Hiusväristä allerginen reaktio, helvetillistä

hiusväriallergikko

Kaikki alkoi lauantaina, kun menin parturiin. Olin varannut ajan leikkaukseen ja monisävy värjäykseen. Kynnykseni mennä parturiin on ollut suuri, koska pari vuotta aikaisemmin sain kotivärjäyksellä pahan allergisen reaktion. Väri oli schwarzkopf xxl musta. Kahteen vuoteen en värjännyt hiuksian (en myöskään leikkuuttanut, sen jälkeen kun jouduin ajelemaan melkein kaikki pois)i kuin vaahtoväreillä ilman allergiareaktioita. Meni kauan, ennen kuin löysin sopivalta kuullostavan paikan, jossa käytetään hajusteettomia tuotteita ja värejä, joita on ns. muokattu allergiaystävällisemmiksi. Odotukset oli korkealla

Noh siis.. Menin liikkeeseen ja katselin värikarttaa ja kerroin saaneeni mustasta väristä allergiaa. Katselin mustikan sävyistä väriä ja parturi kysyi pystynkö pitämään sinisiä vaatteita, koska monesti pigmenttikin aiheuttaa allegiaa. Ylläni oli vaaleansininen villatakki ja sanoin ettei koskaan ole sinisestä mitään tullut.

Alettiin värjäyshommiin.. Parturi kysyi useaan kertaan tuntuuko mitään kipua tms. Sanoin ettei tuntunut. Olo oli ihan tavallinen ihan kuin ennenkin, kuin olisi tehnyt värinpoistoa että pientä kuumotusta välillä, mutta ei sen kummempaa.

Noh hiukset saatiin värjättyä ja leikattua. Olin iloinen ja lähdin kotiin.. Illalla alkoi tulla oireita... Hiuspohjaa alkoi kutittaa. Sunnuntai aamuna olo oli pahempi. Hiuspohjaa kiristeli, kuumotti ja kutitti. Lähdin ensiapuun. Jonotettuani 45min pääsin lääkärille. Hän katsoi hiuspohjaani ja määräsi kortisonikuurin ja atarax antihistamiinikuurin. Ostin apteekista samalla reissulla hydrocortisoni liuosta jota laittaa päänahkaan. Kotona minulla oli maitopohjaista kortisoniliuosta Locoidia. Näiden voimalla sitten eteenpäin. Kasvoni ja pääni oli paisunut kuin ilmapallo. Liuosten laitto päänahkaan oli yhtä tyhjän kanssa, kun hiuksia kuitenkin sen verran että kaikki tuntui takertuvan vain niihin.

Yö oli täyttä tuskaa. En saanut nukutuksi silmällistäkään ja jouduin laittamaan muovipussin tyynyni päälle ettei tyyny tahriinnu tyynyliinan alla, kun päänahasta tihkui kudosnestettä. Keskellä yötä kävin kastelemassa pyyhkeen kylmällä vedellä että se edes rauhoittaisi päänahkaa. Ei mitään vaikutusta.

Aamulla soitin työpaikalle sairaslomasta. Menin taas ensiapuun ja jonotin 1,5h. Lääkäri määräsi vahvempia kortisonitabletteja ja duocorttia. Noh duocort oli loppu varastosta, mutta onneksi minulla oli sitä vähän kotona. Kasvoni olivat turvonneet kuin alienilla! Lisäksi toinen silmä näytti siltä kuin se olisi muurautumassa umpeen. Silmälasien laittokin tuntui oudolta kun sangat painoivat ihoa. Kun yritin pestä hiuksiani ei siitäkään mitään apua ollut. Hiukset olivat kuin liimautuneet päänahkaan ja shamppoon levitys oli tuskaa.
Lääkärillä kuuntelin haavi auki, kun hän sanoi kirjoittavansa pari pv saikkua. Olin vähän, että hei haloo näitkö sä ollenkaa miltä mun pää näyttää ja milta mun naama näyttää! Eipä tainnut kuunnella kun selitin missä olen töissä. Edelliselläkin kerralla parantumiseen meni viikko..

Yö oli samanlainen kuin edellinenkin. Päänahka vuosi kudosnestettä ja koko yön yritin etsiä hyvää asentoa. LAitoin pääni ympärille kylmän huivin jota olin pakkasessa pitänyt josko se olisi auttanut. Ei auttanut. Yöllä tajusin, että näkökenttä on supistunut ja huomasin, että turvotus pään sivuilta oli jonkinverran laskenut, mutta oikeanpuoleinen silmä menossa kovaa vauhtia umpeen.

Aamulla se sitten oli kuin olikin muurautunut liki kokonaan umpeen. Lisäksi turvotusta oli myös toisen silmän kohdalla. Kun kävin suihkussa en ehtinyt saada hiustenkuivaajalla edes tukkaani kuivaksi kun jo huomasin päänahan erittävän. Lisäksi päänahka oli osin niin kuivaa, että se hilseili ihan pirusti ja oli kauttaaltaan täynnä pieniä punaisia näppyjä. Soitin töihin, ettei kannata odotella vielä seuraavaksi päiväksi sinne.

Soitin myös parturiin, jossa kävin koska hän sanoi että haluaa kuulla jos saan oireita.

Tätä kirjoittaessani toinen silmäni on edelleen ummessa ja hiuspohja on arka ja ruvella. Otsani on täysin turvoksissa. Kutina on hiukka helpottanut, muttei tarpeeksi. Jos tämä kaikki menee samalla tavalla kuin viimeksi ni ainut keino on ottaa kone käteen ja ajella hiukset pois, se nopeuttaa paranemista ja hiuspohjan hoitoa. Ensi yö tulee todennäköisesti olemaan yhtä kauhea kuin pari aikaisempaa. Täytyy nyt vaan kestää ja toivoa, että lääkkeet auttaisi ja oireet hellittäisi.

Tästä opin kuitenkin sen, etten enää IKINÄ uskalla käyttää mitään kestovärejä edes parturissa. Olisiko sitten edes luonnonmukaiset kasvipohjaiset värit turvallisia näin herkälle ihmiselle.

Jos olet kohtalotoverini, niin kuulisin mieluusti tarinasi.

43

20051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töttöroo

      Kun olet jo kerran pahan allergisen reaktion saanut, niin ihmettelen että olet yleensäkkään mennyt enää hiuksiasi värjäämään tai että kukaan kampaaja on ryhtynyt moiseen hommaan TIETÄEN allergisesta reaktiostasi!!!

      Itse en uskaltaisi laittaa sulle minkäänlaista hiusväriä!!!

      • bcbjdjdgj

        Samaa mietin minäkin: jos edellisellä kerralla meni parantumiseen viikko ja sait yhtä pahan rektion, miksi ihmeessä menit värjäyttämään hiuksesi??


    • sikapiikki ...

      Jokaisen, jolla on ollut pahoja allergiareaktioita yleensäkin (muustakin siis, kuin hiusväreistä) tulisi ehdottomasti pyytää allergiatesti ennen värjäystä! Järjetöntä mennä edes värjäykseen, jos aikaisemmin on ollut paha reaktio.

