E-Pillerit ja kuukautiset (sekaisin...)

Skeptikko

Hei, kaipaan asiallisia vastauksia!

Olen 14-vuotias tyttö ja aloitin kuun alussa ensimmäiset yhdistelmäpillerini kuukautisten 2. Päivänä. Nyt liuskassa enään 3 pilleriä jäljellä ja kuukautiseni eivät ole viekään ohi. Netistä olen saanut vain ristiriitaista informaatiota, jotkut palastat käskevät ottaa suoraan yhteyttä lääkäriin, kun taas jotkut käskevät odottamaan 3. Liuskan loppuun, joka taas tuntuu aivan käsittämättömältä jos eivät normalisoidu. Eli tällä hetkellä kuukautiset ovat kestäneet 19päivää ja kohta on pillereissä sen tauon aika, jolloin taas pitäisi tulla... Onko normaalia, onko kellään muulla vastaavaa? Femoden -merkkiset pillerit, eivät ole aiheuttaneet muita sivuvaikutuksia, paitsi ehkä tunne puolella. Ohjeissakaan ei kerrottu vastaavasta. Osa vuodosta on runsasta, kun taas osa on rusehtavaa tiputtelu vuotoa.

Minulla on vakituinen poikaystävä, mutta olemme tunnollisesti kyllä huolehtineet ehkäisystä.

8

1758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilanne ok

Ihan normaalia tuo vuoto on ensimmäisen liuskan aikana. Sinun kehosi reagoi siten. Aika todennäköisenä pidän, että taukoviikon jälkeen vuotosi loppuu.

Jos vuoto ei vielä kolmannenkaan liuskan aikana lopu, niin ota yhteyttä lääkäriin. Sinulle voidaan vaihtaa toinen pillerimerkki.

Pillerien sisältämä hormoni on uusi asia elimistöllesi.

• huoooohh

"Netistä olen saanut vain ristiriitaista informaatiota, jotkut palastat käskevät ottaa suoraan yhteyttä lääkäriin, kun taas jotkut käskevät odottamaan 3. Liuskan loppuun, joka taas tuntuu aivan käsittämättömältä jos eivät normalisoidu. "

Hohhoijaa.
      On ihan normaali käytäntö, että pillereitä kokeillaan 3 liuskaa ennen vaihtoa (lääkärinkin olisi pitänyt tästä kertoa, ja pakkausselosteessakin varmaan mainitaan, että vuotohäiriöt ekojen kuukausien aikana täysin normaaleita), jos ei nyt siis jostain todella häiritsevästä ongelmasta ole kyse.

Todennäköisesti tiputteluvuodot jäävät pois 3 liuskan aikana, mutta jos ei, niin sitten sinne lääkäriin asiasta juttelemaan.

• NO HOHHOIJAKKAA

Hohhoijaa?

Kolmea kuukautta en kyllä aio kuukautisia kestää, ja olen päättänyt että jos ensimmäisen liuskan jälkeen ei normalisoidu, niin on vaihdettava pillerimerkkiä, sillä tuttuni joilta olen kysellyt, sanoivat että heti ensimmäiset pillerit ovat olleet ne oikeat, eli "sopineet" ilman ongelmaa. Kukaan ei varmastikkaan kestä kuukautisvuotoa joka kestää kolme kuukautta, olkoon se sitten vaikka pelkästään tiputteluvuotoa.
      Ja ongelmana myös että seksin harrastaminen kuukautisten aikana on erittäin epämukavaa ja sotkuista.

Kiitos vastauksistanne!

• .

Niin, sinä voit _ajatella_ että vaihdetaan pillerimerkkiä, lääkäri tuskin on samaa mieltä. Ja ilman reseptiä ei uusia pillereitä tipu.

Se mikä on tuttujen kohdalla tapahtunut, se ei tarkoita yhtään mitään kun on omasta kropasta ja sen toiminnasta kyse.

Ja kyllä se nyt vain on niin että ensin katsotaan se kolme liuskaa......ja kyllä kuule moni sen kolmen liuskan aikaisen tiputteluvuodon kestää...lääkkeissä kun on kaikissa sivuvaikutuksensa, missä mitäkin.

yhden laatan käytön jälkeen lääkäri ei 99,9%:lla varmuudella ala vaidella pillerimerkkiä!

• Hohhoijakkaah

Mutta kyse ei suurimmaksi osaksi ole pelkästä tiputteluvuodosta, vaan ihan kunnon kuukautisista. Ja jos 3kuukautta on kuukautisia kestettävä e-pillereiden aloittamisen jälkeen, niin vika on silloin mielestäni pillereissä (vaikka ei tässä vikaa haetakkaan) sillä ne vaikuttavat hormonitoimintaan, ja jos kuukautiset kestävät 20päivää niin pillerit eivät yksinkertaisesti vain sovi, jolloin merkkiä on vaihdettava. Mutta alkuperäiseen kysymykseeni olen saanut vastauksen, kiitoa siitä.

• 1+1

No yhden liuskan jälkeen merkkiä ei aleta vaihtaa.

• eräs lähihoitaja

Ymmärrän täysin että et jaksaisi 3 kuukautta kuukautisia!! En minäkään jaksaisi... Täällä tullu aika tylyjä kommentteja "ettei ne kuule niitä vaihda heti"
        Tottahan se on että ekojen kuukausien aikana kroppa on sekasin uudesta hormoonista mutta kaikkea ei tarvi kestää!

Itse olen nyt 30 vuotias ja kokeillu vaikka mitä vaihtoehtoja ja oon saanu vaihdettua kuukauden jälkeen pillerit kun kävi kans noin että vuoto ei loppunu millään.
        Vaadit vain lääkäriltäsi vaihtoa ja sanot miltä tuntuu!
        Mun lääkäri aikoinaan piti tärkeänä mun kokonaisvaltasta hyvinvointia.

Toivottavasti saat asiaan ratkaisun.

• duidui

Hei,itsellänikin ollu vuotoa pillerien aloituksesta ja kaksi liuskaa olen syönny ja tiputtelua on.Lääkärin mielestä kannattaa kokeilla 3-6kk että keho alkaa reakoimaan uuteen asiaan jos se sitten tasoittuuHhuomenna alkaa kolmas liuska ja tyhjennysvuotoa ollu tosi niukasti ja olen siitä tyytyväinen mutta miten käy kun aloitan taas liuskan syönnin:) jatkuuko tiputtelu(toivottavasti ei).Femilar pillerit määrätty runsaisiin kuukautis vuotoihin ja ne runsaat kyl väheni ei siinä mitään mut tiputtelut ei:) Mutta naiset, kevättä rinnoissa ja nokka kohti uutta huomista,kevään jatkoa kaikille kanssa ihmisille:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      261
      3175
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      74
      1244
    3. 66
      1173
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      180
      978
    5. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      47
      876
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      60
      829
    7. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      47
      809
    8. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      45
      732
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      40
      721
    10. Minkä alan

Ihmisiä kaivattunne on🤔
      Ikävä
      39
      688
    Aihe