Raamattu ja ahdas portti

Matt. 7:13–14 “Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät; mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.”

Joh. 10:7–11 “Niin Jeesus vielä sanoi heille: ‘Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi. Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet. Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen. Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys. Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.”

Joh. 14:5–7 “Tuomas sanoi hänelle: ‘Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?’ Jeesus sanoi hänelle: ‘Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet.’”

Jeesuksen viesti on hyvin yksiselitteinen: ei ole muuta tietä pelastukseen kuin Kristus. Vain Hänessä ja Hänen sovitustyönsä tähden meillä on lupa ja oikeus käydä Isän eteen. Kaikki maailman uskonnot ovat seurausta siitä, että langennut ihminen yrittää saada uudelleen yhteyden Luojaansa. Ne ovat kaikki vain haalea kuvajainen siitä, mitä on todellinen elämä Kristuksessa. Maailman suurista uskonnoista yhdessäkään ei jumala ole tehnyt mitään pelastaakseen ihmisen, vaan nuo ihmiset ovat itselleen asettaneet vaatimuksia mykkien jumalien suulla yrittäessään pelastaa itsensä. Ihminen luonnostaan vaatii itseltään tekoja pelastumisensa pantiksi. Isä kuitenkin lähetti Poikansa pelastamaan maailman. Hän antoi kalleimpansa ja maksoi meistä suurimman mahdollisen hinnan (1. Piet. 1:17–21).

Maailman suurissa uskonnoissa ns. profeetat ja jumalien lähettiläät ovat tuoneet ilmoituksen jumalilta. Kristus sanoi itse olevansa Jumala. Hänessä Jumala tuli lihaksi ihmisten keskelle, hänet ristiinnaulittiin, hän kuoli ja hänet haudattiin. Hän voitti kuoleman, kukisti synnin vallan ja nousi ylös kuolleista kolmantena päivänä. Ilmestyttyään opetuslapsille Hän nousi ylös taivaisiin istuakseen Isän Jumalan oikealle puolelle. Kristuksessa Jumala sovitti vihollisuuden itsensä ja ihmisen välillä ja avasi uudelleen ihmiselle tien Jumalan lapseuteen (2. Kor. 5:19).

Ennen taivaaseen astumistaan Kristus lupasi lähettää meille Puolustajan, Pyhän Hengen olemaan kanssamme:

Joh. 14:16–18 “Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.”

Tämä toteutui helluntaina pelokkaiden opetuslasten ollessa lukittujen ovien takana:

Apt. 2:1–4 “1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla. Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat. Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle. Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.”

Jatkuu...

15

67

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyhä Henki antoi opetuslapsille rohkeuden julistaa evankeliumia (Apt. 1:8). Ensimmäisessä herätyskokouksessaan Pietari julisti yksinkertaisen sanoman pelastuksesta Kristuksessa:

Apt. 2:37–42 “Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ‘Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?’ Niin Pietari sanoi heille: ‘Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.’ Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: ‘Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta’. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua. Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.”

Jumalan seurakunta oli saanut muodon. Tälle sekalaiselle, pääosin oppimattomalle joukolle Jeesus antoi käskyn viedä evankeliumi kaikkialle maailmaan:

Matt. 28:18–20 “Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: ‘Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.’"

Mark. 16:15–20 “Ja hän sanoi heille: ‘Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi.’ Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle. Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta.”

Muutamassa sadassa vuodessa evankeliumi oli levinnyt koko tunnettuun maailmaan. Yhä tänäänkin Kristuksen ruumiin jäsenet ulottautuvat eri puolille maailmaa ja kutsuvat ihmisiä pelastukseen. Seurakunta kasvaa ja voi hyvin. Jossain päin sitä vainotaan ja silti se kasvaa. Meillä Euroopassa on asiat liiankin hyvin ja osa seurakunnista nukkuu onnensa ohi. Meidän tulee valvoa, että meillä on öljyä lampussamme kun Herramme tulee. Pakanoiden luku ei ole vielä täysi, joten aikaa on vielä jäljellä (Room. 11:25–26). Välillä kuulee uhkailtavan, että meillä on kiire julistaa evankeliumia kun viimeiset päivät on käsillä. Tilanne on kuitenkin päinvastainen. Saatanalla on kiire eksyttää niin monia kuin mahdollista, sillä sen loppu on lähellä. Jostain kumman syystä Jumala antoi tämän kalliin ilosanoman meidän vajavaisten ihmisten haltuun ja meidän kauttamme, Pyhän Hengen kautta ja voimassa Hän etsii kadotettuja.

Jatkuu...

• Isän tahto on, ettei yksikään joutuisi kadotukseen (Matt. 18:14). Miksi kuitenkin vain harvat pelastuvat ja kulkevat läpi ahtaan portin? Miksi “monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut”? Jeesus antaa tähän vastauksen vertauksessaan Jumalan valtakunnasta:

Matt. 22:1–14 “Ja Jeesus rupesi taas puhumaan heille vertauksilla ja sanoi: ‘Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa. Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla. Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'. Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen; ja toiset ottivat kiinni hänen palvelijansa, pitelivät pahoin ja tappoivat. Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa. Sitten hän sanoi palvelijoillensa: 'Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia. Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.' Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita. Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin. Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi. Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys. Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut.”

Jumalan valituiksi osoittautuivat ne, jotka ottivat kutsun vastaan, niin hyvät kuin pahat. Valintaa ei tehdä tekojen ja saavutusten perusteella, vaan yksin armosta:

Ef. 2:4–9 “mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut, on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa – armosta te olette pelastetut – ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa, osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa. Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja – ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.”

Portti on ahdas koska meidän ylpeytemme on niin suuri. Me haluamme olla kaikista riippumattomia, itsemme herroja. Usko vaatii nöyryyttä, sen tunnustamista, että ilman armoa me olemme tuomittuja. Vain yksin Kristus on voimallinen vapauttamaan meidät synneistämme ja pelastamaan Jumalan lapseuteen. Siksi Jumala joutuu meitä kutsuessaan usein viemään meidät äärirajoille, yli sen minkä jaksamme omassa voimassa kantaa, niin että joudumme huutamaan Herraa avuksemme. Silloin Hän tulee ja pelastaa meidät. Jokaisen, joka on valmis luopumaan kaikesta ja seuraamaan Jeesusta. Jokaisen, joka alistuu karitsan veressä pestäväksi ja Pyhässä Hengessä pyhitettäväksi:

Apt. 2:21 “Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.”

Kun olemme ottaneet vastaan Kristuksen, Hän antaa meihin Henkensä ja aloittaa puhdistamaan ja pyhittämään meitä (2. Tess. 2:13). Myös pyhitys tapahtuu armosta, koska Hänen Henkensä saa meissä yhä enemmän sijaa ja Hän kuolettaa lihamme ristille (Room. 8:1–17). Meissä itsessämme ei ole mitään hyvää, vaan sen hyvän minkä me teemme, teemme Kristuksessa ja Hänen edeltä valmistamissaan teoissaan (Gal. 2:19–20).

Lopuksi haluan vielä muistuttaa, että meidät on kutsuttu hääjuhlaan. Ilo Herrassa on meidän väkevyytemme! Hän on meidän tulevaisuutemme ja toivomme. Hän kutsuu jokaista lapsekseen ja Hänellä on hyvä tahto meitä jokaista kohtaan. Myös niitä jotka Häntä herjaavat ja tietämättömyyttään pilkkaavat. Kaiken kruununa on rakkaus, joka Hänessä ja Hänen kauttaan meissä vaikuttaa.

• Murheellista luettav

todella pitkälle olet mennyt kirjanoppineisuudessasi ja näin omassa viisaudessasi
        ja omassa pyhyydessäsi.
        ITKEN puolestasi ja kaikkien niiden puolesta jotka tuon saastan uskovat.

Jumalan sana EI OLE SAASTAA, vaan se kun tuodaan valheellisesti esille se on
        täydellistä saastaa.

• murheellista todella
        Murheellista luettav kirjoitti:

todella pitkälle olet mennyt kirjanoppineisuudessasi ja näin omassa viisaudessasi
        ja omassa pyhyydessäsi.

täydellistä saastaa.

Murheellista luettavaa todella on, kuinka kouluja käymätön julkituo vuosia näin oman tyhmyytensä ja sairaskertomuksensa, kuten sinä teet.

• Murheellista luettav kirjoitti:

ja omassa pyhyydessäsi.

täydellistä saastaa.

