Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Hermot menee - Kissa naukuu ja kaaputtaa kaikkea mahdollista

Almoren

Meillä on 4,5-vuotias uros kissa, leikattu puolen vuoden ikäisenä. Kissa saa meidät hulluksi ja tätä on jatkunut jo pitkään. Sen käytösongelmat tuntuvat tulevan hiukan kausittain -aina ei ole yhtä kamalaa, mutta tällä erää tätä on jatkunut varmaan kohta puoli vuotta. Kissa naukuu ja maukuu mitä erilaisimmilla äänensävyillä, kaaputtaa tassuillaan huonekaluja kuten senkkiä, vitriiniä, telkkarin ruutua (joka v*tuttaa eniten), kaappien ovia, huoneiden ovia.. Kävelee pöydillä vaikka ei saisi sitä tehdä ja mitä ärsyttävintä; se myös tietää ettei saisi tehdä mitään edellä mainittua ja tekee ihan selvästi kaiken tahallaan. Tätä kirjottaessa meinasi tapettikin saada kyytiä. Onko kellään kokemusta samanlaisista kissoista? Loppuuko tämä käytös koskaan? Kissa myös saattaa varsinkin kiellettäessä hyökätä kimppuun ja suorastaan janoaa kostoa. Jos pääsee puremaan niin puree ihan kunnon raivolla. Aamuyöllä alkaa sama naukuminen ja huomion hakeminen ja se on tehnyt yöunista katkonaiset jo parin vuoden ajan.

60

3024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tylsitynyt

      Kissasi on tylsistynyt ja haluaa huomiota. Hanki sille toinen kissa kaveriksi. Meillä ainakin auttoi tilanteeseen. Alux kissat kyttäilivät toisiaan pari vikkoa mutta nyt ollaan parhaat kamut. Moni ennusti että tuhot kaksinkertaistuvat kun kissoja on kaksi mutta meillä ne loppuivat. Hankin kunnon raapimapuut ja suihkutan kissanminttua ajoittain jotta mielenkiinto säilyy ja raavitaan sitä mikä on luvallista.

    • vaihtelu virkistää

      laita tarha, jos suinkin mahdollista, tai vie kissa vaikka varastoon, lämpimään sellaiseen yöksi. Meillä tuhot ja mellakointi väheni kun saatiin suuri ulkotarha missä saa kytätä lintuja, lintulauta tarhan vieresää aj jyviä maassa tarhassa, jotta hiiriä tulisi. On tullut saalista sek varastosata että tarhasta ja katti pyytää varastoon, kun kerran vietiin niin alki maukua ulko-ovella, josta ei koskaan viedä muualle kuin varastoon. (varastossa n 1 tunti, sitten sisälle, ja tarhaan tarhasta sisölle ja varastoon ja taas sisälle.. työtömänä ollen sitä joutaa kissa kanniskelemaan., ees taas.)

    • Cat

      Hommaa sille vaikka toinen kissa kaveriksi.

    • Lasityttö

      Minusta tuo kuulostaa kyllä ihan normaalilta kissan käytökseltä. Onko teillä ollut kissoja aiemmin? Hankitteko tietoa kissojen käyttäytymisestä ennen kissan hankintaa? Yksilökohtaisia eroja on paljon; jotkut kissat ovat hyvin hiljaisia ja rauhallisia, toiset jatkuvasti äänessä ja riehumassa. Teillä taitaa ensinnäkin olla hyvin "puhelias" kissa, ja se on vain sen luontainen ominaisuus, ei mitään häiriökäyttäytymistä. Ja ovien kaaputtelukin on ihan normaalia, ovathan kissat ERITTÄIN uteliaita eläimiä ja haluavat tutkia joka paikan. Minunkaan kissani ei siedä suljettuja ovia, vaan joka paikkaan pitäisi päästä. Jos jonkin kaapin oven avaa, niin kissa on sisällä yhdessä hujauksessa tutkimassa sen sisältöä. Entisessä kodissani seinällä oli ryijy, ja se oli kissan mieluisin kiipeämispaikka, sitä pitkin kun pääsi kiipeämään kattoon saakka. Ei siinä muuta kuin nostin kissan joka kerran pois ja vein sen kiipeilypuulle osoitukseksi siitä, että missä saa kiipeillä ja missä ei. Mutta ei se ryijyä pitkin kiipeilyä missään vaiheessa lopettanut, itsepäinen otus kun tuo on. Tapettisi kanssa on varmaan sama juttu, siinä on kiva yrittää kiipeilä. Tosin kaikki kissat eivät siedä koskettamista tai kantamista, varsinkaan silloin kun ne ovat leikkituulella.

      Kun teillä on noin aktiivinen kissa, niin tarjoatteko sille riittävästi virikkeitä? Onko sillä raapimispuu ja sallittuja kiipeilypaikkoja? Leikitetäänkö sitä päivittäin ja jätetäänkö sille leluja esille kun se on yksin? Onko sillä parveke tai ikkunapaikka, josta se voi tarkkailla ulkomaailmaa? Pystyttekö käyttämään sitä valjailla ulkona kesäaikaan? Jos sillä ei ole riittävästi puuhaa, niin ei mikään ihme, että se kiipeää pitkin seiniä. Minulla on myös melko aktiivinen kissa, jolla on kaikki yllä mainittu, mutta silti se usein mouruaa ja riehuu oikein kunnolla, varsinkin iltavilliyden puuskissa. Kissakaverinkin hankkiminen voi auttaa, jos kissasi sietää muita kissoja. Mutta ihmiset ovat silti niitä, joiden pitää huolehtia että kissalla on tarpeeksi puuhaa.

      "Kävelee pöydillä vaikka ei saisi sitä tehdä ja mitä ärsyttävintä; se myös tietää ettei saisi tehdä mitään edellä mainittua ja tekee ihan selvästi kaiken tahallaan."

      "Kissa myös saattaa varsinkin kiellettäessä hyökätä kimppuun ja suorastaan janoaa kostoa. Jos pääsee puremaan niin puree ihan kunnon raivolla. Aamuyöllä alkaa sama naukuminen ja huomion hakeminen ja se on tehnyt yöunista katkonaiset jo parin vuoden ajan."

      Kissa on itsekäs eläin, piste. Se tekee oman päänsä mukaan eikä sillä ole mitään tarvetta miellyttää ihmisiä, toisin kuin vaikka koiralla. Jos kissa haluaa kävellä pöydällä, se kävelee pöydällä. Jotkut kissat ovat tosin paljon mukautuvampia, toiset sinun kissasi kaltaisia jukuripäitä. Mutta ihan varmasti se ei tee mitään ärsyttääkseen; suoraan sanottuna kissaasi ei tippaakaan kiinnosta, ärsyttääkö sinua sen toiminta vai ei. Sellaisia ne ovat. Kissat eivät todellakaan janoa kostoa. Ihmiset tekevät sellaista kyllä, mutta eivät kissat - älä inhimillistä lemmikkiäsi. Kissat eivät pohdiskele menneitä tai suunnittele tulevaisuutta, vaan elävät hetkessä.

      Kimppuun hyökkääminen ja kovaa pureminen (ei siis sellainen "leikkimispurenta") ei kyllä ole normaalia. Mikä edeltää sitä, kun kissa hyökkää kimppuun? Käytätkö kovaa ääntä, teetkö äkkinäisiä liikeitä, kosketko siihen? Kaikki sellainen voi pelästyttää kissan, varsinkin jos se on jo valmiiksi villillä tuulella, ja pelästymisestä seuraa hyökkäys. Tai oletteko antaneet sen esimerkiksi leikkiä sormillanne? Jos kissalle opettaa, että sormia saa jahdata, niin se alkaa pitää sormiasi leluina joita saa purra ja kynsiä.

