tullut kyykytettyä 6-0.

    • Anonyymi

      Jos tehopainosuhde on 20% keskiarvoa parempi niin se on ja merkittävän tehokas.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe