Saviston Koti- outo erityinen huolenpito (EHO)

"intensiivihoitoa"

Laitospropaganda:
"Erityinen huolenpito on rajoittavuudestaan ja kontrollistaan huolimatta lapsilähtöinen auttamistapa, jonka keskeisiä keinoja on läsnäolo, rauhoittuminen ja keskusteluyhteyden saavuttaminen. Aikuisen jatkuva läsnäolo antaa nuorelle mahdollisuuden kohtaamiseen ja vuorovaikutuksen syntymiseen." http://www.savistonkoti.fi/palvelut , "hoito" n. 500e/vrk

Ja todellisuus:
"Tiukat rajat,valvonta ja huonehoito voi toteuttaa inhimillisesti mutta Savistossa epäinhimillisesti :”Seinässä on piste, jota tuijotat. Penkillä istut jalat maassa ja selkä suorassa”.
Saviston menetelmässä persoona hajotetaan ja se rakennetaan yhteiskuntakelpoiseksi,joka on vanha eristyssellimenetelmä, jossa vangit alkavat käyttäytyä aggressiivisesti, saavat pelkotiloja, henkisiä ongelmia ja itsetuhoisuutta, eivätkä muokkaudu paremmiksi ihmiseksi. Pään aukomista Savisto pitää kasvattavana, mutta minusta se vain hajottaa.

Vierihoidossa istutaan penkillä ja tuijotetaan seinää. Tajusin hermojeni pettävän ja tulevani hulluksi. Kehitin selviytymismenetelmän: minua ei ole olemassa ja kestän kaiken koska en tunne mitään.Vierihoidon päätyttyä pystyin menemään tarvittaessa tähän mielentilaan.Aikuisille sai puhua luvalla ja muille nuorille ei yhtään.Jossain vaiheessa sai käydä kotikoulua, ulkoilla valvotusti ja tehdä kotitöitä.Vanhemmille sai soittaa valvotusti kerran viikossa ja kuukauden päästä tavata nuorisokodissa.

Keskustelin kasvatusjohtajan kanssa ensimmäistä kertaa, ja hän kysyi olenko neitsyt. Vastasin, ettei asia kuulu sinulle. Hän alkoi puhua pelottavan alistavasti ettei kysymyksiin vastata epäkunnioittavasti.Vastaansanomista ei sallita ja on oltava teennäisen iloinen ja toteltava. Hän sanoi, että minusta näkee etten ole neitsyt ja seksiä on ollut monen kanssa. Mielestäni aikuinen ei saa puhua alaikäiselle noin. Melkein kaikki tytöt saivat samaa pään aukomista ensimmäisessä ”keskustelussa”.

Pakotetaan avautumaan ja vierihoito jatkuu,jos ei suostu. Näin kertoo vapauksien takia jotain.Ei kerro asioita aidosti eikä voi saada apua. Jos ilmaisee neg.mielipiteitä Savistosta,lomia voi menettää ja jopa joutua vierihoitoon uudestaan. Jos nuori vain alistetaan tottelemaan, niin tulos on 18-vuotias jolla on yksi tapa käsitellä asioita: Patoa sisällesi kaikki,ole rauhallinen, ja taistele ettet menetä itsehillintääsi.

Aikuinen sai sanoa että kissanpillujuustoa on ruoaksi,ja jos joku näytti surulliselta/vihaiselta, niin naama oli norsun vituilla. Nuoret eivät saaneet kiroilla.Vankilassa ei lueta kirjeitä, mutta Savistossa luetaan.

Olin vierihoidossa n. 8 kuukautta vaikken riehunut kertaakaan.Ihan alussa kiroilin enkä avautunut elämästäni. Tein kotityöt ja kävin kotikoulua aktiivisesti. Ainoastaan puhuin salaa nuorille,jos työntekijöiden selkä kääntyi.Mielestäni noin pitkä vierihoitoaika oli mielivaltaista. Ensimmäiset lomani olivat vasta n. vuoden päästä vaikka käytökseni oli pitkään ollut hyvää.Oli pelottavaa kävellä kaupungilla,mutta tuntui ihanalta, kun sai päättää miten kiertää korttelin.

Lomalla itkin äidille pahaa oloa Savistossa. Normaalisti en tehnyt tätä, koska pelkäsin rangaistuksia. Kun olimme kahdestaan kasvatusjohtajan kanssa, hän alkoi tentata asiasta ja jatkoi kunnes minä vain itkin puhumatta.

Eräillä lomilla aloin keskellä kaupunkia itkeä ja huutaa, miten paljon inhoan *****-savistoa. Savistossa kirjoitin oman versioni tapahtuneesta. En uskaltanut kirjoittaa, miten ahdistavat tunteeni Savistoa kohtaan purkautuivat. Kirjoitin traumasta,joka oli osaselitys. Kasvatusjohtaja syytti minun yrittävän saada kaiken läpi traumallani. Pohdin joskus, etten olisi täällä ilman tätä traumaa joka pisti kaiken sekaisin.Hän ei suostunut uskomaan,mikä oli hyvin loukkaavaa. Koulukiusausta hän väitti valheeksi jotta saisin paremmin haluamani asian.

Ennen Savistoa olin sosiaalinen ja hillitsin itseni. Olin kiukutteleva teini,mutta se ei ollut suurin ongelma. Koulukiusaamisen takia olin epävarma,ja Savisto tuhosi itsetuntoni.Rakensin ympärilleni muurin enkä pystynyt päästämään sen sisälle ketään. Tuntuu monesti vieläkin, että minulla on vaikeuksia tutustua syvällisemmin uusiin ihmisiin.

Savistossa vihasin epäoikeudenmukaisuutta. Minun piti Savistossa haudata syvälle sisimpääni tunteet. Olisin tarvinnut työkalut, joilla voin käsitellä vihaani ja oppia uskomaan itseeni sekä välittämään itsestäni.

Tarvitaan joku todellinen valvonta, mitä todellisuudessa näiden suljettujen seinien sisällä tapahtuu. Onko olemassa puolueetonta tahoa, joka voisi valvoa Suomessa lastensuojelulaitoksia, ja estää työntekijöiden epäinhimillinen ja epäoikeudenmukainen nuorten kohtelu?Vai olisiko meidän aika siirtyä Amerikan malliin, jossa lastensuojelulaitoksissa on kuvaa ja ääntä tallentavat videokamerat kaikkialla huoltajien nähtäväksi?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10509758

32

8963

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

huuhhuh, mitä meininkiä savistonkodissa. kun jouduin sinne olin ollut pitkällä hatkalla, alkuviikot noin 3viikkoa meni huoneessa olemalla. kun jouduin sinne niin ekat sanat omistajalta, että vittu mikä narkkari, iha narkkari näkönenki!!. katoin vaa sitä ja tajusin heti minkälainen lainkiertolaitos se on. ohjaajat saivat kiroilla ja haukkua nuorta, mutta jos nuori sanoi yhdenkin kirosanan niin se tiesi huone päivää. kun sanoi/valitti riippu ohjaajasta miten vakavasti otti ahdistukseni, mutta apua en saanut, vaan mulle koitettiin puhuttaa lääkkeitä. en suostunut koska ne yrittää tolla taktiikalla saada nuori hiljaiseksi ja eristäytyneeksi.. laitoksen taktiikka saada nuoret yhteiskunta kelpoiseksi alistamalla nuori henkisesti, niin että aikuiset saavat olla minkälaisia vain haluavat.!... älkää olko savistonkodissa jollette halua kokea ahdistavan koiran kokemusta. olin siellä kolmekuukautta ja heti kun pääsin yksinn ulos niin hatkasin. että toivottavasti muuttais laitos tapojansa niin vois saada edes vähän paremman maineen. omistaja varmasti muistaa minut tosta alkutekstistä.. jos lukee tämän... että terveisii sullekki hormoonihirmu....