      Aamuyö on kissoilla luontaisesti aktiivisinta aikaa, se on niiden paras saalistusaika luonnossa. Siksi kissa saattaa alkaa riehua aamuyöstä ja herätellä teitä leikkikavereiksi. Minunkin kissani tekee niin, mutta käännän vain kylkeä ja annan olla, vaikka se yrittää herätellä minua tassulla tökkimällä ja sormia puremalla. Kertaakaan se ei ole saanut minua nousemaan ylös silloin kun se haluaa, mutta kuusi vuotta se on jaksanut yrittää. :D

      Ehkä sinun pitäisi hankkia tietoa kissojen luontaisesta käyttäytymisestä ja yrittää ymmärtää hankkimaasi lemmikkiä paremmin. Jos haluaa kiltin ja kuuliaisen lemmikin, kannattaa hankkia jokin rauhallisen sylikoirarodun edustaja. Kissaa ottaessa on aina arvontaa, saako sellaisen yksilön joka suurimmaksi osaksi vain nukkuu ja makoilee, vai täynnä energiaa olevan tarmonpesän.

    • Minä itse

      Minullakin on kissa joka herättelee aamuyöstä ja menee nukkumaan kun saa minut nousemaan, eli olen tulkinnut sen seuraa vailla olemiseksi, muutenkin on aika tavalla samanlainen, kiipeäisi vaikka kattoon jos pääsisi. Olen alkanut harkitsemaan toisen kissa hankintaa kaveriksi.Tiesin jo kissan hankkiessani että se on itsenäinen eläin eikä alistu niin kun koirat. sopeudu elämään kissasi kanssa et voi sitä muuttaa se on" Minä itse"

    • DragonBeauty

      Minun kissa kans osottaa mieltä repimällä tapettia ja tekemällä kaikkea muutakin kiellettyä, ja varsin hyvin tietää ettei saisi näin tehdä. Yleensä nämä hepulit alkaa silloin kun herään aamulla tai tulen töistä kotiin. Olen tulkinnut tämän juurikin huomionhakuisuudeksi... Minulla kissoja on alusta asti ollut kaksi, joista toinen on rauhallisuuden perikuva ja toinen on tämmöinen adhd tapaus :) Ilmeisesti kissa hoksaa, että tekemällä kiellettyjä juttuja saa ihmisen huomion kokonaan itselleen ja siksi jatkaa tätä. Jostain olen lukenut että kissa pitäisi vaan silloin jättää huomiotta kun tekee luvattomia juttuja. Mutta mie en ainakaan voi olla komentamatta jos tapeteista alkaa suikaleita lähtemään... Hankalia juttuja, mutta tiedän tunteen kuinka se raivostuttaa kun kissa tekee tuhojaan tahallaan. Mutta siltikään ei nuille söpöläisille kovin vihanen pysty ees olemaan :))

    • kissojen maailma

      Mikäli kissa protestoi, ei kissan marinoihin kannata kiinnittää mitään huomiota, muuten kissa oppii että tekemällä pahuuksia tai huutamalla hän saa huomiota - olkoonkin sitten negatiivistä sellaista. Mutta tiedän, tämä on helpommin sanottu kuin tehty! :D Kissa on itsepäinen eläin, eikä tottele helposti, mutta kissankoulutuksessa viileät hermot ja aika ovat valttia.

      Kissasi käytös kuulostaa kuitenkin siltä, että kissasi on tylsistynyt ja kaipaa virikkeitä. Leikitkö kissasi kanssa kuinka paljon? Suosittelen itsekin kissallesi toista kissakaveria jonka kanssa telmiä ja painia, muuten kissa purkaa tylsistymisensä huolekaluihin.

    • riemukas maukuja

      Onneksi olkoon! kertomasi perusteella sinulla on aktiivinen, energinen ja mikä tärkeintä, terve kissa joka käyttäytyy juuri kuten kissan kuuluu.
      Sinulla on nyt kaksi vaihtoehtoa.
      Joko alat perehtymään kissan käytökseen esim.kirjojen avulla ja alat rakentamaan kissalle miellekkäämpää elämää. Toivon, että suhtaudut tilanteeseen haasteena.
      Onnellinen aktiivinen kissa antaa omistajalleen niin paljon iloa.
      Toisen kissan hankinta voi olla hyvä idea,mutta sitä en suosittele ennenkuin tietosi kissan luonnollisesta käyttäytymisestä ovat hieman paremmat. Muuten voit huomata olevasi tilanteessa, että sinulla on kaksi "ärsyttävää" kissaa.
      Toinen vaihtoehto, jota en toivo, on hankkia kissalle uusi touhukkaampi koti. Jos siis et ole valmis näkemään vaivaa lemmikkisi eteen ja tekemään muutoksia jotta kissasi voi paremmin.

      • yökyöpeli7

        Tämä älykkään ihmisen älykäs vastaus miellytti myös minua! Kiitos.


      • Anonyymi

        Juuri niin aloittajalla on mitä aktiivisin normaali kissa. Sillä vain on tylsää. Viihtyykin, kun kerran merkitsee kynsimällä reviiriä(sitä tapettiakin).
        Eli omistajan pitäisi nyt ihan oikeesti, perehtyä kissan elämän perusasioihin. Toinen kissa voisi olla tehokas apu tylsistymiseen. Samoin riittävän iso ulkotarha. Kiipeilymahdollisuudet, aktivointilelut.
        Itsellä on sellainen touhuaja. Se vieläpä seuraa minua vessaankin ja ihmettelee kun istun pytyllä. Aina pitää keksiä jotain kivaa, ja ulkoilu on yksi tärkeistä asioista (valjasulkoilu).


      • Anonyymi
        yökyöpeli7 kirjoitti:

        Tämä älykkään ihmisen älykäs vastaus miellytti myös minua! Kiitos.

        Ole hyvä. Helposti kyllä sanottu. Paljon helpommin kuin tehty. A) Virikkeet kohdalleen. B) kun tekee kolttosen(niin ne vaan sen jonkin kolttosen joskus tekee!) Et vaan oo näkevinäsi etkä kuulevinasi. Ellei ole kyse jostain kiinalaisesta jademaljakosta, tai kalliista suuresta televisiosta, tai vaarasta kissalle.
        Kuuntelen joskus itse kun raksuautomaatti romahtaa. Hirveä rysähdys, muumiokin herää naapurissa. Mutta älä luulekaan että huomioin sen millään tapaa. Jatkan mitä olin tekemässä, tai istun väsyneenä kun istahdin. En säntää voivottelemaan, en heti nosta sitä automaattia pystyyn saati että siivoaisin ne kymmenet tai sadat raksut.
        Oma kissani on ns perskärpänen. Kyttää kun istunnollakin olen vessassa. Suihkuun en pääse yksin, en voi koskaan nukkua yksin kuten haluaisin että saan hyvän asennon. Mutta: en pihise näitä ääneen.
        Ilman kissaakaan en osaa olla. Joten sellainen tolkun tapa on, että kestämme kumpikin toisiltamme joitain asioita. Jos kissasi sen sijaan muuttuu aggressiiviseksi ns ilman syytä, ja välillä vetäytyy yksin johonkin, ja viikset ovat poskia vasten: silloin se on kipeä.
        Mutta mitä kerroit, niin tuo avauksen käytös on vilkkaan, älykkään kissan normaalia käytöstä. Eikun rakentamaan sille ihmemaata. Itse korvaan sitä ihmemaata pahvilootarakennelmilla. rapisevasta paperista tekemilläni tunneleilla, viskelen karjalanpaistia pyydystettäväksi, jne.
        Ja me ulkoillaan kun keli sallii, kun vain voin käyttää. Joskus siinä menee lämpimämmällä säällä tuntejakin että kissani ehtii jopa ainakin reviiriasioitaan hoitaa( sillä on kiistakavereitakin joskus yrittämässä sen reviiriä ja sitä myöten riittää minulla jännäämistä, mutta kissani on pitänyt vielä reviirinsä) Joskus koittaa oravan perään. Kesäisin kyylää peipposia, västäräkkejä. Siis- valjaissa, en anna sen tappaa, mutta kyylätköön.


    • jenni2013

      joo et silleen..älä hermostu,mul on kaks kissaa ja toinen on puolitoist vuotias ja toinen on koht 13.Ne jaksaa,jopa vanhempikin riehua..H.YVÄ KONSTI ON KAITTAA YÖKSI IMURI KESKELLE LATTIAA.
      Luulis rauhottuvan,meillä ainakin toimii.

    • jussin mamma

      pahvilaatikko johin saa purkaa sisuaan ja ulkotarha, mahdollisimman suuri ja sinne virikkeeksi koppi ja kiipeilypuu yms. Jos mahdollista, niin kissan voisi viedä myös vaikka lämpimään autotalliin tai pannuhuoneeseen yöksi. Olisi kissalle vaihtelua ja isntäväki saisi rauhaisna yön.
      Kissasi on vain kertakaikkien kyllästynyt tylsään elämäänsä ja haluaa jotain tekemistä

    • Hermot kireällä!

      Meillä on kaksi leikattua kollikissaa. Toinen 7kk ja toinen 5kk. Nuorempi kissa on scottish fold, oikein kiltti kissa. Ei tee tuhoja, mouruaa vain jos mennään keittiöön ja tahtoo ruokaa. Viihtyy hyvin sylissä ja tykkää leikkiä paljon.

      Vanhempi kissa taas on oikea terminaattori. Tykkää tuhota sohvaa ja levittää tavaroita ympäri asuntoa. Kissa on sekarotuinen, ragdollia ja norjan metsäkissaa. Nyt se on alkanut aina aamuisin mouruamaan tasan samaan kellonaikaan makuuhuoneen oven takana. Illalla kissa on hiljainen, ei mitään ongelmaa. En päästä eläimiä makuuhuoneeseen. Meinaa jo mennä hermot, kun ei saa nukkua viikonloppunakaan pitkään. En tiedä, mikä siihen auttaa. Nuorempi kissa ja koirakin seurana, mutta ei riitä. Kissassa on enemmän ragdollia, joten ihmisläheisyys tulee sieltä suunnasta. Kun mieheni kanssa heräämme, mouruaminen loppuu kuin seinään.

      Kissoilla on tarpeeksi virikkeitä asunnossa ja tykkäävät painia keskenään ja koiran kanssa. Tahtoisin vain saada jonkun keinon, jolla lopettaa kissan aamumouruamisen. On hermojarmaastavaa, kun ei saa nukuttua tarpeeksi.

      • vuosia sitten

        Monet kissat ovat sosiaalisa ja haluavat olla ihmisen lähellä. Niiden on vaikea ymmärtää miksi makuuhuoneeseen ei saisi tulla.
        Minulla on ollut kissa, joka nautti siitä että sai nukuttaa minut ja mieheni illalla ja tulla aamulla varovaisesti herättämään (ja me nautimme kissastamme todella paljon!) Emme halunneet häätää sitä pois makuuhuoneestamme, koska sekin kaipasi läheisyyttä ja oli kiltti.


      • kissalle ajateltavaa

        Kun kissa mouruaa,mene ja laita se heti kuljetusboksiin odottelemaan,että jaksatte herätä.Eli mouruamisella pyytää boxiin,jospa sitten lopettaisi :)


    • anneli5

      No en ole vastaavasta kuullut. Normaalisti hyvin pidetty kissa käyttäytyy asiallisesti ja on helppo lemmikki. Kissan kastrointi lopettaa mouruamiset ja samalla virtsanhajukin häviää.
      Kissoissa on luonne-eroja, mutta leikki-iässä ja nuoruusvuosina kissat ovat vilkkaampia, tietenkin. Yli 10-vuotiaat kissat ovat jo melko "tasaisia" ja rauhallisia.
      Minusta näyttää siltä, että sinulla ja kissallasi ei ole suhde aivan kunnossa. Te ette ehkä ymmärrä toisianne. Kissaklinikalta saa apua ja neuvoja käytösongelmiin.
      Joko kissasi käytös on nuoruuden intoa tai sitten sen luonne on muovautunut epäsuotuisaan suuntaan esim. jonkin pentuvaiheen kokemuksensa takia.

      • ei ole hajuttomia ei

        Kissan pissan haju,ei häviä.Leikattujenkin pissa haisee.Jos et haista,ei tarkoita ettei muut haista.Mammalla oli kolme leikattua kissa,kusi haisi käytävään asti,sen huomas kaikki muut,naapurit,vieraat,ei mamma.Oli useampi hiekkalaatikko,ja usein vahtaa niitä,mut haisee tosi pistävästi XD


    • 7+8

      Tässä taas kerran tyyppiesimerkki siitä, että kissa ei sovellu sisäeläimeksi. Kissa ei saa energiaansa purettua mielekkäällä tavalla ja seurauksena on käytöshäiriöitä. Ratkaisuksi voit kokeilla sitä, mikä on suurimman osan sisäkissuttelijan keino. Syötät kissan ylipainoiseksi apaattiseksi myökyksi, jolla fyysinenkin terveys pettää. Toki vaihtoehtona on antaa kissalle mahdollisuus vapauteen. Jos se ei teillä onnistu, niin sitten kannattaa etsiä kissalle paremmin soveltuva koti.

      • häpeäisit edes

        taasko olet täällä Provoilemassa,ja yllyttämässä laittomaan HEITTEILLEJÄTTÖÖN.

        Provoilet täällä... ,aina kun sinua ei kaivata.


    • lennu&mosse

      Meillä käytöshäiriöt loppuivat kun muutimme maalle ja kissa pääsi vapaasti ulos. Sisäkissan elämä on surkeaa vaikka kuinka paljon olisi virikkeitä. Kissa on ihan erilainen nyt, onnellinen ja ihmisrakas, ei tietoakaan entisestä paholaisesta.
      Meinattiin jo lopettaa hyvä kissa kun sen kanssa ei pärjännyt, joku sanoo heti että virikkeitä puuttui, voin sanoa että tehtiin kaikkemme, käytettiin ulkonakin, ei hihnassa ulkoilu vastaa vapautta.
      Pakko on käydä töissä, en vo olla kokopäiväinen kissanviihdyttäjä. Vai onko joku neuvoja ottanut lopputilin että voi antaa kissalleen virikkeitä ympäri vuorokauden.

      • mahtavaa tekstiä

        Juuri noin se menee ja tuon totuuden lukeminen ottaa kissanvangitsijoilla koville. He tietävät itsekin olevansa väärässä, mutta itsekkyys vie voiton ja he jatkavat kissojensa huonoa kohtelua.

        Ei kannata välittää tuosta hyökkivästä trollista. Kyseessä on lapsi, joka ei kykene keskustelemaan asioista, joten hän yrittää korvata osaamattomuutensa aggressiivisuudella.


      • ajatuskin särkeesyd.
        mahtavaa tekstiä kirjoitti:

        Juuri noin se menee ja tuon totuuden lukeminen ottaa kissanvangitsijoilla koville. He tietävät itsekin olevansa väärässä, mutta itsekkyys vie voiton ja he jatkavat kissojensa huonoa kohtelua.

        Ei kannata välittää tuosta hyökkivästä trollista. Kyseessä on lapsi, joka ei kykene keskustelemaan asioista, joten hän yrittää korvata osaamattomuutensa aggressiivisuudella.

        Entäs laki,ja kissan turvallisuus,eikö niillä ole mitään väliä,kissahan voi vaikka kuolla ulkona petojen tai autojen runtelemana....?
        Eikö niin muka koskaan käy?
        Voiko kissa kadota iäksi jos sen tuuppasen ovesta menemään,mihin se menee,eihän sen koti ole ulkona?
        Olisiko minulla parempi tuuri,kun niillä monilla muilla,jotka "karkureissa" etsivät kadonneta kissoja,tai joden kissat ovat tien reunassa auton yliajamina,odottamassa omistajansa ...voitko sinä luvata ettei kissalleni käy niin?.....pitäiskö minun kuitenkin...riskeerata kissani henki,koska sinä olet sitä mieltä,että se kannattaa,kissani olisi muka ulkona yksin "onnellisempi"....vienkö ruuat sinne lähimetsään,vai eikö halua ruokaakaan sitten...kissani on minulle tärkeä,siksi en helpoin perustein sitä ulos yksin jätä.Pelkkä ajatus tuollaisesta ,saa minut surulliseksi,en halua että nuori kaunis kisuni kuolee ennenaikojaan.Pitäskö mun kuitenkin kysyä ,joltain ,kissan kasvattajalta,tai eläinlääkäriltä,tuntuu ....et jos sä ootiin täysin väärässä,ja vaan naurat,jos saat jonkun tekemään niinkun yllytät :(


      • jösses
        mahtavaa tekstiä kirjoitti:

        Juuri noin se menee ja tuon totuuden lukeminen ottaa kissanvangitsijoilla koville. He tietävät itsekin olevansa väärässä, mutta itsekkyys vie voiton ja he jatkavat kissojensa huonoa kohtelua.

