Mikä on mielestänne tehokas auto arkiajoon?

Dieseli vai bensa?

MIkä on mielestänne tehokas auto arkiajoon jossa joutuu maantielläkin ajamaan pitkiä lenkkejä?

41

5851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ziif manacer

      semmonen auto mis on tehokas moottori. esim. punainen urheilu auto

    • Trallallaar

      Joku 170 hv dieselhenkilöauto on tehokas vaivattomaan ajoon, toki varmaan esim. 140 hv riittää sekin ihan hyvin. Periaatteessa mitä suurempi moottori ja mitä enemmän tehoja, niin yleensä se syö myös enemmän polttoainetta.

      100 hv diesel ei ole tehokas, mutta se on taas sitten aavistuksen taloudellisempi. Jos ajaa vaikka yksin, eikä vedä vaunuja perässä ja ei ohittele useasti, niin 100 hv dieselkin voi riittää sellaiselle, joka ei kaipaa ripeyttä.

      Näissä on myös hintaeroja uutena, pikkumoottorinen diesel saattaa olla halvempi (selvästikin joissakin tapauksissa) verrattuna esim. 2-litraiseen dieseliin.

      • Sadan hevosvoiman

        dieselistä ei oikein osattu unelmoidakaan ennen tdi-koneiden tuloa. Olisi oikeastaan hyvä juttu että jokainen juuri kortin saanut teini joutuisi ajamaan ensimmäisen vuoden vanhalla 80-luvun alun Mersun 200 dieselillä. Olikohan siinä 65 vai 70 hevosvoimaa ja kyllä oli huimaa menoa ohituksissa. Rekan ohitukseen tarvittiin kilometrin vapaa suora. MUTTA, se opetti tehokkaasti pelisilmän ja harkinnan käyttöä liikenteessä. Ne taidot ja oikea asenne tämänpäivän autoilijoilta usein puuttuvat. Eikä siihen aikaan ajettu muuten kymmenien autojen ketjukolareita vaikka olosuhteet olivat usein paljon huonommat kuin nykyisin.


    • naurattaa

      on tässäkin kysymys...250 hv ja siitä ylöspäin.....

      • munamankelikuski

        Eipä oo ihan itsestäänselvyys...250 heppaa automaattilla paljon painoa ei takaa vielä mitään.
        Pienempi auto 150 heppasella koneella ja manuaalilla pysyy takalaudassa kiinni vaivatta ja 175 heppanen manuska näyttää jo perävaloja.


      • Mankelikuski
        munamankelikuski kirjoitti:

        Eipä oo ihan itsestäänselvyys...250 heppaa automaattilla paljon painoa ei takaa vielä mitään.
        Pienempi auto 150 heppasella koneella ja manuaalilla pysyy takalaudassa kiinni vaivatta ja 175 heppanen manuska näyttää jo perävaloja.

        Kaikki henkilöautot, joissa on yli 250hp, kulkevat mukavan ripeästi. Automaatilla jopa ripeämmin kuin käsivatkaimella.

        Olen samaa mieltä, yli 250hp niin ei tarvitse ihmetellä.


    • Kalle Hustler

      Riippuu niin ajotavasta.

      Minulla on 100 hv prätkä (170 kg) ja 100 hv turbodieselauto (1350 kg). Molemmilla pärjää oikein hyvin, kumpaankaan ei kaipaa lisää tehoa.

    • jo aikuinen vastaa

      Honda jazz 05 cvt esimerkiksi, hyvin kulkee.

      Edellisessä autossa oli 130hv mutta ei loppujenlopuksi
      sen enempää kulje, polttoainetta meni varmaan 2 x enemmän.

      Jos 80-120km/h ajaa maantiellä/motareilla niin paljoa
      siinä suorituskykyä mihinkään tarvii, yleensä ne ketkä osaa
      huonoiten ohittaa on eniten tehoakin. Puskurista roikkuen ohitukseen tarviikin
      urheiluauton että kerkii 500 metrin matkalla ohi edes jostakin.

      • hohhoiiijajajajajaja

        Niin ja mitä isompi auto ja mitä ns laadukkaampi niin se myös painaa
        enemmän ja tarvii enemmän tehoa jotta liikkuu vaivattomasti.

        Pikku hondassa riittää 90hv ps en edes tiedä paljon mun autossa
        on tehoja niin ehkä isossa farmari autossa tarvii 150hv että se kulkee
        sen mitä mun pikku auto. Jos on luksus auto niin siellä on
        500kg bitumia äänieristeenä ja tarvitaan 300hv että se liikkuu vielä.


    • näillä mennään

      Tuollainen 177 hv turbodiesel automaattilaatikolla on ihan jees myös viikonlopun ajoihinkin. Ja vielä nelivedolla maustettu.

      • rin-tin-tin***

        Amikset on taas ihan hakoteillä.
        Aikanaan Wartburg henkilöautossa oli 37kW/50 hv ja sillä pystyi rikkomaan kaikki suomen nopeusrajoitukset, myös moottoritiellä, joten enempää ei todella tarvita.


      • maso kisti
        rin-tin-tin*** kirjoitti:

        Amikset on taas ihan hakoteillä.
        Aikanaan Wartburg henkilöautossa oli 37kW/50 hv ja sillä pystyi rikkomaan kaikki suomen nopeusrajoitukset, myös moottoritiellä, joten enempää ei todella tarvita.

        Eipä niin tarvita. Kun kurakelillä köröttelee rekan imussa niin siihen tehot hyvin riittävät.
        Ohittaa ei tarvitse ja lohduttautua voi sillä, että ohi ei pääsee vaikka haluaisikin.
        Kulkee melkein pelkällä pissapojan nesteellä.


      • hiekkapuhallus
        maso kisti kirjoitti:

        Eipä niin tarvita. Kun kurakelillä köröttelee rekan imussa niin siihen tehot hyvin riittävät.
        Ohittaa ei tarvitse ja lohduttautua voi sillä, että ohi ei pääsee vaikka haluaisikin.
        Kulkee melkein pelkällä pissapojan nesteellä.

        "Kulkee melkein pelkällä pissapojan nesteellä"

        Ja siihen lisäksi vielä tuulilasin ja umpioiden vaihdot.


      • Urpo...
        rin-tin-tin*** kirjoitti:

        Amikset on taas ihan hakoteillä.
        Aikanaan Wartburg henkilöautossa oli 37kW/50 hv ja sillä pystyi rikkomaan kaikki suomen nopeusrajoitukset, myös moottoritiellä, joten enempää ei todella tarvita.

        Voi nyt hel***ti. Aloittaja kysyy tehokasta autoa! Tottakai jonkun piti saarnata kuinka tehoja ei tarvitse mihinkään -_- aja kuule polkuautolla ja tule kertomaan sen jälkeen oisitko tarttenut niitä tehoja... Tehokkaalla autolla on kivempi ajaa, kuin jollain jonka liikkeelle lähtökin vaatii jonkun työntämään, että vääntöä riittäisi. Toisaalta joillekin ei kyllä tehokaskaan auto sovi...


      • Tehoa piisaa
        Urpo... kirjoitti:

        Voi nyt hel***ti. Aloittaja kysyy tehokasta autoa! Tottakai jonkun piti saarnata kuinka tehoja ei tarvitse mihinkään -_- aja kuule polkuautolla ja tule kertomaan sen jälkeen oisitko tarttenut niitä tehoja... Tehokkaalla autolla on kivempi ajaa, kuin jollain jonka liikkeelle lähtökin vaatii jonkun työntämään, että vääntöä riittäisi. Toisaalta joillekin ei kyllä tehokaskaan auto sovi...

        Kelpaisiko joku 400 - 600 hevosvoiman Sisu tai Volvo? Niissä on nykyisin jo aika mukavat penkitkin. Pysäköinti on tietysti hieman hankalaa.


      • Anonyymi
        rin-tin-tin*** kirjoitti:

        Amikset on taas ihan hakoteillä.
        Aikanaan Wartburg henkilöautossa oli 37kW/50 hv ja sillä pystyi rikkomaan kaikki suomen nopeusrajoitukset, myös moottoritiellä, joten enempää ei todella tarvita.

        Eipäs pystynyt. Moottoriteille tuli nopeusrajoitus vasta 1974. Sitä ennen sai päästellä sen, mitä autolla pääsi.


    • M-power/ amg

      alle 1300kg auto, tehot oltava yli 200hp. Alle 1500kg auto tehot yli 250hp, alle 1700kg auto 300hp, alle 2000kg mutta yli 1700 kg auto yli 350hp. Yli 2000kg läskiä ei kannata ostaa, tarvii hurjat tehot että liikkuu

    • Smiley One

      Oma Bmw 135i coupe ohjelmoinnilla on ainakin tarpeeksi tehokas, kun painoa ei ole paljoa ja potkua 340hp, kun vakiolla 306hp. Mitattu 0-100 4,9sek ja 80-120 3 sek tasan.. Kovia lukemia on eikä monet pääse tuohon lukemiin.

      • Anonyymi

        Riippuu ihan millaisesta autosta kyse. Vanhemmissa autoissa "normi sedaneissa" 150hv on jo tehokas. 120hp.sellanen normaali aika laiska. Uudemmissa autoissa saadaan toki jo pienemmistä koneista tehoa enemmän mitä ennen mutta siinäkin se 200hp on jo kova teho normi liikenteeseen. Isommissa perheautoissa ja maastureissa se on sit jo eri asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu ihan millaisesta autosta kyse. Vanhemmissa autoissa "normi sedaneissa" 150hv on jo tehokas. 120hp.sellanen normaali aika laiska. Uudemmissa autoissa saadaan toki jo pienemmistä koneista tehoa enemmän mitä ennen mutta siinäkin se 200hp on jo kova teho normi liikenteeseen. Isommissa perheautoissa ja maastureissa se on sit jo eri asia.