Kerro toki mikä viestissäni oli saastaa ja näytä Raamatusta miten asia mielestäsi todellisuudessa on.

• pitkään palstalla
        Laurentius kirjoitti:

Kerro toki mikä viestissäni oli saastaa ja näytä Raamatusta miten asia mielestäsi todellisuudessa on.

Ei ArmiK koskaan perustele mitään. Hän paasaa.

• pitkään palstalla kirjoitti:

Sitä hän juuri tekee. En vain ymmärrä miksi hän pitäytyy tuossa epäraamatullisessa opissa, vaikkei enää seiso Teuvon joukoissa.

• Ei havaintoa asiasta
        pitkään palstalla kirjoitti:

Kukapa täällä juttujaan perustelee?

• Niinpä niin se on
        Ei havaintoa asiasta kirjoitti:

Kukapa täällä juttujaan perustelee?

mutta katso tänne (Jumalan tulee itse saada antaa opetus, Jumalan Hengen on saatava ihmiselle kirkastaa asiat, se että minä tiedän ei auta ketään, voin vain osoittaa tien jolla asiat selvenee, ja tuolle tielle kun lähtee ITSE JUMALA ihmiselle
        asiat TOTUUDEN KIRKASTAA KAIKESTA.)

node/10532418#comment-54270703

• Ei linkitys
        Niinpä niin se on kirjoitti:

mutta katso tänne (Jumalan tulee itse saada antaa opetus, Jumalan Hengen on saatava ihmiselle kirkastaa asiat, se että minä tiedän ei auta ketään, voin vain osoittaa tien jolla asiat selvenee, ja tuolle tielle kun lähtee ITSE JUMALA ihmiselle
        asiat TOTUUDEN KIRKASTAA KAIKESTA.)

node/10532418#comment-54270703

onnistunut yritän uudelleen;
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10532418

• toteavainen

Hyvä ja asiallinen, raamatullinen kirjoitus.

• Aamen. Laurentius hallitsee homman :) Teuvo, luepas sinäkin tämän aloituksen tekstit huolella.

• Sinulle suloista mannaa, mutta Totuuden Hengelle pelkkää Saatanan tekopyää totuuden sovittamista sen omiin joukko-osastoihinsa.

Kun tässä Laurentiuksessakin jylläävät ne seutsemän murhaajan henkeä vielä pahempaa henkeä, kutrn sinussakin:

valhearmo
        valherakkaus
        välinpitämättömyys
        pelkuruus
        kateus
        ymmärtämättömyys
        syyttäkäjä

• TeuvoSuni kirjoitti:

Sinulle suloista mannaa, mutta Totuuden Hengelle pelkkää Saatanan tekopyää totuuden sovittamista sen omiin joukko-osastoihinsa.

Kun tässä Laurentiuksessakin jylläävät ne seutsemän murhaajan henkeä vielä pahempaa henkeä, kutrn sinussakin:

valhearmo
        valherakkaus
        välinpitämättömyys
        pelkuruus
        kateus
        ymmärtämättömyys
        syyttäkäjä

Korjataan:

Sinulle suloista mannaa, mutta Totuuden Hengelle pelkkää Saatanan tekopyää totuuden sovittamista sen omiin joukko-osastoihinsa.

Kun tässä Laurentiuksessakin jylläävät ne seutsemän murhaajan henkeä vielä pahempaa henkeä, kuten sinussakin:

valhearmo
        valherakkaus
        välinpitämättömyys
        pelkuruus
        kateus
        ymmärtämättömyys
        syyttäjä

• tiedettiinhän tuo
        TeuvoSuni kirjoitti:

Korjataan:

Kun tässä Laurentiuksessakin jylläävät ne seutsemän murhaajan henkeä vielä pahempaa henkeä, kuten sinussakin:

valhearmo
        valherakkaus
        välinpitämättömyys
        pelkuruus
        kateus
        ymmärtämättömyys
        syyttäjä

Selvähän se. Teuvon itsehillintä ei toiminut. Pakko oli kirousloitsu lausua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5614
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      53
      1705
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      21
      1183
    4. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      69
      1027
    5. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      997
    6. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      968
    7. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      48
      918
    8. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      57
      910
    9. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      129
      906
    10. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      858
    Aihe