        Ei kannata välittää tuosta hyökkivästä trollista. Kyseessä on lapsi, joka ei kykene keskustelemaan asioista, joten hän yrittää korvata osaamattomuutensa aggressiivisuudella.

        Olen lapsuusiän ohittanut jo kauan sitten. Toisin kuin sinä. Ei ole kovin aikuismaista huudella jokaiseen topikkiin tuota samaa kulunutta juttua.

        Ja toisin kuin sinä, me muut haluamme noudattaa lakia ja lemmikkiemme hyvinvointia.


      • lennu&mosse
        jösses kirjoitti:

        Olen lapsuusiän ohittanut jo kauan sitten. Toisin kuin sinä. Ei ole kovin aikuismaista huudella jokaiseen topikkiin tuota samaa kulunutta juttua.

        Ja toisin kuin sinä, me muut haluamme noudattaa lakia ja lemmikkiemme hyvinvointia.

        Älkää ottako itsekkäästi villiksi ja vapaaksi tarkoitettua eläintä pidettäväksi sisäkissana.
        Joku sanoi että kissamme muka söisi ja asuisi ulkona, se vain käväisee siellä talvella ja kesällä kuljeskelee perässäni kun touhuan puutarhassa.
        Eläinlääkäri sanoi myös että kissat tulevat neuroottisiksi vangittuna.
        Kerroinhan että en pitänyt kissaa ulkona kun asuimme keskustassa, se oli tulla hulluksi.
        Nyt on kymmenen vuotta kulunut maalla, ei mitään ole tapahtunut kissalle. Kaikenlaista voi sattua, kenelle hyvänsä.


      • mitä höpäjät taas
        lennu&mosse kirjoitti:

        Älkää ottako itsekkäästi villiksi ja vapaaksi tarkoitettua eläintä pidettäväksi sisäkissana.
        Joku sanoi että kissamme muka söisi ja asuisi ulkona, se vain käväisee siellä talvella ja kesällä kuljeskelee perässäni kun touhuan puutarhassa.
        Eläinlääkäri sanoi myös että kissat tulevat neuroottisiksi vangittuna.
        Kerroinhan että en pitänyt kissaa ulkona kun asuimme keskustassa, se oli tulla hulluksi.
        Nyt on kymmenen vuotta kulunut maalla, ei mitään ole tapahtunut kissalle. Kaikenlaista voi sattua, kenelle hyvänsä.

        Missä lukee että kissa on tarkoitettu villiksi ja vapaaksi?
        Kissa on kesytetty,ihmisen lemmikiksi,samoin kuin koira,hevonen jne,ovat vähän eri asia kun villit susi,ilves jne,jotka pärjäävät mainiosti ilman ihmistä.


      • 184
        lennu&mosse kirjoitti:

        Älkää ottako itsekkäästi villiksi ja vapaaksi tarkoitettua eläintä pidettäväksi sisäkissana.
        Joku sanoi että kissamme muka söisi ja asuisi ulkona, se vain käväisee siellä talvella ja kesällä kuljeskelee perässäni kun touhuan puutarhassa.
        Eläinlääkäri sanoi myös että kissat tulevat neuroottisiksi vangittuna.
        Kerroinhan että en pitänyt kissaa ulkona kun asuimme keskustassa, se oli tulla hulluksi.
        Nyt on kymmenen vuotta kulunut maalla, ei mitään ole tapahtunut kissalle. Kaikenlaista voi sattua, kenelle hyvänsä.

        Päästäisit varmasti myös marsut, kanit, hamsterit ja hevosetkin irti, kun ne on alunperin tarkoitettu elämään villinä ja vapaana? Voi huoh tätä järjen käyttöä.


      • hienoa
        lennu&mosse kirjoitti:

        Älkää ottako itsekkäästi villiksi ja vapaaksi tarkoitettua eläintä pidettäväksi sisäkissana.
        Joku sanoi että kissamme muka söisi ja asuisi ulkona, se vain käväisee siellä talvella ja kesällä kuljeskelee perässäni kun touhuan puutarhassa.
        Eläinlääkäri sanoi myös että kissat tulevat neuroottisiksi vangittuna.
        Kerroinhan että en pitänyt kissaa ulkona kun asuimme keskustassa, se oli tulla hulluksi.
        Nyt on kymmenen vuotta kulunut maalla, ei mitään ole tapahtunut kissalle. Kaikenlaista voi sattua, kenelle hyvänsä.

        Tottahan sisäelämä saa sekaisin kenet hyvänsä. Sen näkee noista sisäkissutelijoistakin, jotka ilmeisesti kissansa tavoin elävät elämänsä neljän seinän sisällä. Käytöshäiriöitä ja aggressioita näkyy olevan niin sisäkissoilla kuin niiden omistajilla.


      • just ulkoa tultiin
        hienoa kirjoitti:

        Tottahan sisäelämä saa sekaisin kenet hyvänsä. Sen näkee noista sisäkissutelijoistakin, jotka ilmeisesti kissansa tavoin elävät elämänsä neljän seinän sisällä. Käytöshäiriöitä ja aggressioita näkyy olevan niin sisäkissoilla kuin niiden omistajilla.

        Mikähän sinun pääsi sitten sekoittaa,täällä vaanhtoat muiden agressioista,vaikka itselläsi on kirjoituksistasi päätellen paljon suurempiakin ongelmia,mitäs jos keskittyisit niihin ,joohan?

        Ethän sinä muiden kissan pidosta mitään tiedä,etkä kissojen pitoa koskevista laeista,kuvittelet vain,ettei muiden kissat pääse ulos.
        Ne pääsevät,ihan aina kun haluavat,ja niitä valvotaan ihan lain mukaan kun ne ulkoilevat,ne eivät ole koskaan heitteillejätettynä,joten voit olla niiden osalta ihan huoleti :)


      • hyi yökkääää
        hienoa kirjoitti:

        Tottahan sisäelämä saa sekaisin kenet hyvänsä. Sen näkee noista sisäkissutelijoistakin, jotka ilmeisesti kissansa tavoin elävät elämänsä neljän seinän sisällä. Käytöshäiriöitä ja aggressioita näkyy olevan niin sisäkissoilla kuin niiden omistajilla.

        hienoa....ko muka...sama nauha se vaan pyörii sinulla ...vuodesta toiseen,vaikka ketään ei kiinnosta,on kyllä säälittävää,jos tuo on ainoa tapasi saada edes jonkin laista seuraa,edes jostain...yököttävää.


      • aaah
        hienoa kirjoitti:

        Tottahan sisäelämä saa sekaisin kenet hyvänsä. Sen näkee noista sisäkissutelijoistakin, jotka ilmeisesti kissansa tavoin elävät elämänsä neljän seinän sisällä. Käytöshäiriöitä ja aggressioita näkyy olevan niin sisäkissoilla kuin niiden omistajilla.

        Kävin eilen tuttavan luona, jolla ulkokissa. Asuvat siis keskellä metsää. Ja voi että kun se kissa oli lihava! Luulin että odottaa pentuja mutta ei, omistaja sanoi että se on uros ja se vaan on lihava. Oma sisäkissani on sentään normaalipainoinen! Että eipä tuo sinun väite sisäkissojen lihavuudesta pidä paikkaansa.


      • >>><<<
        just ulkoa tultiin kirjoitti:

        Mikähän sinun pääsi sitten sekoittaa,täällä vaanhtoat muiden agressioista,vaikka itselläsi on kirjoituksistasi päätellen paljon suurempiakin ongelmia,mitäs jos keskittyisit niihin ,joohan?

        Ethän sinä muiden kissan pidosta mitään tiedä,etkä kissojen pitoa koskevista laeista,kuvittelet vain,ettei muiden kissat pääse ulos.
        Ne pääsevät,ihan aina kun haluavat,ja niitä valvotaan ihan lain mukaan kun ne ulkoilevat,ne eivät ole koskaan heitteillejätettynä,joten voit olla niiden osalta ihan huoleti :)

        Asun pienessä maaseutukylässä, sielläkin erillään naapureista. Täällä ei tulisi kenellekään mieleen vangita kissaa sisälle. Olette kaupunkilaisia jotka fanaattisesti haluavat estää kissojen ulkoilun vapaana. Ei kissa kaupunkielämään sovikaan. joku vertasi kissaa kaneihin, hamstereihin jopa hevosiin. En usko että kaupunkiasuntoon hevonen sopisikaan. Myös jyrsijät kärsivät, saati kanit. Akvaaroa lienee ainoa joka käy kaupunkiasuntoon, tai pieni koira.
        En ole kuullut että kylällämme olisi yhtään sisäkissaa.
        Hyvin pidetty kissa ei karkaa, kun on tottunut olemaan ulkona osaa varoa petoja.
        Ei kissat talvella viihdy kylmässä, nukkuvat uunin kupeella, korkeintaan pistäytyvät nuuskimassa ilmaa.


      • 9+7
        >>><<< kirjoitti:

        Asun pienessä maaseutukylässä, sielläkin erillään naapureista. Täällä ei tulisi kenellekään mieleen vangita kissaa sisälle. Olette kaupunkilaisia jotka fanaattisesti haluavat estää kissojen ulkoilun vapaana. Ei kissa kaupunkielämään sovikaan. joku vertasi kissaa kaneihin, hamstereihin jopa hevosiin. En usko että kaupunkiasuntoon hevonen sopisikaan. Myös jyrsijät kärsivät, saati kanit. Akvaaroa lienee ainoa joka käy kaupunkiasuntoon, tai pieni koira.
        En ole kuullut että kylällämme olisi yhtään sisäkissaa.
        Hyvin pidetty kissa ei karkaa, kun on tottunut olemaan ulkona osaa varoa petoja.
        Ei kissat talvella viihdy kylmässä, nukkuvat uunin kupeella, korkeintaan pistäytyvät nuuskimassa ilmaa.

        Trollejahan ne pääosin on. Lisäksi täällä on muutama kissoihin liiallisesti hurahtanut, joille kissasta on tullut palvonnan kohde, joka suojellaan ja palvotaan melkein hengiltä. He unohtavat kissan olevan eläin, jolla on eläimen tarpeet. Heille kissa on nukesta seuraava tunteiden projisoinnin kohde. Sääli vain, että kärsijänä siinä on vankeudessa elävä kissa.


      • samaa vanhaa soopaa
        >>><<< kirjoitti:

        Asun pienessä maaseutukylässä, sielläkin erillään naapureista. Täällä ei tulisi kenellekään mieleen vangita kissaa sisälle. Olette kaupunkilaisia jotka fanaattisesti haluavat estää kissojen ulkoilun vapaana. Ei kissa kaupunkielämään sovikaan. joku vertasi kissaa kaneihin, hamstereihin jopa hevosiin. En usko että kaupunkiasuntoon hevonen sopisikaan. Myös jyrsijät kärsivät, saati kanit. Akvaaroa lienee ainoa joka käy kaupunkiasuntoon, tai pieni koira.
        En ole kuullut että kylällämme olisi yhtään sisäkissaa.
        Hyvin pidetty kissa ei karkaa, kun on tottunut olemaan ulkona osaa varoa petoja.
        Ei kissat talvella viihdy kylmässä, nukkuvat uunin kupeella, korkeintaan pistäytyvät nuuskimassa ilmaa.

        taas sama virsi....oot tosi tylsä....etkä järkevä edes.


      • faktaa tässä
        aaah kirjoitti:

        Kävin eilen tuttavan luona, jolla ulkokissa. Asuvat siis keskellä metsää. Ja voi että kun se kissa oli lihava! Luulin että odottaa pentuja mutta ei, omistaja sanoi että se on uros ja se vaan on lihava. Oma sisäkissani on sentään normaalipainoinen! Että eipä tuo sinun väite sisäkissojen lihavuudesta pidä paikkaansa.

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288339531498.html

        "Ylipaino vaivaa jo valtaosaa kotikissoista. Lihavuuden myötä lemmikit joutuvat kärsimään erilaisista vaivoista ja sairauksista.
        Paino-ongelmat ovat yleistyneet tasaisesti viime vuosikymmeninä mutta räjähtäneet käsiin varsinkin 2000-luvulla. Kissoihin erikoistunut eläinlääkäri Suvi Pohjola-Stenroos arvioi, että hänen klinikalleen tulevista kissoista enää vain joka viides on normaalipainoinen.
        Eläinlääkärin mukaan perinteinen käsitys, jonka mukaan kotikissan pitäisi olla karvismainen pehmeä pallero, ei istu lainkaan kissan fysiologiaan.
        - Kissat ovat alunperin aavikkoeläimiä ja lihansyöjiä. Selviytyäkseen niiden on pitänyt olla notkeita, hoikkia ja nopeita, Pohjola-Stenroos sanoo.
        Niin kauan kuin kissat ovat voineet liikkua ulkona ihmisten parissa eläessään, ne ovat pysyneetkin hoikkina. Asumisen muutoksen myötä metsästäjistä on tullut sisäkissoja, joiden liikkumismahdollisuudet pienissä kaupunkiasunnoissa ovat vähäiset."


      • jösses
        faktaa tässä kirjoitti:

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288339531498.html

        "Ylipaino vaivaa jo valtaosaa kotikissoista. Lihavuuden myötä lemmikit joutuvat kärsimään erilaisista vaivoista ja sairauksista.
        Paino-ongelmat ovat yleistyneet tasaisesti viime vuosikymmeninä mutta räjähtäneet käsiin varsinkin 2000-luvulla. Kissoihin erikoistunut eläinlääkäri Suvi Pohjola-Stenroos arvioi, että hänen klinikalleen tulevista kissoista enää vain joka viides on normaalipainoinen.
        Eläinlääkärin mukaan perinteinen käsitys, jonka mukaan kotikissan pitäisi olla karvismainen pehmeä pallero, ei istu lainkaan kissan fysiologiaan.
        - Kissat ovat alunperin aavikkoeläimiä ja lihansyöjiä. Selviytyäkseen niiden on pitänyt olla notkeita, hoikkia ja nopeita, Pohjola-Stenroos sanoo.
        Niin kauan kuin kissat ovat voineet liikkua ulkona ihmisten parissa eläessään, ne ovat pysyneetkin hoikkina. Asumisen muutoksen myötä metsästäjistä on tullut sisäkissoja, joiden liikkumismahdollisuudet pienissä kaupunkiasunnoissa ovat vähäiset."

        Niin, mutta edelleen se oli ULKOkissa. Ja sinun mukaasi ulkokissat ovat kaikista terveimpiä. Se katti ei kyllä terveen painoiselta näyttänyt.

        Ensin fanaattinen huutelu markettiruuasta ja nyt pakonomainen tarve todistaa, ettei sisäkisut muka ole terveitä. Tylsäää...
        Hmm, mitähän provoamisen aihetta seuraavaksi keksit? Tai älä keksi mitään, hanki vaikka oikea elämä näin aluksi. Surullista että olet täällä palstalla päivystämässä 24/7, josko voisit taas aiheuttaa riitoja ja pilata keskusteluhengen.


      • solakaxkax
        faktaa tässä kirjoitti:

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288339531498.html

        "Ylipaino vaivaa jo valtaosaa kotikissoista. Lihavuuden myötä lemmikit joutuvat kärsimään erilaisista vaivoista ja sairauksista.
        Paino-ongelmat ovat yleistyneet tasaisesti viime vuosikymmeninä mutta räjähtäneet käsiin varsinkin 2000-luvulla. Kissoihin erikoistunut eläinlääkäri Suvi Pohjola-Stenroos arvioi, että hänen klinikalleen tulevista kissoista enää vain joka viides on normaalipainoinen.
        Eläinlääkärin mukaan perinteinen käsitys, jonka mukaan kotikissan pitäisi olla karvismainen pehmeä pallero, ei istu lainkaan kissan fysiologiaan.
        - Kissat ovat alunperin aavikkoeläimiä ja lihansyöjiä. Selviytyäkseen niiden on pitänyt olla notkeita, hoikkia ja nopeita, Pohjola-Stenroos sanoo.
        Niin kauan kuin kissat ovat voineet liikkua ulkona ihmisten parissa eläessään, ne ovat pysyneetkin hoikkina. Asumisen muutoksen myötä metsästäjistä on tullut sisäkissoja, joiden liikkumismahdollisuudet pienissä kaupunkiasunnoissa ovat vähäiset."

        Varmaan nyt järkytyt,mut mun "sisäkissa",on tosin ulkoilemassa usein munvalvonnassa,ja arvaa....se on laiha,painaa 4,3 korkee,pitkäsäärinen, solakka leikkaamaton,itämainen uros.... XD
        Varmaan nyt kadehdit...tiäkkö,mäkin oon laiha 170cm/58,3kg äskön...lisää suolaa haavoihin XD


      • hienoa
        samaa vanhaa soopaa kirjoitti:

        taas sama virsi....oot tosi tylsä....etkä järkevä edes.

        Voitko väittää ettei kissojen ulkoilua puolustava ole oikeassa, miksi hyökkäätte???
        Maaseudulla ei ole sisäkissoja, pitäisi teidän sen verran tajuta!


      • !!!
        jösses kirjoitti:

        Niin, mutta edelleen se oli ULKOkissa. Ja sinun mukaasi ulkokissat ovat kaikista terveimpiä. Se katti ei kyllä terveen painoiselta näyttänyt.

        Ensin fanaattinen huutelu markettiruuasta ja nyt pakonomainen tarve todistaa, ettei sisäkisut muka ole terveitä. Tylsäää...
        Hmm, mitähän provoamisen aihetta seuraavaksi keksit? Tai älä keksi mitään, hanki vaikka oikea elämä näin aluksi. Surullista että olet täällä palstalla päivystämässä 24/7, josko voisit taas aiheuttaa riitoja ja pilata keskusteluhengen.

        Kissanvangitsijat täällä huutaa eikä vapautta puolustavat.


      • `1818
        !!! kirjoitti:

        Kissanvangitsijat täällä huutaa eikä vapautta puolustavat.

        Miksi et sitten voi olla hiljaa?


      • 1612
        >>><<< kirjoitti:

        Asun pienessä maaseutukylässä, sielläkin erillään naapureista. Täällä ei tulisi kenellekään mieleen vangita kissaa sisälle. Olette kaupunkilaisia jotka fanaattisesti haluavat estää kissojen ulkoilun vapaana. Ei kissa kaupunkielämään sovikaan. joku vertasi kissaa kaneihin, hamstereihin jopa hevosiin. En usko että kaupunkiasuntoon hevonen sopisikaan. Myös jyrsijät kärsivät, saati kanit. Akvaaroa lienee ainoa joka käy kaupunkiasuntoon, tai pieni koira.
        En ole kuullut että kylällämme olisi yhtään sisäkissaa.
        Hyvin pidetty kissa ei karkaa, kun on tottunut olemaan ulkona osaa varoa petoja.
        Ei kissat talvella viihdy kylmässä, nukkuvat uunin kupeella, korkeintaan pistäytyvät nuuskimassa ilmaa.

        Eli siis päästäisit myös hamsterin tuonne ulos vapaaksi? Siinä meillä vasta todellinen eläinrääkkääjä. Jäädyttäisit eläinparan kuoliaaksi, ulkona ilman ruokaa ja petojen syötävänä...


      • jösses
        !!! kirjoitti:

        Kissanvangitsijat täällä huutaa eikä vapautta puolustavat.

        Luitko ollenkaan mitä kirjoitin?

        "Niin, mutta edelleen se oli ULKOkissa. Ja sinun mukaasi ulkokissat ovat kaikista terveimpiä. Se katti ei kyllä terveen painoiselta näyttänyt."

        Mitäs siihen sanot?


      • salaattia kollille
        solakaxkax kirjoitti:

        Varmaan nyt järkytyt,mut mun "sisäkissa",on tosin ulkoilemassa usein munvalvonnassa,ja arvaa....se on laiha,painaa 4,3 korkee,pitkäsäärinen, solakka leikkaamaton,itämainen uros.... XD
        Varmaan nyt kadehdit...tiäkkö,mäkin oon laiha 170cm/58,3kg äskön...lisää suolaa haavoihin XD

        Eipä hetkauta, kontrolloi vain aikasi kuluksi. Mitä laihempi emäntä ja kissa, sen parempi??? Ala syöttää katillesikin salaattia, ehkä oppii kasvissyöjäksi.
        Olen normaalipainoinen (ei laiha) samoin kissani joka käväisee välillä ulkona.
        Kissa lähtee kuljeksimaan ainoastaan silloin jos sitä pidetään nälässä tai kiusataan.
        Hyvin pidetty kisu ei lähde suin surminkaan kotoaan.


      • hävii ;/
        faktaa tässä kirjoitti:

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288339531498.html

        "Ylipaino vaivaa jo valtaosaa kotikissoista. Lihavuuden myötä lemmikit joutuvat kärsimään erilaisista vaivoista ja sairauksista.
        Paino-ongelmat ovat yleistyneet tasaisesti viime vuosikymmeninä mutta räjähtäneet käsiin varsinkin 2000-luvulla. Kissoihin erikoistunut eläinlääkäri Suvi Pohjola-Stenroos arvioi, että hänen klinikalleen tulevista kissoista enää vain joka viides on normaalipainoinen.
        Eläinlääkärin mukaan perinteinen käsitys, jonka mukaan kotikissan pitäisi olla karvismainen pehmeä pallero, ei istu lainkaan kissan fysiologiaan.
        - Kissat ovat alunperin aavikkoeläimiä ja lihansyöjiä. Selviytyäkseen niiden on pitänyt olla notkeita, hoikkia ja nopeita, Pohjola-Stenroos sanoo.
        Niin kauan kuin kissat ovat voineet liikkua ulkona ihmisten parissa eläessään, ne ovat pysyneetkin hoikkina. Asumisen muutoksen myötä metsästäjistä on tullut sisäkissoja, joiden liikkumismahdollisuudet pienissä kaupunkiasunnoissa ovat vähäiset."

        Eivät suomi kissat pääse "aavikolle lihaa syömään",vaikka ne ulos yksin jätetäänkin,suomen talvi on kylmä ja ankara.Suomen luonto ei ole turvallinen paikka kissoille,ja siksi on suomessa ihan laki,miten kisuja kuuluu hoitaa,osa ihmisistä ei siltikään osaa,eivät ymmärrä kissan parasta,eivätkä viitsi huolehtia kissastaan,ja kissa joutuu sitten ulkona vaaroihin....surullinen kohtalo monilla ulkokissoilla,kun katoavat,jäävät autojen alle,saavat tarttuvia tauteja,jotuvat petojen suuhun....niin surullista,kun omistaja ei huolehdi riittävän hyvin :(


      • 77+55
        hävii ;/ kirjoitti:

        Eivät suomi kissat pääse "aavikolle lihaa syömään",vaikka ne ulos yksin jätetäänkin,suomen talvi on kylmä ja ankara.Suomen luonto ei ole turvallinen paikka kissoille,ja siksi on suomessa ihan laki,miten kisuja kuuluu hoitaa,osa ihmisistä ei siltikään osaa,eivät ymmärrä kissan parasta,eivätkä viitsi huolehtia kissastaan,ja kissa joutuu sitten ulkona vaaroihin....surullinen kohtalo monilla ulkokissoilla,kun katoavat,jäävät autojen alle,saavat tarttuvia tauteja,jotuvat petojen suuhun....niin surullista,kun omistaja ei huolehdi riittävän hyvin :(

        Voi voi. Surullinen kohtalo on kaikilla sisäkissoilla. Ne joutuvat kärsimään typerien omistajien itsekkyydestä ja ovat tuomittu vankeuteen koko kurjaksi elämäkseen. Usein ne apaattisina syövät , lihovat, sairastuvat ja lopulta kuolevat. Surullisin vaihe on silloin kun kissalla vielä riittää elämänhalua, mutta vankeudessa eläen se ei pääse itseään toteuttamaan. Se näkyy sitten erilaisina käytöshäiriöinä, joista typerät omistajat vuodattavat nettipalstoilla.

        Ja kaikki tuo kurjuus olisi vältettävissä, jos vain kissan annettaisiin olla kissa ja sille suotaisiin vapaus.


      • neiti manipenny
        77+55 kirjoitti:

        Voi voi. Surullinen kohtalo on kaikilla sisäkissoilla. Ne joutuvat kärsimään typerien omistajien itsekkyydestä ja ovat tuomittu vankeuteen koko kurjaksi elämäkseen. Usein ne apaattisina syövät , lihovat, sairastuvat ja lopulta kuolevat. Surullisin vaihe on silloin kun kissalla vielä riittää elämänhalua, mutta vankeudessa eläen se ei pääse itseään toteuttamaan. Se näkyy sitten erilaisina käytöshäiriöinä, joista typerät omistajat vuodattavat nettipalstoilla.

        Ja kaikki tuo kurjuus olisi vältettävissä, jos vain kissan annettaisiin olla kissa ja sille suotaisiin vapaus.

        Se tässä on kummallista että syytetään kissan heitteillejätöstä jos sen päästää pihalle mistä tulee hetken päästä sisälle.
        Huolehtisitte enemmän kissoista jotka on todella hyljätty, ne ovat säälittäviä. Kun kissa luottaa omistajaansa ja sitä kohdellaan hyvin, ei varmasti lähde karkuteille. Moni ottaa kissan pieneen kaupunkiasuntoon, saattaa vaikka eksyä ryyppyreissuille päiväkausiksi, kissa voi olla nääntymässä janoon ja nälkään. Silti tuollaiset ovat "vastuullisia" kissanpitäjiä koska eivät laske kattiaan ulos suden suuhun.
        Kaupungissa ulos laskeminen ei onnistu, eikä pitäisi edes ottaa kissaa jos sille ei voi suoda vapauttakin.
        Täällä ei tehdä mitään eroa maalla asuvien ja kaupunkilaisten olosuhteista kissan pitäjinä.


      • vastuunsatuntevaomis
        77+55 kirjoitti:

        Voi voi. Surullinen kohtalo on kaikilla sisäkissoilla. Ne joutuvat kärsimään typerien omistajien itsekkyydestä ja ovat tuomittu vankeuteen koko kurjaksi elämäkseen. Usein ne apaattisina syövät , lihovat, sairastuvat ja lopulta kuolevat. Surullisin vaihe on silloin kun kissalla vielä riittää elämänhalua, mutta vankeudessa eläen se ei pääse itseään toteuttamaan. Se näkyy sitten erilaisina käytöshäiriöinä, joista typerät omistajat vuodattavat nettipalstoilla.

        Ja kaikki tuo kurjuus olisi vältettävissä, jos vain kissan annettaisiin olla kissa ja sille suotaisiin vapaus.

        Sinun tajuntaasi ei ilmeisestikkään mahdu, että ns."sisäkissatkin" ulkoilevat, ja viellä valvotusti,se on kissoille parhaaksi. Vain näin toimimalla voi tarjota kissalleen turvallisen elinympäristön,jonka laki velvoittaa omistajaa tarjoamaan kissalleen.
        Mutta sinulta se olisi ihan liikaa vaadittu, et pystyisi hoitamaan kissaa niin kuin laki määrää, etkä pysty tarjoamaan kissalle turvallista elinympäristöä,ethän tiedä missä kissasi elinympäristö on.
        Irtokissan elinympäristö saattaa olla osittain tiellä,naapurissa (jossa voi olla vaaroja koira esim.tai voivat jopa myrkyttää hiiriä),kettujen ja supien reviirillä,siellä ei ole turvallista kissan kuljeksia,surullista mutta niin TOTTA.
        Mutta mitä sinä siitä kissan turvallisuudesta välität?.....et mitään....sen huomaa kirjoituksistasi jokainen.


      • neiti manipenny
        vastuunsatuntevaomis kirjoitti:

        Sinun tajuntaasi ei ilmeisestikkään mahdu, että ns."sisäkissatkin" ulkoilevat, ja viellä valvotusti,se on kissoille parhaaksi. Vain näin toimimalla voi tarjota kissalleen turvallisen elinympäristön,jonka laki velvoittaa omistajaa tarjoamaan kissalleen.
        Mutta sinulta se olisi ihan liikaa vaadittu, et pystyisi hoitamaan kissaa niin kuin laki määrää, etkä pysty tarjoamaan kissalle turvallista elinympäristöä,ethän tiedä missä kissasi elinympäristö on.
        Irtokissan elinympäristö saattaa olla osittain tiellä,naapurissa (jossa voi olla vaaroja koira esim.tai voivat jopa myrkyttää hiiriä),kettujen ja supien reviirillä,siellä ei ole turvallista kissan kuljeksia,surullista mutta niin TOTTA.
        Mutta mitä sinä siitä kissan turvallisuudesta välität?.....et mitään....sen huomaa kirjoituksistasi jokainen.

        Mikään muu ei ole niin kamalaa kuin se että päästää mirrinsä ulos vähäksi aikaa.
        Koskaan ei moitita ihmisiä jotka jättävät kissansa vaikka mökille kun muuttavat kaupunkiin, olen pelastanut monta sellaista kissaa, leikkuuttanut ja hommannut kodin.
        Ei moitita ihmisiä jotka jättävät kissansa päiväkausiksi tyhjään asuntoon ilman ruokaa ja juomaa.
        Itse vien kissan hoitoon tai pyydän jonkun katsomaan perään jos lähden matkoille.
        En laskisi kissaani yhtään yksin ulos jos asuisin taajamassa, en kyllä olisi sinne kissaa ottanutkaan.
        Ei ole yleistä autotietä lähellä, ei naapurikaan ei ole näköetäisyydellä. Kissa livahtaa luukusta sisään heti jos vähänkään outoa tapahtuu pihapiirissä.


      • jätä huomiotta
        neiti manipenny kirjoitti:

        Mikään muu ei ole niin kamalaa kuin se että päästää mirrinsä ulos vähäksi aikaa.
        Koskaan ei moitita ihmisiä jotka jättävät kissansa vaikka mökille kun muuttavat kaupunkiin, olen pelastanut monta sellaista kissaa, leikkuuttanut ja hommannut kodin.
        Ei moitita ihmisiä jotka jättävät kissansa päiväkausiksi tyhjään asuntoon ilman ruokaa ja juomaa.
        Itse vien kissan hoitoon tai pyydän jonkun katsomaan perään jos lähden matkoille.
        En laskisi kissaani yhtään yksin ulos jos asuisin taajamassa, en kyllä olisi sinne kissaa ottanutkaan.
        Ei ole yleistä autotietä lähellä, ei naapurikaan ei ole näköetäisyydellä. Kissa livahtaa luukusta sisään heti jos vähänkään outoa tapahtuu pihapiirissä.

        Ei noiden muutamien kirjoituksista kannata välittää. Ne ovat pelkkiä trolleja, jotka ovat jo vuosia terrorisoineet näitä kissapalstoja. Näin koulujen loma-aikana he saavat taustatukea kissahöperöiltä lapsilta. Tosin lapsen tasollehan nuo trollit ovat jääneet ja suhtautuvat kissoihin lapsenomaisen tunteikkaasti. Sääli vain, että siinä kissan etu jää sivuseikaksi ja vankina elävät kissansa joutuvat kärsimään heidän typeryydestään.


      • noloa
        77+55 kirjoitti:

        Voi voi. Surullinen kohtalo on kaikilla sisäkissoilla. Ne joutuvat kärsimään typerien omistajien itsekkyydestä ja ovat tuomittu vankeuteen koko kurjaksi elämäkseen. Usein ne apaattisina syövät , lihovat, sairastuvat ja lopulta kuolevat. Surullisin vaihe on silloin kun kissalla vielä riittää elämänhalua, mutta vankeudessa eläen se ei pääse itseään toteuttamaan. Se näkyy sitten erilaisina käytöshäiriöinä, joista typerät omistajat vuodattavat nettipalstoilla.

        Ja kaikki tuo kurjuus olisi vältettävissä, jos vain kissan annettaisiin olla kissa ja sille suotaisiin vapaus.

        Ja sinä näköjään tiedät, miten joka ikinen sisäkissa elää? Huoh, höpöjä kuvittelet. Meillä on aina ollut sisäkissoja. Ovat aina olleet terveitä, normaalipainoisia, syöneet ja leikkineet hyvin ja eläneet pitkän elämän.

        Eikö sinulla vieläkään ymmärrys tai lukutaito riitä: mene pois täältä provoilemasta!


      • öeh
        neiti manipenny kirjoitti:

        Mikään muu ei ole niin kamalaa kuin se että päästää mirrinsä ulos vähäksi aikaa.
        Koskaan ei moitita ihmisiä jotka jättävät kissansa vaikka mökille kun muuttavat kaupunkiin, olen pelastanut monta sellaista kissaa, leikkuuttanut ja hommannut kodin.
        Ei moitita ihmisiä jotka jättävät kissansa päiväkausiksi tyhjään asuntoon ilman ruokaa ja juomaa.
        Itse vien kissan hoitoon tai pyydän jonkun katsomaan perään jos lähden matkoille.
        En laskisi kissaani yhtään yksin ulos jos asuisin taajamassa, en kyllä olisi sinne kissaa ottanutkaan.
        Ei ole yleistä autotietä lähellä, ei naapurikaan ei ole näköetäisyydellä. Kissa livahtaa luukusta sisään heti jos vähänkään outoa tapahtuu pihapiirissä.

        Etkö osaa lukea? Edellinen kirjoitti että kaupunkikissatkin voivat ulkoilla VALVOTUSTI! Ja samalla tavalla maalaiskissojen omistajatkin voivat olla monta päivää pois. Kuka niitä kissoja sitten silittää? Vai onko sinulle tärkeintä vain se, että kissa saa ruokaa ja juomaa? Muulla hoidollako ei sitten ole niin väliä?


      • lopetan tähän.
        öeh kirjoitti:

        Etkö osaa lukea? Edellinen kirjoitti että kaupunkikissatkin voivat ulkoilla VALVOTUSTI! Ja samalla tavalla maalaiskissojen omistajatkin voivat olla monta päivää pois. Kuka niitä kissoja sitten silittää? Vai onko sinulle tärkeintä vain se, että kissa saa ruokaa ja juomaa? Muulla hoidollako ei sitten ole niin väliä?

        Niinpä, ainoastaan maalaiskissojen yksin jättäminen on synti :)
        pääsevät edes etsimään ruokaa, kerrostalokopperossa kuolevat nopeammin nälkään ja janoon.
        Kun ottaa eläimen, siitä pitää huolehtia. Aika tyhmä kysymys, tietenkin on muullakin väliä, mutta ruokaa ja lämmintä kuuluu jokaisen kissan edes saada.
        Kyllä minä kisuani silitän ja nukkuu yötkin vieressäni.
        Minulla on kaupungissa pieni asunto, jouduin tulemaan tänne viikosi maalta kissan kanssa. Säälittää kissa raukka, naukuu koko ajan oven takana, pelkää olla lasitetulla parvekkeellakin. Onneksi tekee tarpeensa hiekkalaatikkon.
        Maalla on onnellinen kehräävä ylväsryhtinen ja arvonsa tunteva, täällä näyttää ryhtikin painuneelta.


      • dot free cat
        lopetan tähän. kirjoitti:

        Niinpä, ainoastaan maalaiskissojen yksin jättäminen on synti :)
        pääsevät edes etsimään ruokaa, kerrostalokopperossa kuolevat nopeammin nälkään ja janoon.
        Kun ottaa eläimen, siitä pitää huolehtia. Aika tyhmä kysymys, tietenkin on muullakin väliä, mutta ruokaa ja lämmintä kuuluu jokaisen kissan edes saada.
        Kyllä minä kisuani silitän ja nukkuu yötkin vieressäni.
        Minulla on kaupungissa pieni asunto, jouduin tulemaan tänne viikosi maalta kissan kanssa. Säälittää kissa raukka, naukuu koko ajan oven takana, pelkää olla lasitetulla parvekkeellakin. Onneksi tekee tarpeensa hiekkalaatikkon.
        Maalla on onnellinen kehräävä ylväsryhtinen ja arvonsa tunteva, täällä näyttää ryhtikin painuneelta.

        Montako kissaa on kuollut kerrostaloon? Montako on kuollut ulkona liikkuvia kissoja omistajan huonon valvonnan vuoksi?
        Kannattaa laskea,voit yllättyä liikenteen uhrien määrästä.Siihen lisäksi viellä petojen syömät.määrä on aika iso "ulkona liikkuvien" kissojen kohdalla.Ja syyllinen on tietysti OMISTAJA.

        http://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/1074158976/Liikenne tappaa vuosittain miljoonia pienelaimia


      • mamma-mia
        dot free cat kirjoitti:

        Montako kissaa on kuollut kerrostaloon? Montako on kuollut ulkona liikkuvia kissoja omistajan huonon valvonnan vuoksi?
        Kannattaa laskea,voit yllättyä liikenteen uhrien määrästä.Siihen lisäksi viellä petojen syömät.määrä on aika iso "ulkona liikkuvien" kissojen kohdalla.Ja syyllinen on tietysti OMISTAJA.

        http://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/1074158976/Liikenne tappaa vuosittain miljoonia pienelaimia

        Luin palstaa:)
        Poikani omistaa kiintöistönhuoltofirman helsingissä. Hän kertoi että on vaikea uskoa kuinka paljon on joutunut pelastamaan henkihieverissä olevia lemmikkejä juuri kerrostaloista.
        Hän sanoi myös että koirat sentään pitävät kovaa ääntä mutta kissojen ääni ei ole niin kova että naapurit välttämättä reagoisivat.
        En ota kantaa saako kissoja pitää irrallaan ulkona, ainakin meillä kotona kuljeskelivat vapaana. Kai niitä joskus joku jätti tulematta kotiin, yksi nimeltään Tassu tuli takisin oltuaan kuukausi retkillään, ihan hyväkuntoisena, joku oli syöttänyt.


    • hyvähermo:)

      Kannattaa miettiä hermojen kestämistä jo ennen eläimen ottamista,jos ei kestä,älä ota :)

    • Mies2777

      Jos oma kissani olisi kuin aloituspostaajan niin kyllä saisi kissa lähteä ja vauhdilla!

    • halooo

      Kuka pölkkypää siellä nostelee vanhoja ketjuja?

    • vapaajaonnellinenkisu

      Tuollaista se on sisäkissojen kanssa ennen kuin niistä tulee apaattisia ylipainoisia lössyköitä vailla elämänhalua. Ihan kuten omistajansakin ovat. Sisäkissaparat purkavat pahaa oloaan häiriökäyttäytymisellä niin kauan kuin jaksavat. Heidän omistajansa purkavat pahaa oloaan provoilemalla netissä kuten täälläkin saadaan jatkuvasti huomata.

    • Anonyymi

      Leikittäkää niitä kissoja hyvät ihmiset!

    • Anonyymi

      Minusta tuo kuulostaa tylsistymiseltä tai sen vastustamiselta. Minun koira kanssa "keksi kaikenlaista" siihen aikaan, kun mulla meni huonommin ja oli hänelle vähemmän huomiota. Huono huomiokin on huomiota. Ehkä kissat on vähän erilaisia kuin koirat, mutta eläviä olentojahan nekin on. Kissa-koira-ihminen-nisäkäs, kaikki sosiaalisia älykkäitä olentoja. Kaipaavat seuraa ja virikettä. Erityisesti älykkyyden merkki on se, että jos ei virikettä ole, sitä itse etsitään. Mitä voit itse asunnossa kissana asuessa ajatella?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe