Moi! Kirjoitan esseetä aiheesta: kenellä on oikeus päättää intersukupuolisen lapsen tytöksi tai pojaksi leikkaamisestan, tai leikkaamatta jättämisestä. Intersukupuolisuus on sukupuolisuuden kehityspoikkeama, jossa yksilön sukupuolta ei voida yksiselitteisesti määrittää sukupuoliominaisuuksien avulla. Intersukupuolisella voi olla kummankin sukupuolen tunnusmerkkejä, tai sukupuoliset tunnusmerkit voivat olla epäselvät.
En etsi oikeita tai vääriä vastauksia vaan ihan vain erilaisia mielipiteitä :)
Intersukupuolisen lapsen leikkaaminen
6
382
Vastaukset
- Et silleen
Kuvittelisin, että jos itse saisin lapsen jolla on epäselvä sukupuoli, leikkauttaisin hänet sen mukaan kumpia sukupuoliominaaisuuksia hänellä olisi enemmän? En ainakaan haluaisi, että lastani kiusattaisiin koulussa sen takia, että hänellä olisi kaksi sukupuolta/ ei sukupuolta ollenkaan.
- cis-ihminen
Olen samaa mieltä useiden ISNA:n (Intersex Society of North America) kanssa: lapsen sukupuoli täytyy saada määritellä sukupuolielimiä operoimatta. Mitä varhaisemmassa vaiheessa kirurgisia operaatioita tehdään genitaalialuiella sitä suuremmalla todennäköisyydellä ihminen myöhemmin kärsii leikkauksen hermovahingoista johtuvasta tunnottomuudesta. Ja mikäli samainen operoitu ihminen ei myöhemmin koe identiteettiään kehoaan vastaavaksi korjausleikkaus on vaikea.
Toki voidaan olettaa, että kasvuvaiheessa intersukupuolinen lapsi kohtaa erilaisuudestaan johtuvia hämmentäviä ja turhauttavia tilanteita, mutta haluan uskoa, että vanhempien ja läheisten vakaalla tuella ja kannustuksella niistä koituvat haitat ovat vähäisemmät kuin sukupuolielinten fyysiset, elinikäiset varhaisen leikkauksen aiheuttamat toiminnalliset vajavuudet. - .
Raamatun mukaisesti lapsi ei voi olla ihminen koska jumala loi ihmien(miehen) kuvakseen.
- lapsen etu ensin
Minusta lapsen pitäisi saada kehittyä ilman leikkauksia ja päättää asiasta vasta sitten itse kun on siihen kykenevä. Muussa tapauksessa on suuri vaara että tehdään korjaamatonta vahinkoa lapsen myöhemmälle elämälle.
- zyrt
Ei lasta saa leikellä siihen muottiin, minkä vanhemmat tahtoisivat.
Tässä on jokseenkin selvä ristiriita kun on kyse lapsista tai aikuisista. Olen kuullut, että lääkärit monesti jopa kehottavat vanhempia leikkauttamaan lapsen. Syytä en ymmärrä. Onko se jokinlaista häpeää siitä, että lapsi ei ole "normaali"?
Kun sitten ajatellaan, että jos aikuinen ihminen haluaa korjata/muuttaa sukupuolensa, niin varsinkin uskovaispiirit huutavat suureen ääneen ja kauhistelevat asiaa. Miksi lapsen sitten saa leikellä?
Asenteita pitää voida muuttaa. Siitähän tämä lasten leikkeleminen johtuu. Kun lapsi syntyy, niin kaikki kyselevät kumpi tuli. Kaikille ei synny tyttöä tai poikaa, vaan sekä että. Entä jos kyselijöille sanoo, ettemme tiedä? Veikkaan että hämmentyneitä ilmeitä olisi paljon.
Monet eivät edes ole kuulleet koko asiasta, eivätkä siis tietenkään voi tajuta, että intersukupuolisuutta esiintyy. - Kysyjä
Onko myös lapsi, jolla on täysin pojan sukupuolielimet mutta tytön kromosomit, intersukupuolinen? Sellaisesta tapauksesta luin ja ainakin siihen mennessä oli kehittynyt normaalin pojan tavoin. Nähdäänkö asta murrosiässä, onko sellainen henkilö intersukupuolinen vai ei?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076992Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652089- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71176RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992