        Mulla on ollut jo vuosia sellaisia 130-140 hv tilavia henkilöautoja. Niillä pystyy ohittamaankin asuntovaunu perässä, jos on tarpeen ja liikenteen pelisilmää.
        Jos henkilö tarvitsee 250 hv ohitukseen, niin ongelma on siellä korvien välisessä kapasiteetissa eli ei ymmärretä, miten se ohittaminen on viisasta tehdä.
        Ohittelin vuosia 1,6 autolla, missä tehot oli 66 kW/90 hv. Vaihde vaan matka-ajon vitoselta suoraa kolmoselle ja hanat auki, niin nopea pyrähdys sujuu ihan hyvin.
        Pitää vain hätäisempienkin ymmärtää, että ihan joka paikassa ei pidä ohittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on ollut jo vuosia sellaisia 130-140 hv tilavia henkilöautoja. Niillä pystyy ohittamaankin asuntovaunu perässä, jos on tarpeen ja liikenteen pelisilmää.
        Jos henkilö tarvitsee 250 hv ohitukseen, niin ongelma on siellä korvien välisessä kapasiteetissa eli ei ymmärretä, miten se ohittaminen on viisasta tehdä.
        Ohittelin vuosia 1,6 autolla, missä tehot oli 66 kW/90 hv. Vaihde vaan matka-ajon vitoselta suoraa kolmoselle ja hanat auki, niin nopea pyrähdys sujuu ihan hyvin.
        Pitää vain hätäisempienkin ymmärtää, että ihan joka paikassa ei pidä ohittaa.

        Voi helvata sentään, kyllä nykyautossa 80-100kw tehot on ihan riittävät, mihin ihmeeseen tarvitaan 170 tai 200kw tehoja, taivaaseenko on kiire? ja ohi pääsee aina, kun osaa valita paikan oikein, "eikä piä hättäillä, naattikkaa naattikkaa, elkee laakasko liian aekasseen.


      • Anonyymi

        Ei riitä pitää tehoa olla 800-900hp,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei riitä pitää tehoa olla 800-900hp,

        Ota vähemmän iltalääkettä ja koita pysyä asiassa !


    • Anonyymi

      1hv/10kg on minimi, tehokkaasta voidaan puhua kun 1,5hv/10kg.

      • Anonyymi

        Itse sanoisin että 1,33hv/10kg on jo tehokas, esim 1500kg auto ja 200hv.


    • Anonyymi

      mersu dacian moottorilla

      tosin jäi saastehuijauksesta kiinni...

    • Anonyymi

      Kallis, ne on tehokkaita, merkillä ei väliä.

    • Anonyymi

      Seat Leon Cupra 300 hv dsg 4WD

      • Anonyymi

        Hinta/laatusuhde on kohdallaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinta/laatusuhde on kohdallaan

        Cuprassa on aika heikko hinta/laatusuhde. Auto on epämukava, meluisa ja kulus on suuri.


    • Anonyymi

      Tärkeää olisi se että voimalinja reagoi normaaliajoassa välittömästi kaasuun eikä mitään DSG ahtopaineviveitä ole vaikka tyhjäkäynniltä painetaan kaasua, esim moottorijarrutuksen jälkeen kaupunkiliikenteessä.
      Ihan sama onko koneessa huipputehoa 100 vai 200hp jos sitä käytännön voimaa ei tule silloin kun sitä tarvitaan vaan vasta myöhemmin.

    • Anonyymi

      Mercedes-AMG CLS 63 ollut riittävän tehokas jokapäiväiseen ajoon :) eikä kulutuskaan ole paha, tankki jos alkaa tyhjältä tuntumaan niin Shelliltä saa V-Poweria.

      • Anonyymi

        Kannattaako tuota halpismallia edes ostaa ?


    • Anonyymi

      500 hp ja 700nm on minimi.

    • Anonyymi

      1 kW / 10 kg on aika hyvä määritelmä tarpeeksi tehokkaalle autolle. Vaikka uudet autot on tehokkaampia, kannattaa huomioida myös suurempi paino.

      1 kW / 10 kg tarkoittaa noin 135hv 1000kg autolle, tuo kulkee jo ihan mukavasti. Vastaavasti 1500kg auto vaatii jo 200hv jotta kulkisi yhtä ripeästi. Tai 2000kg auto 270hv.

      • Anonyymi

        Esim 30kg ylipaino vie moottorilta 4hv sen ylimääräisen läskin liikuttamiseen.


    • Anonyymi

      Octavia RS on kyllä magee, monet bemarit tullut kyykytettyä 6-0.

    • Anonyymi

      Jos tehopainosuhde on 20% keskiarvoa parempi niin se on ja merkittävän tehokas.

    • Anonyymi

      Alle 100hp=laiska
      100-150 normaali
      150-200 pirteä
      201-250 tehokas
      250+ Todella tehokas

    • Anonyymi

      Linja-autolla kuljettaa tehokkaasti isommankin porukan.

    • Anonyymi

      Semmonen on omasta mielestäni tarpeeksi tehokas jolla saa normi motarin rampilla satasen vauhdin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2518
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      1601
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      170
      1555
    4. 79
      1291
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1005
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      281
      911
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      46
      897
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      176
      837
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      76
      792
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      62
      766
    Aihe