      Kaikille yliherkkyyttä epäileville nyt taas tiedoksi: Pyytäkää kampaamosta allergiatesti kyynärtaipeeseen (ei maksa mitään!) Ota mukaasi esim. sideharsorulla, jolla testikohta suojataan, ettei väri tartu vaatteisiin. Sideharso siksi, että monet ovat allergisia myös laastarin liimalle. (tai kysy apteekista erikoislaastaria) Jos testikohta ei ärsyynny, varaa vasta sitten aika hiustenvärjäykseen. Kampaaja ei ole ihotautilääkäri, viisain siis menee ensin lääkärille allergiatesteihin.
      Huomautetaan nyt vielä, että nämä pahat allergiareaktiot ovat hyvin harvinaisia, mutta sitäkin pahempia. Hysterian lietsominen on kuitenkin turhaa.

      Kukaan ei pysty tässä arvioimaan, mikä aineosa allergisen rektion Sinulle aiheuttaa, mutta epäilen vahvasti, että kyse on nimenomaan pigmentistä. Eli "luonnonmukaiset kasvipohjaiset" värit tekevät sen myös. Paljon puhuttu PPD allergia saa useinmiten alkunsa hennatatuoinneista, joiden pigmentti siis on hennapensaasta saatua väriainetta.

      • sikapiikki

        ja vielä; usein nämä allergiat puhkeavat nimenomaan niillä ihmisillä, jotka ovat pitkään värjänneet hiuksiaan itse kotona. Ei siksi, että "kotiväri" olisi erilainen, vaan siksi, että väri pestään huonosti hiuksista pois, ja pigmenttiä jää iholle useiksi päiviksi. Hennatatuointien tilanne on sama, väriärsytys on iholla kauan.

        Olen työskennellyt kampaajana 30 vuotta, eikä vakituisissa värjäysasiakkaissani ole ollut yhtäkään hiusvärille allergisoitunutta henkilöä. Sensijaan pienessä ystäväpiirissäni on kaksikin henkilöä, jotka ovat lopulta saaneet juuri kertomasi mukaisia oireita. Molemmat ovat värjänneet hiuksensa aina itse (ja nimenomaan lähes mustaksi) Satuinpa kerran kyläreissulle, kun kotiväri oli laitettu samana päivänä, ja jo kahvipöydässä näin, kuinka huonosti väri on pesty pois...

        Kotona värjääjillekin siis vakava huomautus: Emulgoikaa väri hyvin = todella lämpimällä vedellä hieroen väriä irti pitkään. Huuhdelkaa ja huuhdelkaa. Peskää perhana shampoolla päälle vaikka 5 kertaa! Ja tämäkään ei nyt enää auta, jos allergia on jo puhjennut...


      • rekisteröitymätön**

        PPD allergia EI saa alkuaan hennasta.

        PPD:tä, siis ihan sitä hiusväriainetta, käytetään joskus mustien "hennatatuointien" tekoon. eli sitä lisätään hennatahnaan tai ko. tahnassa ei välttämättä ole hennaa ollenkaan. Oikea hennatatuointi ei milloinkaan ole musta, vaan jää jonkinasteiseksi punaruskeaksi. Kun ihmiset kuitenkin tykkää mustasta väristä, niin sitten hennaan lisätään kaikenlaista törkyä.

        PPD-altistus tulee siis siitä väriaineesta itsestään, ei hennasta! Eli puhtaalla hennatatuoinnilla ei voi saada PPD-yliherkkyyttä.

        Allergian ja yliherkkyyden saadakseen täytyy olla kosketuksissa siihen aineeseen (tai proteiinikoostumukseltaan/kemiallisesti hyvin samankaltaiseen aineeseen).

        Nikkeliyliherkkyys tulee vain nikkeliä käsitellen, PPD-yliherkkyys tulee vain PPD:lle altistuttaessa, ja tämä koskee siis mitä tahansa pigmenttiä/hiusväriä.

        MUTTA:
        Luonnonaineillekin voi olla allerginen tai yliherkkä. Kaikki kasviperäiset tuotteet sisältävät proteiineja, ja mille tahansa proteiinille voi allergisoitua. Kasveissa on monenlaisia alkaloideja, jotka voivat herkistää.

        Kerran pahan allergisen reaktion saaneen tulisi aina testata käyttämänsä tuotteet. Kampaaja teki alkuperäisen kirjoittajan tapauksessa huonosti, kun ei ehdottanut (vai ehdottiko?), että alkuperäinen tekisi ihotestin ensin. Ja jos ehdotti, ja alkuperäinen kieltäytyi, niin sitten oli ihan oma moka. Toki alkuperäinen olisi itsekin voinut tajuta sen ihotestin pyytää.

        Mutta kaatunut maito jne... toivon, että alkuperäinen saa ihonsa kuntoon ja terveytensä takaisin. Kannattaa jatkossa tiukasti välttää tukan värjäystä ja olla tarkkana minkä tahansa värillisen kanssa (samoja väriaineita käytetään mm. nahan ja tekstiilien värjäämiseen ). Pahimmillaan yliherkkyysreaktio voi tappaa, kun keho reagoi rajusti.


      • puutarhassa lintu

        " Paljon puhuttu PPD allergia saa useinmiten alkunsa hennatatuoinneista, joiden pigmentti siis on hennapensaasta saatua väriainetta"

        Hennatatuointien PPD ei todellakaan ole luonnonhennasta saatua väriainetta vaan näiden keinotatuointien niihin lisätty paraphenyleenidiamiini on täysin teknokemian tuote eikä sillä ole mitään tekemistä hennan (lawsonia inermis) kanssa.


      • Anonyymi
        sikapiikki kirjoitti:

        ja vielä; usein nämä allergiat puhkeavat nimenomaan niillä ihmisillä, jotka ovat pitkään värjänneet hiuksiaan itse kotona. Ei siksi, että "kotiväri" olisi erilainen, vaan siksi, että väri pestään huonosti hiuksista pois, ja pigmenttiä jää iholle useiksi päiviksi. Hennatatuointien tilanne on sama, väriärsytys on iholla kauan.

        Olen työskennellyt kampaajana 30 vuotta, eikä vakituisissa värjäysasiakkaissani ole ollut yhtäkään hiusvärille allergisoitunutta henkilöä. Sensijaan pienessä ystäväpiirissäni on kaksikin henkilöä, jotka ovat lopulta saaneet juuri kertomasi mukaisia oireita. Molemmat ovat värjänneet hiuksensa aina itse (ja nimenomaan lähes mustaksi) Satuinpa kerran kyläreissulle, kun kotiväri oli laitettu samana päivänä, ja jo kahvipöydässä näin, kuinka huonosti väri on pesty pois...

        Kotona värjääjillekin siis vakava huomautus: Emulgoikaa väri hyvin = todella lämpimällä vedellä hieroen väriä irti pitkään. Huuhdelkaa ja huuhdelkaa. Peskää perhana shampoolla päälle vaikka 5 kertaa! Ja tämäkään ei nyt enää auta, jos allergia on jo puhjennut...