• ;) :D

Jeps, kyllähän kisaluonteinen kehonrakennus ilman kummempia tuloksia vaatii kylläkin myös hyvät eväät että olisi edes mahdollisuuksia pärjätä lavalla. Sitten pitkät dieetit jolloin ei oikein ajatuskaan kulje. Puhumattakaan "tauoista" kun kehon tuotot ovat nollissa. Jos jossain tälläistä toimintaa olisi niin onko se kovin esimerkillistä ja kun ei oikein itsekään aina tiedä missä on lattia taikka katto ja vituttaa muutenkin tasojen heitellessä. Onnistuisiko kasvatustyö silloin optimaalisesti nuoren parasta ajatellen, vai onko riski ettei työt vaan suju tai tulee ylilyöntejä? En tiedä onko tälläistä mutta hirveät kaapit eivät juuri luottamusta herätä, päinvastoin. Voihan sitä sitten kisojen kolkutellessa oville juosta kusipurkkia karkuun, sitähän se on...tämä nyt oli vain fiktiota mutta varmasti herättää ajatuksia.

• sudet oppaina

Toivottavasti teette kantelun asiasta, tuohan on ihmisen kiduttamista.

Ehkä Mannerheimin lastensuojeluliitto voisi ottaa asioista selvää, tarvitsette

nyt kyllä jonkun vanhemman ihmisen tukea viedäksenne asiaa eteenpäin,

oman kunnan sosiaalitoimisto olisi kai ensisijainen paikka, jonka tuohon

pitäisi puuttua, sitä voi kokeilla, tuloksista en tiedä.

Vaikka siitä ei teille ole enää apua niin auttakaa niitä jotka siellä ovat.

Tulee taas kerran mieleeni, että onko kaikella kuitenkin joku tarkoitus,

teidänkin tapauksessa, jos asia etenee.

Koittakaa jaksaa ponnistella kohti parempaa elämää, toivon teille kaikkea

hyvää kärsimystenne vastapainoksi.

• Oho!

"...persoona hajotetaan ja se rakennetaan yhteiskuntakelpoiseksi,joka on vanha eristyssellimenetelmä, jossa vangit alkavat käyttäytyä aggressiivisesti, saavat pelkotiloja, henkisiä ongelmia ja itsetuhoisuutta, eivätkä muokkaudu paremmiksi ihmiseksi."

Täsmälleen sama perusperiaate on muuten käytössä myös ns. myllyhoidossa, aikuisten päihdeklinikoilla.

• Anonyymi

Hajotetaan ja rakennetaan malli toimii Minnesota-hoidossa. Tosin potilaat ovat aikuisia ja voivat poistua hoitolaitoksesta koska vain. Nuorelle tuo hoitotyyli voi olla järkytys.
        Vaikea tietää, onko kaikki tarinat totta...runojen lausunta kuitenkaan tuskin auttaa, kun vastassa on viinan tai muun päihteen seassa piehtaroiva nuori ja aikuiset ovat heille vain este toteuttaa riippuvuutta.

• Apua nuorille

Etusivu » Tietoa MLL:sta » Yhteystiedot

Yhteystiedot

Keskustoimisto

Mannerheimin Lastensuojeluliitto
      Toinen linja 17, Helsinki
      PL 141, 00531 Helsinki
      p. 075 32451

Eikö joku asioista tietävä voisi viedä tätä juttua tutkintapyyntöön,
      nämä kirjoitukset ovat hätähuuto nuorten puolesta, jonkun on puututtava
      tähän, nuoret eivät ehkä itse uskalla, eivätkä tiedä mitä tehdä, pelko
      seurauksista saattaa olla esteenä.
      Jos joku lukija tuntee sosiaalialan ihmisiä, niin heiltä voisi kysyä neuvoa.

• auttakaa joku
    • nuorten puolesta

Lähetin viestin MLL:n Kymin piiritoimistolle.

Toivottavasti tutkivat asiaa.

• ossoiteonpi

Hyvät immeiset, jos haluatte kannella laitoshoidosta, ainoa oikea paikka on Aluehallintovirasto!

Se on yksityistä laitoshoitoa valvova viranomainen. MLL ei yksityisenä toimijana voi tehdä yhtään mitään.

• valituksia tehnyt

Aluehallintovirastossa ne ei tee mitään. Valitin eräästä paikasta kun se oli ihan HIRVEE!!!! niin aluehallintovirastosta ne laitto kirjallisen kyselyn laitokseen ja arvatkaa vaan oliko paikassa kaikki HYVIN! Että näin!

• Life g
        valituksia tehnyt kirjoitti:

Aluehallintovirastossa ne ei tee mitään. Valitin eräästä paikasta kun se oli ihan HIRVEE!!!! niin aluehallintovirastosta ne laitto kirjallisen kyselyn laitokseen ja arvatkaa vaan oliko paikassa kaikki HYVIN! Että näin!

Etkö saanut pössytellä siel ;)
        ja siitä valitat...

• sadistit toimii

Tästä on ollut muutama ketju aiemminkin,minäkin tein valituksen
      MLL:n mutta joku kertoi että se on väärä paikka,
      Otin sitten yhteyttä MOT ohjelmaan ja toivoin tästä ohjelmaa,
      en ole huomannut olisiko mitään tehty,
      lienee YLE:n kieltolistalla.

• Life g

Hienoja tekstejä on...mutta niin raukkamaista kirjoittaa ilman nimeä tollaista sontaa.
      Itse olen ollut paikassa jonkin aikaa, enkä saanut tollaista kohtelua...
      Jos on munaa kirjoittaa, niin pitää olla munaa laittaa nimikin...koska jos asiasta tekee kanteluja nimi tulee esille kuitenkin...

• dfgdgfsdh

Et sitten omaa nimeäsi kuitenkaan laittanut. Eikö ole munaa?

• Anonyymi

Olen ollut siellä suunnilleen perustamisen aikoihin. Mikäli tietyt asiat ovat nykyisin muuttuneet, niin se on hienoa. On mukavaa kuulla, että sinulla on paikasta hyviä kokemuksia. Henkistä väkivaltaa ja muita epäkohtia kuitenkin tapahtuu edelleen liikaa lastensuojelulaitoksissa, muuallakin kuin Savistossa. Täytyy uskaltaa puhua asioista, jotta niitä voi muuttaa. Tämmöinen touhu on saatava loppumaan, jotta ammattilaiset voivat keskittyä tekemään kunnioitettavaa työtä nuorten parissa, eli toimimaan syrjäytymisvaarassa olevien nuorien hyväksi.

Onneksi kuitenkin suurin osa lastensuojelulaitoksista tekee hyvää duunia.

-AP-

• hhhhhrrrt

Paikassa käytetään armeijamaista simputusta, yksi tekee tyhmän tempun, loppu joukko kärsii huone-eristystä sen takia. Henkistä väkivaltaa on hoitajien taholta joka päivä mm. nimittelyä, kunnianloukkauksia alaikäisiä kohtaan.

• olusille joskus,

Näitä nuorisokoteja on hyvin erilaisia,minä tunnen parikin tapausta
      jotka ovat nuorisokodissa, aika vapaata touhua siellä on,
      tietyt hommat on hoidettava ja koulu suoritettava, niinkuin oikein on.

Kyllä nuo kakrut karkaa välillä,omiin illanviettoihinsa, mutta
      ihan mielellään tuntuvat palaavan,
      siellä kun on huone ja ruokaa.

• anteeksiko annat?

Onko täällä ketään joka olisi ollut savistolla,
      kokemuksia lienee erilaisia,
      muistan joskus lukeneeni jonkun savistolla olleen
      kirjoitelleen että ilman tuota rääkkiä
      hänestä ei olisi tullut kunnon ihmistä.

Itse olen sitä mieltä että tuollainen kohtelu jättää ihmiseen ikuisen
      vihan,sadistisia hoitajia kohtaan, seuraukset voi olla arvaamattomia.

• Not yet

Jos tuollaisessa paikassa sattuu olemaan ryhmä paatuneita yhteisen sopimuksen tehneitä ihmisiä töissä, niin aika vaikea on mihinkään puuttua. Kulissit näyttävät hyviltä ja nuorten sanomisille viitataan kintaalla. Vedotaan aina nuorten epäluotettavuuteen, päihdetaustoihin yms. Aika monta surullista tarinaa on jäänyt mieleen, myös ex-ohjaajien kautta.

• justiinsa2

Täyttä paskaa koko laitos

• tulee vielä.

Mihin maailmasta on kadonnut inhimillisyys, vai onko sitä koskaan ollutkaan?

Miljoonat lapset kärsivät nälkää ja kylmää, rakkaudetonta elämää,
      minkälaisia aikuisia heistä kasvaa?

Päättäjämme, kaikkialla suunnittelee vain miten he voisivat lisätä valtaansa ja varallisuuttaan,ja sotiin uhrataan miljardi toisensa
      jälkeen,

Nuo rahat voitaisiin käyttää köyhyyden poistamiseen ja ihmisarvoisen
      elämän luomiseen kaikille,

Sekin aika

• Joskus silloin

Voihan saviston koti!

Vai on tuo paikka vieläkin pystyssä. Näemmä vain pari alkuperäisestä kaartista enää töissä. Palaa kyllä aikamoinen määrä muistoja mieleen kyseisestä paikasta, vaikka paljon on onneksi myös unohtunut vuosien saatossa.

Toivottavasti ei ole enää samanlaista menoa kuin silloin perustamisvuonna. En muistele ollenkaan lämmöllä kuinka meitä "huumorimielellä" kutsuttiin pikku paskiaisiksi. Ikuisiksi ajoiksi jäivät myös paikan silloisen johtajan sanat mieleeni kun pääsin sieltä viimeinkin pois: "Sinusta ei koskaan tule yhtään mitään". Koskaan en sanoisi minkään ikäiselle ihmiselle noin.

Ei nuorta ihmistä voi kasvattaa haukkumalla tai lyttäämällä, tottelemaan saadaan kyllä noilla keinoilla, mutta siinä ei päästä pureutumaan ongelmien taustoihin.

• lahjaidea.
      • ihanatvuokot

Voiko olla mitään kauniimpaa,
        kuin sinivuokot kukkaloistossaan,
        alla hangen ne kukkavarret kasvattaa,
        ja valmiina on kukat,
        kun hanget katoaa.

• uhmakas

No :huh huh en uskoisi että tuo saviston koti on vielä pystyssä olen kohta kolmekymmentä ja olin siellä joskus 16 vuotiaana ei se meininki ole siellä muuttunu yhtään! Ihan samanlaista se meininkiä vieläkin, kun olin siellä! Näen edelleenkin painajaisia siitä paikasta eli se oli tosi traumaattinen kokemus! Voimia niille jotka olette tai olitte siellä saviston kodissa!

• vanhanuöri

Savistossa saa vetää nykyää röökiä ja lenkkeillä vapaasti ja pääsee ilta vapaille eli illaksi kouvolaan nykyään savisto on lepokoti

• Jaajee2

jotkut työntekijät myös tylyjä, eikä mitään viitteitä aidosta auttamishalusta, yksikin puhuu ja paasaa...kuka niitä palkkaa.. pitäisi olla hiukka terapeuttisia valmiuksia kuten halua ja kykyä kuunnella...

• kyrpäpersesanna

ribuli mesta

• Anonyymi

Onneksi on kuitenkin nykyään ihan erilainen paikka kun johtoki vissii vaihtunut. Saa ollaa aika vapaastikkin mutta helposti puututaan mikä on hyvä juttu.

• Anonyymi

Onko tässä nyt kysymys saviston koti stopista?

• Anonyymi

Onko tää totta ja onko nyt kysymys anjalan koti stopista??

• Anonyymi

No ei ole kun alkuperäisestä saviston kodista selänpäässä XD ei Anjalasta tai raussilasta

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1016
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      913
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe