Sivutoiminimi

:)

Hei, haluan asiallisia viestejä ihmisiltä joilla on kokemusta.

Teen ihan normi työntekijänä töitä ja minulla on ripsien sekä kynsi koulutus takana, haluisin perustaa sivutoiminimen... onko se hirmu paperi sotaa? jos haluan itse tehdä kirjanpidon, käykö se ihan helposti. Ehtisin kuussa tehdä n. 5-8 kynnet/ripset joten alv velvollisuutta minulla ei olisi... KAIKKI tieto tarpeen

14

873

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kynsiläinen

Hei, teen sivutoimena (3 vuotta) geelikynsiä, n.15-20 asiakaskäyntiä kuukaudessa. Teen itse kirjanpitoni ja en ole ALV.-velvollinen, kirjanpidon voi hoitaa ihan Excel-taulukolla.

Minun neuvoni:
      -varaa aika verotoimistoon ja käy siellä juttelemassa verotuksiin ja perustamiseen liittyvistä asioista (ja toivo että kohdallesi osuu kiva neuvoja...)
      -jos paikkakunnaltasi löytyy uusyrityskeskus, varaa sinne aika ja käy juttelemassa
      -tee alusta lähtien asiat oikein ja ota asioista selvän, koska jonain päivänä voit tehdä kynsiä ja ripsiä päätoimeksi :) kahlaa netti perin juurin läpi, mutta älä usko varmistamatta ihan kaikkea mitä luet, täälläkin muuten on yrittäjäosio.
      -jos lähipiiristäsi löytyy kirjanpitäjä, hänen neuvonsa ovat kullanarvoiset, sillä veroilmotuksen täyttäminen voi ensimmäisellä kerralla olla aika tuskanen, lisäksi menot kannattaa alusta lähtien erotella: mitä käytät tarvikkeina ja mitkä ovat sitten oheiskuluja (esim.perustamismaksu, puhelinlasku) ja huom. kannattaa hommata oma liittymä toiminimelle, itse saan viestejä ja puheluja esim. klo 8.00 sunnuntaina-aamuna :/ jos haluat säilyttää yksityisyytesi.

Mikään kultakaivos tällänen sivutoiminen yrittäjyys ei ole ja aikataulutettua elämäähän tässä vietetään, mutta itse näen niin, että minulla on harrastus, josta maksetaan :D.

Onnea valitsemallasi tiellä!

• MJah

Perustin äskettäin toiminimen.
      Teen 30 h / vko normipalkkatyötä ja sen lisäksi geelikynsiä & koruja.
      Ilmoittauduin Alv-velvolliseksi vaikkei todellakaan olisi ollut tarvetta, saahan ne sitten aikanaan takaisin kun se raja ei ainakaan tänä vuonna mene rikki.

Ja tarkoitus on tosiaan että joskus ehkä TOIVOTTAVASTI voin sanoutua irti muista töistä ja jatkaa täysipäiväisenä yrittäjänä :)

Suosittelen sulle kirjanpitäjää, jää todellakin aikaa eikä tarvii miettiä että mitenhän tääkin nyt meni. Mulla on pari tuttavaa yrittäjänä ja menin asiakkaaksi samalle millä he ovat. Maksan sen todella ilomielin (ei ole kallis ainakaan oma kirjanpitäjäni) että mä voin keskittyä siihen mistä tykkään.

Avaa yritykselle toinen rinnakkaistili omaan pankkiisi (ei kannata ottaa mitään yritystiliä, jos teet sivutoimisena).
      Itse olen ajatellut asian niin, että jos sinne tilille tulee esim. 500 euroa kuussa, siitä puolet on mun käytettävissä jos niin haluan, ja toinen puoli odottelee siellä alvien ym. maksujen maksamista. Olen niin tuore yrittäjä vasta että varmaksi en tiedä meneekö tuo nyt oikein mutta tämmöinen karkea 50/50 ohjeistus mulle neuvottiin.

Onnea matkaan!!! :)

http://sarasplace-kynsijakorupaja.blogspot.com/

• :)

Kiitos kullan arvosista vastauksista. Miten tuo menot huomioidaan siis? jos ostan tosiaan tarvikkeet ynm nii kuinka ne siis huomioidaan.. Pakko lompsia varmaan sinne uusyrityskeskuseen;) voi taivas kun tuntuu vaikealta:I entä jos otan kirjanpitäjän, tarviiko mun huolehtia mistään..Millasia hintoja he pitävät?

• ehkä yritän

Pari kysymystä..paljonko noin kirjanpitäjä ottaa vuodessa? Mitä sivutoiminimen perustaminen maksaa? kiitos

• MJah

Mun kirjanpitäjällä on tuntiveloitus 34€/h.
      Kuitteja on ihan pirusti kun tilaan ebaysta paljon korutarvikkeita ja ne tulee suurinpiirtein helmi kerrallaan sieltä :D Ollaan sovittu että niputan ja lasken koko kk ebay-kuitit itse yhteen joten kirjanpitäjälle jää se aika muuhun. Muita kuitteja ei niin paljon ole, että tuskinpa hänellä menee sitä tuntia pidempään per kk.

Tarkoitatko "ehkä yritän" kuitenkin toiminimeä? SIvutoiminimi on jos otat jo olemassa olevan toiminimen kylkeen jonkun toisen yrityksen.
      Kaupparekisteriin ilmoitus maksaa 75 € eikä muita perustamiskuluja ole.

Edelleenkin suosittelen kirjanpitäjää, ei tarvitse erotella mitään kuluja, se on hänen työtään. Siis jos ei itsellä ole mitään hajua miten se hoidetaan :)

• MJah

Niin unohdin sanoa, että joillakin kirjanpitäjillä menee veloitus kuittien määrän mukaan..? Mutta googlettamalla selviää kaikista parhaiten :)

• mustatulevaisuus

Niin siis aloittajallekin tiedoksi, että jos tilailet tuotteita esim Ebaysta (kuten ylläoleva), niin EU:n ulkopuolelta tulevat tuotteet pitää myös tullata - tämäkin homma pitää siis oppia kaiken muun lisäksi. Nettituonnin postitullaus on melko helppoa.

Itseasiassa yllättävän moni Ebay.co.uk:ssa toimiva myyjä ilmoittaa sijaitsevansa Englannissa, mutta todellisuudessa yritys toimiikin Aasiassa. Ebay.comin myyjät ovat usein USA:ssa ja siten nämäkin ostokset ovat tullattavia.

Kannattaa siis tutkia aina tarkkaan, että myyjällä on osoitetiedot ja VAT ilmoitettu Ebayn sivuilla. Näin myös tiedät pitääkö tuotteet tullata vai ei. Et saa käyttää tullaamattomia tuotteita ja tullaamatta jättämisestä saa sakon.

Älkää siis kiertäkö veroja ja ALVeja kuten kreikkalaiset, vaan muistakaa tullata tuotteet :)

• tmikynsi

Maksuja tulee mm vakuutusmaksuista (kannattaa ottaa vastuuvakuutus, jos jotain sattuu tapahtumaan asiakkaalle), alv, vero, kirjanpitäjä (ei ole kallista jos vain muutamia kuitteja)

• sivutoiminen

Sivutoiminen yrittäjyys ei ole sama asia kuin sivutoiminimi. Voit tosin toimia toiminimellä (myös sivutoiminimellä, mutta miksi maksaa kahdesta toiminimestä?) sivutoimisena yrittäjänä. ELY-keskus määrittelee sivutoimisen yrittäjyyden siten, että olet tehnyt sitä päätoimen ohessa vähintään 10kk. Tällaiset seikat voivat tulla kyseeseen esim. työntekijän työttömyysturvaa tai vuorotteluvapaata haettaessa. Kannattaa muuten pysyä omassa työntekijän työttömyyskassassa.

Toiminimen kirjanpitoon riittää käytännössä kenkälaatikko, jollet hirveitä hilloja aio duunillas tehdä. Yksinkertaiseen kirjanpitoon riittää tulot - menot, jotka ilmoitat sitten veroilmoituksessa seuraavana vuonna (ja muistathan tietenkin ilmoittaa ennakkoon verotoimistoon toiminimen tulot - saat ennakkoverolapun). Ja tästä sitten käteen jää tulot - menot vähennettynä tuloverolla (ennakkovero). Tulot lasketaan sinun tapauksessasi ansiotuloksi - pääomatulona voi nostaa korkeintaan summan, joka vastaa 10% yrityksen nettovarallisuudesta - ja kynsibisneksessä ei sitä nettovarallisuutta luultavasti ole kovinkaan paljoa. Kaksinkertainen kirjanpito on lain mukaan oltava yli 50000 euron liikevaihdolla.

Alle 8500 euron liikevaihdolla voit tehdä duunia alvittomasti, mutta voit hakeutua alvirekisteriin, jos haluat. Toisaalta, jos et ole alv-rekisterissä, voit kyllä tehdä alvittomasti duunia, muttet voi hakea ostostesi alveista vähennystä. Jos hakeudut rekisteriin, niin voit hakea myös pidennettyä ilmoitusjaksoa, joka kohdallasi voisi olla yksi vuosi. Jos olet alv-velvollinen, niin verotilipalvelussa ilmoitat tilikauden jälkeisenä seuraavan helmikuuna (riippuen ilmoitusjaksosta ja siitä haitko pidennettyä jaksoa) alv:t (sekä myynnin & ostojen) ja haet alarajahuojennuksen (alle 8500 euron liikevaihdolla ei alvia ja huojennusta saa portaittain aina 22,5 tuhannnen euron liikevaihtoon asti).

YEL pitää ottaa jos hilloa yrittäjäduunista tulee vuodessa vähintään 7 105,84 euroa. YELiä voit maksaa minimin mukaan halutessasi, aloittavalla se on noin satku kuussa. Tätä on turha ottaa, jos tienaat vähemmän ja pääduunisi on joku muu.

Veroilmoituksessa voit hakea toiminimelle vähennystä oman asunnon käytöstä elinkeinotoimintaan - tai mahdollisesti henkilökohtaisessa verotuksessa työhuonevähennystä - tarkista asia verotoimistostasi.

Tässä pari teknistkä neuvoa :)

• sivutoiminen
        sivutoiminen kirjoitti:

Sivutoiminen yrittäjyys ei ole sama asia kuin sivutoiminimi. Voit tosin toimia toiminimellä (myös sivutoiminimellä, mutta miksi maksaa kahdesta toiminimestä?) sivutoimisena yrittäjänä. ELY-keskus määrittelee sivutoimisen yrittäjyyden siten, että olet tehnyt sitä päätoimen ohessa vähintään 10kk. Tällaiset seikat voivat tulla kyseeseen esim. työntekijän työttömyysturvaa tai vuorotteluvapaata haettaessa. Kannattaa muuten pysyä omassa työntekijän työttömyyskassassa.

Toiminimen kirjanpitoon riittää käytännössä kenkälaatikko, jollet hirveitä hilloja aio duunillas tehdä. Yksinkertaiseen kirjanpitoon riittää tulot - menot, jotka ilmoitat sitten veroilmoituksessa seuraavana vuonna (ja muistathan tietenkin ilmoittaa ennakkoon verotoimistoon toiminimen tulot - saat ennakkoverolapun). Ja tästä sitten käteen jää tulot - menot vähennettynä tuloverolla (ennakkovero). Tulot lasketaan sinun tapauksessasi ansiotuloksi - pääomatulona voi nostaa korkeintaan summan, joka vastaa 10% yrityksen nettovarallisuudesta - ja kynsibisneksessä ei sitä nettovarallisuutta luultavasti ole kovinkaan paljoa. Kaksinkertainen kirjanpito on lain mukaan oltava yli 50000 euron liikevaihdolla.

Alle 8500 euron liikevaihdolla voit tehdä duunia alvittomasti, mutta voit hakeutua alvirekisteriin, jos haluat. Toisaalta, jos et ole alv-rekisterissä, voit kyllä tehdä alvittomasti duunia, muttet voi hakea ostostesi alveista vähennystä. Jos hakeudut rekisteriin, niin voit hakea myös pidennettyä ilmoitusjaksoa, joka kohdallasi voisi olla yksi vuosi. Jos olet alv-velvollinen, niin verotilipalvelussa ilmoitat tilikauden jälkeisenä seuraavan helmikuuna (riippuen ilmoitusjaksosta ja siitä haitko pidennettyä jaksoa) alv:t (sekä myynnin & ostojen) ja haet alarajahuojennuksen (alle 8500 euron liikevaihdolla ei alvia ja huojennusta saa portaittain aina 22,5 tuhannnen euron liikevaihtoon asti).

YEL pitää ottaa jos hilloa yrittäjäduunista tulee vuodessa vähintään 7 105,84 euroa. YELiä voit maksaa minimin mukaan halutessasi, aloittavalla se on noin satku kuussa. Tätä on turha ottaa, jos tienaat vähemmän ja pääduunisi on joku muu.

Veroilmoituksessa voit hakea toiminimelle vähennystä oman asunnon käytöstä elinkeinotoimintaan - tai mahdollisesti henkilökohtaisessa verotuksessa työhuonevähennystä - tarkista asia verotoimistostasi.

Tässä pari teknistkä neuvoa :)

Vielä tarkennus alarajahuojennukseen:

Alarajahuojennus on verotettavaa tuloa. Tavallaan siis maksat alv:t ja saat saman summan (tai pienemmän) valtiolta takaisin tulona, joka kuuluu verotettaviin tuloihin. Huojennuksen voi tulouttaa joko kirjanpidossa tai veroilmoituksella. Tästä syystä en itse ilmoittautuisi alv-rekisteriin, jos tietäisin varmaksi, ettei 8500 euron liikevaihto ylity. Voit joutua maksamaan "ylimääräisiä" tuloveroja, joskin tuo summa lienee aika pieni :)

"Alarajahuojennusta ei ole erikseen säädetty verovapaaksi tuloksi, joten se on tuloverotuksessa veronalaista tuloa."
        Valtuutussäännös: VerohallintoL (1557/95) 2 § 2 momentti

• MJah

Tuohon ebay juttuun kommentoisin, että kun itse tilaan kynsi- tai korutarvikkeita, tuskin koskaan tilaan samalta myyjältä kolmea tuotetta enempää. Esim. glitterit, timantit, viilat ym. maksaa 0,50-5 euroa noin karkeasti sanottuna. Eli tullirajahan on jotain 43 euroa postikuluineen, joka ei käytännössä koskaan ylity. Summaksi per paketti tulee n. 1-10 euroa hintaa. Se miten ekologista on lennätellä niitä kolmekin kertaa maapallon ympäri, (kestää tulla postilaatikkoon n. 2-7 vkoa) se onkin sitten toinen juttu. Ja sääliksi käy sitä postipoikaa/tyttöä joka niitä pikkuisia pussukoita joka aamu laatikosta tunkee... Hmnmm.. Täytynee ehkä joskus keittää hänelle kahvit... :)

• mustatulevaisuus

Onhan se juuri niin, että kun tilaa pienissä erissä, niin alv-rajat ei täyty. Mutta itselläni omatunto kyllä kolkuttaisi, jos summat kuitenkin vuoden aikana huitelisi sadoissa tai tuhansissakin euroissa, enkä maksaisi veroja. Tosin jos koko vuoden summat jää kymppeihin, niin se onkin eri asia... Toisaalta itse kerrot joka aamu saavasi pikkupussukoita postilaatikosta, niin taidatkin olla aika veronkiertäjä. Voitaishan me kaikki muutkin alkaa pikkuerissä tilailee, niin ei tarvii veroja maksaa, kiitos vaan vinkistä! Ei muuta kun Kreikan tielle....

• :)

En tilaa Ebay itse mitään!:) en ole kirjoittanut tuota ehkä yrittää:) paljon hyvää tietoa.. itse tilaan maahantuojalta tarvikkeni:)

• MJah

Juu juu, ymmärsin että oli toinen kysyjä :) näistä samoista asioistahan kannattaa kysellä samassa ketjussa vaikka aluperäinen aloittaja on eri..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eroa Orpo! Orpo eroa!

Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa
      Maailman menoa
      379
      4134
    2. Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset

Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard
      Maailman menoa
      142
      2962
    3. Ammattiliittojen jäsenmaksut valtion maksettavaksi

Ammattiliitot neuvottelvat jäsenilleen paremmat palkat, jotka lisäävät valtio verotuloja. Tästä syystä valton tulee maks
      Maailman menoa
      4
      2515
    4. SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa

Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän
      Maailman menoa
      99
      2357
    5. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      117
      2124
    6. Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti

Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --
      Maailman menoa
      66
      2105
    7. Särkyneelle sydämelle

Särjin sun sydämen En voi lakata itkemästä Minuun tekee kipeää Koska sinuunkin. Että näin.. En ole runoilija😂
      Suhteet
      43
      1876
    8. Menettämisestä

Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?
      Ikävä
      131
      1687
    9. Uus terveysassema

Ei taia olla vielä ketjua siitä ni minäpä alotan. Joko sitä ruvettas porukalla nyt mollaamaa ja arvostelemaa ku nii ruma
      Kuhmo
      10
      1605
    10. Tulli ja Poliisi HAZMAT-suojauksin varustettuna omakotitaloa tutkimassa.

Todennäköisesti kysymyksessä huumelaboratorio, jossa käsitellään tappavia ja vaarallisia kemikaaleja. Tulli ja poliisi
      Savonlinna
      27
      1604
    Aihe