        Kaksi!! Nämä hiusvärit KAIKKI on yhtä kovaa myrkkyä ja ne todellakin pitäisi kieltää
        Itse kärsin värjäämisen aiheuttamista komplikaatoidta todella pitkään.mm.olin liki kolme kuukautta sairauslomalla.pelkästään ihon märkimisen vuoksi se lääkemäärä ja valohoitojen määrä aivan käsittämätön puhumattakaa mitä lysti maksoi minulle ja osin myös veronmaksajille.helvetin kuuseen hiusvärit ja ne jotka näitä puolustavat kuten sinä!


    • hiusväriallergikko

      Niin, kuten kerroin kynnys oli suuri mennä EDES parturiin värjyyttämään. Luotin liikaa ko. kampaamon tuotteisiin. Koskaan aiemmin en siis ole saanut reaktiota (edes värjätessäni punaisella tai muun värissä kestoväreillä) paitsi tuosta mustasta. Suoravärit ovat olleet ainoat tähän asti, mistä ei ole tullut mitään oireita. Jah kyllä oikeassa olette ihmetellessänne miksi värjäsin... Syyksi en osaa sanoa muuta kuin, että halusin uutta ilmettä hiuksiini pitkän harkinnan jälkeen. Pitänee ruveta miettimään, millä tavalla toimia jatkossa kunhan juurikasvu alkaa näkyä. Musta olisi kaunis väri, mutta kun tilanne on tämä niin jätämpä moisen värin niille, joille se sopii. Olen lääkärissä kysynyt voidaanko tehdä testi, ja minulle sanottiin ettei sitä tehdä julkisen sektorin kautta vaan se menisi omasta pussista. Ja kun niitä ainesosia on niin paljon niin se olisi kuin neulan etsimistä heinäsuovasta. Mutta jos joku osaa kertoa noista testeistä niin olisin hyvin kiitollinen! Itse olen myös tuon PPD:n kannalla, että se on kaiken aiheuttaja.

      • rekisteröitymätön**

        Tiedän, että saan haukkuja, kun ehdotan värjäämistä millään, mutta: Kasvipohjaisita väreistä henna (puhtaana) on hyvin siedetty. Hennasta saadaan "mustaa" hiusväriä sekoittamalla siihen indigoa. (tai värjätään puhtaalla indigolla). Tulos ei ole sellainen pikimusta vaan hyvin tumma ruskea. Indigo ei suurena molekyylinä mene hiukseen sisälle ( samasta syystä sillä ei voi värjätä ihoa, eli sillä ei voi tehdä mustia "henna"tatuointeja. Mustassa hennatatuoinnissa on aina jotain epämääräistä mukana. Jos joku tarjoaa mustaa hennatatuointia, juoskaa karkuun), väri siis kuluu melko nopeasti pois.

        Henna- ja indigopohjaisia puhtaasti kasveista tehtyjä värejä saat vaikkapa Ruohonjuuresta. Niissä ei ole PPD:tä. Muista tehdä allergiatesti: tee ohjeen mukaisesti pikku erä hiusväriä ja laita se ohuelle ihoalueelle ( kyynärtaive on tavallisin paikka. Anna olla 24 tuntia - jos iho ärtyy, älä käytä ko. ainetta).Kasveillekin voi allergisoitua.

        Itse olen allergikko ja paitsi että olen allerginen monille ruuille, lateksille ja eläimille, olen myös yliherkkä nikkelille, kromille, usealle kumikemikaalille... olen saanut oppia, että elinympäristö on täynnä kaikenlaista , mistä menee kädet rakkuloille ja saa hengitysoireita ja... :( hennaa olen kuitenkin aina voinut ongelmitta käyttää. Käytän sitä sekä hiuksiin, että ihon koristeluun, joten altistun sille todella paljon. Olen aika ihmeissäni, että en ole sille herkistynyt, koska se olisi jotenkin niin tyypillistä, että tämäkin ilo minulta vielä allergian takia vietäisiin... * minä mitään katkera oo* :) Mutta tosiaan, vaikka minulla (vielä...) ei ongelmaa henna kanssa olekaan selvöstä allergiataipumuksesta huolimatta, se ei tarkoita, että se ei voisi allergisoida ketään.


      • PPD aiheutti

        allergisen reaktion iho-oireiden muodossa mulle. Ihotautilääkäri teki testit ja totesi, että on lievä PPD-allergia. Olin altistunut PPDlle laitattaessani kestoväriraitoja hiuksiin muutaman kerran kampaajalla. Reaktio tuli n. kolmannen värinlaittokerran jälkeen. Sitä ennen joskus päänahka kutisi tai kuumotti, ja joskus korvien seudulla oli outoa kudosnestevuotoa värinlaiton jälkeen joskus, ei aina. Ne meni noin päivässä ohi.


    • hiusväriallergikko

      Parturi ei ehdottanut testiä, puhui vaan pigmentistä ja siitä pystynkö käyttämään tietynväristä vaatetta. Sanoi, että minun pitää sanoa heti jos alkaa tuntua pahalta. Itse mietin vielä ennen sinne menoa, olisiko pitänyt ottaa testi. Mutta turha sitä on enää miettiä. Lääkärikin kyseli kovasti olenko allerginen millekkään ruoka-aineelle tms ja sanoin etten ole. Tänäänkin kävin lääkärissä ( lisää sairaslomaa hakemassa) enkä saanut mitään uusia lääkkeitä. Lääkäri sanoi, että kun tämä ei ole tulehdusperäinen niin en saa antibiootteja ja niillä kuulemma voitaisiin vaan pahentaa tilannetta. Lisäksi lääkäri sanoi, että on hankala selvittää mistä ainesosasta allergia johtuu. Jos testejä tehdään ja löydettäisiin yksi niin ei voi olla varma jos siellä on muitakin ainesosia jotka eivät sovi. Näin ollen saattaisi olla suuri vahinko jos yksi huomataan mutta muita ei ja taas tapahtuisi jotain. Tuumaili vaan että ei enää kannata värjäillä ja samaa mieltä olen itsekkin. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

    • gjbsojgbsjjg

      Itse olen luopunut tummista väreistä suosiolla ja olen blondi. Sain tummista pahoja oireita; turvotusta, kutinaa jne. Vaalennusaineesta on kerran tullut rakkuloita ja sitten olin raidoitettu melkein vuoden ja näin vältettiin aineen joutumista iholle. Raidat voisi olla turvallisempaa kokeilla kun väriä ei mene iholle ollenkaan. Mutta tämä on vain minun kokemus, ei mulle kerinnyt noin pahaksi mennä kuin aloittajalla

      • Rdlpsnspak

        Mutta raidoistakin voi saada reaktion, jos on herkistynyt koska väriä irtoaa hiuksista pesujen myötä ja hiukset ovat kuitenkin ihokontaktissa.


    • tollarihymy

      Hei!

      Minulla on myös hiusväriallergia, mutta löysin parturini avulla värin, jota pystyn käyttämään ja se on nimeltään Goldwell Elumen, se tarttuu hiuksiin sähkövarauksella, googleta vaikka niin saat siitä lisätietoa. Tätä tuotetta ei myydä Suomessa kuin kampaamoille, mutta itse tilaan sitä netin kautta Saksasta, yhdestä pullosta värjään keskipitkät hiukseni ainakin kahdesti. Tässä linkki yhdelle sivustolle, josta tilaan :http:www.friseurbedarf24.de/
      Kun tilaa monta pulloa niin niillähän värjäilee jo vuoden ja kannattaa tilata samalla lock, joka sitoo värin paremmin hiuksiin. Minulla yksi parturilla värjäyskerta maksoi jotain 60 euroa, mutta 100 eurolla saa jo monta pulloa, lockin ja rahtikulut, kannattaa tehdä kimppatilaus niin kuin mekin niin säästää rahdissa.

      • ruoka-allergikko

        sellaista ei ole olemassakaan, kuin hiusväriallergia. Allergia johtuu jostain hiusvärin aineosasta. Sen saattaa aiheuttaa hajuste, säilöntäaine. PPD tai mikä tahansa aineosanen. Jos ihotautilääkärin tekemää testiä ei ole olemassa, ei voi muutakuin kokeilla ihotestillä, sopiiko joku väri vai ei.
        Se, miten väri hiukseen tarttuu, sähkövarauksella vai muilla tavoin, ei vaikuta allergiareaktion syntymiseen, sillä allerginen reaktio tulee ihokosketuksesta. Ja tosiaankin, sen voi aiheuttaa mikä tahansa värin aineosanen. Jos Sinä voit käyttää jotain tiettyä väriä, toinen ei välttämättä voi sitä käyttää, koska saattaa olla allerginen aivan eri aineosalle.


      • 425
        ruoka-allergikko kirjoitti:

        sellaista ei ole olemassakaan, kuin hiusväriallergia. Allergia johtuu jostain hiusvärin aineosasta. Sen saattaa aiheuttaa hajuste, säilöntäaine. PPD tai mikä tahansa aineosanen. Jos ihotautilääkärin tekemää testiä ei ole olemassa, ei voi muutakuin kokeilla ihotestillä, sopiiko joku väri vai ei.
        Se, miten väri hiukseen tarttuu, sähkövarauksella vai muilla tavoin, ei vaikuta allergiareaktion syntymiseen, sillä allerginen reaktio tulee ihokosketuksesta. Ja tosiaankin, sen voi aiheuttaa mikä tahansa värin aineosanen. Jos Sinä voit käyttää jotain tiettyä väriä, toinen ei välttämättä voi sitä käyttää, koska saattaa olla allerginen aivan eri aineosalle.

        Sinänsä totta, mutta pitää muistaa, että juuri PPD on se eniten allergisia oireita ja juuri niitä vakavampiakin oireita aiheuttava ainesosa. Jotkut ainesosat nyt vaan ovat herkistävämpiä kuin toiset, ja PPD on todettu juuri merkittävästi allergisoivaksi ainesosaksi. Eli siksi nykyään termi hiusväriallergia mielletään juuri PPD-allergiaksi.


    • Piia

      Aika erikoista mielestäni tässä on se, ettei lääkäri passittanut sinua sairaalaan? Aika paha oli tuo sinun allergiareaktiosi. Veljenpoika sai samanlaisen kalasta ja hänelle kudosneste alkoi valua käsivarsista. Joutui oitis sairaalaan ja eristykseen viikoksi osastolle.

      Tätini mies ja kouluaikainen ystäväni kuolivat matkalla sairaalaan allergisen rektion jälkeen. Allergia ei ole leikin asia.

    • kasvivärjäys

      Hennaus voisi olla sinun ratkaisusi. Itselläni kans kipristeli päänahka normiväreisä (ei mitään noin vakavia reaktioita) ja kasviväriin siirryttyäni ei ole ollut enää mitään oireita! Kannattaa käydä ekokampaajan juttusillla.

      • 6 6 12

        "kipristely" värin vaikutusaikana johtuu useinmiten joko (jopa, että hiukset on liian puhtaat!) vetyperoksidista tai ammoniakista. Pieni kirvely ja kutina siis, hetipian värin levittämisen jälkeen. Kyse on vähän samasta tilanteesta, kun avohaavaan suihkutellaan desinfioimisainetta. Kummallekaan aineelle allergisia tuskin on, sillä ammoniakkia on jo meidän jokaisen omassa pisussa, vetyperoksidi taas on todellakin ympäristöystävällinen tuote, luovuttaessaan toisen happiatomin, muuttuu vedeksi (H2O2) Astmaatikot ja hengitystieongelmaiset varmastikin kokevat ammoniakin ongelmallisena, haistessaan pahalle,vuodattaessaan silmiä, kuten tekee "kissanpissa" vähemmän herkillekin. ym.
        Allergiareaktio sen sijaan (joita mm. hennakin aiheuttaa) tulee usein jälkikäteen, kuten aloittakin kertoi, 24h sisällä, turvottaen hiuspohjaa, pian kasvoja ja pahimmillaan kurkkua ja hengitysteitä ym. Usein mm.PPD allergia onkin saanut alkunsa ns. hennatatuoinneista.

        Jos et ole käynyt allergiatesteissä (jotta tietäisit todella, oletko allerginen, vai herkkäihoinen) pyydä ihmeessä kampaamosta allergiatesti. Se ei maksa mitään ! Pyydät haluamasi värin tuotetestinä kyynärtaipeeseen, testikohta peitetään joko laastarilla, tai jos olet hyvin yliherkkä (esim. laastarin liimalle allerginen), ota itse mukaasi sopiva haavaside tai muu tuote väritäplän suojaamiseen (siis suojaamiseen, ettei sotke vaatteita) Pidä testikohta siinä 24h (ellei pahoja oireita tule ennen sitä) pese sitten testikohta hyvin, ja odottele vaikka vielä vuorokausi, josko oireita tulee. Allergiaoire ei sitten tosiaankaan ole se, että kyynärtaipeeseen jää tumma pläntti...se kyllä hiljakseen peseytyy pois. Näin voit varmistaa ainakin jonkin tietyn väriaineen sopivuuden itsellesi.

        Yhtään ei siis tarvitse hävetä, vaan reippaasti kampaamon ovesta sisään kertomaan niin toiveesi väristä, kuin allergiatestin kampaajan mielestä sopivasta tuotteesta.
        Itse käytän uudehkoja mm. ammoniakittomia tuotteita, jotka eivät sisällä varsinaista PPD:tä (joka siis harvoin, mutta pahimmillaan, on todella allergisoiva aineosa), hajusteita, joka on jo tavallisempi allergisoija, säilöntäaineita jne. mutta monet näistäkin väreistä sisältävät ns. PPD johdannaisia. Sen enempää minä kampaajana, kuin kukaan muukaan ei voi kertoa, sopiiko kyseinen väri juuri Sinulle. Kokeiltava on :/ mutta kokeilu herkkien tai yleisesti allergioita omaavan ihmisen on paras tehdä pienenä plänttinä käsivarteen. Se on niin Sinun asiakkaana, kuin minun kampaajan etu, että asia tarkistetaan ennen suurempia käsittelyitä.

        Hennaa en suosittele.


      • kuuma tuuli
        6 6 12 kirjoitti:

        "kipristely" värin vaikutusaikana johtuu useinmiten joko (jopa, että hiukset on liian puhtaat!) vetyperoksidista tai ammoniakista. Pieni kirvely ja kutina siis, hetipian värin levittämisen jälkeen. Kyse on vähän samasta tilanteesta, kun avohaavaan suihkutellaan desinfioimisainetta. Kummallekaan aineelle allergisia tuskin on, sillä ammoniakkia on jo meidän jokaisen omassa pisussa, vetyperoksidi taas on todellakin ympäristöystävällinen tuote, luovuttaessaan toisen happiatomin, muuttuu vedeksi (H2O2) Astmaatikot ja hengitystieongelmaiset varmastikin kokevat ammoniakin ongelmallisena, haistessaan pahalle,vuodattaessaan silmiä, kuten tekee "kissanpissa" vähemmän herkillekin. ym.
        Allergiareaktio sen sijaan (joita mm. hennakin aiheuttaa) tulee usein jälkikäteen, kuten aloittakin kertoi, 24h sisällä, turvottaen hiuspohjaa, pian kasvoja ja pahimmillaan kurkkua ja hengitysteitä ym. Usein mm.PPD allergia onkin saanut alkunsa ns. hennatatuoinneista.

        Jos et ole käynyt allergiatesteissä (jotta tietäisit todella, oletko allerginen, vai herkkäihoinen) pyydä ihmeessä kampaamosta allergiatesti. Se ei maksa mitään ! Pyydät haluamasi värin tuotetestinä kyynärtaipeeseen, testikohta peitetään joko laastarilla, tai jos olet hyvin yliherkkä (esim. laastarin liimalle allerginen), ota itse mukaasi sopiva haavaside tai muu tuote väritäplän suojaamiseen (siis suojaamiseen, ettei sotke vaatteita) Pidä testikohta siinä 24h (ellei pahoja oireita tule ennen sitä) pese sitten testikohta hyvin, ja odottele vaikka vielä vuorokausi, josko oireita tulee. Allergiaoire ei sitten tosiaankaan ole se, että kyynärtaipeeseen jää tumma pläntti...se kyllä hiljakseen peseytyy pois. Näin voit varmistaa ainakin jonkin tietyn väriaineen sopivuuden itsellesi.

        Yhtään ei siis tarvitse hävetä, vaan reippaasti kampaamon ovesta sisään kertomaan niin toiveesi väristä, kuin allergiatestin kampaajan mielestä sopivasta tuotteesta.
        Itse käytän uudehkoja mm. ammoniakittomia tuotteita, jotka eivät sisällä varsinaista PPD:tä (joka siis harvoin, mutta pahimmillaan, on todella allergisoiva aineosa), hajusteita, joka on jo tavallisempi allergisoija, säilöntäaineita jne. mutta monet näistäkin väreistä sisältävät ns. PPD johdannaisia. Sen enempää minä kampaajana, kuin kukaan muukaan ei voi kertoa, sopiiko kyseinen väri juuri Sinulle. Kokeiltava on :/ mutta kokeilu herkkien tai yleisesti allergioita omaavan ihmisen on paras tehdä pienenä plänttinä käsivarteen. Se on niin Sinun asiakkaana, kuin minun kampaajan etu, että asia tarkistetaan ennen suurempia käsittelyitä.

        Hennaa en suosittele.

        "Usein allergia saa alkunsa hennatatuoinneista.....
        Itse käytän uudehkoja mm. ammoniakittomia tuotteita, jotka eivät sisällä varsinaista PPD:tä (joka siis harvoin, mutta pahimmillaan, on todella allergisoiva aineosa), hajusteita, joka on jo tavallisempi allergisoija, säilöntäaineita jne. mutta monet näistäkin väreistä sisältävät ns. PPD johdannaisia. Sen enempää minä kampaajana, kuin kukaan muukaan ei voi kertoa, sopiiko kyseinen väri juuri Sinulle. Kokeiltava on :/ mutta kokeilu herkkien tai yleisesti allergioita omaavan ihmisen on paras tehdä pienenä plänttinä käsivarteen. Se on niin Sinun asiakkaana, kuin minun kampaajan etu, että asia tarkistetaan ennen suurempia käsittelyitä.

        Hennaa en suosittele. "

        No niissä "hennatatuoinneissa" on nimenomaan se myrkyllinen aine se paraphenyleenidiamiini, ei henna (lawsonia inermis), ja siitä se myrkytys (jota jotkut kutsuu allergiaksi) saa alkunsa, ei hennasta.
        Kerrot että kampaamossa käytetään ppd:n johdannaisia - how nice !
        Ne kun ovat yhtä myrkyllisiä kuin ppd - esim. 2,5 tolueenidiamiini, aminophenol etc; nämä ja monet muut kemialliset nimet kertoo että värissä on just sitä ihteeään joka aiheuttaa samanlaisia oireita ku ppd koska käytännössä kyseessä on sama pigmentinkehittäjä.
        Sillä ei mahdollisen myrkyksen/allergiareaktion kannalta ole merkitystä onko tuote ammoniakiton, ammoniakista pelkästään ei juuri kukaan ole ainakaan kampaamoreissulla saanu oireita jotka on vieny sairaalaan.

        Se allergia testi on pelleilyä, ei kerro siitä mitä tapahtuu kun koko pään alueelle läntätään samaa myrkkyä. Päästä myös johtuu tiettyjen alueiden kautta ikäänkuin "ihon hengityksenä" kaikki sinne laitettavat myrkyt ihon toisella tapaa kuin jostain kyynärvarresta, ja samaten limakalvot esim silmissä, nenässä, korvissa on lähellä.
        PPD-syndrooma ei ole nykyään enää mikään harvinaisuus, eikä se ole tyypillinen allergiareaktio vaan ennemminkin myrkytys.

        Mikset suosittele hennaa ? Niin, varmaankin siksi kun et käytä sitä kampaamossasi.
        Eikä sitä kampaamossa kannata laitatuttaakaan vaan kotona.
        Henna on neutraali, antiseptinen jauhe, jota on käytetty hiusten värjäämiseen tuhansia vuosia ja se aiheuttaa äärimmäisen harvoin voimakkaita allergisia reaktioita.
        Itse suosittelen hennaa lämpimästi.
        Jos haluaa värjätä itselleen kastanjanruskeat tai mustat hiukset, hennaan voi sekoittaa luonnosta saatavaa indigoa. Indigo on jossain määrin alkaalinen mutta aiheuttaa pahimmillaan jonkin verran kutinaa joka ei ole dramaattista, monelle ei sitäkään.

        Minä suosittele kaikille että ottavat asioista selvää.


    • allergia

      minulla on ollut juuri samat reaktiot kuin ketjun aloittajalla. On tehty allergia testit, koska olen saanut muutaman kerran useita lääkärikertoja vaativat reaktiot.
      Minun allergiani johtui sinimustasta väristä ja juuri tuosta kiinniteaineesta, mitä ei siis vaahdossa yms.suoraväreissä ole. käsittääkseni Elumen kuuluu myös suoraväreihin. Minä voin myös käyttää sitä.

      Aikanaan about 15 vuotta sitten kun ekat oireet ilmestyivät, minua ei meinattu millään ottaa tosissaan esim,kampaamossa mistä kyselin sävyjä.
      Muistan kun eräskin innokas liikkeenharjoittaja meinasi väkisin myydä minulle tuotteen joka oli ns.sekoittava-jonka tiesin aiheuttavan minulle oireet (vaikka hän kuulemma kymmenien vuosien kokemuksella ei ollut kuullutkaan moisesta).
      Kannattaa olla todella varovainen, jos on pienintäkään epäilyä että on herkistynyt se voi johtaa pahaan allergiaan tai pahimmassa tapauksessa kuolemaan johtaviin oireisiin.
      lääkäri "suomensi"minulle että muista aina, jos pakkauksessa on kahta ainetta jotka täytyy sekoittaa-et voi käyttää sitä.
      Tällä ohjeella olen pärjännyt, ja tuo Elumen on mielestäni huippujuttu!

    • bonskula89

      http://love-over-gold.blogspot.fi/2011/11/pirullinen-ppd-eli-mina-ja.html
      http://love-over-gold.blogspot.fi/2012/05/ongelmana-hiusvariallergia-ja.html

      Mun kokemus hiusväriallergiasta on samantyylinen, kuin aloittajalla - tosin HUOMATTAVASTI vielä lievempi.
      Noissa blogikirjoituksissa on siis vaan omia kokemuksiani. Tosi kurja tuo allergia.

      Elumenia olen kokeillut, kasvivärejä harkitsen seuraavaksi. Haluaisin tietää, miksi nimimerkki 6 6 12 ei suosittele hennaa? Hennatatuoinneista tullut allergia johtuu siitä, että tatuoinnin tekoon on käytetty "mustaa hennaa" - jota ei oikeasti ole olemassakaan - vaan joka sisältää PPD:tä, samoin kuten hiusvärikin.
      Oikea, luonnonmukainen henna EI sisällä tuota synteettistä allergeenia ja näin ollen ei myöskään samalla tapaa allergisoi, kuin kaupan hiusvärit.
      Toki varmasti kasviväreillekin voi allergisoitua, mutta se taitaa olla hyvin, hyvin harvinaista.

    • pa-kaopiskelija

      Komppaan Goldwellin Elumenia! Siinä on tosin se ongelma että suoravärinä sen pysyvyys ei ole yhtä hyvä kuin kestoväreissä, mutta esimerkiksi punaisessa värissä se nappaa parin värjäyskerran jälkeen niin tiukkaan, että vaikka väri haalistuu, ei sitä tahdo saada esimerkiksi vaalennusaineella enää ollenkaan pois. Itse en välttämättä Lockia suosittelisi, jos on muutenkin herkkä sillä sen sisältämä alkoholi voi olla erittäin epämiellyttävä kokemus päänahassa. Tässäkin vaiheessa suosittelisin kääntymään ainakin ensimmäisen värjäyskerran yhteydessä ihan ammattikampaajan puoleen.

      • väriä pois

        Tosta Lock'ista semmonen juttu että jos sen tarkotus onkin poistaa sieltä päänahasta sinne tarttunutta väriä, se kun on alkoholipitoinen ? Tiedän että sitä kaupataan sillä idella et se kiinnittää värin, mut monen kokemus on päinvastainen. Jos ne ei oo kehdannu myöntää että väri tosiaan tarttuu niin helposti päänahkaan mutta haluaa tarjota asiakkailleen tällasen "viinaksen" jolla sais väriä kallosta heti veke ?
        Toivottavasti tästä sai jotain selvää ...


    • Viherpesua
      • päärikki

        Minulla on diagnoosi PPD-herkistymisestä, jonka sain värjäyttäessäni hiuksia punasävyillä sekä tummilla väreillä. Allergiatestein todettin ja lääkäri ilmoitti että nyt voi sitten vaan käyttää vaaleita värejä ja nekin vain raitoina. Kerrottakoon, että sen hetkinen kampaajani sairastui pysyvästi, asia tuli tietooni, kun pirauttelin hänelle vain kysyäkseni kuulumisia. Viimeviikolla tein kaverille geelikynnet, jonka jälkeen heräsin yöllä suu tosi kuivana, silmät kipeinä.Ei oikein naurata. Onkohan nyt kysessä ammoniakki vai akryyli.Ei oikein kiinnosta selvittää, taidan pysyä vain loitolla kaikesta, mikä löyhkää.


    • vastentahtoinenblond

      Ei ole totta, mitä jotkut sanovat, että hiusvärille joko on allerginen, tai sitten ei. Se "allergia" kehittyy pikkuhiljaa kun kemikaalit kerääntyvt elimistöön, siksi itse miellän hiusväriallergian pikemminkin myrkytyksenä. Itse värjäsin hiuksia ilman mitään ongelmia yli 15 vuotta 1-2 kuukauden välein. Puolisen vuotta sitten sain sitten ihan yllättäen reaktion kun vaalentamisen jälkeen laitoin päähän tuhkanvaalean kestovärin neutraloimaan keltaisuutta. Kipu päänahassa alkoi samantien, pesin värin heti pois ja vain muutaman minuutin vaikutusajan jälkeen oli päänahkaani ilmestynyt rakkuloita. Ajattelin reaktion johtuvan blondaamisesta aiheutuvasta ärsytyksestä, joten pidin muutaman kuukauden taukoa värjäämisestä, ja seuraavalla kerralla väriä ostaessani (halusin palata vaaleasta tummaksi) tein herkkyystestin laittamalla pienen määrän väriä kyynärtaipeeseen ja korvan taakse. Eipä tarvinnut kauan odotella, kun kyynärtaipeessa iho alkoi turvota, ja korvatausta poltteli. Pyyhin värin heti pois, korvan taakse oli noussut vesikelloja, ja kyynärtaipeen punoitus ja turvotus kesti monta päivää. Hyvästi hiustenvärjäys iäksi.

      Pointtini on, että vaikka olisit kuinka paljon värjännyt hiuksiasi aiemmin, voit silti saada vakavan reaktion, siksi herkkyystesti pitää tehdä JOKA KERTA ennen värjäystä, vaikka olisit värjännyt samalla värillä aiemminkin. Australiassa vuosikausia hiuksiaan värjännyt nainen kuoli allergisen reaktion seurauksena.

      Omalla kohdallani olen päätellyt reaktion aiheuttajaksi nimenomaan fenyylidiamiinin eli PPD:n, sillä suoraväreistä ja vaalennusaineesta en ole saanut reaktioita. Nyt olisi tarkoitus kokeilla hennaa, sillä kaipaan suunnattomasti tummanruskeaa tukkaa, oma maantienharmaa värini ei vain miellytä silmää. Pahoin pelkään, että tummatukkaisuus on kohdallani taaksejäänyttä elämää.

    • voihan ppd

      Jotkut kampaajat Yhdysvalloissa suosittelee tällasta allergiatestiä: Ainetta laitetaan kyynärtaipeeseen joksikin aikaa - varmaan sama vaikutusaika ku mitä väriaineella jota aikoo käyttää esim 30 min. - sen jälkeen se pyyhitään pois ja odotetaan 3 päivää tuleeko reaktiota; sen jälkeen sama prosessi toistetaan kahdesti, siis ainetta em paikkaan, poispyyhintä ja 3 päivän odotus; sen jälkeen ainetta laitetaan korvan taakse, 30 min, pyyhitään pois ja 3 päivän odotus.
      Kuulemma tällasella menetelmällä sais luotettavamman tuloksen siitä aiheuttaako aine allergiaa.
      Itse en kyllä tähänkään menetelmään luottais siinä määrin että ryhtyisin esim ppd-pitosen värin kanssa tätä tekemään, tämänkin testi IMO vaikuttaa vaan siltä että "testataan nyt sitte oikeen kunnolla" mutta onko tämäkään testi pätevä kertomaan siitä mitä tuleman pitää jos ainetta levittää koko päähän - allerginen kohtaus voi tulla jopa 10 pv viiveellä.

      Hennan tai henna/indigon kanssa mä kyllä uskaltaisin ton ed.m. tehdä koska niistä ei tule mitään dramaattisia oireita kuitenkaan, korkeintaan kutinaa ja punotusta - jotka kyllä sinänsä sitte kertoo että ei kannata käyttää.
      Myös Goldwellin Elumen-värin kanssa tämän testin uskaltaisin tehdä, se on suht myrkytön väri vaikka onkin kemiallinen, sitä on myös monet jopa hennalle allergiset voinu käyttää.

      Itse värjäilen 4-6 vk välein Elumenilla - Ihan pienen pientä kutinaa päänahassa on ollu näin talvella, kesällä ei ollu mitään.
      Värin on ollu miellyttävän viileen tuntunen päässä ja mun mielestä helppokäyttönen kunhan vähän vaivautuu ottamaan selvää miten sitä käytetään, nettikaupoista voi tilata.

      Tosta ppd:stä: niitä oireita on tullu myös ihmisille jotka värjää hyvin harvoin esim kerran vuodessa, joten se teoria jatkuvasta altistumisesta on siinä mielessä vähän kyseenalanen.
      Tosiasia lienee että kuluttajat ei itseasiassa tiedä mikä mekanismi saa aikaseksi sen reaktion, kehen se iskee.

      Venäläistä rulettia - itse pysyttelen mahdollisimman loitolla markettien ja kampaamoiden hapetteellisistä kestö- ja kevytväreistä. Kannattaa muistaa että myös vaalennusväreissä on pieniä määriä ppd:tä joten hiukset pitäis aina vaalentaa puhtaalla peroksiidilla ja värjätä sen jälkeen päälle suoravärillä ( niidenkin INCI pitäis lukea, saattavat joskus sisältää ppd:tä).

    • Onnellinen brunette

      Vastentahtoinen blondi on kuin onkin palannut tummatukkaiseksi, ja aivan ilman myrkyllistä PPD:tä :) Viime viikolla laitoin platinanvaaleaan vaalennettuun tukkaani sekoituksen Santen hennaa ja indigoa, lopputulos oli odotetun vihertävänharmaa, laitoin saman seoksen vielä kaksi kertaa uudestaan ja sain lämpimän keskiruskean värin. Siihen lykkäsin päälle Saksasta tilaamani Elumenin tummanruskeana ja kyllä vain, hiukseni ovat nyt pehmeät, kiiltävät ja syvän tumman ruskeat. En voisi olla onnellisempi! Nähtäväksi jää, miten tämä suoraväri pysyy, mutta ainakin nyt tiedän, että myös PPD-allergisille on toivoa :)

      Mikähän siinä on, että tällaisia PPD-vapaita värejä on niin nihkeästi tarjolla Suomessa, Elumenia täälläkin saa vain kampaajilta? Suoravärejä en ole nähnyt Suomessa kuin neonväreissä.

      • Vastentahtoinen

        Onnellinen Brunette. Et taida olla rehellinen taidat olla kampaaja. Kuluttajaksi aika liian paljon yksityiskohtaista tietoa. Ketä mainostat :)


    • Tia
      • Ottakaa selvää

        Hennavärin raaka-aineet eli kasvit kasvatetaan maailmassa yleensä erittäin paljon raskasmetalleja sisältävissä maaperissä. Jo tästä syytä henna on viimeinen valinta hiusten värjäämiseen.


    • hiusväriallergikko

      heips! en meinnannut muistaa koko ketjua :D

      Mulle siis lopultakin tehtiin allergiatestit selkään ja niistähän kävi kuin kävikin ilmi että juuri tuo paljon puhuttu PPD ja sen "sisaraineet" ovat syyllisiä mun allergisiin reaktioihin. Nyt kun tapauksesta on kohta puolitoista vuotta mennyt en ole uskaltanut väriä päähän pistää, mutta olen tutkiskellut kovasti kasvivärejä ja koska oma väri on mitäänsanomattoman hiekan värinen tekisi mieli kokeilla moista väriä. Tietty ihan kunnon testin teen ensin sen sopivuudesta.

      Tuosta tapauksestahan tein korvausvaatimuksen kampaamoon ja sen vakuutusyhtiö maksoi lopulta 277€! Siis itse hyvä etten itkunaurua avannut kirjettä joka tuli kun summan näin, että kaikki se mitä koin tuon viikon aikana ei ole mitenkään mitattavassa tuolla summalla! Mutta jälkeenpäin ajateltuna, tuskin mikään summa olisi sitä tuskaa korvannut. Ja omasta pussista meni myös allergiatestien kulut 3 poliklinikkamaksua, jotka alunperin piti pystyä laittamaan korvausvaatimukseen, mutta olivat sitä mieltä, että koska minua ei ole hoidettu ihopolilla asian tiimoilta ja vaikka olen hakeutunut tapauksen johdosta polille testeihin, niin se ei ole heidän asiansa maksaa niitä testejä. Että näin.

      Lopuksi sanottakoon, että aika paskanmaku jäi koko hommasta, mut ohan tässä maassa muutenki muitakin tarpeeksi v****maisii laitoksia ja yhtiöitä sun muita.

    • Allerginen kampaaja.

      Jos on jo kerran saanut allergisen reaktion, EI ENÄÄ KOSKAAN MITÄÄN VÄRIÄ PÄÄHÄN. Varsinkaan mustaa... PPD:tä on nimen omaan mustissa ja sinisävyisissä väreissä kaikkein eniten.
      En ymmärrä miksi edes menit värjäämään tukkaasi vaikka olet saanut allergisen reaktion. Kampaajakaan ei ole ollut ihan ajan tasalla allergioista. Voit ihan hyvin pitää mustaa paitaa.... kangas värit on vähän eri juttu kuin hiusvärit.
      Turhaa kiukutella kampaajalle kovinkaan paljoa, jos itse menee ehdoin tahdin oman terveyden vaarantamaan tietäen allergiasta.
      On olemassa tutkimus vuosien takaa, missä mustalla hennalla tehty tatuointi ja mustat kotivärit on yhdistetty toisiinsa allergisien reaktioiden sattuessa, mutta allergian voi nimenomaan saada mustasta väristä, ilman hennatatuointejakin, jos on vuosi tolkulla värjännyt kotona. Kaupan värit on niin paljon vahvempia, ja sisältää enemmän " huonoja" aineita, kuin kampaamon värit, Ja kun ne sitten huuhdellaan huonsti pois, eikä välttämättä kaikki edes shampoo pese tukkaa värjäyksen jälkeen, vuosien altistus aiheuttaa vaarallisiakin reaktioita.
      Koti värjäys, ja värjäys yleensäkin pitäisi lopettaa jos kertaakaan päänahkaa kirvelee värjäyksen aikana, tai sen jälkeen nousee näppylöitä päänahkaan. Ne on ensimmäiset oireet tulevasta pahasta reaktiosta, joka voi tulla näppylävaiheen jälkeen ihan milloin vain.

      • punapäänahka

        Olen tosi kauan käynyt kampaajallani, ja tukkaani on värjätty tai välillä laitettu raitoja. Nyt olen valitettavasti saanut iho-oireita kampaamon väreistä, päänahan iho kuivuu ja hilseilee ja on ihottumaakin. Ainoa keino on pitäytyä värjäyksistä.

        Kirjoitit, "allerginen kampaaja"
        >Kaupan värit on niin paljon vahvempia, ja sisältää enemmän " huonoja" aineita, kuin >kampaamon värit, Ja kun ne sitten huuhdellaan huonsti pois, eikä välttämättä kaikki >edes shampoo pese tukkaa värjäyksen jälkeen, vuosien altistus aiheuttaa >vaarallisiakin reaktioita"

        ikävä kyllä minulla on lukuisia kokemuksia kampaamostani, että vaikka erityisesti pyydän että peskää väri kunnolla pois, sitä jää päänahkaan vaikka kuinka paljon. Mikähän tähän on syynä? Kun katson vaikka naistenlehtiä, usein näkee niissäkin miten mallilla on aivan selvästi vielä runsaasti väriä päänahassa komean uuden tukanvärin lisäksi.
        EI viitsisi kampaamossa aina tivata ja vaatia, luulisi sen kunnollisen tukanpesun olevan ihan selvä ja yksinkertainen asia! Kyseessä on yksi tunnettu ja arvostettu kampaamo...


    • Allerginen?

      Minulla alkoivat oireet viime keväänä. Hiusväriä laitettaessa päännahka alkoi kutista. Nyt viime viikolla tuli väriä laitettaessa hengenahdistusta (minulla on astma) ja otin lääkettä ja olo helpotti, mutta nyt on päännahkaan noussut kutisevia näppyjä. Olen ihan epätoivoinen. Hiuksia olen värjäyttänyt 15 vuotta samalla kampaajalla enkä kotivärjäystä ole käyttänyt.
      Kampaaja sekoittaa hiuksiini laitettavan aineen useasta pullosta, sen olen seurannut. Ehkä pitäisi tehdä tuo ihotesti.
      Ilman hiusväriä hiuksissani on jo paljon harmaata, sillä äitinikin harmaantui todella nuorena. En tahtoisi olla harmaahapsi alle nelikymppisenä. : (

    • mjou3

      Tähän ketjuun; ihotestihän vain lisää allergisen reaktion mahdollisuutta...

      • niinon

        Niinon


    • iLoveRedHairs ♥

      Koen jo nyt, viimeksi värjäsin kestovärillä 2-3 kk. Sitten, kun laitettiin punaista hiusväriä päähäni, (kaverini laittoi) Tunsin kutinaa, en muuta silloin enkä sen jälkeen kun hiusväri oli päässä, sitten eilen. Värjäsin Live XXL:llä hiuksiani, oli blondi & punainen hiusväripakkaus. Joten, eilen aamulla blondasin, kun olin halunnut punaiset hiukset, mutta minulle niistä ei olisi tullut punaisia jos en olisi blondannut ekaksi. sitten muutaman tunnin kuluttya värjäsin punasellavärillä hiukset, mietein justiinsa ettei siitä olisi haittaa jos värjää kahdella kestovärillä päähän päivässä. Joten, silloin kun oli punainenhiusväri päässä, en tuntenut yhtää mtn. Moneen tuntiin, ajattelin ettei minulle tulisi mtn allergiareaktioo kun ennenkään ei ole tullut. Taisin erehtyä, seuraavana päivänä kun heräsin, menin vessaan ja katsoin peilistä. Minulla ei ollut mitään muuta kuin näppylöitä KAULASSA, JA VASEMMAN PUOLEN NAAMAN PUOLELLA, njoo. Minua kutitti päähän, tunsin vähän paksujakohtia korvien takaa ja päässä. Laitoin hieman rasvaa näppylä kohtiin ja näin, päätin sen jälkeen mennä pesulle. Se auttoi minua hieman ja nyt kun tulin suihkusta, katsoin peiliin. Ei näyttänyt hirveän pahalta enään mutta oli näppylöitä kumminkin. Aina väillä luulen että kuolen, kun luin kerran yhden naisen kuolevan hiustenvärjäykseen, no..Se nainen oli värjänjy kestoväreillä kahden-kolmen vk. Välein joten ei ihme. Mutta pesun jälkee otin puhlimen, kirjoitin hakuun:" Näppylöitä hiistenvärjäämisestä?" ja löysin tälläisen kivan keskustelun hiustenvärjäämisestä, *onneksi* !
      Ja eihän minulla mtn muuta ollut sen jälkeen kun värjäsin hiukset, no toki päätä alkoi vähän särkeä, ja väsyttää kamalasti. Mutta katson ja toivon että nämä näppylät lähtevät pois, kun blondasin niin ei sen jälkeen minulle tapahtunut yhtikäs mtn. Mutta on hirveetä tuntea tua tuska, kiitos ja anteeks jos josain välissä tulee kirjoitusvirheitä kun kirjoitan puhelimella nopeasti, hyvää pv;n jatkoa kaikille ja kestäkäämme tuskat!

    • ei usein kiitos

      Hei! ymmärräthän että jos hiuksia värjää useammin kuin 1 kerran kuussa, niin joillekin väriaineille voi allergisoitua!!! Itse en ole huomannut allergisoituneeni esimerkiksi niin kutsutuille kevytväreille tai sävyteshamppoille.

    • ruvelle

      Ammoniakki hiusväri on voimakasta. Ammoniakkia ja muita voimakkaasti ihoa vahvasti ärsyttäviä aineita. Ammoniakkia käytetään ruumishuoneilla.On vain vähän hiusvärejä, jotka eivät sisällä ammoniakkia.On turhaa puoltaa ammoniakki hiusvärejä . Ihmisen iho ei kestä ammoniakkia.Olen tehnyt työni noiden aineiden maahantuojalla ja päänahat menee niistä ruvelle ajanmittaan, se on ongelma.

      • Exkampaajanytlähihoitsu

        Jos ei ole ammoniakkia niin se korvataan jollain kemikaaleilla , joka on vielä pahempaa, kun ammoniakki.
        Hiuskestovärissä on pakko olla joku avaava aine ,joko se kemikaali ,tai ammoniakki muuten se ei mene hiusten sisään eli ota kiinni hiukseen.


      • huonoatuuriako

        Olen värjäyttänyt Elumenilla ainakin 20 vuoden ajan.
        Nyt yllättäen päänahka on reagoinut hyvin negatiivisesti. On läikikäs ja erittäin kuiva kuin erämaa.
        Olen käyttänut myös Elumen wash shampoota, Elumen treat hoitoainetta ja Elumen care suihkutettavaa jätettävää "leichte Pflege". Nämä kuulemme olisivat pitäneet paremmin värin hiuksissa !
        Mitä mahtaa olla näiden tuotteiden pH - arvo ?
        Elumenin käytöstä on nyt jäänyt huonokuntoiset hiukset ja sairas päänahka.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe